Nové fregaty Amiral Ronarc'h pro francouzské námořnictvo

Nové fregaty Amiral Ronarc'h pro francouzské námořnictvo
Vizualizace fregaty třídy Amiral Ronarc'h / Naval Group (Zvětšit)

Paříž kupuje pět nových lodí třídy Amiral Ronarc'h. Budou to univerzální plavidla, určená k plnění širokého rozsahu úkolů. Jejich nejvýraznějším znakem je obráceně zkosená příď.

Francouzské námořnictvo počítá s převzetím první fregaty Amiral Ronarc'h stejnojmenné třídy v roce 2023 a poslední páté v roce 2030. Další lodě ponesou jména Amiral Louzeau, Amiral Castex, Amiral Nomy a Amiral Cabanier. Přidávat do jména lodě slovo „Amiral“ (česky admirál) je vcelku zbytečné, poněvadž lodím se nejspíš bude říkat jen Ronarc'h nebo Louzeau, případně přezdívkou. Francouzské námořnictvo má v plánu udržovat flotilu celkem patnácti fregat různých tříd.

Nejnovější francouzskou třídu označují různé zdroje buď zkratkou FDI nebo FSI. První znamená „Frégate de Défense et d'Intervention, čili obranná a intervenční fregata, druhá Frégate de taille intermédiaire, neboli fregata střední velikosti. Lodě postaví domácí firma Naval Group. Na délku budou mít 122 metrů při výtlaku 4500 tun.

Na dosud zveřejněných obrázcích působí nové fregaty poněkud starobyle. Může za to obráceně zkosená příď, jako bylo zvykem používat na válečných lodích okolo přelomu devatenáctého a dvacátého století. V poslední době se tohle řešení znovu vrací do módy. Stačí si vzpomenout na tříčlennou třídu amerických stealth torpédoborců Zumwalt. 

Mokrá paluba

Móda se netýká zdaleka jen válečných lodí. Obráceně zkosenou příď, třebaže mírně, má například letos v létě představená jednodesignová závodní jachta Dehler 30. O té se uvažuje jako o lodi pro plánovanou olympijskou fregatu v námořním jachtingu. Nejdůležitější výhoda tohoto řešení je vyšší trupová rychlost. Je to rychlost, při které je délka příďové vlny lodě stejná jako její délka ve vodorysce. Pokud loď jede rychleji, musí vlastní příďovou vlnu překonávat, což zvyšuje odpor vody.  

Termín trupová rychlost zní trochu jako rychlostní limit pro danou délku lodě. Tak to ale není. Loď může svou trupovou rychlost překročit. Konstruktéři přestali obráceně zkosené přídě používat, poněvadž lodě s nimi měly sklon bořit se do vln. Jejich paluby byly věčně mokré. Plavba na nich byla nepohodlná, nemluvě třeba o použití zbraní. Ani na nepovedených torpédoborcích Zumwalt se tento druh přídě neosvědčil.

Příď takové lodě se ve vlnách propadá. Záď má naopak sklon vynořovat se z vody.  Snižuje to účinnost kormidel a zhoršuje stabilitu, takže lodi hrozí převrácení. 



Německý bitevní křižník Scharnhorst se starou a novou přídí.

Voda na můstku 

Moc dobrá ostatně není ani v poslední době rovněž módní lehce zkosená nebo úplně rovná příď. Podobnou měly původně například německé sesterské bitevní křižníky Scharnhorst a Gneisenau z druhé světové války (označované také jako bitevní lodě).

Ve vlnách se propadaly a voda cákala až na můstek. Kriegsmarine vyřešila problém montáží tradičnější klenuté, tzv. atlantické přídě. Trochu to pomohlo, i když křižníky měly kvůli nešťastné konstrukci celého trupu pořád špatné plavební vlastnosti. 

Tradiční příď má také svoje nevýhody. Největší z nich je méně místa v lodi při stejné délce. Je to nejspíš důvod, proč se rovné přídě hodně prosazují na moderních jachtách. Rovná příď vypadá moderně, což se u jachty hodí. Bohužel je rovněž mokrá. Pořád je však lepší než příď obráceně zkosená.

Admirálové jsou trochu jako žena, která mermomocí chce sukni stejného střihu jako kamarádka, aniž by se starala, jestli jí bude slušet. Proto se dá očekávat, že se s obráceně zkosenými příděmi budeme u nových válečných lodí ještě nějaký čas setkávat.

Fregaty třídy Ronarc’h dostanou i příďovou hrušku. Ta vylepšuje obtékání trupu lodi a šetří palivo. Spotřeba paliva lodě s příďovou hruškou může být proti lodi bez hrušky nižší až o patnáct procent. První loď, která ji dostala, byla americká bitevní loď USS Delaware, spuštěná na vodu v roce 1909. Do hrušky se navíc snadno vejde sonar. Takové umístění je výhodné, neboť sonar je pak daleko od zdrojů hluku uvnitř trupu lodi, zejména pohonných jednotek.


Amiral Ronarc'h

Stealth stěžeň PSIM

Další věc, která je na nových francouzských lodích patrná na první pohled, je výrazná stěžeň ve tvaru čtyřbokého jehlanu. Tento tvar je zřejmě nutností kvůli snížení radarového odrazu lodě. Že je třída Ronarc’h stealth, ani nemá cenu zmiňovat. Stealth technologie je už u nových válečných lodí standard. Na lodi je málo pravých úhlů a vertikálních povrchů. S podobným řešením stěžně je možno se setkat i na jiných moderních válečných plavidlech, např. britských torpédoborcích třídy Daring (Type 45).

Stěžeň nových francouzských fregat se jmenuje PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module). Stejný mají i korvety třídy Gowind. Ty staví Naval Group pro egyptské námořnictvo ‒ první loď El Fateh je již aktivní, druhá Port Said je spuštěná na vodu.

Stěžeň PSIM bude prošpikovaný supermoderní elektronikou. Nejdůležitější je radar SEA FIRE 500 s aktivním elektronickým skenováním (AESA). Doplňuje ho optický systém řízení palby a identifikace cílů PASEO XLR, který pracuje na velkou vzdálenost. Kratší vzdálenosti pokrývá kamerový systém od firmy Bertin Technologies. Ve stěžni budou i systémy pro elektronický boj.


Amiral Ronarc'h; větší foto / Naval Group

Digitální domorodci

Všechny senzory v PSIM budou propojené se systémem pro řízení boje. Ten je zase spojený se dvěma datovými centry – ve stěžni a na zádi. Díky modulární elektronice se počítá (alespoň na papíře) s častými upgrady jak hardwaru, tak softwaru. Součástí lodě jsou i prostředky kybernetické ochrany. 

Ve zmíněné příďové hrušce najdeme sonar KingKlip Mk. 2 od společnosti Thales, který nedávno v rámci modernizace začalo používat brazilské a indonéské námořnictvo. Ze zádě pak lze spustit vlečný sonar Captas 4 Compact. Vyrábí ho rovněž Thalles. Proti předchozím modelům zabírá na lodi méně místa, jak je koneckonců patrné už z názvu. 

Moderní elektronická zařízení se uplatní i během stavby fregat. Jeden takový příklad je technologie rozšířené reality, jež má usnadnit složitý proces montáže.

Výrobce označuje lodě jako první fregaty pro „digitální domorodce“. Jsou tím míněni lidé, kteří vyrůstali obklopeni počítači ve všech formách. Jestli je digitalizace všeho opravdu užitečná, ponechme stranou.

Univerzální loď 

Třída Amiral Ronarc'h vcelku zapadá do současného trendu stavby víceúčelových, na svou velikost těžce vyzbrojených válečných lodí, označovaných jako fregaty. Tento sklon je patrný v námořnictvech chudších, často evropských států. Třída Ronarc'h má napravit problém se starší pětičlennou francouzskou třídou La Fayette, jež bývá kritizována pro nedostatečnou výzbroj. Francouzské námořnictvo chce třídu La Fayette postupně modernizovat zároveň se zařazováním fregat Ronarc'h do služby.

Nové fregaty Amiral Ronarc'h dostanou šestnáct vertikálních buněk (VLS) pro protiletadlové střely MICA a Aster, s možností dodatečné montáže dalších šestnácti buněk. Boj proti lodím zajistí osm střel Exocet.

K ničení ponorek dostanou fregaty torpédomety pro torpéda MU90 Impact od konsorcia EuroTorp. Torpéda půjdou do lodí doplňovat jen v přístavu, nikoli na volném moři, což je poněkud nešťastné. Hlavňovou výzbroj bude tvořit 76mm kanón. Tato ráže je ve francouzském námořnictvu standardní. Doplní ho dvojice 20mm automatických kanónů, a nejspíš i nějaké kulomety. Lodě dostanou také zařízení k metání klamných cílů. 

Fregaty třídy Amiral Ronarc'h mají být skutečně univerzální. Mají si poradit s ponorkami, letadly, i hladinovými plavidly. 


La Fayette ; větší foto / defense.gouv.fr

Exportní ambice

Nejvyšší rychlost bude sedmadvacet uzlů (50 km/h). Akční rádius fregat třídy Ronarc'h se bude pohybovat okolo 5000 námořních mil (9260 km). Například staré americké fregaty třídy Perry měly akční rádius 4500 námořních mil (8300 km). Byly však o něco menší (výtlak 4100 tun). 

Z heliportu na zádi fregat třídy Ronarc'h může operovat jeden středně velký vrtulník NH90 a několik dronů. Obsluhu lodě zajistí 125 námořníků, z toho čtrnáct mužů (nebo žen) zajistí provoz leteckých systémů. 

Ubytovací kapacity fregaty pojmou dalších 28 pasažérů. Mohou to být například příslušníci speciálních sil, námořní pěchota, a tak podobně. Jako dopravní prostředek mohou využívat motorové čluny, případně už zmíněný vrtulník. 

Na francouzských fregatách typu FREMM (třída Aquitaine) je v každé kajutě samostatná koupelna se sprchou a toaletou. Zní to velmi pohodlně, příliš se to však neosvědčilo. Námořníci, kteří se vracejí z hlídky, ruší sprchováním své spící spolubydlící. Na lodích třídy Ronarc'h budou proto oddělené společné koupelny pro celou palubu. Fregaty ale dostanou vlastní pekárnu. Znamená to čerstvý chléb každý den, což není na moři vůbec k zahození.

Ceremonie zahájení stavby fregaty Amiral Ronarc'h se zúčastnil i šéf štábu řeckého námořnictva, polský námořní atašé a novozélandský velvyslanec. Naval Group si brousí zuby na export lodí do zahraničí. Odhaduje, že ve světě je prostor pro prodej čtyřiceti fregat střední velikosti.

Cena za pět francouzských lodí je 3,8 miliardy euro (cca 97 miliard korun). Jedna loď tedy vychází na zhruba 760 milionů euro (19,4 miliardy korun). Není to zrovna málo. Například jedna o osm set tun větší norská fregata třídy Fridtjof Nansen stála v přepočtu okolo deseti miliard korun.

Zdroje: SLDinfo, Defense News, Naval News, Naval Group, Thales Group

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Fregaty Type 26: Ochránci letadlových lodí britského námořnictva

Ministerstvo obrany Velké Británie objednalo u BAE Systems stavbu prvních tří fregat Type 26. ...

FFG(X): Americké fregaty nové generace

Americké námořnictvo (US Navy) zveřejnilo žádost o informaci RFI (Request For Information), ve které ...

Zkáza norské fregaty Helge Ingstad

Před několika dny došlo k nehodě norské fregaty Helge Ingstad třídy Nansen, která se 8. listopadu ...

Královské námořnictvo nakoupí fregaty z Lidlu

Tendr na stavbu nových válečných lodí pro Spojené království vyhrálo konsorcium vedené nadnárodní ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Poly
    13:49 05.11.2019

    Proč tam dali CODAD? Pouze kvůli ceně a nebo za tím je ještě něco jiného?

  • PetrTechnik
    13:22 05.11.2019

    Pekárna na lodi této velikosti není nic vyjimečného , pro cca 150lidí nebude nijak veliká.
    Škoda ,že se víc nerozepsali o konstrukci přídě. Je pravda, že tento tvar snižuje spotřebu a umožní dosáhnout vyšší rychlosti,ale při větších vlnách výrazně zhoršuje nautické vlastnosti a loď musí oproti klasické lodi s atlantskou přídí zpomalit. Navíc použitý tvar přídě vede k mnohem většímu namáhání trupu v expanzních spojích.

  • karloscz
    12:13 05.11.2019

    A palubní vinotéka a fromagerie nebudou? Skandál!
    No a vážně - nebylo by lepší zabývat se výzbrojí než pekárnou?

    • Miroslav
      13:10 05.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      Spokojná posádka je dobrá posádka. A dobrá posádka znamená úspech. Tebe to možno príde ako maličkosť mať čerstvý chlieb ale aj také maličkosti robia veľké veci. Prirovnal by som to k benefitom aké poznáme z bežných pracovných inzerátov. Telefón, auto aj na súkromné účely, notebook...

    • Poly
      15:51 05.11.2019

      Je to francouzská loď a předpokládám, že to bude pekárna á la francouzská pekárna. Čili slané teplé koláče, hodně listového těsta do sladka a nějaké pseudobagety. V kuchyni by stejně měli konvektomat, tak holt budou mít o jeden míň a o etážku víc, náplně v prášku za studena, tažný margarín/máslo v předkrájeném bloku. Prostor bude sdílený s kuchyní + nějakou basic rozvalovačku a vyvalovačku. Ty dají dohromady +- 6 metrů čtverečních i s manipulací. Je to suprovní nápad.

      • Kikirík
        16:11 05.11.2019

        Skôr počítam, že tá pekáreň bude na báze polotovarov, čiže len dopekanie alebo rozmrazovanie. Pre posádku to určite stačí, keď že to stačí aj pre bežných ľudí a je to rýchle, praktické a výsledný produkt je tak isto čerstvý. Moc sa mi nechce veriť, že tam budú klasicky miesiť a piecť pečivo. :D

        • Poly
          19:00 05.11.2019

          Na to není třeba žádná pekárna. To udělají na každé větší lodi i dnes. Vezmou zmražený výrobek a strčí do konvektomatu. V takovém případě by o žádné pekárně nepsali. To je normální kuchyně.

      • PetrTechnik
        19:07 05.11.2019

        Tak pekárnu už měli Němci na ponorkách Typ XXI, Jak píše Kikirík , používají se mražené polotovary. Když jsem byl s kamarády na plavbě z Dánska ke Špicberkům a zpět měli jsme na lodi taky pekárnu. Není to větší než obyčejná teplovzdušná trouba, akorát se to nakládá shora. Upeče to chleba, perník, koláč, umí to i sous vide vaření, vaří to erteple… Pro 10 lidí to bohatě stačilo A na moři , tak nějak líp chutná... :-)

        • Poly
          19:58 05.11.2019

          NO nevím nevím, to zařízení, které popisujete je prachobyčejný konvektomat. To má dnes asi každá loď, která má kuchyni. Ať už vojenská nebo civilní. A samozřejmě všechny lodě, které mají mražák, rozpékají na konvektomatu mražené listovky.

          • PetrTechnik
            20:23 05.11.2019

            Tenhle klumpr měl výměnné nádoby podle toho co chtěl člověk kuchtit. Na chleba nebo perník z prášku to mělo nádobu s hnětači , na mražený polotovar zase takové formy, pak normální varnou nádobu a nádobu na pečení (kuře, ryby, maso). Ale jestli se to má jmenovat konvektomat, tak klidně. Spíš jsem jen chtěl říct, že dnes existuje spousta zařízení , kterými lze vybavit loď a mají dostatečnou kapacitu, aniž by zabíraly moc místa. Ta zmínka o pekárně na fregatě , mi v tom článku přijde jako vata, protože autor toho neměl moc co k napsání. Toť vše.

    • palo satko
      16:12 05.11.2019

      Myslim, že nejaki dva, traja sommelieri tam iste tiež budu.

      • Englbert
        16:55 05.11.2019

        To na ruskych lodich to resit nemusi. Kazdy muzik si tam propasuje butylku vodky a Urrrrraaaaaa.

      • crusader
        10:16 06.11.2019

        Copak sommelieři, ale hlavně nezapomenout na muftího a modlitebnu, co se bude automaticky otáčet směr Mekka.

        • Riiiederner
          14:55 08.11.2019

          Což to už bude standard ale může mi někdo říct jestli není označení námořník ve francouzštině také spíše pro muźe pokud ano mnělo by se to urychleně genderově vyvážit a za včasu az se to nezmění také pouze na námořník 1 a 2