Nové vozidlo MARS pro systém protivzdušné obrany

-
4. 3. 2022
-
78 komentářů
-
Tisková zpráva
Česká společnost SVOS, spol. s.r.o. ve spolupráci se švédskou firmou SAAB dokončila testy modulárního vozidla MARS 4x4 ve verzi S-330, které bude sloužit jako platforma pro mobilní systém protivzdušné obrany nové generace SAABu. Spolupráce probíhá od roku 2019 a je přínosem při budování a vytváření partnerství, které může dodávat moderní systémy protivzdušné obrany krátkého dosahu schopné splnit požadavky všech zákazníků NATO a třetích zemí.
Dodavatelé, SVOS, spol. s.r.o. a SAAB, se dohodli na spolupráci při integraci zbraňového systému RBS 70 NG na české obrněné vozidlo MARS. V druhé polovině loňského roku byl MARS převezen do Švédska k integraci a testování RBS 70 NG. Systém poté prošel provozním testováním v terénu a později s raketami v ostrém provozu. Vozidlo MARS nabízí řadu výhod pro daný účel, včetně možnosti individuálního nastavení světlé výšky každého kola zvlášť, pro dosažení požadované palebné pozice. MARS mimo jiné nabízí největší vnitřní objem ve své třídě a bezprecedentní balistickou a protiminovou ochranu na základě dlouhodobých zkušeností výrobce.
Vozidlo MARS bude veřejnosti poprvé představeno na vojenském veletrhu Eurosatory v Paříži v červnu 2022. Další ukázky vozidla MARS s nainstalovaným RBS 70 NG, včetně ostrých střeleb, jsou plánovány ve Švédsku. Vozidlo MARS 4x4 je kompletně vyráběno v České republice a hojně využívá komponenty již používané členskými zeměmi NATO. Modulární a víceúčelové vozidlo MARS (Multi-role Armored System) o hmotnosti 14 t v současnosti existuje ve verzi 4x4 a je k dispozici v široké škále verzí. V budoucnu bude vyvinuta verze 6x6 o hmotnosti 20 t.
Generální ředitel společnosti SVOS, spol. s.r.o. Jaroslav Černý si česko-švédskou spolupráci pochvaluje: „Spolupráce se švédským partnerem byla v celém projektu příkladná. Jsme velmi rádi, že můžeme spolupracovat s lídrem na trhu ve vývoji systémů země-vzduch. Na základě požadavků několika zákazníků SAAB dlouho zvažoval instalaci na kolové obrněné vozidlo 4x4 a jsme velmi rádi, že si pro tento významný projekt vybral právě náš MARS. V kooperaci vznikla speciální verze tohoto vozidla, která představuje špičku v oblasti mobility, ochrany posádky a samozřejmě schopnosti bojovat s různými vzdušnými cíli. Funkční testy ve Švédsku proběhly podle očekávání a potvrdily špičkový výkon celého systému, který odpovídá potřebám moderní armády.“
Zástupce společnosti SAAB Paul Wooldridge, produktový ředitel, se k projektu vyjádřil: „Spolupráce se společností SVOS byla radostí a prokázala svou schopnost být flexibilně reagovat při vývoji a finalizaci našeho řešení. MARS 4x4 je vynikající obrněné vozidlo poskytující stabilní a schopnou platformu pro osvědčený zbraňový systém RBS 70 NG. Kombinace této zbraně a možností vozidla poskytuje velmi efektivní a působivou schopnost mobilní protivzdušné obrany, která splní a překročí požadavky našich zákazníků.“
Společnost SVOS, spol. s.r.o., která letos slaví 30 let své existence, je jedním z předních světových výrobců obrněných vozidel. Společnost do dnešního dne vyrobila více než 5000 obrněných vozidel, která spolehlivě a bezpečně slouží v těch nejnáročnějších podmínkách po celém světě. Mezi jejich uživatele patří řada zemí včetně členů NATO nebo organizací jako jsou OSN nebo OBSE.
Související články
RETIA dodala Armádě ČR již šestý radar ReVISOR
Ve čtvrtek 29. června byl završen další z úspěšných projektů pardubické společnosti RETIA, předního ...
-
04.07.2017
-
21 komentářů
-
Tisková zpráva
Protiletadlové komplety RBS 70 NG pro Armádu České republiky
Společnost SAAB uzavřela smlouvu s českým ministerstvem obrany (MO) na dodávky nejnovějších systémů ...
-
18.12.2018
-
49 komentářů
-
Jan Grohmann
ReWET NG – česká novinka pro moderní protiletadlové systémy RBS 70 NG
Už několik let se v české armádě mluvilo o nutnosti nahradit letité, původem sovětské ...
-
07.03.2019
-
29 komentářů
-
Redakce AN
Protivzdušnou obranu čeká modernizace systému velení a řízení RACCOS a radarových čidel ReVISOR
Armáda České republiky v rámci protivzdušné obrany již několik let využívá systém velení a ...
-
01.09.2020
-
38 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
Saab ukázal MARS ve svém promu
https://www.facebook.com/watch...Saab ukázal MARS ve svém promu
https://www.facebook.com/watch...Jsem zvědavý, jestli AČR vezme SVOS na milost.
Jsem zvědavý, jestli AČR vezme SVOS na milost.
jaksi mě nenapadá smysl zavádění nového kolového vozidla, když jich už máme více než dost a mělo by se raději unifikovat. Pokud jde o zbraňovou část, tak tam dost chybí něco ...Zobrazit celý příspěvek
jaksi mě nenapadá smysl zavádění nového kolového vozidla, když jich už máme více než dost a mělo by se raději unifikovat. Pokud jde o zbraňovou část, tak tam dost chybí něco hlavňového, pro ochranu před drony atd.Skrýt celý příspěvek
O Perunovi víme zejména jenom to, že neprošel jako vozidlo pro SF kvůli překročení hmotnosti 10t. Takže bych to vozidlo nijak nezesměšňoval, zřejmě má pár zajímavých vychytávek, ...Zobrazit celý příspěvek
O Perunovi víme zejména jenom to, že neprošel jako vozidlo pro SF kvůli překročení hmotnosti 10t. Takže bych to vozidlo nijak nezesměšňoval, zřejmě má pár zajímavých vychytávek, třeba (pokud jsem to dobře pochopil) regulace světlé výšky na každém kole zvlášť.Skrýt celý příspěvek
Jediná fotka a to ještě z ideálního úhlu. Osobně mě nenapadá, proč by měla AČR pořizovat toto vozidlo. Když už, tak alespoň na podvozku Iveca. Pokud jde primárně o exportní ...Zobrazit celý příspěvek
Jediná fotka a to ještě z ideálního úhlu. Osobně mě nenapadá, proč by měla AČR pořizovat toto vozidlo. Když už, tak alespoň na podvozku Iveca. Pokud jde primárně o exportní vozidlo, tak asi v pohodě (na veletrhy).Skrýt celý příspěvek
Armáda vyřazuje jedem mobilní PVO prostředek...nahrazuje jej stacionárním PVO prostředkem. Proto se asi řešila, řeší mobilita tohoto prostředku a proto někdo ucítil obchodní ...Zobrazit celý příspěvek
Armáda vyřazuje jedem mobilní PVO prostředek...nahrazuje jej stacionárním PVO prostředkem. Proto se asi řešila, řeší mobilita tohoto prostředku a proto někdo ucítil obchodní příležitost. Mě by jen zajímalo, tohle je předělaný Perun?Skrýt celý příspěvek
Vím že je to těžké, ale mohli bychom se alespoň řádově bavit o ceně těchto (a jiných podobných) řešení? Ono nejde jen o technické parametry že... jinak by nám mohlo vyjít jako ...Zobrazit celý příspěvek
Vím že je to těžké, ale mohli bychom se alespoň řádově bavit o ceně těchto (a jiných podobných) řešení? Ono nejde jen o technické parametry že... jinak by nám mohlo vyjít jako ideální pořídit Hvězdu smrti...Skrýt celý příspěvek
Takže, u JLTV se bavíme o něčem v řádu 10MKč (bez výzbroje) správně? Podle kolegy Flankera je jeden MHR (hemisferic radar, 1 anténa pouze) v řádu 5MKč Podle minulých nákupů se zdá ...Zobrazit celý příspěvek
Takže, u JLTV se bavíme o něčem v řádu 10MKč (bez výzbroje) správně?
Podle kolegy Flankera je jeden MHR (hemisferic radar, 1 anténa pouze) v řádu 5MKč
Podle minulých nákupů se zdá že RBS70 Mk2 střela (poměrně starý typ) cca. 1MKč, Mk3 bolide cca. 10MKč
RBS70 odpalovač byl skoro za 100MKč kus, předpokládám že tam byla spousta příslušenství ale stejně... v porovnáním s tímto jsou ostatní vysloveně drobné :(Skrýt celý příspěvekProč by Bolide Mk3 měla být deseti násobně dražší? To nejdražší je systém navádění, to zůstává stejné, realizuje se to ze země laserovým paprskem, ta střela bude cenově podobná ...Zobrazit celý příspěvek
Proč by Bolide Mk3 měla být deseti násobně dražší? To nejdražší je systém navádění, to zůstává stejné, realizuje se to ze země laserovým paprskem, ta střela bude cenově podobná předchozím verzím, pokud se nezmění systém navádění/řízení. Odpalovací set bude cenově rozdílnější podle použité optiky (den, noc, termovize) možnost automatického sledování na místo práce operátora a instalace IFF.Skrýt celý příspěvek
Hledal jsem v běžných zprávách o nákupech AČR. Samozřejmě tam mohli mít chybu, jak říkám uvítám další(lepší data. Jinak pokud jen logicky odhadujeme, tak nabízím možnosti a) ...Zobrazit celý příspěvek
Hledal jsem v běžných zprávách o nákupech AČR. Samozřejmě tam mohli mít chybu, jak říkám uvítám další(lepší data.
Jinak pokud jen logicky odhadujeme, tak nabízím možnosti a) inflace (nákup Mk2 časově starší) a/nebo b) sleva (stylu doprodej) na hloupější střely...Skrýt celý příspěvek
Jo ještě k tomu máme radary Revisor (2D radar s dosahem okolo 30km podle typu cíle), 6ks, cena za 5tý + 6tý (tedy už "sériový") 85MKč za kus včetně dph a nějakých vysílaček...
Jo ještě k tomu máme radary Revisor (2D radar s dosahem okolo 30km podle typu cíle), 6ks, cena za 5tý + 6tý (tedy už "sériový") 85MKč za kus včetně dph a nějakých vysílaček...
Dát RBS 70 na takovou krabici je jen marný pokus o mobilitu tohoto systému. Vozidlo stále postrádá systém vlastního průzkumu. Za hlubší komentář by to stálo, pokud by to bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Dát RBS 70 na takovou krabici je jen marný pokus o mobilitu tohoto systému. Vozidlo stále postrádá systém vlastního průzkumu.
Za hlubší komentář by to stálo, pokud by to bylo vybavené podobně jako toto:
https://www.armadninoviny.cz/i... Skrýt celý příspěvekNěkterá vozidla mají nést radar Giraffe,podle tohohle prospektu tvoří baterii čtyři vozidla s RBS a jedno s radarem.
https://www.saab.com/site-sett...Některá vozidla mají nést radar Giraffe,podle tohohle prospektu tvoří baterii čtyři vozidla s RBS a jedno s radarem.
https://www.saab.com/site-sett...Mít vše na více vozidlech je dobré možná pro převozitelnou variantu použití. V momentě, kdy potřebujete krýt pozemní jednotky na přesunech nebo v manévru, tak se nemůžete spoléhat ...Zobrazit celý příspěvek
Mít vše na více vozidlech je dobré možná pro převozitelnou variantu použití. V momentě, kdy potřebujete krýt pozemní jednotky na přesunech nebo v manévru, tak se nemůžete spoléhat na radar postavený na jiné pozici, protože nemusí nutně vidět to co na vás poletí ať už z důvodu vzdálenosti nebo vlivem členitosti terénu, stromů, budov. Saab má na tom vašem odkazu hezké obrázky, možná tak pro generály, ale jsou to obchodníci a představují vám tu situaci "jak Hurvínek válku."
Vozidlo MSHORAD je mnohem univerzálněji vybaveno a je připraveno na více druhů hrozeb, včetně toho, že může používat i PTŘS a kanon i proti pozemním cílům. MHR radary mohou mimo vzdušné situace také poskytnout informaci o přilétající RAM munici nebo pohybu osob a vozidel. Data z takového radaru se hodí do průzkumu každému veliteli pozemní jednotky.
Za mně, pokud SAAB přijde s tím, že dokáže radar a střely RBS 70 integrovat na věž panduru, tak to bude mnohem veselejší. Amíci moc dobře vědí proč to na ta vozidla dávají.Skrýt celý příspěvekTak SAAB zřejmě nepočítá,že jeho systém bude používaný stejným způsobem jako MSHORAD,ale hlavním důvodem bude zřejmě cena.Mít na každém vozidle drahý radar celý systém neskurečně ...Zobrazit celý příspěvek
Tak SAAB zřejmě nepočítá,že jeho systém bude používaný stejným způsobem jako MSHORAD,ale hlavním důvodem bude zřejmě cena.Mít na každém vozidle drahý radar celý systém neskurečně prodražuje a SAAB tímhle systémem PVO míří právě na zákazníky co mají hlouběji do kapsy.Skrýt celý příspěvek
Mít hlouběji do kapsy, tak si nekoupím automatickou zbraňovou stanici a místo toho to investuji do více střel nebo naváděcí jednotky a převážel bych to na mnohem levnějších ...Zobrazit celý příspěvek
Mít hlouběji do kapsy, tak si nekoupím automatickou zbraňovou stanici a místo toho to investuji do více střel nebo naváděcí jednotky a převážel bych to na mnohem levnějších vozidlech.
Radary MHR jsou "low cost" řešením, při tom co si dnes počítají za OT 8x8 jejich výrobci to bude levnější než další podvozek pouze pro radar, který odveze i Pickup jaké nyní armáda nakoupila.Skrýt celý příspěvekUSA pořizovala minimálně deset souprav, každá se 4 anténami v přepočtu cca za 19 mil Kč za soupravu sestávající se ze 4 antén. (za to si dnes kolikrát nepořídíte ani ...Zobrazit celý příspěvek
USA pořizovala minimálně deset souprav, každá se 4 anténami v přepočtu cca za 19 mil Kč za soupravu sestávající se ze 4 antén. (za to si dnes kolikrát nepořídíte ani tatru)
https://en.globes.co.il/en/art... Skrýt celý příspěvekNo, neskutečně prodražuje... ale taky to zvyšuje efektivitu použití ne? Ani samy vozy této kategorie nebudou levné, ani tucet raket + vypouštěč, tak aby se nešetřilo na nevhodném ...Zobrazit celý příspěvek
No, neskutečně prodražuje... ale taky to zvyšuje efektivitu použití ne? Ani samy vozy této kategorie nebudou levné, ani tucet raket + vypouštěč, tak aby se nešetřilo na nevhodném místě...Skrýt celý příspěvek
SYN_ Za největší výhodu manpadu lze považovat snadnou přenositelnost/přepravitelnost, snadné maskování, použití bez rychlé přípravy proti cílům, které se nad bojištěm objeví, tím ...Zobrazit celý příspěvek
SYN_
Za největší výhodu manpadu lze považovat snadnou přenositelnost/přepravitelnost, snadné maskování, použití bez rychlé přípravy proti cílům, které se nad bojištěm objeví, tím že to dáte na velký pancéřák tuto výhodu ztratíte. Tak že pokud už panceřované vozidlo, tak vybavené jako Stryker z projektu MSHORAD. Ale bavit se v kategorii VSHORAD v budoucím čase znamená také už přemýšlet a řešit možnosti C-RAM a C-UAS.Skrýt celý příspěvekFlanker: zapomněl jsem to zdůraznit ale já s tímto názorem právě souhlasím, reagoval jsem na Matesaax o tom že je to "neskutečně" dražší... a podstatně výše v jiném vlákně se ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker: zapomněl jsem to zdůraznit ale já s tímto názorem právě souhlasím, reagoval jsem na Matesaax o tom že je to "neskutečně" dražší... a podstatně výše v jiném vlákně se pokouším dobrat o kolik asi tak by to dražší bylo.Skrýt celý příspěvek
Matesaax
A tady odkaz na radary, které se na takové vozidlo MSHORAD dávají.
https://www.rada.com/products/...Matesaax
A tady odkaz na radary, které se na takové vozidlo MSHORAD dávají.
https://www.rada.com/products/...Njn, asi chtějí mít 360o coverage, jistě 3x toto by to též dokázalo ale tak Giraffe 1x není špatná věc... a nepotřebují "osvítit" cíl pro rakety průběžně, takže asi opravdu by mělo ...Zobrazit celý příspěvek
Njn, asi chtějí mít 360o coverage, jistě 3x toto by to též dokázalo ale tak Giraffe 1x není špatná věc... a nepotřebují "osvítit" cíl pro rakety průběžně, takže asi opravdu by mělo stačit vědět kterým směrem vyhlížet cíl pro optické zaměření...Skrýt celý příspěvek
Giraffe 1x je lepší než MHR radary, ale stojí násobně více ;-) MHR radary neslouží jako střelecké radary, ale jde o využití AESA antén v levnějším provedení bez nutnosti mít někde ...Zobrazit celý příspěvek
Giraffe 1x je lepší než MHR radary, ale stojí násobně více ;-) MHR radary neslouží jako střelecké radary, ale jde o využití AESA antén v levnějším provedení bez nutnosti mít někde těžkou anténu s rotační spojkou a výkonnějším chlazením. MHR mají na radar relativně malou potřebu napájecích zdrojů. Tím že jim nerotuje anténa nad vozidlem je to vozidlo méně nápadné pro optický průzkum.Skrýt celý příspěvek
Saab má na svém webu obrázek RBS 70 na podvozku osvědčeného Iveca, které ostatně používá i naše armáda, takže nechápu tu snahu nacpat to teď na neozkouseny prototyp. Kdo si to s ...Zobrazit celý příspěvek
Saab má na svém webu obrázek RBS 70 na podvozku osvědčeného Iveca, které ostatně používá i naše armáda, takže nechápu tu snahu nacpat to teď na neozkouseny prototyp. Kdo si to s tím koupi?Skrýt celý příspěvek
Iveco LMV v roce 2001 byl také neodzkoušený prototyp. A stejně jej někdo jako první koupil. Mars je v roce 2022 také neodzkoušený prototyp. A třeba se někdo najde kdo jej koupí, ...Zobrazit celý příspěvek
Iveco LMV v roce 2001 byl také neodzkoušený prototyp. A stejně jej někdo jako první koupil.
Mars je v roce 2022 také neodzkoušený prototyp. A třeba se někdo najde kdo jej koupí, nebo se neujme jako Perun.Skrýt celý příspěvekOtázka, zda prototyp nebo demonstrátor.
Otázka, zda prototyp nebo demonstrátor.
ať je to co je to, tak to stojí zaparkované ve slepé uličce.
ať je to co je to, tak to stojí zaparkované ve slepé uličce.
Ať modul s RBS hodí na Titus, Pandur nebo Iveco. Na něco již ozkoušeného a zavedeného. A je to. Novou platformu, ve které se akorát utopí peníze, ať si SVOS strčí za klobouk.
Ať modul s RBS hodí na Titus, Pandur nebo Iveco. Na něco již ozkoušeného a zavedeného. A je to. Novou platformu, ve které se akorát utopí peníze, ať si SVOS strčí za klobouk.
Většina lidí tvrdí že základní věci bychom si měli vyrábět doma a podporovat svůj vlastní průmysl. Zde je otázka zda by nestálo za to počkat na výsledek a zjistit co to vlastně ...Zobrazit celý příspěvek
Většina lidí tvrdí že základní věci bychom si měli vyrábět doma a podporovat svůj vlastní průmysl. Zde je otázka zda by nestálo za to počkat na výsledek a zjistit co to vlastně vyrobili.
Dávat 250 kg těžkou věc na stroj o nosnosti mnoha tun (Titus, Pandur nebo Iveco - to má být dle plánu nahrazeno těžší a odolnější platformou) je naprosté plýtvání zdroji a financemi.
Ze SVOSu by měl být spíše tlak na to aby vozidlo armáda (popřípadě vojáci ve svém volném čase) pořádně vyzkoušela, otestovala. Díky tomu se mohou odstranit dětské nemoci a problémy. Včetně toho že se na tom dá udělat dobré PR.
Z chyb v projektu Perun se asi poučili, takže proč ne?
Základní obrysy tendru na těžkou platformu již byly zveřejněny a pokud se do toho vejdou, tak proč ne. Já vím že SVOS asi nemá šanci navrhnout vozidlo které by bylo lepší než co navrhují velké zahraniční zbrojovky, ale proč hned odsuzovat pokus o rozšíření svého potrfolia. Finance na vývoj jdou samozřejmě z jejich kapsy, takže stát to nic nestojí a maximálně mu to může přinést užitek.Skrýt celý příspěvekArmáda zahájila průzkum trhu na možnost nákupu pancéřovaného vozidla patrně jako perspektivní náhradu za Iveco. Nejdřív by se mělo počkat na výtěze téhle akvizice a potom uvažovat ...Zobrazit celý příspěvek
Armáda zahájila průzkum trhu na možnost nákupu pancéřovaného vozidla patrně jako perspektivní náhradu za Iveco. Nejdřív by se mělo počkat na výtěze téhle akvizice a potom uvažovat nad osazením RBS. Rozhodně ad hoc nenakupovat pár odlišných vozidel jen pro pluk PVO. Navíc firma která vede s MO dva soudní spory asi nebude žhavým kandidátem na perspektivního dodavatele.
Ve SVOS umí obstojně upravovat vozidla jiných výrobců. Měli by u toho zůstat.Skrýt celý příspěvekAno, průzkum trhu byl zahájen, pouze bych čekal nějaký posun v této akci (přeci jen je to dost dlouho co se s tím začalo). A už máme 2 domácí potencionální uchazeče (CSG s Patriot ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, průzkum trhu byl zahájen, pouze bych čekal nějaký posun v této akci (přeci jen je to dost dlouho co se s tím začalo).
A už máme 2 domácí potencionální uchazeče (CSG s Patriot II a SVOS s Mars).
Plus hromadu dalších zahraničních.
Také jsem proti ad hoc nakupování techniky.Skrýt celý příspěvek
Nezbývá než doufat, že pro jednou zase vyhraje zdravý rozum a uspěje STV group s JLTV. Odzkoušené vozidlo, zavedené v dalších armádách NATO. Je hotová integrace Spike ...Zobrazit celý příspěvek
Nezbývá než doufat, že pro jednou zase vyhraje zdravý rozum a uspěje STV group s JLTV. Odzkoušené vozidlo, zavedené v dalších armádách NATO.
Je hotová integrace Spike LR/NLOS/Hellfire raket, Spear minometu,XM914E1 a další budou následovat.
Které jiné vozidlo má takovou perspektivu a možnost servisu u aliančních partnerů? Mars 4x4 to bohužel neníSkrýt celý příspěvekProč ne, jistě JLTV je slušná unioverzální platforma, kdy začne licenční výroba?
Proč ne, jistě JLTV je slušná unioverzální platforma, kdy začne licenční výroba?
Licenční výroba nezačne nikdy, určitě ne v STV kde nejsou schopni pořádně a hlavně bezpečně dělat skoro nic, a určitě ne pro asi 300 kusů pro AČR, ze kterých bude nakonec 50 pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Licenční výroba nezačne nikdy, určitě ne v STV kde nejsou schopni pořádně a hlavně bezpečně dělat skoro nic, a určitě ne pro asi 300 kusů pro AČR, ze kterých bude nakonec 50 pokud budeme mít štěstí.Skrýt celý příspěvek
250 kg tezkou vec by spis stalo za to hodit na Hilux
250 kg tezkou vec by spis stalo za to hodit na Hilux
A kde povezou další rakety? Na vozejku? Nemluvě o nulové ochraně operátorů.
A kde povezou další rakety? Na vozejku? Nemluvě o nulové ochraně operátorů.
Ochrana operátorů manpadů je v jejich nenápadnosti, ne v tom, že tam pošlu OT 8x8 nebo Titus. Připadají Vám pouzdra se střelami Bolide Mk2 nějak moc rozměrná nebo těžká na to, ...Zobrazit celý příspěvek
Ochrana operátorů manpadů je v jejich nenápadnosti, ne v tom, že tam pošlu OT 8x8 nebo Titus.
Připadají Vám pouzdra se střelami Bolide Mk2 nějak moc rozměrná nebo těžká na to, aby jich pick up sebou mohl vézt klidně 12?Skrýt celý příspěvekAby Scotty nemusel hledal, co armáda chtěla na nástavbě T 810-V-P-MBS, https://www.palba.cz/album/alb... ...Zobrazit celý příspěvek
Aby Scotty nemusel hledal, co armáda chtěla na nástavbě T 810-V-P-MBS,
https://www.palba.cz/album/alb... https://www.palba.cz/album/alb... ATM 1/2017Skrýt celý příspěvektomas.kotnour Pojízdný hotel se štábákem v jednom? Velká kráva a veze pouze 6 raket? Ono to použití je asi "podle vkusu každého soudruha" :-) Lze najít i trojnožku na Land ...Zobrazit celý příspěvek
tomas.kotnour
Pojízdný hotel se štábákem v jednom? Velká kráva a veze pouze 6 raket?
Ono to použití je asi "podle vkusu každého soudruha" :-) Lze najít i trojnožku na Land Roverech.
https://www.valka.cz/SWE-RBS-7...
...btw nevyrábíte pro AČR ještě větší krávu v podobě Tatry T 815 pro stejné systémy?Skrýt celý příspěvekPokud chceme mít RBSko v provozu 24/7, tak je potřeba 6 chlapů, proto ta štábní sekce, která je taky zodolněná. Na to 810 ale není stavěná, proto jsou objednané sedmičky. Co tam ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud chceme mít RBSko v provozu 24/7, tak je potřeba 6 chlapů, proto ta štábní sekce, která je taky zodolněná. Na to 810 ale není stavěná, proto jsou objednané sedmičky. Co tam ještě není, jsou batohy obsluhy a další zásoby, aby dokázal komplet působit odloučeně nějaký čas. To je tak nějak bolest všech letákových fotek, Stryker na výstavě taky vypadá jinak, než jako pojízdné vetešnictví na cestě do Bagdádu.Skrýt celý příspěvek
tomas.kotnour Tak že jde o logistické vozidlo, které má osádce umožnit někde existovat, klidně pár dní a možnost vystřídat směny, s tím, že na korbě mohou i odpočívat? Pokud je to ...Zobrazit celý příspěvek
tomas.kotnour
Tak že jde o logistické vozidlo, které má osádce umožnit někde existovat, klidně pár dní a možnost vystřídat směny, s tím, že na korbě mohou i odpočívat?
Pokud je to takto myšlené, tak je to slušné řešení. Jen doufám, že pokud taková vozidla jsou 4 v baterii, tak k tomu existuje nějaké zásobovací vozidlo, které tyto jednotky může zabezpečit materiálem, palive, markytánkami, ...Skrýt celý příspěvekJestli by snad nebylo lepší posílení posádky pro 24/7 provoz (předpokládám že jde hlavně o dodatečné operátory aby "neusínali u obrazovky" realizovat někde ze zázemí pomocí ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli by snad nebylo lepší posílení posádky pro 24/7 provoz (předpokládám že jde hlavně o dodatečné operátory aby "neusínali u obrazovky" realizovat někde ze zázemí pomocí "remote" spojení, než to řešit integrací hotelu, kuchyně, spižírny atd. atd. a to vše "pod pancířem"... neříkám nemít tam nikoho ale expediční výpravu? Nechystáme se především na obranu vlastního (spojeneckého) území kde je ledacos k dispozici i lokálně, případně se dá střídací posádku dovézt?
Ono je vždycky něco za něco (cena, nápadnost "stodoly").Skrýt celý příspěvekSYN_ Bez toho vozidla by nejspíše museli na cvičeních nebo při akcích bivakovat ve spacáku. Pokud budou někde krýt postavení pěšáků nebo něčeho podobného, tak tam nemusí být ...Zobrazit celý příspěvek
SYN_
Bez toho vozidla by nejspíše museli na cvičeních nebo při akcích bivakovat ve spacáku. Pokud budou někde krýt postavení pěšáků nebo něčeho podobného, tak tam nemusí být podmínky pro odpočinek. Takto jsou připraveni skoro na vše. Jednotky s RBS 70 jezdívají i do pobaltí.Skrýt celý příspěvek@flanker.jirka Ke každému NGčku je objednána jedna tatra, takže to vypadá, že původní asi ostrouhají. Jinak když jsme u těch vozidel velkých jako kráva, už osadili ...Zobrazit celý příspěvek
@flanker.jirka
Ke každému NGčku je objednána jedna tatra, takže to vypadá, že původní asi ostrouhají. Jinak když jsme u těch vozidel velkých jako kráva, už osadili MADR
http://czechairforce.com/wp-co...
http://czechairforce.com/news/... Skrýt celý příspěvektomas.kotnour Takovou krávu prostě nechceš. :-( Zadní nápravy pevné. Na Starcomu jsou k vidění natáčecí. To je nějaké dárkové vozidlo, že to má doplňky všude upevněné tak, aby se ...Zobrazit celý příspěvek
tomas.kotnour
Takovou krávu prostě nechceš. :-(
Zadní nápravy pevné. Na Starcomu jsou k vidění natáčecí. To je nějaké dárkové vozidlo, že to má doplňky všude upevněné tak, aby se ušpinily a nejlépe to někdo rozkradl při prvním průjezdu Chánovem?Skrýt celý příspěvekflanker.jirka
To jako ty dvě přihrádky pro maskovací sítě? To by určitě chtěl každý ukrást....
Navíc tohle vozidlo nikde moc manévrovat nebude.flanker.jirka
To jako ty dvě přihrádky pro maskovací sítě? To by určitě chtěl každý ukrást....
Navíc tohle vozidlo nikde moc manévrovat nebude.Scotty Aby radar něco viděl bude muset vyjet na kopec. Ta nástavba nevypadá moc lehce je i širší než rám. Délka vozidla také není standardní 8x8. Tomas Kotnour by nám mohl ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Aby radar něco viděl bude muset vyjet na kopec. Ta nástavba nevypadá moc lehce je i širší než rám. Délka vozidla také není standardní 8x8.
Tomas Kotnour by nám mohl rozměry a hmotnosti objasnit.
Používají pro to zkratku MADR, kde M znamená mobile.
Ty schránky, nebo spíše otevřené plochy pro vaky s nějakou vystroji, to není dobré řešení, AČR chce být schopná nasazovat techniku v různých podmínkách. Když nudě sněžit nebo bláto, to bude radost to obsluhovat a udržovat v dobrém stavu. Vážně nemá armáda na to aby ta výstroj byl v úplné a uzamykatelné schránce?Skrýt celý příspěvek"MADR zajistí naší armádě přehled o vzdušné situaci v malých výškách od 100 do 3000 metrů" On má ten radar nějaké výškové omezení o kterém nevím, nebo je to jen blbě napsané? Fixní ...Zobrazit celý příspěvek
"MADR zajistí naší armádě přehled o vzdušné situaci v malých výškách od 100 do 3000 metrů"
On má ten radar nějaké výškové omezení o kterém nevím, nebo je to jen blbě napsané? Fixní radary NATO sítě přece nemůže nikdo rozumně počítat, jejich poloha je přesně známa, v případě konfliktu na ně stačí 2-3 Kalibry...Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Jediné co je tam nízko je ta police na maskovací síť. Přičemž se dá předpokládat že bude většinu času nasazená. U radaru se asi nepředpokládá že bude manévrovat v ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Jediné co je tam nízko je ta police na maskovací síť. Přičemž se dá předpokládat že bude většinu času nasazená.
U radaru se asi nepředpokládá že bude manévrovat v úzkých ulicích nebo jinak omezeném prostoru. Je to tak dlouhé protože je v kompletu s elektrocentrálou.Skrýt celý příspěvekSYN_
Do 3000 metrů je výška jejíž pokrytý zajišťuje armáda vlastnímy prostředky. Ten radar vidí pochopitelně i výš, ale monitorovat nad 3000 metrů není to jejich primární úkol.SYN_
Do 3000 metrů je výška jejíž pokrytý zajišťuje armáda vlastnímy prostředky. Ten radar vidí pochopitelně i výš, ale monitorovat nad 3000 metrů není to jejich primární úkol.
Tak pokud už je na tomto realizovaná (=zaplacená a ověřená) integrace RBS tak bych to vzal jako platformu na milost a převedl na motorizovanou verzi tak třetinu našich RBS ...Zobrazit celý příspěvek
Tak pokud už je na tomto realizovaná (=zaplacená a ověřená) integrace RBS tak bych to vzal jako platformu na milost a převedl na motorizovanou verzi tak třetinu našich RBS launcherů... dalším může zůstat výhoda pěšího přesunu (i když jsou poměrně těžké) a zbytek se obvykle použije ve statickém postavení...
Bude nějaký vylepšený zaměřovač nebo jen standart RBS?Skrýt celý příspěvekScotty Tak jinak než to psal SYN_. To vozidlo má na sobě stanici s manpadem. Kde to má průzkum, aby to bylo opravdu efektivně použitelné jako mobilní prostředek pro podporu ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Tak jinak než to psal SYN_. To vozidlo má na sobě stanici s manpadem. Kde to má průzkum, aby to bylo opravdu efektivně použitelné jako mobilní prostředek pro podporu přesunů?Skrýt celý příspěvekScotty
Tak jsou to zoufalci, na takové vozidlo v pohodě naložíte vše potřebné.
Za mně je dnes vozidlo pouze se střelami RBS 70 k ničemu.Scotty
Tak jsou to zoufalci, na takové vozidlo v pohodě naložíte vše potřebné.
Za mně je dnes vozidlo pouze se střelami RBS 70 k ničemu.flanker.jirka Bylo někde inzerováno že toto zařízení má ochraňovat jednotky za chodu? Nebyl spíše prvotní záměr mít schovanou obsluhu, aby nebyla venku ve dne v noci? Další ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Bylo někde inzerováno že toto zařízení má ochraňovat jednotky za chodu?
Nebyl spíše prvotní záměr mít schovanou obsluhu, aby nebyla venku ve dne v noci?
Další otázkou je zda si vyberete centralizovaný systém (Pancir, Stryker SHORAD) nebo decentralizovaný systém s RBS 70NG + radar + nějaký protiletadlový kanon. V SAAbu se rozhodli jít cestou dencentralizace. V určitých situacích to je výhoda, v jiných nevýhoda. Nechť si toto promyslí zákazník sám.Skrýt celý příspěvekDeutschmann
A to chcete koupit na kolečkách se zbraňovou stanicí něco co není schopné krýt jednotky za pohybu? AČR aktuálně nic na takové věci nemá, OSA AKM a S 10M jsou minulost.Deutschmann
A to chcete koupit na kolečkách se zbraňovou stanicí něco co není schopné krýt jednotky za pohybu? AČR aktuálně nic na takové věci nemá, OSA AKM a S 10M jsou minulost.flanker.jirka Ano, byl bych ochoten koupit převozitelnou verzi RBS 70. Tento stroj by měl být určen jako ochrana statických cílů. A dost často je to zmiňováno že tento komplet byl ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Ano, byl bych ochoten koupit převozitelnou verzi RBS 70. Tento stroj by měl být určen jako ochrana statických cílů. A dost často je to zmiňováno že tento komplet byl k tomu určen.
Pro krytí kolony vozidel by to chtělo jiný stroj. Něco co je schopno likvidovat cíle za jízdy (Pancir má maximální rychlost 30 km/h a to je málo, chce to minimálně 50 km/h) a v terénu (hustý les).
Jaké vozidlo by jste si přál pro AČR. Prosím o konkrétní typy, ať si k tomu mohu něco dohledat a vzdělat se.Skrýt celý příspěvek
Scotty: OK, možná, pokud je to nutné k tomu aby vozidlo s radarem mohlo stát někde jinde kde má třeba lepší výhled... ale je to pak semi-statický systém... Pro orientaci - Giraffe ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: OK, možná, pokud je to nutné k tomu aby vozidlo s radarem mohlo stát někde jinde kde má třeba lepší výhled... ale je to pak semi-statický systém...
Pro orientaci - Giraffe 1X váží 150kg a jako takový by ho tedy pobralo "skoro cokoliv", jakákoliv platforma na 4x4 zcela jistě ano (myslím samozřejmě navíc k odpalovači, posádce a několika reload střel...
Trošku problém s ne-integrací vlastního čidla ale s rozdělením na více vozů je větší rozsah údržby, větší počet obsluhy vystavený nepřátelské palbě... určitě je na zvážení aby mělo každé vozidlo radar vlastní, třeba i levnější a ne-360deg, a lepší mít jen jako "přehledový" pro celý oddíl...Skrýt celý příspěvekmělo být "nad 4x4" (tedy jako Titus, Tatra, Pandur)...
mělo být "nad 4x4" (tedy jako Titus, Tatra, Pandur)...
Ano, pokud nacpete vše na jedno vozidlo, tak ušetříte jedno levné vozidlo. Ale při útoku jsou v první řadě vyřazovány radary. Takže přijdete o radar i odpalovací vozidlo. V ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, pokud nacpete vše na jedno vozidlo, tak ušetříte jedno levné vozidlo.
Ale při útoku jsou v první řadě vyřazovány radary. Takže přijdete o radar i odpalovací vozidlo. V případě že radar nezapnete, tak vozíte sebou drahou zátěž na dražším vozidle zcela zbytečně. Je otázkou zda se to vyplatí. Obě koncepce mají nějaké výhody i nevýhody. Zde je spíše otázka jakou vlastnost preferujete.Skrýt celý příspěvek
SYN_
Platformu brát pouze po vítězství v otevřeném tendru, kde budou vozidla i testována a srovnána s konkurencí. Jinak to nemá cenu.SYN_
Platformu brát pouze po vítězství v otevřeném tendru, kde budou vozidla i testována a srovnána s konkurencí. Jinak to nemá cenu.
Blamáž s Perunem jim zjevně nestačila. Tohle nevypadá jako nic jiného než jeho zakapovtovaná verze.
Blamáž s Perunem jim zjevně nestačila. Tohle nevypadá jako nic jiného než jeho zakapovtovaná verze.
Ano může to být zakapotovaná verze (ta byla i oznámena), ale je otázkou nakolik bylo vozidlo přepracováno a všechny výtky odstraněny. Pokud to vozidlo funguje jak má, tak proč ...Zobrazit celý příspěvek
Ano může to být zakapotovaná verze (ta byla i oznámena), ale je otázkou nakolik bylo vozidlo přepracováno a všechny výtky odstraněny. Pokud to vozidlo funguje jak má, tak proč jej hned zatracovat?
Navíc Perun byl prodán jako malůvka na papíře. Zde je hotové vozidlo, které je možné vyzkoušet a neobjednat.Skrýt celý příspěvekPerun byl objednán jako vozidlo u kterého výrobce zaručil určité parametry a ty nesplnil.
Nevím proč se SVOS pořád žene do něčeho co je nad jejich síly.Perun byl objednán jako vozidlo u kterého výrobce zaručil určité parametry a ty nesplnil.
Nevím proč se SVOS pořád žene do něčeho co je nad jejich síly.Ano, Perun zadání nesplnil, armáda vozidla nepřevzala, SVOS i AČR z toho mělo ostudu. Ale že se firmy pouští co může být nad jejich síly je normální, říká se tomu pokrok. Každý ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, Perun zadání nesplnil, armáda vozidla nepřevzala, SVOS i AČR z toho mělo ostudu.
Ale že se firmy pouští co může být nad jejich síly je normální, říká se tomu pokrok. Každý nějak začínal.
Když to přeženu do extrému, tak jako dítě jste ještě neměl na to aby jste se naučil číst a psát, ale snažil jste se, věnoval tomu čas a energii a dnes obě činnosti zvládáte.
A pokud to ostatní lidi nic nestojí, tak proč to SVOS nepřát. Když to nevyjde, tak nás to nebude nic stát. Je to jako s každou jinou firmou, když mě to nic nestojí, tak ať se rozvíjí.Skrýt celý příspěvekOstudu z toho mělo zajména SVOS. Armáda musela čekat na nákup jiných vozidel na osvědčeném podvozku Mercedesu G. To že se pouští do věcí na které nemají rozhodně normální není. ...Zobrazit celý příspěvek
Ostudu z toho mělo zajména SVOS. Armáda musela čekat na nákup jiných vozidel na osvědčeném podvozku Mercedesu G.
To že se pouští do věcí na které nemají rozhodně normální není. Vznikají z toho pouze drahé zmetky. Tady bylo štěstí že zavedení 601 ubránila. Obávám se že jiná jednotka by takové možnosti neměla.
Když to armáda koupí a ukáže se to (znovu) jako krám, tak nás to bude stát poměrně dost.Skrýt celý příspěvek
Scotty tak ono byla chyba na obou stranách. SVOS nedodal vozidlo které bylo objednáno (ani dle původní specifikace). MO pro AČR objednalo vozidlo které neexistovalo ani v ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty tak ono byla chyba na obou stranách.
SVOS nedodal vozidlo které bylo objednáno (ani dle původní specifikace).
MO pro AČR objednalo vozidlo které neexistovalo ani v prototypu. Pouze jako obrázek.
Plus ty nejasnosti ohledně zadání (ten si myslel že toto příslušenství je započítané ve váze a ten ne a podobně a prý změny zadání v průběhu projektu). Vycházím z veřejně dostupných zdrojů (nepracuji ani pro jeden subjekt, takže nemohu soudit).
V každém případě doufám že se oba subjekty z této blamáže poučili.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...