Nové stíhací letouny a PVO pro švýcarské letectvo

-
14. 11. 2017
-
23 komentářů
-
Michael Myklín
Švýcarská federální rada 8. listopadu pověřila Ministerstvo obrany, civilní ochrany a sportu výběrem 30 až 40 nových stíhacích letounů, které nahradí stárnoucí flotilu strojů Boeing F/A-18C/D Hornet a Northrop F-5E Tiger II. Modernizací projdou pravděpodobně i pozemní prvky švýcarské protivzdušné obrany (PVO).
Ministerstvo obrany dostalo za úkol oslovit evropský Airbus (Eurofighter Typhoon), americký Boeing (F/A-18E/F), Lockheed Martin (F-35), francouzský Dassault (Rafale) a švédský Saab (JAS-39E Gripen).
Celková hodnota kontraktu nepřesáhne osm miliard dolarů (175 miliard Kč). Na základě doporučení panelu expertů, kterým bylo v roce 2016 zadáno vypracování několika různých variant, bude do nových letadel investováno šest miliard dolarů (131 miliard Kč) a do PVO zhruba dvě miliardy dolarů (44 miliardy Kč).
Detaily o modernizaci švýcarské PVO zatím nejsou k dispozici, ale výsledkem by měla být vícevrstvá PVO s pokrytím 45 tisíc kilometrů čtverečních. Vzhledem k realtivně nízkému rozpočtu se dají ale očekávat spíše nákupy levnějších raketových systémů PVO, jako je například norský NASAMS.
Stávající elementy pozemní PVO v podobě britských raket země-vzduch Rapier, amerického přenosného raketového kompletu Stinger a domácího 35mm dvojkanónu Oerlikon GDF budou zachovány.
Rozhodnutí o výběru konkrétních letounů vláda učiní v roce 2020 a o dva roky později o nákupu rozhodne parlament. V případě schválení vítěz dodá první letouny v roce 2025 a v roce 2030 mají všechny nové švýcarské stíhačky dosáhnout plné operační připravenosti (FOC).
Časový harmonogram však může narazit na “neprostupnou” zeď švýcarské přímé demokracie. A nebylo by to poprvé…
Švýcarsko náhradu za své stárnoucí F-18 a F-5 nehledá poprvé. První pokus vláda odstartovala v roce 2008 a kandidáti byli téměř stejní jako nyní – F/A-18 E/F, Rafale, Eurofighter a JAS-39E Gripen. O tři roky později v 2011 švýcarská vláda oznámila, že vítězem tendru se stal švédský Saab .
Vše potvrdil i parlament, ale rozhodnutí mělo řadu politických oponentů a poté, co se podařilo nasbírat sto tisíc podpisů, bylo o pořízení 22 Gripenů podle zákona vyhlášeno celostátní referendum, ve kterém nákup odmítlo 53,4 % voličů.
Švýcarské F/A-18 v akci nad Alpami.
Hodnota tehdejšího kontraktu byla 3,5 miliardy dolarů (76 miliardy Kč) a součástí mělo být i přesunutí výroby některých komponentů Gripenů do Švýcarska. Celkově měly švýcarské firmy získat zakázky v hodnotě 450 milionů dolarů.
Odpůrci nákupu argumentovali vysokými provozními náklady, které se do konce životnosti strojů mohou vyšplhat až na 11 miliard dolarů. Podle studie vyhotovené IHS Jane´s však Gripeny patří mezi ty nejlevnější stroje, co se letových hodin týče. Jedna letová hodina jednomotorového JAS-39 vyjde na 4700 dolarů. Dvoumotorové F/A-18E/F, Rafale, Eurofighter jsou za hranicí 10 tisíc dolarů a hodina F-35 stojí dokonce 30 000 dolarů.
Výměna současných stárnoucích letadel však již nepočká. První stíhací letouny Northrop F-5E Tiger II začalo švýcarské letectvo dostávat v roce 1976 a z původních více než sta strojů je dnes operačních pouze 26, z toho jedenáct je využíváno akrobatickou letkou. Jejich životnost skončí na začátku 20. let.
Stroje Boeing F/A-18C/D Hornet byly dodávány od roku 1996 a Švýcaři jich nyní provozují 30. V roce 2025 vyprší jejich životnost pět tisíc letových hodin, ale švýcarské letectvo investuje 500 milionů dolarů do prodloužení životnosti na šest tisíc letových hodin, aby se překlenulo časové období, než budou dodány nové stroje.
Zatím je těžké předvídat, který stroj bude nakonec vybrán, ale vzhledem k předchozímu vítězství Saabu je dost pravděpodobné, že nebe nad Švýcarskem budou v roce 2030 chránit právě Gripeny. Kromě nízkých nákladů na údržbu hraje roli i prostý fakt, že hlavní misí švýcarského letectva, vzhledem k bezpečné geografické (geopolitické) pozici Švýcarska, jsou vzdušné patroly (air-policing), nahánění ztracených cessen nebo doprovod vládních delegací.
Zdroj: Defense World
Související články
Izraelské drony Hermes 900 pro švýcarské letectvo
Švýcarské ministerstvo obrany pro své letectvo nakoupí izraelská bezpilotní letadla Hermes 900 MALE ...
-
08.06.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Druhé kolo: Švýcarsko hledá náhradu za stíhačky F-5
Švýcarsko v roce 2017 spustí nové výběrové řízení na nákup stíhacích letadel. Předchozí akvizici ...
-
24.04.2015
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Trápení u konce? Rakousko ukončuje provoz stíhaček Eurofighter
Rakouské letectvo v roce 2020, tedy po 13 letech provozu, vyřadí všech 15 stíhaček Eurofighter ...
-
11.07.2017
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Německo chce stíhačky F-35 Lightning II
Německé letectvo plánuje generační výměnu své flotily bojových letadel Panavia Tornado. Podle ...
-
10.11.2017
-
96 komentářů
-
Jan Grohmann
Tak to dopadá, když lidé rozhodují o věcech, kterým nerozumí. S tímto přístupem bude dříve, či později jejich letectvo podobné tomu v KLDR, pouze nostalagie na obloze.
Tak to dopadá, když lidé rozhodují o věcech, kterým nerozumí. S tímto přístupem bude dříve, či později jejich letectvo podobné tomu v KLDR, pouze nostalagie na obloze.
Načítám diskuzi...