Konec vrtulníků Mi-24V/Mi-35 v Armádě ČR

-
13. 9. 2013
-
27 komentářů
-
Jan Grohmann
Náčelník Generálního štábu Petr Pavel v rozhovoru s novináři na letecké výstavě CIAF 2013 nastínil zájem Armády ČR nakoupit nové víceúčelové vrtulníky. Bohužel není zatím známo příliš podrobností, protože Generálporučík Pavel odmítl konkretizovat o jaké stroje má Armáda ČR zájem. Nové vrtulníky však mají velikostně odpovídat vrtulníkům W3A-Sokol, což mnohé nasvědčuje.
V současné době slouží ve Vzdušných silách AČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá.
Životnost strojů Mi-24V/Mi-35 končí mezi roky 2016 až 2018. Pokud nechce Armáda ČR ztratit své schopnosti v podobě bojových vrtulníků, musí velmi rychle hledat náhradu za stárnoucí sovětské stroje.
Jak načrtl Náčelník Generálního štábu Petr Pavel, Armáda ČR jednoduše nemá peníze na nákup čistě bitevních strojů, jako jsou AH-64 Apache nebo Eurocopter Tiger. Jedinou schůdnou cestou je nákup víceúčelových vrtulníků, jenž mohou plnit nejrůznější spektrům úkolů – bojové, transportní, záchranné, MEDEVAC nebo civilní úkoly Integrovaného záchranného systému.
Nový vrtulník má velikostně odpovídat polskému stroji W3A-Sokol. Je to logické, nebo roli těžších transportních vrtulníků v Armádě ČR zastávají a budou ještě nějakou dobu zastávat, ať modernizované nebo nemodernizované, Mi-17/171š.
Foto: AgustaWestland AW139 / Wikipedia
Jaké stroje tedy připadají v úvahu? Do kategorie středních a víceúčelových vrtulníků můžeme zařadit Eurocopter UH-72A Lakota, Eurocopter AS565 Panther nebo AgustaWestland AW139M (případně AW 109, AW 149).
Vrtulníky jako Sikorsky UH-60 Black Hawk nebo NHIndustries NH90 jsou zřejmě díky své velikosti mimo hru, alespoň pokud mluvíme o náhradě za bitevní stroje Mi-24V/Mi-35.
Menší stroje mají, z pohledu Armády ČR, jednu zásadní výhodu. Nejenže stojí méně než jejich větší kolegové, ale jejich provoz je mnohem levnější. Můžeme zmínit menší spotřebu paliva nebo jednoduší logistiku.
Někteří mohou namítnout, že nedosahují palebné síly jako čistokrevné bitevní vrtulníky. Avšak doby obřích tankových bitev jsou minulostí. Vždyť i AH-64 Apache a Eurocopter Tiger byly konstruovány čistě za účelem bojů se sovětským tanky. Jelikož ruská armáda si plánuje ve své výzbroji ponechat pouze 2000 tanků, pro čistokrevný bitevní vrtulník nebude na evropském bojišti místo.
Foto: UH-72A Lakota / Wikipedia
Naopak do popředí se derou jiné výzvy. Úkoly armády se v poslední době začínají, čím dal více prolínat s úkoly policie (terorismus, zajištění pořádku) nebo záchranných složek (klimatické katastrofy, havárie, záchrana osob, pátraní).
Střední víceúčelový vrtulník může zastat několik rolí současně. Pro bitevní úkoly není problém na palubu umístit pokročilé zbraně, jako jsou AGM-114 Hellfire nebo nově i laserem naváděné střely Hydra 70.
Po sejmutí zbraní pak lze stejné vrtulníky použít pro jiné úkoly. Stejně dobře poslouží k transportu vojáků nebo k záchraně lidí uvězněných povodní na střechách svých domů.
Související články
Eurocopter X4 – vrtulník budoucnosti z Evropy
V předešlém článku jsme upozornili na skutečnost, že i 50 let stará konstrukce vrtulníku může mít ...
-
29.04.2012
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Polská armáda plánuje ambiciózní modernizaci svého vrtulníkového letectva
Poláci měli vždy speciální vztah ke své armádě. Byla a je největším zdrojem polské národní hrdosti - ...
-
24.05.2012
-
14 komentářů
-
Jan Grohmann
Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu
Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední ...
-
31.01.2013
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ
Armáda České a Slovenské republiky stojí před nelehkým úkolem. Obě armády se musí rozhodnout, zda ...
-
26.05.2013
-
71 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Když už se budem muset spokojit "jen" s víceúčelovými vrtulníky velikosti W3A Sokol tak by se nemělo zapomenout na pozici Door Gunnera, která je pole mě velice důležitá pro bojové ...Zobrazit celý příspěvek
Když už se budem muset spokojit "jen" s víceúčelovými vrtulníky velikosti W3A Sokol tak by se nemělo zapomenout na pozici Door Gunnera, která je pole mě velice důležitá pro bojové operace, přeprava lidí v bojové oblasti ale i pro MEDEVAC ( budeme -li uvažovat používat ho podle vzoru USAF Pararescue Jumpers). To podle zatím zde navrhovaných možností splňuje (jestli jsem dobře koukal) pouze AW139. Ale ono Bůh ví, jak to nakonec v té naší kotlině bude...Skrýt celý příspěvek
Cena AW 09 LUH je 9 mil USD, příznivější je cena UH 72 7,76 mil USD a nejpříznivější je u W-3 Sokol a to 7,0 mil USD. Přesně naopak je to se spotřebou, na 1 litr paliva uletí ...Zobrazit celý příspěvek
Cena AW 09 LUH je 9 mil USD, příznivější je cena UH 72 7,76 mil USD a nejpříznivější je u W-3 Sokol a to 7,0 mil USD.
Přesně naopak je to se spotřebou, na 1 litr paliva uletí Sokol 0,43km , UH-72 0,69km a AW109 0,95km !!!!!Skrýt celý příspěvekvsem vrtulnikum Mi-35 nekonci zivotnost ne? dit cast byla dodana pred nekolika lety? ty muzou zustat ve vyzbroji dele i kdyz nemodernizovane a na nakup vrtulniku bude vic casu a ...Zobrazit celý příspěvek
vsem vrtulnikum Mi-35 nekonci zivotnost ne? dit cast byla dodana pred nekolika lety? ty muzou zustat ve vyzbroji dele i kdyz nemodernizovane a na nakup vrtulniku bude vic casu a muze se rozlozit na vic let takze to rozpocet tolik nezatiziSkrýt celý příspěvek
Já bych raději uvítal AW109. Před pár lety byla armádní verze i na CIAFu v HK a docela zapůsobila. Cena 6,3 mil usd je také blíže finančním možnostem naší armády. Preci jen 139 už ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych raději uvítal AW109. Před pár lety byla armádní verze i na CIAFu v HK a docela zapůsobila. Cena 6,3 mil usd je také blíže finančním možnostem naší armády. Preci jen 139 už vyjde na 10mil.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...