Boeing T-X: Cvičné letadlo pro americké letectvo

Boeing T-X; větší foto / Boeing

Firma Boeing a švédský SAAB včera představili dvojici nových cvičných proudových letadel pro program T-X (Trainer-X) amerického letectva (U.S. Air Force). Letadla vzešlá z programu T-X poslouží pro pokročilý a udržovací výcvik amerických pilotů.

Letadla programu T-X v americkém letectvu nahradí cvičné stroje T-38 - ty slouží k pokročilému výcviku pilotů stíhacích, bitevních a bombardovacích letadel. Američané hledají náhradu za T-38 již od roku 2003. Díky nižší prioritě se ale nákup nových cvičných strojů neustále odkládal.

Vítěze programu T-X letectvo vybere v roce 2017. Počáteční operační schopnost dosáhne první letka s letadly T-X v roce 2024.

V první fázi se počítá s nákupem 350 letadel, pozemního zabezpečení, pokročilých pozemních simulátorů a dalšího vybavení pro výcvik pilotů za 8,4 miliardy dolarů.

V dlouhodobém horizontu letectvo projevuje zájem až o 1000 strojů T-X. Dodejme, že americké letectvo nekupuje pouze letadla, ale komplexní letecký a pozemní systém pro pokročilý výcvik pilotů.

T-X poslouží ke konečnému výcviku pilotů před přechodem na bojové typy F-22A Raptor a F-35 Lightning II. Hlavní požadavkem na letadla T-X je schopnost výcviku základních leteckých manévrů, výcvik letecké navigace, letu ve formaci, výcvik boje vzduch-vzduch a vzduch-země, atd.

Cvičný stroj T-X musí zvládnout přetížení 6,5 až 7,5 G, mít schopnost doplnění paliva ve vzduchu, provádět noční výcvik a umožnit výcvik s přenosem informací pomocí datalinku.

O úspěch v programu soutěží čtyři týmy -  tým Lockheed Martin/KAI nabízí letadlo T-50A, Northrop Grumman modernizovaný T-38, italská Alenia Aermacchi M-346 a Boeing/SAAB letoun označovaný prozatím jako Boeing T-X.

Slavnostní odhalení Boeing T-X. / Boeing

Podle slov Boeing/SAAB je Boeing T-X zcela nový stroj, který “vypadá, chová se a má výkony” jako klasická stíhačka. Podle Darryla Davise, prezidenta vývojového oddělení Boeing Phantom Works, letoun přebral řadu technologií a výrobních postupů ze stíhaček F/A-18E/F Super Hornet a JAS-39 Gripen.

Charakteristickým znakem Boeingu T-X je moderní kokpit podobný nejnovějším stíhačkám, vyvýšená zadní sedačka (pro lepší výhled vpřed) instruktora a dvě svislé ocasní plochy.

Boeing T-X pohání jeden motor General Electric GE404 - ten najdeme například ve stíhačkách F/A-18 Hornet nebo jihokorejských KAI T-50 Golden Eagle.

“Náš návrh T-X obsahuje: dvě svislé ocasní plochy, které umožňují lepší manévrovatelnost než letadlo s jednou ocasní plochou, výškově odstupňované sedačky poskytující lepší výhled pro instruktora… a velmi přátelský design pro údržbu,” uvedl při slavnostním odhalení Boeing T-X Davis.

Vizualizace výcviku na stíhačkách Boeing T-X

“Nejvíce zajímavé je ale to, co nevidíte. To, co nevidíte, je pokročilá konstrukce a výroba,” dodal Davis. Podle Davise byly při výrobě použity nejmodernější výrobní technologie, technologické postupy a nástroje. Efektivní zvládnutí výrobního procesu je klíčové, neboť americké letectvo plánuje koupit několik stovek letadel v nejkratším možném termínu a samozřejmě, za co nejnižší cenu.

Stejně tak americké letectvo požaduje maximálně jednoduchou údržbu. Dostupnost letadla T-X pro výcvik musí být 80 % času, ale ne více, pokud to přinese větší výrobní a vývojové náklady.

Letectvo zvažovalo možnost vyvinout na základě letadla T-X ozbrojenou verzi pro bojové operace vzduch-země. Nyní se ale letectvo spíše přiklání k nákupu (nebo vývoji) specializovaného letadla pro bitevní úkoly a blízkou pozemní podporu. Přesto má Boeing T-X na obou křídlech dva závěsné body pro instalaci zbraní.

První představený Boeing T-X již prochází pozemními testy a do vzduchu se podívá na konci letošního roku. Druhý představený stroj posouží pro pozemní únavové a pevnostní testy konstrukce.

Zdroj: Boeing

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

První F-35A Lightning II pro Izrael

V polovině minulého týdne izraelská vládní delegace slavnostně převzala na základně Fort Worth v ...

Legenda pokračuje: Stíhačky F-16 čeká zářná budoucnost

I přes příchozí stíhačku páté generace F-35 Lightning II pro mnoho zemí zůstane hlavním bojovým ...

Pentagon začíná pracovat na nástupci stíhačky F-35

V roce 2017 americké letectvo oficiálně spustí vývoj nástupce stíhačky F-35 Lightning II. Nový stroj ...

NÁZOR: Proč F-35 není pro Českou republiku nejlepší volbou

Má Česká republika uvažovat o stíhačkách F-35 Lightning II? Opravdu se vyplatí kupovat velmi drahé a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Todomatch
    14:13 15.09.2016

    První letová zkouška L-39 NG - živě!

    http://1url.cz/jtoLH...

  • D.i.p
    23:30 14.09.2016

    L-159 je hlavně konstruována pro vzduch-země a to má primárně plnit i v našem letectvu. T-X bych tomuhle moc nevěřil.
    Pro výcvik a levný air-policing dobrý, ale to už splňuje konkurence s T-50A, takže nic nového.
    SAAB je v tom zainteresovanej z jednoho hlavního důvodu, aby se to letadlo dobře prodávalo i do Evropy. Určitě to bude chtít SAAB prosadit jako cvičný letoun ke Gripenům.
    Co mě zaujalo, je tvar křídla.

  • JirkaM
    23:24 14.09.2016

    skelet: Tohle zrovna nebyla kritika naší armády. Ty přelety do Polska byly docela frajeřina. Ctěl jsem tím říct, že nemá ceny kupovat řádově kusy extrémně drahé techniky na úkor toho ostatního.

  • Rase
    21:41 14.09.2016

    Docela bych si uměl T-X představit jako náhradu za L-159 (byť chápu že je to rouhání). Gripeny jsou poněkud jinde (víc stíhačka), s nimi nemá smysl T-X porovnávat. Celé to ale stojí a padá na ceně. Je to ale pěkný stroj.

  • skelet
    20:55 14.09.2016

    JirkaM: boje s polskem a madarskem nic? Legionari nic? Boje s Nemci v 39 pravidelnou armadou nic? Mudrlante

  • JirkaM
    20:28 14.09.2016

    petres: "k těm budoucím F-35 co bude AČR kupovat" - kdybychom zrušili dělostřelectvo, pěchotu a vojenskou policii, možná bychom si to mohli dovolit.

    Výhoda by byla, že až se naše armáda zase vzdá, třeba Německém chalífátu, piloti s letadly (oběma dvěma) zase mohou zdrhnout do Polska.

    Vzhledem k tomu co nám během příštích 30 let reálně hrozí, bych letectvo zrušil úplně, zavedl znovu vojnu a rozdal lidem trezory a zbraně.

  • JirkaM
    20:10 14.09.2016

    Kdyby to bylo nadzvukové, byla by to skvělá náhrada za Gripeny. Mimo jiné bychom si jich mohli dovolit víc, piloti by mohli více létat atd.

  • stirling
    16:11 14.09.2016

    No nevím, ale já tam gripen vůbec nevidím. Saab by nikdy v tak krátké době tohle sám nedokázal, podívejte se jak dlouho se vleče nová verze gripenu a kolik má stát.... Tohle je úplně jiné letadlo za jinou cenu a s jiným určením.
    Obecně mě ty letadla do té soutěže přijdou dost podobná, škoda čekal jsem něco jiného, ale asi je to takhle ideální...:(

  • petres
    15:56 14.09.2016

    Pokud to bude mít jako motor GE404 včetně přídavného spalování, tak si myslím, že nadzvuk to bude určitě. RM12 z Gripenu (čili upravený GE404) je výkonově hodně podobný, tak bych zásadní rozdíly ve výkonu (něco jako podzvuk vs 2 M) nečekal. Výkonově s L159 nesrovnatelné. Do L159 nejde jen tak jednoduše dát 2 motory, znamenalo by to zkonstruovat zcela nové letadlo - nadzvuková aerodynamika + výrazné zvýšení pevnosti draku = nepřiměřeně vysoké náklady na vývoj s velmi nejistou návratnosti.
    Pro air policing by ten T-X byl asi dostatečný (pro AG asi ne). Trochu zaprovokuji, k těm budoucím F-35 co bude AČR kupovat by to byl vhodný cvičný letoun případně vhodný i pro air policing - nízké náklady pro provoz :-).

  • Jakub2
    15:13 14.09.2016

    Rozumím tomu správně ... T-X je jen prototyp bez certifikace?

  • madrabbit
    14:36 14.09.2016

    SAAB se musel spojit s US firmou. Každá zakázka USA Gov. musí mít výrobce v USA. Takže kdokoliv se sídlem mimo USA, musí mít partnera a výrobu pak provádět na území USA.

    A jako Gripen to nevypadá, protože by to bylo mnohem dražší.

    P.S. Doufám, že je to správně.

  • Shania
    14:31 14.09.2016

    RiMr71: zcela určitě tu budeš mít velké rozdily v tom co to unese a jak daleko. Navíc pokud to má jen dva závěsníky...

    Stroj taky bude mít daleko mín avioniky a cena bude hodne nizka, jestli chtejí vyhrat,tak bude muset byt.

  • alea206
    13:53 14.09.2016

    Pks: Nadzvuk by to podle me mit mohlo. Motor to zvladne a chtej to jako vycvikovou platformu pro nadzvukovy letectvo.
    Ted k tomu proc se Saab spojil s Boingem a proc to neni Gripen.
    1) Patrioticti americani by si nekoupili letadlo od Svedu :-)
    2) Jeden z hlavnich aspektu cvicnych letounu je laciny provoz a jednoducha udrzba. I u Gripenu je v tomhle smeru kam jit.

  • alea206
    13:53 14.09.2016

    Pks: Nadzvuk by to podle me mit mohlo. Motor to zvladne a chtej to jako vycvikovou platformu pro nadzvukovy letectvo.
    Ted k tomu proc se Saab spojil s Boingem a proc to neni Gripen.
    1) Patrioticti americani by si nekoupili letadlo od Svedu :-)
    2) Jeden z hlavnich aspektu cvicnych letounu je laciny provoz a jednoducha udrzba. I u Gripenu je v tomhle smeru kam jit.

  • pks_
    12:38 14.09.2016

    Motor to má +/- jako Gripen. Co tím SAAB sleduje?
    Jde jen o uspokojení konzervativních amerických zákazníků (vypadá jako F-18)?
    Bude to mít nadzvuk a schopnost Air-policing?

    Není už čas trochu "vytunit" L-159? Dvě směrovky a nový motor by snad snesla také :-) Když to dokázali Íránci (http://world-defense.com/threa... :-)

  • RiMr71
    12:14 14.09.2016

    Hmmm. Moc by mě zajímalo podrobnější porovnání techn. i ekon. parametrů s Gripenem... :)