Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Foto: MiG-35; větší foto / Public domain
MiG-35 při dnešní slavnostní prezentaci. / Print Screen YouTube

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy novou ruskou lehkou víceúčelovou stíhačku MiG-35. Podle velitele ruského letectva generálporučíka Viktora Bondareva se MiG-35 stane jediným typem lehké stíhačky v ruském letectvu.

Dosud ruská média spekulovala o nákupu pouze 30 stíhaček MiG-35 pro ruské letectvo. Podle Bondareva ale MiG-35 nahradí v ruském letectvu všechny lehké stíhačky. Bondarev typ ani počet nahrazovaných stíhaček neuvedl, ale s jistotou půjde o frontové stíhací letouny MiG-29.

Dnes má ruské letectvo ve výzbroji přibližně 350 stíhaček MiG-29, z toho 200 strojů je uloženo ve skladech. Ze 150 MiGů-29 je pak pro okamžité nasazení (cca 66 %, dle slov Sergeje Šojga) připraveno odhadem 100 stíhaček MiG-29 (s ohledem na nutnou údržbu a servis).

V ruském letectvu úkoly vzdušného boje kromě MiGů-29 (max startovací hmotnost 20 000 kg) zajišťují především těžší stroje Su-27/30 (max 30 450 kg), Su-34 (max 45 100 kg) a vynikající záchytné stíhačky MiG-31 (max 46 200 kg). Pro porovnání - jednomotorová lehká západní stíhačka F-16 má maximální startovací hmotnost 19 200 kg.

„Tento letoun (MiG-35 - pozn. red.) je potřeba, jelikož Su-27, Su-30, Su-34 a Su-35 jsou poměrně těžká letadla a MiG má poměrně lehké stroje. MiG-35 obsadí pozici lehkého frontového stíhacího stroje, jejichž part již poměrně stárne. Bojový potenciál MiG-35 je velký, charakteristiky jsou velmi dobré. Pouze lituji, že se mi již nepodaří zalétat si na těchto výborných strojích," uvedl bývalý náměstek velitele ruského letectva generálplukovník Nikolaj Antoškin.

Podle Bondareva však “nějaký čas pomine” než MiG-35 nahradí všechny MiGy-29 v ruském letectvu. Nové MiGy-35 má podle generála dostat i slavný akrobatický tým ruského letectva Stříži, který dosud létá na MiG-29.  Bondarevrovněž vyzdvihl velký exportní potenciál MiGů-35, zejména v zemích, které provozují stíhačky MiG-29.

Za, jemně řečeno, kuriózní informaci (nebo typ propagandistického boje) lze považovat vyjádření ředitele ruské Federální služby vojensko-technické spolupráce Anatolije Punčukama, podle kterého mohou mít o MiGy-35 zájem Polsko, Slovensko nebo Bulharsko - tedy členové NATO.

“MiG-35 může být zajímavý pro evropské země, jako je Bulharsko, Slovensko a Polsko, které stále provozují MiGy-29,” uvedl Punčukam potenciálním zahraničním kupcům (z asi 20 zemí) během slavnostní prezentace.

Není třeba dodávat, že nákup stíhaček MiG-35, zejména Polskem a Slovenskem, se z politických důvodů blíží nule. S největší pravděpodobností Polsko vymění MiGy-29 za stíhačky F-16 a Slovensko za stíhačky Gripen.

Prodej letounů do zahraničí podpořil také Vladimír Putin: ”Spoléháme, že tento stroj posílí jak naši armádu, tak i vojenské letectvo. Toto letadlo má i dobrý exportní potenciál. Myslíme tím, že ve více než třiceti zemích je aktivně využíván jiný stroj — MiG-29 a že v těchto zemích byla vytvořena dobrá infrastruktura pro používání této stíhačky.”

MiG-35 navazuje ve vývojové řadě na typy MiG-29K/KUB a MiG-29M/M2.  Nový "mig" nabízí zvýšení bojové efektivity, univerzálnost (schopnost útočit na vzdušné, pozemní i námořní cíle) a lepší provozní vlastnosti.  Konstruktéři se také soustředili na větší spolehlivost draku, motorů a avioniky letadla - tedy na vlastnosti, které ovlivňují provozní náklady a operační nasaditelnost.

Podle Sergeja Korotkova, generálního ředitele firmy Mikojan-Gurevič (MiG), MiG-35 dosáhne maximální rychlost Mach 2,23 a bude mít akční rádius 1,5× větší, než původní MiG-29.

MiG-35 je sice využívá design a aerodynamiku MiG-29, ale přináší do ruského letectva řadu pokročilých technologií. Například nový radar FGA-29 Žuk-AE (typu AESA) dokáže sledovat až 30 cílů na vzdálenost 60 km. Na maximální detekční vzdálenost radar uvidí “jen” velká letadla, jako jsou bombardéry (B-1, B-52) nebo velká tankovací/dopravní letadla.

Podle Jurije Sljusara, prezidenta OAK, testy sériových MiGů-35 začaly ve čtvrtek, sériová výroba a dodávky ruskému letectvu se rozběhnou v roce 2019. Je to tedy o rok později, než zprávy uváděly ještě před několika dny. Počátečních operačních (bojových) schopností první letka MiGů-35 dosáhne v roce 2020, případně v roce 2021.

MiG-35 měří na délku 17 m, prázdná  hmotnost je 11 000 kg a nosnost zbraní 7000 kg. Pro porovnání - prázdná/maximální startovací hmotnost stíhačky F-35A je 13 199 kg / 31 800 kg a nosnost zbraní 8100 kg.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská armáda v roce 2016: Bojová připravenost vzrostla

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu 22. prosince na setkání vedoucích představitelů ruského ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Konec letadel Tu-154, Tu-134 a Il-62M v ruské armádě

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu inicioval studii, která posoudí možnosti vyřazení dopravních ...

Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • jj284b
    18:51 12.02.2017

    jeden postreh z F-16.net: As with everything on the internet, the moment Russia or China release a cartoon drawing of a weapon, it is assumed to be automatically in service, ...Zobrazit celý příspěvek

    jeden postreh z F-16.net:

    As with everything on the internet, the moment Russia or China release a cartoon drawing of a weapon, it is assumed to be automatically in service, operational, thousands deployed, and an immediate existential threat which renders all US weapons obsolete and useless.

    Meanwhile, Russia just got R-77s in service last year...Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    10:16 06.02.2017

    Hm,dal by se Mig-29 přestavět na Mig-35,teoreticky,nebo je to konstrukčně zcela rozdílný letoun a musí se postavit od základu nový? Jinak,pokud s těch starých Mig-29 nevytvoří ...Zobrazit celý příspěvek

    Hm,dal by se Mig-29 přestavět na Mig-35,teoreticky,nebo je to konstrukčně zcela rozdílný letoun a musí se postavit od základu nový?
    Jinak,pokud s těch starých Mig-29 nevytvoří modernizací mig-35,či nějakou opravdu nabušenou verzi Mig29,potom za tu cenu kterou do nich Srbové vloží by k nim museli dostat spostu náhradních dílů (motory),množství moderní munice...jinak bych nerozuměl tomu proč by Srbové takový "dar"přijali...Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    09:27 06.02.2017

    Marthy: Zajímavý postřeh, někdo zde psal, že za takovou cenu bude nová "35ka", tak to asi moc nevychází...

    Marthy: Zajímavý postřeh, někdo zde psal, že za takovou cenu bude nová "35ka", tak to asi moc nevychází...

  • Marthy
    01:21 06.02.2017

    Teď jsem někde zaslechl že za opravu a modernizaci 6-ti Mig-29 které Rusko "daruje"Srbsku Srbové zaplatí 185 M Eur.Takže přes 30M Eur na opravu a modernizaci jedné Mig-29...to je ...Zobrazit celý příspěvek

    Teď jsem někde zaslechl že za opravu a modernizaci 6-ti Mig-29 které Rusko "daruje"Srbsku Srbové zaplatí 185 M Eur.Takže přes 30M Eur na opravu a modernizaci jedné Mig-29...to je teda hodně mastná cena.Ty darované letadla asi budou v ne zrovna dobrém stavu,nebo se budou modernizovat hodně zevrubně.Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    14:17 04.02.2017

    Viděl už někdo někdy někde jednomístnou verzi MiGu-35, nebo vyrobené exempláře existují pouze ve dvoumístných variantách?

    Viděl už někdo někdy někde jednomístnou verzi MiGu-35, nebo vyrobené exempláře existují pouze ve dvoumístných variantách?

  • Olivav
    09:05 04.02.2017

    ROFAR bude mít nižší dosah. No ten L-band u T-50 je veden jako radar, takže funkce zatím neznámá. Nepíší, že pouze IFF. No a RAM sice L-band vlny pohlcuje ale je to násobně méně ...Zobrazit celý příspěvek

    ROFAR bude mít nižší dosah. No ten L-band u T-50 je veden jako radar, takže funkce zatím neznámá. Nepíší, že pouze IFF. No a RAM sice L-band vlny pohlcuje ale je to násobně méně než u X-band. Problém je s určením pozice a jiných dat o cíli a ten L-band T-50 je dost malý, což může být problém tam asi zázraky neudělá ani postproces dat.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:28 03.02.2017

    Marthy, a skutečně je použití L-band radaru k čemukoliv jinému než k IFF potvrzené? Já jen, že ani na stránkách výrobce o tom ještě poměrně nedávno nic nebylo. A s ohledem na ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy, a skutečně je použití L-band radaru k čemukoliv jinému než k IFF potvrzené? Já jen, že ani na stránkách výrobce o tom ještě poměrně nedávno nic nebylo. A s ohledem na rozměry takovéto antény by se ani nějaké zásadní výkony v detekci stealth čekat nedaly. Nehledě na to, že přesvědčení spousty lidí, že stealth letadla na nižších frekvencích září jak vánoční stromeček, je poněkud, ehm, nepřesné :-) I tam je jejich radarový obraz výrazně snížený, jen prostě ne tolik, jako ve vyšších pásmech.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    23:16 03.02.2017

    Nevím,ale v letounu T-50 jsou pro detekci letounů stealth použity radary zabudované v křídlech,pracují v pásmu "L",teda 1-2GHz... Kromě toho má standartní radar v ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím,ale v letounu T-50 jsou pro detekci letounů stealth použity radary zabudované v křídlech,pracují v pásmu "L",teda 1-2GHz...
    Kromě toho má standartní radar v přídi,vysokofrekvenční,pásmo "X".Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:37 03.02.2017

    A nebude díky vysoké frekvenci také obecně nižší dosah? Měl jsem dojem, že ROFAR se řeší právě kvůli rozlišení, ne kvůli objevování stealth objektů na velkou vzdálenost. Od toho ...Zobrazit celý příspěvek

    A nebude díky vysoké frekvenci také obecně nižší dosah? Měl jsem dojem, že ROFAR se řeší právě kvůli rozlišení, ne kvůli objevování stealth objektů na velkou vzdálenost. Od toho jsou radary v L-band.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    16:33 03.02.2017

    Máš pravdu ROFAR to nevyřeší. Ten bude RAM pohlcovat stejně jako X-band, ale bude dátal lepší rozlišení a bude horší jej rušit. Tím ROFARem jsem reagoval na to rozlišení.

    Máš pravdu ROFAR to nevyřeší. Ten bude RAM pohlcovat stejně jako X-band, ale bude dátal lepší rozlišení a bude horší jej rušit. Tím ROFARem jsem reagoval na to rozlišení.

  • jj284b
    14:13 03.02.2017

    nemyslim ze by ROFAR mal znamenat prekonanie STEALTH ako to prezentuju.. predse len ide o vysokofrekvencny radar, tym padom jeho prekonanie bude mozne za pouzitia specializovanych ...Zobrazit celý příspěvek

    nemyslim ze by ROFAR mal znamenat prekonanie STEALTH ako to prezentuju.. predse len ide o vysokofrekvencny radar, tym padom jeho prekonanie bude mozne za pouzitia specializovanych RAM naterov.. takze US budu maximalne musiet pouzit novy RAM nater pre STEALTH lietadla.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    22:27 02.02.2017

    No k těm radarům Rusi tvrdí jak budou mít ROFAR, ale i dle zdrojů http://rbth.com/defence/2016/0... t ...Zobrazit celý příspěvek

    No k těm radarům Rusi tvrdí jak budou mít ROFAR, ale i dle zdrojů http://rbth.com/defence/2016/0... t vypadá, že US air force je bude mít dříve 8,4 mil USD co na celý program dává rusko je nic vporovnání s USA kde tam už v roce 2014 nateklo 110 mil USD. S AESA ujel Rusům vlak a ROFAR asi dopadne podobně.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    17:25 02.02.2017

    tak hlavne AESA v MiG35 ani nahodou neobstoji porovnanie s modernymi AESA radarmi, podla zverejnenych dat ma ZUK-AM v SAR rozlisenie len 0.5m.. pre porovnanie Irbis-E ma v rovnakom ...Zobrazit celý příspěvek

    tak hlavne AESA v MiG35 ani nahodou neobstoji porovnanie s modernymi AESA radarmi, podla zverejnenych dat ma ZUK-AM v SAR rozlisenie len 0.5m.. pre porovnanie Irbis-E ma v rovnakom mode rozlisenie 3m

    Pre porovnanie, rozlisenie 3m odpoveda US radarom pouzivanym v 80tych rokoch, pricom v 1991 Airforce povazovalo radar s rozlisenim vacsim ako 0.3m nevhodny na operacie proti Irackym SCUDOM. Na automaticku detekciu/identifikaciu vozidiel treba rozlisenie 0.1m alebo mensie...

    To tiez znamena, ze take Su-35s je dnes co sa tyka Air to Ground na urovni F-15E v 1991..

    no spat k ZUK-AM, znamena to tiez ze bandwidth radaru je celkom nizsky, odhad je cca 270-300Mhz co znamena ze ten radar ani nahodou nebude zvladat narocnejsiu vymenu dat s ostatnymi strojmi.. pre porovnanie, moderne AESA maju BW okolo 2ghz, s output power average 10-20WSkrýt celý příspěvek

  • Henrich7
    15:42 02.02.2017

    Mig 35 je ozaj ako vyvozny artikel vhodny iba pre krajiny ktoré si drahšie stíhačky nevedia dovoliť. Ale tiež súhlAsím s článkom, že krajiny ako Poľsko alebo Slovensko ...Zobrazit celý příspěvek

    Mig 35 je ozaj ako vyvozny artikel vhodny iba pre krajiny ktoré si drahšie stíhačky nevedia dovoliť. Ale tiež súhlAsím s článkom, že krajiny ako Poľsko alebo Slovensko neprichádzajú do úvahy z politických dovodov. Musia sa skôr obrátiť na tradičných odberateľov, ktorí od nich kupujú aj suchoje, či pripadne nepotrebujú aj letku ľahšich stíhačiek.Skrýt celý příspěvek

  • Serrafin
    16:22 01.02.2017

    Ruská éra byly vždycky dobrá. O tom není žádná. Ani Mig35 nebude úplně špatné letadlo. Ale bít se hrdině v prsa, že ho od roku 2018 , pardon 2019, začnou sériově vyrábět mi přijde ...Zobrazit celý příspěvek

    Ruská éra byly vždycky dobrá. O tom není žádná. Ani Mig35 nebude úplně špatné letadlo. Ale bít se hrdině v prsa, že ho od roku 2018 , pardon 2019, začnou sériově vyrábět mi přijde směšné až trapné. Slibují / vyhrožují letadlem, které je o celou generaci starší, v okamžiku, kdy jeho potenciální konkurenti o generaci modernější už létají v počtech stovek kusů ( F22, F35). A dokonce jejich dříve nešikovní žáci, už provozuji pár kousků J 20tek. Asi je tam něco špatně bych řekl.Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    18:42 30.01.2017

    " Kam ale vlastně patří lehký/střední dvoumotorový MIG 29/35 ? Z hlediska nákladů se nehodí pro mír a z hlediska výkonů oproti SU, F15, Jurofajtru se nehodí pro boj." ...odpovím ...Zobrazit celý příspěvek

    " Kam ale vlastně patří lehký/střední dvoumotorový MIG 29/35 ? Z hlediska nákladů se nehodí pro mír a z hlediska výkonů oproti SU, F15, Jurofajtru se nehodí pro boj."

    ...odpovím si sám... uvidíme v příštím lokálním konfliktu, ala polygon Sýrie...
    Hovořit o něčem, co nikdo neviděl, o čem je minimum informací je skutečně hodně odvážné.
    Cosi o nákladech na provoz se píše třeba zde.
    http://www.armadninoviny.cz/ru...

    Kde je pravda, nelze objektivně zjistit. Tedy v tédo době.......Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    18:32 30.01.2017

    To jsou informace, že by jeden brečel. A to beze srandy. Nedávno tady vyšel jeden topic ohledně ...Zobrazit celý příspěvek

    To jsou informace, že by jeden brečel. A to beze srandy. Nedávno tady vyšel jeden topic ohledně MiG-35
    http://www.armadninoviny.cz/ru...

    O čem se chceme dohadovat???
    Informace, že : "provoz MiG-35 je 2,5x levnější než MiG-29, motory RD33 atd...." je naprosto o ničem. Lidově řečeno. "Dnes vítězí armády které mají přesné a detailní informace a hlavně včas".
    Pokud není jasně specifikovaná verze MiG-29 je to informace na úrovni prohlášení papaláše Pančukama.
    To o čem se píše je popis prezentace PR korporace OAK. A věřme tomu, že letadlo stálo na VPD dostatečně daleko od obecenstva, aby nebylo možné udělat kvalitní detailní foto.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:15 30.01.2017

    raziel87: mám za to že je to modularní zbraňový systém, skladající se ze seekeru, autopilot+baterie + naloz+ motor. E verze mají delší a širší (260 vs 230mm) motor. Mám taky za ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: mám za to že je to modularní zbraňový systém, skladající se ze seekeru, autopilot+baterie + naloz+ motor. E verze mají delší a širší (260 vs 230mm) motor.

    Mám taky za to že seekery i navaděcí čast s baterii byli průběžně modernizovány. Dost pochybuji, že mají ve službě pořád původní verze. AIM-7 měla taky milion verzí a to jen v SARH variantě.

    Ve vyzbroji letadel by se pořád měl používat mix normálních a E verzi.

    To co myslím tim nejrozšířenější je SARH verze, tedy R a ER, někde daleko za tím jsou T a ET a nakonec P/EP. Nevidím ani žádný důvod proč by počty IR a hlavně pasivních střel měl být vyšší než SARH.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    13:31 30.01.2017

    2 Shania jo, už jsme v podstatě ve shodě :) Jen ještě poupravím tu zmínku o verzi "R". Verze R-27 R a R-27 T byly uvolněny pro export spolu se svým nosičem v podobě Migu ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Shania

    jo, už jsme v podstatě ve shodě :)

    Jen ještě poupravím tu zmínku o verzi "R".

    Verze R-27 R a R-27 T byly uvolněny pro export spolu se svým nosičem v podobě Migu 29 již v roce 1988. Výkonější verze ER a ET, které byly od začátku vyvíjeny pro těžší SU-27 (T-10S) jsou svými výkony někde jinde - mimochodem i ty byly po rozpadu SSSR uvolněny pro export v roce 1991. Pouze je osekaly a přeznačili na exportní varianty ER1 a ET1.

    Verze antiAWACS, tedy R-27P a R-27EP jsou k exportu uvolněny od roku 2004. není tedy pravda, že nejrozšířenější verzí ve výzbroji ruské VVS je verze R - to platilo maximálně do roku 2000. A teď nastupuje subjektivní myšlenka a klidně mě někdo opravte. Myslím, že verze R byla u prvosledových jednotek vyměněna ještě v 90. letech - ale nemám k tomu podklady, ani jsem je nehledalSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:01 30.01.2017

    raziel87: jo asi máš pravdu, vzhledem k tomu, že jsem to psal z tabletu a pár novým informacím, tak to napíšu celý znovu. R-27 R a ER jsou zdaleka nejpočetnější verze ve ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: jo asi máš pravdu, vzhledem k tomu, že jsem to psal z tabletu a pár novým informacím, tak to napíšu celý znovu.

    R-27 R a ER jsou zdaleka nejpočetnější verze ve výzbroji.
    Obě mají být schopny letět ve střední fázi letu přes INS a dostávat aktualizace. V závěrečné fázi vyžaduje ozáření cíle radarem mateřského letadla (podobně fungují ESSM, ozáření cíle je vyžadováno až v závěrečné fazy). Stále to vyžaduje, aby střelec neztratil kontakt s cílem. Tzv může např. letět podél cíle (proto mechanicky vychylované antény), ale nemůže se otočit a zmizet. Podobné omezení bylo i západních ARH střel ve střední fázi letu.

    R-27 T a ET podle https://manglermuldoon.blogspo...
    Nemají pry INS, a jsou použitelné až po té, co seeker uvidí cíl (což jsem viděl i jinde), dosah seekeru je tak do 15km (prý se podařil lock na 20km za ideálních podmínek). Pro to jsem psal, že je to proti bombardérům ze zadní polosfery, B-52 a B-22 bude seeker vidět na delší vzdálenosti. Budou ale i asi jiné režimy pro odpal, jako Fi0 (bez uzamčení cíle).

    R-27 P a EP jsou s pasivní radiolokační proti AWAC, není mi ale moc jasné jak se ta raketa vůbec dokáže navést, jak určuje vzdálenost k cíli a co se stane, pokud cíl přestane vysílat, HARM je k ničemu pokud pozemní radar přestane vysílat… navíc určit pozici PVO je podstatně snazší než určit pozici letadla. Proti tankerům a strategickým bombardérům bude mít ještě menší použití.

    A/AE Verze s ARH se nedostala do sériové výroby (prý neprošla ani přes fázi prototipu/demostratoru) kvůli modernější R-77, kterou Rusové ale taky nezavedli. Až R-77-1 byla loni zavedena do výzbroje. Budou mít obrovské množství R-27 ve výzbroji ještě hodně dlouho.
    Maketa AE byla ale např. na prezentaci pro SU-30 pro Alžir 2005.
    2012 tři ukrajinské firmy oznámili vývoj aktivního/pasivního seekeru pro R-27.

    Cpt. Morgan: od prototypu přes testování a zavedení do výzbroje je velmi dlouhá cesta. Natož pak mít dost kusu aby to mělo smysl. Např. před 15-20 lety jsi mohl číst hodně o ramjetech, dnes je jedna jediná verze ve vyzbrojí v malých počtech. USA mělo mít už několik raket nové generace, kterou ovšem zařízli po fazi demonstratoru.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 7