Nové vrtulníky pro Armádu České republiky

Vrtulník AH-6I
Foto: Bojový vrtulník AH-6I / Boeing

Před pár dny proběhla českými médii informace o možném nákupu amerických vrtulníků Armádou České republiky. Česká armáda koketuje s myšlenkou pořídit si americké dopravní vrtulníky MH-6 Little Bird (Malý Ptáček) a jejich bojové verze AH-6. V novinách se také spekuluje o nákupu středních dopravních vrtulníků UH-60 Black Hawk (Černý Jestřáb). Bohužel v obou případech jde opravdu jen o nejranější úvahy Armády, které nejsou vůbec definitivní. Každopádně, nic nám nebrání v tom, abychom si v dnešním článku představili nejpravděpodobnější kandidáty, tedy stroje MH-6 a AH-6. Kromě technických specifikací si i nastíníme, proč Armáda České republiky uvažuje o výměně ruských vrtulníků za menší americké stroje.

Koncept starý víc než půl století

Požadavek na nový lehký vrtulník (Light Observation Helicopter, LOH) specifikovala americká armáda už v roce 1960. Helikoptéra měla plnit úlohu lehkého dopravního, bojového a průzkumného stroje. Soutěže se zúčastnilo celkově 12 firem, z nichž nakonec do finále postoupily firmy Bell, Fairchild-Hiller a společnost Hughes Helicopters se svým konceptem Model 369.

Model 369 poprvé vzlétnul počátkem roku 1963. Hughes Helicopters vyrobila celkem pět zkušebních strojů, které poslala do testovacího střediska US Army ve státě Alabama. Zde se Model 369 utkal s deseti prototypy zbývajících dvou firem.

 

Jak tušíte, společnost Hughes Helicopters se svým vrtulníkem zvítězila, a uzavřela s US Army smlouvu na dodávku více než tisícovky strojů nejrůznějších verzí. Prvních 17 kusů označených jako OH-6A Cayuse (Kajus) bylo předáno armádě v květnu 1965.

Ze strojů OH-6 pak vycházejí první verze vrtulníků MH-6 a AH-6, a také následné civilní derivace MD 500, nebo MD 300. Poslední vojenské modely jako jsou MH-6M a AH-6I vycházejí právě z civilních verzí.

Označení MD značí firmu McDonald Douglas, která v roce 1984 pohltila firmu Hughes Helicopters. Rošáda mezi americkými zbrojními společnostmi byla dokončena v roce 1997, kdy MD spolkla firma Boeing. Takže nyní výrobu všech strojů řady MH-6 a AH-6 zastřešuje společnost Boeing.

MH-6 a AH-6 - malé, rychlé, obratné

K vlastnímu technickému popisu dopravní verze MH-6. Jedná se o malý jednomotorový vrtulník s kapacitou 6 osob plus dva piloti. Dva členové výsadku mají místo uvnitř stroje, zbývající čtyři vojáci sedí na bočních vnějších lavičkách. Vrtulník s celou posádkou dolétne až do vzdálenosti 430 km rychlostí 250 km/h. Vybavení pilotní kabiny a letová elektronika je u poslední verze samozřejmě na nejvyšší úrovni.

Vrtulník MH-6

Foto: Vrtulník MH-6 vysazuje mužstvo na střechu budovy / US Army

Nyní k bitevní verzi AH-6. Armáda České republiky zřejmě uvažuje o posledním modelu AH-6I (International). Stroj AH-6I poprvé vzlétnul v srpnu 2009. Oproti standardnímu modelu je delší o 380 mm.

Nepřehlédnutelným rysem je i nový čumák pilotní kabiny ukrývající elektronickou výzbroj. U bojového vrtulníku je samozřejmostí také kulové zaměřovací pouzdro se systémem FLIR a s laserovým ozařovačem cílů. 

Rozložení palubních přístrojů a celkový koncept přístrojové desky AH-6I vychází ze stroje AH-64D Block III. Ze stejného vrtulníku si „malý ptáček“ vypůjčil kompozitové listy vrtule, které roztáčí výkonný motor Rolls-Royce 250-CE30 o výkonu 533 kW.

Kokpit vrtulníku AH-6I Foto: Kokpit vrtulníku AH-6I / Boeing

Pokud se v Armádě České republiky najdou opravdoví vizionáři, může Armáda také uvažovat o bezpilotních verzích strojů A/MH-6, a to jak o dopravních MH-6X nebo i bojových AH-6X. Obě helikoptéry můžou být řízený z pozemního střediska nebo i z dalšího vrtulníku pomocí oboustranného datalinku. Avšak dle potřeby můžou být také řízeny přímo pilotem.

Potřebuje Armáda České republiky nové stroje?

Nyní si položme otázku, proč Armáda České republiky vůbec uvažuje o výměně prakticky všech Mi-24/35 Hind a také o výměně části středních dopravních strojů Mi-17.

Důvodem, a to v případě naší armády naprosto stěžejním, je levnější provoz malých vrtulníků. Ruské helikoptéry MI-17 (7000 kg) pohání dva motory, každý o výkonu až 1435 kW, zatímco MH-6 (722 kg) pohání jeden motor o výkonu 533kW.

Rozdíl výkonových parametrů, a tedy i spotřeby je enormní. Nemluvě o tom, že oprava, obsluha a údržba Mi-17 přijde mnohem dráže než kompaktní helikoptéry MH-6.

Jedním z dalších důvodů může být lepší začlenění vrtulníku MH-6 do Integrovaného zahraného systému, kde budou malé vrtulníky mnohem vhodnější pro záchranu lidí při přírodních katastrofách (povodně), než těžkotonážní stroje Mi-17.

 Vrtulník AH-6I

 Foto: Vrtulník AH-6I pro jordánskou armádu / Boeing

Stejný finanční důvod platí i pro Mi-24/35 Hind. Ruský vrtulník Mi-24/35 (8500 kg) pohaní rovněž dva motory, každý o výkonu 1600 kW. Celkový výkon motorů je tedy 3200 kW, což je 8-10x více než u bitevní verze AH-6. Armáda České republiky předpokládá, že případná výměna se nejvíce dotkne právě vrtulníků Mi-24/35.

Možným důvodem k vyřazení prakticky všech Mi-24/35 z výzbroje, kromě drahého provozu a logistiky, je i nezodpovězená otázka, k čemu se naší armádě hodí těžké bitevní/transportní vrtulníky Mi-24/35. Gigantické tankové bitvy a obří frontové linie jsou v případě Evropy v nejbližší budoucnosti naprosto nereálné.

Evropě nehrozí skutečné nebezpečí masivního vojenského útoku třetí země. Pokud ano, budeme o tom vědět dlouhou dobu dopředu. Je proto dobrou otázkou, zda investovat do "kladiva na tanky" nebo do "skalpelu na teroristy".

Každopádně jde jen o nejranější úvahy a domněnky. Některé články v médiích již berou výměnu vrtulníků jako hotovou věc, případně nad obchodem již vynesly odsuzující "ortel smrti". Můžu vás uklidnit, že ještě není o ničem rozhodnuto. Jde pouze o možnou cestu, kterou by se naše vrtulníkové letectvo mohlo ubírat.

Každopádně pokud máte svou vlastní představu o složení našeho budoucího vrtulníkového letectva, určitě se o ni s námi podělte v diskuzi pod článkem.

Takticko-technické informace

Vrtulník MH-6 Little Bird / AH-6

Hlavní charakteristiky

Posádka

2 piloti

Kapcita

6 osob (dopravní verze)

Délka

9,80 m

Průměr rotoru

8,30 m

Výška

3,0 m

Prázdná váha

722 kg

Užitečný náklad

684 kg

Max vzletová hmotnost

1406 kg

Výkon motoru

1x T63-A-700 turboshaft / 317 kW (dopravní verze MH-6)

1x Rolls-Royce 250-CE30 / 533 kW (bojová verze AH-6I)

Délka trupu

7,50 m

Šířka trupu

1,40 m

Rotory

6-listý hlavní rotor a 4-listý vyrovnávácí rotor

Zásoba paliva

242 litrů

Výkony

Maximální rychlost

282 km/h

Cestovní rychlost

250 km/h

Dolet

430 km

Dostup

5700 m

Rychlost stoupání

10,5 m/s

Možná výzbroj

1x 30mm M230 Chain Gun

 

2x 12,7mm GAU-19

 

2x 7,62 M134 Minigun

 

2x odpalovací zařízení pro neřízené rakety Hydra 70

2x protitankové rakety AGM-114 Hellfire

2x protiletecké rakety FIM-92 Stinger

Zdroj: Wikipedia

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

Blue Devil 2 - vzducholoď pro bojiště zítřka

Vzducholodě se opět vracejí do módy. Nemá to nic společného s nostalgií po dávných časech, kdy obří ...

Bezpilotní letadla budou pátrat po odstřelovačích

V článku „Akustická lokace nepřátelských odstřelovačů“ jsme psali o detektoru schopném lokalizovat ...

Orca - bezpilotní vrtulník nové generace

Orca, neboli také velryba zabiják, není jen nebezpečným predátorem žijícím v oceánech, ale také ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • CArlos
    14:13 15.12.2011

    Jan Grohmann: Opravdu si myslíte, že by rusové zaútočili? Já bych tomu nmoc nevěřil. Akorát by tím podkopali pod sebou větev, jelikož Rusko obchoduje s Evropou a má z toho nemalé ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Grohmann:
    Opravdu si myslíte, že by rusové zaútočili? Já bych tomu nmoc nevěřil. Akorát by tím podkopali pod sebou větev, jelikož Rusko obchoduje s Evropou a má z toho nemalé finance. Navíc Rusko se narozdíl od Ameriky již sklidnilo a zjistilo, že nemá cenu vést nesmyslné, nebo chcete-li přesněji, okupační války, které třeba amerika stále vede. Takže že by si něco zrovna dovolilo Rusko, to už spíše vyhrajete 5x za sebou ve sportce.. Pokud třeba narážíte na to, jak chce rusko rozmístit rakety,. Kdyby rusko postavilo za bukem radar, udělali by amíci to samý, respektive to samé v lepším případě. V horším by vyslali jednotku ALPHA, BRAVO a radar by vyhodili do povětří... Další věc, nepodceňujte ruskou techniku...

    Další věc. Nevím jestli má cenu vůbec něco takového kupovat. Budeme mít nové vrtulníky, super. Koupíme jich 50 a 40 jich stejně bude hnít ve skladech. Nakonec to dopadne jako s gripenama. Nechápu proč je vůbec máme? Na náš vzdušný prostůrek úplně stačí L-159 co nám hnijou ve skladech... To vůbec nejsou špatný letadla.. Já se jen bojím toho, že dneska něco koupíme, za dva roky praskne vondersteinovi cévka a budeme jednotku vrtulníků rušit...Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    20:31 07.12.2011

    Děkuji za sice trochu osobní, ale přesto konstruktivní kritiku. Vyjádřím se snad k jedné věci, a to zda bychom se dozvěděli, nebo nedozvěděli o možné hrozbě útoku dlouho dopředu. ...Zobrazit celý příspěvek

    Děkuji za sice trochu osobní, ale přesto konstruktivní kritiku.
    Vyjádřím se snad k jedné věci, a to zda bychom se dozvěděli, nebo nedozvěděli o možné hrozbě útoku dlouho dopředu.
    Podle mého jediná reálná hrozba hrozí ze strany Ruska. Ozbrojený útok ze strany nějaké Evropské země je naprosto nereálný, muselo by dojít k naprosto dramatické změně politické situace v dané zemi a k dramatickému navýšení armádního rozpočtu. Takové „choutky“ určitě neuniknou pozornosti jiným zemím. To ale není otázka jednoho roku, ale jedné generace.
    I v Rusku by muselo dojít k zásadní změně politické orientace. Nemluvě o tom, že Rusové nemají zdaleka vojenské prostředky pro útok na Evropu. Museli by mohutně investovat do výzbroje, výcviku atd. Tohle určitě neujde ostatním státům.
    Navíc zavádění nové výzbroje a dosáhnutí jejich plných operačních schopností není zdaleka otázkou jediného roku.
    Absolutně mě teď nenapadá nikdo, kdo může nebo má schopnosti začít masivní útok na celou Evropu. Nebo dokonce někdo, kdo by toho byl schopen provést od nuly během jediného roku.
    Jinak k mému diletantství. V tom případě jsou diletantové i tito lidé http://www.mocr.army.cz/inform... Skrýt celý příspěvek

  • Martin
    09:26 07.12.2011

    ..ještě tak koukám na výzbroj AH6. Kdyby ji armáda dostala dnes. Ten vrtulník by svými schopnostmi překonal dnešní Mi 24 i JAS39 :)

    ..ještě tak koukám na výzbroj AH6. Kdyby ji armáda dostala dnes. Ten vrtulník by svými schopnostmi překonal dnešní Mi 24 i JAS39 :)

  • Martin
    09:23 07.12.2011

    No, to je mi zase článek. Zprvu jsem myslel, že to píše někdo kdo trochu zná naše letectvo. Ale jsem se spletl, nejde o vizionáře, ale o rozpočet, to je odpověď na vše. Nevím kolik ...Zobrazit celý příspěvek

    No, to je mi zase článek. Zprvu jsem myslel, že to píše někdo kdo trochu zná naše letectvo. Ale jsem se spletl, nejde o vizionáře, ale o rozpočet, to je odpověď na vše. Nevím kolik z vás je tu vojáků, kolik z vás někdy sloužilo či slouží u vrtulníkového letectva, protože problematika je trochu hlubší než se na první pohled zdá. Základem této, jakože výměny Mi 17 a 24 za MH a AH, je možno považovat technologické stárnutí Mi 17 a Mi 24 (nejedná se o Mi 171Š) a o žádné zdroje na modernizace a nebo nákupy jiné techniky. Pokud by se tato akce měla provést jako výměna, mělo by to smysl...

    Zasadit MH do SAR určitě, do IZS jistým způsobem taky určitě půjde.

    Na otázku k čemu potřebujeme "těžký" bitevní vrtulník je snadná odpověď. Od autora bych čekal trochu více odbornosti. Takovýto vrtulník nemusí působit jen proti obrněným cílům. Proboha otevřete oči, krom Mi 24 armáda nemá systém, který by poskytoval v případě potřeby CAS. AH6 je sice dobrá, účel najde, ale není to klasický bitevní vrtulník. Jinak doporučuji se podívat jak je používán AH64 v ISAF. Takže problémem není, zda ho potřebujeme. Ale problémeme je, že je zastaralý a armáda nemá na náhradu peníze.

    Argument, že se o případném napadení dozvíme s předstihem je úsměvné. To možná platilo těsně po skončení studené války. Jen otázka, jak si myslíte, že bude vypadat moderní konflikt? Armády nebo asymetrie? I kdyby tomu tak bylo a o napadení se dovíme rok předem (úsměvná představa) co budeme dělat pak? Vyždímeme ekonomiku ČR k nákupu zbraňových systémů, které budeme najednou potřebovat? Jak a kde vycvičíme lidi? proboha, takhle může dnes uvažovat jen diletant, který rezignuje na obranu své země. Ještě k těm předpovědím, kdo dokázal předpovědět nepokoje v arabských zemích?

    Proč bych byl zastáncem případné výměny? Protože jak jsem již řekl, Mi 17 a Mi 24 jsou zastaralé, pokud by výměna proběhla a armáda obdržela výše zmiňované stroje, byl by to posun vpřed. Upozorňuji, že AH není a nemůže být plnohodnotná náhrada za Mi 24. Ale tyto vrtulníky by posunuly schopnosti našeho vrtulníkového letectva zase o kus dál. Jsou úkoly, kam se Mi 171 nehodí.

    Vyzbrojovat Mi 171 není cesta. Sníží se přepravní kapacita...

    Je taky potřeba rozlišovat mezi Mi 17 a Mi 171 :) Jednalo by se o výměnu starších Mi 17....Skrýt celý příspěvek

  • Mattauch
    00:05 06.12.2011

    Možná bych to pojal ještě trochu jinak. Co udělat Mi-171š ještě univerzálnějšími, tak aby byli schopny z větší části nahradit i bitevní Mi-24/35? Pokud se nepletu, disponují ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná bych to pojal ještě trochu jinak. Co udělat Mi-171š ještě univerzálnějšími, tak aby byli schopny z větší části nahradit i bitevní Mi-24/35? Pokud se nepletu, disponují Mi-171š 6 závěsnými body a 2 palubními střelci obsluhujíécími PKM. Pokud by se podařilo doplnit vrtulník o senzorické vybavení a integrovat moderní řízenou i neřízenou výzbroj + nahradit PKM například za GAU-19, či něco ještě silnějšího (nevím jak by se něco silnějšího sneslo prostorově, váhově a jaký vliv by to mělo na drak), tak bych si dovedl Mi-171š představit jako dostatečnou náhradu Mi-24/35.

    MH-6 by zřejmě byli vhodnější pro přepravu týmu SF, ale tam obávám se jejich užitečnost končí. K zapojení do IZS se obávám se příliš nehodí. Jak je Mi-17 moc velká, tak MH-6 je zase moc malý.

    AH-6 by jistě byly skvělým doplňkem transportně/bitevních Mi-171š. Využití bych viděl především v ozbrojeném průzkumu, doprovodu konvojů, hlídkování a eskortování Mi-171š. Otázkou je jejich odolnost vůči poškozením v boji a ochrana pilota - ten se mi totiž dle fotografií zdá naprosto nechráněn a to považuji pro primárně bojový vrtulník za velký nedostatek.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    19:48 25.11.2011

    No ono půjde v případě Mi-17, spíše o doplnění flotily o malé stroje. Většinu strojů Mi-17 by jsme si nechali.

    No ono půjde v případě Mi-17, spíše o doplnění flotily o malé stroje. Většinu strojů Mi-17 by jsme si nechali.

  • Horys
    17:55 25.11.2011

    Mi24 může přepravovat dost lidí a zároveň je to bitevník, Mi17 na rozdíl od BlackHawků funguje v Afghánu bezchybně, BH mají strašné problémy ve velkých výškách. Rusové dělají ...Zobrazit celý příspěvek

    Mi24 může přepravovat dost lidí a zároveň je to bitevník, Mi17 na rozdíl od BlackHawků funguje v Afghánu bezchybně, BH mají strašné problémy ve velkých výškách. Rusové dělají blbuvzdorné věci, které vydržely (a to nejsem rusofil, ale zahazovat naše modernizované stroje je blbost, aby se ušetřilo :-/ )Skrýt celý příspěvek

  • Jiří Šesták
    00:09 25.11.2011

    Souhlasím z Ondrou .. Myslím že za Mi-24 by se "LittleBirdy" vyměnovat neměli když už je vyměnit tak alespon za spolehlivější AH-64 Apache nebo Ka-50 Black Shark ... S pozdravem ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím z Ondrou .. Myslím že za Mi-24 by se "LittleBirdy" vyměnovat neměli když už je vyměnit tak alespon za spolehlivější AH-64 Apache nebo Ka-50 Black Shark ... S pozdravem Jiří ŠestákSkrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    19:29 24.11.2011

    Ono je nejdůležitější si položit otázku:“ Před čím nás bude chránit Česká armáda během následujících 20-30 let?“ . Budou to opravdu tankové divize valící se na nás z Východu, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono je nejdůležitější si položit otázku:“ Před čím nás bude chránit Česká armáda během následujících 20-30 let?“ . Budou to opravdu tankové divize valící se na nás z Východu, nebo to budou třeba organizovaný zločin, teroristé, přírodní katastrofy.

    Je otázka do pranice, jestli zbrojit univerzálně a udržovat si nějakou všeobecnou (ale roztříštěnou) obranou schopnost, nebo zbrojit jen proti nejpravděpodobnějšímu a nejreálnějšímu ohrožení. To jsou, ale těžké bezpečnostní otázky, na které není rozhodně jednoznačná odpověď.Skrýt celý příspěvek

  • Olvi
    18:49 24.11.2011

    S Ondrou souhlasím pouze částečně. Nemůžu říct, že bych tomu nějak zvlášť rozuměl, ale stejné srovnání by snela i ta druhá možnost, tedy Mi-17 za Black Hawky. Je to jiná kategorie. ...Zobrazit celý příspěvek

    S Ondrou souhlasím pouze částečně. Nemůžu říct, že bych tomu nějak zvlášť rozuměl, ale stejné srovnání by snela i ta druhá možnost, tedy Mi-17 za Black Hawky. Je to jiná kategorie. Mi-17 je opravdu "Hroch", je to náklaďák, který převáží i lidi. Zajímalo by mě, kolik by jste naložili materiálu do BH?Je to jako srovnávat tatovku s osobákem.Skrýt celý příspěvek

  • Martin
    17:02 24.11.2011

    Plně souhlasím z Ondrou. Ale já bych spíš než do vrtulníků investoval do nákupu nějakých bojových letounů.

    Plně souhlasím z Ondrou. Ale já bych spíš než do vrtulníků investoval do nákupu nějakých bojových letounů.

  • Ondra
    16:06 24.11.2011

    Výměnu Mi-17 za UH-60 bych ještě chápal, i když záleželo by to na verzi, která by se kupovala a jestli by se ta výměna vůbec finančně vyplatila. Avšak vyměnit těžký bitevník ...Zobrazit celý příspěvek

    Výměnu Mi-17 za UH-60 bych ještě chápal, i když záleželo by to na verzi, která by se kupovala a jestli by se ta výměna vůbec finančně vyplatila. Avšak vyměnit těžký bitevník (Mi-24) za lehký průzkumný vrtulnník mi příjde trošku divné, je to jako vyměnit tank za čtyřkolku a tvářit se že je to supr obchod kvůli tomu, že má menší spotřebu. U Mi-24 bych očekával výměnu za jiným mladší bojový vrtulní (AH-64, Tigr nebo Ka-50).Skrýt celý příspěvek

  • Pavel
    14:31 24.11.2011

    Rozhodně souhlas, Hindy a MI-17 prodat někam na východ a nakoupit Little Birdy. Z pohledu laika mi to zní celkem rozumně a myslím si že "ptáčky" využijeme líp.

    Rozhodně souhlas, Hindy a MI-17 prodat někam na východ a nakoupit Little Birdy. Z pohledu laika mi to zní celkem rozumně a myslím si že "ptáčky" využijeme líp.

  • Pazderka
    14:27 24.11.2011

    Nelze než souhlasit. Vyměnit velký a těžký Hind za takový malý vrtulníček se může zdát jako značně nevýhodné, ale v článku je to zmíněno velice přesně.K čemu nám ty velké a těžké ...Zobrazit celý příspěvek

    Nelze než souhlasit. Vyměnit velký a těžký Hind za takový malý vrtulníček se může zdát jako značně nevýhodné, ale v článku je to zmíněno velice přesně.K čemu nám ty velké a těžké (a drahé na provoz) vrtulníky reálně jsou?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2