Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Foto: MiG-35; větší foto / Public domain
MiG-35 při dnešní slavnostní prezentaci. / Print Screen YouTube

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy novou ruskou lehkou víceúčelovou stíhačku MiG-35. Podle velitele ruského letectva generálporučíka Viktora Bondareva se MiG-35 stane jediným typem lehké stíhačky v ruském letectvu.

Dosud ruská média spekulovala o nákupu pouze 30 stíhaček MiG-35 pro ruské letectvo. Podle Bondareva ale MiG-35 nahradí v ruském letectvu všechny lehké stíhačky. Bondarev typ ani počet nahrazovaných stíhaček neuvedl, ale s jistotou půjde o frontové stíhací letouny MiG-29.

Dnes má ruské letectvo ve výzbroji přibližně 350 stíhaček MiG-29, z toho 200 strojů je uloženo ve skladech. Ze 150 MiGů-29 je pak pro okamžité nasazení (cca 66 %, dle slov Sergeje Šojga) připraveno odhadem 100 stíhaček MiG-29 (s ohledem na nutnou údržbu a servis).

V ruském letectvu úkoly vzdušného boje kromě MiGů-29 (max startovací hmotnost 20 000 kg) zajišťují především těžší stroje Su-27/30 (max 30 450 kg), Su-34 (max 45 100 kg) a vynikající záchytné stíhačky MiG-31 (max 46 200 kg). Pro porovnání - jednomotorová lehká západní stíhačka F-16 má maximální startovací hmotnost 19 200 kg.

„Tento letoun (MiG-35 - pozn. red.) je potřeba, jelikož Su-27, Su-30, Su-34 a Su-35 jsou poměrně těžká letadla a MiG má poměrně lehké stroje. MiG-35 obsadí pozici lehkého frontového stíhacího stroje, jejichž part již poměrně stárne. Bojový potenciál MiG-35 je velký, charakteristiky jsou velmi dobré. Pouze lituji, že se mi již nepodaří zalétat si na těchto výborných strojích," uvedl bývalý náměstek velitele ruského letectva generálplukovník Nikolaj Antoškin.

Podle Bondareva však “nějaký čas pomine” než MiG-35 nahradí všechny MiGy-29 v ruském letectvu. Nové MiGy-35 má podle generála dostat i slavný akrobatický tým ruského letectva Stříži, který dosud létá na MiG-29.  Bondarevrovněž vyzdvihl velký exportní potenciál MiGů-35, zejména v zemích, které provozují stíhačky MiG-29.

Za, jemně řečeno, kuriózní informaci (nebo typ propagandistického boje) lze považovat vyjádření ředitele ruské Federální služby vojensko-technické spolupráce Anatolije Punčukama, podle kterého mohou mít o MiGy-35 zájem Polsko, Slovensko nebo Bulharsko - tedy členové NATO.

“MiG-35 může být zajímavý pro evropské země, jako je Bulharsko, Slovensko a Polsko, které stále provozují MiGy-29,” uvedl Punčukam potenciálním zahraničním kupcům (z asi 20 zemí) během slavnostní prezentace.

Není třeba dodávat, že nákup stíhaček MiG-35, zejména Polskem a Slovenskem, se z politických důvodů blíží nule. S největší pravděpodobností Polsko vymění MiGy-29 za stíhačky F-16 a Slovensko za stíhačky Gripen.

Prodej letounů do zahraničí podpořil také Vladimír Putin: ”Spoléháme, že tento stroj posílí jak naši armádu, tak i vojenské letectvo. Toto letadlo má i dobrý exportní potenciál. Myslíme tím, že ve více než třiceti zemích je aktivně využíván jiný stroj — MiG-29 a že v těchto zemích byla vytvořena dobrá infrastruktura pro používání této stíhačky.”

MiG-35 navazuje ve vývojové řadě na typy MiG-29K/KUB a MiG-29M/M2.  Nový "mig" nabízí zvýšení bojové efektivity, univerzálnost (schopnost útočit na vzdušné, pozemní i námořní cíle) a lepší provozní vlastnosti.  Konstruktéři se také soustředili na větší spolehlivost draku, motorů a avioniky letadla - tedy na vlastnosti, které ovlivňují provozní náklady a operační nasaditelnost.

Podle Sergeja Korotkova, generálního ředitele firmy Mikojan-Gurevič (MiG), MiG-35 dosáhne maximální rychlost Mach 2,23 a bude mít akční rádius 1,5× větší, než původní MiG-29.

MiG-35 je sice využívá design a aerodynamiku MiG-29, ale přináší do ruského letectva řadu pokročilých technologií. Například nový radar FGA-29 Žuk-AE (typu AESA) dokáže sledovat až 30 cílů na vzdálenost 60 km. Na maximální detekční vzdálenost radar uvidí “jen” velká letadla, jako jsou bombardéry (B-1, B-52) nebo velká tankovací/dopravní letadla.

Podle Jurije Sljusara, prezidenta OAK, testy sériových MiGů-35 začaly ve čtvrtek, sériová výroba a dodávky ruskému letectvu se rozběhnou v roce 2019. Je to tedy o rok později, než zprávy uváděly ještě před několika dny. Počátečních operačních (bojových) schopností první letka MiGů-35 dosáhne v roce 2020, případně v roce 2021.

MiG-35 měří na délku 17 m, prázdná  hmotnost je 11 000 kg a nosnost zbraní 7000 kg. Pro porovnání - prázdná/maximální startovací hmotnost stíhačky F-35A je 13 199 kg / 31 800 kg a nosnost zbraní 8100 kg.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská armáda v roce 2016: Bojová připravenost vzrostla

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu 22. prosince na setkání vedoucích představitelů ruského ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Konec letadel Tu-154, Tu-134 a Il-62M v ruské armádě

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu inicioval studii, která posoudí možnosti vyřazení dopravních ...

Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • peterLuk
    23:47 27.01.2017

    HonzaH, čo sa motorov týka, upravené motory RD-33 z Migu-29 poháňajú aj prvé série jednomotorého JF-17. Takže teoreticky áno. Ale vraj s ním niesú spokojný a nové série majú mať ...Zobrazit celý příspěvek

    HonzaH, čo sa motorov týka, upravené motory RD-33 z Migu-29 poháňajú aj prvé série jednomotorého JF-17. Takže teoreticky áno. Ale vraj s ním niesú spokojný a nové série majú mať vlastné motory. Ale nemyslím si, že práve motory by mali byť pre Rusov problém.

    Vážne si myslíte, že keď vyvíjajú T-50, tak by potrebovali mať aj jednomotorák vo verzí stealth? Nemyslím, že je stealth taký nutný, aby ho malo každé lietadlo. Pravda, je tam do budúcnosti večší potenciál, ale nepredpokladám, že sa tak skoro stealth stane štandardom.Skrýt celý příspěvek

  • Cpt. Morgan
    23:14 27.01.2017

    Stirling - "Letadlo fajn, ale také považuji za škodlivé to nové pojmenování starých konstrukcí i přes nové vnitřnosti to jinde moc nedělají. " MiG 35 na prvy pohlad vyzera ...Zobrazit celý příspěvek

    Stirling - "Letadlo fajn, ale také považuji za škodlivé to nové pojmenování starých konstrukcí i přes nové vnitřnosti to jinde moc nedělají. "

    MiG 35 na prvy pohlad vyzera rovnako akoMiG29, ale v skutocnosti na nom nie je rovnake skoro nic.

    Okrem avioniky najnovsej generacie, senzorov, plne digitalne riadenych novych motorov, sensor fusion, datalinkov, zbrani, prostriedkov EB a protipatreni bol aj cely drak zmeneny, je vacsi, ma inde tazisko, kridlo je nove a ine tiez, a jedina cast bez vacsich vonkajsich vizualnych zmien je nos lietadla. Stroj je z vacsiny postaveny kompozitov, su na nom uplatnene principy znizenia RCS, LO materialy na povrchu, obsahuje pokrocile dve QWIP IRST - jednu pre vzdusne a jednu pre pozemne ciele, mal by byt integrovany aj system podobny SVP-24 na presne zhadzovanie klasickych bomb, AESA radar...

    http://www.fighter-planes.com/...

    To su vsetko parametre najnovsich strojov 5. generacie okrem plnej schopnosti LO. Za 30 mil. $ to nie je zly kauf. Hlavne na sucasnom bojisku s multispektralnym sensor fusion je silny vplyv LO strojov dost spochybnitelny, pretoze ich optimalizacie v X-band v L-band velmi nefunguju. L-band lahko vidi, ze sa blizi stealth stroj a staci jeho smerom focusovat X-band a IRST a boj sa vyvija presne rovnako ako 4 gen.
    Stealth moze fungovat tak ako je tradicne chapany iba proti malovrstvej PVO bez multispektralneho sensor fusion. Aj v Syrii je vsak PVO postavena ako multispektralna a nIkde to uz nebude inak. To by vydavala napospas jednostrannym vyhodam stealth strojov.
    Teda v prostredi moderneho bojiska sa bude vyhoda stealth stracat a uplatnenie budu mat vsetky ostatne vyspele systemy, ktore su v napr. MiG 35 extenzivne implementovane. Kto iny to ponuka za 30mil?Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    23:10 27.01.2017

    semtam: Přesně, něco v tomhle smyslu jsem chtěl napsat, ale byl jste rychlejší. Jen ještě snad jednu věc, někteří tady zmiňovali vývoj nového jednomotoráku od MiGu. Jednak vývoj ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Přesně, něco v tomhle smyslu jsem chtěl napsat, ale byl jste rychlejší.
    Jen ještě snad jednu věc, někteří tady zmiňovali vývoj nového jednomotoráku od MiGu. Jednak vývoj by trval vcelku dlouho, za druhé vyvíjet dnes letadlo 4. gen je asi nesmysl. A aby Rusové začali vyvýjet druhé letadlo 5. gen, když první ještě nedokončili a vývoj neběží tak rychle, jak by si přáli, to už by byl asi úplný nesmysl. Tak alespoň vytěží staré konstrukce a nahradí techicky zastarávající letadla. A proč ne, vždyť F-16 se také neustále modernizuje a vyrábí, Gripen taky čeká další vývoj atd.
    A mají vůbec Rusové motor, vhodný pro jednomotorový lehký stíhač? Jaký je rozdíl v požadavcích na motor u dvoumotorové a jednomotorové stíhačky? Především co se spolehlivosti týče?Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    23:03 27.01.2017

    semtam, súhlasím. Myslím si, že mali už dávno vyvíjať lacný jednomotorák, nejakú novú 21-ku a Mig na tom stratil veľa potenciálnych zákazníkov, ale Mig-35 podľa mňa nemusí byť zlý. ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam, súhlasím. Myslím si, že mali už dávno vyvíjať lacný jednomotorák, nejakú novú 21-ku a Mig na tom stratil veľa potenciálnych zákazníkov, ale Mig-35 podľa mňa nemusí byť zlý. Objednávať ho vo veľkých sériach asi nemá zmysel, ale nahradiť ním staršie 29, kým prídu novšie stroje mi príde logické. Keďže to nieje úplne nový stroj, tak by nemuselo byť preškolenie personálu a príprava letísk drahá, ako keby šlo o nový stroj. Pritom, ak bude mať funkčný AESA radar to to lietadlo o dosť posunie.

    Ináč ľudia, neviete aké sú presné rozdiely medzi Migom-29M2 a Migom-35? Asi najme radar, čo?Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    22:19 27.01.2017

    fenri Ono to s tím MIG-35 není zas tak horké. Rusko sice mohlo nechat MIG kleknout. Jenže by mu zbyl jen Suchoj a ten má specializaci na těžká letadla. Rusko potřebuje kategorii ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri

    Ono to s tím MIG-35 není zas tak horké. Rusko sice mohlo nechat MIG kleknout. Jenže by mu zbyl jen Suchoj a ten má specializaci na těžká letadla. Rusko potřebuje kategorii lehkých strojů. Suchoj vyvíjí PAK-FA a na vývoj nového letadla by již neměl kapacity (pravděpodobně).

    MIG si udržel nějaké know-how a vývoj MIG-35 byl o poznání levnější než by byl vývoj nového letadla a nemluvě o čase.

    Jak početné zastoupení bude mít MIG-35 v ruském letectvu lze těžko odhadnout. Vše bude záviset na vývoji jednomotorové verze letounu 5. generace. Alespoň se občas objeví zprávy, že něco takového je plánováno. Jenže to uplyne hodně vody, než bude jednomotorový stroj připraven.

    MIG-35 sice nemá perspektivní budoucnost, jedná se o maximální vytěžení potencionálu MIG-29. Jako provizorní řešení je to myslím dobré. A export by mohl být docela slušný, protože ulehčí stávajícím uživatelům MIG-29 náklady pro zázemí.

    Jinak pro zajímavost Argentina poslala do Ruska obchodní nabídku ohledně nákupu MIG-29.Skrýt celý příspěvek

  • len-on17
    21:30 27.01.2017

    Míšo! Naprosto geniální! Špatný vliv Ruska na své sousedy!
    Do aliance se vstupuje dobrovolně!
    Vy musíte být minimálně akademik!

    Míšo! Naprosto geniální! Špatný vliv Ruska na své sousedy!
    Do aliance se vstupuje dobrovolně!
    Vy musíte být minimálně akademik!

  • Míša
    21:03 27.01.2017

    Astore, k Eu, máte-li manželku, přátelé, asi víte, že ani oni nejsou 100% bez chyb. My z ní ale velice profitujeme. Je v pořádku mít k unii výhrady, ale hledat nepřítele nikdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Astore, k Eu, máte-li manželku, přátelé, asi víte, že ani oni nejsou 100% bez chyb. My z ní ale velice profitujeme. Je v pořádku mít k unii výhrady, ale hledat nepřítele nikdo nemusíme. Instinkt mi povídá, že někdo, kdo popírá špatnou minulost(případně politicky upravuje) je to samé, co jí způsobilo, ano tím jsem se dostal k Rusku. Pokud jste slepý, nebo politicky zaslepený, je čas se zamyslet. Do Aliance se vstupuje dobrovolně, nikoho z členů NATO neobsazuje a pokud se blíží Rusku, je to chyba jeho samého, pokud má špatný vliv na své sousedy, kteří ze strachu z něj raději volí členství. To je má odpověď, ale neže bych nerad onu problematiku rozváděl, ale protože je to již mimo téma, končím, ač věřím, že se dočkám protiargumentu.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    20:56 27.01.2017

    Astor a Shal - Rusko má jistě právo být znepokojeno (a jistý malý racionální důvod ktomu i má) ale to je tak všechno. Nicméně jde jen o mediální přestřelky a show pro publikum obou ...Zobrazit celý příspěvek

    Astor a Shal - Rusko má jistě právo být znepokojeno (a jistý malý racionální důvod ktomu i má) ale to je tak všechno. Nicméně jde jen o mediální přestřelky a show pro publikum obou táborů a víc bych to nerozebíral. Pojďme výjimečně zůstat u letadel a neskončit u alternativních budoucností Libye a plánů tučňáků na dobití Marsu.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    20:50 27.01.2017

    Astror: Nato se nikam nepřiblížilo nemá nožičky. Do Nato dobrovolně vstoupily svobodné státy a to je sakra rozdíl

    Astror: Nato se nikam nepřiblížilo nemá nožičky. Do Nato dobrovolně vstoupily svobodné státy a to je sakra rozdíl

  • fenri
    20:18 27.01.2017

    Myslím, že jde sice o opravdu hodně schopné letadlo, ale jaksi bez budoucnosti. Na export určitě super, na nějaké lehké nahrazování v domácí armádě také OK, ale masivní nákupy ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že jde sice o opravdu hodně schopné letadlo, ale jaksi bez budoucnosti.
    Na export určitě super, na nějaké lehké nahrazování v domácí armádě také OK, ale masivní nákupy tohoto stroje mi rozumné nepřijdou. Prachy cpané do vělkých nákupů by byly lépe utracené nacpat do dokončení PAK-FA a modernizace fabriky, aby byla schopná PAKy produkovat ve slušných seriích a za slušné peníze.
    Nicméně asi jde z nemalé části o podporu MiGu
    Je to něco jako Su-35 - tj. vytřískané maximum ze starší konstrukce, ale přecijenom to sučko je potentnější stroj a co do aerodynamických a "energetických" (schopnost ztrácet a získávat kinetickou energii) jde pořád o absolutní špičku. Pokud je MiG-35 opravdu levný, tak dejme tomu, že to trochu smysl dává, ale mám pocit, že to zas taková láce nebude a že jde primárně o politické rozhodnutí. MiG evidentně krizové období kolem rozpadu a kolapsu SSSR a ranného Ruska zvládl o dost hůře, než Suchoj. Nabízí se paralela s Milem a Kamovem.Skrýt celý příspěvek

  • astor
    20:10 27.01.2017

    Ano, EU je pevná a konsolidovaná, nejsou žádné Brexity, to vše ostatní je jen kvílení euroskeptiků. Odpovězte na otázku: přiblížilo se NATO od roku 1989 k ruským hranicím, a nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, EU je pevná a konsolidovaná, nejsou žádné Brexity, to vše ostatní je jen kvílení euroskeptiků. Odpovězte na otázku: přiblížilo se NATO od roku 1989 k ruským hranicím, a nebo Rusko členským zemím paktu? Rusko má právo být znepokojeno. Stejně tak jako NATO svrhnout jakýkoliv režim, který se mu znelíbí. Berte to jako fakt.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    19:40 27.01.2017

    Zpráva níže pro Astora, ale to každý pochopil.

    Zpráva níže pro Astora, ale to každý pochopil.

  • Míša
    19:38 27.01.2017

    Hmmm...Eu krize, možná se všemi euroskeptiky jste si nevšiml drobného detajlu, my jsme Unijní zemí a tak ona vada je i naší. Pokud se chcete tvářit, že není, pak asi během ...Zobrazit celý příspěvek

    Hmmm...Eu krize, možná se všemi euroskeptiky jste si nevšiml drobného detajlu, my jsme Unijní zemí a tak ona vada je i naší. Pokud se chcete tvářit, že není, pak asi během referenda jste byl na dovolené. Rusko je problém, protože samo za současné garnitury propaguje staré pořádky, se kterými máme zkušenosti. Proto to není mindrák, ale skutečnost, kterou nám sami připomínají, třeba silně kontroverzním dokumentem o okupaci naší země , který vystihuje skutečnost, že tomu tam velí soudruh.Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    19:32 27.01.2017

    V MIG-35 nevidím moc posun vpřed. Měli raději vyvinout jednomotorovej stroj.

    V MIG-35 nevidím moc posun vpřed. Měli raději vyvinout jednomotorovej stroj.

  • astor
    19:14 27.01.2017

    To Míša: největším nebezpečím jsou staré mindráky, politické ambice a šťourání se v procesech, které nejsme sto pochopit. A samozřejmě existence hmatatelného nepřítele v době ...Zobrazit celý příspěvek

    To Míša: největším nebezpečím jsou staré mindráky, politické ambice a šťourání se v procesech, které nejsme sto pochopit. A samozřejmě existence hmatatelného nepřítele v době ideové krize EU je k nezaplacení.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    17:53 27.01.2017

    Rus je stále riziko, okupace je jim vlastní a protistrana couvá, obvzlášť se současnou hlavou státu v zámoří(oni se stejně nakonec poštěkaj), která chce jen otevřít bránu svým ...Zobrazit celý příspěvek

    Rus je stále riziko, okupace je jim vlastní a protistrana couvá, obvzlášť se současnou hlavou státu v zámoří(oni se stejně nakonec poštěkaj), která chce jen otevřít bránu svým firmám do Ruska, zrušit sankce a zblížit se je jasným cílem. Určitě Mistře Astore, máme v plánu útok na jejich Federaci, v Evropě je plno armád, že se ulice jen zelená. Spíš se bojím, jak prohlašují o zavádění Migů do států SK a Polska, asi se blíží osvobození.Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    17:50 27.01.2017

    stirling: AESA radar (FGA-29 Žuk-AE) oproti dopplerovskému radaru (N010ME Žuk-ME), výkonnější motory a podstatně lepší senzorické vybavení s delším dosahem.

    stirling: AESA radar (FGA-29 Žuk-AE) oproti dopplerovskému radaru (N010ME Žuk-ME), výkonnější motory a podstatně lepší senzorické vybavení s delším dosahem.

  • astor
    17:46 27.01.2017

    To stirling :měl by jste Rusákům poradit s marketingem,neboť oni chudáci, očividně neví, co činí.

    To stirling :měl by jste Rusákům poradit s marketingem,neboť oni chudáci, očividně neví, co činí.

  • stirling
    17:35 27.01.2017

    Letadlo fajn, ale také považuji za škodlivé to nové pojmenování starých konstrukcí i přes nové vnitřnosti to jinde moc nedělají. O kolik se liší tento mig od toho, který prohrál ...Zobrazit celý příspěvek

    Letadlo fajn, ale také považuji za škodlivé to nové pojmenování starých konstrukcí i přes nové vnitřnosti to jinde moc nedělají.
    O kolik se liší tento mig od toho, který prohrál v indickém výběrovém řízení?Skrýt celý příspěvek

  • Arianus
    17:22 27.01.2017

    Míša> došli písmenka v abecedě pro označování další modernizace? :) Jinak 5 .generace je fajn, ale jak se poznamenalo, bude to chtít překonat silnou protileteckou obranu a ...Zobrazit celý příspěvek

    Míša> došli písmenka v abecedě pro označování další modernizace? :)

    Jinak 5 .generace je fajn, ale jak se poznamenalo, bude to chtít překonat silnou protileteckou obranu a přečíslení ruských strojů. V raketách jsou o fous horší, a přitom jich nesou 2x až 3x tolik než F-35.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 7