Nová šance pro stíhačku Dassault Rafale

-
7. 3. 2013
-
4 komentářů
-
Michal Polák
Prodej francouzských víceúčelových stíhacích letounů Dassault Rafale do Spojených arabských emirátů je na dobré cestě. Podle posledních zpráv došlo k setkání představitelů obou stran a jednání nadále pokračují. V případě dohody by mohly být první stíhačky dodány už v roce 2017.
Nejasná a protahující se jednání se SAE
Dassault Rafale byl do francouzského letectva zařazen už v roce 2001. I přes snahu Francouzů a exportní úspěchy předchozího typu Mirage 2000 se však žádný prodej do zahraničí nového víceúčelového stíhacího letounu donedávna nedařil. Až v lednu minulého roku byla oznámena dohoda o prodeji 126 strojů do Indie.
Druhým zahraničním uživatelem se mohou stát Spojené arabské emiráty. Tato země ležící v Perském zálivu poptává hned šest desítek nových letounů jako náhradu za jednomotorové stíhačky F-16 Fighting Falcon a právě Dassault Mirage 2000. Dřívější jednání ale zhatily jednání o nákupu konkurenčních strojů F/A-18E/F Super Hornet a Eurofighter Typhoon. Politické vedení Spojených arabských emirátů si také chtělo počkat na zahraniční postoje nového francouzského prezidenta Françoise Hollanda.
Před nedávnem mělo opět dojít k pokračování vzájemných jednání, což potvrdil také Christian Mons-Catoni, předseda rady francouzského obranného průmyslu CIDEF. Přímo se pak měli setkat francouzský ministr obrany Jean-Yves Le Drian a Sheikh Mohammed bin Zayed Al-Nahayan, korunní princ Abú Dhabí a zástupci ozbrojených složek obou států.
Ve hře je kontrakt na několik desítek nových strojů a nutno dodat, že letectvo Spojených arabských emirátů má zájem o modernizovanou variantu Rafale s novým AESA radarem, modernizovanými pohonnými jednotkami a těmi nejnovějšími střelami vzduch-vzduch.
Foto: Jedním ze dvou provozovaných stíhačů SAE je F-16 block 60 Desert Falcon… / Wikipedia, Hohum
Doposavad v exportu nejméně úspěšný francouzský stíhač
Jednání však probíhají pomalu a Francouzi si nemohou být předem úspěchem jistí. O představitelích Spojených arabských emirátů je známo, že jsou to tvrdí a vychytralí obchodníci a navíc mají v ruce páku v podobě možné dohody s konkurencí (F/A-18E/F Super Hornet nebo Eurofighter Typhoon).
Francouzi nabízeli Dassault Rafale před lety Kanadě jako náhradu za jejich zastarávající stíhačky McDonnell Douglas CF-18 Hornet, ale Kanaďané nakonec dali přednost americkému F-35 Lightning II. Velké naděje vkládali Francouzi do tendru švýcarského letectva, které hledalo náhradu za letité stroje Northrop F-5 Tiger II. Švýcaři ale nakonec vybrali švédský JAS-39 Gripen. Ani jednání s Ománem ohledně náhrady útočných SEPECAT Jaguars nebyla úspěšná. Tentokrát jak jsme informovali, padla volba na evropský Eurofighter Typhoon.
Největším uživatelem po francouzském letectvu by se měla stát Indie, která jak je výše uvedeno, objednala celkem 126 letounů Dassault Rafale. Sice se objevují spekulace o škrtech v indickém letectvu, ale podle oficiálních vyjádření se škrty nákupu francouzských stíhaček nedotknou.
Foto: …a druhým je francouzský Mirage 2000, ve výzbroji mají Emiráty kolem šedesáti těchto strojů v modernizované variantě / Wikipedia, U. S. Air Force
Naděje na Středním východě
Francouzi nyní upínají svojí pozornost na bohaté země Středního východu a jejího okolí. O svém budoucím stíhači ještě nerozhodl Katar, který poptává náhradu právě za francouzské Mirage 2000. Ve hře je ale silná konkurence v podobě Lockheed Martin F-35 Lightning II, Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Boeing F-15 a Eurofighter Typhoon. Také bohatý Kuvajt uvažuje o pořízení osmnácti až dva a dvaceti nových stíhačů. Ten ale pro změnu vyčkává, jak se rozhodnou Spojené arabské emiráty.
Francouzi se všemožně snaží podporovat Dassault Rafale, ale kromě Indie nemají zatím příliš úspěch. Důvodů je hned několik - silná konkurence nebo politické vztahy Francie s potenciálními zákazníky Řada uživatelů Mirage 2000 navíc nemá důvod přecházet na nový typ a raději své stroje jen modernizují.
Navíc cena Dassault Rafale není nejnižší. Jedná se o dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun, který využívá speciálních kompozitu pro snížení radarové odrazivosti a pokročilou avioniku. Bude proto logicky dražší nejen na pořízení ale i na provoz oproti jednomotorovým stíhačům.
Související články
F-15 Silent Eagle: Příležitost mezi generacemi
V nedávné době jsme se často věnovali zcela novým nebo chystaným stíhacím letounům 5. generace. ...
-
05.11.2012
-
8 komentářů
-
Michal Polák
Omán koupí dvanáct stíhacích letounů Eurofighter Typhoon
BAE Systems oznámila těsně před Vánoci definitivní dohodu ohledně prodeje dvanácti nadzvukových ...
-
10.01.2013
-
2 komentářů
-
Michal Polák
Francie vstoupila do občanské války o Mali
Již od pádu režimu libyjského tyrana Muammara Kaddáfího se kolotoč násilí v africkém Mali opět ...
-
14.01.2013
-
26 komentářů
-
Jiří Kalát
Schválena modernizace stíhaček JAS-39 Gripen na standard E/F
Švédský úřad pro vojenský materiál FMV (Försvarets materielverk) uzavřel s firmou SAAB první dohodu ...
-
18.02.2013
-
5 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Tak u výrobků tohoto druhu ta podpora je vždycky, byť pravda s různou úrovní. Ale velkým a mocným USA se dělá lépe než mnohem menší Francii. Ale faktem je, že ta Sarkozyho snaha ...Zobrazit celý příspěvek
Tak u výrobků tohoto druhu ta podpora je vždycky, byť pravda s různou úrovní. Ale velkým a mocným USA se dělá lépe než mnohem menší Francii. Ale faktem je, že ta Sarkozyho snaha byla opravdu směšnáSkrýt celý příspěvek
Na této úrovni je nezbytná politická podpora prodeje. Stačí si vzpomenout například na Mitterranda nebo Kohla a jejich podporu. Pokud má být Dassault úspěšnější v exportu Rafale, ...Zobrazit celý příspěvek
Na této úrovni je nezbytná politická podpora prodeje. Stačí si vzpomenout například na Mitterranda nebo Kohla a jejich podporu. Pokud má být Dassault úspěšnější v exportu Rafale, pak je nezbytné, aby se lépe prosadila politická delegace. Parametry a výkonnost strojů jde mnohdy stranou a politika hraje prim. Někdejší prezident Sarkozy za svého působení několikrát předvedl snahu prosadit Rafale v zahraničí, až někdy připomínal podomního prodejce.Skrýt celý příspěvek
Tak on Rafale není levný, ale když vezmu v potaz poměr výkonů a ceny, pak je to jeden z nejlepších letounů. A to, že není příliš úspěšný je otázkou především politickou, Francie ...Zobrazit celý příspěvek
Tak on Rafale není levný, ale když vezmu v potaz poměr výkonů a ceny, pak je to jeden z nejlepších letounů. A to, že není příliš úspěšný je otázkou především politickou, Francie nemá politickou váhu USA. Svoji roli hraje i to, že jsou k dispozici desítky přebytečných Typhoonů. Ale stejně si myslím, že úspěchů ještě dosáhne - ten indický kontrakt považuji za určitý přelom, první zákazník se vždy hledá složitěSkrýt celý příspěvek
Dassaultu přeju hodně štěstí, za ten skvělej stroj Rafale si to rozhodně zaslouží. Je to skvělej letoun s ověřenými bojovými kvalitami, tak snad si toho začíná někdo všímat ;)
Dassaultu přeju hodně štěstí, za ten skvělej stroj Rafale si to rozhodně zaslouží. Je to skvělej letoun s ověřenými bojovými kvalitami, tak snad si toho začíná někdo všímat ;)
Načítám diskuzi...