Nové motory pro vrtulníky AH-64E Guardian a UH-60M Black Hawk

Nové motory pro vrtulníky AH-64E Guardian a UH-60M Black Hawk
General Electric T901-GE-900 / GE (Zvětšit)

Americká společnosti Boeing začne s integraci zcela nových turbohřídelových motorů General Electric T901-GE-900 (tovární označení GE3000) do útočných vrtulníků AH-64E Guardian. Nové motory řady T901 jsou určeny především pro remotorizaci vrtulníků AH-64 a UH-60 Black Hawk, stejně tak pro budoucí stroje s kolmým startem a přistáním programu FVL (Future Vertical Lift).

Vývoj nových turbohřídelových motorů probíhá v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) od roku 2006. V té době bylo jasné, že současné motory rodiny T700 (od GE) se již nedokáží dostatečně vypořádat s rostoucí hmotností vrtulníků UH-60 Black Hawk a AH-64 Apache, především v  operacích ve vysokohorském a horkém prostředí.

Kromě vyššího výkonu americká armáda po nových motorech vyžadovala rovněž nižší spotřebu paliva, větší životnost a spolehlivost.

O úspěch v programu ITEP soutěžila firma GE (resp. divize GE Aviation) s joint venture ATEC (Advanced Turbine Engine Company) ve složení firem Honeywell a Pratt & Whitney (s motorem T900). V únoru letošního roku americká armáda zvolila řešení od firmy GE.

Jednohřídelový T901 sice nenabízí takové výkony jako sofistikovanější dvouhřídelový T900, ale je méně složitější, lehčí a spolehlivější (podle tiskových materiálů T900 nabízí o 10 % větší výkon a o 3 až 4 % menší spotřebu než T901).

Současný motor T700-GE-701C (nejnovější verze motorů rodiny T700), který najdeme na vrtulnících Apache / Guardian, Black Hawk, ale i na vrtulnících UH-1Y Venom a AH-1Z Viper, má špičkový výkon 1409 kW.

Motor T901 má oproti T700 nejen o 50 % větší výkon (2200 kW), ale také o 25 % nižší spotřeba, což se především projeví na delším doletu. T901 navíc má možnost dalšího růstu výkonu o 25 %. Životnost T901 do generální opravy je také větší ‒ 6000 letových hodin.


T700; větší foto / GE

Akviziční a provozní náklady T901 jsou přitom o 20 až 35 % menší než v případě T700. Nižší náklady mají být dosaženy mimo jiné pomocí 3D tisku, který umožní snížit počet součástek motoru a tím mimo jiné i zjednodušit logistiku.

Motory T700 a T901 mají identické hlavní rozměry, takže T901 lze instalovat do všech výše jmenovaných vrtulníků. Vyšší výkon znamená také výkonnější zdroj elektrické energie na palubě vrtulníku.

Vývoj motoru T901 ale ještě neskončil. Ve fiskálním roce 2021 se počítá s kritickým zhodnocením návrhu CDR (Critical Design Review) a v roce 2021 s výrobou prvního motoru určeného k ostrému testování.

Stejně tak bude nutné připravit průmyslovou a součastkovou základnu nutnou k zahájení sériové výroby. V únoru proto firma GE získala 517 milionů dolarů na dokončení projektu s tím, že motory budou připraveny pro sériovou výrobu v srpnu 2024. Mezi tím Boeing za 33,5 milionu dolarů začne s pokusnou integrací a testováním motorů T901 na vrtulnících AH-64E Guardian.


T700 a T901 mají stejné hlavní rozměry; větší foto / GE

Podle současných plánů po roce 2025 motory T901 postupně obdrží 1300 vrtulníků UH-60M Black Hawk a 600 AH-64E Guardian. S motory se počítá i pro nové stroje s kolmým startem a přistáním vzešlé ze zastřešujícího programu FVL, resp. pro průzkumně-bojový vrtulník FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft; náhrada za OH-58 Kiowa Warrior) a pro víceúčelový FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft; náhrada za UH-60 Black Hawk).

Podle webu Aviation Week vrtulník Black Hawk s motorem T901 přepraví ve výšce 1800 metrů (35°C) 13 vojáků (dva piloty a 11 vojáků) na požadovanou vzdálenost 225 km. Podle tiskových materiálů GE Aviation současný Black Hawk s motory T700 přepraví stejný počet vojáků (za stejných podmínek) pouze na vzdálenost 100 km.  

UH-60 s motory T901 může pojmout další energeticky náročné a těžké systémy (zbraně, přídavné nádrže, lasery, prostředky elektronického boje, atd.). Stejně tak bude možné na přepravu čety vojáků při aeromobilních operacích vyčlenit méně vrtulníků a zdrojů. Jeden vrtulník může navíc nést jak vojáky, tak i zbraňové systémy a další vybavení pro vojáky.

Nové motory jsou pro UH-60 nezbytností, protože americká armáda počítá s provozem UH-60 minimálně do roku 2050.

EDIT 6.9.: Ke zvýšení účinnosti motoru T901 o 25 % (resp. snížení spotřeby) patrně došlo přidáním jednoho turbínového stupně do volné turbíny. T901 tedy patrně využívá třístupňovou turbínu, podobně jako nejnovější turbovrtulový motor GE Catalyst vyvíjení v ČR firmou GE Aviation.

Zdroj: AviationWeek, MilMag

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda čeká na revoluční motory ITEP pro vrtulníky

Americká armáda (U.S. Army) v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) financuje vývoj ...

Vrtulníky AH-64E a letadla P-8A pro Velkou Británii

Velká Británie na mezinárodní letecké show ve Farnboroughu oznámila záměr nakoupit nejmodernější ...

ITEP: Vrtulníkové motory nové generace dodá GE Aviation

Průmyslový gigant General Electric (GE) postaví v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine ...

AH-64E Block II Compound: Vysokorychlostní bitevní vrtulník Apache

Firma Boeing na každoročním vojenském fóru 75th Annual Forum and Technology Display představila ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Brakant
    10:01 06.09.2019

    Tak 4400 kW pro mašiny s normální vzletovou hmotností kolem sedmi tun je docela mazec...

    • Storm
      14:17 06.09.2019

      Tak samozřejmě... Otázka ale je, jak takový nárůst výkonu ovlivní letové vlastnosti... Jestli motory budou "přidušené" a zároveň budou nastavená nová omezení letovou příručkou, aby se nepoškodil reduktor a mašina bude mít podobné letové vlastnosti jako doteď, s tím že motory budou pracovat jen na nějaké procento svého maximálního výkonu... A nárůst jejich výkonu se třeba projeví pouze po vysazení jednoho z motorů, tím že druhý běžící motor bude mít dostatečnou rezervu... Pokud ovšem dosavadní reduktor vydrží přenést takový výkon z toho jednoho nového motoru na rotor...

      A nebo letové vlastnosti s novými motory prudce stoupnou... Vtom případě co vše se bude muset společně ještě vyměnit spolu s těmi motory... Silnější motory budou potřebovat nejspíš nový reduktor který bude potřebovat silnější uchycení v trupu. Rotor bude moct s o tolik silnější motory a novým reduktorem pracovat s lopatkami nastavenými na větší úhel náběhu, což se projeví zvýšeným kroutícím momentem na hřídeli rotoru a jestli si ten hřídel s těmi torky navíc poradí... Bude zajímavé jak se s takovým nárůstem výkonu nakonec vypořádají...

      • Brakant
        10:43 08.09.2019

        Podle mě kvůli tomu tak razantní změny nebudou. Možná u nějaké nové verze, pokud to vůbec bude zapotřebí. Skříň náhonů je obvykle dimenzovaná na vyšší výkony a má krátkodobou přetižitelnost . Pokud se ale využije výkon pro zvýšení MTOW pak bych spíš hledal problém u transmise vyrovnávacího rotoru. Vyšší MTOW - vyšší tah - vyšší reakční moment a potřeba vyššího výkonu na vyrovnávací rotor. "Ocas" je nejslabší částí klasického vrtulníku, proto mám taky rád koaxiál - nebere výkon a letí to i bez "ocasu"... :) Navíc je vhodnější pro vyšší rychlosti. Ale jak píšeš, hlavní výhodu vidím v záloze výkonu při poruše jednoho motoru, nebo krátkodobě, pro vzlet za vyšších teplot/velkých n.m.v. Uvidíme, jak jim to bude fungovat...

  • Jan Grohmann
    09:18 06.09.2019

    Přidána poznámka k článku: Ke zvýšení účinnosti motoru T901 o 25 % (resp. snížení spotřeby) patrně došlo přidáním jednoho turbínového stupně do volné turbíny. T901 tedy patrně využívá třístupňovou turbínu, podobně jako nejnovější turbovrtulový motor GE Catalyst vyvíjený v ČR firmou GE Aviation.

  • xstandis
    16:08 05.09.2019

    Bezpochyby za tim stoji nove slitiny, ktere vydrzi pracovat pri vyssi teplote. Nastesti Cina neni jeste stale silna ve fundamentalnim vyzkumu a vyvoji a tohle ji dlouho potrva.

  • fotr
    15:52 05.09.2019

    Klobouk dolů, navýšení výkonu o 50% při menší váze a spotřebě, to zní téměř neuvěřitelně. Pokud vím tak se tohle za posledních x let ještě nikomu u leteckého motoru nepovedlo. Je možné že je za tím ta nová slitina kterou se údajně podařilo GE získat?

    • Sholva
      15:59 05.09.2019

      Může, ale kdo ví. Nicméně to není zas tak zvláštní, ten nárůst výkonu. Je to zbrusu nový motor, s použitím nových poznatků, zkušeností se starší generací atd. Podívejte se na dnešní zcela nové motory v autech a na to, co vydojí za výkon - je to o dost víc než starší, typově porovnatelné mašiny.

    • UnionPacific
      23:01 05.09.2019

      Dobrý deň.
      Čo je to za zliatinu a ako prevyšuje súčasné Nimonicy ?

      • koteky
        11:11 06.09.2019

        Možno ide o CMC-composite...tento composite má byť použitý aj pri motore GE9X v HP turbíne.

    • Huml
      10:11 06.09.2019

      Samozřejmě ke změnám materiálu tvaru lopatek kompresoru a turbíny určitě došlo, ale to nedá tak markantní zvýšení parametrů. U tak silných motorů bývají 2 turbínové stupně spojené s motorem a pak dva volné turbínové stupně napojené na reduktor motorů, jak u americké, tak ruské provenience. Tak markantního zvýšení výkonu a účinnosti dosáhli přidáním jednoho turbínového stupně navíc, jestli-že 2 volné turbíny přenášejí na reduktor 100% nominálního výkonu, tak přidáním jednoho stupně navíc se TEORETICKY zvýší výkon NA 150% toho původního a adekvátní snížení spotřeby.
      Díval jsem se na řezy nových výkonných motorů pro nové mašiny CH-53K a v-22 Osprey a tam už jsou 3 stupně na vývodu do reduktoru, u konstrukčně starších, ale stále špičkových T-700 jsou pouze 2.

  • tryskac
    15:46 05.09.2019

    Ešte by som dodal, že v článku je uvedené, že sériová produkcia ma začať niekedy v druhej polke 2024. Za predpokladu, že nenastane žiadne zdržanie, odklad. Potom kým sa vymeni pár sto motorov pre užívateľov v USA, takže niekedy v roku 2030 by boli volne aj na export. Co je celkom dobra perspektíva, vedieť, že výkonnejší motor bude k dispozícii aj pre nás.

    • Storm
      09:56 06.09.2019

      I když bych vám, bratrům Slovákům, tyto moderní motory ze srdce přál, tak to tvoje "Co je celkom dobra perspektíva, vedieť, že výkonnejší motor bude k dispozícii aj pre nás." zůstane nespíše v oddělení zbožná přání... Pochybuju hlavně proto, že i vzhledem k tomu, že jste mohli mít moderní nadupané vrtulníky, které by vám skoro každý mohl závidět, jste nakonec koupili sociální verzi, pro chudého zákazníka, co krom třesení se vytouženým směrem (jak se let vrtulníku nazývá), nic jiného neumí... Takže je dost pravděpodobné, že se vaše BH, do konce jejich životnosti dotřesou s původními motory...

      • tryskac
        10:10 06.09.2019

        Mozno ano, ale vždy bude možnosť výmeny. Bodaj by lietali celých 30r okolo základne, mozno niečo málo pohasili.

        • Jura99
          10:23 06.09.2019

          Bodaj by letaly ve prospech cinnosti OSSR a civilni ukoly jako haseni pozaru prenechali treba policejnim strojum.

  • Pepin Nešpor
    11:22 05.09.2019

    Bylo načase ikdyz i tak výkony vcelku stačili,ale 2200kw na jeden motor to už je vcelku velká síla na 5400kg suchou a 7500kg provozní hmotnost Apache jestli se nepletu.
    Mazec no. Achjoo to by byla náhrada za mi-24V

  • Sgt Murphy
    11:21 05.09.2019

    "Podle tiskových materiálů GE Aviation současný Black Hawk s motory T700 přepraví stejný počet vojáků pouze na 100 km."

    Ďakujeme pánom ministrom obrany za úžasné vrtuľníky bez výzbroje, bez vlastnej ochrany voči raketám, bez dostatočného komunikačného vybavenia na úrovni bojových vrtuľníkov so smiešnou schopnosťou prepravy a doletu. Tlieskam. Aspoň provízie dúfam stáli za to chlapci.

    • MeV6
      11:41 05.09.2019

      Ale ve vedru, vysoko a s plnou zátěží.

      "Podle webu Aviation Week vrtulník Black Hawk s motorem T901 přepraví ve výšce 1800 metrů (35°C) 13 vojáků (dva piloty a 11 vojáků) na požadovanou vzdálenost 225 km. Podle tiskových materiálů GE Aviation současný Black Hawk s motory T700 přepraví stejný počet vojáků pouze na 100 km. "

      Když už, tak to uvést celé a nevytrhovat z konceptu. Ale to už by tak "hezky" nevyznělo, že?

      • CerVus
        11:58 05.09.2019

        Jako párkrát jsem v tom letěl a vždy sem přemýšlel nad tím, jak do tak malého vrtulníku může někdo papírově počítat 13 lidí. Oni se tam teda nacpou (3 řady po 4 a dva střelci), ale výbavu si s sebou už nevezmou.

        • Sgt Murphy
          14:51 05.09.2019

          13 chlapov tam napcháš, aj keď sú na sebe nalepený ako teplé sardinky v konzerve ale na pár minút letu sa to vydržať dá. US SOF lieta práve kvôli nedostatku miesta v kabíne a nedostatočnému doletu na väčšie vzdialenosti s CH-47.

      • Sgt Murphy
        14:38 05.09.2019

        Tak teraz pre porovnanie bez vytrhávania z kontextu. AW149 má udávaný dolet bez prídavných nádrží v MTOW 958 km, UH-60M bez prídavných nádrží v MTOW len 593 km. No mne sa to zdá ako sakra rozdiel.

        • logik
          14:56 05.09.2019

          A to, že UH-60M má MTOW o dvě tuny větší než AW-149, to cudně zamlčíš, že.....

          • Sgt Murphy
            18:58 05.09.2019

            Keď dáš ťažkému vrtuľníku s nahovno aerodynamikou slabé motory a malé nádrže asi iné než malý dolet čakať netreba. BH je dnes prekonaný stroj.

          • logik
            19:52 05.09.2019

            Mění to něco na tom, že porovnávat dolety vrtulníků s různým užitečným zatížením je prostě nesmysl?

            Navíc i kecáš, AW149 má Tebou udaný dolet S PŘÍDAVNÝMI NÁDRŽEMI:
            https://www.leonardocompany.co...
            "*No reserve, with "Under Floor" and "Transversal" auxiliary fuel tanks"

          • Sgt Murphy
            22:22 05.09.2019

            "Mění to něco na tom, že porovnávat dolety vrtulníků s různým užitečným zatížením je prostě nesmysl?

            ... takže čím väčší a ťažší vrtuľník tým by mal mať menší dolet alebo čo si to práve vymyslel za zhovadilosť? Čo keby som ti napríklad povedal, že AW101 vie pre úsporu paliva pri lete vypnúť jeden z troch motor a aj pri maximálnom zaťažení a váhe 15 600 kg (BH váži plný tretinu menej) stále uletí 1500 km resp. so všetkými troma motormi 1360 km, oproti 593 km u BH? To je asi pre teba sci fi. AW149 uvezie 12 plne vyzbrojených vojakov plus dvoch strelcov alebo 19 civilov, takže porovnávam dve helikoptéry tej istej kategórie.

            "No reserve, with "Under Floor" and "Transversal" auxiliary fuel tanks",

            Áno, AW-149 dokáže interne v trupe niesť ešte palivo navyše v "prídavných nádržiach", ktoré ale nezasahujú do priestoru osádky a nijako nezhoršujú aerodynamiku trupu ako externe nesené nádrže. Jedná sa o priestor batožinového priestoru a v podlahe vrtuľníku. V podlahe vrtuľníku sa nachádzajú palivové nádrže napr. u vrtuľníku UH-1. Pri SAR operáciách sa napríklad môžu inštalovať pre väčší dolet tieto nádrže len do podlahy priestor na prídavnú "stredová" nádrž ostáva voľný pre dodatočné vybavenie. Bez týchto nádrží má AW149 dolet v max gross weight 800 km.

          • gangut
            08:18 06.09.2019

            dusan
            Ale houby. Mi-17 sa nakupuju hlavne kvoli odolnosti. Motory rady T700 sú extrémne citlivé na prach. Skúste sa pobaviť s pilotmi čo lietali v Afganistane. Kým sedemnástky lietali američania sedeli na zemi.

        • Flader
          14:56 05.09.2019

          Pokiaľ ma pamäť neklame, tak sa AW149 vôbec nebol v hre. Alternatívou k BH mal byť AW139M.

          • Sgt Murphy
            19:08 05.09.2019

            Aw-139M má dolet dvojnásobný než BH takže to ako argument veľmi neobstojí. Porovnanie s AW-149 som dal ako priamu konkurenciu BlackHawku. Jedinou správnou náhradou za Mi-17 malo byť doplnenie leteckej techniky o menšie a ekonomickejšie stroje než Mi-17 a BH tj. tebou spomenutý AW-139M plus niekoľko väčších strojov s rampou ako priama náhrada Mi-17 tj. AW-101.

          • dusan
            21:54 05.09.2019

            Sgt Murphy

            Pre UH-60 nie je priamou konkurenciou ani Mi-8/17, ani AW-139/149. UH-60k je úplne iná liga a je to ako zrovnávať nejaké SÚV a teréňák s rámom. Obe autá vyzerajú podobne, ale nik pri zmysloch si do terénu nezoberie SÚV ....

            UH-60 bol od začiatku konštruovaný pre maximálnu odolnosť v boji a tá odolnosť je fenomenálna, odskúšaná, ale samozrejme niečo stojí. A to vyššiu cenu, vyššiu hmotnosť a menší vnútorný priestor.

            Rada strojov Mi-8 je úspešná pre dve veci - nízku cenu a spoľahlivosť. Preto ešte donedávna kupovali Amíci stroje Mi-17/171 svojim spojencom lebo boli násobne lacnejšie ako ich stroje UH-60. Okrem toho sú omnoho jednoduchšie i na údržbu i obsluhu a sú priestrannejšie čo je dôležité pre stroje, ktoré sa venujú zásobovaniu obyvateľstva či armády.

            Stroje Leondardo sú samozrejme moderné, ale vychádzajú z civilných strojov čo je super výhodné pre prevádzkové náklady, ale pri vojenských verziách sú len kompromisom medzi nákladmi a novým určením. To neznamená, že v niektorých ozbrojených silách sa nemôžu efektívne uplatniť, ale pre UH-60 jednoducho nie sú konkurenciou.

          • Sgt Murphy
            22:35 05.09.2019

            dusan, áno, BH je od začiatku stavaný ako bojový stroj, o tom žiadna. Má to jeden háčik, a to ten, že AW-139M, väčší AW149 alebo iné, pôvodne civilné stroje by sa využívali presne takým istým spôsobom ako naše Uh-60m v konfigurácii "mierové holubice". Mimochodom, to že pôvodne civilný stroj môže byť po úpravách aj dobrý vojenský stroj ukazuje OH-58 Kiowa.

        • darkstyle
          15:13 05.09.2019

          Super ale do naších black hawkov môžme dať tento nový model motoru a potom AW149 bude slabšie..

          Zbrane nekupujeme na 5 ani 10 rokov.. A aj tak prvých 7-8 rokov sa s tým len zoznamujeme..

          • Sgt Murphy
            19:11 05.09.2019

            Budeme radi ak sa do našich BH namontujú guľomety a ochrana voči air-to-air raketám nie to ešte nové motory.

          • Sgt Murphy
            22:58 05.09.2019

            Pardon, samozrejme nie air to air ale surface to air som mal na mysli.

        • Starlight
          23:37 08.09.2019

          Sgt Murphy tady zase kouzlí s čísly. Už na jaře zpochybňoval přepravní kapacitu UH-60M a zase v tom pokračuje. Opakovaný vtip přestává být vtipem.

          1)

          UH-60M je navržen pro aeromobilní operace US ARMY, kde se v přistávací zóně očekává kontakt s nepřítelem. Je navržen tak aby převezl 2 piloty, 2 palubní techniky/střelce (každý po až 111 kg) a 11 členů výsadku (každý po až 131 kg). Kdo nevěří, ať si spočítá počet nárazu odolných sedaček ve vrtulníku. V prostoru pro výsadek je jich přesně 11.

          11 sedaček je tam proto, aby mohla být vysazena střelecká četa v útočné operaci. Pěchotní četa US ARMY má 4 družstva (včetně jednoho družstva zbraní se středními kulomety a protitankovými zbraněmi) po 9 vojácích a celkem 39 vojáků. K nim se přidávají ještě zdravotníci a dělostřelečtí pozorovatelé. Na vysazení 44 vojáků pěchotní střelecké čety jsou tedy potřeba 4 vrtulníky UH-60.

          2)

          Kolik vybavení má sebou voják pro útočné operace? Není na škodu si někdy všechno zvážit. US ARMY to v Afganistánu udělala a zjistila následující:

          Bojový náklad (fighting load) střelce z karabiny M4 je průměrně 29 kg. To zahrnuje výstroj, balistickou ochranu, nosič vybavení s kapsami, vybavením a vodou, zbraň a omezené množství munice. Žádný batoh. Průměrná hmotnost (opakuji průměrná) střelce byla 80 kg. Celková průměrná (opakuji průměrná) hmotnost byla 110 kg. Kulometník s kulometem M240B měl průměrně bojový náklad už 37 kg. Kulometníci jsou urostlejší a průměrná hmotnost byla 83 kg. Celková průměrná hmotnost (opakuji průměrná) kulometníka byla 120 kg.

          Pro delší dynamické operace v délce 24 hodin vojáci potřebovali více vybavení a zásob, než budou dozásobeni. Pokud si vzali menší batohy (assault rucksack, assault pack), tak se jedná o tzv. pochodový náklad (approach march load).

          Střelec z karabiny M4 měl náklad v průměru okolo 44 kg. Pomocník kulometníka z M240B pak dokonce 54 kg. Celkové průměrné hmotnosti byly 124 kg a 137 kg.

          Toto jsou dvě typické konfigurace, kolik toho vojáci poberou do plně obsazeného UH-60. Nástup a výstup do UH-60 je potřeba pravidelně cvičit: https://www.youtube.com/watch?...

          Často střelci, kteří mají z vojáků spíše lehčí náklad, ale mohou ještě nést další náklad (společný pro jednotku) připevněný k batohu.

          3)

          Pokud byl terén neprůjezdný pro zásobovací vozidla a není možné zásobování vzduchem, tak pěšáci nesly velké plné polní (main rucksack, rucksack) s nákladem až na 72 hodin. Hovoří se nouzovém pochodovém nákladu (emergency approach march load).

          Střelec z karabiny M4 pak nese 54 kg a pomocník kulometníka dokonce 67 kg. Celkové hmotnosti tedy byly v průměru 134 kg a 150 kg.

        • Starlight
          23:38 08.09.2019

          A teď ke kouzlům s čísly doletů. Je totiž potřeba číst podklady výrobců velmi pozorně a skutečně věnovat pozornost každé zkratce nebo vysvětlivce.

          4)

          Vrtulník UH-60M má operační rádius 225 km. Jenže to není celá informace. Je to pro nadmořskou výšku 4 000 ft nad hladinou moře a vysokou teplotu +35°C, kde pohon ztrácí výkon a musejí běžet v režimu vyšších otáček a spotřeby. V této konfiguraci se 4 členy posádky, kulomety a systémy vlastní ochrany a s plnými palivovými nádržemi (1 360 litrů) odveze 11 vyzbrojených vojáků (viz předchozí příspěvek) rychlostí 145 uzlů na vzdálenost 225 km. Tam s nimi přistane, vysadí je a vzlétne (toho paliva, co právě spotřeboval) a vrátí se do výchozího bodu a ještě mu zůstane jako rezerva palivo na dalších 20 minut letu. Celkově tedy uletí 450 km.

          5)

          Co píše výrobce o vrtulníku AW149 v prospektu?

          Maximální dolet při maximální vzletové hmotnosti je 958 km. Jak už bylo oponováno, je to kalkulováno s extra palivem v pomocných palivových nádržích pod podlahou a příčné centrální nádrži v zadní části trupu, jejichž hmotnost a hmotnost paliva navíc je pochopitelně na úkor přepravní kapacity. Je to klasický marketingový údaj. Dolet se počítá z bodu A do B. Žádné přistání v polovině vzdálenosti. Podmínky jsou ideální – nadmořská výška je na hladině moře (0 ft) a standardní teplota +15°C. Žádná rezerva paliva není uvažováno, na konci jsou nádrže zcela prázdné. Jinými slovy standardní PR hodnota doletu v praxi nepoužitelná.

          Srovnávat tento dolet s doletem UH-60M je kvůli úplně jiné metodice stanovení doletu úplný nesmysl. Vrtulník AW149 je navíc v základní čisté konfiguraci bez instalovaných vojenských zařízení jako systém vlastní ochrany, systému ochlazování výstupních plynů, výzbroje, atd.

          6)

          Protože o vojenském AW149 moc informací není, tak si pomůžu údaji z jeho civilního bratra (odlehčená civilní verze) AW189. Hlavních trupové (pravá a levá) palivové nádrže mají objem 1 300 litrů. Podobně jako má UH-60M. Pokud se navíc nainstaluje centrální přídavná nádrž v zavazadlovém prostoru a dvě (pravá a levá) pod podlahou, tak množství paliva stoupne na 2 060 litrů. To je cca 650 kg navíc, které jde na úkor placeného zatížení.

          Podobně lze postupovat s AW139M a AW139. V prospektu výrobce uvádí, že AW139M (bez specifikace vybavení) má maximální dolet 1 060 km při použití vnitřní přídavné nádrže v zavazadlovém prostoru, bez rezervy, na hladině moře při teplotě +15°C. Civilní AW139 má trupové palivové nádrže o objemu 1 590 litrů paliva. S vnitřní přídavnou nádrží to vzroste na 2 090 litrů. To je cca 450 kg navíc, které jdou na úkor placeného zatížení.

          • petres
            21:01 09.09.2019

            Dá se odhadnout kolik má operační rádius UH-1Y při srovnatelných (se zohledněnou rozdílnou přepravní kapacita) výše uvedených podmínkách? Bell na svých stránkách uvádí 119 nm (cca 220 km) + 15 min rezerva, ale při zatížení pouze pro SAR misi se 4 členy osádky + 500 lb vybavení bez uvedení rychlosti a výšky letu. Pro vestavěné nádrže jsem našel rozdílný objem 1 330 l nebo 1 468 l.

        • Starlight
          23:41 08.09.2019

          7)

          To potvrzují i komparativní tabulky, vypravované pro civilní vrtulníky používané pro zásobování těžebních plošin na moři.

          Srovnávací mise vypadá takto: vrtulník odstartuje z heliportu na úrovni moře při teplotě +15°C a vstoupá do přeletové výšky 5 000 ft a v režimu optimální cestovní rychlosti doletí k těžební plošině, sklesá přistane a vysadí pasažéry. Pak nabere nové a stejným profilem se vrátí na heliport na pevnině. Po návratu na pozemní heliport by měl mít ještě rezervu na 30 minut letu (cca 10% paliva). Dva piloti (každý po 85 kg) a cestující (každý po 110 kg i s bagáží)

          Civilní AW189 (konfigurace pro lety nad mořem, vnitřní přídavné nádrže instalovány) má s 16 cestujícími operační rádius 260 km. Limitem je MTOW, která nedovoluje natankovat plné hlavní a přídavné nádrže. AW189 má užitečného zatížení 3 100 kg (osádka, náklad/cestující a palivo), nákladu a paliva. Pokud je počet cestujících snížen na 12 osob, je možné natankovat plné hlavní a přídavné nádrže a operační rádius vzroste na 415 km.

          Pro připomenutí: 2 piloti + 2 střelci po 111 kg a 11 převážených vojáků po 131 kg v UH-60M májí celkovou hmotnost 1885 kg. 2 piloti po 85 kg a 16 cestujících po 110 kg v AW189 májí celkovou hmotnost 1 930 kg.

          Civilní AW139 (extra konfigurace s MTOW až 7 000 kg, konfigurace pro lety nad mořem, vnitřní přídavné nádrže instalovány) má s 12 cestujícími operační rádius 290 km. Limitem je opět MTOW, která nedovoluje natankovat plné hlavní a přídavné nádrže. AW139 (7 000 kg MTOW) má ale nevyšší užitečné zatížení 2 585 kg (posádka, náklad/cestující a palivo). 2 piloti po 85 kg a 12 cestujících po 110 kg v AW139 má hmotnost 1 490 kg. Pokud je počet cestujících snížen na 7 osob, je možné natankovat plné hlavní a přídavné nádrže a operační rádius vzroste na cca 460 km.

          • Jura99
            09:22 09.09.2019

            Díky za podrobné informace, přesto bych na Sgt. Murphyho nebyl tak přísný, do Š120 se také vešlo 5 lidí, obdobně jako třeba do Passatu, ale asi by se nikdo nerozmýšlel, s čím chce cestovat. Druhá věc je, že malý stroj=malý cíl, takže výhoda letět v plechovce od sardinek je i tato.

          • Sgt Murphy
            00:05 11.09.2019

            Nemám čas reagovať na všetky bludy čo si tu napísal, ale ohradzujem sa voči tvrdeniu že ja som tu ten, kto tu manipuluje s číslami a to z jedného prostého dôvodu.

            1./ Píšeš že vrtuľník UH-60M odvezie vo výške 4000 ft a teplote 35°C posádku v počte 2x pilot, 2x strelec, 11 vojakov v plnej poľnej + dva guľomety + muníciu + systémy vlastnej ochrany + plné nádrže paliva z bodu A do bodu B na vzdialenosť 225 km, vysadí ich, vráti sa späť do bodu A a zostane mu rezerva paliva na 20 min. letu.

            Pre tvoju opravu, tebou udaná nadmorská výška a teplota nie sú nejaké extrémy, ktoré rapídne znižujú ťah motorov/zvyšujú spotrebu, naopak sú to vlastne bežné podmienky, do ktorých boli motory T700-GE-701C/D stavané.

            2./ Podľa prospektov GE aktuálne motory T700-GE-701C/D vrtuľníkov UH-60L/M unesú v podmienkach 35°C pri výške 6000 ft posádku 2x pilot a 9 vojakov na vzdialenosť 100 km. S motormi GE T-901 by to bolo 261 km.

            Tu sa nebudeme dohadovať o aký model motorov sa jednalo či C alebo D, pretože oba motory majú podobnú SFC (Specific Fuel Consumption).

            Takže tvrdíš, že pokiaľ vrtuľník poletí o 2000 ft / 600 metrov nižšej letovej hladine ale naopak pridáme doň min 615 kg váhy (2x palubný strelec po 111 kg plus 3x vojak v plnej polnej po 131 kg) tak rozdiel v jeho dolete bude o 125% ???

            Znova si to choď prosím ťa prepočítať kým znova napíšeš nejakú sprostosť... (facepalm)

          • Sgt Murphy
            01:00 11.09.2019

            3./ Ťažšia UH-60M je poháňaná dvoma motormi T700-701D zatiaľ čo ľahšia AW-149 je poháňaná dvoma motormi CT7-2E1, čo je vlastne prepracovaná civilná verzia motoru T700-701D, dalo by sa povedať že oba motory sú porovnateľné ako výkonom tak spotrebou paliva.

            Lenže porovnajme si obe helikoptéry.

            AW 149 váži prázdna 4675 Kg ale bez prídavných interných nádrží nesie približne toľko isto paliva ako UH-60M, ktorá váži prázdna 5675 kg. S tými istými motormi. Logicky, ktorá helikoptéra asi bude mať v tomto prípade menšiu spotrebu a väčší dolet?

            Trochu viac sebakritiky a viac premýšľania by ti neuškodilo.

    • tryskac
      11:55 05.09.2019

      a vy by ste nakupili co? nic. a co by sme potom mali ? nic. vlastne mali 5ks Mi17....

      • Flader
        14:58 05.09.2019

        S tými Mi-17 by som si nebol istý. Či by nakoniec aj tie nečakali niekoľko rokov v LOTN na GO.

        • Miroslav
          15:45 05.09.2019

          Momentálne lieta 7 strojov Mi-17 + 4 sú odstavené. Či budú ešte lietať nie je jasné.

    • Miroslav
      14:43 05.09.2019

      Teraz je to už jedno. Hlavne aby sa uplatnila opcia na ďalších 9 strojov lebo keď priletia Lakoty tak budeme mať 3 druhy vrtuľníkov od troch rôznych výrobcov a z každého po cca 9 kusov. A to sa ešte budú riešiť ťažké stroje. Verím, že to budú AW-101. Ideálne nech je 18x BH + 9x AW-101

      • Flader
        14:52 05.09.2019
        Oblíbený příspěvek

        S ťažšími strojmi ako BH ale zatiaľ nik neráta.

        • Miroslav
          14:58 05.09.2019

          Oficiálne zatiaľ nie ale zachytil som také šumy, že je interný záujem o doplnenie ťažším strojom s rampou. Ale či sa to zrealizuje, to nie je jasné.

          V tejto chvíli 9+9 ks BH a vraj pôvodne objednaný Bell 429 v počte 9 ks bude nahradený Lakotou.