Nové motory pro těžké ruské vrtulníky Mi-26 v roce 2025
- 6. 8. 2018
- 66 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské vrtulníky (dceřiná společnost koncernu Rostech) pracuje na nových motorech pro supertěžké dopravní vrtulníky Mi-26. Nové pohonné jednotky PD-12B patří do velké rodiny nových ruských proudových motorů a v případě Mi-26 nahradí motory D-138 od ukrajinské společnosti Motor Sič.
V současné době ruské letectvo papírově provozuje 41 vrtulníků Mi-26, národní garda deset Mi-26 a neznámý počet Mi-26 najdeme u ruské pohraniční stráže. U civilních provozovatelů létá dalších 17 vrtulníků Mi-26.
Mi-26 je bezkonkurenčně největší a nejvýkonnější helikoptérou na světě. Maximální vzletová hmotnost je 56 000 kg. Největší západní stroj CH-53K King Stallion má maximální startovací hmotnost 38 400 kg. Mi-26 přepraví 20 tun nákladu na vzdálenost 400 km. Posádku tvoří pět osob a v nákladovém prostoru najde místo až 90 vojáků.
Otázkou je, kolik vrtulníků Mi-26 je letuschopných nebo bojeschopných, protože Rusko nemá přístup k náhradním dílům pro ukrajinské motory D-138.
V Rusku proto probíhá vývoj zcela nových turbohřídelových pohonných jednotek PD-12B, které využívají jádro z proudového motoru PD-14 z vyvíjeného ruského civilního letadla MS-21. Práce na PD-14 začaly v roce 2008 a sériová výroba MS-21 odstartuje v roce 2020. Jádro PD-14 lze podle francouzského magazínu Air & Cosmos využít pro stavbu motorů s tahem od 9 do 14 tun. Vývoj a výrobu motorů PD-14 a PD-12B řeší Spojená korporace na výrobu motorů (Rostech).
Avšak obchodně zajímavějším důvodem pro zahájení vývoje motoru PD-12B je nepochybně projekt čínsko-ruského vrtulníku AHL (viz dále).
Nové pohonné jednotky PD-12B budou mnohem výkonnější ‒ dv a motory PD-12B poskytnou maximální výkon 2×10 812 kW (D-138 2×8500 kW). Ruský motor sice váží o 100 kg více, ale spotřeba remotorizovaného Mi-26 poklesne o 9 %. To dovolí přenášet těžší náklad na větší vzdálenosti. Zároveň klesnou provozní náklady, nejen díky úspoře paliva, ale také díky nižším nárokům na servis a údržbu.
V Mi-26 však zůstane původní reduktor, takže výkon PD-12B musí být omezen na úroveň původního motoru. Vyšší výkon se tak nedorazí na maximální vzletové hmotnosti, ale spíše na schopnosti létat s těžším nákladem ve větších výškách nebo/a v horkých oblastech. Motor PD-12B zajistí maximální výkon až do výšky 2000 metrů (D-136 dosahuje maximálního výkonu pouze na hladině moře).
Letové zkoušky remotorizovaného Mi-26 začnou v roce 2023 a začátek sériové výroby PD-12B se očekává v roce 2025. Samotná koncepce motorů PD-12B byla dokončena v minulém roce. V letošním roce se plánuje ukončení technického projektu, včetně konstrukční dokumentace.
Názorné video ukazující velikost vrtulníku Mi-26 a sílu motorů „na plný výkon“.
„Jedná se o součást velkého projektu, v rámci kterého Rostech vyvíjí celou řadu motorů [PD-14, PD-12B, PD-35, PDV - pozn. red. ], aby naplnil poptávku leteckého průmyslu po pohonných jednotkách. Budu připraven přinést bližší informace na podzim, kdy budeme vědět, že vše zvládneme ‒ za dané peníze a v dané termíny,“ uvedl Anatolij Serďukov, bývalý ruský ministr obrany a současný šéf letecké divize koncernu Rostech.
O samotném motoru Serďukov uvedl, že využívá zkušenosti s vývojem motorů pro stíhačku Su-57 a některé jeho součástky vzniknou pomocí 3D tisku.
Na první pohled dlouhá doba vývoje PD-12B je dána nutnosti de facto pro Mi-26 vyvinout zcela nový turbohřídelový motor, vyřešit umístění větších motorů, provést nové pevnostní výpočty a následně provádět mnohonásobné testy/úpravy (sestavit vrtulník, provést testy, zjistit problém, nalézt řešení, provést demontáž, upravit motor a konstrukci uchycení a provést další testovací kolečko).
Rusové rovněž plánují PD-12B nabídnout pro připravovaný projekt čínsko-ruského těžkého dopravního vrtulníku AHL (Advanced Heavy Lift). Musí však nejdříve „přesvědčit“ čínskou stranu ‒ Peking počítá u AHL právě s ukrajinskými motory od firmy Motor Sič.
Model vrtulníku AHL / přes čínské diskuzní fórum FYJS
Serďukov je však přesvědčen, že Číňané zvolí nově vyvíjené ruské motory, protože na Ukrajině není „politická situace stabilní, tak jako v Rusku.“ V každém případě finální smlouva o programu AHL ještě nebyla podepsaná, protože podle Serďukova je „smlouva složitá a dialog stále pokračuje.“
„Vedoucí projektu je čínská strana a ta se musí rozhodnout, který motor bude ve vrtulníku [AHL - pozn. red.]. Ale vím jistě, že pokud společnost Rostech vyvine motor pro AHL, bude mnohem modernější a ekonomičtější než motor, který momentálně nabízí Motor Sič,“ říká Serďukov.
Zájem Rusů dodávat motory pro AHL je více než pochopitelný, protože Čína plánuje do roku 2040 nakoupit až 200 vrtulníků AHL, což reálně znamená výrobu okolo 500 motorů (včetně náhradních).
Vzletová hmotnost AHL je projektována na 38 000 kg se schopností přepravit deset tun uvnitř nákladového prostoru a 15 tun v podvěsu. Ač AHL vychází z konstrukce Mi-26 (nebo z konceptu Mi-46), výkonově se zařadí spíše vedle vrtulníku CH-53K King Stallion.
Související články
Rusko otestovalo protiraketový systém S-500 Prometej
Podle americké televizní stanice CNBC, která se odvolává na svůj nejmenovaný (!) zdroj z prostředí ...
- 27.05.2018
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská modulární letecká munice vzduch-země Grom
Ruská korporace Taktické raketové zbraně (TRZ) pracuje na zajímavé letecké munici vzduch-země Grom. ...
- 04.07.2018
- 125 komentářů
- Jan Grohmann
Bojové vozidlo Kurganěc-25 se chystá na vojskové zkoušky
V letech 2019 až 2021 ruská armáda získá neurčitý počet prototypů bojových vozidel Kurganěc-25. ...
- 12.07.2018
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Páteř ruského námořnictva: Fregata Admirál Gorškov ve službě
V Petrohradě byla dne 28. července slavnostně zařazena do služby ruského námořnictva fregata Admirál ...
- 02.08.2018
- 70 komentářů
- Jan Grohmann
Pán Čertík máte iné zdroje ako L plus k ? Čo sú Vaše zdroje? Máte "prevratné" zistenia. Moje zdroje sú len povrchné. Pokračujte ďalej . Takto sa buduje národná hrdosť.
Pán Čertík máte iné zdroje ako L plus k ? Čo sú Vaše zdroje? Máte "prevratné" zistenia. Moje zdroje sú len povrchné. Pokračujte ďalej . Takto sa buduje národná hrdosť.
Czertik zase se pleteš... Suchoj Superjet 100 jsem s jiným motorem jako je SaM146 neviděl ... což je minimálně z 50% ruský motor... pokud vím tak v západní Evropě Suchoj Superjet ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik zase se pleteš... Suchoj Superjet 100 jsem s jiným motorem jako je SaM146 neviděl ... což je minimálně z 50% ruský motor... pokud vím tak v západní Evropě Suchoj Superjet 100 nakoupili minimálně Irové, létat mají v Belgii.. a na Americkém kontinentu Mexičané..
Irský Cityjet převzal první Suchoj Superjet
https://www.airways.cz/zprava/...
PD14 je hotový nicméně mu ještě chybí potřebné bumážky pro provoz v západní Evropě, což je otázka klidně na další dva, tři roky (zkušenost se SaM146 u kterého to trvalo podobně)
Porovnání MS21/Boeing 737/Airbus A320
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekgivitcz ano, francouzko-rusky "bastard" se pouziva u suchoje, ale ne u mi-21, proto sem ho nezminoval, kdyz uz byly zmineny oba letouny. a problem toho bastarda je v tom, ze se ...Zobrazit celý příspěvek
givitcz
ano, francouzko-rusky "bastard" se pouziva u suchoje, ale ne u mi-21, proto sem ho nezminoval, kdyz uz byly zmineny oba letouny.
a problem toho bastarda je v tom, ze se priznava ze je to downgraded verze zapadniho motoru, a jaci ze uzivatele s nim litaji ? vsechno ruske spolecnosti, vyjma dvou, indoneske a laoske.
ano, co se tyka pd-14 ja mu nemam problem priznat 100% rusky, jenze problem je v tom ze zatim operacne nikde nasazeny neni, uvidime jak to bude za 2 ci 5 let a zdali na nem bude litat nekdo jiny nez rusove.Skrýt celý příspěvekCzertik pleteš se.. motory SaM146 pro Suchoj Superjet 100 co se prodávají i v západní Evropě nejsou cizí.. tyto motory jsou výsledkem spolupráce Francouzů z firmy Snecma a Ruského ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik pleteš se.. motory SaM146 pro Suchoj Superjet 100 co se prodávají i v západní Evropě nejsou cizí.. tyto motory jsou výsledkem spolupráce Francouzů z firmy Snecma a Ruského Saturnu viděl bych to tak 50 na 50, kdy konečná kompletace motoru se provádí v Rusku ... v poslední době slyším z Ruska názory, že by se měla lokalizovat výroba motoru v Rusku na 100% ... letadlo se samozřejmě kompletuje ze 100% v Rusku..
Co se týče PD14 jehož vývoj je prakticky dokončen a je na prahu sériové výroby tak ten bych řekl, že je ze 100 % Ruský a parametrově je na špici toho co se vyrábí ve světě.. předpokládám jelikož u PD35 se mluví i o vojenském nasazení u An124 nebo jeho nástupce označovaném zatím jako Elefant (Slon) tak předpokládám, že to bude 100% Ruský výrobek..Skrýt celý příspěvekjenze u superjetu 100 a ms21...ty krasne demonstuji to co pisu, pouzivaji zapadni motory a ty ruske sou az prilis nove, aby slo rict jak moc se vyrovnaji tem zapadnim. byt je jasne ...Zobrazit celý příspěvek
jenze u superjetu 100 a ms21...ty krasne demonstuji to co pisu, pouzivaji zapadni motory a ty ruske sou az prilis nove, aby slo rict jak moc se vyrovnaji tem zapadnim. byt je jasne ze rusove budou kupovat je...otazka je, jestli dokazi presvedcit kohokoliv mimo rusko aby sel do nich misto osvedcenych pw.
a skutecne je ve hvezdach jak dopadne ono velke dopravni letadlo v rusko-cinskem projektu.Skrýt celý příspěvekCzertik tak já myslím, že takový Suchoj Superjet 100 má parametry na úrovni ... podle mě i MS21 s novými motory PD14 je také špičkové letadlo... Rusové vyvíjí s Číňany nové obří ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik tak já myslím, že takový Suchoj Superjet 100 má parametry na úrovni ... podle mě i MS21 s novými motory PD14 je také špičkové letadlo... Rusové vyvíjí s Číňany nové obří dopravní letadlo, kde se mají uplatnit nové motory PD35 (ano to je zatím budoucnost)Skrýt celý příspěvek
dany to nejsou zadne uchylne konstukce , to je proste konstatovani toho jak to v rusku chodi a dopada. vis co, precti si posledni vydani letectvi a kosmanautika, a mas tak celkem ...Zobrazit celý příspěvek
dany
to nejsou zadne uchylne konstukce , to je proste konstatovani toho jak to v rusku chodi a dopada.
vis co, precti si posledni vydani letectvi a kosmanautika, a mas tak celkem podrobny clanek o projetku mi-38 s nazvem tusim zadna zarna budocnost pro mi-38, ci tak nejak.
probiraji tam na cca 5 strankach to kdy a proc zacal vyvoj jak probihal a jak skoncil.
sem tiu napisu zaver k jakemu tam dospely - ve sve vykonove kategorii je uplne zbytecny, zapadni vrtulniky co tahaji 5-7 maji uplne jine parametry a tem nemuze mi konkurovat, takze zapad je nekoupi, pro civilni trh sou prilis drahe a armadni zakaznici co pouzivaji vychodni vrtulniky tak velke nakady netahaji a tahat nebudou.
cili vrtulnik jehoz budoucnoust je velmi nejista a je duvod se ptat jestli mel jeho vyvoj vubec smysl.
napis me podobny priklad zapadniho vyvoje (a je jedno letadla ci vrtulniku) u ktereho vysledek zbuzoval otazku proc byl vubec vyvijen.
muzes jakykoliv projekt za psoeldnich 50 let. to abys posporil svoji torii ze si rusove tu kritiku nezaslouzi.Skrýt celý příspěvekTeraz som si to po sebe este raz precital, a samozrejme malo tam byt ze par BE-4 stoji o tretinu menej ako RD-180, a nie ze stoji tretinu....mea culpa
Teraz som si to po sebe este raz precital, a samozrejme malo tam byt ze par BE-4 stoji o tretinu menej ako RD-180, a nie ze stoji tretinu....mea culpa
cernakus, wow wolik ideoligie a ze me delaji zapaleneho ideologa :) 1. jiste ze letectvi je strategicky prumysl, proto ma smysl ho co nejvic rozvijet 2. muzes mit pravdu v tom ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus, wow wolik ideoligie a ze me delaji zapaleneho ideologa :)
1. jiste ze letectvi je strategicky prumysl, proto ma smysl ho co nejvic rozvijet
2. muzes mit pravdu v tom , ze z ideologickych (sic) duvodu zapad do civilnich letadel nemontuje ruske motory...ale cim vysvetlis to, ze sami rusove do svych letounu montuji zapadni motory a ne domaci ruske ?
3. so se tyka motoru nk-43 a rd-180. ano ruske motory muzou byt v tomhle bez amickeho ekvivalentu..ale to nic neznamena. v pripade nk-43 proste takovy motor nepotrebuji a u rd-180 se proste brzo nahradi.
a skutecne amici NIKDY nebudou vyrabet kopii motoru rd-180, chvili se o tom uvazovalo, protoze jejich dilenska kvalita sla dolu, ale zjistily ze by to stalo 2x tolik, tak z toho seslo.
a az amici prestanou v 2021 motory rd-180 pouzivat, co bude s nema dal ? jakou maji perspektivu v ruskem kosmickem programu ,
4. ano co se tyka vykonu motoru pro vrtulniky, tak sssr nema konkurenci...a co jako ?
jiste ze by amici radeji pouzili 2 motory misto 3 u sveho king stalionu, ale holt nejsou rusove, dokazali si spocitat ze bude ekonomicky vyhodnejsi tam montovat 3 motory misto toho aby vyvyjeli natolik silne aby tam daly 2 motory jiz by postavili jen par stovek kusu.
jenze v sssr/rusku se nehraje na logiku a ekonomiku vyroby..a proto taky dopadly jak dopadly.Skrýt celý příspěvekfenri Rusové nevyváží motory=špatně Rusové vyváží motory=špatně jiste, oba priklady plati a oba sou spravne, jak je to mozne ? prvni snad nemusim rozebirat, druhy je ...Zobrazit celý příspěvek
fenri
Rusové nevyváží motory=špatně
Rusové vyváží motory=špatně
jiste, oba priklady plati a oba sou spravne, jak je to mozne ?
prvni snad nemusim rozebirat, druhy je tez jasny, protoze v druhem pripade si driv montoval cely vtrulnik, ted do nej montujes jen cast vybaveni. (jiste, muzes namitnout ze ahl neni mi-26, ale vicemene jen jeho idovy nastupce, ale ahl zase vychazi z mi-46, coz mel byt nastupce mi-26).
mr.lukas
ano, jiste ze kazy vi, ze v sssr byla na prvnim miste armada a pak vse ostatni, jenze u armady/vojenstvi je v tip v tom, ze technologie vyvinute pro vojaky se pak objevuje i v civilnim sektoru.
dnesni l-39 a jeho verze ti litaji na civilni verzi (bez pridavneho spalovani) vojenskeho motoru.
a stejne to je/bylo i u provdovych motoru pred 50 lety. proc vyvijet dva odlisne motorry kdyz u civili a armady muzes pouzit dve verze 1 motoru ?
a skutecne si nedokazu predstavit situaci kdy by armada pro transportni letouny potrebovala odlisne motory od tech co by meli pohanet civilni dopravni letadla.
a co se tyka pruniku na dnesni trh, neni to nemozne, je to jen o kvalite vyrobku, jeho cene a mit dostatek penez to sve utahnout. a rusove z toho prakticky nic nemaji.
ano, dnesni trh civilnich letadel ovlada due airbus a boing...ale dovolim si heretickou otazku, jak to bylo pred 30 a 50 a 70 lety ? ac ti to neprijde airbus je skutecne relativne mlada firma (zalozena 1970 a nez necvo vyvyinula chvili to trvalo).
a napadlo by te pred 10 ci 15 lety bude CINSKY vyrobce telefonu svetova dvojka ? ne, smal by ses te myslence ze cinani dokazou vubec vivinout vlastni telefon.Skrýt celý příspěvekStandaBlabol: nectes, nevíš. Samozřejmě že pro naše média je atraktivnější vyzobavat výroky bezvýznamných šašků z Ruska, jako je Zirinovsky a spol, kteří opačnou jakoukoli kravinu, ...Zobrazit celý příspěvek
StandaBlabol: nectes, nevíš. Samozřejmě že pro naše média je atraktivnější vyzobavat výroky bezvýznamných šašků z Ruska, jako je Zirinovsky a spol, kteří opačnou jakoukoli kravinu, jen aby se o nich psalo, a pak to vydávat za oficielní stanovisko vlády. Ale ujišťuju tě, že když projedes indický bulvár, lokální deniky, ale celostátní média, najdeš tam ještě ujetejsich vysplechtu tuny.
Obdobně stačí udělat týdenní selekt perliček z amerického kongresu a člověk má pochybnosti o zdravém rozumu politické reprezentace napříč republikany i demokraty. Vždy záleží, co si vybereš a co chceš vidět.Skrýt celý příspěvekMindas - na tom porovnani nie je nic zvlastne. Vzhladom na to ze v USA vsetko robia sukromne firmy, aj ked pre stat, tak sa to inak porovnat ani neda. Ci to vyvynul sukromnik alebo ...Zobrazit celý příspěvek
Mindas - na tom porovnani nie je nic zvlastne. Vzhladom na to ze v USA vsetko robia sukromne firmy, aj ked pre stat, tak sa to inak porovnat ani neda. Ci to vyvynul sukromnik alebo statna firma je lauter prd jedno - podstatne je aku technologiu ma stat k dispozicii.Skrýt celý příspěvek
nebo Danny, až Indové začnou zveřejňovat články o tom, jak je Tejas lepší než F-35 a jejich rušičky nutí americké námořníky v hrůze skákat z lodí do moře, taky se jim dostane ...Zobrazit celý příspěvek
nebo Danny,
až Indové začnou zveřejňovat články o tom, jak je Tejas lepší než F-35 a jejich rušičky nutí americké námořníky v hrůze skákat z lodí do moře, taky se jim dostane zaslouženého posměchu...Skrýt celý příspěvekCzertik: tak já ti to zkusím vysvětlit polopatisticky. Leze mi na nervy, když ty a pár dalších máte obsedantní potřebu pod každým článkem o libovolné ruské technice rozjíždět jako ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik: tak já ti to zkusím vysvětlit polopatisticky. Leze mi na nervy, když ty a pár dalších máte obsedantní potřebu pod každým článkem o libovolné ruské technice rozjíždět jako kolovrátek milionkrát omleté rozbory toho, jak je to Rusko v prdeli, jak mužici lžou, jsou neschopní a jak jim to stejně spadne, nepoletí, nebo cokoli jiného.
Budeš mě rozčilovat úplně stejně, když pod každým článkem o zkouškách Brahmosu, zařazení Tejasu nebo libovolného indického systému budeš omílat rozbory toho, že 600 milionů Indů nemá přístup ke splachovacímu záchodu nebo se pokoušet zesměšňovat pomocí trapných argumentů jakýkoli jiný národ.
Ty dementní rozbory krachující ruské ekonomiky a balení naprosto nesouvisejících témat do úchylných konstrukcí většinou postrádají logiku, jsou vnitřně nekonzistentní, nijak neobohacují téma článku, pod kterým diskuse probíhá a do diskuse nepřínášejí nic, protože všechny argumenty se už promlely tisíckrát dokola.Skrýt celý příspěvekto Svang, "Clanek je typicky fake news." Z toho, co je na webu to vypadá, že Rusko zmodernizuje zatím nespecifikovaný počet Mi-26 na verzi Mi-26T2V. Hlavně nová ...Zobrazit celý příspěvek
to Svang,
"Clanek je typicky fake news."
Z toho, co je na webu to vypadá, že Rusko zmodernizuje zatím nespecifikovaný počet Mi-26 na verzi Mi-26T2V. Hlavně nová radioelektronika, avionika, kompatibilita s přístroji pro noční vidění. O motorech ani slovo. Tak jak to souvisí s tímhle článkem a dostupností nových motorů?Skrýt celý příspěvek“Inak, aby si videl tu technologicku priepast staci si porovnat to najmodernejsie co USA a Rusko aktualne maju - Angara A5 a Falcon 9. Pri cca rovnakej nosnosti je Falcon o 40 % ...Zobrazit celý příspěvek
“Inak, aby si videl tu technologicku priepast staci si porovnat to najmodernejsie co USA a Rusko aktualne maju - Angara A5 a Falcon 9. Pri cca rovnakej nosnosti je Falcon o 40 % lacnejsi (aj bez znovupouzitelnosti), pricom vazi o tretinu menej (540 vs 770t). Ten rozdiel v cene je okrem ineho aj vdaka tomu ze vsetkych 10 motorov Falconu stoji cca ako jeden jediny RD-191. Pricom odvedu presne tu istu pracu.”
Srovnavat projekty soukrome a statni firmy a podle toho hodnotit, jak kdo je moc daleko, je hodne zvlastni.Skrýt celý příspěvekCarnakus - nefantaziruj. USA nepotrebuje robit reverse engineering, k RD-180 maju viac menej komplet dokumentaciu a ciste teoreticky ho mohli zacat davno vyrabat doma. Dovody preco ...Zobrazit celý příspěvek
Carnakus - nefantaziruj. USA nepotrebuje robit reverse engineering, k RD-180 maju viac menej komplet dokumentaciu a ciste teoreticky ho mohli zacat davno vyrabat doma. Dovody preco to nerobia su uplne prozaicke - neoplati sa stavat na zelenej luke linku na motory ktore su uz technologicky prekonane a su drahe jak prasa na vyrobu. Ako tak sa to oplati kym to vyrabali za relativne lacny peniaz Rusi, vyrabat ich v USA je proste sprostost.
Derivaty RD-170 totiz nie su ziaden svaty gral kosmonautiky. Na to kedy boli navrhnute a postavene je to uzasny kus techniky ale zazrak to nie je a su sakra drahe na vyrobu (zvlast ak by sa mali vyrabat v USA). Tak ze vlastne nikto okrem USA na nich nelieta, ani samotne Rusko na to moc nema prachy - vid nelietajucu Angaru. Ono totiz len vyrobna cena je cca 8 milionov za komoru. Komercna cena RD-181 je potom cca 16 milionov a RD-180 okolo 25 milionov.
A ktomu co ma nahradit RD-180, momentalne najdalej je BE-4, ktory ma s RD-180 spolocne len to ze je to tiez ORSC cyklus. Inak uplne ine palivo (metan), uplne ine technologie vyroby a materialy. Vo vysledku par BE-4 ma o 25 % vyssi tah pri tretinovej cene. Plus BE-4 ma s ohladom na filozofiu akou bol navrhnuty slusny priestor pre dalsie zvysovanie tahu.
Najblizsie k derivatom RD-170 bude mat AR-1, ak ho dokoncia, ale este aj ten je niekde uplne inde, materialovo aj pouzitymi technologiami.
Inak, aby si videl tu technologicku priepast staci si porovnat to najmodernejsie co USA a Rusko aktualne maju - Angara A5 a Falcon 9. Pri cca rovnakej nosnosti je Falcon o 40 % lacnejsi (aj bez znovupouzitelnosti), pricom vazi o tretinu menej (540 vs 770t). Ten rozdiel v cene je okrem ineho aj vdaka tomu ze vsetkych 10 motorov Falconu stoji cca ako jeden jediny RD-191. Pricom odvedu presne tu istu pracu.Skrýt celý příspěvekDušan "A to Porsche je dobrý príklad ... veril by nemajký Nemec v roku 1989, že bude nakupovať Porshe zo Slovenska ?" aby sme to ujasnili. V Bratislave sa nemontuje Porsche. V ...Zobrazit celý příspěvek
Dušan "A to Porsche je dobrý príklad ... veril by nemajký Nemec v roku 1989, že bude nakupovať Porshe zo Slovenska ?"
aby sme to ujasnili. V Bratislave sa nemontuje Porsche. V Bratislave alebo vo Finsku sa montuju čudne klony s logom Porsche. Jedine ozajstne Porsche je model 911.
A teraz tej helikoptere. Rovnakym "uspechom" je aj predaj starych Albatrosov pre americkych sukromnikov. Ale pokial si pamätam, tak Albatrosy sa nevyvyjali a nestavali pre amaterske akrobaticke skupiny.Skrýt celý příspěvekCermakusy Ano těžko rozporovat, že letectví je strategické odvětví a těžko si představit třeba Typhoon s ruským motorem :)), ale v civilním letectví už tomu tak úplně není a ruské ...Zobrazit celý příspěvek
Cermakusy
Ano těžko rozporovat, že letectví je strategické odvětví a těžko si představit třeba Typhoon s ruským motorem :)), ale v civilním letectví už tomu tak úplně není a ruské motory/letadla dlouhodobě nestíhají západním protějškům ekonomikou provozu to je ten hlavní důvod proč se například ruská dopravní letadla nebo ruské motory tak neprosazují, nebo si myslíte, že majitelé soukromých leteckých společností koukají na ideologii a ne na peníze?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...