Konec vrtulníků Mi-24V/Mi-35 v Armádě ČR

AS565 Panther
Foto: Jeden z možných kandidátů - AS565 Panther / Wikipedia

Náčelník Generálního štábu Petr Pavel v rozhovoru s novináři na letecké výstavě CIAF 2013 nastínil zájem Armády ČR nakoupit nové víceúčelové vrtulníky. Bohužel není zatím známo příliš podrobností, protože Generálporučík Pavel odmítl konkretizovat o jaké stroje má Armáda ČR zájem. Nové vrtulníky však mají velikostně odpovídat vrtulníkům W3A-Sokol, což mnohé nasvědčuje.

V současné době slouží ve Vzdušných silách AČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá.

Životnost strojů Mi-24V/Mi-35 končí mezi roky 2016 až 2018. Pokud nechce Armáda ČR ztratit své schopnosti v podobě bojových vrtulníků, musí velmi rychle hledat náhradu za stárnoucí sovětské stroje.

Jak načrtl Náčelník Generálního štábu Petr Pavel, Armáda ČR jednoduše nemá peníze na nákup čistě bitevních strojů, jako jsou AH-64 Apache nebo Eurocopter Tiger. Jedinou schůdnou cestou je nákup víceúčelových vrtulníků, jenž mohou plnit nejrůznější spektrům úkolů – bojové, transportní, záchranné, MEDEVAC nebo civilní úkoly Integrovaného záchranného systému.

Nový vrtulník má velikostně odpovídat polskému stroji W3A-Sokol. Je to logické, nebo roli těžších transportních vrtulníků v Armádě ČR zastávají a budou ještě nějakou dobu zastávat, ať modernizované nebo nemodernizované, Mi-17/171š.

AW 139 Foto: AgustaWestland AW139 / Wikipedia

Jaké stroje tedy připadají v úvahu? Do kategorie středních a víceúčelových vrtulníků můžeme zařadit Eurocopter UH-72A Lakota, Eurocopter AS565 Panther nebo AgustaWestland AW139M (případně AW 109, AW 149).

Vrtulníky jako Sikorsky UH-60 Black Hawk nebo NHIndustries NH90 jsou zřejmě díky své velikosti mimo hru, alespoň pokud mluvíme o náhradě za bitevní stroje Mi-24V/Mi-35.

Menší stroje mají, z pohledu Armády ČR, jednu zásadní výhodu. Nejenže stojí méně než jejich větší kolegové, ale jejich provoz je mnohem levnější. Můžeme zmínit menší spotřebu paliva nebo jednoduší logistiku.  

Někteří mohou namítnout, že nedosahují palebné síly jako čistokrevné bitevní vrtulníky. Avšak doby obřích tankových bitev jsou minulostí. Vždyť i AH-64 Apache a Eurocopter Tiger byly konstruovány čistě za účelem bojů se sovětským tanky. Jelikož ruská armáda si plánuje ve své výzbroji ponechat pouze 2000 tanků, pro čistokrevný bitevní vrtulník nebude na evropském bojišti místo.

UH-72A Lakota Foto: UH-72A Lakota / Wikipedia

Naopak do popředí se derou jiné výzvy. Úkoly armády se v poslední době začínají, čím dal více prolínat s úkoly policie (terorismus, zajištění pořádku) nebo záchranných složek (klimatické katastrofy, havárie, záchrana osob, pátraní).

Střední víceúčelový vrtulník může zastat několik rolí současně. Pro bitevní úkoly není problém na palubu umístit pokročilé zbraně, jako jsou AGM-114 Hellfire nebo nově i laserem naváděné střely Hydra 70.

Po sejmutí zbraní pak lze stejné vrtulníky použít pro jiné úkoly. Stejně dobře poslouží k transportu vojáků nebo k záchraně lidí uvězněných povodní na střechách svých domů.  

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Eurocopter X4 – vrtulník budoucnosti z Evropy

V předešlém článku jsme upozornili na skutečnost, že i 50 let stará konstrukce vrtulníku může mít ...

Polská armáda plánuje ambiciózní modernizaci svého vrtulníkového letectva

Poláci měli vždy speciální vztah ke své armádě. Byla a je největším zdrojem polské národní hrdosti - ...

Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu

Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední ...

Modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ

Armáda České a Slovenské republiky stojí před nelehkým úkolem. Obě armády se musí rozhodnout, zda ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Matesaax
    16:03 16.09.2013

    Poláci potřebují nahradit část nejvíce olétaných Mi-24,zejména po misi v Iráku,tak mají zájem několik i použitých strojů nakoupit.

  • Jakub Mareš
    12:28 16.09.2013

    docela by me zajimalo jak ste prisel na to ze by polaci chteli nakupovat mi-35?

  • Matesaax
    14:48 15.09.2013

    No koukám,že Sokol je opravdu větší,to bych jinak opravdu neřekl..co se týká provozní náročnosti,tak je jasné,že tyhle menší stroje jsou provozně levnější,ale na druhou stranu těch levnějších náhražek už má naše armáda dost např.L-159 jako bojový letoun,RBS-70 jako náhrada systémů PVO a Mi-35 přes vyšší náklady toho nabízí stále dost.Stačí se podívat na sousední Polaky,kteří dodnes provozují pro nás nepředstavitelně drahé Su-22 a Mi-24 nevyřazují naopak plánují nákup dalších.

  • flash666
    13:25 15.09.2013

    Matesaax: panther je mensi nez sokol ;)

  • flanker.jirka
    13:22 15.09.2013

    Zdravím!
    Háhrada strojů uprostřed jejich životnosti, i s docela slušnou zásobou munice ve skladech je krátkozraká. V průběhu dalších deseti či dvaceti let se začnou prodávat stroje nové koncepce s tlačnými vrtulemi umožňující dosažení vyšších cestovních rychlostí, tuším se o tom tématu psalo i zde. Mi 24/35 má pořád dost potencionálu k modernizaci, stačí se podívat jak přestavěli tyto vrtulníky v jihoafrické republice pro Alžír nebo v jaké konfiguraci jsou dnes dodávány pro letectva Ruska a Brazilíe.
    Možnou alternativu spatřuji například k dovyzbrojení stávajících Mi 171.
    Co se týče ekonomiky provozu je spotřeba paliva jednou položkou z mnoha, způsob údržby, cena náhradních dílů, logistická podpora na zemi pak dalšími a nezanedbatelnými. Pochybuji, že nás potencionální nový dodavatel s výrobcem nechají vykonávat si svépomocí údržbu do takové úrovně jako to umíme u ruských vrtulníků. Polsko kupříkladu zjistilo, že je letouny Mig 29 nevyjdou dráž než nově F 16, ostatně v časopisu ATM 9/2013 proběhla krátká informace o modernizaci a prodloužení jejich životnosti do roku 2028.
    (možná už je, ale rozhodnuto, trafiky na odprodej solidně udržovaných strojů a likvidace munice ze skladů dávno rozděleny, otázkou zůstává které straně se někdy v roce 2017 nasypat) :-D

  • Jan Grohmann
    11:47 15.09.2013

    Otázkou však jsou také provozní náklady. Mi-24/35 pohání dojíce motorů o výkonu 2x1600 kW, a například Eurocopter AS565 Panther 2x635 kW.
    Podle stránek aircraftcompare.com dokáže Mi-24 na litr paliva uletět 0,24 km, Panther 0,72 km - tedy třikrát více.
    Otázkou tedy je, zda se investice do nových strojů nakonec nevyplatí, díky menší spotřebě paliva.

  • Matesaax
    11:31 15.09.2013

    Tady se jedná opravdu životnost do GO,protože skutečná životnost Mi-35 je kolem 30 let,takže by mohly létat za horizont roku 2030.Jejich vyřazení vnímám hodně negativně,protože se jedná o jeden z mála opravdu bojových strojů naší armády.Spousta států NATO sice bitevní stroje taky nemá,ale zase mají např. výrazně více bojových letounů.U nás se redukovalo stíhací letectvo do jedné letky a ted i likvidace bojových vrtulníků.Přitom je jasné,že modernizace Mi-35 vyjde na čtvrtinu ceny nových strojů.To samé vrtulníky W-3A zdaleka nejsou dosloužilé,ale po opravě můžou létat do roku 2025.Zde je ovšem ten problém s vysokou cenou GO v Polsku.
    Co se týká kandidátů na nové vrtulníky,tak optimální by byly zminované AW-139M či As-565 Panther.jejich nevýhoda jsou poněkud větší rozměry nevhodné např. pro LZS,protože nové stroje mají nahradit jak Mi-35,tak W-3A.To samé vyšší cena těchto vrtulníků bude dost velká nevýhoda.Proto jako nové kandidáty vidím spíše stroje Aw-109 či EC-635.
    Další otázka je počet nových vrtulníků.Tady se bojím ,aby 17 Mi-35 a 10 W-3A nenahradilo třeba 12 vrtulníků.Minimální počet bych viděl na 18 kusů,12 pro Náměšt a 6 pro Líně.V případě většího počtu by mohlo pár strojů létat i ve Kbelích.

  • Jan Grohmann
    09:26 15.09.2013

    Pro Mossback: Cituji GP Petra Pavla: Další vrtulníky jsou třeba bitevní, které jste tady viděli létat, jsou to Mi-24-35, jejich životnost končí mezi lety 2016 až 2018.
    Zřejmě tady půjde spíše o dobu, kdy budou muset stroje Mi-24 podstoupit rozsáhlou generální opravu, aby mohly dále létat. Takže spíše, než investici do GO bude chtít AČR pořídit nové stroje.

  • Medicman
    03:46 15.09.2013

    Hold peníze se musí otáčet. Prodávat ojetý a nakupovat nový. :(

  • flash666
    01:48 15.09.2013

    1. vsechno univerzalni je na pytel
    2. vsechno co jste jmenovali se hodi tak jedine jako nahrada za ty nase polsky Mi-2 (w-3a) ne pro podporu vojsk.
    3. Pokud se chce fakt neco univerzalni tak jedina moznost je neco na zpusob MH-60L DAP... coz se ale vracime k bodu 1.

    PS: panthera nebo aw139 bych rad videl misto ty psonsky zrudy

  • Mossback
    18:26 14.09.2013

    Citace: "Životnost strojů Mi-24V/Mi-35 končí mezi roky 2016 až 2018. Pokud nechce Armáda ČR ztratit své schopnosti v podobě bojových vrtulníků, musí velmi rychle hledat náhradu za stárnoucí sovětské stroje.

    Životnost našich 17 Mi-24V (exportní označení Mi-35) rozhodně nekončí v uváděném časovém rozmezí. Jedná se totiž o nově vyráběné stroje - sedm dodali Rusové v rámci deblokace dluhu v roce 2003, dalších deset do roku 2006. Spíše se jedná o uvažovanou dobu služby v AČR před vyřazením/prodejem... Btw jsou to tedy ruské vrtulníky, ne sovětské (ale to už je vedlejší). Spíš mě štve, že pořízení nových vrtulníků bude nejspíš opět sloužit k obohacení ksindlů nabalených na politické a zbrojařské kruhy (rád se nechám příjemně překvapit...).

  • Medicman
    18:13 14.09.2013

    Podle mě v úvahu připadá i nový nakup W-3 Sokol doplněný o bojové verze tohoto vrtulníku, které byly nedávno modernizované. Viz. odkazy. Byla by to určitě nejlevnější varianta.

    http://www.airliners.net/photo/Poland---Army/PZL-Swidnik-W-3PL-Gluszec/1988563/L/

    http://www.letectvo.sk/ozbrojene-sily/pilot-vojenske-letectvo-a-pvo/polsky-bojovy-vrtulnik-w-3pl

  • Argonaut.CZ
    16:16 14.09.2013

    Pochybuji, že by Rusko mohlo být považováno za našeho potenciálního nepřítele. Spíš bych byl opatrný, co se týče bezvýhradného spoléhání na jakéhokoli spojence. Stačí si vzpomenout např. Malou dohodu, Mnichov (kdy nás obětovali Francie s Británií), okupaci v 68, kdy jsme byli každému na západě buřt...

    Je nutné si uvědomit, že od roku 89 už uplynulo 23 let. Navíc jsme geograficky součástí Euro-Asie a USA mají priority v Americe (střed a jih) a NATO je akční jenom kvůli USA.

  • Raptor
    15:58 14.09.2013

    Ach bože ,tady se jaksi zapomíná, že Mi-24/35 -ruské vrtulníky. Přece nemůžeme být závislí na technice potenciálního nepřítele !!!! Ohledně NATO, jistí soudruzi již dávno a dávno věstili tomuto obrannému sdruženi konec, a jak to dopadlo každý jaksi ví ...D:

  • psovod
    15:26 14.09.2013

    mě by zajímalo,kde na to všechno chce ačr vzít peníze,nové radary,dělostřelecké systémy,modernizace nebo náhrada bvp,vrtulníky,ale nemáme na kalhoty a boty,propouštíme na základních funkcích

  • Petr M
    13:48 14.09.2013

    Zdravím, toto je opravdu k pláčí, armáda se zbaví všech bojových vrtulníků...Tygří letku v Náměšti zruší.

    Za jakou cenu je asi prodá? Naposledy prodala armáda 7 vrtulníků Mi-24/35 směšných za 34,5 milionu korun, takže prodejem získá s nějakých 100 milionů Kč, to je opradu zanedbatelná částka vzhledem k rozpočtu ačr, za to koupí leda jeden nový civilní stroj...

    Argument, že Rusko si nechá v aktivní službě 2000 nejmodernějších tanků a že bojové vrtulníky nebudou potřeba je docela zcestný, protože dalších 20 000 starších typů si nechají zakonzervovaných ve skladech...Co ostatní pozemní technika? Jinak Rusko je náš nepřítel?, nikdo neví, jaké politické poměry tu budou za 10 let, Bude ješte fungovat EU, Nato?

    Pokud armáda nemá peníze na provoz Mi-24V/Mi-35, tak at je zakonzervuje, ale neprodává.

    Kolik bojové techniky si armáda plánuje výhledově ponechat? 30 tanků, 107 pandurů, 14 pronajatých Gripenů. To nám nezbude nic jiného, než začít chodit do kostela a modlit se, aby nebyla válka.

    Přeji vám pěkný den

  • Argonaut.CZ
    13:34 14.09.2013

    Problém bude v tom, že nikdo na ministerstvu nepřemýšlí v nějakém horizontu a vztahu celkových nákladů. Total costs of ownership - porovnané např. na 10 let těžko vyjdou pro nové stroje levněji, protože stávající MI-35 byly získány prakticky zdarma deblokací dluhu. Takže to bude zase tunel ve stylu CASA. Mimochodem, jak je možné, že generálka Sokola vyjde 2x dráž než Mi-17?

  • JosefŠ
    12:33 14.09.2013

    Ano má jenže můžeš mít buď dveřního střelce a tím pádem podpůrnej/bojovej vrtulník a nic jinýho ( leda tak se sníženou přepravní kapacitou) nebo můžeš mít AW 139 kde máš pro door gunnera udělaný místo ( http://www.flickr.com/photos/irishaircorps/6628736145/ ) a pak ho můžeš použíj i jako zmiňovaný ozbrojený medevac nebo ozbrojenej vrtulník pro převoz vojáků... prostě něco jako UH-60 ale menší.

  • CerVus
    12:08 14.09.2013

    109 má dveřního střelce: http://www.wallmonkeys.com/images/STK-918.jpg
    Na verzi LUH jsem nekoukal to je pravda ta se bude cenou od základní armádní A109CM nejspíše dost lišit. Na druhou stranu je to nejprodávanější vrtulník této třídy což o něčem vypovídá.

  • Jakub Mareš
    12:01 14.09.2013

    vim ze v dobe nakupu mi-35/171s se planovala jejich spolecna modernizace a vyuzivani, ale nebyl by ted lepsi jeden univerzalni typ v cely acr?

  • JosefŠ
    12:00 14.09.2013

    Když už se budem muset spokojit "jen" s víceúčelovými vrtulníky velikosti W3A Sokol tak by se nemělo zapomenout na pozici Door Gunnera, která je pole mě velice důležitá pro bojové operace, přeprava lidí v bojové oblasti ale i pro MEDEVAC ( budeme -li uvažovat používat ho podle vzoru USAF Pararescue Jumpers). To podle zatím zde navrhovaných možností splňuje (jestli jsem dobře koukal) pouze AW139. Ale ono Bůh ví, jak to nakonec v té naší kotlině bude...

  • Medicman
    11:58 14.09.2013

    Cena AW 09 LUH je 9 mil USD, příznivější je cena UH 72 7,76 mil USD a nejpříznivější je u W-3 Sokol a to 7,0 mil USD.

    Přesně naopak je to se spotřebou, na 1 litr paliva uletí Sokol 0,43km , UH-72 0,69km a AW109 0,95km !!!!!

  • CerVus
    11:51 14.09.2013

    Chtějí ty 35 prodat dokud mají ještě nějakou cenu, která by alespoň částečně pokryla nákup nových. 24 by se už jen dolétaly.

  • Jakub Mareš
    11:43 14.09.2013

    vsem vrtulnikum Mi-35 nekonci zivotnost ne? dit cast byla dodana pred nekolika lety? ty muzou zustat ve vyzbroji dele i kdyz nemodernizovane a na nakup vrtulniku bude vic casu a muze se rozlozit na vic let takze to rozpocet tolik nezatizi

  • CerVus
    11:34 14.09.2013

    Já bych raději uvítal AW109. Před pár lety byla armádní verze i na CIAFu v HK a docela zapůsobila. Cena 6,3 mil usd je také blíže finančním možnostem naší armády. Preci jen 139 už vyjde na 10mil.

  • mage
    10:04 14.09.2013

    možná by nebylo od věci zařadit sem také aw159 wildcat

  • McKubec
    09:58 14.09.2013

    škoda, že se neuvažuje nad NH90, bylo by krásný ho potkávat na českém nebi. Na druhou stranu chápu, že finance to neumožňujou