Nová vozidla pro francouzské speciální jednotky

Foto: Základem nového těžkého vozidla PLFS francouzských speciálních sil se stane typ Sherpa Light od RTD; větší foto / RTD
Základem nového těžkého vozidla PLFS francouzských speciálních sil se stane typ Sherpa Light od RTD; větší foto / RTD

Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojování (Direction Générale de l’Armement) podepsalo 30. prosince loňského roku kontrakt se společností Renault Trucks Defense (RTD) na dodávku nových vozidel pro francouzské speciální síly. O dodávku vozidel měly zájem také společnosti Nexter a Lohr.

RTD v rámci zakázky, jejíž výše nebyla zveřejněna, navrhne a následně vyrobí celkově 443 lehkých vozidel v hmotnostní kategorii 3,5-4 tun a těžkých vozidel o hmotnosti10-11 tun.

Lehké vozidlo VLFS (Véhicules Légers des Forces Spéciales) bude dodáno v počtu 241 kusů, těžké vozidlo PLFS (Véhicules Lourds des Forces Spéciales) v počtu 202 kusů. Prvních 25 těžkých vozidel v „předsériové variantě" RTD dodá ještě letos, jelikož je třeba urgentně doplnit stavy. Zbytek vozidel francouzské speciální síly dostanou do konce roku 2018.

Francie spustila vyběrové řízení na nová speciální vozidla v roce 2014. V únoru roku 2015 však došlo k zastavení připravovaného kontraktu, neboť nabízená vozidla nesplňovala požadované specifikace.

O definitivním řešení bylo rozhodnuto až na sklonku loňského roku. Na základě prosincové smlouvy nový typ lehkého vozidla VLFS nakonec vývine a vyrobí společnost Panhard, patřící do skupiny RTD. Výrobu těžkých vozidel pak obstará mateřská RTD.

Další společnost Essone Sécurité zajistí dodávky společných komponentů pro oba typy vozidel.

Francouzské speciální jednotky nutně potřebují nahradit dosud používaná vozidla, neboť jejich životnost se v mnoha případech rychle chýlí ke konci. Může za to zejména dlouhodobé nasazení v zahraničních misích, a také nesystematické nákupy v minulých letech.

Například vozidlo VPS (Véhicule de Patrouille Spécialisé), které je jedním z nahrazovaných typů, bylo dodáno v omezeném množství na základě urgentních požadavků armády. Vozidla VPS byly dodány velmi rychle, což se projevilo na jejich nevalné kvalitě a množství technických problémů.

Reportáž magazínu Army Recognition o vozidle Sherpa Light.

Nově vyvíjená lehká vozidla VLFS nahradí dosud používané stroje Peugeot P4 PATSAS a VPS používaná pozemní armádou a LRVP/Land Rover Defender zavedená u námořnictva. Díky sjednocení vozového parku u různých částí speciálních sil se má docílit levnějších provozních nákladů a zjednodušení logistiky.

Lehká vozidla VLFS jsou určená pro průzkumné a bojové mise a dlouhodobé operace v nepřátelském prostředí. Vozidla v konfiguraci 4x4 získají kulomety do ráže 12,7 mm.

Těžký typ PLFS bude z největší pravděpodobností přímo odvozen od vozidla Sherpa Light od RTD. Jedině tak je možné stihnout dodávku prvních kusů PLFS během tohoto roku. Vozidla Sherpa Light u francouzských speciálních jednotek nahradí letité stroje ACMAT VLRA.

Sherpa Light s pohonem 4x4 je dodáváno v několika variantách. Hmotnost vozidla je v rozmezí 7,9 až 10,4 tun, dle zvolené konfigurace a odpovídá tak požadavku na těžké vozidlo PLFS.

Maximální rychlost je 110 km/h, dojezd na 165l nádrže je v této verzi až 1400 km. Sherpa Light Special Forces umožňuje přepravu čtyř mužů. Na vozidlo je také možné namontovat dodatečnou balistickou a protiminovou ochranu.

Vozidla je možné přepravovat v běžných transportních letounech jako A400M a C-130. Sherpa Light Special Forces lze vybavit kulomety ráže 7,62 mm a 12,7 mm nebo 40mm granátometem. Teoreticky je možné na vozidlo osadit i 20mm rychlopalný kanón.

Zdroj: Opex360

Nahlásit chybu v článku


Související články

Francie jde do boje s Islámským státem. Jaké má zbraně?

Francie začíná po vražedném běsnění islámských teroristů v Paříží více investovat do boje s ...

Dánsko objednalo 309 obrněných vozidel Piranha V

Dánsko již v květnu letošního roku rozhodlo o nákupu švýcarských obrněných vozidel Piranha V od ...

AirMule: Izraelský zásobovací robot se stává realitou

Rok 2020. Vojáci koaličních sil svádějí těžké boje dům od domu v Mosulu. Rychle dochází munice a ...

Střela Aster 30 řešením pro Armádu ČR

Nové 3D radary pro Armádu ČR poslouží podle představ Ministerstva obrany ČR (MO ČR) nejen ke ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • niko
    15:17 26.01.2016

    to Nesher:
    Je to vec pohladu. Podla mna su v ACR veci, ktore viac horia ako menit jednu dobru hracku specialov za este lepsiu hracku. ;)

    to Nesher:
    Je to vec pohladu. Podla mna su v ACR veci, ktore viac horia ako menit jednu dobru hracku specialov za este lepsiu hracku. ;)

  • niko
    15:14 26.01.2016

    to Voodoo: No ok. Tak aby som sa vyjadril spravne. 601. skupina ma bojove vozidla SOV, ktore su takmer ako Kajmany. Samozrejme mas pravdu, ze Kajman/SOV a Supacat nie su ...Zobrazit celý příspěvek

    to Voodoo:
    No ok. Tak aby som sa vyjadril spravne. 601. skupina ma bojove vozidla SOV, ktore su takmer ako Kajmany.
    Samozrejme mas pravdu, ze Kajman/SOV a Supacat nie su identicke vozidla. No su to lahke commando vozidla, ktore 601. sk uz ma a nakupovat taketo aj ked lepsie vozidlo, ked su peniaze potrebne inde mi pride scestne.

    Inak ano, mas pravdu. 601. sk sa strieda s URNou pri strazeni ceskeho konzulatu. Alebo aspon tak to stoji na ich stranke.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    15:07 26.01.2016

    niko Ta vozidla se budou kupovat za cca 5-7, vzhledem k tomu, že se stále jedná o "vytuněné" off roady, tak mi výměna po cca 15 letech nepřijde jako zhýčkanost. Já mám auto ...Zobrazit celý příspěvek

    niko
    Ta vozidla se budou kupovat za cca 5-7, vzhledem k tomu, že se stále jedná o "vytuněné" off roady, tak mi výměna po cca 15 letech nepřijde jako zhýčkanost.
    Já mám auto podstatně mladší a to s ním zacházím rozhodně lépe než vojáci speciálních sil.Skrýt celý příspěvek

  • Voodoo
    15:02 26.01.2016

    niko: Prostějov nemá Kajmany. Ty má Chrudim. Kajman je postaven na bázi Land Roveru Defenderu 130. Prostějov má podobný vůz, který nicméně vychází z Land Roveru Defenderu ...Zobrazit celý příspěvek

    niko:

    Prostějov nemá Kajmany. Ty má Chrudim. Kajman je postaven na bázi Land Roveru Defenderu 130. Prostějov má podobný vůz, který nicméně vychází z Land Roveru Defenderu 110.

    Tak nebo tak, jak Kajman tak vozidlo Prostějova nejsou ve stejné kategorii jako vozidla Supacat. To má totiž na rozdíl od nich balistickou ochranu podvozku proti výbuchu IED. A tím pádem i úplně jinou váhu.

    A poslední poznámka. 601. Skupina speciálních Sil je stála nasazena v Afghánistánu a to na ochranu české ambasády v Kábulu.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    14:51 26.01.2016

    Ano, skupina 25 operatorov 601. sk je na vycvykovej misii v Mali. V Afganistane uz nie su od roku 2012 a v Iraku od roku 2004. Inak kupovat pre 601. sk (UPSO) Supacaty, ked uz ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, skupina 25 operatorov 601. sk je na vycvykovej misii v Mali. V Afganistane uz nie su od roku 2012 a v Iraku od roku 2004.
    Inak kupovat pre 601. sk (UPSO) Supacaty, ked uz maju Kajmany rovnakej kategorie mi pride ako uz dost zhyckane. Ocividne ma ACR tolko penazi, ze uz nema do coho investovat. :)Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    14:35 26.01.2016

    niko
    Protože jsou nebo brzy budou v Mali

    niko
    Protože jsou nebo brzy budou v Mali

  • niko
    14:32 26.01.2016

    Sranda, lebo vojaci 601. sk. uz nie su nasadzovani ani v Iraku ani v Afganistane. :)

    Sranda, lebo vojaci 601. sk. uz nie su nasadzovani ani v Iraku ani v Afganistane. :)

  • stirling
    13:01 26.01.2016

    V případě bojových vozidel půjde o lehká, otevřená terénní auta pro 601. skupinu speciálních sil z Prostějova, jejíž vojáci jsou nasazováni v Iráku či Afghánistánu. V minulosti se ...Zobrazit celý příspěvek

    V případě bojových vozidel půjde o lehká, otevřená terénní auta pro 601. skupinu speciálních sil z Prostějova, jejíž vojáci jsou nasazováni v Iráku či Afghánistánu. V minulosti se uvažovalo o autech britské firmy Supacat, takže ty jsou favoritem,“ odhaduje Grohmann.

    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/ceska-a... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:49 26.01.2016

    juhelak: Máme Iveca, Dinga a Land Rovery... mě to přijde víc než dost

    juhelak: Máme Iveca, Dinga a Land Rovery... mě to přijde víc než dost

  • juhelak
    12:19 26.01.2016

    zvlastni ze u nas se s tímhle typem vozů do koncepce nepočíta. Pokud vim tak ještě jezdi UAZ. Jestli tohle cestovaní v malých počtech bude obstarávat Titus, nebo nevim. 20-30 aut ...Zobrazit celý příspěvek

    zvlastni ze u nas se s tímhle typem vozů do koncepce nepočíta. Pokud vim tak ještě jezdi UAZ. Jestli tohle cestovaní v malých počtech bude obstarávat Titus, nebo nevim.
    20-30 aut od Oshkosh. by bylo fajnSkrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    12:15 26.01.2016

    KOLT: Ono je to někdy výhodnější (časově) a pokud by se to dělalo koncepčně a rozumně, tak je si můžeš diktovat přesně co a od koho chceš. Ne absurdistán, kdy potřebuješ konkrétní ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Ono je to někdy výhodnější (časově) a pokud by se to dělalo koncepčně a rozumně, tak je si můžeš diktovat přesně co a od koho chceš. Ne absurdistán, kdy potřebuješ konkrétní řešení a musíš vypsat výběrové řízení a doufáš, aby to nevyhrál někdo jiný. Případně se někdo neodvolal.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:24 26.01.2016

    Frantíci se, jako obvykle, s nějakými výběrovými řízeními moc nepárají...

    Frantíci se, jako obvykle, s nějakými výběrovými řízeními moc nepárají...

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2