Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Foto: MiG-35; větší foto / Public domain
MiG-35 při dnešní slavnostní prezentaci. / Print Screen YouTube

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy novou ruskou lehkou víceúčelovou stíhačku MiG-35. Podle velitele ruského letectva generálporučíka Viktora Bondareva se MiG-35 stane jediným typem lehké stíhačky v ruském letectvu.

Dosud ruská média spekulovala o nákupu pouze 30 stíhaček MiG-35 pro ruské letectvo. Podle Bondareva ale MiG-35 nahradí v ruském letectvu všechny lehké stíhačky. Bondarev typ ani počet nahrazovaných stíhaček neuvedl, ale s jistotou půjde o frontové stíhací letouny MiG-29.

Dnes má ruské letectvo ve výzbroji přibližně 350 stíhaček MiG-29, z toho 200 strojů je uloženo ve skladech. Ze 150 MiGů-29 je pak pro okamžité nasazení (cca 66 %, dle slov Sergeje Šojga) připraveno odhadem 100 stíhaček MiG-29 (s ohledem na nutnou údržbu a servis).

V ruském letectvu úkoly vzdušného boje kromě MiGů-29 (max startovací hmotnost 20 000 kg) zajišťují především těžší stroje Su-27/30 (max 30 450 kg), Su-34 (max 45 100 kg) a vynikající záchytné stíhačky MiG-31 (max 46 200 kg). Pro porovnání - jednomotorová lehká západní stíhačka F-16 má maximální startovací hmotnost 19 200 kg.

„Tento letoun (MiG-35 - pozn. red.) je potřeba, jelikož Su-27, Su-30, Su-34 a Su-35 jsou poměrně těžká letadla a MiG má poměrně lehké stroje. MiG-35 obsadí pozici lehkého frontového stíhacího stroje, jejichž part již poměrně stárne. Bojový potenciál MiG-35 je velký, charakteristiky jsou velmi dobré. Pouze lituji, že se mi již nepodaří zalétat si na těchto výborných strojích," uvedl bývalý náměstek velitele ruského letectva generálplukovník Nikolaj Antoškin.

Podle Bondareva však “nějaký čas pomine” než MiG-35 nahradí všechny MiGy-29 v ruském letectvu. Nové MiGy-35 má podle generála dostat i slavný akrobatický tým ruského letectva Stříži, který dosud létá na MiG-29.  Bondarevrovněž vyzdvihl velký exportní potenciál MiGů-35, zejména v zemích, které provozují stíhačky MiG-29.

Za, jemně řečeno, kuriózní informaci (nebo typ propagandistického boje) lze považovat vyjádření ředitele ruské Federální služby vojensko-technické spolupráce Anatolije Punčukama, podle kterého mohou mít o MiGy-35 zájem Polsko, Slovensko nebo Bulharsko - tedy členové NATO.

“MiG-35 může být zajímavý pro evropské země, jako je Bulharsko, Slovensko a Polsko, které stále provozují MiGy-29,” uvedl Punčukam potenciálním zahraničním kupcům (z asi 20 zemí) během slavnostní prezentace.

Není třeba dodávat, že nákup stíhaček MiG-35, zejména Polskem a Slovenskem, se z politických důvodů blíží nule. S největší pravděpodobností Polsko vymění MiGy-29 za stíhačky F-16 a Slovensko za stíhačky Gripen.

Prodej letounů do zahraničí podpořil také Vladimír Putin: ”Spoléháme, že tento stroj posílí jak naši armádu, tak i vojenské letectvo. Toto letadlo má i dobrý exportní potenciál. Myslíme tím, že ve více než třiceti zemích je aktivně využíván jiný stroj — MiG-29 a že v těchto zemích byla vytvořena dobrá infrastruktura pro používání této stíhačky.”

MiG-35 navazuje ve vývojové řadě na typy MiG-29K/KUB a MiG-29M/M2.  Nový "mig" nabízí zvýšení bojové efektivity, univerzálnost (schopnost útočit na vzdušné, pozemní i námořní cíle) a lepší provozní vlastnosti.  Konstruktéři se také soustředili na větší spolehlivost draku, motorů a avioniky letadla - tedy na vlastnosti, které ovlivňují provozní náklady a operační nasaditelnost.

Podle Sergeja Korotkova, generálního ředitele firmy Mikojan-Gurevič (MiG), MiG-35 dosáhne maximální rychlost Mach 2,23 a bude mít akční rádius 1,5× větší, než původní MiG-29.

MiG-35 je sice využívá design a aerodynamiku MiG-29, ale přináší do ruského letectva řadu pokročilých technologií. Například nový radar FGA-29 Žuk-AE (typu AESA) dokáže sledovat až 30 cílů na vzdálenost 60 km. Na maximální detekční vzdálenost radar uvidí “jen” velká letadla, jako jsou bombardéry (B-1, B-52) nebo velká tankovací/dopravní letadla.

Podle Jurije Sljusara, prezidenta OAK, testy sériových MiGů-35 začaly ve čtvrtek, sériová výroba a dodávky ruskému letectvu se rozběhnou v roce 2019. Je to tedy o rok později, než zprávy uváděly ještě před několika dny. Počátečních operačních (bojových) schopností první letka MiGů-35 dosáhne v roce 2020, případně v roce 2021.

MiG-35 měří na délku 17 m, prázdná  hmotnost je 11 000 kg a nosnost zbraní 7000 kg. Pro porovnání - prázdná/maximální startovací hmotnost stíhačky F-35A je 13 199 kg / 31 800 kg a nosnost zbraní 8100 kg.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruská armáda v roce 2016: Bojová připravenost vzrostla

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu 22. prosince na setkání vedoucích představitelů ruského ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Konec letadel Tu-154, Tu-134 a Il-62M v ruské armádě

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu inicioval studii, která posoudí možnosti vyřazení dopravních ...

Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • jj284b
    18:51 12.02.2017

    jeden postreh z F-16.net:

    As with everything on the internet, the moment Russia or China release a cartoon drawing of a weapon, it is assumed to be automatically in service, operational, thousands deployed, and an immediate existential threat which renders all US weapons obsolete and useless.

    Meanwhile, Russia just got R-77s in service last year...

  • Marthy
    10:16 06.02.2017

    Hm,dal by se Mig-29 přestavět na Mig-35,teoreticky,nebo je to konstrukčně zcela rozdílný letoun a musí se postavit od základu nový?
    Jinak,pokud s těch starých Mig-29 nevytvoří modernizací mig-35,či nějakou opravdu nabušenou verzi Mig29,potom za tu cenu kterou do nich Srbové vloží by k nim museli dostat spostu náhradních dílů (motory),množství moderní munice...jinak bych nerozuměl tomu proč by Srbové takový "dar"přijali...

  • stirling
    09:27 06.02.2017

    Marthy: Zajímavý postřeh, někdo zde psal, že za takovou cenu bude nová "35ka", tak to asi moc nevychází...

  • Marthy
    01:21 06.02.2017

    Teď jsem někde zaslechl že za opravu a modernizaci 6-ti Mig-29 které Rusko "daruje"Srbsku Srbové zaplatí 185 M Eur.Takže přes 30M Eur na opravu a modernizaci jedné Mig-29...to je teda hodně mastná cena.Ty darované letadla asi budou v ne zrovna dobrém stavu,nebo se budou modernizovat hodně zevrubně.

  • Laci
    14:17 04.02.2017

    Viděl už někdo někdy někde jednomístnou verzi MiGu-35, nebo vyrobené exempláře existují pouze ve dvoumístných variantách?

  • Olivav
    09:05 04.02.2017

    ROFAR bude mít nižší dosah. No ten L-band u T-50 je veden jako radar, takže funkce zatím neznámá. Nepíší, že pouze IFF. No a RAM sice L-band vlny pohlcuje ale je to násobně méně než u X-band. Problém je s určením pozice a jiných dat o cíli a ten L-band T-50 je dost malý, což může být problém tam asi zázraky neudělá ani postproces dat.

  • KOLT
    23:28 03.02.2017

    Marthy, a skutečně je použití L-band radaru k čemukoliv jinému než k IFF potvrzené? Já jen, že ani na stránkách výrobce o tom ještě poměrně nedávno nic nebylo. A s ohledem na rozměry takovéto antény by se ani nějaké zásadní výkony v detekci stealth čekat nedaly. Nehledě na to, že přesvědčení spousty lidí, že stealth letadla na nižších frekvencích září jak vánoční stromeček, je poněkud, ehm, nepřesné :-) I tam je jejich radarový obraz výrazně snížený, jen prostě ne tolik, jako ve vyšších pásmech.

  • Marthy
    23:16 03.02.2017

    Nevím,ale v letounu T-50 jsou pro detekci letounů stealth použity radary zabudované v křídlech,pracují v pásmu "L",teda 1-2GHz...
    Kromě toho má standartní radar v přídi,vysokofrekvenční,pásmo "X".

  • KOLT
    22:37 03.02.2017

    A nebude díky vysoké frekvenci také obecně nižší dosah? Měl jsem dojem, že ROFAR se řeší právě kvůli rozlišení, ne kvůli objevování stealth objektů na velkou vzdálenost. Od toho jsou radary v L-band.

  • Olivav
    16:33 03.02.2017

    Máš pravdu ROFAR to nevyřeší. Ten bude RAM pohlcovat stejně jako X-band, ale bude dátal lepší rozlišení a bude horší jej rušit. Tím ROFARem jsem reagoval na to rozlišení.

  • jj284b
    14:13 03.02.2017

    nemyslim ze by ROFAR mal znamenat prekonanie STEALTH ako to prezentuju.. predse len ide o vysokofrekvencny radar, tym padom jeho prekonanie bude mozne za pouzitia specializovanych RAM naterov.. takze US budu maximalne musiet pouzit novy RAM nater pre STEALTH lietadla.

  • Olivav
    22:27 02.02.2017

    No k těm radarům Rusi tvrdí jak budou mít ROFAR, ale i dle zdrojů http://rbth.com/defence/2016/0... t vypadá, že US air force je bude mít dříve 8,4 mil USD co na celý program dává rusko je nic vporovnání s USA kde tam už v roce 2014 nateklo 110 mil USD. S AESA ujel Rusům vlak a ROFAR asi dopadne podobně.

  • jj284b
    17:25 02.02.2017

    tak hlavne AESA v MiG35 ani nahodou neobstoji porovnanie s modernymi AESA radarmi, podla zverejnenych dat ma ZUK-AM v SAR rozlisenie len 0.5m.. pre porovnanie Irbis-E ma v rovnakom mode rozlisenie 3m

    Pre porovnanie, rozlisenie 3m odpoveda US radarom pouzivanym v 80tych rokoch, pricom v 1991 Airforce povazovalo radar s rozlisenim vacsim ako 0.3m nevhodny na operacie proti Irackym SCUDOM. Na automaticku detekciu/identifikaciu vozidiel treba rozlisenie 0.1m alebo mensie...

    To tiez znamena, ze take Su-35s je dnes co sa tyka Air to Ground na urovni F-15E v 1991..

    no spat k ZUK-AM, znamena to tiez ze bandwidth radaru je celkom nizsky, odhad je cca 270-300Mhz co znamena ze ten radar ani nahodou nebude zvladat narocnejsiu vymenu dat s ostatnymi strojmi.. pre porovnanie, moderne AESA maju BW okolo 2ghz, s output power average 10-20W

  • Henrich7
    15:42 02.02.2017

    Mig 35 je ozaj ako vyvozny artikel vhodny iba pre krajiny ktoré si drahšie stíhačky nevedia dovoliť. Ale tiež súhlAsím s článkom, že krajiny ako Poľsko alebo Slovensko neprichádzajú do úvahy z politických dovodov. Musia sa skôr obrátiť na tradičných odberateľov, ktorí od nich kupujú aj suchoje, či pripadne nepotrebujú aj letku ľahšich stíhačiek.

  • Serrafin
    16:22 01.02.2017

    Ruská éra byly vždycky dobrá. O tom není žádná. Ani Mig35 nebude úplně špatné letadlo. Ale bít se hrdině v prsa, že ho od roku 2018 , pardon 2019, začnou sériově vyrábět mi přijde směšné až trapné. Slibují / vyhrožují letadlem, které je o celou generaci starší, v okamžiku, kdy jeho potenciální konkurenti o generaci modernější už létají v počtech stovek kusů ( F22, F35). A dokonce jejich dříve nešikovní žáci, už provozuji pár kousků J 20tek. Asi je tam něco špatně bych řekl.

  • Larry
    18:42 30.01.2017

    " Kam ale vlastně patří lehký/střední dvoumotorový MIG 29/35 ? Z hlediska nákladů se nehodí pro mír a z hlediska výkonů oproti SU, F15, Jurofajtru se nehodí pro boj."

    ...odpovím si sám... uvidíme v příštím lokálním konfliktu, ala polygon Sýrie...
    Hovořit o něčem, co nikdo neviděl, o čem je minimum informací je skutečně hodně odvážné.
    Cosi o nákladech na provoz se píše třeba zde.
    http://www.armadninoviny.cz/ru...

    Kde je pravda, nelze objektivně zjistit. Tedy v tédo době.......

  • Larry
    18:32 30.01.2017

    To jsou informace, že by jeden brečel. A to beze srandy. Nedávno tady vyšel jeden topic ohledně MiG-35
    http://www.armadninoviny.cz/ru...

    O čem se chceme dohadovat???
    Informace, že : "provoz MiG-35 je 2,5x levnější než MiG-29, motory RD33 atd...." je naprosto o ničem. Lidově řečeno. "Dnes vítězí armády které mají přesné a detailní informace a hlavně včas".
    Pokud není jasně specifikovaná verze MiG-29 je to informace na úrovni prohlášení papaláše Pančukama.
    To o čem se píše je popis prezentace PR korporace OAK. A věřme tomu, že letadlo stálo na VPD dostatečně daleko od obecenstva, aby nebylo možné udělat kvalitní detailní foto.

  • Shania
    15:15 30.01.2017

    raziel87: mám za to že je to modularní zbraňový systém, skladající se ze seekeru, autopilot+baterie + naloz+ motor. E verze mají delší a širší (260 vs 230mm) motor.

    Mám taky za to že seekery i navaděcí čast s baterii byli průběžně modernizovány. Dost pochybuji, že mají ve službě pořád původní verze. AIM-7 měla taky milion verzí a to jen v SARH variantě.

    Ve vyzbroji letadel by se pořád měl používat mix normálních a E verzi.

    To co myslím tim nejrozšířenější je SARH verze, tedy R a ER, někde daleko za tím jsou T a ET a nakonec P/EP. Nevidím ani žádný důvod proč by počty IR a hlavně pasivních střel měl být vyšší než SARH.

  • raziel87
    13:31 30.01.2017

    2 Shania

    jo, už jsme v podstatě ve shodě :)

    Jen ještě poupravím tu zmínku o verzi "R".

    Verze R-27 R a R-27 T byly uvolněny pro export spolu se svým nosičem v podobě Migu 29 již v roce 1988. Výkonější verze ER a ET, které byly od začátku vyvíjeny pro těžší SU-27 (T-10S) jsou svými výkony někde jinde - mimochodem i ty byly po rozpadu SSSR uvolněny pro export v roce 1991. Pouze je osekaly a přeznačili na exportní varianty ER1 a ET1.

    Verze antiAWACS, tedy R-27P a R-27EP jsou k exportu uvolněny od roku 2004. není tedy pravda, že nejrozšířenější verzí ve výzbroji ruské VVS je verze R - to platilo maximálně do roku 2000. A teď nastupuje subjektivní myšlenka a klidně mě někdo opravte. Myslím, že verze R byla u prvosledových jednotek vyměněna ještě v 90. letech - ale nemám k tomu podklady, ani jsem je nehledal

  • Shania
    13:01 30.01.2017

    raziel87: jo asi máš pravdu, vzhledem k tomu, že jsem to psal z tabletu a pár novým informacím, tak to napíšu celý znovu.

    R-27 R a ER jsou zdaleka nejpočetnější verze ve výzbroji.
    Obě mají být schopny letět ve střední fázi letu přes INS a dostávat aktualizace. V závěrečné fázi vyžaduje ozáření cíle radarem mateřského letadla (podobně fungují ESSM, ozáření cíle je vyžadováno až v závěrečné fazy). Stále to vyžaduje, aby střelec neztratil kontakt s cílem. Tzv může např. letět podél cíle (proto mechanicky vychylované antény), ale nemůže se otočit a zmizet. Podobné omezení bylo i západních ARH střel ve střední fázi letu.

    R-27 T a ET podle https://manglermuldoon.blogspo...
    Nemají pry INS, a jsou použitelné až po té, co seeker uvidí cíl (což jsem viděl i jinde), dosah seekeru je tak do 15km (prý se podařil lock na 20km za ideálních podmínek). Pro to jsem psal, že je to proti bombardérům ze zadní polosfery, B-52 a B-22 bude seeker vidět na delší vzdálenosti. Budou ale i asi jiné režimy pro odpal, jako Fi0 (bez uzamčení cíle).

    R-27 P a EP jsou s pasivní radiolokační proti AWAC, není mi ale moc jasné jak se ta raketa vůbec dokáže navést, jak určuje vzdálenost k cíli a co se stane, pokud cíl přestane vysílat, HARM je k ničemu pokud pozemní radar přestane vysílat… navíc určit pozici PVO je podstatně snazší než určit pozici letadla. Proti tankerům a strategickým bombardérům bude mít ještě menší použití.

    A/AE Verze s ARH se nedostala do sériové výroby (prý neprošla ani přes fázi prototipu/demostratoru) kvůli modernější R-77, kterou Rusové ale taky nezavedli. Až R-77-1 byla loni zavedena do výzbroje. Budou mít obrovské množství R-27 ve výzbroji ještě hodně dlouho.
    Maketa AE byla ale např. na prezentaci pro SU-30 pro Alžir 2005.
    2012 tři ukrajinské firmy oznámili vývoj aktivního/pasivního seekeru pro R-27.

    Cpt. Morgan: od prototypu přes testování a zavedení do výzbroje je velmi dlouhá cesta. Natož pak mít dost kusu aby to mělo smysl. Např. před 15-20 lety jsi mohl číst hodně o ramjetech, dnes je jedna jediná verze ve vyzbrojí v malých počtech. USA mělo mít už několik raket nové generace, kterou ovšem zařízli po fazi demonstratoru.

  • raziel87
    10:51 30.01.2017

    2 JiriR
    já o voze, ty o koze :)

  • JiriR
    10:37 30.01.2017

    Raziel87- Víš příteli možná je to tím, že domyslet takovou věc není ani zdaleka dáno každému, o čemž plně vypovídá Tvůj první odstavec/“příspěvek“. Spekulovat o střetu 1/1 je ztráta času. Nicméně nepodceňuj letouny pro „mír“, dej si to do souvislosti s vynakládanými zdroji a díky tomu vycvičeností pilotů a provozuschopnosti strojů. To je přece to nejdůležitější, jako ono to fakt není jenom o raketách. Kdy naše armáda ve velkém rozsahu bojovala a kdy podle tebe bude bojovat? Naopak, východoevropská letectva zvládl MIG29 „docela obstojně“ vyčerpat. Nu a pokud bys chtěl porovnat mig 35, tak ale musíš ne s Gripenem C/D, ale s E/F.

  • raziel87
    10:15 30.01.2017

    2 JiriR
    Moc nerozumím tvým myšlenkovým pochodům. Dle tvé logiky tedy nemá smysl ani Tunguzka, protože modernizovaný KUB má větší dosah dálkový i výškový a vývoj vozidla pro blízkou AA podporu byl přitom pěkně drahý - ne úplně ideální příměra, ale tak nějak mi při pročítání tvého příspěvku toto přišlo na mysl. Možná jsem to ale jen špatně pochopil

    Podívej se na bojiště jako provázaný celek a ne jako na hypotetický střet 1:1. To éro má na bojišti svůj smysl a své úkoly, stejně jako ta Tunguzka. Nízké náklady na provoz v době míru tě mohou těšit JEN v době míru. Pokud ale přijde válka, tak tě ty nízké provozní náklady nezachrání. Netvrdím, že je Mig-35 perfektní stroj, ani jsem nic takového v žádném ze svých příspěvků nenaznačil - jen jsem shrnul pár modernizačních prvků.

    2 Shania
    nějak jsem se nepochopili. Pouze si v podstatě shrnul to, co jsem napsal já předtím a nijak si nevysvětlit to, na co jsem narážel. Zkusím to znova - R-27 ve výzbroji VVS má od roku 1985 inerciální navigační systém jak v počáteční fázi letu, tak ve střední fázi letu. Tuto vlastnost mají jak hlavice s pasivním IČ naváděním, tak hlavice s poloaktivním radarovým naváděním. Chápu na co narážíš - že bude stíhač úplně jinde - ve chvíli, kdy raketa doletí na předpokládané místo. To nijak nerozporuji, nikde nepíšu, že je jsou staré verze T "Fire and Forget". Ty se ale pořád točíš kolem nejstarší R-27 R (AA-10 Alamo A) a kolem staré R-27P (AA-10- Alamo E) s pasivní radiolokační, samonaváděcí soustavou určenou proti AWACS, tankerum a strategickým bombardérům.

  • JiriR
    09:31 30.01.2017

    Mig 29/35, měl jsem kdysi názor, že to byl vynikající úmysl, postavit dvoumotorový lehký/střední bojový letoun a problémy prvních sérií s malou integrální nádrží se daly vyřešit konformními nádržemi atd., ve skutečnosti jsem časem dospěl k názoru, že 29 patří tak max. na letadlovou loď (maximálně, tak jak to je s F18, pozemní uživatelé F/A 18 s nimi nejsou nijak zvlášť spokojení, kromě Kanady která vždy sáhne po „americkém“). Jak jednou řekl jeden německý generál (a řekl to fakt dobře): jsou dva typy letadel 1) pro mír- ideální Gripen s nízkými náklady na provoz, má jeden málo výkonný motor, což kompenzuje vyspělou aerodynamikou, umělou nestabilitou atd., oproti např. F16 která má silný motor, ale špatnou aerodynamiku- výsledek F16 versus Gripen: 0/0, ale ty platíš přece hlavně spotřebu motoru mimo jiné, že… 2) pro válku- ideální Typhoon- dva silné motory, supercruise, navíc vyspěla aerodynamika, časem i avionika a radar v rámci dalších transhí bude ok (finanční restrikce), ale velmi vysoké náklady na provoz, vykoupené vítězstvím v boji. Kam ale vlastně patří lehký/střední dvoumotorový MIG 29/35 ? Z hlediska nákladů se nehodí pro mír a z hlediska výkonů oproti SU, F15, Jurofajtru se nehodí pro boj.

  • Sokrates
    08:23 30.01.2017

    Cpt. Morgan: To, že tú strelu testovali a stále testujú ja vôbec nepopieram. Môžme sa tiež domnievať, že keď je vyvíjaná pre T-50, tak sa tento rok s blížiacou sa finálnou fázou skúšok, dozvieme o nej viac.
    Ak si myslíš, že môj argument, ktorý podmieňuje jej existenciu s nasadením v Sýrii, je nesprávny, tak načo všetky tie ostatné hi-tech zbrane? Prečo Rusko doviezlo do Sýrie to najlepšie z leteckej a raketovej techniky, čo má? Keď Rusom úplne stačia R-27, načo tam posielali R-77, ktoré ledva zišli z výrobnej linky (nikto dovtedy nevedel o ich zavedení)? Načo tam poslali Su-35S, keď už tam mali vynikajúce Su-30SM? Načo streľba z Kaspiku raketami Kalibr alebo lety Tu-160 cez pol sveta a následné zhodenie Ch-101? Načo S-400, keď S-300 by bolo proti tureckým F-16 úplne postačujúce? O Iskanderoch a Bastionoch je úplne zbytočné sa vôbec rozpisovať. Všetko je to buď demonštrácia sily alebo prezentácia zbraní potenciálnemu zahraničnému zákazníkovi.
    USA demonštruje svoju silu a podporuje svoje operácie v Sýrii inými spôsobmi (napr. F-22) a navyše, predaj F-35 má zabezpečený na 10 rokov dopredu. Po inštalácii ďalšieho Blocku budú bojovo nasadené aj F-35. Mimochodom, možno si nepostrehol, ale ich prvé operačné nasadenie prebieha práve teraz v Japonsku.

  • Cpt. Morgan
    22:21 29.01.2017

    Sokretes - Deagel pise, ze bude, aj bola zavedena v 2015, ale stranka ma posledny update koncom 2016, cize udaje nezmenili, lebo fakty asi sedia.
    Na viacerych vojenskych weboch sa tiez pise, ze strelu uspesne testovali uz v r. 2010 v na ploygone v Aktubinsku. Ale fakt je, ze potvrdenie bude najlepsie az od VVS Ruska. Asi je vsak zbytocne skusat sa tvarit, ze strela K-77M vobec neexistuje. Iba nevieme naisto, ci ju uz zaviedli, alebo este nie. Argument, ze ak enbola v SYrii, tak neexistuje je dost mimo. Preco USA nenasadzuju F-35 proti IS, ked su take super? Asi su teda uplne nanic, ze ani proti IS sa nedaju nasadit...
    V Syrii rusom uplne stacia R-27 a R-77.

    Shania - tu sa uvadza, ze novsia generacia R-27 maju vo verziach SARH a ARH popri inercialnom navedeni aj datalinky s midcourse updates

    https://manglermuldoon.blogspo...

    http://www.airforce-technology...

  • Sokrates
    16:28 29.01.2017

    Cpt. Morgan: Áno, Deagel píše, že "BOLA" zavedená v 2015 a zároveň, že "BUDE" zavedená v roku 2015. Tak si vyber. Aspoň vidíš ako kvalitne upgradovaný je to web. Je super, že si objavil Deagel. Vrele Ti odporúčam pozorne sa začítať do jeho článkov a zistíš, že to nie je vôbec spoľahlivý zdroj. Takéto chyby tam majú v každom druhom článku.
    A kde máš fotografie, ktoré dokazujú, že je to zavedená raketa? Toto presvedčenie si nadobudol pri fotke rozrobeného navádzacieho systému?
    Povedz mi, prečo nie sú Su-35S v Sýrii vyzbrojené touto strelou, keď ide o mimoriadne napätý konflikt a po zostrele Su-24 by sa im náramne hodila? To akože bezdôvodne vystavujú svojich pilotov a techniku väčšiemu riziku zostrelenia?
    Toto sú tak lacné argumenty, akurát do pubu medzi kamarátov. Ale aj tam môžeš utŕžiť riadnu blamáž, ak niekto len trochu sleduje vývoj ruskej techniky.

  • Matesaax
    13:41 29.01.2017

    Ta diskuze na novinkách mě zase pobavila,je úžasný jak čím blbější komentář tam,tak má víc hlasů.
    Co se týká Migu-35,tak ač si myslím,že jde o kvalitní stroj,ale měl tu být tak před 15-20 lety.Dneska zákazníci o ruskou techniku dávají přednost velkým mašinám od Suchoje a ty chudší mají možnost pořídit čínské stroje.

  • fenri
    13:22 29.01.2017

    Na diskuzi na Novinkách (ani na celé novinky) žaludek nemám a už vůbec ne na "znalce", co píší Grippen (asi od chřipky), na druhou stranu při srovnatelných pilotech a informačním prostředí bych asi více vsázel na MiG-35, než na Gripena. Samozřejmě je jasné, že onen zoufalec to nenapsal po úvaze nad technickými parametry, ale šlo o čistě emocionální disenterii.

  • KOLT
    13:22 29.01.2017

    "...Nemusi nikam zvlast miznut, jemu moze stacit, ak pri rychlosti strely 5M a jej vzdialenosti niekolko sto metrov od ciela pilot posunie stroj o niekolko metrov od prebiehajucej trajektorie. Staci, ak potom strela minie hoci aj o centimetre, resp. strati uzamknutie ciela a nepriblizi sa na aktivaciu bojovej hlavice...."

    Ntvl, co se člověk nedoví...

  • KóĎA
    10:51 29.01.2017

    Trener: fňukající double Wendy? Kde? Třeba tady? http://technet.idnes.cz/vaclav...

  • Trener
    10:23 29.01.2017

    Doplnění k tomu druhému odstavci: jednomotorová F-16

  • Trener
    10:19 29.01.2017

    To Knaak: ne nadarmo se říká, že nejhorší práce je s lidmi. Hlavně našinec musí pořád něco shazovat, na něco nadávat. Mně stačily ty reakce, jak se ty pandury srazily u Tábora, to bylo keců, že naše armáda ztratila bojeschopnost. Ale ve skutečnosti se tam snad nejvíc zničily nějaké vlnolamy z dřevotřísky. A v případě toho Migu 35 (29) nejspíš řada lidí žije v zajetí legendy a že jsme se tenkrát zbavili nenahraditelného letadla. K tomu možná přispěl trochu fňukající Václav Vašek, i když zase dobře popsal změny v armádě po 89. Třeba v případě těch Gripenů to vidím jako špatnou práci propagace naší armády a její techniky před širokou veřejností (a některými idioty).

    K tématu: u těch ruských letadel mně občas zaujme jejich o něco menší nosnost výzbroje, než mají západní protějšky: Např.: F-18 - 7400 kg, jednomotorová 5400, pak se udávalo kolem 7000, pak jsem viděl i přes 9000 kg. Ale zas těch 7 tun u Migu-35 není špatných.

  • Knaak
    09:24 29.01.2017

    Trochu odbočím, od vaší odborné diskuze. Mig 35 dorazil i na Novinky. Článek má osm vět, ze kterých se nic nedovíte. Z neodborně napsaného článku vyznívá, že rusové postavily úplně nové letadlo. Ale to je jedno, kdo se chce pobavit, ať si přečte diskuzi pod článkem. To se jen tak nevidí. :-) Uvedu jeden příklad, který mě dostal:

    Tak tohle,by ty naše chcípácký grippeny,sfouklo jen tím proudem horkého vzduchu!Hlavně že naše "skvělá armáda"platí jen za pronájem takové šílené peníze!To tak bývá,když je v armádních zakázkách velká malá domů!

    Takových perel je tam více. Neuvěřitelné co si lidé vymyslí z ničeho. Příspěvek jsem napsal,jen pro zlehčení a pobavení. Pokud se to nehodí, prosím redakci ať ho smaže.

  • Shania
    09:03 29.01.2017

    Raziel: ano, IR r27 je s inercionalnim navigaci. Ale to je v bvr k ničemu, raketa miri na předpokládanou polohu cíle, kde ho zacne hledat. Ale i při male změně kurzu cíle bude ten prosor úplného jinde, a pilot rakete nemuze rict, aby kurz upravila. vyžaduje to tedy, aby cíl spolupracoval, a neměnil rychlost, vysku a kurz.

    Stejný problém meli tornada s aim 120, kdy nekoupili systém pro navadeni ve střední fazy letu. Posílat updaty střele pri utoku na delsi vzdalenosti je velmi důležite.

    Proto je dnes takový důraz na datalinky (úprava kurzu, u dualnich i přesnější polohu střely, informace o tom co se stalo v závěrecne fazy, atd ), cec (schopnost jiného platformy převzít kontrolu a střelci umožnit u hýbe manevry), loan (dodat střele cíl az po odpálení, nebo ho zmenit).

    Cpt. Morgan: Axe není zrovna dobrý zdroj...

  • Olivav
    08:55 29.01.2017

    S tím jednomotorákem by mohli vycházet ze zkušeností s MFI http://www.hitechweb.genezis.e... tady to vypadá zajímavě

  • jj284b
    07:23 29.01.2017

    Cpt. Morgan: to co tvrdis ukazuje ze tomu vobec nerozumies... Sparrow nie je VWR strela, ale BVR s poloaktivnym radarovym navedenim na ciel. je to strela ktoru nahradili prave AMRAAMy...a ktora ma vo vsetkom horsie parametre ako AMRAAM

  • Cpt. Morgan
    02:07 29.01.2017

    Luky, tie AMRAAMY v Srbsku praveze nezlyhali kvoli kontinualnemu manevrovaniu stihaca a vycerpaniu energie. Ony mali energie malo, pretoze ich "obozretni" piloti odpalovali z prilis velkej vzdialenosti. Ale aj ta energia, ktora im zostavala mohla stacit na zasah ciela, pretoze sa vysokou rychlostou nakoniec dostali na uroven ciela, ale uz iba tesne vedla neho preleteli dalej, lebo ich radar v poslednej sekunde vyhlad na ciel a stratil lock. MiG v poslednej chvili vzdy urobil uhybny manever a to uz bolo na tie strely skratka privela. 5 ich neskodne preletelo okolo ciela. Zabila ho az naozaj agilna WVR Sparrow. Strela by musela spomalit, aby dokazala kopirovat trajektoriu ciela a nepreletela iba okolo. So zvysujucou sa rychlostou klesa schopnost urobit manever, ci uz pre strelu, alebo hocico ine.

  • Cpt. Morgan
    01:52 29.01.2017

    Luky:

    Na War is Boring sa znamy sposob ako striast AA strelu opisuje takto:
    Traditional air-to-air missiles include a small mechanical radar antenna in the nose. These mechanical radar missiles have a major weakness that occurs in the final seconds before the munition reaches its target.
    “The angular motion—and specifically the angle rate of antenna movement as the missile closes on the target—can be so high that the seeker cannot keep up and the target slips out of the antenna beam, causing missile lock to be broken,” the scientist explains.
    In other words, if a pilot turns quickly in any direction right before a missile hits his plane, he stands a good chance of slipping outside the field of view of the missile’s radar, causing it to fly harmlessly away. The inability of most munitions to cope with violent maneuvers helps explain why radar-guided air-to-air missiles typically have very low hit rates.

    Cim rychlejsie strela leti, tym menej je schopna rychlo urobit ucinny manever kvoli vyssej energetickej narocnosti pre sledovanie trajektorie ciela. Stihacu staci uhnut z trajektorie zopar metrov a v poslednej sekunde uz strela nedokaze zmenit smer tak rychlo, aby ho zasiahla a iba preleti okolo. Tak sa to podla vyjadreni bezne s BVR strelami robi a skuseni piloti maju pomerne dobru sancu strely striast.
    Je mi jasne, ze strela nemusi utocit priamym narazom, tak som to aj napisal predtym, ale tu ide o situaciu, ze strela sa sice priblizi blizko, ale uhybnym manevrom sa stihac dostane tesne pred odpalenim mimo ucinny kuzel radaru, zrusi sa lock strely a ta preleti bez aktivacie dalej a do odpoctu z rozpoctu. Ta vysoka uhlova rychlost ciela v poslednej sekunde je jednoducho nad moznosti akehokolvek mechanickeho aktuatora radaru.

  • Cpt. Morgan
    01:27 29.01.2017

    Sokrates " Všetky zdroje, ktoré si uviedol píšu, že by mala byť zavedená v roku 2015. Ale napr. Deagel pise, ze zavedena aj bola v 2015, stranka ma casovu peciatku 17.9.2016.

    Takze mame vyvinutu strelu, mame jej fotografie, mame spravy v zapadnych mediach o nasadeni, dokonca o predaji do Ciny (Deagel.com), co nakoniec znamena, ze v skutocnosti hadam ani neexistuje. V USA, ani inde na zapade nie je zname, ze by podobny vyvoj bol vobec zapocaty, ale urcite nieco sofistikovane a pokrocile maju a snad uz aj v utajenom nasadeni...ti su ale prefikani...

    Ruske weby vypustili informaciu, ze strela je hotova v 2013 a ze seriova vyroba ma zacat v 2015, ked bude hotova vyrobna fabrika, ale nakoniec asi ani ta fabrika asi vobec neexistuje
    https://www.rt.com/news/t50-mi...

  • raziel87
    23:38 28.01.2017

    2 Shania
    Dovolím si upozornit, že to co popisuješ u R-27 není tak úplně správně.

    Možná vycházíš z popisů bojů na středním východě, kde byly ty verze R-27 výhradně v osekané verzi, s poloaktivní radiolokační naváděcí soustavou, kdy opravdu musel pilot ozařovat cíl se svym Rubínem až do zásahu cíle.

    Bereš v potaz téměř všechny ostatní verze R-27 s pasivním IČ naváděcí soustavou, kdy raketu do střední fáze letu naváděl inerciální navigační systém? Jsou zavedené do řadové služby od roku 1985 - 1990 dle verzí. Použitelné i na stíhače - čočka na hlavici měla poměrně velký úhel a pokud by nepřátelské letadlo dělalo úhybný manévr na forsáži, čidlo to detekovalo samo.

    Hlavice s inerciálním navigačním systémem v počáteční a střední fázi letu + aktivní samonaváděcí soustavou (navádění na elektromagnetické záření emitované cílem) se používají přeci také proti stíhačům. Ta verze proti Awacs,
    o které mluvíš je úzce specializovaná.

  • Kruan
    23:34 28.01.2017

    Koukám, že místní rusáci tu opět ujíždí na vlhké sny...stačí jim málo a už ten jejich prototyp má UFO parametry

  • Luky
    23:11 28.01.2017

    A to co píšeš dál právě dokazuje, že ty střely na MiG nedosáhly kvůli energii a ne kvůli hlavici...
    čili se nejedná o žádné zázračné manévry v poslední chvíli, ale o cílené manévrování tak, aby raketa ztratila energii (což se ti snažím celou dobu vysvětlit a je to opak problému 5M raketa vs supermanévrovatelné letadlo)

  • Sokrates
    23:11 28.01.2017

    Cpt. Morgan: Všetky zdroje, ktoré si uviedol píšu, že by mala byť zavedená v roku 2015. Ak rozumieš anglicky, nemal by si mať problém to pochopiť.

    Deagel: "The K-77M missile existence was revealed in late 2013 and is expected to enter serial production for the Russian Air Force and foreign customers by 2015".

    War is boring: "With enough funding, the K-77M could enter service as early as 2015".

    The Diplomat: "Russia Times notes that the chief engineer of the Detal design bureau hopes to begin manufacturing in 2015".

    Mimochodom, ruské weby nevypustili žiadnu takú informáciu, že by tá strela vôbec bola hotová, nie to ešte zavedená. A môžem Ti garantovať, že keď bude, tak sa o tom dozvieš hneď v ten deň alebo nasledujúci. A aké zdroje, prosím Ťa, uvádzajú, že Su-35 ju má vo výzbroji alebo že má byť integrovaná do MiG-35? Keď ani ten najrelevantnejší zdroj, t.j. výrobca Korporacia Taktičeskoje Raketnoje Voruženie, ju na svojom webe vôbec neuvádza. Načo by to tajili, keď ako Ty tvrdíš, už bola uvoľnená na export Číne? Prečo by to nechceli hneď spropagovať a predať aj Indonézii, ktorá tiež objednala Su-35?
    Zamysli sa na chvíľu. Ak máš už v roku 2015 zavedenú K-77M s tak vynikajúcimi parametrami a nemáš problém ju integrovať do starších Suchojov alebo MiGu, načo by si nakúpil za 13,2 mld. rubľov rakety staršej generácie RVV-SD?

  • Luky
    23:08 28.01.2017

    Když nebude mít unikající pilot rychlost - zemře.

    To co David Axe píše je nesmysl a je úplně mimo.

    Mimochodem, pokud ta střela bude mít 5M - jakože je velmi malá pravděpodobnost, že bude mít tu rychlost, protože i 5M střela má takovou rychlost jen malou chvíli, ale pokud tu rychlost tedy náhodou mít bude, bude to pro obránce ještě horší - tak si spočti, za jak dlouho ti urazí těch "pár set" metrů...vůbec netušíš o možnostech RWR, co ten obránce vidí nebo nevidí a co je mu v pitu znázorňováno, ale řekněme, že je to JEDI, který tu střelu fakt vidí a ví, jak má co nejlépe zareagovat (pominu, že RWR mu neukáže vzdálenost)...tak je mu to stejně k prdu, protože když na té nižší rychlosti letadlo přetáhne, tak ta raketa je ve zlomku vteřiny u něho a její přibližovací zapalovač na něj prskne pěknou spršku wolframu nebo jinýho svinstva....vůbec s ním nemusí kolidovat, "near miss" je ještě horší a některé střely do toho jdou raději než do čistého kolizního kurzu...

  • Cpt. Morgan
    23:03 28.01.2017

    Tu je zaber tej AESA z K-77M/ME
    http://s019.radikal.ru/i619/13...

    Pocas vojny v Srbsku utocili stroje NATO na srbske MiG-29, na jeden MiG vypalili 5 striel AMRAAM a vsetky minuli, lebo piloti ich odpalovali kvoli prilisnej "obozretnosti" z velkej dialky. STrelam uz pocas zaverecneho priblizeina nehorel motor a stracali rychlo energiu, Pilotovi MiGu sa preto podarilo uhybnym manevrom v poslednom momente striel striast. Zostrelila ho az posledna strela Sparrow...
    To ukazuje, ze taktika uhybnych manevrov ma stale svoju platnost a stale su moznosti ako je mozne striast strelu, resp. jej v poslednom momente znicit uzamknutie ciela. Mechanicke vychylovanie anteny v hlavici je na to priamo ako pozvanka.

  • Cpt. Morgan
    22:41 28.01.2017

    ale pilot nemusi mat vysoku rychlost, jeho rychlost bude taka, aku si jeho aktualna misia vyzaduje a presun vysokymi nadzvukovymi rychlostami nie je zrovna typicka situacia. Take nieco je realne skor velmi zriedkave so zjavnych dovodov.

    Ak bude stihac varovany, ze je na neho zamerana strela, nebude stroj tlacit do letovej obalky, kde nema sancu ani skusat uhybny manever.
    Situacia je potom taka, ze najskor v podzvukovej rychlosti bude pilot skusat strelu uhybom striast. Nemusi nikam zvlast miznut, jemu moze stacit, ak pri rychlosti strely 5M a jej vzdialenosti niekolko sto metrov od ciela pilot posunie stroj o niekolko metrov od prebiehajucej trajektorie. Staci, ak potom strela minie hoci aj o centimetre, resp. strati uzamknutie ciela a nepriblizi sa na aktivaciu bojovej hlavice. To je podla mna to, ako to na War is Boring mysleli.

    Kill probability BVR striel je dost nizka, okolo 10%. Ich energeticke a manevrovacie moznosti su o dost horsie ako u lahkych a superagilnych VVR striel.
    Sposoby ako striast BVR strely na posledny chvilu su zahrnute do vycviku pilotov dlhu dobu a stale maju svoju platnost. Jeden z aspektov je vyuzitie obmedznej rychlosti mechanickeho vychylovania radaru strely a to nie je zalezitost davnych cias z Vietnamu.

  • Luky
    22:26 28.01.2017

    ....lebo ak v poslednom okamihu pilot postrelovaneho stihaca uhne bokom, strela pri rychlosti 4-5M musi prekonat obrovske pretazenie, aby jeho trajektoriu skopirovala, a to iste sa tyka aj rychleho mechanickeho prechylenia anteny radaru v strele s celym tym pretazenim nielen samotnej pohybovanej anteny, ale aj sil posobiacich z pretazenia pri extremnom manevri samotnej rakety. AESA to urobi elektronickym vychylenim luca v milisekunde...

    Pokud má mít napadený pilot šanci uniknout moderní BVR střele, musí mít vysokou rychlost, pokud bude mít vysokou rychlost, nemá šanci udělat nějakou šíleně nepředvídatelnou změnu směru...a čím je raketa rychlejší, tím víc ji nějaký manévr na poslední chvíli nemusí zajímat.
    Aby udělal "šílený" manévr ala "airshow", bude mít rychlost pod 700km/hod a pak je jeho změna směru moderní raketě ukradená (napadený se nedostane s letadlem nikam pryč). Nemá cenu na moderní BVR střely používat argumenty z Vietnamu...dnes jsou hlavice schopné kineticky/kontaktně trefovat bezpilotní(tj hodně nad 10G) manévrující cíle na sestupu z kosmu....

  • Cpt. Morgan
    22:13 28.01.2017

    Raziel - aj predosle rakety rus s velkou pompou ohlasoval?...

    Vsetky media pisu, ze K-77M bola zavedena v roku 2015. Mozno to nie je pohodlna predstava, ale pokial nemate nejake ine relevantne informacie, je asi treba si na tu predstavu zvyknut. Vsetky zapadne weby snad nerobia prorusku propagandu. Alebo vsetky nadhanaju argumentaciu na alokovanie financii zo statneho rozpoctu zapadnych krajin? To by bolo masivne sebaukludnovanie, ak by sme sa rozhodli tomu to verit ako skutocnemu zdovodneniu.

    Niekolko K-77M podla Deagel.com dostala ku koncu roka 2016 aj Cina v ramci dodavky SU-35.

    Co sa tyka vymanevrovania striel bez AESA - ja s autormi z War is Boring suhlasim (ale je to moj nazor), lebo ak v poslednom okamihu pilot postrelovaneho stihaca uhne bokom, strela pri rychlosti 4-5M musi prekonat obrovske pretazenie, aby jeho trajektoriu skopirovala, a to iste sa tyka aj rychleho mechanickeho prechylenia anteny radaru v strele s celym tym pretazenim nielen samotnej pohybovanej anteny, ale aj sil posobiacich z pretazenia pri extremnom manevri samotnej rakety. AESA to urobi elektronickym vychylenim luca v milisekunde...

    Shania - R-77 mala kruciformne OP v zakladnych verziach, nove K-77M a K-77ME (s ramjetom) maju klasicke OP kvoli co najdlhsiemu dosahu, ako si podotkol.

    Inak, netvrdil by som, ze K-77M/ME nemozu byt nasadzovane aj na MiG-35, lebo na to nie je ziaden dovod. MiG-35 prechadza skuskami a domnievat sa, ze modernemu stihacu odopru vlastne moderne zbrane je hlupost. Oficialne ich vsak moze mat pridelene az po ukonceni skusok, ktore prave preiehaju. SU-35 ma testy ukoncene a zdroje uvadzaju, ze K-77M je designovane ako jedna z jeho zbrani.

  • Luky
    21:48 28.01.2017

    Ale ona ta zadní polosféra je vlastně polovina prostoru, nehledě na to, že má přesah i dopředu. Na letadlech se zahřívá i mnoho jiných míst, než jen výtokové trysky. Při pochopení reálných vzdáleností, na které se letouny opravdu ohrožují je pak jasné, že IRST na moderních stíhačkách není jen pro stíhání bombardérů. Ve výšce to navíc umožňuje dobrou identifikaci i rozlišení těsných formací na velké vzdálenosti. Výkonné IR střely jsou nebezpečné i bez datalinku, zejména pokud mají LOAL schopnosti. Frantíci nejsou pitomci, když mají MICU ve dvou verzích.

    Jinak pilot může se strojem po odpalu SARH rakety manévrovat. Měl by se ale držet na limitech závěsu radaru (což dává slušný prostor)....a to pomíjím možnost sdíleného navádění, schopnosti HOJ atd.

Stránka 1 z 3