Nové zbraně pro stíhačky F-22A Raptor

Foto: F-22A ze svých vnitřních zbraňových šachet odpaluje střelu vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120C AMRAAM; větší foto / Raytheon
F-22A z vnitřní zbraňové šachty odpaluje střelu vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120C AMRAAM; větší foto / Raytheon 

Americké letectvo (US Air Force) dokončilo vývojové testy stíhačky F-22A Raptor verze Increment 3.2B. Nová konfigurace umožní F-22A používat nejnovější střely vzduch-vzduch AIM-9X Block II Sidewinder a AIM-120D AMRAAM.

V rámci závěrečného testování vylepšení Increment 3.2B 411. testovací letka (411th Flight Test Squadron) ze 412. testovacího křídla (412th Test Wing) v polovině dubna provedla ostrý odpal střel AIM-9X Block II a AIM-120D proti vzdušnému cíli BQM-167A.

Střelby na UTTR (střelnice Utah Test and Training Range - pozn. red.) jsou vyvrcholením dva roky trvajících prací na vylepšení 3.2B,” uvedl podplukovník Randel Gordon, velitel 411. testovací perutě. “Vykonání těchto testovacích střeleb je obrovským technickým úspěchem pro 412. testovací křídlo a 411. testovací letku.”

Increment 3.2B je jedním z nejvýznamnějších vylepšení stíhaček F-22A od jejich zavedení do výzbroje v roce 2005. Increment 3.2B mimo jiné zahrnuje kompletní integraci střel AIM-9X Block I/Block II, AIM-120D, ale také vylepšení v komunikaci, senzorech i v prostředcích rádioelektronického (RE) boje - F-22A nyní dokáže lépe zaměřovat pozice vzdušných i pozemních zdrojů elektromagnetického záření protivníka (radary, komunikační systémy, výškoměry, atd.).

Současné stroje F-22A Increment 3.1 dokáží využít jen základní dovednosti střel AIM-9X Block I - při použití AIM-9X Block I pilot současných F-22A na displejích vidí stále symboliku starších střel AIM-9M.

Nová AIM-9X Block II získala mimo jiné schopnost zamknutí cíle po startu LOAL (Lock-on After Launch). Letouny se správnými senzory, jako jsou F-22A a F-35, mohou nejprve odpálit AIM-9X Block II a teprve následně zaměřit a “zamknout” cíl pro odpálenou raketu. Zaměřit a zamknout cíl přitom mohou F-22 a F-35 v okruhu 360°.

Zavedení AIM-9X pomůže vyřešit jeden klíčový nedostatek F-22A Raptor - kvůli snížení rozpočtu na konci 90. let minulého století byla odložena integrace přilby s průhledovým displejem HMD (Helmet-Mounted Display) do F-22A.

Pro plné využití schopností AIM-9X je nutné využívat HMD přilby, ale prozatím budou piloti F-22A létat bez těchto přileb. Velení amerického letectva doufá, že první HMD přilby získají piloti F-22A v roce 2020.

Dostřel AIM-9X Block I/Block II je utajován a je pouze popisován jako dostřel na “hranici za přímou viditelnost.” Neoficiální dostřel AIM-9X Block II se udává 35 km. Pro zajímavost - cena verze Block II dosahuje 600 000 dolarů.

F-22A dokáže nově používat i střely AIM-120D AMRAAM s udávaným doletem větším než 160 km. Podle magazínu National Interesting má AIM-120D o 50 % větší dostřel, než starší AIM-120C-7 a také mnohem větší pravděpodobnost zasažení cíle. Jedna střela AIM-120D stojí přibližně 1,5 milionu dolarů. 

Americká firma Raytheon vyrobila přes 20 000 střel AMRAAM. Do dnešní doby bylo v rámci testů, cvičení a ostrého nasazení odpáleno více než 4200 střel AMRAAM. Celkově bylo v ostré akci odpáleno 17 střel vzduch-vzduch středního dosahu (min dosah cca 40 km), z toho 10 bylo AMRAAMů.

Provozní testy F-22A Increment 3.2B jsou naplánovány na červenec/srpen letošního roku a do ostré služby vylepšené F-22A vstoupí v průběhu příštího roku.

Vylepšené F-22A alespoň částečně vyřeší problém s nízkým počtem F-22A. Původně letectvo plánovalo nakoupit 750 F-22A ale nyní oficiálně provozuje 187 letounů - navíc není jasné, kolik stíhaček je trvale odstaveno a kolik stíhaček je skutečně operačně nasaditelných.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

Polsko odmítlo starší F-16 a touží po stíhačkách F-35

Na začátku letošního roku polské ministerstvo obrany zvažovalo nákup až 96 stíhaček F-16A/B. Tato ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Íránský stealth F-313: Dobyvatel nebo fraška?

Po dlouhé pauze Írán opět ukázal bojové letadlo označované jako F-313 Quaher (Dobyvatel). Nové video ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • jj284b
    09:48 14.05.2017

    Omny = priam ukazkovy exemplar internetoveho trolla... stale dookola omiela to iste, odmieta akceptovat argumenty inych.. strata casu

  • Omny
    15:55 13.05.2017

    Logik
    možná by sis mohl změnit přezdívku. F-117 je sestřelitelná PVO, stejně jako jiná letadla a posádka letadla F-117 se nechovala jako trouba, nebo ty víš jak se chovala?

    a jinak vzhledem k tomu, že nemůžeme znát přesné parametry radarů, které se přísně tají, tak jsou tyto debaty pouze akademické

  • Omny
    13:42 13.05.2017

    Shania
    podívej je zcela nerelevantní že americké F neumí zaměřit F-22. Rozhodně bych to neimplikoval na ruská letadla. S tím, že R-77 jsou ve výzbroji rok jsi trapnej, ale už se hádat nebudu. Podle mně IRBIS E má podobné výkonové vlastntosti jjako APG 82 apod. a jinak já jsem tě nežádal o vyjmenování us radarů, které US požívaly v 80 a 90 letech, ale chtěl jsem znát radar, který uměl to co IRBIS podle zveřejněných údají.

  • Marthy
    13:38 13.05.2017

    Logik-podívej se pořádně,psal jsem že pasivní radar letounu F-22 má dosah přes 400 Km,a zastaralý pozemní pasivní radar kolchuga měl dosah kolem 800 Km.
    Jaký dosah mají pasivní senzory Ruských,Čínských nebo Evropských letounů nevím.

  • logik
    13:20 13.05.2017

    Marthy: Pasivním radarem zachytíš? Z těch 120° má ten radar šanci vidět pulz jen když míří Tvým směrem (popř. nějakej sidelobe, ale ten je slabší a furt je to jen malá část z celé sféry). Pak je otázka - sleduješ tím pasivním radarem jen danej úzkej sektor furt? Pak ho vidíš jasně, ale pravděpodobnost, že se trefíš do toho paprsku je mizivá.

    Takže musíš mít anténu nastavenou na zisk z šikorého okolí. Pak ovšem přijímáš spoustu dalších signálů, kde se těch pár pulsů od AESA radaru ztrácí - a naopak hodně těžko určíš, odkud ten puls byl vlastně poslanej (byť tam může pomoci nějaká fázová analýza, ale to je opět na úkor zisku antény, neboť musíš zpracovávat signály z prvků nezávisle).

    Pasivní radary jsou samozřejmě silná technologie a mají smysl, ale tvrdit, že letadla mají pasivní radary s dosahem 400km, takže o F22 ví - je podobné, jako tvrdit, že F117 byla sestřelitelná pozemní PVO. Ano, při vhodné konstelaci - obzvlášť když F22 se bude chovat jako trouba - se to někdy asi podařit může

  • Shania
    11:13 13.05.2017

    Marthy: v podstatě všechny letadla až na F-35 s DAS (i radar su -34 má slepá místa) jsou odkázané na lidské oko, jasně, v budoucnu se to sice změní... A ani u F-35 to nebude uplně ono za špatného počasí (pak te bude i protivník špatně hledat, ale co).

    Taky je třeba si uvědomit, že "RVR" F-22 je vůbec nejdražší a nejsložitější systém toho stroje a Baracuda na F-35 je jeho nástupce s větší spolehlivostí a za vyhodnocením dat co ty antény přijímají stojí robustní sensor fusion.

    V minulosti nebylo vůbec vy jímkou, že RWR nedokázalo zachytit hrozbu a piloti byli zcela bez varování. Detekovat moderní AESA bez velmi sofistikovaného RWR bude doslova peklo.


    Ve většině těch článků o agresorech přímo říkají, že přibližně ví kde stealth stoje jsou a jak jsem psal, jejich GCI simulovat rozsáhlou síť včasného varování.


    Sokrates: je to možné, ale bohužel žádné info o tom nemám, třeba něco najdeš.

    I kdyby vyrobili 200 v 2016, raket, mají v inventáři v nejlepším případě něco přes 300 R-77-1, ale při tom potřebují nahradit tisíce starších střel.

    Taky je zajimave, že v dubnu dodali 91 střel a do konce roku dodaji jen 109. .. kdo ví jestli to není FY

    Každopádně to nemění na tom, že R-77-1 je ve výzbroji rok.

  • Marthy
    09:57 13.05.2017

    Kolt,je to tak.Ovšem radar F-22 v režimu vyhledávání cílů funguje zhruba tak že velmi rychle mění frekvenci i směr pulzů,vlastně ty pulzy "střílí"do prostoru v úhlu myslím 120 stupňů.To pasivním radarem zachytíš,ale zaměřit na takový signál třeba raketu bude velice obtížné,teoreticky to možné je,ale jestli to Ruské pasivní systémy dokáží nevím.
    Jinak jasně že ta F-22 může letět bez radaru,ale i tak hádám že bude používat nějaký komunikační systém,radiovýškoměr.Stále bude více či méně odhalitelná,i když to nebude snadné.
    Ty senzory IR na zádi letounů asi budou,dá se hádat že většina raket na ně vypálená poletí více méně ze zadní polosféry.Možná jsou na koncích křídel nebo ocasní plochy,aby je vlastní motory ovlivňovali co nejméně.No,třeba to někdo bude vědět přesněji,uvidíme :)

  • KOLT
    09:40 13.05.2017

    Marthy, jen dvě drobnosti. Jednak moderní AESA radary umějí vysílat velmi "úzké" paprsky, čili šance na jejich zachycení mimo přímý směr vysílání je o poznání menší. Což je pro pasivní radar dost problém. Nehledě na přesné řízení výkonu, měnící se frekvenci atd., důsledkem čehož AESA radar dokáže působit dojmem, že se jedná jen o šum pozadí. Zvlášť ve chvíli, kdy je v oblasti intenzivní elektromagnetická komunikace, což v některých částech Sýrie může být (letadla, PVO, komunikace pozemních sil...), jinde ani omylem (kozy, ovce, džihádisti...). Výsledkem je, že pokud letadlo zrovna z nějakého důvodu nezáří jak žárovka, je pravděpodobnost jeho zachycení malá, u VLO letadel pak velmi malá.
    Druhá věc se týká onoho nepozorovaného přiblížení – F-22 vůbec nemusela spustit svůj radar :-) V oblasti je spousta jiných zdrojů, které jí mohly předat informace o pozici oné Su-24. To by se samozřejmě mohlo opakovat s téměř jakýmkoliv letadlem. Pokud se k vám někdo blíží zezadu a nevysílá, nemáte moc šanci ho objevit, pokud nemáte kvalitní celokruhové senzory. Taková Su-34 by měla pomocí zadního radaru mít šanci objevit protivníka, byť v případě VLO letadla by ta vzdálenost byla velmi pravděpodobně uvnitř NEZ jeho raket.

    Dotaz na někoho ze znalejších – jakou šanci má letadlo vidět pomocí infračervených senzorů za svůj zadek? Jinak řečeno, uvidí něco přes spaliny z vlastních trysek? Používají se vůbec tím směrem nastavené senzory?

  • Marthy
    08:56 13.05.2017

    Pro představu o schopnosti detekce pasivními radary tak dosah pasivního radaru F-22 je přes 400Km,dosah jeho aktivního radaru je kolem 200 Km (dle velikosti cíle).Platí pro původní nemodernizovaný letoun.
    Jak jsem psal,pasivní radary mají značný dosah.Jasné že jedna věc je určit polohu,rychlost a typ cíle přibližně,dostatečně na navedení vlastních letounů nebo varování vlastní PVO,a druhá věc je dokázat zaměřit a sledovat cíl aby se na něj dala navádět PL raketa,třeba jako na letoun-rušič.Moderní radary stále mění frekvenci podle určitého algoritmu a odražený signál se propočítává přes nějaký algoritmus.Jestli se moderní Ruské pasivní radary na takový signál dokáží napojit,dokáží ho syntetizovat tak to netuším.
    Jinak přiblížit se k nějakému staršímu letounu na vizuální vzdálenost (třeba 5-10Km)možné je,pokud nemá varovné systémy před ozářením radarem a podobně (nebo jsou nefunkční),tak nevidím důvod proč by to nešlo,obratná F-22 se může přikrást k např.staršímu olétanému Su-24 zezadu aniž by si jich piloti všimli,obvzlášť když tomu Su-24 nefunguje polovina systémů,což se dá předpokládat.
    Ale potajmu se přiblížit třeba k F-22 nebo jinému modernímu stroji (Su-30,Typhoonu,Gripenu...)bude téměř vyloučeno.

  • jj284b
    07:10 13.05.2017

    tak ono 90km je silne optimisticky udaj aj pre IRST..kedze je to vzdialenost ktoru rusky vyrobca OVS-35 udava voci cielu velkosti Su-27 a to zozadu... z predu udavaju len 35km, a aj to je len za idealnych poveternostnych podmienok...

    a to ma F22 tienene a ochladzovane motory a ochladzovany trup takze bude ovela horsie zistitelna cez IRST ako Su27...

  • Sokrates
    05:52 13.05.2017

    Shania: Čo sa týka R-77-1, tak ten článok nehovorí, že by boli s výrobou v sklze alebo by ich mali mať len 200. Práve naopak, podľa Taraspova výroba ide v súlade s plánom. To by tiež korešpondovalo s pôvodným vyhlásením, že dodacia lehota je do do 25. novembra 2017. Keďže tender bol ohlásený v auguste 2015 a prvými strelami sa chválili už vo februári 2016, tak sa zdá, že k žiadnemu omeškaniu nedošlo.
    A tých 200 kusov je dodávka len pre tento rok. Predpokladám, že minulý rok mohlo byť dodaných tiež cca 200 ks. Čomu by zodpovedala aj celková cena zákazky 13,2 mld. rubľov.

  • Shania
    01:03 13.05.2017

    Omny: jak ta debata zacala? o tom že SU-35 detekuje F-22 na 20-30km radarem, psal jsem ze je to silně optimistická vzdálenost...

    Ta vzdálenost je odvozena od určitých vlastností radaru, určitého rcs cíle.
    Radar operující v režimu velocity search, za ideálních podmínek atd.
    Taky to znamená, že radar dokáže cíl detekovat, ale ne sledovat, atd...

    Vzdálenosti mezi jednotlivými mody vyhledávání u radaru jsou taky velké. TWS může mít klidně o 60% menší dosah než velocity search.

    Takže je to debata čistě o tom, proč se jim nedařilo zaměřit F-22 i když ji mohli vidět. Ne jestli ji SU-35 místo radaru uvidí přes IRST atd atd...

    --------

    Který radar ze 70-80 let jako:
    AN/AWG-9, APG-63, AN/APG-71 atd

    Ibris E není špatný radar a má výhodu, že je velký, nesnaž se ho ale srovnávat s moderními AESA radary, kde ty schopnosti a možnosti jsou někde jinde.

    Imbris E na SU-35 např. dokáže detekovat SH na stejnou vzdálenost jako SH SU-35, a ta vzdálenost je lehce nad 100nm.

    Takže se moc na ty max detekční vzdálenosti neupínej, ani u APG-77-1 a 81 bych moc neviděl, že by vyli prakticky použitelné nad 200nm

    ---------

    Ukrajina vyrabí(běla) seekery i pro R-74M.

    Co se týká toho sidewinderu, pokud jsi to nepochopil, mluvil jsem o vnitřnostech jako technologie, kvalita a spolehlivost elektroniky a seekeru.

    R-73 měla výhodu v motoru, schopnosti odpálení až na 45 stupnu, tvc.
    Jenže jsou tu další a často důležitější faktory mimo papírových statistik, které určují jak je ta zbraň použitelná ...

  • jj284b
    00:59 13.05.2017

    bavime sa o SAR rozliseni, a F-15E mal v 1989 rozlisenie 1m2... co je to cim sa Rusi chvalili pri Su-35S pocas nasadenia v Syrii... mas problemy s pisanym textom?

  • Omny
    22:33 12.05.2017

    jj284 a ty víš jakým způsobem při těch cvičení malajzijci ten radar používají, co když tamjsou omezení?
    jinak NP011 je tak na 40% úrovni Irbisu E. napsal jsi, že tenhle radar má parametry amerických radarů z 80 let. Napiš mi teda prosímtě, který americký APG radar z 80. let viděl na 350 km, uměl detekovat 30 cílů a na 8 současně navádět střely??
    věřím tomu, že mamlasové ukrajinci prodali US S-300 je to možné protože proloutkové US vlády udělají cokoliv aby poškodily rusi. Nicméně to bude s nějvětší pravděpodobností první verze z 80. let, která dnes už žádnou slávu neudělá, na tom at se US klidně cvičí, od té doby rusové vyvinuli výkonnější analogy.

  • jj284b
    19:36 12.05.2017

    rozlisenie v SAR spominam preto ze je to jeden z mala udajov ktore zverejnili oba strany takze to umoznuje ake take porovnanie technologickej vyspelosti radarov...

  • jj284b
    19:34 12.05.2017

    Omny: jediny co tu fabuluje si ty.. medzi USA a Ruskom zatial vojna nie je, takze sa tie stroje zatial nestretli v bojovej situacii..

    ALE USA ma velmi dobru predstavu o schopnostiach Su-3x, kedze bezne cvicia napr s Malajskym letectvom ktore pouziva Su-30.. takze velmi dobre poznaju schopnosti ruskych PESA radarov, a podla mna ich aj trocha v cviceniach precenuju... napr jeden zo zverejnenych udajov ktore Rusi pustili do eteru pocas operacii nad Syriou hovori ze Rusky radar Irbis-E dosiahol v SAR rozlisenie 1m2.. (vyrobca na svojej stranke udaval len 3m2) co je udaj ktory Americke stihackove radary dosahovali este v 80tych rokoch... kym dnesne AESA radary maju v SAR rozlisenie 0.1m2 a menej...

    Kazdopadne, US vie velmi dobre coho je PESA radar schopny, takze ho vedia v cviceniach simulovat. (rovnako ako napr PVO systemy S-300 a pod, ktore napr obdrzali z Ukrajiny btw)

    kazdopadne fyzika nepusti a ak (max) vykonom a rozmermi porovnatelny zapadny AESA radar nedokaze F22 zachytit ani v VWR, tak s tym bude mat problem aj IRBIS... a reportov z cviceni kde F-15E vybavene AESA radarom a pokrocilym IRST nedokazali zachytit F35 ci F22 je celkom dost...

  • Omny
    18:06 12.05.2017

    Shania
    proč fabuluješ, prve jsi nezamknutelnost raptora spojoval s ruskými stroji v Syrii, teď píšeš o US cvičeních.
    R-77 vyrabí Vympel/AGAT, který mj. zajištuje i seekry pro R-74. Artem - Ukrajina vyrábí R-27, to máš pravdu.
    JInak k tomu sidewanderu - AIM9X a střela jako MicaIR, Python4, IRIS-T západ vyvinul, protože se posral z R-73.....pokud tohle ty nechápeš a budeš tu říkat, že AIM 9M byl lepší než R-73, nechoď na tohle forum

  • Shania
    15:18 12.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Abych nezapomněl, tady je článek o počátcích sidewinderu, až na ten konec je to ok. Může se z toho vyklubat dobrý blog.

    http://www.donhollway.com/foxt...

    ----------------

    Omny: a kde ten članek mám, nahod aspon link.

    Co se týká dodávek R-77-1, tady máme aspoň nějaké potvrzení....

    http://www.interfax.ru/russia/...

    Začátkem dubna bylo doručeno 91 raket, do konce roku má být dodáno ještě 109. To je mimochodem jen dva roky skluz a 200 raket v inventáři.

    A taky dodávky R-74M byli zastaveny kvuli přerušení spolupráce s UA společností dodávající IR seekery.

    Jestli nechápeš proč chci fotku R-77M, tak proto že si ji pletete s R-77-1....

    To proč R-77 rusové prodali na export a sami je nezavedli jsou samozdřejmě peníze... aby vůbec urželi ty firmy nadvodou a vlastní nedostatek zdrojů na nákup těch střel.. Dnes bych se víc bal těch čínských verzí...

    Nezapomen, že R-77 vyráběly na Ukrainian, pak museli přesunout výrobu. Nemluvě o ekonomických problémech v té době...

    Mužu tě ujistit, že debata vedle o olitaných alžirských mig-29 je jen špička ledovce...

    ------------

    1) pokud se divíš, že nějaké letadlo se dokáže nepozorovaně přiblížit k jinému, tak nemáš v diskuzích o letadlech co dělat... Na to nemusíš mít stealth stroj.
    2) pokud to nechápeš, tak to ž nemůžou zamknout raptor je od US pilotu ze cvičení, takže ne SU-35

  • Omny
    14:47 12.05.2017

    Shania
    co to je pořádný důkaz.....mohu tvrdit, že tvé zdroje jsou výblitky paní hokynářky...tady máš seriozní článek od člověka, který se problematice věnuje. Krom toho chce to hlavně zapojit hlavu a nepoužívat demagogii jako tady místní......tzn. nedokáži si představit, že země bude exportovat něco, co nebylo zavedeno do vlastní armády a vyzkoušeno, už jenom tohle je nelogika!! Já nerozumím lidem jako jsi ty a ostatním tady, co se snaží cokoliv ruské nějakým způsobem shazovat .
    Víš co já bych chtěl vidět fotku, kde F-22 podlétává ruské SUčka v Syrii a kontolují jejich křídla o)) Já bych chtěl vidět fotku radaru RUského SU35, který má raptora v 15 km a neumí ho zamknout. Děkuji

  • Shania
    13:03 12.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Omny: ono by to chtělo nějaký pořádný důkaz, že RuAF skutečně zavedli R-77 do výzbroje.... Podle mých zdrojů se tak nestalo, mimo pár stovek testovacích kousků...

    Taky bych rád viděl aspoň jednu fotku R-77M, ta by měla mít místo mřížek křidélka, takže lze snadno poznat.

  • Omny
    12:52 12.05.2017

    dle článku od Zdeňka Kussiera byla R-77 zavedena do služby v ruském letectvu v roce 1994. Na základě této střely byla odvozena exportním downgradovaná (75km), která pak byla úspěšně exportována do Malajsie, Indie, Peru a dalších zemí.....

  • jj284b
    09:15 12.05.2017

    Byvaly F22 pilot popisuje co robia F22 v Syrii:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • raziel87
    09:09 12.05.2017

    2 Omny

    nesouhlasím s tebou. Většinou si pamatuji alespoň základy a když čtu něco, co mě vyloženě zatahá za oči, tak teprve pak pátrám v pamětech a článcích. Kvůli tobě jsem si to dal do googlu - nepátral jsem nijak důsledně, přiznávám. Ale to, o čem píšeš, to jsem našel jen na military.cz v jednom stařičkém článku, který mimo jiné pojednává o tom, že střela bude součástí výzbroje Migu 1.42 - tudíž je to opis článku, který čerpal z informací nejpozději z půlky 90.let 20. stol!

  • jj284b
    09:07 12.05.2017

    Omny: jediny blazon si tu ty...

    Jim Michaels, USA TODAY 1:09 p.m. EDT August 25, 2016
    "Two American fighter pilots who intercepted Syrian combat jets over northern Syria last week said they came within 2,000 feet of the planes without the Syrians aware they were being shadowed...
    The Pentagon warned Syria that American forces were authorized to take action to defend its troops. Syrian aircraft haven’t dropped bombs in the area since then, ...
    “I followed him around for all three of his loops,” one of the American pilots, a 38-year-old Air Force major, told USA TODAY Wednesday in the first detailed account of the incident. “He didn’t appear to have any idea I was there.”...
    “The behavior stopped,” said Brig. Gen. Charles Corcoran, commander of the 380th Air Expeditionary Wing, which conducts airstrikes in Iraq and Syria from an undisclosed location in this region. “We made our point.”...

    Friday's incident, as described by commanders here, began in the afternoon, when a Syrian aircraft was spotted entering the airspace around Hasakah, and the pair of F-22s, already in the area, raced toward them.
    The captain said he quickly got on a common radio frequency in an effort to reach the Syrian aircraft, asking the pilot to identify himself and state his intentions. There was no response.
    U.S. commanders also contacted the Russians by phone to seek information, but the Russians were unaware of the Syrian action.
    At that point the only way to get information was to have the American pilots approach the Syrian planes, Su-24 Fencers, to determine if they were armed or dropping bombs.
    The American pilots asked permission to get closer to the Syrian aircraft to determine if they were carrying weapons on their wings or appeared to be attacking ground targets. Normally pilots are under orders to keep their distance from Russian or Syrian planes to avoid a miscalculation.
    Permission was granted. One of the F-22s watched as the other maneuvered behind the Syrian aircraft to get a closer look. After about 15 minutes, the Syrian jet left the area, apparently unaware it was being followed.
    Moments later a second Syrian jet entered the airspace. The American pilots repeated the sequence. Neither of the Syrian planes appeared to be carrying weapons, the pilots said.
    ... The F-22 is a stealth aircraft, and pilots are trained to avoid being seen by their adversaries. Commanders are considering more overt tactics in the future to send a message to the Syrians.
    “From now on if it happens, it’s get out to where they can visually see us,” Corcoran said.
    In the air command center in Qatar, which oversees air operations in the Middle East, Maj. Gen. Jay Silveria said he was prepared to order the pilots to down the Syrian aircraft if they threatened coalition forces. “I wouldn’t have hesitated,” he said. "
    “All I needed at that point to shoot them down was a report from the ground that they were being attacked,” Silveria said. “We were in a perfect position to execute that with some pretty advanced weaponry.”

  • Omny
    09:00 12.05.2017

    Raziel87
    není to ptákovina, až si to najdeš, pak od tebe čekám omluvu.......znová říkám, že MIg-29 před nějakýma cca 10-15 lety cvičně vystřelil R-37. Nevím jestli bych ten zdroj už našel je to dlouho, ale bylo to publikováno tuším na nějakém izraelském webu zaměřujicím se na letecké souboje.
    Shania
    však já jsem nikdy nenapsal, že rusové mají pokrytou PVO celou vzdušnou oblast Syrie, to určitě nemají. Krom toho IS zničila syrské armádě přes polovinu PVO. Nicméně....mají tam S-400 a další plus stíhačky SU 35 s R-77M a také jsem četl, že rusové údajně měli modernizovat některé syrské Migy, že také nesou R-77, takže z toho důvodu je prostě nesmysl, že si tam F-22 volně lítají a kontrolují závěsníky ruským a syrským stíhačům jak tu píší někteří blázni o)))!!! A že je zcela neviditelné a že nejde zaměřit ani na visuální vzdálenost. Už jsem ti snad vysvětloval, že i starý ruský MIg 29 uměl poslat raketu bez radarového zaměření. A pohádka, že F-22 nejde zaměřit je pouze tvá pohádka, které ty věříš.
    CHarlie
    myslel jsem pouze to, že US AA střely zaostávají za ruskýma v dosahu....... a dosah je velmi důležitý parametr. Ono jestli máš radar, který vidí na 180 km ale máš střelu, která umí jenom 80 km (120C) tak seš docela krátkej o))
    Socrates
    mluvím o případu kdy po tom dronu šla izraelská stíhačka a neuměla ho sestřelit. Znova opakujem, kdyby byl sestřelen ruský dron, tak by to bylo západními médii medializováno u nás, všude. Že nevěříš, že R-77M může nést SU-35 je tvůj problém asi zapomínáš, že SU-35 je letadlo s prvy páté generace mj.

  • Luky
    08:23 12.05.2017

    raziel87 Datum: 12.05.2017 Čas: 00:45
    Mig-21 bis UPG
    ------------
    Pak ještě vzniklo několik rozdílně cenově náročných upgradů MiG-23-98, které uměly také pálit R-77. Většinou se píše, že se to narozdíl od Bisonů nedostalo do služby, ale já jsem před lety někde narazil na informaci, že Angola svoje třiadvacítky modernizovala. R-77 sice v inventáři mají, ale nakoupili taky letku SU-27, pak mají ještě staré MiG-21BIS.

    trochu jsem zagoogloval - podle tohoto článku to vypadá, že jejich MiGy 23 R-77 umí, i když se jedná o nějaký ukrajinský upgrade:
    https://www.flightglobal.com/n...

  • raziel87
    08:17 12.05.2017

    aaaaa už jsem doma - ty si to celý opsal z Rusletu. Hele můžu ti večer do mailu poslat scany z knížky a L&K, kde se o tom píše. Ruslet je super encyklopedie, ihned po ruce, najdeš tam 90% informací - ale ne všechno ,z prdele jsem si to nevycucal

  • raziel87
    08:13 12.05.2017

    co to dedukuješ za ptákoviny? já nikde nepíšu, že byla zpětně kompatibilní - já napsal, že ta raketa byla ruskými VVS testovaná na speciální modifikaci MIgu 21 - ty si otrocky opsal mnou zmíněné typové označení a google na tebe vyprskl Indickou modifikaci Migu-21-93 z konce 90. let :(

    Znovu R-77M je kompatibilní se Su-35S - fotek s podvěšenou střelou se od roku 2016 vyskytuje docela dost.

    Logik - hele mysli si co chceš - na starém radiolokátoru z rodiny Mječ byla R-37 testována - logicky (Logiku) tedy byly sejmuty původní pylony a nahrazeny kompatibilními se střelou 37. Zároveň nikde nepíšu, že lůetadla z rodiny 27-35 standardně nosí R-37. Pouze jsem uvedl, že ta střela byla s Mječem zkoušená a je pravděpodobné, že bude kompatibilní i s rodinou Irbis............pokud je pro Vás však hlavní problém pylon - ok hádat se nebudu

  • Sokrates
    07:42 12.05.2017

    raziel87: Ale pri indickom Migu-21 Bison to bolo inak, ako si Ty predstavuješ. Nie že Rusi vyvinuli R-77 pre MiG-29 a tá bola hneď spätne kompatibilná s MiG-21. Keď prejavila India záujem o R-77, tak im Rusko pripravilo hĺbkovú modernizáciu Bisonu (vrátane rádiolokátora Kopje). A presne o tom hovorím pri K-77M. Ak je primárne určená pre PAK FA, tak pre integráciu do Su-35S bude potrebná modernizácia. Jedine, že by to Rusi hneď od začiatku plánovali aj ako výzbroj pre "35". Ale o tom nič neviem. Aj keď nevylučujem, že to možné je.

  • Marthy
    07:23 12.05.2017

    Logik-ta F-22,potažmo F-35 v boji používá vlastní radar,a to dost výkonný,komunikační systémy,radiovýškoměr,pravděpodobně i systémy REB vlastní sebeobrany....jinak řečeno jsou to sice letadla stealth,ale s výše uvedenými systémy v provozu pro pasivní radar září jako vánoční stromeček.
    Co se týká dosahu,tak třeba již zastaralý systém kolchuga z éry SSSR měl udávaný dosah nějakých 800 Km,na letoun ve velké výšce.Dnes třeba v Rusku používají modernější systémy,ale moc se o nich neví,mnoho informací o nich jsou tajné.
    Jak jsem naznačoval,dosah pasivních radarů je závislý na síle signálu a výšce letadla.Pokud ty F-22 opravdu nad Sýrií létají a sledují Ruská a Syrská letadla tak určitě létají ve větších výškách-nebudou riskovat ztrátu takového letadla šťastnou obsluhou nějakého PLK.Takže letoun letící ve střední nebo větší výšce se spuštěným radarem-co víc si může osádka pasivního radaru přát.

  • logik
    03:10 12.05.2017

    raziel: a to jako že je něco možná větší problém něco mění na tom, že pokud raketa neumí daný pylon, tak jí z toho letadla prostě nedopálíš?

    marthy: pasivní radiolokaci můžeš dělat jen na něco, co vysílá, nebo od čeho se něco odráží. F22 na bojové misi jen tak z plezíru nevysílá - a od F22 se signál zrovna moc dobře neodráží, navíc v pouštích tam extra silných vysílačů, zrovna nebude....

    Navíc bych bejt tebou revidoval ten dosah pasivních radarů. Ten může bejt slušnej u cílů, co vysílaj. U cílů, co jen odrážej cizí signály jsou dosahy takového radaru nutně značně menší, než dosah klasického radaru.

  • Marthy
    01:01 12.05.2017

    To že se F-22 prohání v Sýrii a vyhledávají Ruská letadla aniž by o nich Rusové věděly je nesmysl.Rusové na své základně určitě mají i pasivní radary,ty dokáží sledovat letouny na značnou vzdálenost,takže Rusáci mají o vzdušné situaci v Sýrii dobrý přehled.
    V článku mě zaujalo že modernizovaný F-22 má vylepšenou schopnost pasivní radiolokace,to je hodně zajímavé.Je docela pravděpodobné že pasivní radary používají ve svých letounech i Rusové (a jiní),tím by se význam vlastnosti stealth o dost snížil.Sice mám za to že pro navedení raket na cíl pomocí pasivního radaru je třeba mít v oblasti více letounů (pasivních radarů),které by byly propojeny nějakým datalinkem,ale to v dnešní době není až tak problém.
    Tahle F-22 je podle všeho velice výkonný a obratný letoun,bude velice nebezpečný i bez vlastnosti stealth,ale taková F-35 nevím...

  • raziel87
    00:45 12.05.2017

    2 Shania
    Mig-21 bis UPG

    2 Sokrates
    Ne, nepopletl viz výše. Pylony jsou ten menší problém v porovnání se synchronizaci nosiče a střely

  • Sokrates
    23:50 11.05.2017

    raziel87:
    "Su-35 je s R-77M plně komatibilní, nevím proč to pokládáš za nesmysl."
    Pretože som ešte nevidel ani jednu fotku, ani jeden odborný článok, ktorý by to potvrdzoval. Dokonca ani dôkaz toho, že vývoj K-77M je vôbec ukončený.

    "Vympelácký R-77 byla testovaná a odpalovaná i z Migu-21"
    To si možno zle porozumel. R-77 bola od začiatku testovaná na MiG-29, ktorý ju vystreľoval na bezpilotné Tu-16 a MiG-21 (M-21M).

    "a taky mi nejde do hlavy proč hlavní kriterium pro použitelnost/nepoužitelnost R-37 na jiném stroji než Mig-31 přisuzuješ pylonum."
    Pretože každá raketa je kompatibilná len s určitými pylónmi. A R-37 len s tými, ktoré som uviedol.

  • Shania
    23:19 11.05.2017

    raziel87: máš nějaký odkaz, to ten MIG-21 museli pěkně předrátovat.

    S R-77 nebyla kompatibilní většina starších verzi SU-27.


    R-37 měla být integrovaná i na Su-35, ale to bylo než program zamrz, po obnovení se o ničem takovém nemluvilo. Ani to asi není třeba, pochybuji že jich budou mit dost i pro MIG-31

    R-77M asi nebude žádný problém integrovat i na SU-35

  • raziel87
    23:11 11.05.2017

    2 Sokrates

    a taky mi nejde do hlavy proč hlavní kriterium pro použitelnost/nepoužitelnost R-37 na jiném stroji než Mig-31 přisuzuješ pylonum. Sorry končím s OT v tomto vlákně

  • Shania
    23:11 11.05.2017

    Luky: https://youtu.be/zl3mRUO3y7o?t...

    nicméně je to přesně naopak, letí proti sobě. njn pilot říkal chasing down...

    https://www.dropbox.com/sh/lg5...

    Tady je screen z videa + manuál k symbolum.

    Vzdálenost je tak 35nm, koncem videa říká, že letí mach 1,3/800 knots

    přibližovací rychlost je vysoká 1240, takže rychlost je cile je okolo 420
    loft je 0


    Omny: 1) prosím tě IRST a schopnost pasivně navést střely jsou těžko něco s čím přišli rusové s Migem-29 a SU-27.... krom toho jejich IRST nebyli použitelné na moc velké vzdálenosti... schopnost pasivně navést raketu i na krátkou vzdálenost je cenná, ale na ty kratší vzdálenosti ze zadu to v té době uměla každá IR raketa i bez IRST.

    2) Rusové nemají silnou PVO v Syrii a obecně pokrytí uzení Syrie přehledovými radary je hodně špatné. Teprve teď přitáhli jednu A-50U, s kterou budou mít aspoň po zlomek času lepší situační povědomí.

    Tohle je např prostor který může monitorovat radar s-400
    http://www.acig.info/forum/dow...

    Občas mi přijde že považujete syrii buď za jednu velkou ruskou základnu s radary na každým metru a nebo že má syrii 100km čtverečních.

    Situace je taková, že v oblastech, kde operuje koalice rusové nic čím by mohli monitorovat F-22 nemají...

    A pokud nechápeš co znamená, že nedokázali stroj zaměřit i když ho viděli, tak je to jen tvůj problém... tzv že na vizuální vzdálenost, tedy max 10nm a pravděpodobně i míň RADAR nedokázal F-22 zaměřit.

  • raziel87
    23:09 11.05.2017

    2 sokrates
    proč by se to jako mělo vylučovat? Vympelácký R-77 byla testovaná a odpalovaná i z Migu-21 - minimálně Mig-29 S, SMT a M také. Su-35 je s R-77M plně komatibilní, nevím proč to pokládáš za nesmysl.

  • Sokrates
    22:56 11.05.2017

    Omny:
    Ty si napísal "...raptor má kombinaci, kterou se nemůže pochlubit ani SU -35."
    A v kontexte toho si o dve vety ďalej uviedol "AMRAAM 120D se možná dostala na úroven K77 ale už těžko na K-37".
    Preto som si myslel, že porovnávaš stále výzbroj F-22 a Su-35S.

    "To ze SU 35 pouziva R77M nevylucuje ze je tato raketa urcena pro T 50."
    No to sa práveže dosť vylučuje. Je veľmi pravdepodobné, že T-50 bude používať úplne novú avioniku, software, závesníky, atď. Ak je K-77M vyvíjaná pre T-50 s jej moderným vybavením, musel by si Su-35S modernizovať, aby bola schopná odpaľovať tieto nové rakety. A k takej modernizácii zatiaľ nedošlo. Ale to je aj tak jedno, lebo tá raketa nie je hotová.

    "A jinak tuhle strelu umi vyoslit i Mig 29..."
    Vieš to doložiť nejakým zdrojom? Lebo to by ma fakt zaujímalo. Pokiaľ viem, tak R-37 musí byť zavesená na závesníkoch AKU-410-1 alebo AKU-620, ktoré má len MiG-31.

    "Nikde jsem nepsal, ze ruske drony nesou nejake kontejnery."
    A ako to tí Rusi teda rušia, ak to zariadenie nie je priamo na lietadle? Neviem síce o akom prípade hovoríš, ale zrejme niekde nad Izraelom bol spozorovaný ruský dron a vypálili po ňom rakety. Povedzme, že dron bol 300 km od centrály a vo výške 6000 m. Aké prostriedky na to Rusi používajú?

    "Nevim o tom, ze by ruske drony byly sestreleny. To bychom totiz od zapadnich medii vedeli hned o))"
    Skús teda čítať východné médiá. Niekedy sú zostrelené, častokrát však padajú aj samé. Podobné prípady máš aj na Ukrajine.
    https://defendingrussia.ru/a/n...
    http://www.comment.mosc... ow/2015/12/17/bespilotnik-v-sirii-dostalsja-ssa/
    https://www.business-gazeta.ru...
    https://vz.ru/politics/2015/10...

  • raziel87
    22:50 11.05.2017

    Pokaždý, když čtu článek o Raptoru, tak mě mrzí, že tu linku zavřeli :( to éro mělo obrovskej potenciál, kdyby, kdyby....kdyby nezařízli projekt Interim Bomber, mohl tu být sice sakra drahý, ale naprosto ultimátní duet F-22A a FB-22. Vždycky jsem slintal u ATM nad těma skicama futuristickýho Raptoru s obrovskejma křídlama

    2 Omny

    Slušnej Rusomil :) nevím o tom, že by kdy byla K/R-37 testovaná na Migu-29. Docela si troufám tvrdit, že je to kolosální kravina, protože raketa K-37 byla od začátku vyvíjena pro kooperaci s radary z rodiny Zaslon. Modernizované typy Migu-29 však standartně používaly a nadále používají radary z rodiny Žuk (o starym Rubínu se nemá už vůbec smysl bavit)

    2 Sokrates

    kde jste přišel k informaci, že je R-37 nevhodná k postřelování manévrujících cílů?
    To platí pouze při naprogramování na balistickou dráhu letu, kde by reálně mohl být ohrožen velký, nemanévrující cíl na 250km - teoreticky 400km. Stíhač má však pod 150km velký problém. Zachytil jsem informaci, že K-37 byla (a možná je, nehledal jsem info) použitelná i na modernizovaných radarech z rodiny Mječ u rodiny Su-27. Nevidím tedy důvod, proč by nemohla být moidifikována i pro radary z rodiny Irbis

  • Charlie
    22:50 11.05.2017

    No já nevím, ale jestli měli někdy někdy Rusové náskok v AA raketách před západem, tak to bylo na začátku devadesátek se zavedením R-73 a R-.77. Pak ale následoval desetiletej propad, zejména 77 se nikdy moc do výzbroje nedostala (vždyť na všech veletrzích se pořád vystavujou všemožný verze rodiny R-27) a výpadek ve vývoji na jedný straně a šturm na druhý (Amíci se samozřejmě poučili a díky volnějšímu přístupu k datům zatlačili a vyvinuli vynikající MIM-9X a AIM-120C - a dneska už mají D, přičemž někde u C-7 nebo ještě dřív sedmasedmu překonali) nám rovnováhu vychýlil zas na druhou stranu.

    Rusové se teď (občas i zoufale) snaží dohnat ztrátu. Měli navrch v pár specifických oblastech, jenže třebas Meteor poskytuje chopnost dlouhého dostřelu letounům o řád lehčím než je MiG-31 (samozřejmě, nenahradíte velký radar a rychlost, ale zase je to jinde cenově), Déčkový AMRAAM má deklarovaný dosah 160km (což je víc než těžší Meteor, kupodivu), ale za těch 10 let jim odešla spousta lidí (dílem do důchodu a dílem za lepším), navázat je těžký a stojí to spoustu peněz - a těch se nedostává.

  • Omny
    22:11 11.05.2017

    Sokrates
    Vnucujes mi neco co jsem nerekl. To ze SU 35 pouziva R77M nevylucuje ze je tato raketa urcena pro T 50. Nikde jsem nepsal souvislost R-37 s Su 35...psal jsem ze US proste takovou raketu nema a vyrazne tak zaostava ruskem v AA strelach. A jinak tuhle strelu umi vyoslit i Mig 29 , uz pred vice nez 10 roky Mig 29 tuhle strelu cvicne vystrelil. Nikde jsem nepsal, ze ruske drony nesou nejake kontejnery. Psal jsem ze rusove zrejme umi rusit zapadnii AA strely a ze uspesne zarusily 2 izraelske rakety, ktere nedokazaly trefit cil. Nevim o zom, ze by ruske drony byly sestreleny. To bychom totiz od zapadnich medii vedeli hned o))

  • KOLT
    21:20 11.05.2017

    Koukám, že trollismus se opět rozmáhá :-/

  • Sokrates
    20:44 11.05.2017

    bod 4: pri 5. generácii som mal na mysli, že budeš musieť ísť do WVR (nie BVR)... a tam je k dispozícii oveľa efektívnejšia výzbroj.

  • Sokrates
    20:38 11.05.2017

    Omny: keď už sme pri kravinách... :-D

    1. Ruské Su-35 nelietajú vyzbrojené žiadnymi raketami, nie to ešte R-77M. Su-35 totiž neboli nikdy zavedené v žiadnom letectve. Išlo o exportný variant, známy pôvodne ako Su-27M, ktorý sa nepodarilo nikomu predať. Zjavne v tom máš chaos ako v raketách a zrejme myslíš Su-35S. Tento variant má v porovnaní s Su-35 výrazne prepracovaný drak, vylepšenú avioniku, motory s meniteľným vektorom ťahu a znížený čelný radarový odraz.

    2. Neviem, či si niekedy po sebe čítaš to, čo napíšeš, ale ty si dokážeš odporovať aj vrámci jednej vety. "R-77M je určená pro T-50 a používá ji SU-35." Tak sa rozhodni, pre ktorý stroj je vlastne určená. Inak, budem rád, ak doložíš fotky alebo relevantný ruský zdroj, ktorý to potvrdzuje. Pretože všetky ruské články, čo som doteraz čítal, sa zhodujú v tom, že R-77M bude integrovaná zatiaľ len v PAK FA. Pre začiatok mi však bude úplne postačovať, ak dokážeš, že vývoj tej rakety bol skutočne ukončený.

    3. Nechápem dosť dobre, prečo v súvislosti s Su-35S spomínaš R-37, keď táto raketa je integrovaná len v MiGu-31BM.

    4. Mne je úplne jasné, že R-37 je raketa typu vzduch-vzduch. Je však určená na ničenie slabo manévrujúcich aerodynamických vzdušných cieľov, ako sú bombardéry alebo AWACS lietadlá. Netvrdím, že s ňou nedokážeš zostreliť stíhačku, ak zvolíš vhodnú taktiku a budeš čeliť zastaranej technike. V prípade moderných a plne funkčných stíhačiek 4. generácie to však môže byť dosť problém. A pri 5. generácii to zrejme nikto skúšať nebude, pretože bude musieť ísť do BVR a tam je k dispozícii oveľa efektívnejšia výzbroj.

    5. bonus na záver: ruské drony v Sýrii sú vyzbrojené kontajnérmi, ktoré rušia izraelské rakety. :-)
    Neviem, či máš vôbec predstavu, aké bezposádkové lietadlá Rusko v Sýrii nasadzuje. Poväčšine ide o Orlan-10 s dĺžkou 1,8 m a maximálnou vzletovou hmotnosťou 18 kg. Ďalej je to Eleron-3SV, ktorý má ešte menšie rozmery a hmotnosť. Keďže v moderných prostriedkoch rádioelektronického boja sa vyznáš, zrejme Ti nemusím pripomínať, že napr. taký L-175V má dĺžku takmer 5 m, hmotnosť 300 kg a príkon 3600 W. Ako si predstavuješ, že ho tie malé drony unesú alebo budú zásobovať energiou? Mimochodom, aj Orlanov aj Eleronov už bolo niekoľko zostrelených. A čuduj sa svete žiadne rušiace zariadenia tam neboli. Tie UAV mali kapacitu uniesť akurát tak malý kompaktný fotoaparát Olympus, a pod.
    Takže jediné, čo Ti zostáva, je argumentovať Forprostom, ale ten to tiež nedá.

  • Roland
    20:20 11.05.2017

    Omny prosím Tě - jak je to s tím pasivním naváděním? napadá mě jen DBPT

  • Omny
    19:52 11.05.2017

    Jj 283, Shania, Valoo vy opravdu verite tem bludum co pisete ohledne F22? To preci nemuzete myslet vazne to je pro smich....takze pri vyzve k realnemu souboji s SU 35 strach z ozareni ale ze by melo litat kazdy den nad Syrri kde je silna ruska PVO a stihacky, tak z toho strach neni? K tem ostatnim blbostem ze si F22 lita jak chce a nikdo to neuvidi o)))) a nejde zamerit o)) ani vizualne pry o)))))))
    Nicmene jsem si vzpomnel na dalsi vychytavku Migu 29, kterou zapad nemel a to byla schopnost pasivne navest raket na cil, aniz by to pilot zapadni stihacky tusil, ze proti nemu leti raketa......Takze pokud k tomuto vyvojovemu stupni dospel az raptor, tak gratuluji, ale tohle Mig uz umel pred 30 roky....

  • Double
    19:45 11.05.2017

    Nie, len takých ludi ako ty neberiem važne ;)

  • jj284b
    19:40 11.05.2017

    takze ti ide len o trolling a o nic ine..

  • Double
    19:39 11.05.2017

    no nehovorim? autizmus :D

Stránka 1 z 2