Nová vozidla pro francouzské speciální jednotky

Foto: Základem nového těžkého vozidla PLFS francouzských speciálních sil se stane typ Sherpa Light od RTD; větší foto / RTD
Základem nového těžkého vozidla PLFS francouzských speciálních sil se stane typ Sherpa Light od RTD; větší foto / RTD

Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojování (Direction Générale de l’Armement) podepsalo 30. prosince loňského roku kontrakt se společností Renault Trucks Defense (RTD) na dodávku nových vozidel pro francouzské speciální síly. O dodávku vozidel měly zájem také společnosti Nexter a Lohr.

RTD v rámci zakázky, jejíž výše nebyla zveřejněna, navrhne a následně vyrobí celkově 443 lehkých vozidel v hmotnostní kategorii 3,5-4 tun a těžkých vozidel o hmotnosti10-11 tun.

Lehké vozidlo VLFS (Véhicules Légers des Forces Spéciales) bude dodáno v počtu 241 kusů, těžké vozidlo PLFS (Véhicules Lourds des Forces Spéciales) v počtu 202 kusů. Prvních 25 těžkých vozidel v „předsériové variantě" RTD dodá ještě letos, jelikož je třeba urgentně doplnit stavy. Zbytek vozidel francouzské speciální síly dostanou do konce roku 2018.

Francie spustila vyběrové řízení na nová speciální vozidla v roce 2014. V únoru roku 2015 však došlo k zastavení připravovaného kontraktu, neboť nabízená vozidla nesplňovala požadované specifikace.

O definitivním řešení bylo rozhodnuto až na sklonku loňského roku. Na základě prosincové smlouvy nový typ lehkého vozidla VLFS nakonec vývine a vyrobí společnost Panhard, patřící do skupiny RTD. Výrobu těžkých vozidel pak obstará mateřská RTD.

Další společnost Essone Sécurité zajistí dodávky společných komponentů pro oba typy vozidel.

Francouzské speciální jednotky nutně potřebují nahradit dosud používaná vozidla, neboť jejich životnost se v mnoha případech rychle chýlí ke konci. Může za to zejména dlouhodobé nasazení v zahraničních misích, a také nesystematické nákupy v minulých letech.

Například vozidlo VPS (Véhicule de Patrouille Spécialisé), které je jedním z nahrazovaných typů, bylo dodáno v omezeném množství na základě urgentních požadavků armády. Vozidla VPS byly dodány velmi rychle, což se projevilo na jejich nevalné kvalitě a množství technických problémů.

Reportáž magazínu Army Recognition o vozidle Sherpa Light.

Nově vyvíjená lehká vozidla VLFS nahradí dosud používané stroje Peugeot P4 PATSAS a VPS používaná pozemní armádou a LRVP/Land Rover Defender zavedená u námořnictva. Díky sjednocení vozového parku u různých částí speciálních sil se má docílit levnějších provozních nákladů a zjednodušení logistiky.

Lehká vozidla VLFS jsou určená pro průzkumné a bojové mise a dlouhodobé operace v nepřátelském prostředí. Vozidla v konfiguraci 4x4 získají kulomety do ráže 12,7 mm.

Těžký typ PLFS bude z největší pravděpodobností přímo odvozen od vozidla Sherpa Light od RTD. Jedině tak je možné stihnout dodávku prvních kusů PLFS během tohoto roku. Vozidla Sherpa Light u francouzských speciálních jednotek nahradí letité stroje ACMAT VLRA.

Sherpa Light s pohonem 4x4 je dodáváno v několika variantách. Hmotnost vozidla je v rozmezí 7,9 až 10,4 tun, dle zvolené konfigurace a odpovídá tak požadavku na těžké vozidlo PLFS.

Maximální rychlost je 110 km/h, dojezd na 165l nádrže je v této verzi až 1400 km. Sherpa Light Special Forces umožňuje přepravu čtyř mužů. Na vozidlo je také možné namontovat dodatečnou balistickou a protiminovou ochranu.

Vozidla je možné přepravovat v běžných transportních letounech jako A400M a C-130. Sherpa Light Special Forces lze vybavit kulomety ráže 7,62 mm a 12,7 mm nebo 40mm granátometem. Teoreticky je možné na vozidlo osadit i 20mm rychlopalný kanón.

Zdroj: Opex360

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francie jde do boje s Islámským státem. Jaké má zbraně?

Francie začíná po vražedném běsnění islámských teroristů v Paříží více investovat do boje s ...

Dánsko objednalo 309 obrněných vozidel Piranha V

Dánsko již v květnu letošního roku rozhodlo o nákupu švýcarských obrněných vozidel Piranha V od ...

AirMule: Izraelský zásobovací robot se stává realitou

Rok 2020. Vojáci koaličních sil svádějí těžké boje dům od domu v Mosulu. Rychle dochází munice a ...

Střela Aster 30 řešením pro Armádu ČR

Nové 3D radary pro Armádu ČR poslouží podle představ Ministerstva obrany ČR (MO ČR) nejen ke ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    15:07 28.01.2016

    pro niko: Šestka jezdila v Astánu kde čím. Pravda, spoustu z toho měla asi půjčené od Amíků. Každopádně není problém LMV dokoupit, pokud by si o ně speciálové řekli.

  • mattea
    12:46 28.01.2016

    KOLT: uznávám mýlku a děkuji za doplnění informací :)

  • niko
    09:16 27.01.2016

    No ale ziadne u specialnych jednotiek. Tie maju len otvorene Defendery.

  • Vrata
    09:01 27.01.2016

    Pamatuji si, ze IVECO LMV se kupovalo kolem 100 kusu, podle WIKI.en jich mame 120ks.

  • juhelak
    08:03 27.01.2016

    tak v projektu Titus je Tatra zapojená, Titus je sice vetší, ale ACR ho bude pouzivat na podobné veci. T
    Btw vega se tu vyvinula, i kdyz se zavádět nejspis nikam nebude.

    Kolt: s tim ivecem más pravdu, na to sem uplne zapomel, díval jsme se na nej ale nenašel jsem kolik kusu v armádě je.

  • KOLT
    19:39 26.01.2016

    Balistika na Pandury se ale u nás vyvíjela...

  • mattea
    18:46 26.01.2016

    Knaak: dovolím si nesouhlasit. Vyvinout auto, které je spolehlivé, nenáročné a výrobně nepředražené není jednoduché. vyvinout takovéhle auto ještě s balistickou ochranou je už hodně složité a drahé.
    Krom značně velkého balíku financí je k tomu zapotřebí buď know-how nebo dlouhé roky vývoje kvalitního teamu, který tady asi taky teď úplně není - ne s ohledem na vývoj té balistické stránky...

  • KOLT
    18:07 26.01.2016

    pro juhelak: Já vám nevím, ale přijde mi, že přesně na tyto potřeby máme Iveca.

  • Knaak
    18:00 26.01.2016

    A co Tatra? Určitě by nebyl velký technologický problém vyrobit podobné vozidlo jako VLFS 4x4. Kdyby dostala firma pobídku, armáda odebrala více kusů a export by tež nebyl marný. Pokud by k tomu AČR přistoupila správně, nemusela by to být další korupční aféra.

  • juhelak
    17:28 26.01.2016

    ještě dodatek..to s tim UAZ je fakt nadsázka samozrejme.. ale proste tohle je uplne jinej typ vozidla..kajman a supacat sou otevreny typy...tohle je spis jak titus nebo vega. a takovej typ vozidla nemame.

  • juhelak
    17:22 26.01.2016

    Když sem tu debatu natukl, tak samo sem vedel ze máme ještě kajmany a defendery, ale porád mi prijde ze to je uplne jinej typ vozidla pro uplne jiny ucely..že v ACR není přímo vozidlo na přepadvu mensich jednotek nebo prosty presuny a zaroven chranené jako je humvie nove jltv od onkosh a nebo ten australsky Hawkei.

    k tomuhle frantikovi nemuzu srovnávat kajmana, to uz spis tituse nebo ten UAZ.

  • niko
    16:11 26.01.2016

    Chlapi ja sa nehadam. Vlastne mi to je jedno kam tie auta pojdu. Predpokladam upso, lebo ten utvar zatial nema nic. No kludne to moze byt obmena Defenderov.

  • KOLT
    15:55 26.01.2016

    pro niko: Nikdo neříká, že je nedostane UPSO, jen to prostě nevíme. Ovšem Nesher uvažuje zcela správně, Kovboje bude potřeba nahradit v horizontu několika let, protože prostě jsou staré a nové se nevyrábí. Také se může stát, že nová vozidla půjdou Šestce a Kovbojové dožijí u UPSO.

  • niko
    15:52 26.01.2016

    Nesher nikdy sa pokial viem nikto nevyjadril, ze SOV Defendery v zlom technickom stave. Tak nespekuluj. ;) Naproti tomu je potreba vyzbrojenia UPSO bojovymi vozidlami neodskriepitelny fakt. Takze nevytvaraj hypotezy a drz sa faktov. ;)

  • Nesher
    15:39 26.01.2016

    Niko
    Kovboj byl zaveden někdy v roce 2007, tedy dnes je těm autům okolo 8 let, za dalších 6-7 let jim okolo 15. Navíc balistická ochrana 0.

  • niko
    15:27 26.01.2016

    KOLT fakt myslim, ze Supecaty pojdu pre UPSO. "Ojetost" SOV Defenderov je len hypoteza Neshera.

  • Nesher
    15:26 26.01.2016

    Já bych to viděl obráceně, ale můžete mít pravdu.
    To, že si nestěžuje teď, neznamená, že ty auta mohou fungovat věčně. Dle mého jde jen o běžné naplánování výměny techniky na konci životnosti.
    Ostatně dříve či později čeká podobná výměna i 43 vpr.

  • KOLT
    15:24 26.01.2016

    Jak píše Nesher, Kovbojové II (tak se jmenuje verse LR Defender 110, kterou šestka používá) už mohou být dost ojetý. A jelikož LR letos ukončuje výrobu modelu Defender (fňuk, fňuk), je logické, že se budeme muset poohlédnout po něčem novém. Nabídka podobných vozidel existuje, dokonce se v poslední době rozšiřuje (pár článků bylo i tady na AN). 43. vpr bude muset Kajmany časem také řešit, ale počítá se s jejich provozem minimálně do konce desetiletí, takže tam to asi tak nehoří.

  • niko
    15:23 26.01.2016

    to Nesher:
    Nemyslim si, ze toto je ten dovod. Koniec koncomv 601. sk s ana SOV nestazuje. Alebo sa mylim ? Skor si myslim, ze ide o vyzbrojenie novoformovaneho Utvaru podpory specialnych operacii, ktoreho jednou z hlavnych uloch ma byt prave vytvaranie prechodov pre 601. sk. Podla mna 601. sk ostane pri SOV a UPSO dostane nejakych 10 Supecatov.

  • Nesher
    15:20 26.01.2016

    No, pokud ta hračka díky věku a častému (navíc nikoli jemnému) používání pomalu přestává fungovat, tak bych to nazval nutností a nikoli přepychem.
    Ale jak píšete, je to věc pohledu :-)

  • niko
    15:17 26.01.2016

    to Nesher:
    Je to vec pohladu. Podla mna su v ACR veci, ktore viac horia ako menit jednu dobru hracku specialov za este lepsiu hracku. ;)

  • niko
    15:14 26.01.2016

    to Voodoo:
    No ok. Tak aby som sa vyjadril spravne. 601. skupina ma bojove vozidla SOV, ktore su takmer ako Kajmany.
    Samozrejme mas pravdu, ze Kajman/SOV a Supacat nie su identicke vozidla. No su to lahke commando vozidla, ktore 601. sk uz ma a nakupovat taketo aj ked lepsie vozidlo, ked su peniaze potrebne inde mi pride scestne.

    Inak ano, mas pravdu. 601. sk sa strieda s URNou pri strazeni ceskeho konzulatu. Alebo aspon tak to stoji na ich stranke.

  • Nesher
    15:07 26.01.2016

    niko
    Ta vozidla se budou kupovat za cca 5-7, vzhledem k tomu, že se stále jedná o "vytuněné" off roady, tak mi výměna po cca 15 letech nepřijde jako zhýčkanost.
    Já mám auto podstatně mladší a to s ním zacházím rozhodně lépe než vojáci speciálních sil.

  • Voodoo
    15:02 26.01.2016

    niko:

    Prostějov nemá Kajmany. Ty má Chrudim. Kajman je postaven na bázi Land Roveru Defenderu 130. Prostějov má podobný vůz, který nicméně vychází z Land Roveru Defenderu 110.

    Tak nebo tak, jak Kajman tak vozidlo Prostějova nejsou ve stejné kategorii jako vozidla Supacat. To má totiž na rozdíl od nich balistickou ochranu podvozku proti výbuchu IED. A tím pádem i úplně jinou váhu.

    A poslední poznámka. 601. Skupina speciálních Sil je stála nasazena v Afghánistánu a to na ochranu české ambasády v Kábulu.

  • niko
    14:51 26.01.2016

    Ano, skupina 25 operatorov 601. sk je na vycvykovej misii v Mali. V Afganistane uz nie su od roku 2012 a v Iraku od roku 2004.
    Inak kupovat pre 601. sk (UPSO) Supacaty, ked uz maju Kajmany rovnakej kategorie mi pride ako uz dost zhyckane. Ocividne ma ACR tolko penazi, ze uz nema do coho investovat. :)

  • Nesher
    14:35 26.01.2016

    niko
    Protože jsou nebo brzy budou v Mali

  • niko
    14:32 26.01.2016

    Sranda, lebo vojaci 601. sk. uz nie su nasadzovani ani v Iraku ani v Afganistane. :)

  • stirling
    13:01 26.01.2016

    V případě bojových vozidel půjde o lehká, otevřená terénní auta pro 601. skupinu speciálních sil z Prostějova, jejíž vojáci jsou nasazováni v Iráku či Afghánistánu. V minulosti se uvažovalo o autech britské firmy Supacat, takže ty jsou favoritem,“ odhaduje Grohmann.

    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/ceska-a...

  • Rase
    12:49 26.01.2016

    juhelak: Máme Iveca, Dinga a Land Rovery... mě to přijde víc než dost

  • juhelak
    12:19 26.01.2016

    zvlastni ze u nas se s tímhle typem vozů do koncepce nepočíta. Pokud vim tak ještě jezdi UAZ. Jestli tohle cestovaní v malých počtech bude obstarávat Titus, nebo nevim.
    20-30 aut od Oshkosh. by bylo fajn

  • madrabbit
    12:15 26.01.2016

    KOLT: Ono je to někdy výhodnější (časově) a pokud by se to dělalo koncepčně a rozumně, tak je si můžeš diktovat přesně co a od koho chceš. Ne absurdistán, kdy potřebuješ konkrétní řešení a musíš vypsat výběrové řízení a doufáš, aby to nevyhrál někdo jiný. Případně se někdo neodvolal.

  • KOLT
    09:24 26.01.2016

    Frantíci se, jako obvykle, s nějakými výběrovými řízeními moc nepárají...