Nové americké tanky M1A2 SEPv4 Abrams

-
24. 1. 2023
-
122 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation) ve své výroční zprávě pro rok 2022 přineslo informace o nejnovější verzi tanku M1A2 SEPv4 Abrams. Tank získá zejména pokročilejší senzorové vybavení a plnou integraci nového víceúčelového náboje M1147 AMP (Advanced Multi-Purpose).
„M1A2 Abrams System Enhancement Package version 4 (SEPv4) je postupnou aktualizací M1A2 SEPv3 Abrams. Záměrem armády je, aby SEPv4 Abrams zlepšil svou ničivost a schopnost přežití, a to především integrací technologií do optických systémů a systémů řízení palby, aby se maximalizovala účinnost pokročilého víceúčelového náboje M1147. Armáda připravuje hlavní plán testování a hodnocení SEPv4 Abrams, který hodlá předložit DOT&E ke schválení ve 2. čtvrtletí fiskálního roku 2023. Rozhodnutí o zavedení je plánováno na 1. čtvrtletí fiskálního roku 2026 [konec 2025],“ píše se ve výroční zprávě DOT&E.
Zmíněná zpráva encyklopedicky přináší informace o všech hlavních vyzbrojovacích programech amerického ministerstva obrany a ozbrojených sil Spojených států.
Modernizace SEPv4 se točí kolem hlavního zaměřovače střelce GPS (Gunner Primary Sight) a panoramatického senzore velitele CPS (Commander Primary Sight).
Dvojstrana věnovaná M1A2 SEPv4 ve výročním dokumentu DOT&E; větší foto / DOT&E
GPS získá nový termovizní senzor FLIR (Forward Looking InfraRed) 3. generace (3GEN FLIR), optický kanál bude nahrazen barevnou kamerou a přibude vylepšený laserový dálkoměr. Velitelský CPS rovněž obdrží 3GEN FLIR, přibude barevná kamera jako denní kanál a laserový dálkoměr s funkcí laserového značkovače. Velitel Abramsu pomocí CPS může laserem označit cíle pro dělostřeleckou nebo leteckou naváděnou munici – například pumy Paveway odhozené z dronů nebo střely Hellfire / Spike odpálené z vrtulníků Apache z bezpečné vzdálenosti, mimo dosah nepřátelské protivzdušné obrany.
Abrams SEPv4 pomocí svých senzorů a laserů tedy umí zjišťovat přesné souřadnice několika kilometrů vzdálených cílů a/nebo je označkovat laserem. Pomocí špičkových digitalizovaných systémů velení a řízení informace o „označkovaných“ cílech poputují prakticky okamžitě (bez nutnosti předávat informace hlasem) k příslušným raketovým, dělostřeleckým, minometným nebo leteckým jednotkám. Ty pak na takto vybrané cíle podle potřeby použijí laserem nebo satelitem naváděnou munici.
Totožné GPS / CPS s 3GEN FLIR získají také nová bojová vozidla pěchoty OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle). I OMFV tedy mohou značkovat cíle nebo zjišťovat jejich souřadnice.
3GEN FLIR zvyšuje dosah identifikace cíle až 2,6× ve srovnání se starším systémem 2GEN FLIR a umožňuje operace ve dne i v noci za všech podmínek na bojišti (prach, déšť, sníh, kouř) a za každého počasí.
M1147
Pro zlepšení přesnosti palby Abrams SEPv4 obdrží nový meteorologický senzor, přičemž systém řízení palby bude plně integrován s programovatelnou víceúčelovou municí M1147. Tento nový typ munice nahrazuje hned čtyři druhy munice (M830, M830A1, M1028 a M908) a přidává nové schopnosti – vytváření průchodů ve zdech / domech (včetně odolných železobetonových zdí) a ničení mobilních protitankových týmů na dlouhé vzdálenosti.
Dalšími prvky SEPv4 jsou vylepšený diagnostický systém, vylepšený systém klimatizace pro posádku i elektroniku vozidla, plus pokročilejší systém detekce a varování před ozářením laserovým paprskem. Tento nový systém umí přesně určit místo, odkud je tank ozařován laserovým paprskem a autonomně do tohoto místa otočit dálkově ovládaný bojový modul CROWS (Common Remotely Operated Weapon Station) s kulometem ráže 12,7 mm a výkonnými termovizními senzory.
Mluví se také o zavádění systémů využívající strojové učení (zejména rozpoznání a chápání obrazových informací) a pokročilejších simulačních technologií pro efektivnější výcvik posádky.
M1A2 SEPv3 se stanicí CROWS a kulometem M2A1 ráže 12,7 mm; větší foto / US Army
Bylo oznámeno i dokončení integrace tanků M1A2 SEPv3 se systémem aktivní obrany (APS) Trophy. Zatím není známo, v jakém rozsahu hodlá americká armáda APS Trophy zavést. Instalace Trophy ale není „zadarmo“ – k hmotnosti tanku přidává dalších 2270 kilogramů.
Provozní testy prvních Abramsů SEPv4 začnou ve druhém čtvrtletí roku 2025, přičemž rozhodnutí o sériové výrobě padne v prvním čtvrtletí roku 2026. Všechny tanky SEPv3 americká armády poté přejdou na standard SEPv4. Ostatně také Polsko hodlá všech svých 116 M1A1FEP a 250 M1A2SEPv3 nakonec upravit na standard SEPv4.
Nyní se široce mluví o dodávkách tanků Abramsů na Ukrajinu nebo dokonce do těch evropských zemí, které darují Ukrajině Leopardy 2. Informace o dodávkách Leopardů 2 / Abrams na Ukrajinou jsou ale velmi zmatečné, rozcházejí se a často mění. Jedno je ale jisté – Ukrajina dříve nebo později tanky Leopard 2 a Abrams dostane. A z dalších evropských zemí brzy přijdou objednávky na stovky nových tanků.
M1A2 SEPv3
České ministerstvo obrany u Američanů před rokem poptávalo tanky Abrams. Dodací termíny ale byly až po roce 2030. Přitom Polsko repasované a vylepšené tanky Abrams, či dokonce nově vyrobené, dostane mnohem rychleji.
Česká republika tak nakonec využila německou nabídku a za přeposlané tanky T-72 získala 14 starších tanků Leopard 2A4. Ty mají podle nejnovějších zpráv být urychleně dodány již na jaře tohoto roku. Podle všeho pak ČR, ve spolupráci se Slovenskem, nakoupí nové tanky Leopard 2A7+. Nejde o pevný plán, ale o očividný směr rozvoje českého a slovenského tankového vojska. Každopádně Německo začíná s tanky Leopard 2 „šlapat“ na plyn, protože důvěra ve schopnosti, ochotu a možnosti německého zbrojního průmyslu utrpěla v posledních týdnech a měsících značné šrámy. A řada zemí Evropy vážně uvažuje o nákupu jiné než německé vojenské techniky. Například zvažuje nákup Abramsů před Leopardy.
V souvislosti s Abramsem vyvraťme několik mýtů. Bojová hmotnost M1A2 SEPv3 je 66,6 tun (odkaz 2), Leopard 2A7V váží 66,4 tuny. Nejnovější Leopard 2A7+ je ještě těžší než Abrams. Také měrný tlak pásů na půdu je u nejnovějších Leopardů a Abramsů podobný.
Dalším mýtem je spotřeba paliva Abrams vs. Leopard 2. Německý tank sice spálí o 20 % méně paliva než americký protějšek, ale Leopard 2 jezdí na naftu, americký tank na palivo JP-8, které je zhruba o čtvrtinu levnější než diesel. Takže Leopard sice spotřebuje méně paliva, ale za stejnou nebo vyšší cenu než Abrams. Navíc Abrams dokáže pálit různé palivo, jako JP-5, JP-8 i naftu.
Zdroj: DOT&E
Související články
Abrams M1A2 SEPv3: Nejmodernější tank U.S. Army
General Dynamics Land Systems (GDLS) na výstavě AUSA 2015 (Association of the United States Army ...
-
22.10.2015
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
Modernizovaný tank M1A2 SEPv3 pro americkou armádu
Podle magazínu SCOUT americká armáda (US Army) za nedlouho obdrží pro účely vojskových zkoušek první ...
-
28.09.2017
-
25 komentářů
-
Jan Grohmann
M1A2 SEPv3: Americká armáda modernizuje tanky Abrams
Americká společnost General Dynamics Land Systems (GDLS) získala další kontrakt na modernizaci 174 ...
-
11.01.2019
-
37 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Podepsáno: Polsko stvrdilo nákup 250 amerických tanků M1A2 SEPv3 Abrams
V prostorách výcvikového polygonu Wesolej, u 1. Varšavské obrněné brigády (1. Warszawskiej Brygady ...
-
06.04.2022
-
47 komentářů
-
Jan Grohmann
Snad je tohle dobré umístění pro následující link: Chieftain (Nicolas Moran) publikoval tohle celkem obsáhlé video o nadcházejících upgradech Abramse. Dost se v něm probírá zejména ...Zobrazit celý příspěvek
Snad je tohle dobré umístění pro následující link: Chieftain (Nicolas Moran) publikoval tohle celkem obsáhlé video o nadcházejících upgradech Abramse. Dost se v něm probírá zejména váha a úroveň integrace jednotlivých komponentů...
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekWolsky sdílel odkaz na perfektní vlákno o spotřebě Abramsu.
https://twitter.com/delfoarse/...Wolsky sdílel odkaz na perfektní vlákno o spotřebě Abramsu.
https://twitter.com/delfoarse/..."České ministerstvo obrany u Američanů před rokem poptávalo tanky Abrams. Dodací termíny ale byly až po roce 2030. Přitom Polsko repasované a vylepšené tanky Abrams, či dokonce ...Zobrazit celý příspěvek
"České ministerstvo obrany u Američanů před rokem poptávalo tanky Abrams. Dodací termíny ale byly až po roce 2030. Přitom Polsko repasované a vylepšené tanky Abrams, či dokonce nově vyrobené, dostane mnohem rychleji."
Možná by stálo za to, poptávku s poukazem na změněnou politickou situaci a spolupráci s Polskou armádou jako v podstatě jedinou reálnou situaci nasazení zopakovat.Skrýt celý příspěvekJeště jeden zajímavý fakt k exportním M1. Dle Warzone žádný exportní M1 není vybaven kompozitním pancířem s ochuzeným uranem (dokonce ani ty Polské SEPv3 ne). Místo toho je ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě jeden zajímavý fakt k exportním M1. Dle Warzone žádný exportní M1 není vybaven kompozitním pancířem s ochuzeným uranem (dokonce ani ty Polské SEPv3 ne). Místo toho je instalovan jiný exportní kompozitní pancíř.Skrýt celý příspěvek
@ TC82 Ale niespodzianka, kto by pomyślał..dopiero teraz zwróciłem uwagę. Gdybyś wiedział kim jest Joseph Trevithick.. to tak jakbym ja zaczął pisać o teorii kwantowej, ten sam ...Zobrazit celý příspěvek
@ TC82 Ale niespodzianka, kto by pomyślał..dopiero teraz zwróciłem uwagę. Gdybyś wiedział kim jest Joseph Trevithick.. to tak jakbym ja zaczął pisać o teorii kwantowej, ten sam poziom merytoryczny .Skrýt celý příspěvek
Na tanky Leopard už bych moc nesázel, jestliže Německo je schopné vyrábět tři nové tanky měsíčně, tak naše případné tanky 2A7+ dostaneme kdoví kdy. Zářným příkladem může být ...Zobrazit celý příspěvek
Na tanky Leopard už bych moc nesázel, jestliže Německo je schopné vyrábět tři nové tanky měsíčně, tak naše případné tanky 2A7+ dostaneme kdoví kdy. Zářným příkladem může být Polsko, objednalo tanky K2 v září minulého roku a za tři měsíce dostalo prvních deset kusů. My jsme uzavřeli dohodu o převodu starých 2A4 na jaře v prosinci jsme dostali jeden kus. Jeden kus tanku vyrobeného na konci Studené války. Radši šáhnout po K2 a vykašlat se na Německo.Skrýt celý příspěvek
Lebo Kórea dodáva skladové zásoby. Nie sú to čerstvo vyrobené kusy
Lebo Kórea dodáva skladové zásoby. Nie sú to čerstvo vyrobené kusy
Těch prvních deset bylo nově vyrobených sice původně objednaných pro ROKA, ale převzali je Poláci, přesto byly vyrobeny minulý rok. Ne jako naše 2A4 na konci Studené války a ...Zobrazit celý příspěvek
Těch prvních deset bylo nově vyrobených sice původně objednaných pro ROKA, ale převzali je Poláci, přesto byly vyrobeny minulý rok. Ne jako naše 2A4 na konci Studené války a dostali jsme jeden kus, a k tomu ještě se zastaralou municí.Skrýt celý příspěvek
Nagato. AČR dostala L2A4 na výcvik, aby tankisté mohli plynule projít z T-72M4CZ na, nejspíše, L2A7. L2A4 má "podobnou" elektroniku jako T-72M4CH, né stejnou, ale podobnou, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Nagato.
AČR dostala L2A4 na výcvik, aby tankisté mohli plynule projít z T-72M4CZ na, nejspíše, L2A7. L2A4 má "podobnou" elektroniku jako T-72M4CH, né stejnou, ale podobnou, ale celkově má L2A4 jinačí konfiguraci, ergonomii ze které vyplývají jinačí bojové možnosti (ruční nabíjení, větší odměr kanonu, a další a další věci, kterými se liší ta západní konstrukce od té Sovětské).
Podobně jako Maďarsko, to také nejprve dostalo L2A4 aby mohly osádky plynule přejít na stroj o generaci výše.
Dále píšete, že Polsko dostalo své K2 po necelém roce. To není pravda. Polsko rokuje s Hyundai a Jihokorejskou vládou už minimálně od roku 2018, už od roku 2018 se objevují první informace o K2 pro Polsko. Takže za tímto výsledkem je cca 4 - 5 let vyjednávání.
Kdežto ČR až do února minulého roku náhradu MBT ani neřešila. Prvotní plány, ještě za Metnara, bylo T-72M4CZ "revitalizovat" prodloužit jejich životnost do roku 2035 a pak se uvidí co vybereme. Takže žádné vyjednávání, žádné nabídky, prostě nic nebylo na stole.
Jenomže po únoru v roce 2022 nové vedení ministerstva tak nějak zjistilo, že čas došel a nemůžeme si dovolit čekat až do roku 2035 na nová MBT a potřebujeme je co nejrychleji. Kontaktovala se USA jestli nemají nějaké Abramsy a odpověď byla až po roce 2030, souběžně s tím přistála na stůl Německá nabídka na cca 14 L2A4 pro výcvik do jednoho roku a zbylé, nejspíše L2A7, do roku 2026 až 2027. Se zapojením našeho průmyslu jak do výroby tak oprav atd. atd.
Takže nyní má ČR a AČR dvě možnosti. Jednat s USA nebo Jihokorejci a mít nějaké ty nové MBT až po roce 2030 a přezbrojený 73. tankový prapor někdy kolem roku 2035. A nebo jednat s Německou stranou a mít přezbrojený 73. tankový prapor do roku 2027.
A jestli si někdo myslí, že Jihokorejci mají na dvorku cca 50 kusů K2, které jsou schopny dodat AČR do jednoho roku s tím, že je ještě upraví pro naše potřeby, zvláště když nyní bude linka na výrobu K2 vytížená výrobou pro Polskou armádu, tak je hodně naivní.Skrýt celý příspěvekSouhlasím s docházejícím časem. Nejsem tak naivní abych si myslel, že jen tak na dvorku budou mít padesát tanků K2. S tím také souhlasím. Pokud vím byly poptávány stroje M1A2 ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím s docházejícím časem. Nejsem tak naivní abych si myslel, že jen tak na dvorku budou mít padesát tanků K2. S tím také souhlasím. Pokud vím byly poptávány stroje M1A2 SepV3, které by ano byly k dispozici až po roce 2030, jelikož sama US Army je teprve zavádí, ale rozhodně jsou k dispozici vyřazené stoje M1A1SA nebo M1A1 FEP, případně M1A2 SEP či SepV2, a ty by byly schopni dodat rychleji, než Němci stroje L2A7+. Stále by tu však byl problém s váhou a čtyř člennou posádkou.Skrýt celý příspěvek
torong1 - Rok 2027 jsme nikde neuváděl, a tři roky výroby jsem odhadl, jestliže KMW má kapacity tři tanky, a dělily bychom se o výrobu se Slovenskem, jenž také plánuje koupit ...Zobrazit celý příspěvek
torong1 - Rok 2027 jsme nikde neuváděl, a tři roky výroby jsem odhadl, jestliže KMW má kapacity tři tanky, a dělily bychom se o výrobu se Slovenskem, jenž také plánuje koupit L2A7+.Skrýt celý příspěvek
"I tak už by bylo lepší počkat 3 roky na spolehlivějšího a politicky vhodnějšího dodavatele."
Vy si to sice nepřiznate, ale Německo je spolehlivější dodavatel."I tak už by bylo lepší počkat 3 roky na spolehlivějšího a politicky vhodnějšího dodavatele."
Vy si to sice nepřiznate, ale Německo je spolehlivější dodavatel.Jirosi - Ne Němci rozhodně nejsou spolehlivým dodavatelem. To je USA, Čína, či jiná země, které je jedno co děláte dokud jste na jejich straně. S Němci je to o tom co je zrovna v ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi - Ne Němci rozhodně nejsou spolehlivým dodavatelem. To je USA, Čína, či jiná země, které je jedno co děláte dokud jste na jejich straně. S Němci je to o tom co je zrovna v politickém kurzu.Skrýt celý příspěvek
Nagato: Uz jen to, že dáváte do jednoho balíku Čínu s USA naznačuje jak jste mimo. Pokud, vám vadí, že nám Německo bude bránit provádět genocidu na Slovensku, nebo proti vlastním ...Zobrazit celý příspěvek
Nagato: Uz jen to, že dáváte do jednoho balíku Čínu s USA naznačuje jak jste mimo.
Pokud, vám vadí, že nám Německo bude bránit provádět genocidu na Slovensku, nebo proti vlastním obyvatelum tak mě ne...
On stačí jen současná krize na UA, po podání žádosti o reexport ho obratem schvalily.
Podporují UA...Skrýt celý příspěvek
@ Miroslav
K2 są nowe, K9 z magazynu , po serwisie z odnowioną gwarancją. Pomyliłeś się ,ale na tym forum to normalne, więc się nie przejmuj , tutaj sporo osób konfabuluje .@ Miroslav
K2 są nowe, K9 z magazynu , po serwisie z odnowioną gwarancją. Pomyliłeś się ,ale na tym forum to normalne, więc się nie przejmuj , tutaj sporo osób konfabuluje .Tak si tu "skvělou" spolupráci s Korejci užijte. My nemáme zájem.
Tak si tu "skvělou" spolupráci s Korejci užijte. My nemáme zájem.
Na co by jste sázel vy je naprosto irelevantní. K2 (krom Poláků kteří je berou čistě z politických důvodů) nikdo nechce.
Na co by jste sázel vy je naprosto irelevantní. K2 (krom Poláků kteří je berou čistě z politických důvodů) nikdo nechce.
Dobrá a co by jste preferoval? Leopardy jsou těžké a spoléhat se na Německo, které už zkrátka nemá promyslové kapacity na velkovýrobu. Abramsy jsou na tom podobně jako Leopardy. ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrá a co by jste preferoval? Leopardy jsou těžké a spoléhat se na Německo, které už zkrátka nemá promyslové kapacity na velkovýrobu. Abramsy jsou na tom podobně jako Leopardy. Pak tu máme Lecrec, ty se už nevyrábí, Challengery jak by smet. Jiné stroje už na západě nejsou. Leda by se vám povedlo ukecat Japonce o Typ 10 či Izrael o Merkavy Mk4. A všechny zmíněné type, až na Typ 10 a Lecrec, mají čtyř člennou posádku, tudíž pro nás nevhodné, a to nepočítám hmotnost přes 65 tun.Skrýt celý příspěvek
My nepotřebujeme velkovýrobu. Neplánujeme koupit sovky tanků a naše potřeby KMW bez problému uspokojí. I ve spolupráci s naším průmyslem. Zapomeňte na exotiku. Jak se píše i v ...Zobrazit celý příspěvek
My nepotřebujeme velkovýrobu. Neplánujeme koupit sovky tanků a naše potřeby KMW bez problému uspokojí. I ve spolupráci s naším průmyslem. Zapomeňte na exotiku. Jak se píše i v článku směr je pořízení Leopardu 2A7. Má podporu vojáků i politiků.Skrýt celý příspěvek
Ale za jak dlouho ji upotřebí, když mají výrobu tři tanky měsíčně? Teď jsou vytíženi zakázkou pro Maďarsko. A vojáci nejsou z Leopardů moc nadšení, akorát vyměníme tanky třetí ...Zobrazit celý příspěvek
Ale za jak dlouho ji upotřebí, když mají výrobu tři tanky měsíčně? Teď jsou vytíženi zakázkou pro Maďarsko. A vojáci nejsou z Leopardů moc nadšení, akorát vyměníme tanky třetí generace za jiné tanky třetí generace. Leopardy jsou těžká hovada, pro která nemáme uplatnění. Potřebujeme tank do 55 tun, ideálně jeden bitevní a jeden lehký. Ale ty nejsou, teda pokud se nevydáme cestou Griffin II. Navíce se podívejte na problémy polských Leopardů. Při modernizačních pracích jim praskly vejpůl. Tanky jsou již konstrukčně za zenitem. Jsou na svých konstrukčních hranicích. Všechny země už pracují na tancích čtvrté generace, jen my si budeme vyměňovat třetí za třetí.Skrýt celý příspěvek
Nagato: to je vaše vlastní interpretace že potřebujeme lehké tanky... já si naopak myslím že potřebujeme silně pancéřované tanky, abychom co nejlépe ochránili těch pár vycvičených ...Zobrazit celý příspěvek
Nagato: to je vaše vlastní interpretace že potřebujeme lehké tanky... já si naopak myslím že potřebujeme silně pancéřované tanky, abychom co nejlépe ochránili těch pár vycvičených tankistů co máme (a v nejbližší budoucnosti taky mít budeme).
Mimochodem, před WWII byla taky spousta nadšenců odvázaná z lehkých tanků, ale prakticky do jednoho tyto tanky ve válce zklamaly, jejich použitelnost byla tak na průzkum.Skrýt celý příspěvek/Ale za jak dlouho ji upotřebí, když mají výrobu tři tanky měsíčně?/ Nemáte zdání jaké mají maximální možnosti. 50 tanků pro nás jsou schopní vyrobit za tři roky. /A vojáci nejsou ...Zobrazit celý příspěvek
/Ale za jak dlouho ji upotřebí, když mají výrobu tři tanky měsíčně?/
Nemáte zdání jaké mají maximální možnosti. 50 tanků pro nás jsou schopní vyrobit za tři roky.
/A vojáci nejsou z Leopardů moc nadšení, akorát vyměníme tanky třetí generace za jiné tanky třetí generace./
To má být vtip?
/Potřebujeme tank do 55 tun,/
Ne, nepotřebujeme.
/Navíce se podívejte na problémy polských Leopardů./
Nemůžeme za to že se jim jejich modernizace nepovedla.Skrýt celý příspěvek"Nemáte zdání jaké mají maximální možnosti. 50 tanků pro nás jsou schopní vyrobit za tři roky."
A to jsi zjistil z kávové sedliny, čajových lístků, nebo z křišťálové koule¨?"Nemáte zdání jaké mají maximální možnosti. 50 tanků pro nás jsou schopní vyrobit za tři roky."
A to jsi zjistil z kávové sedliny, čajových lístků, nebo z křišťálové koule¨?Pane Scotty KMW v současnosti vyrábí tanky pro Maďarsko, uvidíme jak budou vytíženi přípravou tanků pro Ukrajinu, a vzhledem k tomu, že je veřejně známo, že v Německu dochází staré ...Zobrazit celý příspěvek
Pane Scotty KMW v současnosti vyrábí tanky pro Maďarsko, uvidíme jak budou vytíženi přípravou tanků pro Ukrajinu, a vzhledem k tomu, že je veřejně známo, že v Německu dochází staré stroje k prodeji, budou se muset buď dovézt tanky ze Španělska, tedy další zátěž na jejich opravu, nebo se budou muset pro Ukrajinu vyrobit. Tedy zase další zdržení pro nás. A opět budeme se muset dělit o výrobu se Slováky. Takže budeme mít štěstí, když tanky dostaneme roku 2030, spíše později.Skrýt celý příspěvek
Výroba pro Maďarsko je druhořadá a celá Ukrajina třetiřadá. To co momentálně vytěžuje KMW je modernizace Leopardů pro Bundeswehr. Pro Ukrajinu se žádné nové tanky vyrábět nebudou. ...Zobrazit celý příspěvek
Výroba pro Maďarsko je druhořadá a celá Ukrajina třetiřadá. To co momentálně vytěžuje KMW je modernizace Leopardů pro Bundeswehr.
Pro Ukrajinu se žádné nové tanky vyrábět nebudou. Slováci o pořízení nových tanků ještě ani nerozhodli. To nás opravdu trápit nemusí.Skrýt celý příspěvekScotty - Jste opravdu tak zapálený fanatik do Leopardů, že nevidíte fakta? Němci nevyrábí nové tanky pro Bundeswehr, mají jen Maďarsko to je současný jediný zákazník. Pak jsme tu ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - Jste opravdu tak zapálený fanatik do Leopardů, že nevidíte fakta? Němci nevyrábí nové tanky pro Bundeswehr, mají jen Maďarsko to je současný jediný zákazník. Pak jsme tu možná my, Slováci a Chorvati. To je vše. A ani jeden ze tří států nic nepodepsal, žádnou závaznou smlouvu. U všech států je to pouze ve stádiu úvah. A já se modlím, abychom nic nepodepisovali. Německo je čím dál tím nespolehlivějším dodavatelem. A něco mi říká, že ty tanky co pošlou na Ukrajinu, budou ve skutečnosti ty co jsou určeny pro nás a Slováky. Pak už rovnou odstoupit od Leopardů.Skrýt celý příspěvek
Nagato Možná ze kdyby jste vytáhl hlavu z prdele zjistíte že modernizace na standard A7V se v mnoha případech blíží výrobě nového tanky a i modernizace menšího rozsah u A6(M) ...Zobrazit celý příspěvek
Nagato
Možná ze kdyby jste vytáhl hlavu z prdele zjistíte že modernizace na standard A7V se v mnoha případech blíží výrobě nového tanky a i modernizace menšího rozsah u A6(M) vytěžuje výrobní linky KMW. Maďarsko je jen zlomek jejich současných objednávek
Dál se vaší osobou a vašimi fantasmagoriemi nemá cenu zabývat.Skrýt celý příspěvekScott - Děláte si srandu? KMW je zaneprázdněna prací pro Maďarsko, plus tedy možná nějaké úpravy pro Německou armádu, ale to je pro ně strop. Myslíte si že firma KMW, jediný ...Zobrazit celý příspěvek
Scott - Děláte si srandu? KMW je zaneprázdněna prací pro Maďarsko, plus tedy možná nějaké úpravy pro Německou armádu, ale to je pro ně strop. Myslíte si že firma KMW, jediný výrobce tanků Leopard si ponechala kapacity výroby po skončení Studené války? Ne nenechala. Nedokáží rychle vyrábět ani modernizovat. Modernizace starých 2A4 na modernější standarty nese obrovské problémy. Praskliny trupu, protože trup byl postaven před cirka třiceti lety = únava materiálu. To nepočítám větší zátěž na starší modely co se váhy nového vybavení týče.Skrýt celý příspěvek
Scotty - Skutečně? Když je to tak marginální záležitost určitě prozradíte skutečnou výrobní kapacitu KMW. Zatím tu celou dobu slepě bráníte Leopardy, když je jasné, že Německo už ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - Skutečně? Když je to tak marginální záležitost určitě prozradíte skutečnou výrobní kapacitu KMW. Zatím tu celou dobu slepě bráníte Leopardy, když je jasné, že Německo už dávno není spolehlivým dodavatelem a už vůbec nerychlým dodavatelem. Což je pochopitelné, mají poslední tankovou výrobní linku v Evropě, a kdyby jsme nebyli v situaci v jaké jsme klaněl bych se k Leopardům. Ale nyní rozhodně ne.Skrýt celý příspěvek
Scotty, sám si protiřečíš jednou tvrdíš že je v Evropě nikdo nechce a pak potvrdíš sám to Norsko - V Norsku se ještě rozhodují a to mají zázemí pro Leo2, takže je to "o prsa" a ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty, sám si protiřečíš jednou tvrdíš že je v Evropě nikdo nechce a pak potvrdíš sám to Norsko - V Norsku se ještě rozhodují a to mají zázemí pro Leo2, takže je to "o prsa" a žádná dominance N2A7+ nad K2NO se nekoná.
Norsko není Evropa? :-)))Skrýt celý příspěvek
Nedávno tu byl článek o zcela zásadních nedostatcích K2. A to článek nezmiňoval strastiplnou anabázi vojskovými zkouškami v Koreji, kde opakovaně neprošly armádními testy. ...Zobrazit celý příspěvek
Nedávno tu byl článek o zcela zásadních nedostatcích K2. A to článek nezmiňoval strastiplnou anabázi vojskovými zkouškami v Koreji, kde opakovaně neprošly armádními testy. Samozřejmě na výstavách, v prohlášení polských politiků a v reklamních letácích se píšou vzletné fráze o čtvrté nebo páté generaci apod.
V reálu je K2 syrovým, nehotovým produktem se spoustou technologických a konstrukčních otazníků. Leopard 2A7 ač zcela jistě není bez chyby je odzkoušenou platformou sdružující veškerou německou technologickou úroveň a zkušenosti ........sázka na jistotu .
I kdyby Polsko provedlo vylepšení stále jen stěží dosáhne úrovně L2A7Skrýt celý příspěvekA má to snad znamenat že dodávky K2 jsou "nafukovací", a že kromě výroby pro Polsko mají další kapacitu pro paralelní výrrobu též pro ČR? Navíc když současnou konfiguraci K2 ...Zobrazit celý příspěvek
A má to snad znamenat že dodávky K2 jsou "nafukovací", a že kromě výroby pro Polsko mají další kapacitu pro paralelní výrrobu též pro ČR? Navíc když současnou konfiguraci K2 nechceme? (vím, šla by později pravděpodobně upgradovat, ale to by šly i kdejaké ojeté L2A4 které se též dají sehnat výrazně rychleji, a ´"nadvakrát" to bude každopádně dražší)Skrýt celý příspěvek
To nejsou, avšak jestliže Německo dokáže vyrobit tři nové tanky měsíčně, tak zakázka pro Maďarsko bude přibližně hotová někdy začátkem příštího roku. Pak zde bude zakázka na naše a ...Zobrazit celý příspěvek
To nejsou, avšak jestliže Německo dokáže vyrobit tři nové tanky měsíčně, tak zakázka pro Maďarsko bude přibližně hotová někdy začátkem příštího roku. Pak zde bude zakázka na naše a Slovenské tanky. ty budou vyráběny souběžně takže dejme tomu tři a půl roku. Pokud vše půjde dobře. Jenže Leopardy mají pro nás několik nevýhod. A to váhu, vše co tu máme je neunese a to včetně mostů, nedokážeme je tu používat, a postavit nové mosty do konce této dekády je nereálné, pak je tu čtyřčlenná posádka, my budeme kupovat stroje s větší zátěží na lidi, když máme problémy naplnit stavy? Pak je tu politická a ekonomická závislost na Německu, které, buďme upřímní, se řítí do propasti. A jakmile Německo padne budeme v prdeli. A pak je tu samozřejmě to, že budeme měnit tanky třetí generace (T-72M4CZ) za jiné tanky třetí generace. Jsou tanky již morálně zastaralé a všechny země už pracují na nových tancích, nebylo tedy lepší koupit mladší konstrukci, která bude ve službě delší dobu, než za patnáct dvacet let zase řešit nové tanky?Skrýt celý příspěvek
Pro Katar vyrobili 62 Leopardů za tři roky.
Pro Katar vyrobili 62 Leopardů za tři roky.
Pane Scotty najděte si dodací datumy tanků poslední dodali roku 2018, nesedí, aby v roce 2013 podepsali smlouvu a dostali všechny stroje do roku 2015.
Pane Scotty najděte si dodací datumy tanků poslední dodali roku 2018, nesedí, aby v roce 2013 podepsali smlouvu a dostali všechny stroje do roku 2015.
Obdivuji jak dokážete jedním dechem tvrdit že "nic není jisté" (ani objednávka L2 pro AČR, která už je minimálně rozjednaná do pokročilé fáze) a zároveň v té stejné větě tvrdíte že ...Zobrazit celý příspěvek
Obdivuji jak dokážete jedním dechem tvrdit že "nic není jisté" (ani objednávka L2 pro AČR, která už je minimálně rozjednaná do pokročilé fáze) a zároveň v té stejné větě tvrdíte že L2 pro Slovensko (no pun intended ale stav výběru/vyjednávání tanků pro Slovensko je rozhodně v rannější fázi) se budou téměř jistě vyrábět souběžně s těmi pro AČR...
A to celé proto že se vám nepozdává politická orientace Německa... no kdyby šlo jen o to tak T-72 tu z důvodu politické orientace výrobce neměly absolutně co dělat nejmíň deset let (ne jak že by se výrobce mohl rozhodnout nás nějak "brzdit" či znevýhodňovat, ale jako že by po nás mohl aktivně střílet!!) ale tam to jaksik nevadilo a klidně jsme je mohli upgradovat donekonečna!Skrýt celý příspěvekJelikož obě země jednají od přibližně stejné doby (+- pár týdnů), tak se to přímo nabízí, že by se vyráběly souběžně. Poltická orientace výrobce je velmi důležitá, protože jakmile ...Zobrazit celý příspěvek
Jelikož obě země jednají od přibližně stejné doby (+- pár týdnů), tak se to přímo nabízí, že by se vyráběly souběžně. Poltická orientace výrobce je velmi důležitá, protože jakmile on padne, což je u Německa více než pravděpodobné, tak se jejich tanky stanou méně použitelnými, nebudou náhradní díly, a případné ztráty nemá kdo nahradit. Kdy by se Leopardy vyráběly ve více zemích/firmách by byl schůdnější.Skrýt celý příspěvek
Nagato Slováci o ničem nejednají. Pochopte to už vy blbe. Za tři čtvrtě roku mají volby a do té doby nikdo jednat ani nezačne. Jasně KMW padne. Tak už jsem asi od vás slyšel ...Zobrazit celý příspěvek
Nagato
Slováci o ničem nejednají. Pochopte to už vy blbe. Za tři čtvrtě roku mají volby a do té doby nikdo jednat ani nezačne.
Jasně KMW padne. Tak už jsem asi od vás slyšel všechno co jsem kdy potřeboval.Skrýt celý příspěvekScotty - Sám jste blb pane. Slováci možná mají vládu v demisi. A? My také nepodepsali žádnou smlouvu. A snad ani nepodepíšeme. A nemluvím o pádu KMW, ale Německa. A Německá vláda ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - Sám jste blb pane. Slováci možná mají vládu v demisi. A? My také nepodepsali žádnou smlouvu. A snad ani nepodepíšeme. A nemluvím o pádu KMW, ale Německa. A Německá vláda má moc nad tím kam může či nemůže KMW posílat. A jelikož my nejsme moc poslušní v rámci EU (díky bohu za to), tak to mohou použít jako páku na nás.Skrýt celý příspěvek
Teoretický dotaz - můžou palivové nádrže fungovat jako dodatečná ochrana? Například proti kumulativní munici.
Teoretický dotaz - můžou palivové nádrže fungovat jako dodatečná ochrana? Například proti kumulativní munici.
teoreticky trochu ano paprsek se aktivuje dál od pancíře takže reálně to pár mm ochrany přidá, ale žádná sláva to nebude.
teoreticky trochu ano paprsek se aktivuje dál od pancíře takže reálně to pár mm ochrany přidá, ale žádná sláva to nebude.
Tuhle teorii většina tanku uplatňuje při své konstrukci. Přijde vám to divné? Pr. Tanky Merkava se vyznačují motorem v přední části. Důvod? Posílení ochrany osádky! A kam dojede ...Zobrazit celý příspěvek
Tuhle teorii většina tanku uplatňuje při své konstrukci. Přijde vám to divné?
Pr. Tanky Merkava se vyznačují motorem v přední části. Důvod? Posílení ochrany osádky! A kam dojede tank z prostřelenym motorem...Skrýt celý příspěvekno tak s prostřeleným motorem neodjede nikam.... ale přežije s větší pravděpodobností jeho osádka, kterou může zachránit kolega naložením do prostoru výsadku a zasažený tank se dá ...Zobrazit celý příspěvek
no tak s prostřeleným motorem neodjede nikam....
ale přežije s větší pravděpodobností jeho osádka, kterou může zachránit kolega naložením do prostoru výsadku
a zasažený tank se dá po výhře naložit či odtáhnout a vyměnit power pack a dírka zalepit a následně poslat s osádkou která přežila zase do boje
to je velmi ekonomické a hospodárné řešení, jak z hlediska financí tak z hlediska časuSkrýt celý příspěvek
Rozhodně to trochu pomůže, otázka je jestli chcete pravidelně přicházet o jejich obsah (kdybyste je umístil na více exponované místo)... nádrže samotné jsou poměrně "tenký plech", ...Zobrazit celý příspěvek
Rozhodně to trochu pomůže, otázka je jestli chcete pravidelně přicházet o jejich obsah (kdybyste je umístil na více exponované místo)... nádrže samotné jsou poměrně "tenký plech", ty vám perforuje kdejaký kalach... když je budete tvořit nějak silnější, bude to zase ztracená váha... to asi fakt nestojí za to.Skrýt celý příspěvek
Já měl spíš na mysli vnitřní přední palivové nádrže, jestli dokážou zvýšit šance řidiče při zásahu z boku. Teď neberu v potaz popáleného řidiče, nevím, jestli jsou samosvorné, i ...Zobrazit celý příspěvek
Já měl spíš na mysli vnitřní přední palivové nádrže, jestli dokážou zvýšit šance řidiče při zásahu z boku. Teď neberu v potaz popáleného řidiče, nevím, jestli jsou samosvorné, i když jsou zase odděleny pancéřovou protipožární přepážkou. Leopard má bohužel v obdobném místě zásobník munice.Skrýt celý příspěvek
myslím že některé merkavy mají před motorem a řidičem vnitřní pal. nádrže a samosvorné určitě jsou
myslím že některé merkavy mají před motorem a řidičem vnitřní pal. nádrže a samosvorné určitě jsou
Tak o tom žádná, není důvod chránit nádrže víc než posádku nebo třeba munici, z tohoto hlediska je nafta poměrně "inertní" věc a vzhledem k dělení nádrží na více částí/oddílů je ...Zobrazit celý příspěvek
Tak o tom žádná, není důvod chránit nádrže víc než posádku nebo třeba munici, z tohoto hlediska je nafta poměrně "inertní" věc a vzhledem k dělení nádrží na více částí/oddílů je ztráta jejich obsahu (některých, ne všech) sice nepříjemná ale nikoliv tragická... takže ano, pokud to technicky zvládnou tak je jejich použití jako dodatečná ochrana výhodné.Skrýt celý příspěvek
Celá Evropa používá Leopardy ve velkých počtech a nemá s tím problém. U nás máme jeden tankový prapor a pořád se tu řeší zda je Leopard dobrá či špatná volba.
Celá Evropa používá Leopardy ve velkých počtech a nemá s tím problém. U nás máme jeden tankový prapor a pořád se tu řeší zda je Leopard dobrá či špatná volba.
...neřeší se to z TTD důvodů, ale z důvodu dostupnosti v čase a (nejen aktuálních) zahraničně/politických kokotací... (tedy zda se takto uvázat k někomu, kdo se opakovaně chová jak ...Zobrazit celý příspěvek
...neřeší se to z TTD důvodů, ale z důvodu dostupnosti v čase a (nejen aktuálních) zahraničně/politických kokotací... (tedy zda se takto uvázat k někomu, kdo se opakovaně chová jak kokot).Skrýt celý příspěvek
Jde o dodací časy, jestliže Němci dokáží vyrobit jen tři tanky měsíčně, za jak dlouho dokáží uspokojit potřeby Evropy? Spíše se zaměřit na K2, a jejich licenční výrobu v Polsku ...Zobrazit celý příspěvek
Jde o dodací časy, jestliže Němci dokáží vyrobit jen tři tanky měsíčně, za jak dlouho dokáží uspokojit potřeby Evropy? Spíše se zaměřit na K2, a jejich licenční výrobu v Polsku popřípadě i v Norsku.Skrýt celý příspěvek
nechci být hrubý ale p. Nagato strašně mi připomínáte poškrábanou desku na gramofonu, neustále omítáte jak Babiš jedno a to samé problém je že skutečné výrobní kapacity neznáte ani ...Zobrazit celý příspěvek
nechci být hrubý ale p. Nagato strašně mi připomínáte poškrábanou desku na gramofonu, neustále omítáte jak Babiš jedno a to samé
problém je že skutečné výrobní kapacity neznáte ani Vy a ani já , pro většinu firem a zvlášť si myslím ve zbrojním průmyslu to je utajená záležitost
skutečné vlastnosti K2 je možné prověřit jen jedním druhem testů, bojovým ostrým nasazením, cokoli jiného se dá vždy našvindlit, okecat
ano, přiznávám že K2 vypadá hezky - a říká se že když letadlo vypadá hezky tak i hezky lítá, ale to je letadlo, ne tank - nicméně naférovku dokud ho nebudu mít možnost rozebrat a kouknout se mu na střeva - a tuto možnost asi mít nikdy nebudu, viz utajované skutečnosti - tak budu vždy skeptický, v životě se mi to vždy vyplatilo, byl jsme lepším stavem pak jen příjemně překvapenSkrýt celý příspěvek
"Navíc Abrams dokáže pálit různé palivo, jako JP-5, JP-8 i naftu." stejně tak motor Leopardu MTU 873 K-501, pišou to v te brožuře od MTU! Ale to už víme že pan Grohmann nemá ...Zobrazit celý příspěvek
"Navíc Abrams dokáže pálit různé palivo, jako JP-5, JP-8 i naftu." stejně tak motor Leopardu MTU 873 K-501, pišou to v te brožuře od MTU!
Ale to už víme že pan Grohmann nemá Německé výrobky rád :)Skrýt celý příspěvekZdá se že nikomu nevadí faktická chyba v článku, ba naopak. Tady je ta ...Zobrazit celý příspěvek
Zdá se že nikomu nevadí faktická chyba v článku, ba naopak.
Tady je ta brožura:
https://svf-international.com/...
BTW z vlastní zkušenosti můžu říct že i obyčejný civilní vznětový motor funguje na letecký petrolej bezproblémů.Skrýt celý příspěvekLen letecky petrolej je suchy, tak cepadlo z neho nieje uplne nadsene. Ale skvele to precisti palivovu sustavu. Kdesi som cital, ze obsahuje nejake male percentp H2O2 ako ...Zobrazit celý příspěvek
Len letecky petrolej je suchy, tak cepadlo z neho nieje uplne nadsene. Ale skvele to precisti palivovu sustavu.
Kdesi som cital, ze obsahuje nejake male percentp H2O2 ako okyslicovadlo, neviete ci je to pravda ?Skrýt celý příspěvekpřiznám se že nevím, ale z získané praxe se do leteckého paliva normálně na férovku přililo trochu motorovýho oleje, aspoň tak mi to pár lidiček vysvětlilo co pro mně na stavbách ...Zobrazit celý příspěvek
přiznám se že nevím, ale z získané praxe se do leteckého paliva normálně na férovku přililo trochu motorovýho oleje, aspoň tak mi to pár lidiček vysvětlilo co pro mně na stavbách jezdily a mněli možnost použití leteckýho paliva pro nakladní auta použítSkrýt celý příspěvek
Tam asi jeste není vyuzito nic z toho demonstrátoru jmenem Abrams X..tam psali ze jeho spotreba oproti stavajícím verzím má být nižší až o 40%
Tam asi jeste není vyuzito nic z toho demonstrátoru jmenem Abrams X..tam psali ze jeho spotreba oproti stavajícím verzím má být nižší až o 40%
Je tam systém strojového učení. SEPv4 mohl mít některé prvky z AbramsX, ale těžko jsme mohli očekávat ACE nebo autoloader. Amíky ty tanky zase až tak nepálí. Hord fašounů se bát ne ...Zobrazit celý příspěvek
Je tam systém strojového učení. SEPv4 mohl mít některé prvky z AbramsX, ale těžko jsme mohli očekávat ACE nebo autoloader. Amíky ty tanky zase až tak nepálí. Hord fašounů se bát ne rozdíl od Evropy nemusí a exportní artikl nikdy Abramsy moc nebyly. Investice musí tlačit do letectva a námořnictva.Skrýt celý příspěvek
"Německý tank sice spálí o 20 % méně paliva než americký protějšek, ale Leopard 2 jezdí na naftu, americký tank na palivo JP-8, které je zhruba o čtvrtinu levnější než diesel. ...Zobrazit celý příspěvek
"Německý tank sice spálí o 20 % méně paliva než americký protějšek, ale Leopard 2 jezdí na naftu, americký tank na palivo JP-8, které je zhruba o čtvrtinu levnější než diesel. Takže Leopard sice spotřebuje méně paliva, ale za stejnou nebo vyšší cenu než Abrams. Navíc Abrams dokáže pálit různé palivo, jako JP-5, JP-8 i naftu."
MTU je v jistém slova smyslu multifuel a dokonce je žádoucí ve velmi chladných podmínkách přidávat do nafty letecký petrolej, aby se zabránilo ztuhnutí parafínů. Nicméně řešit cenu nafta vs kerosín nedává smysl. Problém je vždycky v logistice. V případě ČR je nafta výhodnější a všeobecně dostupnější, než letecké paliva.
Turbína využívá sice levnější palivo ale málokterá armáda to dokáže logistiky utáhnout. US mají výhodu v letecké nadvládě mají k dispozici letecké palivo vždy a všude. Takže je logistiky mnohem výhodnější pálit to samé i v tanku. Navíc, když M1 vznikal, tak měl menší požadavky na elektřinu a byl o deset tun lehčí. I spotřeba tak byla přívětivější. Dále měli turbínu z helikoptéry, tak proč ji nevyužít, že? Výhoda turbíny se projeví i v arktických podmínkách - v případě USA je to Aljaška, v případě Ruska a jeho turbínové T-80 zase Sibiř. To my nemáme a Ukrajina taky ne. Mrazy tam jsou, ale ne ty sibiřské. Ani zamýšlená páteř moderních tanků - T-84 neměla turbínu.
Turbína dnes nedává smysl. Žádná armáda na světě nezavádí nový tank s turbínou, pouze je nechává dožít v modernizacích starých modelů.Skrýt celý příspěvekTurbína může fungovat na jakékoli palivo (původně byl Abrams provozován na běžnou naftu). To že v nich Američani momentálně pálí letecký petrolej na tom nic nemění.
Turbína může fungovat na jakékoli palivo (původně byl Abrams provozován na běžnou naftu). To že v nich Američani momentálně pálí letecký petrolej na tom nic nemění.
A já snad tvrdím, že turbína nemůže fungovat na jakékoli palivo? Jinak Abramsy skutečně používaly naftu, ale ustoupilo se od toho ze několika důvodů - logistika. Dalšími problémy ...Zobrazit celý příspěvek
A já snad tvrdím, že turbína nemůže fungovat na jakékoli palivo? Jinak Abramsy skutečně používaly naftu, ale ustoupilo se od toho ze několika důvodů - logistika. Dalšími problémy se stalo skladování nafty, protože poměrně rychle podléhá zkáze a problémy se zasíráním palivového systému.Skrýt celý příspěvek
Poly: k té citaci o ceně.
Opravdu je rozdíl v ceně paliva. Nebo je rozdíl dělá zdaneni nafty?Poly: k té citaci o ceně.
Opravdu je rozdíl v ceně paliva. Nebo je rozdíl dělá zdaneni nafty?Jo to je klidně možné, letecká doprava má mezinárodně dohodnutých mnoho vyjímek z daňového systému... druhá věc je jestli je použití leteckého paliva do tanku stále ještě daňově ...Zobrazit celý příspěvek
Jo to je klidně možné, letecká doprava má mezinárodně dohodnutých mnoho vyjímek z daňového systému... druhá věc je jestli je použití leteckého paliva do tanku stále ještě daňově zvýhodněné... ale tu daň stejně v konečném efektu inkasuje ten stejný kdo financuje ozbrojené síly, takže to je tak maximálně přesouvání z jedné státní kapsy do druhé... pro konkrétní ministerstvo jistě zajímavé, z hlediska řekněme vlády/parlamentu nedůležité.Skrýt celý příspěvek
Tak letecký petrolej je víceméně odpad při rafinaci. Je to frakce s hustotou mezi benzíny a lehkými oleji. Takže se nehodí ani do jednoho. Trochu se blíží arktickým naftám. ...Zobrazit celý příspěvek
Tak letecký petrolej je víceméně odpad při rafinaci. Je to frakce s hustotou mezi benzíny a lehkými oleji. Takže se nehodí ani do jednoho. Trochu se blíží arktickým naftám. Aktuální cena je dle níže uvedeného odkazu 0,78 euro/litr. Zahrnuje spotřební daň, která činí u JET A1 8,45 Kč/litr. Zajímavé je, že letecký benzín má daň 13,71 Kč.
https://www.flightdeckfriend.c... Skrýt celý příspěvekOpravdu? "V současné době neexistuje ve Spojeném království ani v Evropě žádná daň z leteckého paliva." https://www.lkpm.cz/letiste_pr... Tady píšou cenu ...Zobrazit celý příspěvek
Opravdu?
"V současné době neexistuje ve Spojeném království ani v Evropě žádná daň z leteckého paliva."
https://www.lkpm.cz/letiste_pr...
Tady píšou cenu čistou 28 Kč, respektive 44Kc s daní pro rok 23.Skrýt celý příspěvek
,,Německý tank sice spálí o 20 % méně paliva než americký protějšek, ale Leopard 2 jezdí na naftu, americký tank na palivo JP-8, které je zhruba o čtvrtinu levnější než ...Zobrazit celý příspěvek
,,Německý tank sice spálí o 20 % méně paliva než americký protějšek, ale Leopard 2 jezdí na naftu, americký tank na palivo JP-8, které je zhruba o čtvrtinu levnější než diesel"
Netreba však zabúdať, že Abrams nemá klasický spaľovací motor ako L2 ale motor turbínový ktorý má takú nevýhodu, že v podstate celý čas beží na plný výkon, takže argument, že dokáže ušetriť tým, že sa uspokojí s lacnejším palivom je diskutabilný. Navyše nie je vôbec skromný pretože oproti dieslovému motoru má nižšiu účinnosť. Turbínový motor má iste množstvo výhod, ale aj nevýhod.Skrýt celý příspěvekKlíčové je používání APU / baterií, což lze prakticky vždy, když tank stojí.
Jinak Leopard 2A4 APU nemá. A myslím, že ani verze A5 ji nemá.Klíčové je používání APU / baterií, což lze prakticky vždy, když tank stojí.
Jinak Leopard 2A4 APU nemá. A myslím, že ani verze A5 ji nemá.V případě UA je APU stejně na Abramsech dost ošemetné. Staré verze ho buď nemají a nebo nouzové pouze externě a nové SEPv3 nedostanou a pokud ano, tak zanedbatelné množství. ...Zobrazit celý příspěvek
V případě UA je APU stejně na Abramsech dost ošemetné. Staré verze ho buď nemají a nebo nouzové pouze externě a nové SEPv3 nedostanou a pokud ano, tak zanedbatelné množství.
Klíčové to je v "darebáckých válkách", ale ne v konfliktu na UA. Je to manévrová dynamická válka. APU se naplno využije když se tank postaví někam klidně na hodiny a osádka používá senzory tanky vcelku v klidu. Nehrozí jí, že ji najde dron a pak ji odstraní buď dron, helikoptéra, letoun, dělostřelectvo, protože myšlenka vznikla ve válkách, kde měly US totální převahu a protivník neměl drony k dispozici, mizerný výcvik a málo/nekvalitní dělostřelectvo.
Scénář - nepříteli se podaří lokalizovat přesně tank. Osádka tanku má štěstí, dron neměl munici, ale předal lokalitu dělostřelectvu. Dopadá první granát z nepřítelova dělostřelectva. Pokud má posádka super štěstí a řidič okamžitě reaguje a startuje, aby sbalili kufry, tak stejně budou celou minutu dále stát na místě, než nastartují...Skrýt celý příspěvek
Jakože turbína od momentu nahození jede pořád jen naplno a výkon nejde stáhnout? Jak teda pojíždějí jetadla po zemi? Před přistáním motory vypínají? Jak to třeba na tomhle videu ...Zobrazit celý příspěvek
Jakože turbína od momentu nahození jede pořád jen naplno a výkon nejde stáhnout? Jak teda pojíždějí jetadla po zemi? Před přistáním motory vypínají? Jak to třeba na tomhle videu Jay leno dělá že ho to neshodí ze sedla? https://www.youtube.com/shorts...
Turbínové motory mají opravdu horší spotřebu pokud nejsou vysoce zatížené. Ale pokud pod vysokou zátěží běží, u výkonu nad 700kw se tento nepoměr láme a jejich spotřeba je naopak nižší oproti pístovým. Proto se taky ve velkém letectví pístové motory prakticky přestaly používat.
Takže počítám že při reálném provozu si turbína vezme někdy výrazně víc, někdy zase míň než diesel a rozdíl bude v případě Leo vs Abrams cca těch 20 procent.
Pro situace kdy tank stojí v okopu mají novější abramsy APU. Kdy je hlavní motor vypnutý a běží jen tahle pomocná jednotka pro napájení pohonu věže, elektroniky a klimatizace.
Jinak já naopak vnímám schopnost turbíny běžet na skoro cokoliv co hoří jako velkou výhodu v případě většího konfliktu, kdy např nafty může být dočasný nedostatek. Pak tu JP8 bude možné naředit ledasčím.Skrýt celý příspěvekKvôli nastavenému vyššiemu potrebnému momentu sú "voľnobežné" otáčky pri turbínovom motore tanku Abrams vyššie ako štandardne pri inštalácii v lietadlách. Tým je spotreba pri ...Zobrazit celý příspěvek
Kvôli nastavenému vyššiemu potrebnému momentu sú "voľnobežné" otáčky pri turbínovom motore tanku Abrams vyššie ako štandardne pri inštalácii v lietadlách. Tým je spotreba pri voľnobehu vyššia. Je to tak preto, aby reakcia na potrebný rozbeh po "stlačení plynu" bola okamžitá a nie v rádovo niekoľko sekúnd.Skrýt celý příspěvek
o 20% vyšší spotřeba je zjevný nesmysl resp. dosažitelná někde v laboratorních podmínkách s využitím APU, baterií apod.......prostě něco jako měření emisí u aut :-) Během ...Zobrazit celý příspěvek
o 20% vyšší spotřeba je zjevný nesmysl resp. dosažitelná někde v laboratorních podmínkách s využitím APU, baterií apod.......prostě něco jako měření emisí u aut :-)
Během vojskových zkoušek pro švédskou armádu (1993/1994) bylo zjištěno, že M1 má v terénu průměrnou spotřebu paliva 1480 l/100 km, což je více než dvojnásobek oproti konkurenčnímu modelu Leopard 2.Skrýt celý příspěvek"zkoušek pro švédskou armádu (1993/1994) "
...a a a to to to je vše přátelé!"zkoušek pro švédskou armádu (1993/1994) "
...a a a to to to je vše přátelé!Ano to je vše příteli, ani powertrack u Abramse ani u Leopardu od té doby nedoznal žádných změn nebo významných konstrukčních úprav takže tyto údaje můžeme brát jako dostatečně ...Zobrazit celý příspěvek
Ano to je vše příteli, ani powertrack u Abramse ani u Leopardu od té doby nedoznal žádných změn nebo významných konstrukčních úprav takže tyto údaje můžeme brát jako dostatečně vypovídající i pro dnešní dobu.....
Nějaký protiargument nebo zase jen primitivní výkřiky...........Skrýt celý příspěvek
https://www.dote.osd.mil/Porta...
Díky, ten zdrojový dokument stojí za přečtení celý.https://www.dote.osd.mil/Porta...
Díky, ten zdrojový dokument stojí za přečtení celý.Ja som laik. Ale mne sa zdá, že by sa zameranie rozvoja tankových síl malo zmeniť. Dvojkrokovo ;) Oba kroky smerujú k zbaveniu sa závislosti od Nemecka. V prvom kroku nakúpiť K2 - ...Zobrazit celý příspěvek
Ja som laik. Ale mne sa zdá, že by sa zameranie rozvoja tankových síl malo zmeniť. Dvojkrokovo ;) Oba kroky smerujú k zbaveniu sa závislosti od Nemecka. V prvom kroku nakúpiť K2 - ČR, SR. Bulhari? Rumuni? Vybudovať priemyselnú základňu pre servis/výrobu K2 v strednej Európe. S Poliakmi, prípadne aj s Nórmi. V druhom kroku postaviť vlastný tank - Poliaci, ČR/SR, Ukrajina, Pobaltie?, Bulhari?, Rumuni?. S technickou spoluúčasťou US.
Postkomunistická Európa má dlhodobý potenciál na to, aby začala vyvažovať zásadný vplyv dua GER/FR v EÚ. A teraz je tu konkrétna vyzbrojovacia potreba, v ktorej si postkomunistické krajiny môžu túto ambíciu uvedomiť a začať pracovať na jej napĺňaní.
Európa je dva krát väčšia ako US. Určite je tu priestor na to, aby sa v nej uplatnil popri GER/FR tanku ešte jeden MBT. Teraz sú v Európe vyrábané štyri.Skrýt celý příspěvekPostkomunistické krajiny nemají moc zkušenosti s výrobou tanků. Poslední, co se tu vyrábělo, byl T-72. Dostali jsme "noty" a vyrobili budget tank. Výjimkou je UA, kde se vyráběly ...Zobrazit celý příspěvek
Postkomunistické krajiny nemají moc zkušenosti s výrobou tanků. Poslední, co se tu vyrábělo, byl T-72. Dostali jsme "noty" a vyrobili budget tank. Výjimkou je UA, kde se vyráběly komplikované T-64 a T-80 a následně T-84.Skrýt celý příspěvek
Dovolil by som si upresnit. S vyrobou skusenosti mame, aj ked komkretne SK to uz asi zabudlo. Co nemame, tak su skusenosti s vyvojom tanku. A to ako na strane zakaznika (armada - ...Zobrazit celý příspěvek
Dovolil by som si upresnit.
S vyrobou skusenosti mame, aj ked komkretne SK to uz asi zabudlo. Co nemame, tak su skusenosti s vyvojom tanku. A to ako na strane zakaznika (armada - rozumne poziadavky) tak aj projektanta (overene riesenia, skusobnoctvo, materialove inzinierstvo…Skrýt celý příspěvekKdo, myslím tím fyzicky, tu dnes postavil celý nový tank (ČR/SR)? Všichni tito lidé jsou buď mrtví a nebo v důchodu. Know- how ze stavby obyčejného křápu T-72 je nám dnes k ničemu. ...Zobrazit celý příspěvek
Kdo, myslím tím fyzicky, tu dnes postavil celý nový tank (ČR/SR)? Všichni tito lidé jsou buď mrtví a nebo v důchodu. Know- how ze stavby obyčejného křápu T-72 je nám dnes k ničemu. Je to asi takto - tank umí vyrobit leda UA a prakticky skoro celý. Můžeme zafinancovat vývoj a dodat nějaké senzory nebo tak. Ale popravdě, UA má ještě dlouhou cestu k tomu, aby se stala tak zásadním partnerem.
My můžeme vyvíjet a zlepšovat cokoliv, co se dá naroubovat na Tatru. S tím, že získali pořádný balík, mohou provést nějakou tu akvizici a nebo spolupracovat na čemkoli k čemu se hodí podvozek.Skrýt celý příspěvekCo troch matematiky. Ten kdo zažil výrobu tanku CSR a bylo mu tehdy 30. Tedy pár let po VS. Tak dnes mu bude kolem 60.let. Fatk chcete tvrdit, že by takový člověk byl schopen z té ...Zobrazit celý příspěvek
Co troch matematiky.
Ten kdo zažil výrobu tanku CSR a bylo mu tehdy 30. Tedy pár let po VS. Tak dnes mu bude kolem 60.let.
Fatk chcete tvrdit, že by takový člověk byl schopen z té doby něco aplikovat?
Poly: Zase m4 jsme zvládly, ale ze by to byla naka vyhra...Skrýt celý příspěvek
Nie zdziwię się, jeśli nie Leopard 2A7V nie K2, a Abrams będzie następcą Leopardów 2 w Norwegii.
;-)Nie zdziwię się, jeśli nie Leopard 2A7V nie K2, a Abrams będzie następcą Leopardów 2 w Norwegii.
;-)..A možná že nejen v Norsku. A co Polsko plánuje s Leopardy dále?
..A možná že nejen v Norsku. A co Polsko plánuje s Leopardy dále?
Jestli to nebudou spíš Abramsy. Podle mě K2 dřiv nebo později posunou na Ukrajinu.
Jestli to nebudou spíš Abramsy. Podle mě K2 dřiv nebo později posunou na Ukrajinu.
To je poměrně nepravděpodobné z hlediska časového průběhu, tedy pokud nepočítáte s průběhem války na Ukrajině v řádu ještě 5+ let... To je podle mně z hlediska současné intenzity ...Zobrazit celý příspěvek
To je poměrně nepravděpodobné z hlediska časového průběhu, tedy pokud nepočítáte s průběhem války na Ukrajině v řádu ještě 5+ let... To je podle mně z hlediska současné intenzity bojů dost nepředstavitelné, pokud nezvolní tak se jedna ze stran do té doby musí vyčerpat (ne-li obě)...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...