Nová strategická výhoda: Hypersonická letecká doprava

Nová strategická výhoda: Hypersonická letecká doprava
Vize hypersonického VIP dopravního letadla / Hermeus (Zvětšit)

Americké letectvo (USAF) finančně podpoří vývoj nové generace leteckých motorů od společnosti Hermeus. Konečným cílem je vyvinout vysoce nadzvuková, či dokonce hypersonická dopravní letadla. Tento typ dopravních strojů poskytne svému majiteli obrovskou strategickou výhodu.

Strategická supervýhoda

Kvůli současné koronavirové krizi tisíce letadel nelétá, výrobci letadel a letecké společnosti přišly o zakázky, personál letišť je na nucené dovolené a trpí široké portfolio firem navázaných na letecký sektor. Nejoptimističtější odhady mluví o plném oživení v roce 2022, nejpesimističtější o roce 2026.

Zajímavou oblastí leteckého sektoru je byznysová letecká doprava. Například londýnské letiště Biggin Hill, které se specializuje na byznysové lety, hlásí propad o desítky procent. Přesto zejména transatlantické cestování je stále velmi intenzivní a letiště věří, že právě v byznysové letecké dopravě dojde k nejrychlejšímu oživení.

Právě na byznysovou dopravu, nebo chceme-li na přepravu nejvyšších činovníků (anglosasové používají trefné spojení „decision makers“) z oblastí obchodu, finančnictví, průmyslu, politiky, diplomacie a armády, se zaměřují nové projekty nadzvukových či dokonce hypersonických dopravních letadel.

Extrémně rychle letecké cestování totiž přináší značnou konkurenční výhodu pro obří korporace i stát. Současně může jít o silný růstový impuls pro trpící letecký sektor.

Pro mnoho lidí může být let letadlem romantický, ale sedět sedm hodin při letu z New Yorku do Londýna není nic příjemného. Představte si ale, že podobnou cestu lze zvládnou do 90 minut ‒ ráno posnídate v New Yorku, přes den pracujete v Londýně a na večer podepište smlouvu třeba v Paříži.


Propagační video společnosti Hermeus

Vysokorychlostní letecké cestování má výhody i pro politiky a vojáky. Osobní kontakty a jednání na dlouhé vzdálenosti mohou být mnohem častější a delší. Není problém, aby například americký ministr zahraničí byl v Londýně každý týden.

Během několika hodin lze dopravit „decision makers“ do jakékoliv země na celém světě kvůli řešení krizí, politické podpoře, uzavření kontraktů, koordinaci společného postupu, v rámci kyvadlové diplomacie atd. Čtenáře jistě napadne nesčetně mnoho dalších výhod.

„Je opravdu důležité, abyste se setkávali, co nejrychleji. Trávit více času na zemi, kde všichni žijeme, dělat věci, které musíme udělat, abychom posunuli věci vpřed, je určitě lepší než trávit hodiny a hodiny cestováním v letadle. Výrazně to zlepší globální vztahy. Hypersonický let může mít také velké ekonomické výhody v komerčním sektoru,“ říká AJ Piplica, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Hermeus. „Kdykoli jsme zaznamenali zvýšení rychlosti v dálkové dopravě, vždy byla doprovázena masivním sociálně-ekonomickým růstem. Ať už se díváte na římské silnice, přechod z plachetnic na parní energii nebo na příchod vysokorychlostní železnice v Číně, HDP vždy vzrostl o několik procent.“

Schopnost velmi rychlé leteckého cestování tedy dává dané zemi nesmírné strategické výhody. Ostatně za všechno mluví výzva ruského prezidenta Vladimira Putina ruským leteckým výrobcům, aby vyvinuli nadzvukové dopravní letadlo. O Putinovi si lze myslet různé věci, ale naprosto jistě geopolitické zákonitosti ruský prezident chápe dokonale.


Test demonstrátoru hypersonického motoru Hermeus; větší foto / Hermeus

Dopravní stíhačky

Řada firem a institucí v posledních měsících představila své vize vysoce nadzvukových či dokonce hypersonických dopravních letadel. Nově se k vývoji (téměř) hypersonických dopravních letadel přidalo americké letectvo, resp. ředitelství americké vládní letky (Presidential and Executive Airlift Directorate). Letka používá ikonické letouny VC-25A/B, menší C-32A, C-40 Clipper, ale také například 13 bizjetů C-37A.

Letectvo podporuje mnoho různých projektů vysokorychlostních letadel. Zmíněné společnosti Hermeus letectvo poskytne 1,5 milionu dolarů na vývoj speciálního leteckého motoru a na rozpracování konceptu (téměř) hypersonického dopravního letadla pro devět až 19 osob. Společnost zároveň prozkoumá nástrahy komunikace při takto vysokých rychlostech nebo využití stávajících systémů řízení letového provozu a komerčních letišť.

Konečným cílem letectva je poskytnout zejména činovníkům amerického ministerstva obrany schopnost extrémně rychlého cestování po celém světě.

Hermeus byl vybrán zejména pro svůj speciální reaktivní motor, který je složen ze tří částí. V přední částí je tepelný výměník nutný pro ochlazování horkého vzduchu vstupujícího do motoru, uprostřed najdeme klasický proudový motor a v zadní části je náporový motor. Společnost již otestovala svůj motor ve větrném tunelu při simulované rychlosti letu Mach 3,3 a výšce 19 000 metrů.

„Vzali jsme naši technologii tepelného výměníku a běžný motor s plynovou turbínou a použili jsme je společně v podmínkách simulující rychlost letu větší než měl SR-71,“ uvedl Glenn Case, technologický ředitel Hermeus. „Kromě toho jsme režim ramjet posunuli k podmínkám Mach 4–5, což prokázalo schopnost hypersonického nasávaní vzduchu v plném rozsahu.“

V principu tedy motor umožní skoro-hypersonickému VIP letadlu používat běžná letiště a pouze v určitých fázích, daleko a vysoko od populačních center, využít náporový motor. Podle společnosti Hermeus bizjet s podobným motorem (jak je nabízen letectvu) dokáže překonat vzdálenost 7400 km s maximální letovou rychlostí 5300 km/h (Mach 4,4). Nejde sice o hypersonickou rychlost (Mach 5), ale letoun zase nemusí čelit extrémním fyzikálním podmínkám. Výzvou je například ochrana senzorů a komunikačních antén letadla.

Exosonic nabízí letectvu bizjet s cestovní rychlostí Mach 1,8 pro 45 až 60 cestujících.

Podle současných plánů má bezpilotní demonstrátor vysokorychlostního VIP bizjetu vzniknout do dvou až tří let. Do běžného provozu se snad podívá za deset let. Mimochodem do společnosti Hermeus investovaly také firmy jako SpaceX nebo Blue Origin.

Stejně tak americké letectvo hodlá technologie Hermeus využít pro hypersonické průzkumné bezpilotní letouny SR-72, nástupce legendárních SR-71 Blackbird. Letoun SR-72 má vzlétnout v roce 2023 a být schopen cestovat rychlostí Mach 6.

Prvním letuschopným demonstrátorem nadzvukových dopravních letadel bude ale zřejmě americký X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) od NASA. Vzlétnout má již v roce 2022 a očekává se dosažení letové rychlosti Mach 1,4 v 16 000 metrech. X-59 se zaměří především na potlačení zvukové stopy velmi rychlých letadel.

Jak jsme uvedli dříve, vysokorychlostní letouny vyvíjí řada zemí světa, jako je Čína, Rusko a Evropa. Jednou z nejnadějnějších technologií jsou motory SABRE, resp. s tím spojená technologie tepelného výměníku, od britské společnosti Reaction Engines. Technologie Reaction Engines hodlá využít britská motorářská společnost Rolls-Royce pro vývoj nové generace motorů pro civilní i vojenská vysoce nadzvuková letadla.

Vysoce nadzvuková nebo hypersonická dopravní letadla uvidíme v provozu nejdříve kolem roku 2030. Nezanedbatelnou výhodou těchto strojů bude i velká odolnost proti pozemním i leteckým systémům protivzdušné obrany (PVO). Vždyť letová hladina při takto vysokých rychlostech je 20 000 metrů (ale i mnohem výše). V kombinaci s vysokou rychlostí a správně zvolenou trasou lze podobný letoun PVO ohrozit jen obtížně. To dává prakticky úplnou volnost při globální letecké přepravě.

Zdroj: FlightGlobal, The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Priorita amerického letectva: Hypersonický bombardér

Americké letectvo US Air Force začíná zvyšovat výdaje na vývoj a výzkum nového hypersonického ...

Ruská hypersonická střela vzduch-země Kinžal

Ruský prezident Vladimír Putin 1. března v tradičním každoročním projevu ke svému národu mimo jiné ...

Test hypersonické střely na strategickém bombardéru B-52 Stratofortress

Americké letectvo (US Air Force) 12. června provedlo první kvalifikační zkoušku nové hypersonické ...

ARRW: Strategický bombardér B-52 testuje hypersonické střely

Spojené státy pokračují v testování nové generace hypersonických zbraní. V posledním testu americký ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • JerzyŔ
    21:23 05.09.2020

    zase takový nic nepřinášející článek. takové PR-vizionářské úvahy, na obrázku samolet na způsob hvězdných válek s nápisem united states of america, no legrace . nic technického, v ...
    Zobrazit celý příspěvek

    zase takový nic nepřinášející článek. takové PR-vizionářské úvahy, na obrázku samolet na způsob hvězdných válek s nápisem united states of america, no legrace . nic technického, v čem ve vývoji pokročili, co je brzdí, jestli vůbec nějak pokračují nebo se zatím zcela bavíme o snech.
    několik mojich subjektivních názorů k jednotlivým aspektům:
    -bude fajn, když americký ministr během jednodenní služební cesty stihne podepsat dva kontrakty na dvou místech v evropě, a vrátit se večer domů k manželce, ale když ted to má s dvěma třema přespáními na tři čtyři dni, v komfortních hotelích, a s komfortními možnostmi i v letadle včetně možnosti pracovat, není to úplně ten hlavní moment, který žene vývoj, v článku je to jen takové plácání, ministři nemusejí osobně koordinovat z okamžiku na okamžik, to by se řekněme v krizových situacích hodilo velitelům pluků, praporů, aby okamžitě mohli něco probrat s kolegou, ale pro ně asi hypersonický bizjet nebude
    -do 10 let že bude sériový hypersonický bizjet, považuji za nesmysl, kromě chlazení vstupního vzduchu do motoru kupříkladu blackbird se díky teplotě vzniklé třením vzduchu o povrch teplotně dilatoval, takže vznikly netěsnosti ve spojích a další problémy, o kterých se nám smrtelníkům ani nezdá-netvrdím, že dříve nebo později nemohou být vyřešeny, ale ne za 10let.
    -o zákazníky se výrobce bát určitě nemusí, pokud to tedy někdy do použitelné sériové výroby dostanou, nebudou jich sekat po tisících jako fabie, ale ve světě jich prodají rozhodně víc než pár kousků, což už koneckonců přede mnou leckdo tvrdíte
    -jistě že jde o společný vojenský i civilní program, to ani u tohoto charakteru produktu nemůže být jinak, nevím, proč pks_ -ovi dáváte minus, akorát ten bombardér - no podle mě, pokud za nějakou dobu, jedno jestli za mnou zpochybňovaných 10 let nebo mnohem později - bude takový letoun vyvinut, tak přece ho nikdo nepoužije v roli bombardéru, který po přeletu na nepřátelské území shodí 4 250-kilové bomby, ale raději tam pošle ne 4 , ale 40 raket s takto velkými hlavicemi
    -pokud se podaří vyvinout takový letoun, podaří se i vyvinout protizbraň za tu dobu
    -ten vývoj není zbytečný, pokud se podaří, pak se bude uvažovat, jak technologie využít, nebo souběžně s vývojem, a využití je spoustu-do bezpilotních prostředků, řízených střel, možná i pro kosmické prostředky budoucnosti pro část letu v atmosféře
    Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      17:21 06.09.2020

      A číst umíš?

      "Ostatně za všechno mluví výzva ruského prezidenta Vladimira Putina ruským leteckým výrobcům, aby vyvinuli nadzvukové dopravní letadlo. O Putinovi si lze myslet různé ...
      Zobrazit celý příspěvek

      A číst umíš?

      "Ostatně za všechno mluví výzva ruského prezidenta Vladimira Putina ruským leteckým výrobcům, aby vyvinuli nadzvukové dopravní letadlo. O Putinovi si lze myslet různé věci, ale naprosto jistě geopolitické zákonitosti ruský prezident chápe dokonale."

      Ano ano, to je prostě plné USA a PR...

      Argumentu s Black Birdem se musím fakt smát. Chápeš, že koncept vychází ze sklonku 50. let? Čili vývoj bez počítačových simulací, s mnohem omezenějšími možnosti jak v opracování tak v nabídce materiálů, s mnohem menšími znalostmi, atd...
      Skrýt celý příspěvek

  • Batty
    14:21 04.09.2020

    Nemyslím si, že projekty Hermeus a SABRE sú konkurenčné. Hermeus je pre vysokorýchlostné letúny, SABRE nie, ten je koncipovaný pre lety na obežnú dráhu, vozenie sa s týmto motorom ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslím si, že projekty Hermeus a SABRE sú konkurenčné. Hermeus je pre vysokorýchlostné letúny, SABRE nie, ten je koncipovaný pre lety na obežnú dráhu, vozenie sa s týmto motorom v atmosfére by bolo voči Hermeusu nekonkurenčné a to zrejme aj na veľmi dlhé trate, kedy by sa podstatná časť trate letela mimo atmosféru. Spoločný majú iba manažment recyklácie energie tepla, ktorého súčasťou je aj onen tajomný chladič vstupného vzduchu, inak sú to zásadne odlišné koncepty motorov.
    O záujem papalášov by som sa nebál, Tu144 bol finančný prieser, nie Concord, deľba bohatstva tejto planéty im jasne nahráva, nadmerne bohatých pribúda, nadmerne chudobných tiež. Priemerný plat na Slovensku je necelých 1100€ ale v Bratislave stojí nový trojizbový byt minimálne 200tis. a míňajú sa ako teplé rožky, významná časť z nich sú investičné kúpy, zjavne tu funguje nejaký finančný darknet, cez ktorý peniaze tečú k budúcim pasažierom Hermeusov ;)
    Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    21:44 03.09.2020

    Kolik těch papalášů bude připraveno obětovat svůj život na "vychytání much" těchto strojů?
    A co na to řekne Gréta? Bude si politik moci dovolit letět někam takovým strojem, když ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Kolik těch papalášů bude připraveno obětovat svůj život na "vychytání much" těchto strojů?
    A co na to řekne Gréta? Bude si politik moci dovolit letět někam takovým strojem, když to zvedne hladinu světového oceánu o 1/2 metru? Dav ty cestující zlynčuje.

    Takže to na 90% vypadá skrytě armádní projekt - podpoříme je, oni ještě naberou naivní investory a my potom budeme mít hyperzvukový bombardér.
    Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    17:09 03.09.2020

    Osobne som skeptický, že v blízkej budúcnosti bude nadzvuková osobná preprava rentabilná.

    V masovom meradle by to výrazne zvýšilo ceny leteniek. Naopak, letecké spoločnosti sa ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Osobne som skeptický, že v blízkej budúcnosti bude nadzvuková osobná preprava rentabilná.

    V masovom meradle by to výrazne zvýšilo ceny leteniek. Naopak, letecké spoločnosti sa snažia tlačiť ceny úplne na dno častokrát na úkor kedysi štandardných služieb.

    Najbohatšia klientela si to dovoliť môže, otázne je, či je to pre nich nutné cestovať násobne rýchlejšie. Svet je už globalizovaný natoľko, že nie je nutné byť niekde fyzicky prvý. Takmer všetko sa dá riešiť elektronicky. Aj konferencie nadnárodných spoločností.

    Pre koho by teda boli nadzvukové dopravné lietadlá určené? Pre zábavu pár najbohatších?
    Skrýt celý příspěvek

    • Conquer
      19:54 03.09.2020

      Aj ste citali clanok? Ved sa tam jasne pise, ze to bude pre zazobancov a papalasov, co potrebuju setrit cas. Plebs sa nadalej bude tlacit v economy class v nejakej 737.

      Aj ste citali clanok? Ved sa tam jasne pise, ze to bude pre zazobancov a papalasov, co potrebuju setrit cas. Plebs sa nadalej bude tlacit v economy class v nejakej 737.

    • liberal shark
      08:26 04.09.2020

      Pro ty, kteří to budou schopni a ochotni zaplatit. Concorde také nevozil baťůžkáře a stag parties.

      Pro ty, kteří to budou schopni a ochotni zaplatit. Concorde také nevozil baťůžkáře a stag parties.

      • Miroslav
        11:38 04.09.2020

        Jasné, ale aj tak bol Concorde vždy stratová záležitosť a to, že sa o jeho náhradu nikto ani nepokúsil o niečom svedčí.

        Problémom boli vysoké náklady a tiež nie všade ho boli ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jasné, ale aj tak bol Concorde vždy stratová záležitosť a to, že sa o jeho náhradu nikto ani nepokúsil o niečom svedčí.

        Problémom boli vysoké náklady a tiež nie všade ho boli ochotní prijať. Keď lietal chartre do Viedne, pristával v Bratislave lebo do Viedne nemohol a potom sa tí cestujúci prepravovali autobusom. Sa teda pýtam, aké výhody z toho mali tí cestujúci okrem zážitku, že leteli na Concorde?

        Áno, je tu segment dobre situovaných ľudí ktorí si to dovolia zaplatiť ale tých nie je zas tak veľa. Vyrobií sa pár strojov a tým rozkrúti nekonečná špirála nízkych príjmov a zvyšujúcich sa nákladov. A-380 je toho dôkazom, že luxus dnes nie je všetko
        Skrýt celý příspěvek

        • Horny
          16:02 06.09.2020

          A-380 nikdy nebyl primárně luxusní, nýbrž vysokokapacitní letadlo pro přepravu mezi leteckými huby. Nebyl primárně určen pro boháče, ale pro masy. Jenže masy se přesunuly do ...
          Zobrazit celý příspěvek

          A-380 nikdy nebyl primárně luxusní, nýbrž vysokokapacitní letadlo pro přepravu mezi leteckými huby. Nebyl primárně určen pro boháče, ale pro masy. Jenže masy se přesunuly do menších letadel létajících napřímo mezi konkrétními destnacemi. Tento vývoj také prakticky zlikvidoval 747čku.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            10:13 07.09.2020

            Hlavný problém A380 vychádzal z toho, že aj keď bol schopný zobrať 900 ľudí, tak jeho kapacita je 600 sedadiel. Zväčšili rozostupy medzi sedadlami aby boli dlhé lety pohodlné. Ale ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Hlavný problém A380 vychádzal z toho, že aj keď bol schopný zobrať 900 ľudí, tak jeho kapacita je 600 sedadiel. Zväčšili rozostupy medzi sedadlami aby boli dlhé lety pohodlné. Ale náklady ostali a tých 300 ľudí naviac chýba aby bol let rentabilný
            Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          19:46 06.09.2020

          Concorde by především pro masy. Teď je řeč o mnohem exkluzivnějším a menším řešení. S tím souvisí i jeho extrémní hlučnost nebo požadavek na délku přistávací dráhy, byl prostě ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Concorde by především pro masy. Teď je řeč o mnohem exkluzivnějším a menším řešení. S tím souvisí i jeho extrémní hlučnost nebo požadavek na délku přistávací dráhy, byl prostě velký. Byl sice rychlejší než běžné subsoniky, ale zase až tak markantní rozdíl to nebyl v případě, že by se to porovnal s hypersonickým letounem. Nikdo nepočítá, že se tohle bude prodávat jako A320.
          Skrýt celý příspěvek

    • padre
      12:00 04.09.2020

      Praktické uplatnění masové nadzvukové osobní dopravy v dohledné době je sice nepravděpodobné,ale zase úplně vyloučit tento vývoj nelze.Napřîklad ještě nedávno doprava malými ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Praktické uplatnění masové nadzvukové osobní dopravy v dohledné době je sice nepravděpodobné,ale zase úplně vyloučit tento vývoj nelze.Napřîklad ještě nedávno doprava malými dopravními letadly hynula na úbytě ,a dnes je to raketově rostoucí segment letecké dopravy,s vytížením letadel o kterém se ještě letos v únoru nikomu ani nezdálo.A stačilo k tomu jen to ,aby se po světě rozšířil ten malý kulatý čínský sajrajt.Myslím ,že nyní už bude poměrně obtížné donutit cestující ,aby devět hodin dřepěli s dalšími stovkami neznámých osob v uzavřeném prostoru velkokapacitních linerů.
      Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      15:12 04.09.2020

      Kdejaký ručníkář, který sedí na vrtu, by z toho byl nadšený. Konečně by nemusel dlouho vysedávat v jetu dlouhé hodiny. Cena? Klidně si koupí jeden navíc do obýváku...

      Kdejaký ručníkář, který sedí na vrtu, by z toho byl nadšený. Konečně by nemusel dlouho vysedávat v jetu dlouhé hodiny. Cena? Klidně si koupí jeden navíc do obýváku...