Nové motory pro těžké ruské vrtulníky Mi-26 v roce 2025

Foto: Mi-26 ma moskevské výstavě MAKS 2013; větší foto / Vitaly V. Kuzmin; CC BY-SA 4.0
Mi-26 ma moskevské výstavě MAKS 2013; větší foto / Vitaly V. Kuzmin; CC BY-SA 4.0 

Ruské vrtulníky (dceřiná společnost koncernu Rostech) pracuje na nových motorech pro supertěžké dopravní vrtulníky Mi-26. Nové pohonné jednotky PD-12B patří do velké rodiny nových ruských proudových motorů a v případě Mi-26 nahradí motory D-138 od ukrajinské společnosti Motor Sič.

V současné době ruské letectvo papírově provozuje 41 vrtulníků Mi-26, národní garda deset Mi-26 a neznámý počet Mi-26 najdeme u ruské pohraniční stráže. U civilních provozovatelů létá dalších 17 vrtulníků Mi-26.

 

 

Mi-26 je bezkonkurenčně největší a nejvýkonnější helikoptérou na světě. Maximální vzletová hmotnost je 56 000 kg. Největší západní stroj CH-53K King Stallion má maximální startovací hmotnost 38 400 kg. Mi-26 přepraví 20 tun nákladu na vzdálenost 400 km. Posádku tvoří pět osob a v nákladovém prostoru najde místo až 90 vojáků.

 

Otázkou je, kolik vrtulníků Mi-26 je letuschopných nebo bojeschopných, protože Rusko nemá přístup k náhradním dílům pro ukrajinské motory D-138.
 

V Rusku proto probíhá vývoj zcela nových turbohřídelových pohonných jednotek PD-12B, které využívají jádro z proudového motoru PD-14 z vyvíjeného ruského civilního letadla MS-21. Práce na PD-14 začaly v roce 2008 a sériová výroba MS-21 odstartuje v roce 2020. Jádro PD-14 lze podle francouzského magazínu Air & Cosmos využít pro stavbu motorů s tahem od 9 do 14 tun. Vývoj a výrobu motorů PD-14 a PD-12B řeší Spojená korporace na výrobu motorů (Rostech).

 

Avšak obchodně zajímavějším důvodem pro zahájení vývoje motoru PD-12B je nepochybně projekt čínsko-ruského vrtulníku AHL (viz dále).
 

Nové pohonné jednotky PD-12B budou mnohem výkonnější  dv a motory PD-12B poskytnou maximální výkon 2×10 812 kW (D-138 2×8500 kW). Ruský motor sice váží o 100 kg více, ale spotřeba remotorizovaného Mi-26 poklesne o 9 %. To dovolí přenášet těžší náklad na větší vzdálenosti. Zároveň klesnou provozní náklady, nejen díky úspoře paliva, ale také díky nižším nárokům na servis a údržbu.
 

V Mi-26 však zůstane původní reduktor, takže výkon PD-12B musí být omezen na úroveň původního motoru. Vyšší výkon se tak nedorazí na maximální vzletové hmotnosti, ale spíše na schopnosti létat s těžším nákladem ve větších výškách nebo/a v horkých oblastech. Motor PD-12B zajistí maximální výkon až do výšky 2000 metrů (D-136 dosahuje maximálního výkonu pouze na hladině moře).
 

Letové zkoušky remotorizovaného Mi-26 začnou v roce 2023 a začátek sériové výroby PD-12B se očekává v roce 2025. Samotná koncepce motorů PD-12B byla dokončena v minulém roce. V letošním roce se plánuje ukončení technického projektu, včetně konstrukční dokumentace.

 

Názorné video ukazující velikost vrtulníku Mi-26 a sílu motorů „na plný výkon.

 

„Jedná se o součást velkého projektu, v rámci kterého Rostech vyvíjí celou řadu motorů [PD-14, PD-12B, PD-35, PDV - pozn. red. ], aby naplnil poptávku leteckého průmyslu po pohonných jednotkách. Budu připraven přinést bližší informace na podzim, kdy budeme vědět, že vše zvládneme ‒ za dané peníze a v dané termíny,“ uvedl Anatolij Serďukov, bývalý ruský ministr obrany a současný šéf letecké divize koncernu Rostech.

 

O samotném motoru Serďukov uvedl, že využívá zkušenosti s vývojem motorů pro stíhačku Su-57 a některé jeho součástky vzniknou pomocí 3D tisku.

 

Na první pohled dlouhá doba vývoje PD-12B je dána nutnosti de facto pro Mi-26 vyvinout zcela nový turbohřídelový motor, vyřešit umístění větších motorů, provést nové pevnostní výpočty a následně provádět mnohonásobné testy/úpravy (sestavit vrtulník, provést testy, zjistit problém, nalézt řešení, provést demontáž, upravit motor a konstrukci uchycení a provést další testovací kolečko).

 

Rusové rovněž plánují PD-12B nabídnout pro připravovaný projekt čínsko-ruského těžkého dopravního vrtulníku AHL (Advanced Heavy Lift). Musí však nejdříve přesvědčit čínskou stranu ‒ Peking počítá u AHL právě s ukrajinskými motory od firmy Motor Sič.


 

Model vrtulníku AHL / přes čínské diskuzní fórum FYJS

 

Serďukov je však přesvědčen, že Číňané zvolí nově vyvíjené ruské motory, protože na Ukrajině není politická situace stabilní, tak jako v Rusku.“ V každém případě finální smlouva o programu AHL ještě nebyla podepsaná, protože podle Serďukova je „smlouva složitá a dialog stále pokračuje.“

 

„Vedoucí projektu je čínská strana a ta se musí rozhodnout, který motor bude ve vrtulníku [AHL - pozn. red.]. Ale vím jistě, že pokud společnost Rostech vyvine motor pro AHL, bude mnohem modernější a ekonomičtější než motor, který momentálně nabízí Motor Sič,“ říká Serďukov.

 

Zájem Rusů dodávat motory pro AHL je více než pochopitelný, protože Čína plánuje do roku 2040 nakoupit až 200 vrtulníků AHL, což reálně znamená výrobu okolo 500 motorů (včetně náhradních).

 

Vzletová hmotnost AHL je projektována na 38 000 kg se schopností přepravit deset tun uvnitř nákladového prostoru a 15 tun v podvěsu. Ač AHL vychází z konstrukce Mi-26 (nebo z konceptu Mi-46), výkonově se zařadí spíše vedle vrtulníku CH-53K King Stallion.

 

Zdroj: ATO.ru, BMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rusko otestovalo protiraketový systém S-500 Prometej

Podle americké televizní stanice CNBC, která se odvolává na svůj nejmenovaný (!) zdroj z prostředí ...

Ruská modulární letecká munice vzduch-země Grom

Ruská korporace Taktické raketové zbraně (TRZ) pracuje na zajímavé letecké munici vzduch-země Grom. ...

Bojové vozidlo Kurganěc-25 se chystá na vojskové zkoušky

V letech 2019 až 2021 ruská armáda získá neurčitý počet prototypů bojových vozidel Kurganěc-25. ...

Páteř ruského námořnictva: Fregata Admirál Gorškov ve službě

V Petrohradě byla dne 28. července slavnostně zařazena do služby ruského námořnictva fregata Admirál ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • rasto123
    00:30 11.08.2018

    Pán Čertík máte iné zdroje ako L plus k ? Čo sú Vaše zdroje? Máte "prevratné" zistenia. Moje zdroje sú len povrchné. Pokračujte ďalej . Takto sa buduje národná hrdosť.

  • givicz
    14:29 09.08.2018

    Czertik zase se pleteš... Suchoj Superjet 100 jsem s jiným motorem jako je SaM146 neviděl ... což je minimálně z 50% ruský motor... pokud vím tak v západní Evropě Suchoj Superjet 100 nakoupili minimálně Irové, létat mají v Belgii.. a na Americkém kontinentu Mexičané..

    Irský Cityjet převzal první Suchoj Superjet
    https://www.airways.cz/zprava/...

    PD14 je hotový nicméně mu ještě chybí potřebné bumážky pro provoz v západní Evropě, což je otázka klidně na další dva, tři roky (zkušenost se SaM146 u kterého to trvalo podobně)

    Porovnání MS21/Boeing 737/Airbus A320
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Czertik
    13:56 09.08.2018

    givitcz
    ano, francouzko-rusky "bastard" se pouziva u suchoje, ale ne u mi-21, proto sem ho nezminoval, kdyz uz byly zmineny oba letouny.
    a problem toho bastarda je v tom, ze se priznava ze je to downgraded verze zapadniho motoru, a jaci ze uzivatele s nim litaji ? vsechno ruske spolecnosti, vyjma dvou, indoneske a laoske.
    ano, co se tyka pd-14 ja mu nemam problem priznat 100% rusky, jenze problem je v tom ze zatim operacne nikde nasazeny neni, uvidime jak to bude za 2 ci 5 let a zdali na nem bude litat nekdo jiny nez rusove.

  • givicz
    12:53 09.08.2018

    Czertik pleteš se.. motory SaM146 pro Suchoj Superjet 100 co se prodávají i v západní Evropě nejsou cizí.. tyto motory jsou výsledkem spolupráce Francouzů z firmy Snecma a Ruského Saturnu viděl bych to tak 50 na 50, kdy konečná kompletace motoru se provádí v Rusku ... v poslední době slyším z Ruska názory, že by se měla lokalizovat výroba motoru v Rusku na 100% ... letadlo se samozřejmě kompletuje ze 100% v Rusku..

    Co se týče PD14 jehož vývoj je prakticky dokončen a je na prahu sériové výroby tak ten bych řekl, že je ze 100 % Ruský a parametrově je na špici toho co se vyrábí ve světě.. předpokládám jelikož u PD35 se mluví i o vojenském nasazení u An124 nebo jeho nástupce označovaném zatím jako Elefant (Slon) tak předpokládám, že to bude 100% Ruský výrobek..

  • Czertik
    01:55 09.08.2018

    jenze u superjetu 100 a ms21...ty krasne demonstuji to co pisu, pouzivaji zapadni motory a ty ruske sou az prilis nove, aby slo rict jak moc se vyrovnaji tem zapadnim. byt je jasne ze rusove budou kupovat je...otazka je, jestli dokazi presvedcit kohokoliv mimo rusko aby sel do nich misto osvedcenych pw.
    a skutecne je ve hvezdach jak dopadne ono velke dopravni letadlo v rusko-cinskem projektu.

  • givicz
    01:13 09.08.2018

    Czertik tak já myslím, že takový Suchoj Superjet 100 má parametry na úrovni ... podle mě i MS21 s novými motory PD14 je také špičkové letadlo... Rusové vyvíjí s Číňany nové obří dopravní letadlo, kde se mají uplatnit nové motory PD35 (ano to je zatím budoucnost)

  • Czertik
    21:14 08.08.2018

    dany
    to nejsou zadne uchylne konstukce , to je proste konstatovani toho jak to v rusku chodi a dopada.
    vis co, precti si posledni vydani letectvi a kosmanautika, a mas tak celkem podrobny clanek o projetku mi-38 s nazvem tusim zadna zarna budocnost pro mi-38, ci tak nejak.
    probiraji tam na cca 5 strankach to kdy a proc zacal vyvoj jak probihal a jak skoncil.
    sem tiu napisu zaver k jakemu tam dospely - ve sve vykonove kategorii je uplne zbytecny, zapadni vrtulniky co tahaji 5-7 maji uplne jine parametry a tem nemuze mi konkurovat, takze zapad je nekoupi, pro civilni trh sou prilis drahe a armadni zakaznici co pouzivaji vychodni vrtulniky tak velke nakady netahaji a tahat nebudou.
    cili vrtulnik jehoz budoucnoust je velmi nejista a je duvod se ptat jestli mel jeho vyvoj vubec smysl.
    napis me podobny priklad zapadniho vyvoje (a je jedno letadla ci vrtulniku) u ktereho vysledek zbuzoval otazku proc byl vubec vyvijen.
    muzes jakykoliv projekt za psoeldnich 50 let. to abys posporil svoji torii ze si rusove tu kritiku nezaslouzi.

  • Marw
    15:24 08.08.2018

    Teraz som si to po sebe este raz precital, a samozrejme malo tam byt ze par BE-4 stoji o tretinu menej ako RD-180, a nie ze stoji tretinu....mea culpa

  • danny
    15:17 08.08.2018

    Czertik: gratuluji. Tentokrát mě tvá argumentace cernakusovi zcela odzbrojila.

  • Czertik
    13:40 08.08.2018

    cernakus, wow wolik ideoligie a ze me delaji zapaleneho ideologa :)

    1. jiste ze letectvi je strategicky prumysl, proto ma smysl ho co nejvic rozvijet
    2. muzes mit pravdu v tom , ze z ideologickych (sic) duvodu zapad do civilnich letadel nemontuje ruske motory...ale cim vysvetlis to, ze sami rusove do svych letounu montuji zapadni motory a ne domaci ruske ?
    3. so se tyka motoru nk-43 a rd-180. ano ruske motory muzou byt v tomhle bez amickeho ekvivalentu..ale to nic neznamena. v pripade nk-43 proste takovy motor nepotrebuji a u rd-180 se proste brzo nahradi.
    a skutecne amici NIKDY nebudou vyrabet kopii motoru rd-180, chvili se o tom uvazovalo, protoze jejich dilenska kvalita sla dolu, ale zjistily ze by to stalo 2x tolik, tak z toho seslo.
    a az amici prestanou v 2021 motory rd-180 pouzivat, co bude s nema dal ? jakou maji perspektivu v ruskem kosmickem programu ,
    4. ano co se tyka vykonu motoru pro vrtulniky, tak sssr nema konkurenci...a co jako ?
    jiste ze by amici radeji pouzili 2 motory misto 3 u sveho king stalionu, ale holt nejsou rusove, dokazali si spocitat ze bude ekonomicky vyhodnejsi tam montovat 3 motory misto toho aby vyvyjeli natolik silne aby tam daly 2 motory jiz by postavili jen par stovek kusu.
    jenze v sssr/rusku se nehraje na logiku a ekonomiku vyroby..a proto taky dopadly jak dopadly.

  • Czertik
    13:18 08.08.2018

    fenri

    Rusové nevyváží motory=špatně
    Rusové vyváží motory=špatně

    jiste, oba priklady plati a oba sou spravne, jak je to mozne ?

    prvni snad nemusim rozebirat, druhy je tez jasny, protoze v druhem pripade si driv montoval cely vtrulnik, ted do nej montujes jen cast vybaveni. (jiste, muzes namitnout ze ahl neni mi-26, ale vicemene jen jeho idovy nastupce, ale ahl zase vychazi z mi-46, coz mel byt nastupce mi-26).

    mr.lukas

    ano, jiste ze kazy vi, ze v sssr byla na prvnim miste armada a pak vse ostatni, jenze u armady/vojenstvi je v tip v tom, ze technologie vyvinute pro vojaky se pak objevuje i v civilnim sektoru.
    dnesni l-39 a jeho verze ti litaji na civilni verzi (bez pridavneho spalovani) vojenskeho motoru.
    a stejne to je/bylo i u provdovych motoru pred 50 lety. proc vyvijet dva odlisne motorry kdyz u civili a armady muzes pouzit dve verze 1 motoru ?
    a skutecne si nedokazu predstavit situaci kdy by armada pro transportni letouny potrebovala odlisne motory od tech co by meli pohanet civilni dopravni letadla.

    a co se tyka pruniku na dnesni trh, neni to nemozne, je to jen o kvalite vyrobku, jeho cene a mit dostatek penez to sve utahnout. a rusove z toho prakticky nic nemaji.
    ano, dnesni trh civilnich letadel ovlada due airbus a boing...ale dovolim si heretickou otazku, jak to bylo pred 30 a 50 a 70 lety ? ac ti to neprijde airbus je skutecne relativne mlada firma (zalozena 1970 a nez necvo vyvyinula chvili to trvalo).

    a napadlo by te pred 10 ci 15 lety bude CINSKY vyrobce telefonu svetova dvojka ? ne, smal by ses te myslence ze cinani dokazou vubec vivinout vlastni telefon.

  • danny
    12:47 08.08.2018

    StandaBlabol: nectes, nevíš. Samozřejmě že pro naše média je atraktivnější vyzobavat výroky bezvýznamných šašků z Ruska, jako je Zirinovsky a spol, kteří opačnou jakoukoli kravinu, jen aby se o nich psalo, a pak to vydávat za oficielní stanovisko vlády. Ale ujišťuju tě, že když projedes indický bulvár, lokální deniky, ale celostátní média, najdeš tam ještě ujetejsich vysplechtu tuny.
    Obdobně stačí udělat týdenní selekt perliček z amerického kongresu a člověk má pochybnosti o zdravém rozumu politické reprezentace napříč republikany i demokraty. Vždy záleží, co si vybereš a co chceš vidět.

  • Marw
    12:18 08.08.2018

    Mindas - na tom porovnani nie je nic zvlastne. Vzhladom na to ze v USA vsetko robia sukromne firmy, aj ked pre stat, tak sa to inak porovnat ani neda. Ci to vyvynul sukromnik alebo statna firma je lauter prd jedno - podstatne je aku technologiu ma stat k dispozicii.

  • StandaBlabol
    11:57 08.08.2018

    nebo Danny,

    až Indové začnou zveřejňovat články o tom, jak je Tejas lepší než F-35 a jejich rušičky nutí americké námořníky v hrůze skákat z lodí do moře, taky se jim dostane zaslouženého posměchu...

  • danny
    11:41 08.08.2018

    Czertik: tak já ti to zkusím vysvětlit polopatisticky. Leze mi na nervy, když ty a pár dalších máte obsedantní potřebu pod každým článkem o libovolné ruské technice rozjíždět jako kolovrátek milionkrát omleté rozbory toho, jak je to Rusko v prdeli, jak mužici lžou, jsou neschopní a jak jim to stejně spadne, nepoletí, nebo cokoli jiného.

    Budeš mě rozčilovat úplně stejně, když pod každým článkem o zkouškách Brahmosu, zařazení Tejasu nebo libovolného indického systému budeš omílat rozbory toho, že 600 milionů Indů nemá přístup ke splachovacímu záchodu nebo se pokoušet zesměšňovat pomocí trapných argumentů jakýkoli jiný národ.

    Ty dementní rozbory krachující ruské ekonomiky a balení naprosto nesouvisejících témat do úchylných konstrukcí většinou postrádají logiku, jsou vnitřně nekonzistentní, nijak neobohacují téma článku, pod kterým diskuse probíhá a do diskuse nepřínášejí nic, protože všechny argumenty se už promlely tisíckrát dokola.

  • StandaBlabol
    10:47 08.08.2018

    to Svang,

    "Clanek je typicky fake news."

    Z toho, co je na webu to vypadá, že Rusko zmodernizuje zatím nespecifikovaný počet Mi-26 na verzi Mi-26T2V. Hlavně nová radioelektronika, avionika, kompatibilita s přístroji pro noční vidění. O motorech ani slovo. Tak jak to souvisí s tímhle článkem a dostupností nových motorů?

  • Mindas
    10:28 08.08.2018

    “Inak, aby si videl tu technologicku priepast staci si porovnat to najmodernejsie co USA a Rusko aktualne maju - Angara A5 a Falcon 9. Pri cca rovnakej nosnosti je Falcon o 40 % lacnejsi (aj bez znovupouzitelnosti), pricom vazi o tretinu menej (540 vs 770t). Ten rozdiel v cene je okrem ineho aj vdaka tomu ze vsetkych 10 motorov Falconu stoji cca ako jeden jediny RD-191. Pricom odvedu presne tu istu pracu.”

    Srovnavat projekty soukrome a statni firmy a podle toho hodnotit, jak kdo je moc daleko, je hodne zvlastni.

  • Marw
    09:27 08.08.2018

    Carnakus - nefantaziruj. USA nepotrebuje robit reverse engineering, k RD-180 maju viac menej komplet dokumentaciu a ciste teoreticky ho mohli zacat davno vyrabat doma. Dovody preco to nerobia su uplne prozaicke - neoplati sa stavat na zelenej luke linku na motory ktore su uz technologicky prekonane a su drahe jak prasa na vyrobu. Ako tak sa to oplati kym to vyrabali za relativne lacny peniaz Rusi, vyrabat ich v USA je proste sprostost.

    Derivaty RD-170 totiz nie su ziaden svaty gral kosmonautiky. Na to kedy boli navrhnute a postavene je to uzasny kus techniky ale zazrak to nie je a su sakra drahe na vyrobu (zvlast ak by sa mali vyrabat v USA). Tak ze vlastne nikto okrem USA na nich nelieta, ani samotne Rusko na to moc nema prachy - vid nelietajucu Angaru. Ono totiz len vyrobna cena je cca 8 milionov za komoru. Komercna cena RD-181 je potom cca 16 milionov a RD-180 okolo 25 milionov.

    A ktomu co ma nahradit RD-180, momentalne najdalej je BE-4, ktory ma s RD-180 spolocne len to ze je to tiez ORSC cyklus. Inak uplne ine palivo (metan), uplne ine technologie vyroby a materialy. Vo vysledku par BE-4 ma o 25 % vyssi tah pri tretinovej cene. Plus BE-4 ma s ohladom na filozofiu akou bol navrhnuty slusny priestor pre dalsie zvysovanie tahu.

    Najblizsie k derivatom RD-170 bude mat AR-1, ak ho dokoncia, ale este aj ten je niekde uplne inde, materialovo aj pouzitymi technologiami.

    Inak, aby si videl tu technologicku priepast staci si porovnat to najmodernejsie co USA a Rusko aktualne maju - Angara A5 a Falcon 9. Pri cca rovnakej nosnosti je Falcon o 40 % lacnejsi (aj bez znovupouzitelnosti), pricom vazi o tretinu menej (540 vs 770t). Ten rozdiel v cene je okrem ineho aj vdaka tomu ze vsetkych 10 motorov Falconu stoji cca ako jeden jediny RD-191. Pricom odvedu presne tu istu pracu.

  • palo satko
    09:10 08.08.2018

    Dušan "A to Porsche je dobrý príklad ... veril by nemajký Nemec v roku 1989, že bude nakupovať Porshe zo Slovenska ?"
    aby sme to ujasnili. V Bratislave sa nemontuje Porsche. V Bratislave alebo vo Finsku sa montuju čudne klony s logom Porsche. Jedine ozajstne Porsche je model 911.

    A teraz tej helikoptere. Rovnakym "uspechom" je aj predaj starych Albatrosov pre americkych sukromnikov. Ale pokial si pamätam, tak Albatrosy sa nevyvyjali a nestavali pre amaterske akrobaticke skupiny.

  • Jara
    08:50 08.08.2018

    Cermakusy
    Ano těžko rozporovat, že letectví je strategické odvětví a těžko si představit třeba Typhoon s ruským motorem :)), ale v civilním letectví už tomu tak úplně není a ruské motory/letadla dlouhodobě nestíhají západním protějškům ekonomikou provozu to je ten hlavní důvod proč se například ruská dopravní letadla nebo ruské motory tak neprosazují, nebo si myslíte, že majitelé soukromých leteckých společností koukají na ideologii a ne na peníze?

  • Husita
    08:35 08.08.2018

    Američani RD - 180 rozhodně nekopírují.

  • svang
    02:58 08.08.2018

    Clanek je typicky fake news. Snazi se v ctenarich vyvolat dojem, ze Mi-26 bude muset cekat do roku 2025 na nove motory, protoze Ukrajina ukoncila jejich dodavky. Ale to je lez jako vez. Firma Rosvetrol, ktera je soucasti koncernu Russian Helicopters, dokonci testovani v pristim roce a jeste v 2019 rozjede seriovou vyrobu. Tolik z nedavneho vyjadreni Igora Sycheva, jednoho z predstavitelu firmy Rosvertol.

  • cernakus
    00:44 08.08.2018

    czertik:

    ono to bude spíše o tom, že letectví je strategický průmysl, takže není zrovna moc myslitelné použít Ruský motor v Západním letounu. Zejména pokud západní ekvivalenty jsou ruskému víceméně rovné a jediným značným rozdílem je tak cena (která ale nehraje takovou roli u strategických věcí), pokud vůbec (západní motoráři mohou značně srazit cenu díky větší sériovosti).
    Plus zde hraje naturel zápaďáků, kteří slovany těžce pohrdají a opět to už musí být, aby si od nás něco koupili.

    Dám příklad z kosmonautiky. USA ani náznakem nemají motor srovnatelný s NK-43 nebo RD-170 rodiny. Jak parametry, tak spolehlivostí, tak cenou. Proto je kupují. Nicméně trochu se přitvrdilo a přestože se jedná prakticky o civilní sektor, tak USA od ruských motorů odcházejí. Dokonce zacházejí tak daleko, že reverzním inženýrstvím RD-180 kopírují a během dvou let by měl být k dispozici. Parametricky bude zřejmě podobný nebo jen o něco lepší (RD-180 je na hraně teoretických schopností) ale už teď se ví, že bude nejméně dvakrát dražší. Přesto bude používán místo RD-180.

    Naopak Čína nevolí západní motory, ale motory ruské( levobřežní Ukrajina je Rusko a Putin je debil, že ji už dávno nezabral) ze stejných strategických důvodů, jako Západ motory ruské nezvolí.

    Mimochodem, ve vrtulníkových motorech je Rusko (SSSR) zcela jednoznačně na špici. Najděte ekvivalent TV3-117 nebo právě D-136. jejich robustnost, spolehlivost, měrný výkon při velmi solidní spotřebě budete hledat docela dlouho. Američani by určitě raději nacpali jen dva výkonné motory do CH-53E, místo nepraktických tří slabých, jen kdyby je měli ;-)

  • mr.lucas
    00:25 08.08.2018

    Czertik:
    No máš i nemáš pravdu. Tady se obecně nedá stavět RF a západ na stejnou úroveň, vždyť obě měly diametrálně odlišný vývoj a to jen, když vezmu od začátku 20 stol. do teď. V SSSR a to přece každý ví, byla na prvních 10 místech důležitosti armáda a podle toho vypadal i vývoj a výzkum. Vše ostatní bylo podružné a to se týká i civilních letadel, vrtulníku a pohonných jednotek k nim. Civilní výroba ve svazu neměla prioritu a ty civilní nebo zcivilněné letadla a vrtulníky byly určeny hlavně pro východní blok a jeho spřátelené státy. Takže není divné, že dnešní Rusko nevyrábí a nedodává nijak podstatně do civilního sektoru. A dnešní Rusko nemá sílu SSSR, ztratilo obrovskou část technologické základny, která zůstala buď na území jiných státu a nebo zanikla po rozpadu svazu v těžkých 90. letech. I v dobách SSSR pokus o širokotrupé letadlo, které by mohlo konkurovat tandemu Boeing + Airbus v podobě IL-86 skončil neúspěchem.
    Poměrně úspěšný Suchoj SSJ-100 a připravovaný MS-21 jsou maximem na poli civilních letadel v RF v současné době a myslím, že i kdyby na to rusové měli peníze, lidi a technologie tak průnik tam kde excelují A350 či B787 by se jim stejně nepodařil a to samé platí u vrtulníků Leonardo + Airbus + Bell + Sikorski, tam není místo pro dalšího.
    I za dob SSSR to co vyráběli, tak mělo malý podíl na civilním trhu, nebojím se říct symbolický, ikdyž větší než dnes.

    Mi-26 potřebuje modernizaci, Ukrajina jim motory nedá, tak se pokusí o vývoj svého, bude to trvat, ale myslím, že se jim to podaří. Je to impozantní stroj!!

  • fenri
    23:54 07.08.2018

    Czertik: někdo někde napsal, že jsou Rusové na špici? Kde? Nebo nám soudruh Czertik v stranickém zápalu zapomněl číst?

    Rusové nevyváží motory=špatně
    Rusové vyváží motory=špatně

    Soudruhu, takhle ten ideoboj nevyhraješ. Mamlase lze dělat jen do uvěřitelné míry, ve fázi, kdy vyvracíš sám sebe, stává se z ideologické práce komedie. :-DD

  • Czertik
    23:02 07.08.2018

    lidi, vy me porat cpete do ust ideologii, ze sem zaujaty proti rusku, misto proste realneho konstatovani ze rusko je cim dal tim vic v pr****.
    a kdyz uz vezmu tem vamy milionkrat omylany priklad rr a motoru v cizcih lodi, a ze ja to neberu jako degenraci jejcih shopnosti a jako analog davate ze to same delaji rusove a ja to beru jako degenaraci.
    takl me teda vysvetete tyhle paradoxy, kdyz je dle vas ruska technologie tolik na spici.
    kolik ze civilnich dopravnich letadel lita na v rusku vyrobene/vyvynute motory ?
    kolik je to u domacich a u zahranicnich vyrobcu ?
    a pak to porovnejste s temi vyrobeneymy na zapade.
    takze az uz to budete brat z jakehokliv hlediska, vzdy vam vyjde ze zapad je tu daleko lepsi nez rusko.
    a skutecne nemuzete brat rr jako neco spatneho kdyz vypnuje znacnou cast trhu.
    kolik % trhu maji rusove s civilnimi motory ?
    a nemusime skoncit jen u letadel, kolik % motoru je to u vrtulniku ?
    saha nekdo kdyz vyvyji novy vrtulůnik po ruskych nebo zapadnich motorech ?
    a muzeme jit dal, kolik % svetoveho trhu je letadel vyrobenych na zapade a kolik v rusku ?
    a jak to bylo pred 30 a 50 lety ?
    uz chapete na co narazim ?

  • asdf
    22:47 07.08.2018

    dusan > ked sme pri tych motoroch.

    Napr. podla tohto http://www.motorsich.ru/motor/...

    maju ukrajinske motory pohanat aj Evektor EV-55.

    No len podla vyrobcu evektor https://www.evektor.cz/cz/ev-5... su tam motory Pratt & Whitney Pratt & Whitney PT-6A-21

  • asdf
    22:36 07.08.2018

    dusan > to veru nepatria medzi dolezite typy.
    Pokial sa da verit wiki, tak napr DA50 zalietali v roku 2007 a je postaveny jediny prototyp.
    V 2015 vznika prototyp 7 miestnej verzie s ukrajinskym motorom.
    A v roku 2017 tu mame pre istotu verziu DA-50 vybavenu dieslovymi motormi.

    DART 450 - prototyp vzlietol v roku 2016 s ukrajinskym motorom. No uz 3 prototyp, ktory vzlietol v roku 2018 je vybaveny motorom General Electric GE H75-100.

    Musim uznat, ze som netusil ze nejake take lietadla vobec existuju.

  • dusan
    21:45 07.08.2018

    palo satko:

    Diamond DA50-JP7
    Diamond DART 450

    Samozrejme to učite nie sú "dôležité" typy, ale napr. jedným z najväčších zákazníkov pre ruské vrtuľníky "rodiny" Mi-8 (samozrejme s ukrajinskými motormi) bola vláda USA, ktorá ich dodávala pre svojich spojencov ... čiže ak znie otázka či "Západ nakupuje ukrajinské motory a lietajú s nimi nejaké dôležité lietadlá a vrtuľníky" je, že to sú motory pre Mi-8/24. Mimochodom Amíci neradi zisťujú, ale v Afganistane to s tou náhradou za UH-60A to vyzerá dosť bledo .... a priznávajú, že rada Mi-8 je pre Afganistan "nenahraditeľná" .....

    Ukrajina je niekde 20 rokov spoločensky od nás dozadu ... takže čakať "zázrak", že nás dobehne za pár rokov (západ ani nehovoriac) sú také isté ilúzie v akých sme žili začiatkom 90-tich rokov my ....

    A to Porsche je dobrý príklad ... veril by nemajký Nemec v roku 1989, že bude nakupovať Porshe zo Slovenska ?

  • palo satko
    20:23 07.08.2018

    Dušan nepíšte zufalosti o Porsche, ked je debata o ukrajinskej vyrobe motorov. Už 25 rokov može Zapad nakupovat ukrajinske motory a lietaju s nimi nejake dôležite lietadla a vrtulniky? Dajte sem zoznam.

  • dusan
    19:54 07.08.2018

    palo satko

    Predpokladám, že pre Vás nebude problém motor so štítkom "Made in Germany" ....

    samozrejme vyrobený na Ukrajine : )

    Toto je totiž bežná prax svetových značiek .... i Porsche vyrába "všetko v Nemecku" - podľa ich vyhlásenia .... i značiek ... každý však vie, že časť produkcie je z Bratislavy.

    Čo je kde vyrobená už dávno nemá zmysel riešiť ... je to dávno len čistý marketing pre tých zákazníkov čo si myslia, že to je dôležité...

  • danny
    17:22 07.08.2018

    Clanek: příklady jsem vybral zcela záměrně. A zcela záměrně jsem nepoužil Jobse, Muska, Winterkorna ani Vošického.

    Vzhledem k tomu, že na východ od Benešova nevnímám jen jeden velkej Mordor, ale státy, územní celky, jednotlivé vlády, v nich samostatné resorty, také nestátní subjekty a za všemi těmi oddělenými entitami jedince s rozličnými motivy, kompetencí a právem se k čemukoli vyjadřovat (tiskový mluvčí, ředitel, ministr, náměstek, nezávislý analytik, závislý analytik, novinář, opoziční aktivista atd...), dovoluji si každé vyjádření hodnotit v kontextu a nenechávat emoce zatemnit vnímání.
    Ty si, s dovolením, nechávám na lepší příležitosti.

  • fenri
    15:40 07.08.2018

    Clanek: když připočtu konstantu +2 až +5 let (vývoje a zavádění navíc oproti plánům), nezdá se mi, že by % haprujících projektů bylo v Rusku nějak extrémně velké, resp. zásadně větší, než jine. Ke každému zgrejznutému projektu není těžké najít analogické zgrejznutí jinde po světě. Zvlášť když přihlédnu k tomu, že komplet vyrábí a vyvíjí svůj paralelní technologický vesmír a na úkoly, na které má Západ cca miliardu lidí, Čína přes miliardu, tak jich je 150 milionů, tak mi přijdou celkem efektivní a schopní. A navíc je přeci drtí ty sankce, díky kterým nemají co jíst a příští rok už určitě, ale dovopravdicky zkrachují ;-)

  • Clanek
    15:26 07.08.2018

    danny
    Odpoved se primo nabizi a je i v tom vasem prispevku. Kdyz nekdo neco prohlasi a obcas nedodrzi, je to jak pisete bezna praxe, ktera se stane i "Retie, Aera, Lockheedu, Škodovky, Hamé..", kdyz ale nekdo neco slibuje opakovane a z 10 slibu se splni jeden nebo ani to ne, zacina byt divak pri kazdem dalsim "velkohubem prohlaseni" stale podrazdenejsi. Proto jste i vy sam nevedome spojil podobne pripady, Rusko a jeho zbrojni prumysl, sefa FCA s jejich Alfou Romeo, jeste by se hodilo prihodit treba Muska a automobilku Tesla, ktera uz konecne pristi mesic zacne plnit predsevzate produkcni cisla... a mate to komplet. Proti temto entitam se zvlast na internetu vystupuje stale ostreji a ostreji, ale ruku na srdce, oni sami tomu jdou proste naproti.

  • danny
    14:59 07.08.2018

    StandaBlabol:"Mě jen vadí neustálé ruské pohádky o tom, co vyvinou, vyrobí, prodají. A skutek utek"

    Chápu. Jen nerozumím jedné věci. Proč tě iritují jen a zrovna ruské pohádky? Proč vůbec máš potřebu přikládat k vyjádření Serďukova šéfa letecké divize koncernu Rostech lepit národnost? Není celkem normální, že šéf jakékoli firmy prezentuje úspěchy, plány a upíná se k potenciálnímu úspěchu u zákazníků? Stejná vyjádření čtu v každém rozhovoru se zástupci Retie, Aera, Lockheedu, Škodovky, Hamé.
    Jediné články, pod kterými ale čtu podobně podrážděné reakce, tak jsou buď ty, které se týkají čehokoli z Ruska, případně když se někde ozval Sergio Marchionne.

    Všechna vyjádření v článku jsou výroky šéfa firmy, která se pere o zakázky, nikoli úředníka z ministerstva propagandy.

    Vývoj motorů samozřejmě smysl dává. Smysl by nedávalo uzemnění flotily Mi-26. V nejbližších letech prostě není reálné, že by napětí mezi Ukrajinou a Ruskem polevilo. Smysl to dává také díky využití jádra motoru, který se bude vyrábět ve velkých sériích pro civilní aplikaci. A pokud by se podařilo ukousnout si z čínské zakázky, tak by to mohl být i komerčně úspěšný projekt.

  • palo satko
    14:42 07.08.2018

    Otazka: Vy by ste si sadli do Airbusu s ukrajinskymi motormi? Ja nie. Takže tolko, čo sa tyka perspektívy vyroby leteckych motorov na Ukrajine.

  • StandaBlabol
    14:20 07.08.2018

    Tady je ten článek. Máte ty ukrajinské motory potvrzené přímo od šéfa Rostec.
    http://weaponews.com/news/3162...

  • StandaBlabol
    14:15 07.08.2018

    danny,

    on tu někdo volá po preventivních atomových úderech? Mě jen vadí neustálé ruské pohádky o tom, co vyvinou, vyrobí, prodají. A skutek utek.

    Třeba ty motory pro AHL. Už v půlce července šéf Rostechu veřejně přiznal (ten článek si každý může vygooglit za 5 minut), že je rozhodnuto a motory pro AHL dodá Sič. Ono to dává smysl, protože:

    - Čína s Ukrajinou na motorech spolupracuje dlouhodobě. Sič dokonce oznámil vybudování továrny v Číně, kde budou probíhat opravy, servis a možná i výroba nových motorů.
    - Pro AHL budou použity výrazně modernizované motory AI-136t, které mají vyšší výkony, než to, co je uváděno v textu.
    - Rusové slibují že něco vyvinou za pět let, zatímco Sič už má funkční prototypy.

    Ve skutečnosti Rusové vyvíjejí nový motor jen pro pár Mil-26, které chtějí udržet v provozu. A protože něco takového samozřejmě nedává ekonomický smysl a je vynuceno odmítnutím Ukrajiny jim motory prodat, tak to vysvětlují, jak se dá. Přesně ve stylu propagandy "sankce nám vlastně pomáhají".

  • danny
    13:40 07.08.2018

    fenri: je to marný, je to marný, je to marný... Obávám se, že apel na elementární logiku se proti svazáckému zápalu prosadí těžko. Pořád doufám, že společnost postupně získá určitou rezistenci proti vyvolávání nenávisti a pocitu ohrožení, a že zase začne řešit přízemnější problémy, než který národ, etnikum nebo co by bylo nejlepší smést preventivním jaderným úderem. A že se zase vrátíme k věcněji pojatým diskusím.

  • fenri
    13:12 07.08.2018

    Czertik: jste silně mimo.
    Analogie k letadlům:
    USA staví celá letadla (to snad připustíte) a přesto participují úplně stejně jako Rusové na dodávkách motorů pro jiná letadla (příklad s Embraerem, můžeme jich najít mraky). Znamená to tedy, že jsou za Brazilií?
    Příklad s loďmi a Brity:
    Britové dodávají motory pro spoustu lodních projektů, aniž by ty lodě (pro které dodávají motory) sami stavěli. To, že kromě toho stavějí i svoje lodě na věci nic nemění, protože analogicky totéž dělají Rusové - dodávají (resp. chtějí dodávat) motory čínským vtulníkům a kromě toho stavějí vlastní letadla a vlastní vrtulníky. Já vím, že máte neodbytnou potřebu do toho cpát ideologii, ale proboha, dělejte to alespoň trochu inteligentně.
    A s vrtulníky také nemáte pravdu. AHL není nástupce Mi-26, takže vaše povídání o tom, jak nástupce Mil-26 vyvíjejí číňané je zcela mimo. Opět vám dám analog:
    Brazilci dělají E-190 s americkými motory. Vy tvrdíte, že USA jsou v háji, protože nemají nástupce B-737 a musí to nechat na Brazilcích. To je docela analog k tomu, co mektáte o AHL a Mi-26. E-190 není analog ani nástupce B-737 (byť pro řadu účelů mu může konkurovat). Motory dodávají Američané. AHL není nástupce ani analog Mil-26 (byť pro řadu účelů mu může konkurovat). Motory dodávají (hypoteticky) Rusové. najdi deset rozdílů.
    To, že nějaký stát vyvíjí nějaký produkt a jiný stát získá zakázku na vývoji a subdodávkách toho produkt je zcel běžné. Není běžné na to koukat optikou ideologických řečí.
    Kolik motorů dodávají Rusové do zahraničí se mi nechce hledat )to snad zvládnete sám) a je to zcela irelevantní. Čím více jich dodávají, tím více byste vykřikoval, že jsou proto zaostalí a pozadu za zeměmi, kterým je dodávají.

  • RiMr71
    12:32 07.08.2018

    Úžasný stroj, pokud se ho podaří udržet i do budoucna, je to jen dobře.

  • Czertik
    12:28 07.08.2018

    a k tomu varebeni v zahranici a doma.
    lidi vy ste asi nepochopily muj kontext a myslenku. jiste ze neni nic spatneho na tom ze embarer nakupuje motorxy v zahranici, prece jenom brazlilie nema skoro zadnou tradici ve vyrobe a vyvoji leteckych motoru a namontovat tam svetove rozsirene motory s uz existujicim technickym zazezemim je skutecne rozumejsi a komercne jistejsi, nez tam pripdne namontovat (hypoteticky exitujici) domaci motory pro nez by se musela logisticka podpora v zahranici budovat, byt by byly cenove a provozne o chlup lepsi.
    cili neni zadna hamba a upadaek, kdyz si oisvedceny drakar a motory hledas jinde.

    jenze u cinske mi-26, je problem v tom, ze rusove maji hodne dlouhou tradici jak u draku tak i u motoru a dokonce predchudce vyrabeli celeho doma, a ted by se jen propadli jen do pozice subdodavaele, divejte se na to jak chcete , ale je to upadek.
    i avionika bude u toho cinskeho domaci prip izraelska/zapadni a zadna ruska.
    dalsi upadek.
    ani z toho nevyjdou se cti, kdyby v cine byla licenncni vyroba, jako v pripade cinskych sucek.

  • Jara
    12:08 07.08.2018

    Angličané :))

  • Czertik
    12:08 07.08.2018

    fenri
    co se tyka ruskeho vyvozu, tak to se mylis, ono je skutecne (pro rusy) velmi dobre pokud budou vyvazet zbrane apod (narozdil od jidla a surovin, ktere jim moc nevydelaji a nijak neprospeji technologickemu rozvoji), jenze problem je v tom, ze trh pro ruske letadla, diky tomu jak jak ztaci technicky a sou draha, se neustale zmensuje a rusky zbrojni prumysl ma pred sebou velmi temnou budoucnost.
    vezmi si cinany, ty uz od rusu budou kupovt jen to co nemaji nebo nezvladnou (viz zminovany tezky vrtulnik nebo proudove motory u nichz maji problem s zivotnosti), ale holt co se tyka "zeleza" a elektorniky, tak to uz budou mivat navzdy jen vlastni a sou nejspis uz i pred rusy (j-20 chendu vs su-57). a skutecne si nemyslim ze by cinani uz koupili jakoukoliv novou stihacku od rusu.
    co se tyka indu, ti se odklaneji od drivejsiho nakupovani od rusu a kupuji ode vsech, resp celkove ruske dodavky zbrani se do indie se zmensuji oproti osatnim jimz rostou.
    zakaznici co hledaji technologie se proste obraci jinam, ty rusove nemuzou nabuidnout (drony apod) a zakaznici kterym jde o penize kupuji cinskou techniku, ktera podava 95%+ vykonu ruske za 70% ceny.

  • Jara
    12:05 07.08.2018

    Czertik
    Lodě se staví v Glasgow, Britové staví ponorky v Barrow

  • Czertik
    11:58 07.08.2018

    fenri
    ne neni to absolutne srovnatelne s brity, protoze ti kompletni letoun naposley postavili pred kolika, 60? lety ? coz u rusu neplati, ti stavi cele letadla/vrtulniky dodnes.
    a co se tyka lodi, tak to se taky hodne milys, svoji letadlovku kralovnu betku 2, si postavili celou v domacich lodenicich, a to ne nejvetsi lod rn v historii.
    to ze dodavaji lodni motory i pro cizi lode, jim jde pricist jen k dobru.
    kolik ze motoru, at uz leteckych ci jinych, rusove dodavaji do zahranici ? do kontrukci ktere nejsou puvodne ruske (a cinani/indove si proste ty motory nedokazi vyrobit sami) ?

  • danny
    11:25 07.08.2018

    Jsem docela zvědav na finální design AHL. Viděl jsem fotky třech rozdílných designových konceptů. V dopravní verzi se to už Mi-26 nepodobalo ani vzdáleně.

    Využití jádra z PD-14 mi příjde jako zajímavý nápad. Jestli se to povede, asi to pořádně zracionalizuje výrobu.

  • Jara
    11:14 07.08.2018

    Proč si to tedy Čína neudělá sama a nekoupí ukrajinské motory??? Pravdou je, že ruské know how potřebuje a určitě jim za něj dobře platí .....
    K hodnocení ruských pohonných jednotek je brzo, zatím víme že se na nich pracuje a podstupují testy, nic konkrétního .....

  • semtam
    10:46 07.08.2018

    Jirosi

    Fenri v čase 7:38 politiku určitě netahal, byla to reakce na "politický" komentář Czertika a de-facto vysvětlení, jak to funguje všeobecně. S politikou to nemělo nic společného. Kdo začal čistě politicko-ideologicky jsi ty.

  • Jirosi
    10:39 07.08.2018

    Fenri: "fenri Datum: 07.08.2018 Čas: 07:38"

    Politiku si sem přitáhnul ty, když si začal porovnávat propad velmocenské pozice UK, z Ruskou pozicí. Kde se to jako vždy bere jako "pokrok"...

Stránka 1 z 2