Nové radiolokátory pro námořní letouny E-2D Hawkeye

Nové radiolokátory pro námořní letouny E-2D Hawkeye
E-2D Hawkey (Zvětšit)

Americké námořnictvo (US Navy) už delší dobu obnovuje svou flotilu letounů včasné výstrahy. Starší verze letounu Hawkeye E-2C nahrazuje modernější varianta E-2D. Ačkoliv samotné letadlo vyrábí společnost Northrop Grumman, radar pro něj dodává konkurenční Lockheed Martin.

Námořnictvo plánuje nakoupit celkem 75 kusů modernizovaných letounů E-2D Advanced Hawkeye. Kvůli úsporám rozdělilo objednávku na části. Dosavadní průběh akvizice je z pohledu vnějšího pozorovatele poněkud zmatený. S trochou zjednodušení se dá napsat, že US Navy objednává letouny v sériích po 25. Tempo objednávek je ale rychlejší než tempo dodávek.  Prvních 25 letounů si námořnictvo objednalo v roce 2013, dalších 25 v roce 2014 a zbylých 25 letos v dubnu. Northrop však dosud stihl postavit jen 37 letadel, a to na ně není sám. Radary pro letouny E-2D vyrábí konkurenční Lockheed.

Poslední objednaná série letounů E-2D bude stát 3,2 miliardy dolarů (73,75 miliardy korun). Lockheed z toho dostane 600 milionů (13,82 miliardy korun) za radiolokátory. Poněvadž  Hawkeye není jen tak ledajaké éro, je logické, že nedostane jen tak ledajaký radar.

Radiolokátor nových E-2 nese označení AN/APY-9. Jeho dosah je přes 300 námořních mil (556 km). ještě zajímavější než dosah jsou ale jeho další vlastnosti. Velmi často se spekuluje, že nový radar letounu E-2D dokáže zachytit stealth stíhačky páté generace, jako jsou třeba Chengdu J-20, Shenyang J-31 nebo Suchoj Su-57.  Radar AN/APY-9 totiž pracuje v pásmu ultra krátkých vln.


Propagační video ukazující nové možnosti E-2D Hawkey

Systém pásem

Jsou to vlnové délky přibližně od jednoho do deseti centimetrů, což odpovídá frekvencím od 3 GHz do 300 MHz (většinou se používá zkratka UHF; Ultra High Frequency). Postavit stealth letoun, který bude neviditelný pro radary operující na všech vlnových délkách, není možné. Moderní neviditelné stíhačky jsou proto zkonstruované tak, aby je nešlo zachytit jen v určitých pásmech. Většinou jsou to kratší vlnové délky. Čím kratší je totiž vlnová délka (a tedy vyšší frekvence) radarového záření, tím je radar přesnější.

Technici kvůli přehlednosti dělí elektromagnetické spektrum do pásem, která pojmenovávají. Jeden takový rozšířený systém pojmenování pochází od Institutu pro elektrotechnické a elektronické inženýrství IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers). Je to mezinárodní organizace se sídlem v americkém státě New Jersey.

Stealth letouny je praktické chránit v pásmech S, C, X a Ku podle klasifikace IEEE. Odpovídá to rozsahu frekvencí přibližně od 2 do 18 gigahertzů a vlnovým délkám od 15 do 1,67 centimetru. Radary, které pracují na kratších nebo delších vlnových délkách, proto aspoň teoreticky mohou stealth letouny zachytit. Ani jeden z těchto rozsahů není pro stavbu radaru zrovna praktický. 


Ukázka mechanismu rozklápění křídel

AESA radar

Konstruktéři se při jeho návrhu musí vyrovnat s množstvím problémů. Lockheedu se však v případě UHF radaru pro letouny Hawkeye údajně podařilo všechny obtíže překonat. Radiolokátor APY-9 je samozřejmě typu AESA (Active Electronically Scanned Array). Tento druh radaru se v poslední době stává u nových bojových letounů normou. Anténa AESA radaru je složená z velkého množství jednotlivých menších antén. Dokáže vysílat několik paprsků elektromagnetického záření o různých frekvencích různými směry současně.

Celá anténa se nemusí natáčet směrem k objektu, který zaměřuje. To jí umožňuje sledovat větší množství cílů zároveň. Sledované objekty mohou být jak ve vzduchu, tak na moři nebo na zemi. Rušit AESA radary je těžší než tradiční radiolokátory.

Zároveň je obtížnější zjistit, že vás radiolokátor AESA ozářil. Radar jako celek je spolehlivější. Každá buňka velké antény pracuje samostatně. Když se porouchá, celkový radarový obraz to ovlivní jen málo. Nový radar ale není jediné vylepšení nejmodernější verze letounu Hawkeye.


Hawkeye získají možnost tankování za letu

Tankování za letu

E-2D Hawkey získal nový kokpit, novou avioniku, nový počítač pro řízení a plánování misí, nová stanoviště pro operátory uvnitř trupu a nové motory. Dokáže fungovat jako radarová stanice k řízení střel odpálených z lodí a letadel na cíle za horizontem. Pro mnoho specializovaných médií je nejzásadnější změnou možnost tankování za letu. Letadla E-2D, která jsou v provozu dnes, k němu ještě nejsou vybavená. Námořnictvo to však plánuje. První takto vybavený letoun má být v pořadí šestačtyřicátý vyrobený stroj E-2D Hawkey.

Zatím není jasné, zda, a případně kdy, bude námořnictvo dodatečně upravovat pro tankování za letu i starší letadla. Podle serveru The Drive se díky schopnosti tankování za letu prodlouží výdrž letounu E-2 ve vzduchu z dnešních čtyř až pěti hodin na přibližně sedm.

Námořnictvo zároveň navyšuje počet letounů E-2 na jednu letadlovou loď z dosavadních čtyř na pět. Mohlo by to souviset s rozšířením stealth technologie. Posádky letadel Hawkeye pravděpodobně z prodloužení letů nebudou mít moc velkou radost. The Drive píše, že letouny E-2 jsou velmi nepohodlné.


Pohled dovnitř staršího modelu E-2C

Práce za trest

Služba na nich je vyčerpávající. Standardní posádka letadla E-2 Hawkey je pětičlenná. Skládá se ze dvou pilotů a tří specialistů. Specialisté létají v břiše letounu. Sedí pod eliptickou radarovou anténou. Každý má svoje úkoly. Vpředu sedí operátor radiolokátoru RO (Radar Operator). Kromě radaru se stará i o datová spojení. Úplně vzadu sedí důstojník letového provozu ACO (Air Control Officer). Mezi ACO a RO sedí důstojník bojového informačního centra CICO (Combat Information Center Officer).

CICO je ze všech specialistů nejzkušenější. Velí celému letu. Aby se z vás stal CICO, musíte napřed sloužit jako RO, a pak jako ACO. Podmínky v kukani pro radarové specialisty nejsou příjemné. Klimatizace většinou moc nefunguje. Zatímco RO na předním sedadle trpí vedrem, ACO bývá často zima.

V trupu E-2 je také neustále slyšet hluk masivních vrtulí letounu a cítit jejich vibrace. Práce by přitom byla vyčerpávající a náročná na soustředění, i kdybyste u ní seděli doma v obýváku. Specialisté z letounů E-2 se musí účastnit brífinků dvě hodiny před odletem. Do letadla musí nasednout hodinu před startem. Letouny E-2 startují vždycky úplně první a přistávají úplně poslední.


E-1 Tracer (1966) / Public Domain

Devět hodin v kuse

Jsou totiž velké a těžké. Všude překážejí a na letové palubě se s nimi těžko manipuluje. Čtyřhodinový bojový let tak posádce zabere celý osmi- až devítihodinový pracovní den. O službě posádek letounů E-2 se prakticky nepíše (na rozdíl třeba od pilotů stíhaček). Je však nesmírně důležitá a letadlová loď, respektive celý její operační svaz, se bez ní nemůže odvážit ven z přístavu. Americké námořnictvo používá letouny E-2 od roku 1964 (typ poprvé vzlétl v roce 1960). Ještě před nimi ale letadlové lodě závisely na starším typu letounu včasné výstrahy E-1 Tracer.

V dobách studené války bylo hlavním úkolem strojů E-2 Hawkey chránit operační svaz letadlové lodě před útokem sovětských bombardérů, jako je Tu-95 Bear, Tu-16 Badger nebo Tu-22 Backfire. Nejvíc se proslavily spoluprací s dnes už vyřazenými dvoumístnými stíhačkami F-14 Tomcat.

Letouny E-2 jsou plné technických zajímavostí. Námořnictvo původně po výrobci chtělo, aby mohly startovat a přistávat i na palubě letadlových lodí třídy Essex. Tato plavidla sloužila ještě v druhé světové válce. K provozu z paluby lodí třídy Essex nakonec nikdy nedošlo.


Detail zadních ocasních ploch letounu Hawkey; větší foto / Hunini, CC BY-SA 4.0

Chybějící kormidlo

Kvůli skladování v hangárech na letadlových lodích musí mít letouny E-2 Hawkey sklápěcí křídla. Klasickému skládání směrem vzhůru ale brání masivní radarová anténa. Křídla letadla E-2 se proto skládají směrem dozadu. Tuto techniku převzali jeho konstruktéři od už zmíněného typu E-1 Tracer. Ve vzduchu anténa letounu kupodivu nepřekáží. Podle The Drive je aerodynamicky neutrální. Je tím míněno, že vztlak, který vytváří, se vyrovná odporu vzduchu, který musí letadlo překonávat, aby se udrželo nad zemí.

Neznamená to, že by Hawkeye byl nějaký rychlík. Zvládne maximálně 648 kilometrů v hodině (350 uzlů). Letadlo je to však spolehlivé a bezpečné. Pokud se mu během startu z letadlové lodě porouchá jeden z motorů, zvládne manévr dokončit jen s druhým. Vrtule obou motorů se točí na stejnou stranu – proti směru hodinových ručiček – a otáčí letoun kolem vertikální osy.

Letadlo má kvůli tomu na ocasních plochách čtyři vertikální stabilizátory, dva vnější a dva vnitřní. Jen na třech z nich jsou ale směrová kormidla. Levý vnitřní stabilizátor kormidlo postrádá. Stejné kuriózní uspořádání najdeme na dopravním speciálu pro letadlové lodě C-2 Greyhound, jehož konstrukce z E-2 odvozená. Turbovrtulové motory také způsobují poněkud omezený dostup letounu Hawkey: 9100 metrů.

Ačkoliv je letoun E-2 je určený pro letadlové lodě, provozují ho i země, které tato plavidla nevlastní. Například japonské síly vzdušné sebeobrany si letadla Hawkeye pořídily po slavném zběhnutí ruského pilota Viktora Bělenka. Ten jak známo přeletěl v roce 1976 se zbrusu novým letounem MiG-25 Foxbat ze sovětského vojenského letiště v Čugujevce na japonské letiště Hakodate. Letěl nízko nad mořem a tehdejší japonské pozemní radary ho měly problém zachytit.

Zdroje: USNI, War Is Boring, The Drive, 2, Military Today, Northrop Grumman, CiteSeerX

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Námořní letoun Il-38N pro ruské námořnictvo

Ruské námořnictvo převzalo první modernizovaný letoun Il-38N. Rusové stroj využijí k námořnímu ...

CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) ...

Americké námořnictvo nasadí Tomahawky proti lodím

Americké lodě se v boji proti nepřátelským plavidlům spoléhají na protilodní střely Harpoon. Střely ...

Střela SM-6 jako víceúčelová zbraň amerického námořnictva

Americké námořnictvo v polovině prosince otestovalo schopnost rakety SM-6 (Standard Missile 6) ničit ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Englbert
    20:57 09.08.2019

    Budoucnost letectva je v dronech. Pilotovana vojenska letadla budou odsunuta na druhou kolej, do pozic ridicich a velitelskych stanovist.

    • RiMr71
      22:31 10.08.2019

      TO jo. Ale to "v budoucnosti" je tak obecné, že je to vlastně jen takový výkřik do větru. I v amerických leteckých silách je to budoucnost vzdálená kolik... 10 let? 20? Spíš těch 20 (pokud se bavíme o skutečně řadové službě). A to jsou Američani bájvočko toto období před nejbližšími konkurenty - reálně se už dávno trhli a kus za nimi se vleče hlavní peleton který se různě žďuchá lokty)...
      ...tedy, mohu třeba říct, Babiš pude v budoucnu sedět... ale reálně to znamená, že bůhvíkdy a kdoví jestli.. tedy vlastně vůbec nic. Prostě, tzv "plácnutí do větru"...

      • Cpt. Morgan
        20:19 12.08.2019

        Ruska financna a produkcna nudza moze mat za nasledok, ze kvoli nemoznosti prejst plne na Su-57 budu musiet velku cast vzdusnych sil postavit na baze tazkych dronov Ochotnik B. Su-57 a Ochotnik su priamo projektovane ako tandem.
        Ovela lacnejsi dron navyse nevyzaduje niekolkorocny pilotny vycvik. Kazdy Su-57 bude teda riedit a viest operacie s letkou Ochotnikov, lebo na ine rusi moznosti aj tak nemaju. Sice to je vela novych rizik a zmien, ale co ine im ostava... Vacsina lietajucich strojov tak mozu byt v kratkej dobe u VVS Ruska drony ovela lacnejsie ako 5 a 6 gen pilotovane stroje.

        USA so svojim velkym financnym vankusom a rozsiahlou infrastrukturou nie su nutene vsadit vsetko na urychlenu a riskantnu cestu vyvoja cez drony a budu aj nadalej vyuzivat velky pocet pilotovanych letiek. Ich rozvinutost ich v podstate limituje a vytvara produkcnu zotrvacnost na existujucich technologiach.

        Nasledkom ruskej chudoby teda moze byt paradox, ze budu mat drony vo vyrazne vacsom zastupeni ako amici. Nebolo by to prvy krat, co ich nudza dohnala k rieseniam, ktore im zabezpecili naskok v niektorych klucovych hi-tech zalezitostiach: PVO, EW, nove strategicke typy zbrani, hypersonicke zbrane.. napriek tomu, ze amici maju od pociatku velky naskok v dronoch pred kymkolvek.

        • Jirosi
          03:06 13.08.2019

          Kdo bude úkolovat ty Ochotníky?
          V tandemu letící přetížený pilot Su-57?
          Ten musí mít extra výcvik, a počet lidí zvládajících tuhle činnost nebude nekonečný.

          • Cpt. Morgan
            19:40 13.08.2019

            Najvacsia kategoria dronov ako Ochotnik bude mat pokrocilu AI a dost velku mieru autonomneho hodnotenia situacie a rozhodovania. Zakladne parametre misie dostane stanovene vopred. V situacii sa bude orientovat podla udajov zo zosietovaneho informacneho systemu a do neho zapojenych senzorov celej letky, pricom Su-57 bude posobit nie ako priamy operator, ale skor ako facilitator misie a centrum spracovania dat z pokrocilejsich senzorov ako ma Ochotnik + koncove rozhodovanie v specifickych pripadoch.

            Nechat na pilotovi v realnom rozhodovat za svoj stroj a este aj niekolko dronov by znamenalo jasne znefunkcnenie celej formacie. Doriesit otazky autonomie rozhodovania a povereni je iba otazka vypracovania postupov a metod a ci tam rusi presmeruju priority. Technologicky je to riesitelne aj dnes.

  • omacka
    15:18 09.08.2019

    Reakce na nástup stealth letounů u potencionálních protivníků a hlavně Číňany.

    Dosah 560km u UHF pásma není nic mimořádného ještě z operační výšky 8-10km, ale samotná technologie AESA UHF radaru to už je zajímavé. Otázka do pranice, jakou má ten UHF radar přesnost v určení polohy objektů? V řádech +- desítky km na velkých vzdálenostech, jelikož radary v této vlnové délce jsou známe svoji nepřesností v určení azimutu a elevace. Pokud se ale USA podařilo nějak tu přesnost řádově stáhnout u UHF radarů, tak to klobouk dolů, ale pak bych se zas moc neradoval, protože to mohlo být leda aplikací statistických metod do výpočtů při použití X desítek až stovek T/R modulů a určitě to aplikuje i konkurence.

    • omacka
      15:28 09.08.2019

      Řez tou anténou (str. 13), je to 18 kanálové UHF anténní pole
      https://www.northropgrumman.co...

    • flanker.jirka
      19:55 09.08.2019

      menší rozměry antény v poměru ku použité frekvenci zhorší především přesnost v úhlových souřadnicích, to jest v azimutu a elevaci, všechny rotodomy pro antény radaru musí být aerodynamické. Přesnost měření dálky nebude tolik ovlivněn a jistě bude v rozmezí desítek metrů, ne stovek.
      Obecně se konstrukce radaru podřizuje jeho účelu, v tomto případě včasná výstraha a informace pro stíhače.

  • Jara
    13:58 09.08.2019

    Jinak USA zase jasně ujíždí námořnictvu Činy a Ruska, po tom co se jim podařilo zavádět ve větším výkoné AESY amici přicházejí z kvalitativnim skokem ve výkonnosti těchto radarů tahle anténa na E2D a to co přijde na nových Arleigh Burke Flight III přesouvá strategickou výhodu jasně na stranu U.S.navy a to vše podporuje recertifikační program tomahowku ze získáním schopnosti znovu útočit na námořní cíle, do stejného programu se zapojilo i UK což výrazně zvýší schopnosti jejich Astutů

    • palo satko
      17:14 09.08.2019

      Ale ved USA nemaju problem s ruskym a činskym namornictvom. USA maju problem ako ohrozit pomocou namornictva pevninsku čast Číny a Ruska. A v tom im tie radary nepomôžu. Citat dole je z članku zaoberajucom sa dôvodom prečo USA vypovedali zmluvu INF:

      V súčasnosti má Čína až 2 250 rakiet na pevnine, ktoré by boli zakázané, keby boli zmluvnými stranami INF. Tieto zbrane, z ktorých väčšina sice nie je atómová, predstavujú hrozbu pre letecké základne USA a ich spojencov v západnom Tichomorí, ako aj pre americké a spojenecké námorné sily, najmä americké lietadlove lode.
      https://warontherocks.com/2019...

  • Jirosi
    13:07 09.08.2019

    USA NAVY si objednalo 75ks letounů včasné výstrahy :)
    To jich budou mít víc než všichni ostatní dohromady? :O

  • marecino
    10:52 09.08.2019

    A F-35 a F-22 nezachyti? Či oni sú stealt aj v tom pásme? :) keď zachytí aj ich, tak tie chýri o prekonaní stealt boli pravdivé ci ako to je? nejako sa tejto otázke článok vyhol aj keď sa ta otázka priam núka, je asi otázka času pár rokov kedy budú mať taký radar aj Čína alebo rusko

    • Jara
      11:06 09.08.2019

      Myslím že pokládate špatnou otázku, stealth se v budoucnu stane standardem ... otázka by měla znít co za revoluční technologii přijde teď

      • marecino
        11:53 09.08.2019

        Podľa mňa otázka je správna, keďže f-35 ma slúžiť do 2050 a jej minimálne tvarová konštrukcia bola podriadená stealt vlastnostiam v nejakom pásme, teda keď to správne chápem, a tým pádom prišla o nejaké výhody ktoré museli oželieť aby bol tvar taky aký je, čiže za 10 rokov bude dizajn ( čiže tvar draku myslím atď. Bez predmetný? Poslúžila na čo mala, nepriateľ musel vynaložiť veľké množstvo prostriedkov na to, aby dokazal tie radary vyvinúť, ale keď ich vyvinie, už je jej dizajn iba na príťaž nie? Dizajn myslím tvarové črty draku, viem ze sú tam aj nátery atď...... Ide mi iba o to, že potom je ten rok 2050 až 70 priliz pritiahnuty za vlasy, či nie?

        • darkstyle
          12:37 09.08.2019

          Skúsim trocha rozšíriť obzory..

          F-35 je náhrada za F-16, ktorá je obratná ako F-18 a jej hlavným tromfom je radar a fúzia dát. Dokáže odniesť oveľa viac ako F-16 pri rovnakej rýchlosti, alebo inak povedané doletí rýchlejšie a ďalej ako väčšina lietadiel 4 generácie..

          Ten stealth je až po tom všetkom v dôležitosti vlastností toho lietadla
          - Stealth je už dnes štandardom u nich - je už aj v raketách - zachviľu budú mať 3-tie raketu zo stealthom.. je v nových lodiach i pozemných jednotkách v menšej miere..

          Vieš to že v roku 2050 budú mať protivníci zopár drahých radarov, čo to zvládnu.
          Nie je taký veľký problém, ak ich radary budú lepšie.. a budú vedieť rýchlejšie spracovávať obrovské potoky dát.. aj tak budú vidieť prvý a prvý strieľať..

          Ten dizajn nebude na obtiaž nikdy, lebo aj tento radar bude vidieť skôr ne-stealth ako stealth..

          • Poly
            13:04 09.08.2019

            Kromě toho, ono je sice pěkné, že AWACS zachytí nepřátelský letoun 5. generace, ale tím to končí. Pak ho musí někdo sundat a ten už si talíř na palubě neveze a hlavně takový talíř není ani v AA raketě, kterou případně vypálí. V dnešní situaci jsme nadále odkázaní především na pozemní PVO, která si minimálně dle propagandy s letouny 5. generace poradí. Což s sebou nese dost zásadní omezení.

          • Jirosi
            13:11 09.08.2019

            Poly: Ty jako nevěříš, že Su-57 má ještě výkonější radar v čumáku?
            Případně v sériových kusech už ho bude mít :)

          • Roland
            15:42 09.08.2019

            Jirosi - a jak myslíš, že se teď stala ta havárie v Severodvinsku? Su-57 prostě zapomněla přepnout z "likvidace" na "vyhledávání" a bylo to no - to se prostě stane, no...

          • Jirosi
            16:12 09.08.2019

            Ronald: Rakety jsou stále 50/50, bud to vyjde, nebo ne :(
            Netuším a nechci spekulovat. Bohužel v raketové technice se stávají i fatální omyli. Jde otázkou zda si s toho vezmou poučeni.

          • Roland
            16:35 09.08.2019

            já to myslel jako vtip :)

          • rabl
            15:26 11.08.2019

            jirosi : já věřím že Su-57 má mnohem výkonější radar , ale v zadku a kolem dírky - ne v čumáku :DD

          • Poly
            18:25 11.08.2019

            Jirosi
            Samozřejmě, že to nezvládne. Obří AN/APY-9 jehož data vyhodnocuje 5 specialistů je jiná třída, než to, co má Su-57 nebo konkurence.

        • Jirosi
          13:06 09.08.2019

          Ne, až 2070, ale do 2070, dále dle vývoje aktuální situace.
          Do 2070 jsou jen rozpočítávány náklady na celý život programu F-35, aby se mohlo říkat jak je to předražený program za 1,2 bilionu dolarů :)

        • Kichot
          16:00 09.08.2019

          Fajn je, že v roce 2050 budou skoro všichni proruští trollové mrtví, stejně tak ti co si ještě pamatují komunismus v Česku...

          • rabl
            15:44 11.08.2019

            kichot : trollství je v některých zemích tam na východ univerzitní obor to jen tak nevymizí ps: a co potomci pamětníků komunismu ti tu také stále budou očividně se jim do Číny , s.Koreje nebo do Ruska nechce :(

    • Poly
      12:56 09.08.2019

      F-22 a F-35 samozřejmě zachytí. Jenže než je bude Čína a vlastně kdokoliv jiný schopný nasadit v solidním počtu, tak už tu bude zase další generace letounu, který bude schopný odolat detekci a nebo PVO obecně. Případně se zmíněné 5. generace něčím dovybaví. Tak je to pořád dokola a nikdy to neskončí.

  • Vrata
    10:32 09.08.2019

    Rekl bych, ze hned v 1. vete kapitoly "system pasem" je chyba: pro frekvence 3GHz az 300MHz je vlnova delka 10cm az 1m.
    Jinak za mne pekny clanek.