Nové vrtulníky MH-47G Chinook pro speciální operace

Foto: Nově pootavený MH-47G Chinook. / Boeing
Nově postavený MH-47G Chinook. / Boeing

Americké Velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) převzalo první nový vrtulník MH-47G Chinook. Do konce roku 2015 získají americké speciální síly celkově 8 vrtulníků MH-47G Chinook (včetně vybavení a školení) v hodnotě 300 milionů dolarů.

V současné době mají americké speciální síly ve výzbroji 61 vrtulníků MH-47G Chinook. Všechny stroje jsou zařazeny do výzbroje u 160. leteckého pluku speciálních operací (výsadkový) 160th SOAR (160th Special Operations Aviation Regiment (Airborne)).

Stojí jistě za připomenutí, že piloti vrtulníků 160th SOAR jsou skutečnými odborníky v létaní v malých výškách. Díky bohatému elektronickému vybavení svých strojů jsou schopni kopírovat terén ve výšce pouze 20 metrů při rychlostí až 250 km/hod.

První stroje verze MH-47G Chinook převzala 160th SOAR již v roce 2004. Nešlo však o nové stroje, ale o modernizované vrtulníky MH-47D a MH-47E.

MH-47D/E jsou odvozené od klasického dopravního vrtulníku CH-47 Chinook, resp. verze CH-47C Chinook. V americké armádě se písmeny „CH" (Cargo Helicopter) označují transportní helikoptéry a „MH" (Special Operations Helicopter) helikoptéry pro speciální operace.

Na rozdíl od klasického provedení „CH" jsou vrtulníky MH-47 určeny k dálkovým misím při letu ve velmi nízkých výškách nad terénem. Jejich avionika umožňuje lety ve dne, v noci, nad každým typem terénu i v nepříznivém počasí.

Vrtulník MH-47G Chinook je nejnovější verze dodávána speciálním silám. Jako výchozí konstrukce posloužil transportní vrtulník CH-47F Chinook. Hlavní odlišností MH-47G a CH-47F od starších verzí je použití „monolitické" kostry trupu.

Kostra starších verzí využívá celé řady plechových profilů spojených nýty. Nejnovější MH-47G dostal do vínku kostru sestavenou z velkých monolitických frézovaných celků. Monolitická kostra je pevnější, snižuje vibrace vrtulníku, prodlužuje revize a má delší životnost.

MH-47G získal samozřejmě elektronickou výzbroj špičkové úrovně. Samozřejmostí je „digitální kokpit" a nejmodernější „globální" satelitní komunikace a navigace. Vrtulník je vybaven infračerveným pouzdrem FLIR (Forward-Dooking InfraRed) a také multifunkčním radarem. Elektronika zajišťuje schopnost letu ve velmi nízkých výškách, za zhoršené viditelnosti, ve dne/noci.

Palivové nádrže MH-47G pojmou dvakrát více paliva (7828 l) než CH-47F Chinook. Bojový dolet s plným nákladem leží na hranici 630 kilometrů. V případe nutnosti je možné dolet prodloužit tankováním ve vzduchu.

Stroj pohání dvojice motorů Honeywell 55-GA-714A o výkonu 2×3529 kW (2×4733 koní). Maximální rychlost je 315 km/h. Vrtulník je schopný převážet náklad až do hmotnosti 11 340 kg.

„Jedná se opravdu o velmi speciální stroj a bezesporu nejschopnější Chinook od Boeingu všech dob," říká Steve Parker, programový manažér programu MH-47 ve firmě Boeing. „Tento stroj zajistí, že Chinook zůstane relevantní pro konvenční armády a speciální síly až do 60. let 21. století."

Zdroj: Boeing

Nahlásit chybu v článku


Související články

XV-58 Manta – konec vrtulníků?

Tým postgraduálních studentů z Georgia Institute of Technology navrhl unikátní letoun schopný ...

MC-130H podporuje výcvik 601. skss

Je středa 20. srpna 2014 a příslušníci 7. letky speciálních operací amerického letectva mě vítají u ...

F-22A Raptor bombarduje pozice Islámského státu v Sýrii

Včera večer zahájilo letectvo U.S. Air Force a námořnictvo Spojených států U.S. Navy masivní ...

ACV 1.1: Obojživelný transportér pro námořní pěchotu

Sympozium Modern Day Marine představilo veřejnosti aktuální modernizační projekty americké námořní ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    22:30 04.10.2014

    Jinak máte pravdu, za těch padesát let se technologie kolem hliníku posunuly dost dopředu. Ono i za posledních deset, dneska je z hliníku a jeho slitin kde co.

    Jinak máte pravdu, za těch padesát let se technologie kolem hliníku posunuly dost dopředu. Ono i za posledních deset, dneska je z hliníku a jeho slitin kde co.

  • KOLT
    22:27 04.10.2014

    RiMr71: S tímhle tvrzením bych byl opatrný, zvlášť když se bavíme o době před padesáti lety (v případě toho Tůčka). Třeba technologii zpracování titanu museli "zápaďáci" doslova ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: S tímhle tvrzením bych byl opatrný, zvlášť když se bavíme o době před padesáti lety (v případě toho Tůčka). Třeba technologii zpracování titanu museli "zápaďáci" doslova ukrást pomocí průmyslové špionáže ze Sajuzu. A dodnes jsou v jeho zpracování Rusové na špičce. U duralu to platilo minimálně ještě vcelku nedavno také (až na to ukradení technologie, samozřejmě ;-) ).Skrýt celý příspěvek

  • faxpr
    18:59 04.10.2014

    ještě k tomu Tu-144 - ono to mělo lítat dobře přes 2000 km/h a šílených výškách, což je úplně jinde, než těch 6XX km/h a kolem 20m tady toho Chinooka. Takže ty praskliny v trupu ...Zobrazit celý příspěvek

    ještě k tomu Tu-144 - ono to mělo lítat dobře přes 2000 km/h a šílených výškách, což je úplně jinde, než těch 6XX km/h a kolem 20m tady toho Chinooka. Takže ty praskliny v trupu asi nebudou tak častý. a mimo to, papaHoth má pravdu, že 50 let se vývoje je taky projeví.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    09:48 04.10.2014

    Tak. A země "původu" a úroveň zvládnutí náročných technologií a výrobních procesů je taky někde jinde...

    Tak. A země "původu" a úroveň zvládnutí náročných technologií a výrobních procesů je taky někde jinde...

  • papaHoth
    00:48 04.10.2014

    To Charlie: Přeci jen jsme o 50 let dál od vývoje Tu-144 tak věřím, že vědí, co dělají. Navíc bloky na Tu-144 byly velké, v případě vrtulníků, není potřeba pracovat s takovými ...Zobrazit celý příspěvek

    To Charlie:
    Přeci jen jsme o 50 let dál od vývoje Tu-144 tak věřím, že vědí, co dělají. Navíc bloky na Tu-144 byly velké, v případě vrtulníků, není potřeba pracovat s takovými celky. Ale hlavně 50 let je 50 let Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    10:23 03.10.2014

    K monolitické kostře - stejnou koncepci konstrukce draku, tj. velké díly frézované z bloku hliníku, použili Sověri na svém Tu-144 a jak následně zjistili, nebyl to úplně nejlepší ...Zobrazit celý příspěvek

    K monolitické kostře - stejnou koncepci konstrukce draku, tj. velké díly frézované z bloku hliníku, použili Sověri na svém Tu-144 a jak následně zjistili, nebyl to úplně nejlepší nápad.

    Co se stalo? Zatímco v klasicky konstruovaném trupu se případná prasklina v dílu šíří jen na krátkou vzdálenost a zastaví se na prvním spoji, tak v případě použití tehle velkých homogenních dílů měla mnohem víc prostoru pro realizaci, takže praskliny se šířily mnohem dále a snáže než v nýtovaném trupu. Při zkouškách strukturální pevnosti v CAGI jim trupy praskaly ještě před dosažením konstrukčních limitů.

    Uvidíme, jestli se s tím Amíci poprali lépe, třeba budou mít lepší výchozí materiály (v Tu byly problémem mikrotrhliny v samotných základních odlitcích/deskách a další vzniklé při obrábění).

    Nejlepší konstrukce co do odolnosti je dle mého zatím geodezická použitá na starých Welouších.Skrýt celý příspěvek

  • Wiktores_SVK
    07:28 03.10.2014

    Len kozmetické úpravy... US ARMY nemá 61 G-éčiek, ale 11 D-éčiek 23 É-čiek a 27 G-éčiek, MH je Multi-mission Helicopter a FLIR je forward Looking infrared, nie Dooking...

    Len kozmetické úpravy... US ARMY nemá 61 G-éčiek, ale 11 D-éčiek 23 É-čiek a 27 G-éčiek, MH je Multi-mission Helicopter a FLIR je forward Looking infrared, nie Dooking...

  • Karel45
    21:09 02.10.2014

    Co to, nějak tu mizí kometráře..moje reakce na smazaný kometář.   Ano a budou mizet i nadále, dokud uživatelé, jako nevertemediam, se nebudou umět kulturně, slušně a věcně ...Zobrazit celý příspěvek

    Co to, nějak tu mizí kometráře..moje reakce na smazaný kometář.
     
    Ano a budou mizet i nadále, dokud uživatelé, jako nevertemediam, se nebudou umět kulturně, slušně a věcně vyjadřovat. Admin.Skrýt celý příspěvek

  • Karel45
    21:07 02.10.2014

    nevertemediam. Obama za nic moc nemůže, je to jen předem vybraný herec ze dvou kandidátů, který byl dosazen do funkce pro zachování iluze Americké demokracie. Musí poslušně ...Zobrazit celý příspěvek

    nevertemediam.
    Obama za nic moc nemůže, je to jen předem vybraný herec ze dvou kandidátů, který byl dosazen do funkce pro zachování iluze Americké demokracie. Musí poslušně poslouchat lidi v pozadí a plnit jejich rozkyzy, kdyby to nedělal, nesjpiš by brzy musel rezignovat ze zdravotních, či rodinných důvodů, apod. Kdyby se postavil proti svým pánům, co ho dostali do funkce, tak by nejspiš dopald jako prezident J.F Kennedy a jeho bratr senátor R.Kennedy...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...