Nové speciální Pandury II pro AČR ve vojskových zkouškách

Nové speciální Pandury II pro AČR ve vojskových zkouškách
Pandur KOVS / TDV (Zvětšit)

V lednu 2017 podepsalo Ministerstvo obrany ČR s podnikem Tatra Defence Vehicle smlouvu na dodávku 20 speciálních obrněných vozidel Pandur II. Náročný projekt nových vozidel pro AČR nyní spěje do finále a armáda by mohla první kusy speciálních pandurů už brzy převzít do své výzbroje.

Na základě objednávky z roku 2017 česká armáda získá 6 speciálních pandurů ve velitelské verzi KOVVŠ (kolové obrněné vozidlo velitelsko-štábní) a 14 ve spojovací verzi KOVS (kolové obrněné vozidlo spojovací). Součástí dodávky je i 6 polních velitelských pracovišť. Nové Pandury II CZ 8x8 budou sloužit u velitelství 4. brigády a velitelství jednotlivých praporů této brigády.

Kopřivnický podnik Tatra Defence Vehicle ve spolupráci s dalšími společnostmi a institucemi, jako jsou Retia, Vojenský výzkumný ústav, Vojenský technický ústav pozemního vojska, Ray Service, Optokon, Interlink CS, B.O.I.S. Filtry a dalšími, stavbou velitelsko-štábních a spojovacích verzí vozidel Pandur II CZ prokázaly, že český obranný průmysl má schopnosti vyvíjet moderní obrněnou techniku a kapacity dodávat české armádě vojenské platformy s elektronickým vybavením na světové úrovni. Po ukončení vojskových zkoušek, kterými vozidla v současnosti úspěšně procházejí, již nebude nic bránit výrobě nových pandurů, přičemž všech 20 kusů armáda má dostat v průběhu následujících měsíců. První 4 kusy už v letošním roce, zbývajících 16 kusů do konce roku 2020.


Pandur KOVS; větší foto / TDV

Spojovací vozidla KOVS jsou určena pro zajištění podpory a interoperability systémů velení a řízení na brigádní a praporní úrovni. Technické a elektronické vybavení vozidla KOVS dává možnost zpracovávat informace až do stupně „T“. Velitelsko-štábní pandury KOVVŠ budou poskytovat podporu při rozhodovacích procesech velitelů na stupni prapor a brigáda během řízení boje a zefektivní proces velení a řízení podřízeným prvkům. Také u vozidel KOVVŠ technické a elektronické vybavení dovoluje pracovat s informacemi až do stupně „T“. Velitelsko-štábní pandury budou doplněny i o pracoviště pro činnost štábu v poli (PŠ). Jde o speciální nafukovací stany o rozměrech 8 x 5,7 x 3 m s kapacitou 10 pracovišť s počítačovými terminály. Pomocí nich bude možné rozšířit počet příslušníků štábu nadřazených velitelských stupňů přímo v poli.


Pandur KOVS; větší foto / TDV

Díky speciálnímu určení vykazují pandury spojovací a velitelsko-štábní verze odlišnosti od pandurů, které již v řadách české armády slouží. Interiér korby disponuje většími rozměry, než je tomu například u bojových pandurů KBVP, a to především kvůli zástavbě řady elektronických systémů. Pro srovnání vnitřní prostor KBVP činí 13,12 m3, u KOVS a KOVVŠ je to 14,4 m3, vnitřní prostor narostl především díky zvýšení korby vozidel. V interiéru vozidel KOVS i KOVVŠ je prostor pro 4 členy osádky, kterou tvoří řidič, velitel vozidla a dva operátoři elektronických systémů. Všichni sedí na nových protivýbuchových sedačkách BOG-AMS-V českého původu. Osádka má také k dispozici nezávislý zdroj elektrické energie.

Nejvýraznější změnou oproti pandurům již zavedeným v české armádě je navýšení balistické a protiminové ochrany vozidel KOVS a KOVVŠ na úroveň 3/3a dle STANAG 4569. Té bylo docíleno především instalací nových přídavných plátů keramického pancíře a zesílením podvozkových částí vozidla. Díky těmto změnám se navýšila i celková hmotnost obou verzí ve srovnání s předchozími provedeními českých pandurů, proto byl u nich posílen rovněž brzdový systém, zároveň přišly o schopnost plavby.


Pandur KOVVŠ; větší foto / DP

Pandury verze KOVVŠ jsou vybaveny řadou systémů pro utajené a i neutajené hlasové a datové spojení v pásmech VKV a UKV. Jde především o radiostanici AN/PRC-117G umístěnou v prostoru velitele, dále pak terminál INMARSAT BGAN, dvě VKV/UKV antény a anténu SATCOM. Právě díky instalaci teleskopického anténního stožáru, který se může vysunout do výšky více než 10 m, je velitelsko-štábní i spojovací pandur vybaven hydraulickými podpěrami podvozku kvůli stabilizaci.

Pro zajištění vysokokapacitního přenosu dat jsou vozidla KOVVŠ vybavena radioreléovým spojem, který tvoří jednotka RF-7800W-IU200, dále systém automatického natáčení směrové antény, radiostanice RF-7800W-OU500, směrová anténa, všesměrová anténa a jednotka hlasitého příposlechu. Vozidla jsou také vybavena systémy pro utajované i neutajované datové a hlasové spojení v rámci sítové infrastruktury a vnitřním hovorový zařízením pro osádku.


Výroba Pandurů v TDV; větší foto / DP


Výroba Pandurů v TDV; větší foto / DP

Vozidla KOVS jsou vybavena obdobnými systémy pro utajené i neutajené hlasové a datové spojení v pásmech VKV a UKV jako v případě vozidel KOVVŠ, mají navíc dvě radiostanice AN/PRC-117G umístěné u druhého operátora. Obdobné, s některými dílčími odlišnostmi, je vybavení pro utajované i neutajované datové a hlasové spojení v rámci sítové infrastruktury a vnitřní hovorové zařízení pro osádku. Oproti verzi KOVVŠ jsou vozidla KOVS vybavena i systémy utajeného a neutajeného hlasového a datového spojení v pásmu KV. Nové spojovací a velitelsko-štábní pandury pro AČR nemají žádnou integrální výzbroj či bojové stanice, ovšem u příklopu velitele vozidla je instalována lafeta pro pěchotní lehký kulomet MINIMI ráže 7,62 mm, ke kterému je vezen palebný průměr 600 kusů střeliva.

Motorizace u nových pandurů je shodná již zavedenými verzemi v české armádě. Jde tedy o šestiválcový turbodiesel Cummins ISLe T450 HPCR o výkonu 335,6 kW, který je schopen obrněnce rozjet až na rychlost převyšující 100 km/h při hmotnosti přesahující 22 t. Dojezd činí přibližně 700 km, vozidla jsou schopna překonávat příkopy o šířce až 2,2 m, svislé překážky do výšky 0,6 m a překonávat vodní toky proděním do výšky hladiny 1,5 m.

 

 
 
 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Warnost
    21:44 22.11.2019
    Oblíbený příspěvek

    Docela jsem zvědavej, v jaké konfiguraci dostane v budoucnu při přezbrojení 44. prapor. Jestli už to bude bez plavbyschopni, jaká věž a jestli budou objednávat i tyto velitelské verze.

  • technik
    20:29 22.11.2019

    to bude ještě sranda s tímhle výrobkem :-)

    • tomas.kotnour
      23:56 22.11.2019

      Máte obavy, že se k zhoršeným jízdním vlastnostem a problémům s průchodností terénem přidají i důsledky toho, že Pandur II nejspíše podědil více komponent podvozku ze svého předka s bojovou hmotností 13,5 tuny, než by bylo vhodné? Snad nezapomněli zesílit uchycení tažného háku.

      • technik
        07:24 23.11.2019

        koukám že víte přesně o čem mluvíte, celkově evakuace poškozeného prostředku bude velmi zajímavá ať už stávajicími nebo nově zavedenými vyprošťovacími prostředky. O jízdě v terénu s podélným náklonem, to bude teprve delikatesa. Ale věřím že tento typ se do terénu moc nedostane, pokud nebude vyčleněn do sestavy MR jako TOC.

  • Rase
    19:51 22.11.2019

    Pokud jde o absenci plavbyschopnosti, tak v blízké budoucnosti mají projít Pandury modernizací a klidně bych se vsadil, že o tuto schopnost přijdou. Zkrátka vyhodili sme za tuhle parádičku kupu peněz ale čert to vem, jedeme dál. Jen moc nechápu, proč naši chybu opakují i na Slovensku. Ostatně na plavbyschopnost můžeme zapomenout i pokud na Pandur osadíme jakýkoliv minomet ráže 120 mm atd.

    • technik
      20:06 22.11.2019

      no vsadil si se špatně, v rámci modernizace plavbyschopnost bude zachována. Kupa peněz byla protože Dalík a spol, ne proto že to plave.

      • Rase
        22:16 22.11.2019

        Jasně, plány jsou zachovat ji, ale už teď je docela našponovaná... Chtějí vylepšit věž, zvýšit balistickou ochranu, a kde co všechno. Předpokládám, že tyto komponenty nebudou vyrobené z žužu, čímž hmotnost zase o něco vzroste. Předpokládám že úředníci na MO se spokojí s tím, že Pandury NG budou schopny plavby odstrojené, bez výsadku atd. Norma se splní, ale reálně o tuto schopnost přijdou.

        • technik
          22:50 22.11.2019

          Na věži není co vylepšit, nejlevnější řešení je výměna hlavne a nebo výměna celé věže, nic mezi tím není. To že není co vylepšit nemyslim že je tak fantastická ale výrobce na tento typ uz žádný modernizační balíček nedělá.
          Modernizace dle mého skončí generálkou podvozku, ta odčerpá velké prostředky a zbytek padne na nové radiostanice Harris, nový CDU-M, nákup nových hlavní, rusicku, pár dalších ficurin a 20 mega je pryč. Krát 100 masin a ejhle ranec jako krava.

          • Scotty
            23:21 22.11.2019

            Minimálně VVÚ pracoval na projektu zvýšení balistické ochrany Panduru na úroveň K4 STANAG a úpravu věže:

            Analytická studie PANDUR L4 obsahuje výsledky výzkumu přídavných pancířů na bázi pancéřových ocelí a kompozitů, které zajistí zvýšení balistické ochrany vozidla KBVP Pandur II, a to z úrovně ochrany K2 na úroveň ochrany K4 dle STANAG 4569 včetně odolnosti proti střepině FSP 20 mm o dopadové rychlosti 1250 m/s, která reprezentuje ohrožení improvizovanými nástražnými zařízeními (IED). Celkem bylo certifikováno 13 funkčních vzorků. Analytická studie navíc obsahuje cenovou kalkulaci použití ocelových a keramických přídavných pancířů a návrh ochrany věžové stanice vozidla KBVP Pandur II proti mechanickému poškození. Studie také obsahuje návrh řešení schopnosti plavby vozidla opatřeného vyvinutým přídavným pancéřováním úrovně ochrany K4 dle STANAG 4569. Druhým hlavním výsledkem projektu je Metodika č. M–KBVP-L4 VVÚ 16/01 „Postup zkoušky ověření balistické ochrany vozidla KBVP Pandur II – L4 proti projektilům a střepinám“.

          • technik
            07:17 23.11.2019

            toho jsem si velmi dobře vědom, ale armáda chce zachovat plavbyschopnost. Takže to co popisujete je absolutní pravda ale je to studie. Přímo se to jmenuje studie proveditelnosti modernizace pandur či navýšení balistické ochrany. Jak to může dopadnout? Ano studie se provedou a v případě modernizace KBVP provedli a teď jde o to zda se to celý opravdu aplikuje a zaplatí. S pancéřováním to dopadne asi taky "můj soukromý názor" že se tím vybaví verze M1 a do skladu se koupí nějaké množství na "co kdyby náhodou" a je to vyřešeno......bohužel, váha a to nejen pro plavby ale také zatížení jednotlivých náprav je problém.

          • Scotty
            08:52 23.11.2019

            V KVAČR se mluví o technickém zhodnocení což může znamenat všelicos. Zásadní bude kolik peněz do toho modernizačního projektu budou schopní dát. Ovšem pokus se zabývali také zvýšením ochrany věže alespoň proti mechanickému poškození není důvod to při modernizaci nepoužít.

          • Rase
            10:19 23.11.2019

            Scotty:
            německý prcek Wiesel 1 má dostat baliček balistické ochrany s pancéřováním CAMAC® od britské společnosti Morgan Composites and Defence Systems. Balistická ochrana se tak zvýšila z Level 2 na Level 5 dle STANAG. Tedy Level 4 mi přijde docela slabota, byť lepší než současný stav.

          • Scotty
            11:10 23.11.2019

            Rase
            Tak Wiesel je pásový prcek u který má zřejmě dostatečnou rezervu v nosnosti podvozku a neřeší u něj plavbyschopnost.

        • petr.martykan
          14:36 25.11.2019

          Plavbyschopnost je super benefit. Nedavno k nam nastoupil byvaly ridic Pindouru,tak mi tu plavbyschopnost tak trochu osvetlil. Je hezky ze Pindour plave. Ale pouze uplne prazdny, bez munice, vysadku, atd...jakmile naplnite munici, prekroci vahu pro plavbyschopnost a uz neplave. Jinak si Pindoura pochvaloval, co se jizdnich vlastosti tyce a to uz 2 prevratili. :D

          • Scotty
            17:01 25.11.2019

            Jaký má Pandur hmotnostní limit který ještě umožňuje udržet se na hladině?

          • tomas.kotnour
            18:57 25.11.2019

            Píše se plavbyschopnost při 20 100 kg a bojová hmotnost bez osádky 19 000 kg

          • Scotty
            19:34 25.11.2019

            Zhruba 120 kilo na vojáka my nepřijde tak málo. Do 1100 kg by se měl výsadek a posádka vejít.

          • tomas.kotnour
            19:49 25.11.2019

            Jenže už teď jezdí v některých 11 lidí. Navíc je jedna věc vjet do řeky, druhá přeplavat ji a ta nejsložitější z ní vyjet. V praxi je to spíše na provádění operací v ženijně připraveném území (pokud tam nejsou nějaké betonové sjezdy pro přívoz, jako v našich VVP), například při odpoutání sil od nepřítele.

    • Karlos73
      11:50 25.11.2019

      Rase, tak na Slovensku BOV 8×8 Vydra je zastavená, do konca súčasného volebného obdobia sa určite nebudú kupovať. Neodsúhlasí to ani SMER a ani Most-Híd. Tento tender je sprevádzaný s asi najväčšou kritikou , čo bude po voľbách sa ešte uvidí, ale podmienka platbyschopnosti na BOV 8x8 dostáva vážne trhliny aj v odborných kruhoch. S čím by nová vláda nemala mať zásadný problém, sú 4x4 a 3D radary...

      • Jura99
        12:29 25.11.2019

        To je rozumný krok, zastavit to a pokud by někoho napadlo vrátit do hry Boxer, byl by to krok správným směrem. Bohužel se ukazuje amatérismus vlád (nejen těch vašich), čekat na novou vládu je tragikomedie, když se BOV 8x8 vybírá od roku 2015 a mělo by se vše vrátit zpět na start.

  • stirling
    15:55 22.11.2019

    Jsem rád za cokoliv nové, ale když to neplave tak jsme se mohli dostat na podobné prametry s tatrou 8x8 nebo i 6x6, unifikace je fajn, ale kde bude pandur bude i nějaká tatra takže logistiku by to nezměnilo a provoz by byl levnější. Tak jako tak jsem rád, že se dodáva aspoň něco, snad to projde zkoušky v pohodě a bude to spolehlivé.

    • Scotty
      16:06 22.11.2019

      Jakákoli nástavba na Tatře bude mít těžko odolnost STANAG úrovně 3. Balistická ochrana ten hlavní důvod proč se velitelské a spojovací vozy staví na Panduru nebo Titusu.

      • tomas.kotnour
        17:28 22.11.2019

        Kabina K3/M3 je v nabídce, a 62 K3/M3 nástaveb už AČR objednala, Jenom se jim říká TITUS ;)
        Pak už je to jenom o představivosti (a vyřešení těch přestříhaných šroubů, jak tu psal technik)... V12, 16 R20, 34 tun, 6 velitelských konzolí (místo 2 v KOV), 12 protiminových sedaček, 8 vozidel pro celé velitelství praporu.

        http://www.palba.cz/album/albu...
        Vybavení na stropu nástavby až podle toho, s čím projdou KOVS a KOVVŠ vojskovými zkouškami.

        • Scotty
          17:58 22.11.2019

          Tak Titus má samozřejmě má Tatrovácký podvozek, ale s odolností je přeci jen dál něž nástavba na 815-7. Ovšem zodolněná nástavba na 815-7 by jistě svoje využití jistě našla.

          • technik
            20:19 22.11.2019

            zatím to vypadá že 815-7 bude jeden velký průser, zejména brzdy a náboje kol. Uvidíme za pár let provozu.

          • Scotty
            22:22 22.11.2019

            Brzdy a náboje kol nejsou neřešitelný problém. Je ovšem otázka jak se k tomu výrobce a zákazník postaví.

          • technik
            23:00 22.11.2019

            Problem je kdyz máš 30 tunový kolos na bubnech. Problém je že o proti starým brzdám kde si steloval brzdy na brzdovém klíči mají nové brzdy systém perot který si sám seřizuje vůli, to je fajn jen do doby než začneš prasit v terénu a mezi buben a obložení se dostane bordel, díky malé vůli dochází k velkému opotřebení, také váha 30 tun a super motorová brzda to brzdám taky neulehci a mohl bych tak pokračovat, CHP, teplota nábojů a tak dále. No třeba CHP vyřešil výrobce tak že nařídil tento systém používat do max rychlosti 50km/h. Takže asi tak.

          • tomas.kotnour
            00:43 23.11.2019

            @Scotty
            Otázkou je, co od té účelové nástavby očekáváte. Pokud budete chtít, aby v ní probíhala činnost i za přesunu, bude muset vycházet její konstrukce z nástavby vozidla TITUS, což bohužel není problém.

            Pokud se spokojíme s činností pouze po zastavení, nemusíme řešit protiminovou ochranu. V takovém případě by bylo lepší sáhnout po balisticky zodolněném kontejneru, nebo ještě lépe po balisticky zodolněné kontejnerové skříňové nástavbě (pokud by podběhy neomezovaly činnosti v nástavbě), která má lepší průjezdný profil, je lehčí, má těžiště níž (tedy řeší část problémů, co trápí POP-3), ale pořád se nechá z vozidla sundat.

            @technik
            Ale sedmičky přece nejsou první auta v armádě, co mají Perroty. Ty už musí mít některé Armaxy, to se to u nich neprojevilo, nebo ty jezdí jenom po silnici?

          • tomas.kotnour
            00:53 23.11.2019

            @technik

            Ještě jsem zapomněl. Předpokládám správně, že omezení rychlosti pro CHP vojáky trápí především kvůli přefukování defektů za jízdy po zpevněné komunikaci?

          • technik
            07:33 23.11.2019

            to tomaš
            ano máte přesně pravdu, nevím zda první auta s tímto systémem byly všeobecně známý Multilifty nebo Armaxy které mají z 90% speciální nástavby takže se s nimi nenacvičuje řízení v težkém terénu. Každopádně tohle mi tolik vrásky nedělá jako CHP. Tam je problém že se u 815-7 vyskytl olej z nábojů v systému CHP, tudíž dochází k netěsnostem a tlakování nábojů. Omezení rychlosti není dle mého názoru způsob opravy. Ale opět to ukáží roky provozu a nebudu daleko od pravdy že se budou řešit stejně jako u starých t815 mastná brzdová obložení, to u civilek skoro neznáte, právě proto že CHP nemají.

        • technik
          20:15 22.11.2019

          podle mých posledních info V12 asi nebude.

          • tomas.kotnour
            01:07 23.11.2019

            Bez velké objednávky je prosazení jeho vývoje velmi komplikované. Bohužel vize bojové sestavy jízdní brigády postavené na univerzální kolové platformě s jedním motorem a převodovkou (takovou kolovou variantu AH/UH-1), řešící jako jediná na světě veškeré problémy kolových jednotek (především problematiku čistě kolové techniky pro jednotky bojové podpory a bojového zabezpečení), asi nikoho nenapadla.

  • Aja1984
    15:49 22.11.2019

    Taky bude mít sání ventilace hned vedle výfuku motoru?

  • faraonamumu
    15:12 22.11.2019

    Ztráta schopnosti plavby se mi zdá poněkud nešťastný

    • JP--
      15:44 22.11.2019

      Původní požadavek na plavbu se mě zdá zcela nesmyslný. Třeba to povede k zesílení podvozku a pancéřování a na normálních pandurech + malý tweak na věži taky neuškodí, ale jsem AČR takže asi nic.

      • Scotty
        15:51 22.11.2019

        Modernizace Panduru je v plánu, je to uvedeno v KVAČR 2030. Konkrétně v milníku do roku 2025.

      • liberal shark
        17:11 22.11.2019

        Také bych dal prednost balistické odolnosti před plavbyschopnosti. Tech par tatrovek s nostem se už nějak vejde :-).

    • Scotty
      15:55 22.11.2019

      Není moc pravděpodobné že by velitelský nebo spojovací Pandur násilně překovával vodní tok. Pro týlové a zabezpečovací jednotky je stejně potřeba zajistit pontonový most.