Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Foto: MiG-35; větší foto / Public domain
MiG-35 při dnešní slavnostní prezentaci. / Print Screen YouTube

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy novou ruskou lehkou víceúčelovou stíhačku MiG-35. Podle velitele ruského letectva generálporučíka Viktora Bondareva se MiG-35 stane jediným typem lehké stíhačky v ruském letectvu.

Dosud ruská média spekulovala o nákupu pouze 30 stíhaček MiG-35 pro ruské letectvo. Podle Bondareva ale MiG-35 nahradí v ruském letectvu všechny lehké stíhačky. Bondarev typ ani počet nahrazovaných stíhaček neuvedl, ale s jistotou půjde o frontové stíhací letouny MiG-29.

Dnes má ruské letectvo ve výzbroji přibližně 350 stíhaček MiG-29, z toho 200 strojů je uloženo ve skladech. Ze 150 MiGů-29 je pak pro okamžité nasazení (cca 66 %, dle slov Sergeje Šojga) připraveno odhadem 100 stíhaček MiG-29 (s ohledem na nutnou údržbu a servis).

V ruském letectvu úkoly vzdušného boje kromě MiGů-29 (max startovací hmotnost 20 000 kg) zajišťují především těžší stroje Su-27/30 (max 30 450 kg), Su-34 (max 45 100 kg) a vynikající záchytné stíhačky MiG-31 (max 46 200 kg). Pro porovnání - jednomotorová lehká západní stíhačka F-16 má maximální startovací hmotnost 19 200 kg.

„Tento letoun (MiG-35 - pozn. red.) je potřeba, jelikož Su-27, Su-30, Su-34 a Su-35 jsou poměrně těžká letadla a MiG má poměrně lehké stroje. MiG-35 obsadí pozici lehkého frontového stíhacího stroje, jejichž part již poměrně stárne. Bojový potenciál MiG-35 je velký, charakteristiky jsou velmi dobré. Pouze lituji, že se mi již nepodaří zalétat si na těchto výborných strojích," uvedl bývalý náměstek velitele ruského letectva generálplukovník Nikolaj Antoškin.

Podle Bondareva však “nějaký čas pomine” než MiG-35 nahradí všechny MiGy-29 v ruském letectvu. Nové MiGy-35 má podle generála dostat i slavný akrobatický tým ruského letectva Stříži, který dosud létá na MiG-29.  Bondarevrovněž vyzdvihl velký exportní potenciál MiGů-35, zejména v zemích, které provozují stíhačky MiG-29.

Za, jemně řečeno, kuriózní informaci (nebo typ propagandistického boje) lze považovat vyjádření ředitele ruské Federální služby vojensko-technické spolupráce Anatolije Punčukama, podle kterého mohou mít o MiGy-35 zájem Polsko, Slovensko nebo Bulharsko - tedy členové NATO.

“MiG-35 může být zajímavý pro evropské země, jako je Bulharsko, Slovensko a Polsko, které stále provozují MiGy-29,” uvedl Punčukam potenciálním zahraničním kupcům (z asi 20 zemí) během slavnostní prezentace.

Není třeba dodávat, že nákup stíhaček MiG-35, zejména Polskem a Slovenskem, se z politických důvodů blíží nule. S největší pravděpodobností Polsko vymění MiGy-29 za stíhačky F-16 a Slovensko za stíhačky Gripen.

Prodej letounů do zahraničí podpořil také Vladimír Putin: ”Spoléháme, že tento stroj posílí jak naši armádu, tak i vojenské letectvo. Toto letadlo má i dobrý exportní potenciál. Myslíme tím, že ve více než třiceti zemích je aktivně využíván jiný stroj — MiG-29 a že v těchto zemích byla vytvořena dobrá infrastruktura pro používání této stíhačky.”

MiG-35 navazuje ve vývojové řadě na typy MiG-29K/KUB a MiG-29M/M2.  Nový "mig" nabízí zvýšení bojové efektivity, univerzálnost (schopnost útočit na vzdušné, pozemní i námořní cíle) a lepší provozní vlastnosti.  Konstruktéři se také soustředili na větší spolehlivost draku, motorů a avioniky letadla - tedy na vlastnosti, které ovlivňují provozní náklady a operační nasaditelnost.

Podle Sergeja Korotkova, generálního ředitele firmy Mikojan-Gurevič (MiG), MiG-35 dosáhne maximální rychlost Mach 2,23 a bude mít akční rádius 1,5× větší, než původní MiG-29.

MiG-35 je sice využívá design a aerodynamiku MiG-29, ale přináší do ruského letectva řadu pokročilých technologií. Například nový radar FGA-29 Žuk-AE (typu AESA) dokáže sledovat až 30 cílů na vzdálenost 60 km. Na maximální detekční vzdálenost radar uvidí “jen” velká letadla, jako jsou bombardéry (B-1, B-52) nebo velká tankovací/dopravní letadla.

Podle Jurije Sljusara, prezidenta OAK, testy sériových MiGů-35 začaly ve čtvrtek, sériová výroba a dodávky ruskému letectvu se rozběhnou v roce 2019. Je to tedy o rok později, než zprávy uváděly ještě před několika dny. Počátečních operačních (bojových) schopností první letka MiGů-35 dosáhne v roce 2020, případně v roce 2021.

MiG-35 měří na délku 17 m, prázdná  hmotnost je 11 000 kg a nosnost zbraní 7000 kg. Pro porovnání - prázdná/maximální startovací hmotnost stíhačky F-35A je 13 199 kg / 31 800 kg a nosnost zbraní 8100 kg.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská armáda v roce 2016: Bojová připravenost vzrostla

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu 22. prosince na setkání vedoucích představitelů ruského ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Konec letadel Tu-154, Tu-134 a Il-62M v ruské armádě

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu inicioval studii, která posoudí možnosti vyřazení dopravních ...

Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Luky
    19:35 28.01.2017

    Promiň Morgane, ale ty řeči o tom, že moderní neAESA "síkry" ztrácí prudce manévrující cíl před zásahem je pěkná blbost. AESA bude mít své výhody, ale v tomhle se nejedná o nějaký ...Zobrazit celý příspěvek

    Promiň Morgane, ale ty řeči o tom, že moderní neAESA "síkry" ztrácí prudce manévrující cíl před zásahem je pěkná blbost. AESA bude mít své výhody, ale v tomhle se nejedná o nějaký zlom mezi neúčinnými střelami a účinnými.
    Střela se přibližuje proporcionálně, má vysokofrekvenční radar a cíl si nadbíhá - ten i kdyby se posral, tak najednou jak UFO neuskočí někam v kolmém směru rychlostí 5000 km/hod.
    Ale jinak to beru jako dobrou argumentaci pro přispěvovatele, co si myslí, že všechno západní je top a ruské šajze.
    A jestli je Japonec "nepřesný", to tady fakt nikdo nepotvrdí nebo nevyvrátí...ale nezdá se mi to pravděpodobné. Nehledě na to, že METEOR funguje dobře a asi by ho nevylepšovali něčím špatným.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    19:33 28.01.2017

    2 Cpt. Morgan to je nějaký divný - do teď lítali jen s podvěšenejma R-27. Co se R-77 týče, tak jediná oficiálně zařazená verze je stále ta PŮVODNÍ - pouze lehce modifikovaná. 2 ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Cpt. Morgan
    to je nějaký divný - do teď lítali jen s podvěšenejma R-27. Co se R-77 týče, tak jediná oficiálně zařazená verze je stále ta PŮVODNÍ - pouze lehce modifikovaná.

    2 Sokrates
    to samé - verzia RVV-SD, Izdelije 170-1 byla poprve oficialně prezentována až na MAKS 2009 - do teď nebyla zavedena. Pokud by byla, byly by fotky ze Sýrie.

    R-77M - tak Izidělije 180 už vůbec není v produkci. To nevím, kde si Morgane pobral. Odkazy od tebe jsem nerozklikával, nebylo třeba. Pokud by byl Iz.180 v produkci, věř že by to Rus s velkou pompou dávno ohlásilSkrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    19:27 28.01.2017

    Cpt. Morgan: O tom skutočne pochybujem. Ešte len minulý rok sa Rusom podarilo ukončiť vývoj a rozbehnúť sériovú výrobu RVV-SD. Načo by to robili, ak by už od roku 2015 mali K-77M? ...Zobrazit celý příspěvek

    Cpt. Morgan: O tom skutočne pochybujem. Ešte len minulý rok sa Rusom podarilo ukončiť vývoj a rozbehnúť sériovú výrobu RVV-SD. Načo by to robili, ak by už od roku 2015 mali K-77M? A určite by o tom musel niečo vedieť samotný výrobca. :-)
    http://eng.ktrv.ru/production_...

    Navyše, v kontexte s MiGom-35 je to aj tak jedno. Tá strela je vyvíjaná pre T-50, možno neskôr bude integrovaná aj do Su-35.Skrýt celý příspěvek

  • Cpt. Morgan
    18:46 28.01.2017

    AESA ma aj ta japonska AAM-4B, ale ma dolet iba 120 km a vraj mizernu presnost

    http://www.deagel.com/Air-to-A...

    AESA ma aj ta japonska AAM-4B, ale ma dolet iba 120 km a vraj mizernu presnost

    http://www.deagel.com/Air-to-A...

  • Cpt. Morgan
    18:44 28.01.2017

    R-77 ma ako jedina AESA, jej dolet je 200 km, odhalena bola v r 2013, od 2015 je v seriovej ...Zobrazit celý příspěvek

    R-77 ma ako jedina AESA, jej dolet je 200 km, odhalena bola v r 2013, od 2015 je v seriovej vyrobe

    http://www.deagel.com/Air-to-A...

    https://warisboring.com/bad-ne...

    http://thediplomat.com/2013/12...

    http://www.airliners.net/forum...

    http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    18:13 28.01.2017

    Co se nazvu tyka, tak mam posledni dobou dojem, ze kdyz maj USA F-35 tak rusovej proste taky musej mit u novejch letadel v nazvu cislovku 35. A zapominaj ze Saab se svoji 39 uz je ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se nazvu tyka, tak mam posledni dobou dojem, ze kdyz maj USA F-35 tak rusovej proste taky musej mit u novejch letadel v nazvu cislovku 35. A zapominaj ze Saab se svoji 39 uz je davno strcil do kapsy ;-)

    Co se rozdilu mezi 29 a 35 tyka, tak je samozrejmy ze 35 bude lepsi letadlo. Kdo by si taky mermomoci drzel 40 let starou vyrobni linku. Dela to na me dojem, ze v MiGu dostaly zadani typu: "Mate tady projektovou dokumentaci k 29ce, tak ji predelejte tak aby se vyrabela z modernich materialu."

    Co se toho ze se v podstate jedna o gen 5 letadlo bez stealth a zbytecnosti menit aerodinamiku. Tak se podivejte na muj milovany Saab. I kdybyste Vigen udelali z kompozitu a nacpali ho nejmodernejsi technikou, tak z nej lepsi letadlo nez Gripen NG nebude, je mi lito sam mam Vigen raci, ale nebude.

    MiG 35 je urcite dobry stroj a pro spoustu zemi bude davat smysl ale osobne bych raci sedel v tom Gripenu NG.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:12 28.01.2017

    ..no jasně, můžeš k Déčkovýmu Amraamu přidat třeba ještě dalších 50 kilometrů, ale to nezmění nic na tom, že to má furt výkon jak C-5. Pro REÁLNĚ použitelný delší dolet by musel ...Zobrazit celý příspěvek

    ..no jasně, můžeš k Déčkovýmu Amraamu přidat třeba ještě dalších 50 kilometrů, ale to nezmění nic na tom, že to má furt výkon jak C-5. Pro REÁLNĚ použitelný delší dolet by musel dostat ramjet....snad na tom ale pracují nebo to připravují.

    R-37 by na lehčím MiGu udělál zátěž AG munice. Mimo přepadového Foxhoundu by ji ale měl být schopen nést i Su-35 a PAK FA. Určitě bude nebezpečná i pro stíhačky protivníka....není to ale střela pro vyzbrojení lehčích strojů.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    18:01 28.01.2017

    Cpt. Morgan: Najnovšia R-77 (verzia RVV-SD, Izdelije 170-1) je vybavená dopplerovským rádiolokátorom 9B-1103М a mala by byť schopná zasiahnuť cieľ z prednej polosféry na 110 ...Zobrazit celý příspěvek

    Cpt. Morgan: Najnovšia R-77 (verzia RVV-SD, Izdelije 170-1) je vybavená dopplerovským rádiolokátorom 9B-1103М a mala by byť schopná zasiahnuť cieľ z prednej polosféry na 110 km.
    http://rbase.new-factoria.ru/m...

    R-77 nemá AESA radar. Myslím, že jedinou AA strelou s AESA rádilokátorom je japonská AAM-4B.

    K-100 a R-37 sú iné typy rakiet (určené proti AWACS strojom, nie stíhačkám). Ak sa nemýlim, tak K-100 ani nie je zavedená do výzbroje. Navyše, R-37 je integrovaná len v MiGu-31, "35" ju mať nebude.

    AIM-120D by mala mať dosah až 180 km.

    Čo sa týka toho IRST Rafalu, tu je pdf priamo od výrobcu:
    https://www.thalesgroup.com/si... Skrýt celý příspěvek

  • Cpt. Morgan
    17:44 28.01.2017

    Ani na stranke vyrobcu priamo nepisu, ze by mal Rafale IRST, iba optronicky ...Zobrazit celý příspěvek

    Ani na stranke vyrobcu priamo nepisu, ze by mal Rafale IRST, iba optronicky senzor
    http://www.dassault-aviation.c...
    Ale mozno sa mylim. Sucasne Gripeny tie schopnosti nemaju, iba obycajny dopplerovsky radar (aj EF 2000) a IRST nema Gripen ziadne. Gripen NG uz by mal ale mat aj AESA, aj IRST.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:33 28.01.2017

    tak meteor je teprve na začátku tohle je z wiki (asi na to nacpou japonský AESA): Joint New Air-to-Air Missile In 17 July 2014, MBDA has agreed to jointly research a meteor's ...Zobrazit celý příspěvek

    tak meteor je teprve na začátku
    tohle je z wiki (asi na to nacpou japonský AESA):

    Joint New Air-to-Air Missile
    In 17 July 2014, MBDA has agreed to jointly research a meteor's seeker with Japan.[92] A spokesman from the Ministry of Defense (Japan) confirmed on 14 January 2016 that, Japan and the United Kingdom will develop a Joint New Air-to-Air Missile (JNAAM) by "combining the UK's missile-related technologies and Japanese seeker technologies".[93] The active electronically scanned array seeker of the Mitsubishi Electric AAM-4B would be mounted on the Meteor, because the AAM-4B is too large to be carried in the Japanese F-35 weapons bay.[94][95] The meteor's current seeker is not as advanced as the AAM-4B and this would give Britain access to advanced Japanese seeker technology.

    ..jinak ty dosahy jsou trochu přitažený, METEOR má reálně určitě delší nohy než 120D.Skrýt celý příspěvek

  • Cpt. Morgan
    17:13 28.01.2017

    Ja som cital, ze Rafale nema IRST, ale iba opticky TV kanal http://forum.keypublishing.com... AIM-120D ma op. dosah 160 km, R-77 ma ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja som cital, ze Rafale nema IRST, ale iba opticky TV kanal
    http://forum.keypublishing.com...

    AIM-120D ma op. dosah 160 km, R-77 ma vyse 200 km, K-100 ma 400 km, R-37 tiez cca 400 km. Meteor ma dosah 100 km.

    R-77 asi nebude kvalitativne na tom horsie ako AIM 120D, ked disponuje vlastnym AESA radarom. Datalinky, update pocas letu a ostatne ficury nemaju iba tie zapadne... Vlastny AESA radar vsak nema ziadna zapadna strela. S tym suvisi aj obrovsky rozdiel v moznostiach detekcie a odolnosti voci ruseniu, tak ako to pozname v pripade stihacov.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:06 28.01.2017

    Špatné letadlo to určitě nebude, Fulcrum má velmi slušnou aerodynamiku od začátku, ale pokud se dobře pamatuju, trhaly se některé části stabilizátorů a po hodně agresivní pilotáži ...Zobrazit celý příspěvek

    Špatné letadlo to určitě nebude, Fulcrum má velmi slušnou aerodynamiku od začátku, ale pokud se dobře pamatuju, trhaly se některé části stabilizátorů a po hodně agresivní pilotáži i některá jiná místa, pak ho táhla ho dolů avionika, životnost motorů, ergonomie, malé množství paliva....postupně se to vylepšovalo, už C byl o dost lepší než A. Pro pilota je velký rozdíl létat tohle a starou devětadvacítku. Věřím, že odladili všechno zmíněné, nakonec na to měli dvacet let.

    Jen poznámka, nové Gripeny mají AESA (Raven ES-05) i IRST (Skyward-G). METEORY nemají moc ve světě obdoby a na střední a krátkou vzdálenost mohou nosit ty nejlepší Evropské, americké a izraelské střely.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    16:56 28.01.2017

    Ok berem spat. Dik za info.

    Ok berem spat. Dik za info.

  • Jirosi
    16:51 28.01.2017

    Cpt. Morgan:"Okrem toho je velmi rozumne pouzit existujuci aerodynamicky profil a nevyvijat od zakladu novy. Vykonovo je vysledok aj tak na vrchole sucasnych moznosti a vyvoj trva ...Zobrazit celý příspěvek

    Cpt. Morgan:"Okrem toho je velmi rozumne pouzit existujuci aerodynamicky profil a nevyvijat od zakladu novy. Vykonovo je vysledok aj tak na vrchole sucasnych moznosti a vyvoj trva ovela kratsie a stoji iba zlomok ako vyvoj uplne noveho typu"

    Celkem by mně zajímala kratší doba vývoje.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    16:23 28.01.2017

    Cpt. Morgan: Rafale má IRST - OSF (Optronique Secteur Frontal) od spoločnosti Thales. RVV-SD sa doletom nechytajú na AIM-120D a tipujem, že kvalitatívne zaostávajú i za Meterom. Zobrazit celý příspěvek

    Cpt. Morgan: Rafale má IRST - OSF (Optronique Secteur Frontal) od spoločnosti Thales.

    RVV-SD sa doletom nechytajú na AIM-120D a tipujem, že kvalitatívne zaostávajú i za Meterom.Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    16:13 28.01.2017

    Cpt. Morgan: jste si jistý s těmi raketami? Já bych si troufl říci, že západní stroje s IRIS-T a Meteory jsou na to o dost lépe. Rusové sice pracují na obdobných střelách, nicméně ...Zobrazit celý příspěvek

    Cpt. Morgan: jste si jistý s těmi raketami? Já bych si troufl říci, že západní stroje s IRIS-T a Meteory jsou na to o dost lépe. Rusové sice pracují na obdobných střelách, nicméně žádné zatím ve výzbroji nefigurují.Skrýt celý příspěvek

  • Cpt. Morgan
    16:09 28.01.2017

    niko jednu IRST stanicu ma pred kabinou pre vzdusny boj v prednej ...Zobrazit celý příspěvek

    niko
    jednu IRST stanicu ma pred kabinou pre vzdusny boj v prednej polosfere.
    http://2.bp.blogspot.com/-25Fl...

    Druhu IRST ma pod pravou motorovou gondolou urcenu pre pozemne ciele.
    https://i1.wp.com/toad-design....

    Parametre:
    http://www.deagel.com/Navigati...


    Inak, podla mna je hlavna vyhoda noveho MiG-35, ze okrem stealth ma prakticky vsetky moderne technologie.
    Datalinky a sensor fusion je u vsetkych, ale Gripen napr. nema IRST, Rafale to iste, EF zase nema AESA, co znamena, ze ich situacne povedomie bude horsie.
    MiG ma tiez k dispozicii vykonnejsie VVR a hlavne BVR rakety s vacsim dosahom.
    Zapadne stroje stoja 2-3x tolko ako MiG a ani jeden z nich nema celu paletu schopnosti, ktoru ponuka novy MiG.
    Okrem toho je velmi rozumne pouzit existujuci aerodynamicky profil a nevyvijat od zakladu novy. Vykonovo je vysledok aj tak na vrchole sucasnych moznosti a vyvoj trva ovela kratsie a stoji iba zlomok ako vyvoj uplne noveho typu, ktory by okrem stealth aj tak zasadne vylepsenie nemal ake priniest. Zaroven bude mat stroj vysoku kompatibilitu s dlhodobo existujucimi infrastrukturnymi a vycvikovymi podmienkami klientov.

    Plne spektrum najnovsich technologii, za ovela kratsi cas, s nizkymi nakladmi a bez potreby dalsej adaptacie, to vsetko za 2-3 x nizsiu jednotkovu cenu - to sa bude velmi zle podliezat.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    16:08 28.01.2017

    niko: Prečo by nemal mať?

    niko: Prečo by nemal mať?

  • niko
    15:30 28.01.2017

    Inak trochu m prekvapuje, ze novy lahky stihac Ruska nebue mat IRST.

    Inak trochu m prekvapuje, ze novy lahky stihac Ruska nebue mat IRST.

  • fenri
    14:06 28.01.2017

    Myslím, že Raziel87 to v řadě věcí píše přesně: MiG-35 nemá s 29 společného v podstatě nic, kromě podobnosti ve vnějších tvarech. Pokud nechceme/nepotřebujeme/nezaplatíme... ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že Raziel87 to v řadě věcí píše přesně:
    MiG-35 nemá s 29 společného v podstatě nic, kromě podobnosti ve vnějších tvarech.
    Pokud nechceme/nepotřebujeme/nezaplatíme... aplikovat výrazné stealth tvary, nemá se aerodynamické řešení od Mig-29, Su-27, F-15/18 příliš kam posouvat. Jen drobná ladění zdánlivě stejných letadel.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 7