Američané darují Africe obrněná vozidla pro boj s islamisty

Foto: ACMAT Bastion; větší foto / ACMAT
ACMAT Bastion PATSAS - otevřená verze vozidla Bastion; větší foto / ACMAT

Americké vojenské velitelství pro Afriku AFRICOM (United States Africa Command) nakoupilo obrněná vozidla Bastion pro několik afrických zemí prostřednictvím americké společnosti Mack Defense. Vozidla pomohou vybraným africkým armádám v boji s nejrůznějšími militantními, zločineckými a především islámistickými skupinami.

Pomoc pro Somálsko

Uzavření kontraktu na nákup 62 transportérů v hodnotě 25 milionů dolarů mezi americkým ministerstvem obrany a společností Mack Defense bylo oznámeno 25. září tohoto roku. Mack Defense dodá vozidla pro armády Kamerunu, Etiopie, Somálska, Tuniska a Ugandy.

Mack Defense do Afriky dodá 62 obrněných transportérů Bastion, které jsou vyráběné francouzskou společností ACMAT (Renault Trucks Defense).

Podle Mack Defense bude 32 transportérů příští rok dodáno do Somálska, z toho sedmnáct bude určeno pro ugandský kontingent mise Africké Unie v Somálsku AMISOM (African Union Mission in Somalia), dalších třináct vozidel pro somálskou armádu, které působí po boku vojáků AMISOM.

Čtyři stroje obdrží Tunisko, patnáct Kamerun a dvanáct Etiopie. Dodání všech vozidel proběhne do konce října 2016. Všechny země obdrží také balík náhradních dílů. 

Stvořen pro poušť

Obrněný transportér Bastion vznikl jako soukromá iniciativa společnosti ACMAT a veřejnosti byl poprvé představen roku 2010. Bastion je postaven na šasi nákladního automobilu VLRA vyráběného firmou ACMAT s pohonem 4×4.

Transportér je možné osadit dvěma typy 5-litrových turbodieslových motorů, buď o výkonu 132 kW (180 koní) splňující emisní normu EURO 2 nebo o výkonu 158 kW (215 koní) splňující normu EURO 5.

Bastion je dodávaný s manuální 6-rychlostní nebo automatickou 5-rychlostní převodovkou. Dle přání zákazníka lze vozidlo vybavit systémem centrálního huštění pneumatik a pneumatikami typu run-flat. Bastion lze přepravit vrtulníky CH-47 Chinook, letadly C-130 Hercules, C-160 a A400M.

Vozidlo je primárně navrženo pro operace v pouštních oblastech a pro tento účel je vybaveno vnitřní nádrží na pitnou vodu o objemu 120 l. Palivové nádrže s kapacitou 2×150 l umožňují vozidlu při plném natankování dojezd až 1000 km. Maximální rychlost je 110 km/h, s omezovačem 60 km/h. 

Balistická ochrana kabiny je volitelná v rozmezí Level 1 až Level 3 dle NATO STAG 4569,  zajišťuje tedy ochranu proti průbojným střelám ráže 7,62×39 mm a šrapnelům dělostřelecký granátů. S přídavným pancéřováním je vozidlo schopné odolat i průbojným střelám ráže 7,62×51 mm NATO. 

Podvozek tvaru “V” zajišťuje ochranu proti minám a nástražným výbušným systémům (IED) až do úrovně Level 2a / 2b dle NATO normy STANAG 4569. Bastion odolá výbuchu ekvivalentu 6 kg TNT pod každým kolem nebo kdekoliv pod trupem vozidla.

Celková hmotnost transportéru je 12 tun. Posádku tvoří řidič a velitel, každý z nich má k nástupu dispozici boční dveře. V přepravním prostoru je možné transportovat 8 plně vybavených vojáků. Výsadek využívá pro nástup do vozidla zadní dveře.

Výzbroj Bastionu tvoří dálkově ovládaná zbraňová stanice nebo manuálně ovládaný 12,7mm těžký kulomet. Na střeše vozidla jsou dva poklopy u nichž je možné instalovat dva manuálně ovládané 7,62mm kulomety.

V případě potřeby výsadek vede palbu vlastními zbraněmi z vozidla skrze střílny - dvě jsou v zadních dveřích, šest na bocích a jedna vepředu. Vozidlo lze osadit výmetnicí dýmových granátů.

Pro zachranáře i speciální jednotky

Bastion je nabízen v několika verzích. Ambulantní vozidlo Bastion SAN přepraví 2-4 pacienty a zdravotníka. Velitelská verze vybavená komunikační technikou je označována jako Bastion PC .

Bastion PATSAS je otevřené vozidlo určené pro speciální jednotky. Může přepravovat pouze 4 muže a je uzpůsobené pro průzkumné a útočné mise. Tato varianta Bastionu byla dodána do Burkiny Faso a Čadu.

Nejnovější verzí je Bastion HM - postavená na základě nákladního vozu ACMAT VLRA 2. Vozidlo získalo oproti předešlým typům mnoho vylepšení, např. nezávislé zavěšení kol a motor o výkonu 235 kW (320 koňských sil). Vozidlo je rychlejší a přepraví více nákladu než základní verze. 

Další úpravou Bastionu vzniklo tzv. Vozidlo pro vnitřní bezpečnost (Internal security vehicle), jedná se o verzi pro policii a pořádkové jednotky, která není vybavena zbraněmi a má menší balistickou ochranu.

Přesná konfigurace objednaných vozidel není známá, ale nejspíše se jedná o základní provedení transportéru - sofistikovanější systémy vyžadují příliš dlouhý výcvik a zajistit jejich servis v bojové oblasti (zejména v Somálsku), kam primárně míří, je obtížné.

Nové stroje vylepší schopnosti vojsk nasazených v rámci mise AMISOM v Somálsku, které nepřestávají být cílem útoků islamistů ze skupiny aš-Šabáb (Shabaab v angl.).

Jen během června tohoto roku padlo v Somálsku přes 100 příslušníků mise AMISOM a několik desítek dalších bylo zraněno. Nová vozidla alespoň částečně poskytnou africkým vojákům mobilitu, palebnou sílu a balistickou ochranu.

Zdroje: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • GAVL
    11:57 11.10.2015

    Petr M
    Pokud chcete udržovat koloniální politiku alespoň trochu , tak musíte vždy v daném regionu podporovat nějakou kliku proti těm jiným klikám (vládnoucím). To lze buď přímo svou účastí tak jako to bylo obvyklé do konce 19. století, a nebo alespoň dodávkami zbraní. Dodávky zbraní jsou pro dnešní populaci voličskou přijatelné. Přímá účast tak moc podporovaná není.

    Řekl bych , že RF to v současné době balancuje nejlépe.

  • Petr M
    17:05 10.10.2015

    G19x9x19 asi tak...
    Podobě jako američany vycvičení islamisté, které měli bojovat proti IS, se k min většina přidala i s výstrojí a zbraněmi. I pres to amíci plánují i nadále vyzbrojovat určité opoziční skupiny.
    Dnes jsem se dočetl, že Saudové darovali islamistům 500 střel tow, to že skončí u IS je celkem jisté. Muslimským režimům jako SA a pod by se vůbec neměly dodávat vyspělé zbraně.

  • David
    09:50 10.10.2015

    Pro Gavl - doporučuji zajímavý článek o tuniské armádě v posledním ATM. I z něj vyplývá, že velká část výzbroje tuniské armády je zastaralá. Tunisko v současnosti zvyšuje výdaje na armádu. Takže lze předpokládat, že po dodávce 4 kusů zdarma si Tunisko objedná další

  • GAVL
    18:22 08.10.2015

    Zbraně neskončili v rukou IS ty jsou stále v těch rukou, kterým byli darovány. Jen je potíž , že umírněná opozice je ve skutečnosti povětšinou dceřinou společností IS.

    Pokud by všechna vozidla byla nasazena v jednom místě konfliktu , tak by to asi k něčemu bylo, ale způsob rozmělnění je jen dobrý kšeft pro ACMAT.

    4 vozidla pro Tunisko, to je naprostý výsměch.
    Tunisko počet obyvatel jako ČR, ale dvakrát větší rozloha.

  • SeaWolf
    16:08 08.10.2015

    G19x9x19 myslím že kalašnikovů, min a tanků řad T-XX v rukách islamistů ruské výroby těch "několik" transportérů o kterých je řeč hravě přečíslí :-D

  • G19x9x19
    15:54 08.10.2015

    To je od nich sice chválihodné, nicméně se obávám že dřív nebo později tyto vozidla skončí právě v rukou islamistů, jako například výzbroj "umírněné" opozice v Sýrii.