Průzkumné vozidlo ARV pro americkou námořní pěchotu

Průzkumné vozidlo ARV pro americkou námořní pěchotu
Foto: Cottonmouth ARV 6×6 / Textron Systems (Zvětšit)

Společnosti Textron Systems a General Dynamics Land Systems (GDLS) postaví konkurenční prototypy nových průzkumných vozidel ARV (Advanced Reconnaissance Vehicle) pro americkou námořní pěchotu (USMC). Současně BAE Systems prověří možnost vytvořit průzkumnou verzi obojživelného vozidla ACV (Amphibious Combat Vehicle).

ARV v průzkumných rotách USMC nahradí obrněná průzkumná vozidla LAV-25 (Light Armored Vehicle) vyráběná právě společností GDLS. Dodávky prototypů pro porovnávací zkoušky začnou v prvním čtvrtletí fiskálního roku (FY) 2023, tedy na konci roku 2022. Později během FY2023 dojde k výběru vítězného řešení. První ARV mariňáci získají ve FY2027. USMC hodlá koupit 500 kusů ARV za maximálně 6,8 miliardy dolarů.

Akvizice ARV probíhá podle jízdního řádu reformy Force Design 2030. Reforma umožní USMC se připravit pomocí změny organizace a výzbroje na vedení bojových operací proti Číně v Indo-Pacifiku. Force Design 2030 mimo jiné počítá s celkově 12 průzkumnými rotami LAV (Light Armored Reconnaissance) s vozidly ARV.

Přesné požadavky programu ARV nejsou známé, protože žádost o nabídku RFP (Request For Proposals) USMC poslala výhradně firmám zapojených do tendru.

Podle Výzkumné služby amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) klíčovými vlastnostmi ARV je vysoká taktická mobilita, schopnost přepravy pomocí lodí a letadel, bohaté komunikační vybavení, ochrana a ničivost.


Stryker s drony Shrike 2 a Switchblade (2018)

ARV získá 30mm automatický kanon, programovatelnou munici a protitankové řízené střely (PTŘS). Mariňáci chtějí z ARV také udělat mobilní platformu pro vypouštění pozemních a leteckých dronů. Ať už za účelem průzkumu, zaměřování cílů nebo k přímému útoku na protivníka.

USMC pochopitelně požaduje nejnovější senzory a systémy řízení a velení, dále prostředky elektronického boje, aktivní i pasivní systémy ochrany proti přesně naváděné munici a obojživelnost. To vše při rozměrech a hmotnosti odpovídající původnímu LAV-25. V každém případě se čtyři ARV musí vejít na výsadkové vznášedlo LCAC 100.

Podle generála David Bergera, velitele USMC, ARV ale nebude typickým průzkumným vozidlem, ale mnohostrannou a přizpůsobitelnou kolovou platformou určenou pro řadu úkolů. Posádka ARV musí mít špičkové situační povědomí o bojové scéně, ať už na zemi, na moři nebo ve vzduchu. Současně všechny tyto „nasávané“ informace z okolí musí pomocí vysokorychlostního spojení předávat jiným jednotkám.

Dalšími požadovanými schopnostmi ARV je vedení elektronického boje a vedení přesné palby mimo přímou viditelnost – pomocí kamikadze dronů nebo PTŘS, které bude navádět dron.


Cottonmouth ARV 6×6

Ze dvou soutěžících je nejvíce tajemná GDLS – společnost o své nabídce neuveřejnila žádné konkrétní informace. Podle portálu Defense Daily ale GDLS zřejmě vyvine ARV na základě bojového vozidla LAV II Double-V Hull (DVH) s osádkovou věží. GDLS na základě vozidla LAV II vyvinula v 90. letech větší LAV III a z něho posléze bojové vozidlo Stryker.

Další indicie pochází z roku 2018, kdy GDLS představila demonstrátor vozidla Stryker A1 schopného vypouštět kolmě startující průzkumné drony Shrike 2 a kamikaze drony Switchblade (viz první video v článku).

Naopak firma Textron Systems v dubnu představila lehké kolové průzkumné vozidlo Cottonmouth ARV 6 × 6 s dálkově ovládaným zbraňovým modulem Kongsberg Protector RS4-J s kulometem M2HB ráže 12,7 mm a s PTŘS FGM-148 Javelin. Prototyp v rámci továrních testů již najezdil 1200 kilometrů.

Cottonmouth kromě dvojčlenné posádky přepraví až pět průzkumníků nebo specialistů mise. Posádka, možná i velitel výsadku, má k dispozici izraelské pozorovací helmy s průhledovými displeji IronVison. Vozidlo umí překonávat až jeden metr vysoké vlny.


ACV

Třetí možností programu ARV je vytvořit průzkumnou verzi zaváděných vozidel ACV. Tuto možnost prověří BAE Systems, výrobce ACV.

Vozidla vícestupňového programu ACV postupně nahradí všechny obojživelné pásové transportéry AAV (Assault Amphibious Vehicle). První generaci vozidel ACV (ACV 1.1) vyrábí BAE Systems společně s italskou firmou Iveco Defence Vehicles. Zatím bylo závazně objednáno 30 před-sériových vozidel a 72 sériových vozidel. Za 72 vozidel, pochopitelně včetně komplexního provozního balíčků, vybavení, náhradních dílů atd., USMC zaplatila 366 milionů dolarů. V rámci pětiletého plánu hodlá USMC každý rok nakoupit 80 ACV.

Později vzniknou pokročilejší verze ACV 1.2, a ACV 2 schopné mimo jiné rychlejší a delší plavby. Celkově USMC nakoupí 632 vozidel ACV. BAE Systems rovněž vyvíjí variantu s bojovým modulem a 30mm kanonem a také velitelské vozidlo.

ACV je obojživelný obrněný transportér s hmotností 32 000 kg. Není jasné, zda BAE Systems jednoduše navrhne těžší variantu ARV nebo hmotnost vozidla srazí dolů. Každopádně LCAC 100 se svou nosností 72 tun pojme pouze dvě ACV.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Průzkumné vozidlo ARV námořní pěchoty: Přichází věk elektrických obrněných vozidel

Britská společnost QinetiQ získala dvě zakázky od americké námořní výzkumné kanceláře ONR (Office of ...

Americká námořní pěchota dostane střely Tomahawk

Americká námořní pěchota (USMC) získá střely s plochou dráhou letu Tomahawk odpalované ze země. ...

Americká námořní pěchota a ostrovní blitzkrieg v Tichém oceánu

Americká námořní pěchota (USMC), hlavní invazní síla Ozbrojených sil Spojených států, projde ...

Námořní pěchota vyřadí pětinu vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom

Podle amerického portálu The Drive:War Zone americká námořní pěchota (USMC) v rámci reformy Force ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

    Načítám diskuzi...