Nové zbraně pro bezpilotní stroj MQ-9 Reaper

Foto: Bezpilotní letoun MQ-9 Reaper od firmy GA-ASI. Na obrázku vidíme čtveřici střel AGM-114 Hellfire a dvojici GBU-12 Paveway II / GA-ASI
Foto: Bezpilotní letoun MQ-9 Reaper od firmy GA-ASI. Na obrázku vidíme čtveřici střel AGM-114 Hellfire a dvojici

Bezpilotní letadla nejčastěji útočí pomoci řízených střel na cíle na zemi. V současné době však výrobce MQ-9 Reaper (dříve známy jako Predator B) uvažuje o rozšíření zbrojního a elektronického arzenálu letadla. Ve hře jsou například protiletadlové střely dlouhého dosahu nebo protiradarové střely.

V současné době, co je oficiálně známo, MQ-9 Reaper pod křídly nese pouze protipozemní zbraně (do hmotnosti 680 kg). Jde především o střely AGM-114 Hellfire, laserem řízené bomby GBU-12 Paveway II nebo pomocí GPS naváděné bomby JDAM. Brzy se však může MQ-Reaper disponovat mnohem větším arzenálem zbraní.

General Atomics Aeronautical Systems Inc (GA-ASI) diskutuje s americkou firmou Raytheon (výrobcem řízených střel) o umístění trojice nových zbraňových systémů do výzbroje letounu. Má jít o protiletadlovou střelu krátkého dosahu AIM-9X Sidewinder, protiletadlovou střelu středního dosahu AIM-120 AMRAAM a protiradarovou střelu AGM-88 HARM.

„Zatím neplánujeme žádné testy, ale děláme pouze počáteční návrhy designu,“ říká Chris Pehrson, ředitel pro strategický rozboj na GA-ASI). „Je to zatím průzkum.“



Pehrson zdůraznil, že celý vývoj je financován z firemních peněz. Kromě zbraní GA-ASI také uvažuje o implementaci elektronických systémů typických pro ty nejpokročilejší stíhací letadla. Má jít například o zařízení pro přenos dat (Link 16) a především o radar s plošnou fázovou anténou AESA (Active Electronically Scanned Array).

Hlavní výhodou radaru AESA je, že každý jednotlivý modul antény může být vyhrazen pro jinou funkci. To umožňuje letounu současně sledovat mnoho objektů současně, jak ve vzduchu, tak i na zemi a na moři. Zavedení radaru AESA na bezpilotních letadlech by pak strojům například umožňovalo létat v civilním vzdušném prostoru.



Výhod technologie AESA je však celá řada. Radar může posloužit k utajenému a vysokorychlostnímu přenosu dat nebo také jako mikrovlnná zbraň. AESA je schopen soustředit dostatečně velkou energii k vyřazení elektroniky stíhacího letounu, vozidla nebo nepřátelské protiletadlové střely. Teoreticky je bezpilotní letoun vybaven radarem AESA schopen bránit se před přilétávající nepřátelskou raketou tak, že pomocí radaru zničí její elektroniku.

Spojení radaru AESA a protiletadlových zbraní může z bezpilotních letounů udělat postrach vrtulníků, letadel ale i dalších bezpilotních letadel. MQ-9 Reaper by tak mohla doslova v rojích vzdušně krýt bojové lodě nebo být vyslaný dopředu před pilotovanými letadly. Kombinace radaru AESA a datalinku pak umožní předávat informace pilotovaným letadlům o vzdušné situaci na vzdálenost stovky kilometrů.

Zdroj: Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čínský bezpilotní bojový letoun "Ostrý meč"

Zdá se, že je Čína ve vývoji zbraní jenom krok za Spojenými státy nebo Evropou. Deník AIN Report ...

Italský bezpilotní letoun P.1HH HammerHead

Evropský průmysl v oblastí vojenských bezpilotních letadel jednoduše zaspal. Evropa se nyní usilovně ...

Bezpilotní letoun poprvé přistál na letadlové lodi

Ve středu se udál významný milník v historii letectví - bezpilotní letoun poprvé a co je ...

Bezpilotní bojovník MQ-1C Gray Eagle

MQ-1C Gray Eagle vznikl před pěti lety evolucí již dnes legendárního bezpilotního stroje MQ-1 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    15:49 22.08.2013

    Bylo by zajímavé, kdyby pro torpédoborce a ostatní bojové lodě postavili "obojživelné" drony. To by pak skutečně mohly i klasické lodě využívat výhod taktiky letadlových lodí.