Nové motory pro legendu: Bombardéry B-52 zůstanou v provozu do roku 2097

Nové motory pro legendu: Bombardéry B-52 zůstanou v provozu do roku 2097
Motory TF33 bombardéru B-52 / USAF (Zvětšit)

Americké ministerstvo obrany vybírá dodavatele nových motorů pro legendární letouny B-52 Stratofortress. Mezi soutěžícími je i koncern General Electric. Podle firmy General Electric mohou bombardéry B-52 zůstat ve službě nejméně do roku 2097.

Bombardérům B-52 se častěji, než jejich oficiálním jménem Stratofortress, říká přezdívkou BUFF (Big Ugly Fat Fucker/Fella). Slavným letounům už táhne na sedmý křížek. Přesto ještě nemíří do šrotu. Americké letectvo je neustále modernizuje. V současnosti počítá s jejich provozem až do 40. let 21. století.

Mohou však zůstat ve službě ještě mnohem déle. Alespoň podle nové zprávy na webu Foxtrot Alpha. Pojednává o plánu společnosti General Electric. Firma ho představila v rámci svého návrhu na výměnu motorů BUFFů. Součástí plánu je prodloužení životnosti B-52 až do těžko uvěřitelného roku 2097.

Letadla těžší než vzduch jsou pořád ještě relativně nová technologie. První úspěšné, Flyer bratří Wrightů, udělalo svůj slavný 37 metrů dlouhý skok v roce 1903. O 49 let později se poprvé odlepil od země první exemplář letounu B-52. Bombardér létá už 68 let. Je to déle, než kolik ho v okamžiku prvního startu dělilo od letu Flyeru.

Civilní řešení

O výměně motorů BUFFů za modernější už byla v minulosti několikrát řeč. Vždy z ní ale sešlo. Všechny bombardéry B-52 v arzenálu USAF patří k verzi H, poháněné motory Pratt & Whitney TF33. Je to modifikovaná verze motoru JT3D od stejného výrobce. Ten pohání, nebo ve většině případů spíše už poháněl, dopravní letouny Boeing 707 a Douglas DC-8. Motory TF33 se navzdory počátečním problémům osvědčily na jedničku. Současným nárokům už však přestávají vyhovovat. Jsou neefektivní a hlučné. Nemají digitální řízení (FADEC) a nejsou příliš šetrné k životnímu prostředí.


Příprava B-52 ke startu

USAF proto letos v dubnu oslovila významné letecké firmy s žádostí o zaslání nabídek na jejich výměnu. Kontrakt chce udělit v květnu 2021. Americké letectvo v současnosti aktivně provozuje 58 strojů B-52, plus dalších 18 je v rezervě. Každý letoun má osm motorů. Bude proto potřeba nejméně 608 nových pohonných jednotek. 

Zakázka však nejspíš bude zahrnovat i nějakou zásobu záložních kusů motorů, společně s dalším dodatečným vybavením, servisem atd. Nové motory mají mít přibližně stejný výkon a rozměry jako stávající pohonné jednotky. USAF hodlá nakoupit některý z typů využívaných v civilním letectví. Zásadně to zjednoduší logistiku a dodavatelský řetězec.

Nové motory

General Electric navrhuje hned dva typy pohonných jednotek. Starší CF34 najdeme například v malých dopravních letadlech Bombardier ze série CRJ. Druhý je modernější typ Passport, se kterým létá business jet Bombardier Global 7500. Výrobce původních motorů Pratt & Whitney nabídl svůj model PW 800 z bizjetů Gulfstream G500 a G600. Poslední zájemce o zakázku je firma Rolls-Royce s motorem F130. Jde o militarizovanou variantu motoru BR700, který má pohánět plánovaný letoun Gulfstream G700.

Nové motory prodlouží podle serveru FlighGlobal.com dolet B-52 bez dotankování o 20 až 40 %. Už teď je úctyhodný. Obvykle se uvádí jako asi 16 200 kilometrů (8 300 námořních mil, tedy asi 40 % obvodu Země na úrovni rovníku). Podle webu Foxtrot Alpha uplatní bombardéry dlouhý dolet ve své plánované nové roli. Mají fungovat jako platforma pro odpalování raketových zbraní velmi dlouhého doletu z bezpečné vzdálenosti. Hodí se k tomu i díky své velké nosnosti. Se současnými motory unesou až 32 tun. 


Původní rotační závěsník CRL pojmul jen konvenční a jaderné střely s plochou dráhou letu AGM-86. Konvenční AGM-86 jsou ale již vyřazeny z výzbroje.

Přesné zbraně

Podle letectva bombardéry B-52 doletí na okraj zóny ovládané nepřátelskou protivzdušnou obranou (PVO) a odpálí salvu chytrých střel. Původně přitom B-52 měly téměř úplně opačný úkol, a to přízemní let hluboko do nepřátelského území s nákladem atomových bomb. Později ale B-52 vystřídaly množství odlišných rolí, včetně přímé podpory pozemních jednotek ze vzduchu. 

Posledních deset až patnáct let létaly bombardéry B-52 paradoxně do boje s prázdnou pumovnicí. Pumovnice letounu totiž nebyla propojena s moderními systémy k odpalování, a hlavně programování, novodobých zbraní. Letouny je tak mohly nosit jen na pylonech pod křídly. Změnil to až upgrade zahájený v posledních letech. Rotační zbraňový závěsník CRL (Conventional Rotary Launcher) nově pojme pumy JDAM (Joint Direct Attack Munition) i střely s plochou dráhou letu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile).

Verze JASSM-ER má dolet přes 900 kilometrů. K prvnímu testovacímu odhozu JASSM z pumovnice B-52 došlo v roce 2016.

Hodně zajímavá je také možnost vyzbrojit letouny B-52 klamnými cíli ADM-160 MALD (Miniature Air-Launched Decoy). Umějí napodobovat různé typy letadel. Jeden B-52 tak může vypustit kompletní falešný letecký útok a druhý odpálit salvu střel. Klamné cíle i střely přitom mohou mezi sebou komunikovat a útočit na cíle podle různého vzorce.

V blízké budoucnosti B-52 pojme i nové protilodní střely AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile). Jeden B-52 unese až 20 střel LRASM, což postačí na kompletní zničení námořních sil menšího státu. Bombardéry přitom už v minulosti nesly protilodní střely Harpoon. Nedávno získaly také schopnost shazovat námořní miny.

Zdroje: Foxtrot, 2, FlightGlobal, BusinessInsider

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Motory z bizjetů pro bombardéry B-52 Stratofortress?

Americké letectvo (US Air Force) si ponechá strategické bombardéry B-52 Stratofortress minimálně do ...

Dalších 30 let pro strategický bombardér B-52J Stratofortress

Americké letectvo připravuje hloubkovou modernizaci strategických bombardérů B-52H Stratofortress. ...

Bombardéry B-52 Stratofortress přišly o jaderné pumy

Ikonické bombardéry B-52 Stratofortress mají od letoška povolení nosit jen jeden typ jaderné zbraně: ...

Během íránské krize bombardéry B-52 odletěly na odlehlý ostrov v Indickém oceánu

Na přelomu roku, po zabití Kásima Sulejmáního, se vztahy mezi USA a Íránem dostaly na nejhorší ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • danny
    11:31 13.07.2020

    To je fakt mazec. Jediné, co mě trochu mrzí, je že nešli do výměny za 4 motory. Přece jen, menší odpor a výrazně vyšší účinnost. Ale důvody chápu, přece jen už by to byl větší zásah do konstrukce, navíc větší motor má blíž k zemi a výrazně roste riziko natažení nějakého bordelu.
    Ale jestli se vážně udrží ve výzbroji 130 let, tak to je neuvěřitelný:-)

    • logik
      20:19 13.07.2020

      Možná od toho upustili po zkušenostech s Maxem. Tam jim větší motor dost zavařil. Větší motor by měl působiště síly o dost níž, což by pravděpodobně rozhodilo aerodynamiku....

      Je otázka, jestli by se velkej motor vešel "pod křídlo" tak, aby měl stejnou osu, nebo jestli by to letadlo "uneslo" její změnu.

      • danny
        10:31 14.07.2020

        Jo, ten Max je dobrý point, to mě nenapadlo.
        Když jsem ty úvahy viděl poprvé, tak mi právě připadalo, že by s tím nemusel být problém. Protože současné motory jsou už tak vysunuté dost dopředu, takže by s osou tahu nemusel být problém. Ale určitě vědí, proč zvolili tohle řešení.

        • logik
          11:01 14.07.2020

          No, vertikálně by se posunula níž, kdyby se tam pověsil větší motor na stejném pilonu. Takže by se musel zkrátit pilon.

  • PetrTechnik
    20:30 12.07.2020

    Svoji roli hraje i fakt, že ve světě žádné letectvo ,srovnatelný nebo lepší , letoun nemá . Proto stačí modernizovat / nahradit, motory avioniku a zbraňové systémy, na úroveň 21.století.

    • infi
      22:47 12.07.2020

      "Svoji roli hraje i fakt, že ve světě žádné letectvo ,srovnatelný nebo lepší , letoun nemá"

      Eh...TU-160, který je asi ve všem lepší?

      • logik
        00:47 13.07.2020

        A pak jses probudil a měl jsi ruku v nočníku.

        B-52 na 83t mrtvé váhy unese cca 140t.
        Tu-160 na 110t mrtvé váhy 165t
        B-52 tedy na dopravení jedné tuny nákladu musí nést znatelně méně mrtvé váhy, což znamená i menší spotřebu, tomu odpovídá i dolet
        Tu-160 12Mm, B-52 16Mm - a to je má ještě starý motory, s novejma to bude přes 20Mm.....

        A co se týče kapacity zbraní, B-52 unese 20 JASSM-Er. Tu-160 12 Kh-55

        Jediné, v čem je Tu-160 "lepší" je to, že je to větší kráva, a že je rychlejší: což po bombardéru dnes nikdo nechce, po strategickém bombardéru se chce dolet, který se s rychlostí prostě neslučuje.
        A za další se chce po tomto letadlu ekonomický provoz - to je jeden z důvodů, proč tady s námi furt B-52 jsou - a letadlo s měnitelnou geometrií je vše, jen ne provozně levné....

        • infi
          09:12 13.07.2020

          Tak prima protivaha k B-52 je spise TU-95 i kdyz je turbovrtulový. B-52 ma nezpochybne lepsi nosnost, ale nevim proc mi to cpes, jako nejaky objev, kdyz jsem se o tom vubec nezminoval? Cina ma zase H6 i kdzy ty jsou mnohem mensi a unesou toho sotva pulku.

          TU-160 unese misto 20 strel "jen 12" za to muze letet dvojnasobnou rychlosti B-52 a ma o 20% vetsi dolet a dostup. K priblizine k hranici PVO se hodi rychlejsi stroj. Z toho teda vyplyva ze, TU-160 neni "srovnatelny ani lepsi letoun" podle tvoji zazracne logiky?

          • darkstyle
            11:07 13.07.2020

            Tu-160 má dolet nižší.. nie väčší :)..

            Tu-160 sa viac hodí Rusom, lebo nemajú čím vojsť do A2D2..
            Takže rýchlosť sa bodne..
            Ak ťa zamerajú a vystrelia, môžeš stihnúť hrdinsky vystreliť..

            Oproti tomu s F-22+F-35 si A2D2 tvoríš prakticky hocikde a máš obrovskú šancu zničiť či narušiť tú protivníkovú..
            Takže je pre teba užitočnejšia veľká krava čo unesie viac a doletí ďalej..

            Koncepčne proste kažďá armáda potrebuje niečo úplne iné a USA majú lancera, ktorý je nadzvuk..

            Problém s nestaelth nadzvukom u bombardérov je ten (taký zatiaľ ani neexistoval), že svietia na radaroch ako vianočné stromčeky.. a IRST sa neustále zlepšuje..

          • logik
            12:33 13.07.2020

            "Tak prima protivaha k B-52 je spise TU-95 i kdyz je turbovrtulový."
            Prima? Opět horší poměr váha/nosnost, nižší nosnost i dolet i rychlost. A vzhledem k úzkému trupu, což je dědictví ještě po létající superpevnosti, z který byl vyvinut, malý pumovnice a blbej komfort posádky. Tu-160 je alespoň zajímavý a něčím výjimečný éro, byť se na roli B-52 tak nehodí. ale Bear zaostává za B-52 snad ve všech parametrech...
            To, že dneska nikdo nestaví velká civilní letadla na dálkové lety s turbovrtulovými motory, to není náhoda.

            "B-52 ma nezpochybne lepsi nosnost, ale nevim proc mi to cpes, jako nejaky objev, kdyz jsem se o tom vubec nezminoval?"
            Proč lžeš? Psal jsi:
            "Eh...TU-160, který je asi ve všem lepší?"
            Ve všem, tedy i v nosnosti. To, že Blackjack je v nosnosti a doletu horší Tvoje tvrzení vyvrací, protože to jsou nejdůležitější parametry pro bombardér tohoto typu.

            "TU-160 unese misto 20 strel "jen 12" za to muze letet dvojnasobnou rychlosti B-52"
            Nu, kdyby amíci chtěli rychlý bombardér, tak nezrušili projekt B1-A. Fór je v tom, že rychlost dnes už není obranou, a jen - a to podstatným způsobem - snižuje dolet a potažmo nosnost letadla.
            Blackjack má pak kvůli této schopnosti, kterou po B52 nikdo nepožaduje, složitou mechanizaci měnění geometrie křídla, což stojí jak podstatné peníze na údržbu, tak i mrtvou váhu, která snižuje dolet.

            "a ma o 20% vetsi dolet"
            Houby. To Ti vyjde jen když srovnáš naloženou B-52 s polorázdným Tučkem. Jinak maximální hodnoty doletu i hodnoty plně naloženého stroje jsou lepší pro B-52.

            "K priblizine k hranici PVO se hodi rychlejsi stroj."
            Žádnej stroj této kategorie se nebude přibližovat k hranicím PVO. Obzvlášť ne Blackjack, který nosí dalekodosahové Kh-55. Blackjakc byl právě postaven pro roli, kteoru už dávno nemá, a v jeho současné roli je přínos rychlosti (za kteoru samozřejmě platí zhoršením jiných parametrů) dosti diskutabilní.

            "Z toho teda vyplyva ze, TU-160 neni "srovnatelny ani lepsi letoun" podle tvoji zazracne logiky?"
            V kategorii subsonických "těžkých" bombardérů je to horší letoun, protože je to trochu kočkopes a tak roli B-52 zvládá hůře.

            Je to možná nejlepší současný supersonický bombardér, ale to není role, o které byla diskuse. Takové bombardéry už dávno nikdo jiný nestaví - a ne proto, že by je neuměl (viz B-1A) - a i ten jediný typ ze zahraničí, co létá (B1-B) bude vyřazen, zatímco B-52 bude létat dál. Což ukazuje, že v jiných letectvech nemají tyto schopnosti reálné využití. A je otázka, čím je Ruské letectvo tak specifické, že tam to využití najdou.

            "a USA majú lancera, "
            B1-B byl ze "supersonického bombardéru" vyvinut, ale následně byly při jeho designu uplatněny naprosto jiné parametry (snížení RCS, aerodynamika optimalizovaná pro lowlevel subsonický let). Tu-160 je ekvivalent B1-A, který byl zastaralý už v osmdesátých letech :-), nikoli B1-B.
            Nicméně máš částečně pravdu, že B-1B vlastnostmi z bombardovací flotily USAF připomíná Tu-160 nejvíce. Právě proto bude brzy vyřazen.

            darkstyle:
            Tydle bombardéry nikdy nepoletěj na dosah IRST

          • darkstyle
            14:19 13.07.2020

            logik

            Momentálne máš pravdu, že Tu-160 sa nasadzuje mimo dosahu A2D2 protivníka - aspoň vedome..

            Ale čo blízka budúcnosť 2024:
            Nasadenie napríklad v Tichom oceáne, kde F-35C + Stingray-e za pomoci E-2D pri potencionálnom viac zväzovom nasadení dokážu vytvoriť dosť veľkú oblasť kde EOTS+DAS bude vedieť na poriadnu vzdialenosť detekovať blížiace sa TU-160 pri supersonicu i bez neho..

            Tebou a infi spomínané KH-55 majú dosah cca 2500KM, a F-35 so stealth doplňovaním palive bude vedieť pôsobiť v oblasti odpaľovania Tu-160. Dokonca 2-3 LL zväzy prakticky vedia projektovať 24/7 stealth F-35C čakajúce na prílet TU-160..
            Ako bude vedieť TU-160 o tom, že tam tie F-35C sú?
            Napríklad niekde pri St. Paul budú striehnuť F-35C, a flotila sa bude kúpať pri pobreží Britskej Kolumbie? Medzi nimi môžu byť umiestnené systémy Patriot a Thaad na ostrovoch pri hranici Berlingovho mora..

            Reálna situácia ako sa vraví zo života:)


            len pre pripomenutie vývoja stealth tankeru MQ-25 Stingreay:

            2017 - oficiálne ukázanie ponuky pre projekt na tankovacie staelth lietadlo:
            https://www.defensenews.com/ai...

            Za menej ako 2 roky..
            9/2019 prvý 2 -hodinový let a víťazstvo v súťaži na stealth tanker
            https://www.defensenews.com/na...

            Majú 805 mil kontrakt na vývoj, testovanie, dodanie 4 lietadiel MQ-25..
            A oni krátko po získaní kontraktu spravia testovací let??
            A prešiel rok od prvého letu a Boeing fakt potrebuje po problémoch deliver..

          • dusan
            14:19 13.07.2020

            Tu-95 je "mladík" .... všetky slúžiace stroje sú cca 30 rokov staré. Pôvodné stroje - vrstovníci B-52k sú už dávno zošrotované ...

          • logik
            11:08 14.07.2020

            Darkstyle: No, mě přijde 24/7 hlídka v tichém oceánu dosti nereálně, ale dejme tomu, i kdyby, tak Tu-160 budou stvítit na radaru stovky kilometrů - ale ne kvůli rychlosti, B-52 má úplně stejnej problém - IRST nebude potřeba.

            IRST má význam proti stealth cílům, ne proti takovédle krávě.

      • Miroslav
        09:33 13.07.2020

        V prvom rade zrovnávaš 2 stroje rozdielnej kategórie.

        TU-160 je protiváhou B-1 Lancer ktorý bude len tak mimochodom vyradený bez náhrady a jeho úlohy prejdú pod nový podzvukový bombardér B-21.

        B-52 je skôr zrovnateľný s TU-95. Akurát Bear má turbovrtuľové motory, čo mimochodom mal mať pôvodne aj B-52.

      • PetrTechnik
        10:14 13.07.2020

        V provozovaném množství nikdo.
        Dlužno ještě podotknou ,že nikdo kromě USA nemá ani takový letou zapotřebí. Ani Rusko, ani Čína neprovozují rozsáhlé bombardovací služby jako USA. Pokud je mi známo ,tak ani nikdo na světě.

      • GlobeElement
        09:22 14.07.2020

        TU 160 je jiný, ale ne lepší. Jako Ford Transporter je jiný, než Tatra 148, ale není lepší. Je určen k něčemu jinému, než náklaďák.

        Protějškem T 160 je B-1B. Od toho USA ustupují, nevyhovuje jim.

        B-52 má vyladěnou aerodynamiku, na té už není co vylepšovat, fyzika se časem nemění. Není STEALTH ani být nemůže a žádný jeho nástupce taky STEALTH nebude, protože náklaďáky STEALTH nejsou, jsou laděny k co nejlepším letovým vlastnostem a ne ke schovávání se před nepřítelem.

        Nižší spotřebu paliva mají řešit nové motory a to je asi tak všechno, co zásadního se s tím letadlem dá udělat. Ovládání už elektrické je, nějaké elektronické hračky nejsou věcí konstrukce letadla.

        Lepší letadlo stejné kategorie se už asi udělat nedá. Možná o něco větší, ale to se zřejmě nevyplatí. Pokud B-52 přestane vyhovovat, bude zřejmě celá tato kategorie bombardérů zrušena bez náhrady.

  • palo satko
    19:34 12.07.2020

    Neviditelne zazraky vzbudzuju uzas, ale na humanitarne bombardovanie nic lepsieho nie je a do konca storocia asi nebude.

    • RiMr71
      17:50 14.07.2020

      ...přesně tak, na rusa stačí bohatě.

  • TC82
    22:26 11.07.2020

    Ony ty odhady vezmou za sve, az se objevi nejake unavove trhliny nebo koroze :)

    • balm
      17:06 12.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      Koroze, únava materiálu, detekce, servisní intervaly ... to není nic nového, nebo převratného. Se vším se počítá od okamžiku, co na rýsovacím prkně někdo nakreslil první čáru.

      • TC82
        23:11 12.07.2020

        Program udrzby B-52 jsem nevidel a nevim jak casto delaji treba NDT hlavnich nosniku ale se 100 letym provozem se urcite na rysovacim prkne nepocitalo takze nikdo nema ani paru co na tom letadle po prekorecni planovanych 37k FH zacne odchazet, zvlast kdyz bude jinak namahane kridlo instaci novych motoru.
        Jinak ten pripsvek byl o tom ze dat letadlu dalsich 70 let na nebi je odvazne tvrzeni, pokud ovsem nebudou letat jen malo. Sam Boeing v 99 odhadoval ekonomickou zivotnost do r. 2040.

        • Aja1984
          10:53 13.07.2020

          Kdyby nebyl odjetý minimálně dvojnásobek (spíš ale pětinásobek) povolených hodin na únavových zkouškách, tak by to letadlo nikdo do vzduchu nepustil. Takže se nebojte, že by neměli "páru" o tom co začne odcházet.

        • BobbyRay
          22:08 15.07.2020

          Da se predpokladat, ze v dobe vzniku B-52 se letadla konstruovala jaksi robustneji, protoze se nepouzival simulacni SW a neprobehla tedy optimalizace "k*rvitek" na predepsanou zivotnost letadla... takze museli mit nejakou rezervu v navrhu. I proto patrne letadlo slouzi dodnes (samozrejme za predpokladu dodrzeni intervalu udrzby).
          Pomaha i to, ze mel puvodne letat nizko, takze musel byt drak o neco odolnejsi.

  • darkstyle
    22:12 11.07.2020

    Offtopic:

    Japonsko dokupuje novú várku F-35
    Japonská vláda schválila v roku 2018
    Američania predvčerom..

    Spolu s prvým nákupom plánujú mať 147 F-35 vo verziách A a B..

    Ide o nákup za 23 000 000 000+ dolárov..

    https://www.defensenews.com/sm...

    • janusinko
      19:41 12.07.2020

      Doteraz mi nie je jasné, prečo sa us bilión = eu miliarde.

      • darkstyle
        21:14 12.07.2020

        V EU?

        Aj v UK je billion..


        http://www.converter.cz/prevod...

        Prečítaj a pochopíš, obe vymysleli frantíci..

        • janusinko
          00:32 13.07.2020

          Vďaka za link, ale v tom článku je množstvo nepresností.

  • flanker.jirka
    15:04 11.07.2020

    Nebylo by dnes efektivnější z těch strojů modernizací udělat čtyřmotoráky?

    • madrabbit
      15:31 11.07.2020

      IMHO je vždy jednodušší měnit 1:1 - nové motory by měly větší průměr - jiná osa tahu (laicky), vyžadovaly by jiný rozvod paliva, ... - tohle je snazší s míň riziky. Navíc přijít o 1 z 8 je míň stresující než o 1 ze 4 :-)

      • apache
        17:09 11.07.2020

        jistý kapitán ze společnosti Smartwings nám dokázal, že i ztráta 1 motoru ze 2 se dá řešit stylem "no big deal" a dá se to v pohodě dotáhnout úspěšně do cíle :)

      • SYN_
        20:55 12.07.2020

        Tak zase pravděpodobnost výskytu problému u 8mi motorů je numericky dvojnásobná než u 4 motorů... Pokud let "jen" na 3 motory nečiní závažné problémy (což nečiní) tak by s tím neměl být principiální problém. Poměry hmotností/průměru budou i tak, je nanejvýš nepravděpodobné že by nové motory dosahovaly zlepšených parametrů při stejném průměru jako původní...

    • balm
      17:22 12.07.2020

      Nepřijde mi příliš efektivní začít vývoj minimálně komplexní nových křídel, pomocného podvozku, hydraulických systémů, vztlakovou mechanizaci .... a ještě k tomu stavět prototypy pro aerodynamické, materiálové a nespočet dalších ověřovacích zkoušek před-sériového stroje, který následně podrobíte povinným cyklem testování. Jako bonus se mění celý řetězec výroby, dodávek a servisu.

      Mnohem jednodušší je zachování stávajícího uspořádání. Ušetří se nejen finanční prostředky, ale také čas. A jako bonus nemusíte rozebírat a přestavovat celou stávající flotilu B-52.

      • logik
        18:28 12.07.2020

        Proč nových křídel, když jsou motory na pylonu? Trochu přeháníš....

        A do pylonu budou muset hrábnout tak jako tak, novej motor zcela jistě nebude mít stejné rozměry a montáž, jako ten starej. Přinejmenším některé navrhované motory jsou delší.

  • Sgt Murphy
    14:30 11.07.2020

    Aj potom ich bude možné štartovať pomocou výbušnín?

    • Hawk
      19:20 11.07.2020

      Myslíte systém Coffman s pyropatronou? Nejedná se o výbušninu, ale o střelivinu, která vyvine dostatečný objem plynu na rozběh motoru... Ušetříte 8x startér, 8x zdroj a 8x elektroinstalaci a to se tehdy počítalo. Dnes už to nepřipadá v úvahu :-), sladit to s FADECem by byl asi problém...

      Jinak start pomocí slepého brokového náboje měly diesely v traktorech a stavebních strojích až do 50. let.

      • Sgt Murphy
        19:49 11.07.2020

        Áno to bude ono. V USAF tomu vravia tuším "cart start" (cartrigde start), vďaka čomu vedeli dostať B-52 do vzduchu v extrémne krátkom čase.

        • Hawk
          21:13 11.07.2020

          Ano, osm mechaniků natáhlo a pustilo zápalník na pružině a najednou nahodili všechny motory... Žádný vozík s bateriemi atd... Navíc funkční i v případě po EM úderu, kdy by byla poškozena elektrická zařízení.

          • Miroslav
            21:25 11.07.2020

            A stlačený vzduch?

        • Hawk
          21:40 11.07.2020

          Krásné video, jak nastartovat kladívkem...

          https://www.youtube.com/watch?...

          Vzduch byla doména myslím 60.-80. let. Pak už nebyl problém s agregátem na náklaďáku a také padly požadavky na ty divoké starty s jadernými bombami, jako v 50´.

          • Sgt Murphy
            11:02 12.07.2020

            https://www.af.mil/News/Articl...

            "Divoké štarty" neboli len doménou 50. rokov, USA s B-52 ich cvičili celú studenú vojnu až dodnes.. preto sa pýtam, či niečo podobné pôjde aj s novými motormi.

          • balm
            17:48 12.07.2020

            @Sgt Murphy

            Pokud byste takovou funkci požadoval, potom ano. Avšak jde o překonané řešení.

            Jsou letouny, okolo kterých musíte chodit "po špičkách" a potom jsou letouny, které musí sloužit v mrazivých podmínkách z polních letišť, startovat a přistávat na silnicích, kde se klade důraz na minimální zázemí. Například modifikace motoru GE F404 na Volvo RM12, P&W JT8D-1 na Volvo RM8. Nešlo jen o vyšší výkon, ale též o schopnost rychlých startů, řešení proti ledu, redukce vybavení servisního zázemí a konče u odolnosti, jako střet s 1000g opeřencem. Plus se přidávali i některé unikátní schopnosti např.: obraceč tahu.

  • UnionPacific
    13:19 11.07.2020

    Vždy keď vidím B52 tak si pomyslím prečo tak kvalitne nevyrabajú bežný spotrebný tovar. Ultrakapitalisti majú na to jednoduchu odpoveď, riadená životnosť je v zaujme nás všetkých , musí sa vyrábať hoci len preto aby sa vyrábalo. :)

    • Miroslav
      13:36 11.07.2020

      Kedysi sme mali doma Tatramatku. Dodnes si pamätám ako s ňou otec zápasil keď začala jazdiť po kúpeľke a obíjať kachličky.

      Prala 20 rokov. Teraz si ako správny budovateľ socialistickej práce povieš aká to bola kvalita (nehľadiac na to, že niekoľkokrát vyhorela, menil som v nej všetko od káblov, svorkovnice, ložiská, hadice, programátor...). Ale ja si poviem, že načo mi je 20 ročná práčka keď si za pár kúpim novú? Aby som mal dobrý pocit, že koľko vydržala? No mňa také niečo nejak neuspokojuje. Skôr ma poteší, že nová práčka bude skoro nehlučná a bude žrať o polovicu menej energie.

      Áno, životný cyklus množstva prístrojov a zariadení sa scvrkol ale len z dôvodu, že nikto dnes nechce mať doma 20 ročný televízor alebo počítač

      • SYN_
        14:18 11.07.2020

        Hm, televizor či počítač asi ne (na to se zde pokrok (užitečný) pohybuje moc rychle), ale co třeba sporák, lednička či pračka? V těchto oblastech se vyskytují spíš příjemné drobnosti než nějaké generační skoky...
        Moje máma si koupila první automatickou pračku v r.1985 (Philco) a tato úspěšně a bez problémů prala přes 20 let (pokud se správně vzpomínám tak s jednou drobnou opravou). Její nástupce má za sebou teprve polovinu, se dvěma opravami (a děkuji bohu za prodlouženou záruku) a kromně trochu lepšího odstřeďování v podstatě nemá nic lepšího... digitální display (jen času) je fajn ale jen kosmetika.

        • flanker.jirka
          15:01 11.07.2020
          Oblíbený příspěvek

          ...zcela určitě bude mít menší spotřebu elektřiny, vody a pracích proestředků, oproti té samé kategorii pračky z roku 1985.

          • Hawk
            21:23 11.07.2020

            Zažil jsem u starších rodičů, "ale vždyť ta stará ještě funguje..." Pak se koupila nová pračka a spotřeba vody šla na 1/6 a elektřiny na 1/5. A najednou se řešilo A+ nebo A++.

          • SYN_
            21:03 12.07.2020

            Hawk: 6x? A rychlost světla náhodou nepřekonává??

          • asdf
            21:16 12.07.2020

            Hawk > Jasne. Spotreba na 1/6. Tak som si pozral nasu 10 rocnu pracku. Spotreba vody 45l, spotreba elektriny na praci cyklus 1.05 kWh. Nova v cene 450 euro spotreba vody 45 litrov, spotreba elektriny 0.7 kWh. Takze na vode usetrim nula nula prd. Nech periem rocne 150 krat, to je takmer kazdy druhy den, tak ta nova pracka usetri 45 kWh za rok. Pri cene elektrickej energie 0.13 eura za kWh je to rocne usetrenych zavratnych 6 euro. To sa oplati menit funkcnu pracku za novy model.

        • Poly
          20:39 11.07.2020

          Mně vadí být sto roků za opicemi a nechat se odrbávat vodárnami a distributory elektřiny. Před 8 lety bych si rozhodně nemohl koupit pračku s A-30 a nebo dokonce A-40, vybrat něco s hlučností praní po 50 dB by byl oříšek. To umělo před lety několik modelů za šílené prachy. Dnes takové stojí polovic. Jen na vodě a elektřině mi ušetří pračka A-10 vs A-40 ročně víc jak 1500 Kč. Kdo zapojí mozek a kalkulačku nebude doma držet dlouho nic, co žere elektřinu a vodu navíc. Lednice ať je sebelepší časem kvůli kompresoru začne být hlučnější i žravější. A je jedno zda je to kvalitní nebo nekvalitní výrobek. Spotřebiče se mění i kvůli morálnímu zastarání. Někdo má rád hommeconnect, někdo alexu a rád jejich služeb využívá. Staré spotřebiče to neumí.

      • Echo
        17:00 11.07.2020

        moja prva multifunkcna tlaciaren ... Epson CX3200 ..... tlac, skenovanie, kopirovanie parada .... alternativne tonery za 2-3 eura kus ..... vsetko super, sluzila mi X rokov, odstahoval som sa a tlaciaren nadalej dost intenzivne pouzival brat .... a jedneho krasneho dna mi vola, ze daco sa stalo nic nejde a na displey dookola kontaktujte servis .... tak nech mu pozriem nejaku novu tlaciaren .... hm ok, ale nedalo mi to .... o par dni som sa znova zvital s mojou tlaciarnickou a na prvy pohlad vsetko OK .... googlil som a dopatral som sa ..... firmware blok po vytlaceni 20 000 stran .... stiahol som si nejaku utilitku z ruskeho fora na reset toho pocitadla ... vsetko OK .... tlaciarnicka sluzila este par rokov ...... proste cisty ojeb, plne funkcny stroj len softwarovo zablokovany ..... kolko ludi si kupilo novu tlaciaren?

        • Hawk
          19:51 11.07.2020

          Výrobce garantuje určitou životnost a je za to právně zodpovědný. Po 20 000 výtisků vás vyzval k servisu proto, aby vaše tiskárna mohla v pohodě pokračovat ve svém životě. Vy si ale stáhnete patch, zničíte ji a ještě se cítíte jako vítěz?? A výrobci vyčítáte ojeb?? Ozaj čudní chalani rastů pod Tatrami...

          • Echo
            20:49 11.07.2020

            Vyzvat k servisu znamena znefukcnit zariadenie? Na oficialnych strankach vyrobcu o tejto 'vlastnosti' ani zmienka. Zariadenie starsie ako 5 rokov, cize nulovy support od vyrobcu. Ale ano, my pod Tatrami sme cudni :D

          • Miroslav
            01:52 12.07.2020

            Hawk to popísal vcelku presne.

            Ty nechápeš prečo sa po 20k stranách zablokuje. Tak ti to vysvetlím...

            Tie súčiastky v tlačiarni sú dimenzované na určitý počet strán. Ja napríklad bežne tlačím aj 50 denne. Ak by som to robil denne, tak za 1 rok aj niečo je po nej. A potom prídeš ty ako zákazník a budeš žiadať od tej firmy novú lebo máš 2 roky záruku a budeš tvrdiť, že ten výrobok je nekvalitný. To je ako s autami. Nemôžeš žiadať od výrobcu záruku na 6 rokov keď za 2 spravíš 300 tisíc km. To si žiaden výrobca nezoberie na zodpovednosť.

            A vôbec, neviem prečo chceš od mašiny niečo, či poskytujú profesionálne stroje za omnoho vyššiu cenu. To čo si kúpil je bežná tlačiareň na bežné použitie. Ja také kupujem v jednom reťazci po 40€ kus. Kúpim rovno 3 (2 do firmy a jednu domov). Keď skončia, kúpim novú. Viem čo kupujem a za koľko a preto od toho nečakám, že bude fungovať 10 rokov pri každodennom používaní. To je proste nezmysel.

            Mimochodom, odblokovať sa dá každá aj bez ,,utilitiek" len musíš poznať správne poradie gombíkov. Ale potom nenadávaj keď používaš niečo, čo prekročilo svoju životnosť. To je len bonus ak ide aj potom. Okrem toho, ten originálny atrament tiež nie je na srandu. Si povieš, ako si vydrbal so systémom keď si kúpil taký za 3€ za fľaštičku, ale pravda je taká, že si kúpil niečo, čo ti životnosť tej tlačiarne ešte viac zníži. Sa spýtaj nejakého technika ako to poznať, že tam nie je originálny toner ale nejaký šmejd za pár šušňov

          • SYN_
            21:11 12.07.2020

            Prdlajs výmluvy, právně zodpovědný. Obvykle se snaží vyvlíct i ze záruky...
            Smiřte se laskavě s tím že málokdo uvěří těmto public relations kecům, reálně je to vymýšlení kurvítek. Občas potvrzují i insideři, stačí si s nějakým promluvit.

          • SYN_
            21:17 12.07.2020

            Vážení, co to tu valíte za klíny?? Maximální (měsíční) zatížení inkoustové tiskárny (jehož překročení se považuje za porušení záručních podmínek) se i u poměrně malých modelů pohybuje v řádu několika tisíc stránek a jeho překročení je věc naprosto ojedinělá. Navíc je to pouze číslo při jehož překročení se výrobce zříká (vyhýbá) záruky. Žádný výrobce kterého znám si netroufne toto číslo prohlásit za maximum které tiskárna vydrží s tím že při jeho překročení dojde určitě k poruše...

        • Poly
          20:44 11.07.2020

          Servis a vyhodit do šrotu skutečně není to samé. 20 000 stran je pro budget tiskárnu pořádný zátah.

          • Echo
            21:00 11.07.2020

            Ale ved o to presne ide. Nakupna cena bola nieco cez 3000 slovenskych korun :D , uznavam 20k stran vacsina ludi neda, ale za tych X rokov sa to proste nazbieralo. A drviva vacsina ludi si povie, ze ale ved uz ma svoje odzite a kupi si novu, nebude riesit servis pre staru tlaciaren, kupenu za par korun. Ale pritom tomu zariadeniu nic nie je, len je softwarovo bloknute.

          • GlobeElement
            13:16 14.07.2020

            Ono asi nebylo bloknuté, jen bylo zapotřebí potvrdit, že uživatel přečetl výzvu k servisu a uživatel nevěděl, jak to udělat.

        • Hawk
          22:18 11.07.2020

          Jenže to je jen váš docela hloupý dojem, že tiskárna je v pohodě. Ta výzva k návštěvě servisu je připomenutí, že výrobek je na konci životnosti a že buď: a) si necháte opravit za 300Eur a bez záruky, nebo b) si koupíte novou za 120Eur se zárukou. Omezení životnosti je dáno dimenzováním součástek na 20 000 listů, aby bylo dosaženo ceny 120Eur.
          Pokud máte problém i po tomto vysvětlení, zakupte tiskárnu za 10 000Eur a bude k vám jezdit servis s láhvemi šampaňského a posílat přání k narozeninám... Tak to funguje.

          • Echo
            22:44 11.07.2020

            Skusim to este raz. Ja nemam absolutny problem s tym ak by vyzva k navsteve servisu bola permanentne na displey! Tak ako napriklad upozornenie na neoriginalne tonery. Ja mam problem s tym, ze zariadenie sa zablokovalo a pre normalneho uzivatela z neznameho dovodu. Vy by ste boli uplne v pohode ak by napriklad vasa mikrovlnka jedneho dna odmietla fungovat bez nejakeho zjavneho dovodu? Alebo chladnicka? Preco nebolo niekde jasne napisane, ze toto zariadenie si kupujes na vytlacenie 20 000 stran?

          • SYN_
            21:46 12.07.2020

            Výpočty životnosti součást toho druhu co tu popisujete jsou právě toho typu které nedávno jisté společnosti na B umožnily si samo-certifikovat jako vyhovující a bezpečný systém MCAS. Výsledkem bylo v krátké době po zavedení do provozu 350 mrtvých. Tož tak.
            A to se zde proboha bavíme o tiskárně, zařízení na jehož funkci v žádném případě nezáleží lidské životy. Není žádný důvod používat nadsazené koeficienty spolehlivosti, naopak z důvodu neplýtvání prostředky při výrobě/distribuci výrobků je nejrozumnější přístup je používat dotehdy dokud jsem spokojen s jeho funkcí. Výpočty jsou statistika vysokého levelu, naprosto běžně se může stát že skutečná doba použitelnosti u konkrétního kusu může být i násobně větší než predikovaná.
            Dokonce se v krajním případě může i stát že úmyslné zkracování životnosti výrobků se dostane do rozporu s nařízeními EU a může tak být až NELEGÁLNÍ.

            P.S. doufám že tu nevymyslíte něco jako že s novou tiskárnou ušetří za dobu života 5 korun na elektřině :)

          • GlobeElement
            13:18 14.07.2020

            Já mám se starou tiskárnou jinou zkušenost. Byla úplně v pohodě, funkční, jenomže Windows 10 nepodporovaly její ovladač a výrobce tiskárny, přestože nabídl ke stažení nový, neudělal takový, aby pracovaly všechny její funkce.

            Takže po aktualizaci systému počítače jsem ji musel vyměnit.

        • Rumba
          13:24 12.07.2020

          Echo spolu s UnionPacific vy ste dobre tragickí. Presne také typy chytrolínov ako ste vy dvaja tu potrebujeme pre spásu ľudstva a zabráneniu masovej výroby nekvalitných výrobkov. Dvaja majstri sveta zo Slovenska čo zožrali všetku múdrosť. To je také klasické správanie príslušníkov tohto národa, kde väčšina z vás podlieha dunning krugerovmu efektu. Škoda, že vy dvaja si to s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy neuvedomíte.

          • UnionPacific
            13:36 12.07.2020

            Pán Rumba, pokiaľ máte problém s tým že som si dovolil mať na niečo non-main streamový názor, tak ma kľudne môžete nahlásiť na BIS , PČR , SIS , alebo ma udajte Grohmannovi že mám ine názory ako vy a zaslúžim si vymazanie.
            Ultrakapitalizmus si rozkladať nenecháme ! Dopredu, ľavá, pravá...

          • Echo
            14:33 12.07.2020

            'kde väčšina z vás podlieha dunning krugerovmu efektu' .... tymto distancovanim sa trosku precenejes nie? Vlastny gol? ....... ak by si pouzil 'vacsina z nas' tak som tisko v kute :).

        • GlobeElement
          13:13 14.07.2020

          Možná stačilo vytáhnout starý návod k použití a tam by se člověk dočetl, jak tu výzvu smazat a pokračovat v tištění.

      • UnionPacific
        20:31 11.07.2020

        Áno, toto som čakal , urážky...budovateľ socializmu...neviem kde ste prišli na to že som socialista...ja som kapitalista ale nebudem hltať ultrakapitalistické drísty ako vaše o 20 ročnom notebooku...ja rozlišujem 2 kapitalizmy...reálny, trhový kapitalizmus a ultrakapitalizmus kde musíme kupovať dookola to isťé lebo vyrobca dal naschvál kondenzátor ku zdroju tepla alebo každy pol rok mení rozmery tlačitok na notebooku. A kto z toho neskače od radosti po plafón je boľševický budovateľ, súdruh, a mal by sa odstahovať na Kubu. Drísty o tlaku zakaznika na cenu neberiem....dal by som 2x viac za nove topanky pokiaľ by som mal istotu že je to kvalita. Nie tak davno som cital rozhovor s inzinierom ktorý vyštudoval techniku na americkej univerzite a riadenu spolahlivost mal ako predmet z ktoreho skladal skúsky Ale nechcem diskusiu príliš odkloniť od B52. To lietadlo je najlepši dôkaz toho že kvalitne sa vyrabať da za rozumný peniaz.

        • Hawk
          23:01 11.07.2020

          Ultrakapitaliské z vašich nočních můr neexistují. Nikdo nikam nedává vadné součástky. Tohle jsou výmysly určitých levicových skupin, nepolíbených technikou a praxí. Váš student, který studoval řízenou spolehlivost, se věnoval úplně opačné filozofii, než to pochopila ta levicová paka. Jak konstruovat spolehlivé, ale zároveň úsporné a tím levné výrobky. Až absurdní je to u hromadné výroby. Mobil stojí v nákladech o 1Eur více - fajn, proděláš desítky miliónů Eur... Když ale ušetříš 2Eur a vyzmetkuješ těch 20 000ks, co shoří po prvním zapnutí, jsi vítěz. Protože ty milióny dalších fungují. Tohle není džob pro amatéry...

          • SYN_
            21:58 12.07.2020

            Zařízení s definovanou dobou použitelnosti (méně přesně "zařízení se zabudovanou smrtí" lidově "kurvítko") je seriózní téma ve vysokoškolských přednáškách předmětu Spolehlivost. Názor že ho nikdy nikdo nepoužil je z mého pohledu vysoce naivní...

          • GlobeElement
            13:37 14.07.2020

            Jistěže to nikdo nepoužil, to by se nedalo utajit a konkurence by si ho namazala na chleba.

            Jiná věc je, že zákazníci požadují věci laciné, malé, s levným provozem. Převodovku do auta první výrobci pilovali ve svěráku a funguje dodnes, ale moderní se vyrábí na CNC strojích v ochranné atmosféře a i tak je několik % zcela nových převodovek již z výroby vadných. První počítačové paměť byla velká jak tatranka a měla kapacitu 16 kB, dneska je to v desítkách GB a paměť je pětkrát menší - jasně že se to projeví v životnosti.

            Dlouhá životnost starých přístrojů je povětšinou mýtus. Ony se tak dlouho používaly, protože se pořád opravovaly. Jenomže lidská práce je drahá a proto je levnější koupit nový výrobek.
            Měnili jsme topnou spirálu v troubě. Stálo to 2000 Kč. Celá nová trouba stojí cca 10 000 Kč. Oprava se prostě nevyplatí.

            Máte pocit, že stará auta byla spolehlivější? Fakt? Vždyť se pořád natíraly podběhy, hnilo to jak brambory na balkóně, odcházely svíčky, praskaly klínové řemeny (používaly se punčocháče jako nouzová oprava, pamatujete?), jenomže tehdy nebyla jiná možnost, než to opravit, i kdyby měl člověk peníze na nové auto, znamenalo to čekat tak tři roky v pořadníku.
            Televize? V jednom kuse se tam něco pálilo, měnily se elektronky (my je měli doma, otec některé uměl vyměnit sám).
            Pračky hnily zevnitř, praskaly hadice (populární historky o vytopených sousedek z nižších pater), při ždímání skákaly že se daly použít v amerických country barech místo simulátoru býka na rodeo.

            Ano, spousta věcí byla jednodušších a tak se nemohlo zkazit to, co tam tehdy nebylo a dneska je. U sekačky na trávu se nemohl pokazit pojezd, protože podomácku dělaná sekačka žádný neměla. U žigulíku se nemohlo pokazit turbo. U sporáku se nemohl pokazit LCD panel.
            Ale topná spirála se spálila stejně snadno, jako dneska.

        • Danieeel
          01:39 12.07.2020

          Ja to celkom chapem - tiez mam asi ten "spotrebytelsky cyklus" nastaveny trocha pomalsie.
          Ale nemyslim, ze by sa mohlo jednat vyslovene o nejake "kurvitka". Toto nijakemu vyrobcovi v kapitalizme neprejde - konkurencia by ho sfukla ako sviecku ihned.
          Je to o zakaznikovi = o cene. (Integraky vypluje pocitac a asi nie je kedy, alebo uz ani nie je kto, aby sa to aspon "trocha obrusilo, uhladilo".)

          Ono totiz aj "dozivotne" vyrobky stale su. Pred nedavnom som napr. riesil pracku. Ale v cenach, kde "normalne znacky" uz mnohokrat s cenou koncia na svojich super hyper extra scifi modeloch, tak tam take MIELLE, alebo LIEBHERR zacinaju predavat svoje "vyrady". Tie ceny za kvalitu nie su dvojnasobne, ale pomaly v rade. A to tiez este nikto nezaruci, ze sa to neposere.

          Ale konkretne americani su inak dost konzervativny aj narocny spotrebitel. Americke auta displayom neverili hodne dlho. Auta pre americky trh mali spolahlive "mackatka a prepinatka" este velmi dlho tam, kde ostatni uz davno vsetko brali na dotyk, na display atd...)
          Aj ja osobne poznam viacero "naznakov" ;) z vnutra firiem, kedy do ameriky chodi top A trieda s najvacsou prioritou casu. Potom nasleduje az zapad EU. Ostatne, alebo to co proste "akostne triedy" nema mat ako, ide od nemecka na vychod... :)

          • Danieeel
            01:45 12.07.2020

            PS.: O tych integrakoch som to myslel na ich navrhy! Opilovavat hotove integraky v tejto dobe uz nikoho okrem domacich kutilov asi ani nenapadne. Tie masiny pluju uz len "dobre" veci. Vsetko ostatne je procesny odpad.

    • Hawk
      19:35 11.07.2020

      Jenže B-52 nebyla spotrebný tovar. Byla to věc s jadernou pumou, která udělá jednu z posledních věcí v historii planety.
      Řízená životnost je daň za "primární" požadavek zákazníka - CENU.
      První barevnou (vlastně farebnú) televizi jsme kupovali v Trenčíně. V polovině 80´ stála 16 000 komunistických papírků. Docela prda. Jela asi 10 let. Já si před cca 3 roky koupil LED 105 úhel, chytrá s wifi a vším okolo za 6 500 konvertibilních korun, protože poslední, vystavená, berete hned, platíte hotově... Je mi jedno, kolik vydrží, protože už teď se mi vyplatila a překonala tu Trenčíňačku...

      • Poly
        20:46 11.07.2020

        Do háje, dyť to byla poloviční cena za Trabanta...

        • Hawk
          22:35 11.07.2020

          Byla to Tesla Color 110 ST, údajně z nějaké úvodní série, obrazovka Toshiba, tišťáky popsané japonsky... i v polovině 90´ ta obrazovka (obraz na ní) vypadala prostě skvěle...

        • GlobeElement
          13:42 14.07.2020

          V trabantu by ji asi neodvezl, na to byla moc těžká.
          My měli nějakou sovětskou, sdělano v CCCP, vážila - nekecám - takových 50 kg. Jeden člověk to nezvedl, protože musel mít roztažené ruce.

    • balm
      17:59 12.07.2020

      Přesně stanovenou životnost a přesné servisní postupy i intervaly má každá součástka i v B-52.

      • SYN_
        22:11 12.07.2020

        Jistě, ale i tam se občas najde cesta (například kontrola pomocí defektoskopie) jak ověřit skutečný stav a případně předpokládanou životnost prodloužit... ostatně nebýt toho, musely by už dávno podstatně části draku B52 vyměnit/vyrobit znovu...

        • balm
          15:10 13.07.2020

          Metodika a servisní postupy se vyvíjí současně se součástkou, respektive s celým letounem. V případě, že neexistuje přístroj, nástroj, ... musí se vyvinout současně s
          konkrétní součástkou.

          Např.: Ve vývoji proměnlivého křídla (T-X) počítáme s maximální životností proměnlivého křídla 5 000 letových hodin. Avšak servisní interval musí přijít po náletu 300 letových hodin a to znamená komplexní odstranění kompozitních matric potahů, elektronických vrstev řízení (v tomto bodě si nemohu dovolit býti konkrétní) a provedena komplexní servisní prohlídka. Matrice musí být chemicky očištěny, zkontrolovány pro případné únavové lomy, opatřeny novou ochrannou vrstvou a tepelnou ochranou. Elektronické matrice mechanizace musí být kontrolovány v intervalu 2 letových hodin s chemickým i mechanickým čištěním a vizuální kontrolou.
          Ano, jde o vývojovou verzi a experimentální stroj, který se od sériového značně liší. Opravdu nemáme možnost vyvinout kompozitní struktury nosníků a podélníků s tenkými slitinovými výztuhami, která by dala životnost 20 000 letových hodin. To by šlo, kdyby křídlo nemuselo být schopno minimálně 27 proměnlivých nastavení v řádech milisekund. Už jen vlastní palivo nám pořádně zatápí, respektive jeho reakce.

          Klidně se může stát, že proměnlivá mechanizace nakonec nebude realizována a zůstaneme tak u 12 letových hodin. Tak či onak, technologie a celá práce na zmar nepřijde. Prostě jen další cesta k projektu PCA, přičemž T-X bude plnit funkci cvičného a lehkého stroje, ze kterého půjdou piloti rovnou na 6th gen.

          Komplexnost vývoje letoun leží za hranicemi chápání většiny lidí. Ono je možné simulovat a ověřovat na počítačích, respektive super počítačích (clusterech) mnohé, ale nakonec se pravda ukáže až ve vzduchu. To co navrhujeme musíme ověřovat v aerodynamických tunelech, laboratořích a současně se další lidé snaží navrhnout výrobní technologie, stroje a přesné postupy montáže a servisu. I taková "maličkost" jako správné vrtání (vrtá se např.: 36 vrstev zcela odlišných materiálů) a chladící kapalina představuje problém. Jednou je to titanová slitina, přesná uhlíková vlákna s kovovými přízemi (pracujeme s 50nm), keramikou, ... a dalšími materiály, aby z toho vznikl jeden 2,73 mm tepelně odolný, pevný a elastický materiál s pamětí. Prostě taková šíleně drahá pitomost, na kterou běžně zavedené ultrazvukové přístroje nestačí.

          Kdyby se jednalo Master, tak znám životnost každého těsnění, spoje, ... vztlakové mechanizace, to samé mohu prohlásit o mechanizaci Tranche 2A (Alenia Aeronatica Torino).

    • GlobeElement
      13:10 14.07.2020

      Vyrábějí. Ale je dražší, než ten laciný šunt z Asie, který si většina lidí kupuje.

  • PetrTechnik
    12:23 11.07.2020

    I ta plánovaná doba do 40tých let je naprosto fenomenální. Bude to znamenat, že tento typ létá skoro 100let. Těm co tohle letadlo postavili by měli postavit pomník. Termín 2097 je možné taky dodržet, protože jiný způsob létání než je teď ,asi nebude. Na nějaké antigravitační pohony nevěřím. Jen škoda, že se toho nedočkám, skoro 150let se člověk asi nedožije.

    • Miroslav
      12:28 11.07.2020

      Dáš sa zamraziť ako Philip J. Fry. Stojí to dosť peňazí ale zase budeš môcť rozvíjať svoje myšlienkové pochody aj budúcim generáciám. Lacnejšie to výjde keď si dáš zamraziť len makovicu.

      • PetrTechnik
        13:33 11.07.2020

        A přijít o ten čas mezi tím? To je pěkně blbý nápad.

        • Miroslav
          13:52 11.07.2020

          Asi nie keď na svete je kopa firiem ktoré na tom tvrdo zarábajú. Navyše, nikto ti nezaručí, že nakoniec aj naozaj obživneš.

          Potom je tu ešte druhá možnosť. Už dnes sa robia pokusy ako zdigitalizovať ľudský mozog. Potom by ťa jednoducho pred smrťou nahrali na médium a mohol by si ďalej žiť ako software. Poprípade by ťa nahrali do tela iného nešťastníka a žil by si v novom tele.

          Tretia možnosť je dať sa na Budhizmus ale to zase nikto nevie, či to naozaj funguje

          • Riiiederner
            15:00 11.07.2020

            Když vidim jak to tu vypadá teď ,o to vidět budoucnost asi ani nestojím.

  • Miroslav
    11:27 11.07.2020

    No, autor má pravdu. Ten rok 2097 je trochu prehnaný. Buď budú odstavené oveľa skôr alebo musia prejsť zásadnou rekonštrukciou do takej miery, že z pôvodného lietadla toho veľa neostane. V podstate asi len trup a aj ten nebude úplne kompletný. Niečo ako Eiffelova veža kde stále vymieňajú nosníky a tak dokážu jej životnosť predlžovať donekonečna.

    Mimochodom, v roku 2097 budem mať 113 rokov, takže si to asi už neoverím rovnako, ako nikto z nás čo tu tento článok čítame.

    • satai
      12:16 11.07.2020

      Théseova loď ;-)

      • Miroslav
        12:21 11.07.2020

        Stručne a výstižne. Skóruješ

      • GlobeElement
        13:56 14.07.2020

        A nebo Richard Fox.