Nové zbraně pro stíhačky F-22A Raptor

Foto: F-22A ze svých vnitřních zbraňových šachet odpaluje střelu vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120C AMRAAM; větší foto / Raytheon
F-22A z vnitřní zbraňové šachty odpaluje střelu vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120C AMRAAM; větší foto / Raytheon 

Americké letectvo (US Air Force) dokončilo vývojové testy stíhačky F-22A Raptor verze Increment 3.2B. Nová konfigurace umožní F-22A používat nejnovější střely vzduch-vzduch AIM-9X Block II Sidewinder a AIM-120D AMRAAM.

V rámci závěrečného testování vylepšení Increment 3.2B 411. testovací letka (411th Flight Test Squadron) ze 412. testovacího křídla (412th Test Wing) v polovině dubna provedla ostrý odpal střel AIM-9X Block II a AIM-120D proti vzdušnému cíli BQM-167A.

Střelby na UTTR (střelnice Utah Test and Training Range - pozn. red.) jsou vyvrcholením dva roky trvajících prací na vylepšení 3.2B,” uvedl podplukovník Randel Gordon, velitel 411. testovací perutě. “Vykonání těchto testovacích střeleb je obrovským technickým úspěchem pro 412. testovací křídlo a 411. testovací letku.”

Increment 3.2B je jedním z nejvýznamnějších vylepšení stíhaček F-22A od jejich zavedení do výzbroje v roce 2005. Increment 3.2B mimo jiné zahrnuje kompletní integraci střel AIM-9X Block I/Block II, AIM-120D, ale také vylepšení v komunikaci, senzorech i v prostředcích rádioelektronického (RE) boje - F-22A nyní dokáže lépe zaměřovat pozice vzdušných i pozemních zdrojů elektromagnetického záření protivníka (radary, komunikační systémy, výškoměry, atd.).

Současné stroje F-22A Increment 3.1 dokáží využít jen základní dovednosti střel AIM-9X Block I - při použití AIM-9X Block I pilot současných F-22A na displejích vidí stále symboliku starších střel AIM-9M.

Nová AIM-9X Block II získala mimo jiné schopnost zamknutí cíle po startu LOAL (Lock-on After Launch). Letouny se správnými senzory, jako jsou F-22A a F-35, mohou nejprve odpálit AIM-9X Block II a teprve následně zaměřit a “zamknout” cíl pro odpálenou raketu. Zaměřit a zamknout cíl přitom mohou F-22 a F-35 v okruhu 360°.

Zavedení AIM-9X pomůže vyřešit jeden klíčový nedostatek F-22A Raptor - kvůli snížení rozpočtu na konci 90. let minulého století byla odložena integrace přilby s průhledovým displejem HMD (Helmet-Mounted Display) do F-22A.

Pro plné využití schopností AIM-9X je nutné využívat HMD přilby, ale prozatím budou piloti F-22A létat bez těchto přileb. Velení amerického letectva doufá, že první HMD přilby získají piloti F-22A v roce 2020.

Dostřel AIM-9X Block I/Block II je utajován a je pouze popisován jako dostřel na “hranici za přímou viditelnost.” Neoficiální dostřel AIM-9X Block II se udává 35 km. Pro zajímavost - cena verze Block II dosahuje 600 000 dolarů.

F-22A dokáže nově používat i střely AIM-120D AMRAAM s udávaným doletem větším než 160 km. Podle magazínu National Interesting má AIM-120D o 50 % větší dostřel, než starší AIM-120C-7 a také mnohem větší pravděpodobnost zasažení cíle. Jedna střela AIM-120D stojí přibližně 1,5 milionu dolarů. 

Americká firma Raytheon vyrobila přes 20 000 střel AMRAAM. Do dnešní doby bylo v rámci testů, cvičení a ostrého nasazení odpáleno více než 4200 střel AMRAAM. Celkově bylo v ostré akci odpáleno 17 střel vzduch-vzduch středního dosahu (min dosah cca 40 km), z toho 10 bylo AMRAAMů.

Provozní testy F-22A Increment 3.2B jsou naplánovány na červenec/srpen letošního roku a do ostré služby vylepšené F-22A vstoupí v průběhu příštího roku.

Vylepšené F-22A alespoň částečně vyřeší problém s nízkým počtem F-22A. Původně letectvo plánovalo nakoupit 750 F-22A ale nyní oficiálně provozuje 187 letounů - navíc není jasné, kolik stíhaček je trvale odstaveno a kolik stíhaček je skutečně operačně nasaditelných.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

Polsko odmítlo starší F-16 a touží po stíhačkách F-35

Na začátku letošního roku polské ministerstvo obrany zvažovalo nákup až 96 stíhaček F-16A/B. Tato ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Íránský stealth F-313: Dobyvatel nebo fraška?

Po dlouhé pauze Írán opět ukázal bojové letadlo označované jako F-313 Quaher (Dobyvatel). Nové video ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • jj284b
    09:48 14.05.2017

    Omny = priam ukazkovy exemplar internetoveho trolla... stale dookola omiela to iste, odmieta akceptovat argumenty inych.. strata casu

  • Omny
    15:55 13.05.2017

    Logik
    možná by sis mohl změnit přezdívku. F-117 je sestřelitelná PVO, stejně jako jiná letadla a posádka letadla F-117 se nechovala jako trouba, nebo ty víš jak se chovala?

    a jinak vzhledem k tomu, že nemůžeme znát přesné parametry radarů, které se přísně tají, tak jsou tyto debaty pouze akademické

  • Omny
    13:42 13.05.2017

    Shania
    podívej je zcela nerelevantní že americké F neumí zaměřit F-22. Rozhodně bych to neimplikoval na ruská letadla. S tím, že R-77 jsou ve výzbroji rok jsi trapnej, ale už se hádat nebudu. Podle mně IRBIS E má podobné výkonové vlastntosti jjako APG 82 apod. a jinak já jsem tě nežádal o vyjmenování us radarů, které US požívaly v 80 a 90 letech, ale chtěl jsem znát radar, který uměl to co IRBIS podle zveřejněných údají.

  • Marthy
    13:38 13.05.2017

    Logik-podívej se pořádně,psal jsem že pasivní radar letounu F-22 má dosah přes 400 Km,a zastaralý pozemní pasivní radar kolchuga měl dosah kolem 800 Km.
    Jaký dosah mají pasivní senzory Ruských,Čínských nebo Evropských letounů nevím.

  • logik
    13:20 13.05.2017

    Marthy: Pasivním radarem zachytíš? Z těch 120° má ten radar šanci vidět pulz jen když míří Tvým směrem (popř. nějakej sidelobe, ale ten je slabší a furt je to jen malá část z celé sféry). Pak je otázka - sleduješ tím pasivním radarem jen danej úzkej sektor furt? Pak ho vidíš jasně, ale pravděpodobnost, že se trefíš do toho paprsku je mizivá.

    Takže musíš mít anténu nastavenou na zisk z šikorého okolí. Pak ovšem přijímáš spoustu dalších signálů, kde se těch pár pulsů od AESA radaru ztrácí - a naopak hodně těžko určíš, odkud ten puls byl vlastně poslanej (byť tam může pomoci nějaká fázová analýza, ale to je opět na úkor zisku antény, neboť musíš zpracovávat signály z prvků nezávisle).

    Pasivní radary jsou samozřejmě silná technologie a mají smysl, ale tvrdit, že letadla mají pasivní radary s dosahem 400km, takže o F22 ví - je podobné, jako tvrdit, že F117 byla sestřelitelná pozemní PVO. Ano, při vhodné konstelaci - obzvlášť když F22 se bude chovat jako trouba - se to někdy asi podařit může

  • Shania
    11:13 13.05.2017

    Marthy: v podstatě všechny letadla až na F-35 s DAS (i radar su -34 má slepá místa) jsou odkázané na lidské oko, jasně, v budoucnu se to sice změní... A ani u F-35 to nebude uplně ono za špatného počasí (pak te bude i protivník špatně hledat, ale co).

    Taky je třeba si uvědomit, že "RVR" F-22 je vůbec nejdražší a nejsložitější systém toho stroje a Baracuda na F-35 je jeho nástupce s větší spolehlivostí a za vyhodnocením dat co ty antény přijímají stojí robustní sensor fusion.

    V minulosti nebylo vůbec vy jímkou, že RWR nedokázalo zachytit hrozbu a piloti byli zcela bez varování. Detekovat moderní AESA bez velmi sofistikovaného RWR bude doslova peklo.


    Ve většině těch článků o agresorech přímo říkají, že přibližně ví kde stealth stoje jsou a jak jsem psal, jejich GCI simulovat rozsáhlou síť včasného varování.


    Sokrates: je to možné, ale bohužel žádné info o tom nemám, třeba něco najdeš.

    I kdyby vyrobili 200 v 2016, raket, mají v inventáři v nejlepším případě něco přes 300 R-77-1, ale při tom potřebují nahradit tisíce starších střel.

    Taky je zajimave, že v dubnu dodali 91 střel a do konce roku dodaji jen 109. .. kdo ví jestli to není FY

    Každopádně to nemění na tom, že R-77-1 je ve výzbroji rok.

  • Marthy
    09:57 13.05.2017

    Kolt,je to tak.Ovšem radar F-22 v režimu vyhledávání cílů funguje zhruba tak že velmi rychle mění frekvenci i směr pulzů,vlastně ty pulzy "střílí"do prostoru v úhlu myslím 120 stupňů.To pasivním radarem zachytíš,ale zaměřit na takový signál třeba raketu bude velice obtížné,teoreticky to možné je,ale jestli to Ruské pasivní systémy dokáží nevím.
    Jinak jasně že ta F-22 může letět bez radaru,ale i tak hádám že bude používat nějaký komunikační systém,radiovýškoměr.Stále bude více či méně odhalitelná,i když to nebude snadné.
    Ty senzory IR na zádi letounů asi budou,dá se hádat že většina raket na ně vypálená poletí více méně ze zadní polosféry.Možná jsou na koncích křídel nebo ocasní plochy,aby je vlastní motory ovlivňovali co nejméně.No,třeba to někdo bude vědět přesněji,uvidíme :)

  • KOLT
    09:40 13.05.2017

    Marthy, jen dvě drobnosti. Jednak moderní AESA radary umějí vysílat velmi "úzké" paprsky, čili šance na jejich zachycení mimo přímý směr vysílání je o poznání menší. Což je pro pasivní radar dost problém. Nehledě na přesné řízení výkonu, měnící se frekvenci atd., důsledkem čehož AESA radar dokáže působit dojmem, že se jedná jen o šum pozadí. Zvlášť ve chvíli, kdy je v oblasti intenzivní elektromagnetická komunikace, což v některých částech Sýrie může být (letadla, PVO, komunikace pozemních sil...), jinde ani omylem (kozy, ovce, džihádisti...). Výsledkem je, že pokud letadlo zrovna z nějakého důvodu nezáří jak žárovka, je pravděpodobnost jeho zachycení malá, u VLO letadel pak velmi malá.
    Druhá věc se týká onoho nepozorovaného přiblížení – F-22 vůbec nemusela spustit svůj radar :-) V oblasti je spousta jiných zdrojů, které jí mohly předat informace o pozici oné Su-24. To by se samozřejmě mohlo opakovat s téměř jakýmkoliv letadlem. Pokud se k vám někdo blíží zezadu a nevysílá, nemáte moc šanci ho objevit, pokud nemáte kvalitní celokruhové senzory. Taková Su-34 by měla pomocí zadního radaru mít šanci objevit protivníka, byť v případě VLO letadla by ta vzdálenost byla velmi pravděpodobně uvnitř NEZ jeho raket.

    Dotaz na někoho ze znalejších – jakou šanci má letadlo vidět pomocí infračervených senzorů za svůj zadek? Jinak řečeno, uvidí něco přes spaliny z vlastních trysek? Používají se vůbec tím směrem nastavené senzory?

  • Marthy
    08:56 13.05.2017

    Pro představu o schopnosti detekce pasivními radary tak dosah pasivního radaru F-22 je přes 400Km,dosah jeho aktivního radaru je kolem 200 Km (dle velikosti cíle).Platí pro původní nemodernizovaný letoun.
    Jak jsem psal,pasivní radary mají značný dosah.Jasné že jedna věc je určit polohu,rychlost a typ cíle přibližně,dostatečně na navedení vlastních letounů nebo varování vlastní PVO,a druhá věc je dokázat zaměřit a sledovat cíl aby se na něj dala navádět PL raketa,třeba jako na letoun-rušič.Moderní radary stále mění frekvenci podle určitého algoritmu a odražený signál se propočítává přes nějaký algoritmus.Jestli se moderní Ruské pasivní radary na takový signál dokáží napojit,dokáží ho syntetizovat tak to netuším.
    Jinak přiblížit se k nějakému staršímu letounu na vizuální vzdálenost (třeba 5-10Km)možné je,pokud nemá varovné systémy před ozářením radarem a podobně (nebo jsou nefunkční),tak nevidím důvod proč by to nešlo,obratná F-22 se může přikrást k např.staršímu olétanému Su-24 zezadu aniž by si jich piloti všimli,obvzlášť když tomu Su-24 nefunguje polovina systémů,což se dá předpokládat.
    Ale potajmu se přiblížit třeba k F-22 nebo jinému modernímu stroji (Su-30,Typhoonu,Gripenu...)bude téměř vyloučeno.

  • jj284b
    07:10 13.05.2017

    tak ono 90km je silne optimisticky udaj aj pre IRST..kedze je to vzdialenost ktoru rusky vyrobca OVS-35 udava voci cielu velkosti Su-27 a to zozadu... z predu udavaju len 35km, a aj to je len za idealnych poveternostnych podmienok...

    a to ma F22 tienene a ochladzovane motory a ochladzovany trup takze bude ovela horsie zistitelna cez IRST ako Su27...

  • Sokrates
    05:52 13.05.2017

    Shania: Čo sa týka R-77-1, tak ten článok nehovorí, že by boli s výrobou v sklze alebo by ich mali mať len 200. Práve naopak, podľa Taraspova výroba ide v súlade s plánom. To by tiež korešpondovalo s pôvodným vyhlásením, že dodacia lehota je do do 25. novembra 2017. Keďže tender bol ohlásený v auguste 2015 a prvými strelami sa chválili už vo februári 2016, tak sa zdá, že k žiadnemu omeškaniu nedošlo.
    A tých 200 kusov je dodávka len pre tento rok. Predpokladám, že minulý rok mohlo byť dodaných tiež cca 200 ks. Čomu by zodpovedala aj celková cena zákazky 13,2 mld. rubľov.

  • Shania
    01:03 13.05.2017

    Omny: jak ta debata zacala? o tom že SU-35 detekuje F-22 na 20-30km radarem, psal jsem ze je to silně optimistická vzdálenost...

    Ta vzdálenost je odvozena od určitých vlastností radaru, určitého rcs cíle.
    Radar operující v režimu velocity search, za ideálních podmínek atd.
    Taky to znamená, že radar dokáže cíl detekovat, ale ne sledovat, atd...

    Vzdálenosti mezi jednotlivými mody vyhledávání u radaru jsou taky velké. TWS může mít klidně o 60% menší dosah než velocity search.

    Takže je to debata čistě o tom, proč se jim nedařilo zaměřit F-22 i když ji mohli vidět. Ne jestli ji SU-35 místo radaru uvidí přes IRST atd atd...

    --------

    Který radar ze 70-80 let jako:
    AN/AWG-9, APG-63, AN/APG-71 atd

    Ibris E není špatný radar a má výhodu, že je velký, nesnaž se ho ale srovnávat s moderními AESA radary, kde ty schopnosti a možnosti jsou někde jinde.

    Imbris E na SU-35 např. dokáže detekovat SH na stejnou vzdálenost jako SH SU-35, a ta vzdálenost je lehce nad 100nm.

    Takže se moc na ty max detekční vzdálenosti neupínej, ani u APG-77-1 a 81 bych moc neviděl, že by vyli prakticky použitelné nad 200nm

    ---------

    Ukrajina vyrabí(běla) seekery i pro R-74M.

    Co se týká toho sidewinderu, pokud jsi to nepochopil, mluvil jsem o vnitřnostech jako technologie, kvalita a spolehlivost elektroniky a seekeru.

    R-73 měla výhodu v motoru, schopnosti odpálení až na 45 stupnu, tvc.
    Jenže jsou tu další a často důležitější faktory mimo papírových statistik, které určují jak je ta zbraň použitelná ...

  • jj284b
    00:59 13.05.2017

    bavime sa o SAR rozliseni, a F-15E mal v 1989 rozlisenie 1m2... co je to cim sa Rusi chvalili pri Su-35S pocas nasadenia v Syrii... mas problemy s pisanym textom?

  • Omny
    22:33 12.05.2017

    jj284 a ty víš jakým způsobem při těch cvičení malajzijci ten radar používají, co když tamjsou omezení?
    jinak NP011 je tak na 40% úrovni Irbisu E. napsal jsi, že tenhle radar má parametry amerických radarů z 80 let. Napiš mi teda prosímtě, který americký APG radar z 80. let viděl na 350 km, uměl detekovat 30 cílů a na 8 současně navádět střely??
    věřím tomu, že mamlasové ukrajinci prodali US S-300 je to možné protože proloutkové US vlády udělají cokoliv aby poškodily rusi. Nicméně to bude s nějvětší pravděpodobností první verze z 80. let, která dnes už žádnou slávu neudělá, na tom at se US klidně cvičí, od té doby rusové vyvinuli výkonnější analogy.

  • jj284b
    19:36 12.05.2017

    rozlisenie v SAR spominam preto ze je to jeden z mala udajov ktore zverejnili oba strany takze to umoznuje ake take porovnanie technologickej vyspelosti radarov...

  • jj284b
    19:34 12.05.2017

    Omny: jediny co tu fabuluje si ty.. medzi USA a Ruskom zatial vojna nie je, takze sa tie stroje zatial nestretli v bojovej situacii..

    ALE USA ma velmi dobru predstavu o schopnostiach Su-3x, kedze bezne cvicia napr s Malajskym letectvom ktore pouziva Su-30.. takze velmi dobre poznaju schopnosti ruskych PESA radarov, a podla mna ich aj trocha v cviceniach precenuju... napr jeden zo zverejnenych udajov ktore Rusi pustili do eteru pocas operacii nad Syriou hovori ze Rusky radar Irbis-E dosiahol v SAR rozlisenie 1m2.. (vyrobca na svojej stranke udaval len 3m2) co je udaj ktory Americke stihackove radary dosahovali este v 80tych rokoch... kym dnesne AESA radary maju v SAR rozlisenie 0.1m2 a menej...

    Kazdopadne, US vie velmi dobre coho je PESA radar schopny, takze ho vedia v cviceniach simulovat. (rovnako ako napr PVO systemy S-300 a pod, ktore napr obdrzali z Ukrajiny btw)

    kazdopadne fyzika nepusti a ak (max) vykonom a rozmermi porovnatelny zapadny AESA radar nedokaze F22 zachytit ani v VWR, tak s tym bude mat problem aj IRBIS... a reportov z cviceni kde F-15E vybavene AESA radarom a pokrocilym IRST nedokazali zachytit F35 ci F22 je celkom dost...

  • Omny
    18:06 12.05.2017

    Shania
    proč fabuluješ, prve jsi nezamknutelnost raptora spojoval s ruskými stroji v Syrii, teď píšeš o US cvičeních.
    R-77 vyrabí Vympel/AGAT, který mj. zajištuje i seekry pro R-74. Artem - Ukrajina vyrábí R-27, to máš pravdu.
    JInak k tomu sidewanderu - AIM9X a střela jako MicaIR, Python4, IRIS-T západ vyvinul, protože se posral z R-73.....pokud tohle ty nechápeš a budeš tu říkat, že AIM 9M byl lepší než R-73, nechoď na tohle forum

  • Shania
    15:18 12.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Abych nezapomněl, tady je článek o počátcích sidewinderu, až na ten konec je to ok. Může se z toho vyklubat dobrý blog.

    http://www.donhollway.com/foxt...

    ----------------

    Omny: a kde ten članek mám, nahod aspon link.

    Co se týká dodávek R-77-1, tady máme aspoň nějaké potvrzení....

    http://www.interfax.ru/russia/...

    Začátkem dubna bylo doručeno 91 raket, do konce roku má být dodáno ještě 109. To je mimochodem jen dva roky skluz a 200 raket v inventáři.

    A taky dodávky R-74M byli zastaveny kvuli přerušení spolupráce s UA společností dodávající IR seekery.

    Jestli nechápeš proč chci fotku R-77M, tak proto že si ji pletete s R-77-1....

    To proč R-77 rusové prodali na export a sami je nezavedli jsou samozdřejmě peníze... aby vůbec urželi ty firmy nadvodou a vlastní nedostatek zdrojů na nákup těch střel.. Dnes bych se víc bal těch čínských verzí...

    Nezapomen, že R-77 vyráběly na Ukrainian, pak museli přesunout výrobu. Nemluvě o ekonomických problémech v té době...

    Mužu tě ujistit, že debata vedle o olitaných alžirských mig-29 je jen špička ledovce...

    ------------

    1) pokud se divíš, že nějaké letadlo se dokáže nepozorovaně přiblížit k jinému, tak nemáš v diskuzích o letadlech co dělat... Na to nemusíš mít stealth stroj.
    2) pokud to nechápeš, tak to ž nemůžou zamknout raptor je od US pilotu ze cvičení, takže ne SU-35

  • Omny
    14:47 12.05.2017

    Shania
    co to je pořádný důkaz.....mohu tvrdit, že tvé zdroje jsou výblitky paní hokynářky...tady máš seriozní článek od člověka, který se problematice věnuje. Krom toho chce to hlavně zapojit hlavu a nepoužívat demagogii jako tady místní......tzn. nedokáži si představit, že země bude exportovat něco, co nebylo zavedeno do vlastní armády a vyzkoušeno, už jenom tohle je nelogika!! Já nerozumím lidem jako jsi ty a ostatním tady, co se snaží cokoliv ruské nějakým způsobem shazovat .
    Víš co já bych chtěl vidět fotku, kde F-22 podlétává ruské SUčka v Syrii a kontolují jejich křídla o)) Já bych chtěl vidět fotku radaru RUského SU35, který má raptora v 15 km a neumí ho zamknout. Děkuji

  • Shania
    13:03 12.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Omny: ono by to chtělo nějaký pořádný důkaz, že RuAF skutečně zavedli R-77 do výzbroje.... Podle mých zdrojů se tak nestalo, mimo pár stovek testovacích kousků...

    Taky bych rád viděl aspoň jednu fotku R-77M, ta by měla mít místo mřížek křidélka, takže lze snadno poznat.

  • Omny
    12:52 12.05.2017

    dle článku od Zdeňka Kussiera byla R-77 zavedena do služby v ruském letectvu v roce 1994. Na základě této střely byla odvozena exportním downgradovaná (75km), která pak byla úspěšně exportována do Malajsie, Indie, Peru a dalších zemí.....

  • jj284b
    09:15 12.05.2017

    Byvaly F22 pilot popisuje co robia F22 v Syrii:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • raziel87
    09:09 12.05.2017

    2 Omny

    nesouhlasím s tebou. Většinou si pamatuji alespoň základy a když čtu něco, co mě vyloženě zatahá za oči, tak teprve pak pátrám v pamětech a článcích. Kvůli tobě jsem si to dal do googlu - nepátral jsem nijak důsledně, přiznávám. Ale to, o čem píšeš, to jsem našel jen na military.cz v jednom stařičkém článku, který mimo jiné pojednává o tom, že střela bude součástí výzbroje Migu 1.42 - tudíž je to opis článku, který čerpal z informací nejpozději z půlky 90.let 20. stol!

  • jj284b
    09:07 12.05.2017

    Omny: jediny blazon si tu ty...

    Jim Michaels, USA TODAY 1:09 p.m. EDT August 25, 2016
    "Two American fighter pilots who intercepted Syrian combat jets over northern Syria last week said they came within 2,000 feet of the planes without the Syrians aware they were being shadowed...
    The Pentagon warned Syria that American forces were authorized to take action to defend its troops. Syrian aircraft haven’t dropped bombs in the area since then, ...
    “I followed him around for all three of his loops,” one of the American pilots, a 38-year-old Air Force major, told USA TODAY Wednesday in the first detailed account of the incident. “He didn’t appear to have any idea I was there.”...
    “The behavior stopped,” said Brig. Gen. Charles Corcoran, commander of the 380th Air Expeditionary Wing, which conducts airstrikes in Iraq and Syria from an undisclosed location in this region. “We made our point.”...

    Friday's incident, as described by commanders here, began in the afternoon, when a Syrian aircraft was spotted entering the airspace around Hasakah, and the pair of F-22s, already in the area, raced toward them.
    The captain said he quickly got on a common radio frequency in an effort to reach the Syrian aircraft, asking the pilot to identify himself and state his intentions. There was no response.
    U.S. commanders also contacted the Russians by phone to seek information, but the Russians were unaware of the Syrian action.
    At that point the only way to get information was to have the American pilots approach the Syrian planes, Su-24 Fencers, to determine if they were armed or dropping bombs.
    The American pilots asked permission to get closer to the Syrian aircraft to determine if they were carrying weapons on their wings or appeared to be attacking ground targets. Normally pilots are under orders to keep their distance from Russian or Syrian planes to avoid a miscalculation.
    Permission was granted. One of the F-22s watched as the other maneuvered behind the Syrian aircraft to get a closer look. After about 15 minutes, the Syrian jet left the area, apparently unaware it was being followed.
    Moments later a second Syrian jet entered the airspace. The American pilots repeated the sequence. Neither of the Syrian planes appeared to be carrying weapons, the pilots said.
    ... The F-22 is a stealth aircraft, and pilots are trained to avoid being seen by their adversaries. Commanders are considering more overt tactics in the future to send a message to the Syrians.
    “From now on if it happens, it’s get out to where they can visually see us,” Corcoran said.
    In the air command center in Qatar, which oversees air operations in the Middle East, Maj. Gen. Jay Silveria said he was prepared to order the pilots to down the Syrian aircraft if they threatened coalition forces. “I wouldn’t have hesitated,” he said. "
    “All I needed at that point to shoot them down was a report from the ground that they were being attacked,” Silveria said. “We were in a perfect position to execute that with some pretty advanced weaponry.”

  • Omny
    09:00 12.05.2017

    Raziel87
    není to ptákovina, až si to najdeš, pak od tebe čekám omluvu.......znová říkám, že MIg-29 před nějakýma cca 10-15 lety cvičně vystřelil R-37. Nevím jestli bych ten zdroj už našel je to dlouho, ale bylo to publikováno tuším na nějakém izraelském webu zaměřujicím se na letecké souboje.
    Shania
    však já jsem nikdy nenapsal, že rusové mají pokrytou PVO celou vzdušnou oblast Syrie, to určitě nemají. Krom toho IS zničila syrské armádě přes polovinu PVO. Nicméně....mají tam S-400 a další plus stíhačky SU 35 s R-77M a také jsem četl, že rusové údajně měli modernizovat některé syrské Migy, že také nesou R-77, takže z toho důvodu je prostě nesmysl, že si tam F-22 volně lítají a kontrolují závěsníky ruským a syrským stíhačům jak tu píší někteří blázni o)))!!! A že je zcela neviditelné a že nejde zaměřit ani na visuální vzdálenost. Už jsem ti snad vysvětloval, že i starý ruský MIg 29 uměl poslat raketu bez radarového zaměření. A pohádka, že F-22 nejde zaměřit je pouze tvá pohádka, které ty věříš.
    CHarlie
    myslel jsem pouze to, že US AA střely zaostávají za ruskýma v dosahu....... a dosah je velmi důležitý parametr. Ono jestli máš radar, který vidí na 180 km ale máš střelu, která umí jenom 80 km (120C) tak seš docela krátkej o))
    Socrates
    mluvím o případu kdy po tom dronu šla izraelská stíhačka a neuměla ho sestřelit. Znova opakujem, kdyby byl sestřelen ruský dron, tak by to bylo západními médii medializováno u nás, všude. Že nevěříš, že R-77M může nést SU-35 je tvůj problém asi zapomínáš, že SU-35 je letadlo s prvy páté generace mj.

  • Luky
    08:23 12.05.2017

    raziel87 Datum: 12.05.2017 Čas: 00:45
    Mig-21 bis UPG
    ------------
    Pak ještě vzniklo několik rozdílně cenově náročných upgradů MiG-23-98, které uměly také pálit R-77. Většinou se píše, že se to narozdíl od Bisonů nedostalo do služby, ale já jsem před lety někde narazil na informaci, že Angola svoje třiadvacítky modernizovala. R-77 sice v inventáři mají, ale nakoupili taky letku SU-27, pak mají ještě staré MiG-21BIS.

    trochu jsem zagoogloval - podle tohoto článku to vypadá, že jejich MiGy 23 R-77 umí, i když se jedná o nějaký ukrajinský upgrade:
    https://www.flightglobal.com/n...

  • raziel87
    08:17 12.05.2017

    aaaaa už jsem doma - ty si to celý opsal z Rusletu. Hele můžu ti večer do mailu poslat scany z knížky a L&K, kde se o tom píše. Ruslet je super encyklopedie, ihned po ruce, najdeš tam 90% informací - ale ne všechno ,z prdele jsem si to nevycucal

  • raziel87
    08:13 12.05.2017

    co to dedukuješ za ptákoviny? já nikde nepíšu, že byla zpětně kompatibilní - já napsal, že ta raketa byla ruskými VVS testovaná na speciální modifikaci MIgu 21 - ty si otrocky opsal mnou zmíněné typové označení a google na tebe vyprskl Indickou modifikaci Migu-21-93 z konce 90. let :(

    Znovu R-77M je kompatibilní se Su-35S - fotek s podvěšenou střelou se od roku 2016 vyskytuje docela dost.

    Logik - hele mysli si co chceš - na starém radiolokátoru z rodiny Mječ byla R-37 testována - logicky (Logiku) tedy byly sejmuty původní pylony a nahrazeny kompatibilními se střelou 37. Zároveň nikde nepíšu, že lůetadla z rodiny 27-35 standardně nosí R-37. Pouze jsem uvedl, že ta střela byla s Mječem zkoušená a je pravděpodobné, že bude kompatibilní i s rodinou Irbis............pokud je pro Vás však hlavní problém pylon - ok hádat se nebudu

  • Sokrates
    07:42 12.05.2017

    raziel87: Ale pri indickom Migu-21 Bison to bolo inak, ako si Ty predstavuješ. Nie že Rusi vyvinuli R-77 pre MiG-29 a tá bola hneď spätne kompatibilná s MiG-21. Keď prejavila India záujem o R-77, tak im Rusko pripravilo hĺbkovú modernizáciu Bisonu (vrátane rádiolokátora Kopje). A presne o tom hovorím pri K-77M. Ak je primárne určená pre PAK FA, tak pre integráciu do Su-35S bude potrebná modernizácia. Jedine, že by to Rusi hneď od začiatku plánovali aj ako výzbroj pre "35". Ale o tom nič neviem. Aj keď nevylučujem, že to možné je.

  • Marthy
    07:23 12.05.2017

    Logik-ta F-22,potažmo F-35 v boji používá vlastní radar,a to dost výkonný,komunikační systémy,radiovýškoměr,pravděpodobně i systémy REB vlastní sebeobrany....jinak řečeno jsou to sice letadla stealth,ale s výše uvedenými systémy v provozu pro pasivní radar září jako vánoční stromeček.
    Co se týká dosahu,tak třeba již zastaralý systém kolchuga z éry SSSR měl udávaný dosah nějakých 800 Km,na letoun ve velké výšce.Dnes třeba v Rusku používají modernější systémy,ale moc se o nich neví,mnoho informací o nich jsou tajné.
    Jak jsem naznačoval,dosah pasivních radarů je závislý na síle signálu a výšce letadla.Pokud ty F-22 opravdu nad Sýrií létají a sledují Ruská a Syrská letadla tak určitě létají ve větších výškách-nebudou riskovat ztrátu takového letadla šťastnou obsluhou nějakého PLK.Takže letoun letící ve střední nebo větší výšce se spuštěným radarem-co víc si může osádka pasivního radaru přát.

  • logik
    03:10 12.05.2017

    raziel: a to jako že je něco možná větší problém něco mění na tom, že pokud raketa neumí daný pylon, tak jí z toho letadla prostě nedopálíš?

    marthy: pasivní radiolokaci můžeš dělat jen na něco, co vysílá, nebo od čeho se něco odráží. F22 na bojové misi jen tak z plezíru nevysílá - a od F22 se signál zrovna moc dobře neodráží, navíc v pouštích tam extra silných vysílačů, zrovna nebude....

    Navíc bych bejt tebou revidoval ten dosah pasivních radarů. Ten může bejt slušnej u cílů, co vysílaj. U cílů, co jen odrážej cizí signály jsou dosahy takového radaru nutně značně menší, než dosah klasického radaru.

  • Marthy
    01:01 12.05.2017

    To že se F-22 prohání v Sýrii a vyhledávají Ruská letadla aniž by o nich Rusové věděly je nesmysl.Rusové na své základně určitě mají i pasivní radary,ty dokáží sledovat letouny na značnou vzdálenost,takže Rusáci mají o vzdušné situaci v Sýrii dobrý přehled.
    V článku mě zaujalo že modernizovaný F-22 má vylepšenou schopnost pasivní radiolokace,to je hodně zajímavé.Je docela pravděpodobné že pasivní radary používají ve svých letounech i Rusové (a jiní),tím by se význam vlastnosti stealth o dost snížil.Sice mám za to že pro navedení raket na cíl pomocí pasivního radaru je třeba mít v oblasti více letounů (pasivních radarů),které by byly propojeny nějakým datalinkem,ale to v dnešní době není až tak problém.
    Tahle F-22 je podle všeho velice výkonný a obratný letoun,bude velice nebezpečný i bez vlastnosti stealth,ale taková F-35 nevím...

  • raziel87
    00:45 12.05.2017

    2 Shania
    Mig-21 bis UPG

    2 Sokrates
    Ne, nepopletl viz výše. Pylony jsou ten menší problém v porovnání se synchronizaci nosiče a střely

  • Sokrates
    23:50 11.05.2017

    raziel87:
    "Su-35 je s R-77M plně komatibilní, nevím proč to pokládáš za nesmysl."
    Pretože som ešte nevidel ani jednu fotku, ani jeden odborný článok, ktorý by to potvrdzoval. Dokonca ani dôkaz toho, že vývoj K-77M je vôbec ukončený.

    "Vympelácký R-77 byla testovaná a odpalovaná i z Migu-21"
    To si možno zle porozumel. R-77 bola od začiatku testovaná na MiG-29, ktorý ju vystreľoval na bezpilotné Tu-16 a MiG-21 (M-21M).

    "a taky mi nejde do hlavy proč hlavní kriterium pro použitelnost/nepoužitelnost R-37 na jiném stroji než Mig-31 přisuzuješ pylonum."
    Pretože každá raketa je kompatibilná len s určitými pylónmi. A R-37 len s tými, ktoré som uviedol.

  • Shania
    23:19 11.05.2017

    raziel87: máš nějaký odkaz, to ten MIG-21 museli pěkně předrátovat.

    S R-77 nebyla kompatibilní většina starších verzi SU-27.


    R-37 měla být integrovaná i na Su-35, ale to bylo než program zamrz, po obnovení se o ničem takovém nemluvilo. Ani to asi není třeba, pochybuji že jich budou mit dost i pro MIG-31

    R-77M asi nebude žádný problém integrovat i na SU-35

  • raziel87
    23:11 11.05.2017

    2 Sokrates

    a taky mi nejde do hlavy proč hlavní kriterium pro použitelnost/nepoužitelnost R-37 na jiném stroji než Mig-31 přisuzuješ pylonum. Sorry končím s OT v tomto vlákně

  • Shania
    23:11 11.05.2017

    Luky: https://youtu.be/zl3mRUO3y7o?t...

    nicméně je to přesně naopak, letí proti sobě. njn pilot říkal chasing down...

    https://www.dropbox.com/sh/lg5...

    Tady je screen z videa + manuál k symbolum.

    Vzdálenost je tak 35nm, koncem videa říká, že letí mach 1,3/800 knots

    přibližovací rychlost je vysoká 1240, takže rychlost je cile je okolo 420
    loft je 0


    Omny: 1) prosím tě IRST a schopnost pasivně navést střely jsou těžko něco s čím přišli rusové s Migem-29 a SU-27.... krom toho jejich IRST nebyli použitelné na moc velké vzdálenosti... schopnost pasivně navést raketu i na krátkou vzdálenost je cenná, ale na ty kratší vzdálenosti ze zadu to v té době uměla každá IR raketa i bez IRST.

    2) Rusové nemají silnou PVO v Syrii a obecně pokrytí uzení Syrie přehledovými radary je hodně špatné. Teprve teď přitáhli jednu A-50U, s kterou budou mít aspoň po zlomek času lepší situační povědomí.

    Tohle je např prostor který může monitorovat radar s-400
    http://www.acig.info/forum/dow...

    Občas mi přijde že považujete syrii buď za jednu velkou ruskou základnu s radary na každým metru a nebo že má syrii 100km čtverečních.

    Situace je taková, že v oblastech, kde operuje koalice rusové nic čím by mohli monitorovat F-22 nemají...

    A pokud nechápeš co znamená, že nedokázali stroj zaměřit i když ho viděli, tak je to jen tvůj problém... tzv že na vizuální vzdálenost, tedy max 10nm a pravděpodobně i míň RADAR nedokázal F-22 zaměřit.

  • raziel87
    23:09 11.05.2017

    2 sokrates
    proč by se to jako mělo vylučovat? Vympelácký R-77 byla testovaná a odpalovaná i z Migu-21 - minimálně Mig-29 S, SMT a M také. Su-35 je s R-77M plně komatibilní, nevím proč to pokládáš za nesmysl.

  • Sokrates
    22:56 11.05.2017

    Omny:
    Ty si napísal "...raptor má kombinaci, kterou se nemůže pochlubit ani SU -35."
    A v kontexte toho si o dve vety ďalej uviedol "AMRAAM 120D se možná dostala na úroven K77 ale už těžko na K-37".
    Preto som si myslel, že porovnávaš stále výzbroj F-22 a Su-35S.

    "To ze SU 35 pouziva R77M nevylucuje ze je tato raketa urcena pro T 50."
    No to sa práveže dosť vylučuje. Je veľmi pravdepodobné, že T-50 bude používať úplne novú avioniku, software, závesníky, atď. Ak je K-77M vyvíjaná pre T-50 s jej moderným vybavením, musel by si Su-35S modernizovať, aby bola schopná odpaľovať tieto nové rakety. A k takej modernizácii zatiaľ nedošlo. Ale to je aj tak jedno, lebo tá raketa nie je hotová.

    "A jinak tuhle strelu umi vyoslit i Mig 29..."
    Vieš to doložiť nejakým zdrojom? Lebo to by ma fakt zaujímalo. Pokiaľ viem, tak R-37 musí byť zavesená na závesníkoch AKU-410-1 alebo AKU-620, ktoré má len MiG-31.

    "Nikde jsem nepsal, ze ruske drony nesou nejake kontejnery."
    A ako to tí Rusi teda rušia, ak to zariadenie nie je priamo na lietadle? Neviem síce o akom prípade hovoríš, ale zrejme niekde nad Izraelom bol spozorovaný ruský dron a vypálili po ňom rakety. Povedzme, že dron bol 300 km od centrály a vo výške 6000 m. Aké prostriedky na to Rusi používajú?

    "Nevim o tom, ze by ruske drony byly sestreleny. To bychom totiz od zapadnich medii vedeli hned o))"
    Skús teda čítať východné médiá. Niekedy sú zostrelené, častokrát však padajú aj samé. Podobné prípady máš aj na Ukrajine.
    https://defendingrussia.ru/a/n...
    http://www.comment.mosc... ow/2015/12/17/bespilotnik-v-sirii-dostalsja-ssa/
    https://www.business-gazeta.ru...
    https://vz.ru/politics/2015/10...

  • raziel87
    22:50 11.05.2017

    Pokaždý, když čtu článek o Raptoru, tak mě mrzí, že tu linku zavřeli :( to éro mělo obrovskej potenciál, kdyby, kdyby....kdyby nezařízli projekt Interim Bomber, mohl tu být sice sakra drahý, ale naprosto ultimátní duet F-22A a FB-22. Vždycky jsem slintal u ATM nad těma skicama futuristickýho Raptoru s obrovskejma křídlama

    2 Omny

    Slušnej Rusomil :) nevím o tom, že by kdy byla K/R-37 testovaná na Migu-29. Docela si troufám tvrdit, že je to kolosální kravina, protože raketa K-37 byla od začátku vyvíjena pro kooperaci s radary z rodiny Zaslon. Modernizované typy Migu-29 však standartně používaly a nadále používají radary z rodiny Žuk (o starym Rubínu se nemá už vůbec smysl bavit)

    2 Sokrates

    kde jste přišel k informaci, že je R-37 nevhodná k postřelování manévrujících cílů?
    To platí pouze při naprogramování na balistickou dráhu letu, kde by reálně mohl být ohrožen velký, nemanévrující cíl na 250km - teoreticky 400km. Stíhač má však pod 150km velký problém. Zachytil jsem informaci, že K-37 byla (a možná je, nehledal jsem info) použitelná i na modernizovaných radarech z rodiny Mječ u rodiny Su-27. Nevidím tedy důvod, proč by nemohla být moidifikována i pro radary z rodiny Irbis

  • Charlie
    22:50 11.05.2017

    No já nevím, ale jestli měli někdy někdy Rusové náskok v AA raketách před západem, tak to bylo na začátku devadesátek se zavedením R-73 a R-.77. Pak ale následoval desetiletej propad, zejména 77 se nikdy moc do výzbroje nedostala (vždyť na všech veletrzích se pořád vystavujou všemožný verze rodiny R-27) a výpadek ve vývoji na jedný straně a šturm na druhý (Amíci se samozřejmě poučili a díky volnějšímu přístupu k datům zatlačili a vyvinuli vynikající MIM-9X a AIM-120C - a dneska už mají D, přičemž někde u C-7 nebo ještě dřív sedmasedmu překonali) nám rovnováhu vychýlil zas na druhou stranu.

    Rusové se teď (občas i zoufale) snaží dohnat ztrátu. Měli navrch v pár specifických oblastech, jenže třebas Meteor poskytuje chopnost dlouhého dostřelu letounům o řád lehčím než je MiG-31 (samozřejmě, nenahradíte velký radar a rychlost, ale zase je to jinde cenově), Déčkový AMRAAM má deklarovaný dosah 160km (což je víc než těžší Meteor, kupodivu), ale za těch 10 let jim odešla spousta lidí (dílem do důchodu a dílem za lepším), navázat je těžký a stojí to spoustu peněz - a těch se nedostává.

  • Omny
    22:11 11.05.2017

    Sokrates
    Vnucujes mi neco co jsem nerekl. To ze SU 35 pouziva R77M nevylucuje ze je tato raketa urcena pro T 50. Nikde jsem nepsal souvislost R-37 s Su 35...psal jsem ze US proste takovou raketu nema a vyrazne tak zaostava ruskem v AA strelach. A jinak tuhle strelu umi vyoslit i Mig 29 , uz pred vice nez 10 roky Mig 29 tuhle strelu cvicne vystrelil. Nikde jsem nepsal, ze ruske drony nesou nejake kontejnery. Psal jsem ze rusove zrejme umi rusit zapadnii AA strely a ze uspesne zarusily 2 izraelske rakety, ktere nedokazaly trefit cil. Nevim o zom, ze by ruske drony byly sestreleny. To bychom totiz od zapadnich medii vedeli hned o))

  • KOLT
    21:20 11.05.2017

    Koukám, že trollismus se opět rozmáhá :-/

  • Sokrates
    20:44 11.05.2017

    bod 4: pri 5. generácii som mal na mysli, že budeš musieť ísť do WVR (nie BVR)... a tam je k dispozícii oveľa efektívnejšia výzbroj.

  • Sokrates
    20:38 11.05.2017

    Omny: keď už sme pri kravinách... :-D

    1. Ruské Su-35 nelietajú vyzbrojené žiadnymi raketami, nie to ešte R-77M. Su-35 totiž neboli nikdy zavedené v žiadnom letectve. Išlo o exportný variant, známy pôvodne ako Su-27M, ktorý sa nepodarilo nikomu predať. Zjavne v tom máš chaos ako v raketách a zrejme myslíš Su-35S. Tento variant má v porovnaní s Su-35 výrazne prepracovaný drak, vylepšenú avioniku, motory s meniteľným vektorom ťahu a znížený čelný radarový odraz.

    2. Neviem, či si niekedy po sebe čítaš to, čo napíšeš, ale ty si dokážeš odporovať aj vrámci jednej vety. "R-77M je určená pro T-50 a používá ji SU-35." Tak sa rozhodni, pre ktorý stroj je vlastne určená. Inak, budem rád, ak doložíš fotky alebo relevantný ruský zdroj, ktorý to potvrdzuje. Pretože všetky ruské články, čo som doteraz čítal, sa zhodujú v tom, že R-77M bude integrovaná zatiaľ len v PAK FA. Pre začiatok mi však bude úplne postačovať, ak dokážeš, že vývoj tej rakety bol skutočne ukončený.

    3. Nechápem dosť dobre, prečo v súvislosti s Su-35S spomínaš R-37, keď táto raketa je integrovaná len v MiGu-31BM.

    4. Mne je úplne jasné, že R-37 je raketa typu vzduch-vzduch. Je však určená na ničenie slabo manévrujúcich aerodynamických vzdušných cieľov, ako sú bombardéry alebo AWACS lietadlá. Netvrdím, že s ňou nedokážeš zostreliť stíhačku, ak zvolíš vhodnú taktiku a budeš čeliť zastaranej technike. V prípade moderných a plne funkčných stíhačiek 4. generácie to však môže byť dosť problém. A pri 5. generácii to zrejme nikto skúšať nebude, pretože bude musieť ísť do BVR a tam je k dispozícii oveľa efektívnejšia výzbroj.

    5. bonus na záver: ruské drony v Sýrii sú vyzbrojené kontajnérmi, ktoré rušia izraelské rakety. :-)
    Neviem, či máš vôbec predstavu, aké bezposádkové lietadlá Rusko v Sýrii nasadzuje. Poväčšine ide o Orlan-10 s dĺžkou 1,8 m a maximálnou vzletovou hmotnosťou 18 kg. Ďalej je to Eleron-3SV, ktorý má ešte menšie rozmery a hmotnosť. Keďže v moderných prostriedkoch rádioelektronického boja sa vyznáš, zrejme Ti nemusím pripomínať, že napr. taký L-175V má dĺžku takmer 5 m, hmotnosť 300 kg a príkon 3600 W. Ako si predstavuješ, že ho tie malé drony unesú alebo budú zásobovať energiou? Mimochodom, aj Orlanov aj Eleronov už bolo niekoľko zostrelených. A čuduj sa svete žiadne rušiace zariadenia tam neboli. Tie UAV mali kapacitu uniesť akurát tak malý kompaktný fotoaparát Olympus, a pod.
    Takže jediné, čo Ti zostáva, je argumentovať Forprostom, ale ten to tiež nedá.

  • Roland
    20:20 11.05.2017

    Omny prosím Tě - jak je to s tím pasivním naváděním? napadá mě jen DBPT

  • Omny
    19:52 11.05.2017

    Jj 283, Shania, Valoo vy opravdu verite tem bludum co pisete ohledne F22? To preci nemuzete myslet vazne to je pro smich....takze pri vyzve k realnemu souboji s SU 35 strach z ozareni ale ze by melo litat kazdy den nad Syrri kde je silna ruska PVO a stihacky, tak z toho strach neni? K tem ostatnim blbostem ze si F22 lita jak chce a nikdo to neuvidi o)))) a nejde zamerit o)) ani vizualne pry o)))))))
    Nicmene jsem si vzpomnel na dalsi vychytavku Migu 29, kterou zapad nemel a to byla schopnost pasivne navest raket na cil, aniz by to pilot zapadni stihacky tusil, ze proti nemu leti raketa......Takze pokud k tomuto vyvojovemu stupni dospel az raptor, tak gratuluji, ale tohle Mig uz umel pred 30 roky....

  • Double
    19:45 11.05.2017

    Nie, len takých ludi ako ty neberiem važne ;)

  • jj284b
    19:40 11.05.2017

    takze ti ide len o trolling a o nic ine..

  • Double
    19:39 11.05.2017

    no nehovorim? autizmus :D

  • Luky
    19:32 11.05.2017

    2 Shania
    NATO nemá strategický problém pro svoji velkou převahu a jak píšeš, už teď má v inventáři Meteor.
    Ale Amíci si uvědomují, že nemají ekvivalent a berou to jako handicap, proto pracují na vylepšeních (Číňan taky něco testuje). Časem to určitě taky zavedou - ať už adoptují Meteor, udělají Amraam s boosterem nebo něco jinýho...třeba i úplně jinýho, ale na lasery a plasmu to asi ještě néjni.

    Loft je fajn a v BVR se používal běžně už dřív (prostě zvedli čumák před odpalem), akorát Phoenix to vždycky bral hrozně vrchem (předprogramovaný)....a to tak moc, že na vstřícným kurzu byl na vzdálenosti, kdy se dalo počítat se stabilním uzamknutím cíle výhodnější přímější Sparrow. On ten loft prostě letí z kurzu a protivník může taky klesat někam šikmo dolů a stále na vstřícným kurzu. Hrozně to prodlužuje trajektorii střely a její pád dolů se v atmosféře zpomaluje. Při větších rychlostech cíle se dá loftující střela i podlétnout. Aim-120 je hbitější s hodně namakaným softwarem, tipuju že hned nespěchá do stratosféry, ale i u ní chybějící výkon daný omezeným množstvím paliva loft proti agilnímu cíli nenahradí, proto jsem to psal.
    Máš video toho unikajícího cíle na 30nm? Držel se ve výšce...jakou rychlostí letěl, manévroval před zasažením?

    Jinak souhlasím, omezené množství přepadových MiGů i jejich zbraní nemusí dělat NATO v Evropě vrásky. Je to ale dost blbě sestřelitelný cíl, když nevlítne do rány. I když pro Typhoon s Meteorem, kdo ví.....

  • jj284b
    19:26 11.05.2017

    oprava: nepretrzite od 2015 samozrejme..

  • jj284b
    19:23 11.05.2017

    F-22 su nad Syriou nepretrzite od 2014.. keby si nebol zabedneny tak si to vies najst.. tie tri linky som tu dal po par sekundach stravenych s google vyhladavanim.. co by som odporucil aj tebe pred tym nez sa tu zacnes strapnovat.

  • Double
    19:11 11.05.2017

    Čiže si presiel z "F-22 lietaju denne nad Syriou a Rusi ich nevedia interceptnut" na "F-22 su celorocne nasadene nad Syriou".

    Ides dobrym smerom, ale stale šíriš bullshity.


    Pekne od teba, ze si sem dal 3 zdroje, hlavne ked sa vsetky odvolavaju na ten isty clanok od nytimes, ktory si si pravdepodobne ani neprecital.

    Pise sa v tom, že F-22 začali robit hliadkove lety ako opatrenie pred Sýrskou alebo Ruskou odpovedou na Americky utok s tomahawkami v aprily. Čiže F-22 niesu cely rok nad Syriou, ale len vtedy ked to je nutne.


    Ohladom toho incidentu s Su-24, pozri sa na aspon na mapu, Hasakah je vzdialeny 450km + od Latakie, S-300/S-400 tam nemaju dosah a Su nemal ziadny doprovod, cize sa z neho stal idealny ciel na PR stunt.


    Nešír bludy, lebo budeš na smiech.

  • Shania
    18:54 11.05.2017

    Luky: v čem je jako problém v loftu? Zvyšuje výrazně rychlost a dolet střely. Obzvlášť pokud je střelec a cíl nízko. Navíc u BVR pořád počítač s tím, že cíl o hrozbě ví a že na ní vůbec bude mít čas zareagovat.

    (BTW ukázkách simulátoru F-35 postřelovali prchající cíl na 30nm....)

    R-37 ho používá taky...

    Evropa sice bude "používát" meteor ale v malých počtech a tak stejně dlouho zůstane odkázaná na AIM-120.

    Stejně to bude i s R-37. Tz si budou šetřit na strategické cíle a budou tak muset používat R-33.

    Zbytek jejich stíhačů zůstane stejně závislí na limitovaném množství R-77-1 a staršími raketami.

    Takže s velkým inventářem C7 a D a se stovkami Meteorů bude NATO naprosto v pohodě než ty střely nahradí, a to nejspíš ještě něčím lehčím.

  • jj284b
    18:19 11.05.2017

    Double: neviem kto je tu u teba autista, no F22 su celorocne nasadene nad Syriou, s rotaciou. je to verejne znama informacia ktoru si vies dohladat z verejnych zdrojov.

    napr:

    http://nationalinterest.org/bl...

    http://warisboring.com/how-f-2...

    https://www.defensetech.org/20...

    incident so Syrskymi Su-24:
    https://theaviationist.com/201...

  • Double
    17:30 11.05.2017

    "F22 lietaju denne nad Syriou, takze ak by ich Rusi vedeli interceptnut tak by to urcite uz spravili"

    Američania denne posielaju F-22 nad Syriu, aby ich Rusi mohli pozorovat, ziskat data ohladom ich stealth a pod. Prosimta zmen dílera.

    Vážne, vdaka niektorým miestnym autistom mi to tu niekedy pripadá ako na idnes alebo na topkách. Česť výnimkám.

  • Luky
    17:14 11.05.2017

    ...v Iráku měli na 29kách jen R-60. On i MiG-23MLD s R-73 byl sakra nebezpečný protivník. V sovětským topgunu mazáci na 23 nakopávali zadek cvičícím se devětadvacítkám.
    Jinak Amíci sami chápou malý použitelný dosah Amraamů jako problém. Nejde o papírový dosah střel, ona i Aim-54 s dlouhým doletem byla pro BVR dost problematická, zejména kvůli profilu letu, který byl daný bachratým designem a velkým loftem(tolik vychvalujete na 120D), takže v reálu by stejně použili spíš přímější Aim-7. Jde hlavně o energii střely uvnitř obálky a tady Aim-120 dost kulhá. Evropa používá Meteor, Rusové zavedou R-37. Ta je opravdu celkem nepraktická a těžká pro menší stroje, ale když Rusové ty větší mašiny mají....
    MiG-31 je pro západ problém, i když má velký RCS a PAK-FA to jen prohloubí. A je velkou iluzí domnívat se, že Foxhound nemůže manévrovat. Pokud se pamatuji, v podzvuku může až na 7G, ale jeho silnou stránkou je rychlost. A v té výšce co operuje je i 3G slušná zatáčka, není důvod ztrácet rychlost v 60 000 stopách. R-37 je hodně dobrá střela, radar je taky slušný, k tomu datalink.
    Nelze konstatovat, že Pancíř,BUK, R300,350,400 jsou ultimátní zbraně "zamezení přístupu" a MiG-31 s R-37 je neúčinný systém tak proti bombardérům. Takové tvrzení nedává smysl. Rusové ŘS umí a radary taky.

  • Shania
    16:45 11.05.2017

    valooo: 25km je ještě velmi optimistické číslo, vzhledem k tomu že se nedaří je zaměřit i na vizuální vzdálenost.

  • valooo
    16:21 11.05.2017

    Omny: dost pomylene, IRBIS-E Radar uvidi Raptora az pri 25km vzdialenosti za to APG77v1 uvidi SU-35 na vzdialenost najmenej 400km.

    To samo o sebe jasne hovori, kto bude koho prenasledovat. Raptor nedopusti aby sa SU-35 dostalo do pozicie schopnej odpalit svoje zbrane ako napr. R-77. Bud bude Raptor prilis daleko alebo mu bude sediet na chvoste, niet ako navigovat rakety toho SUcka. Navyse ho SU ani neuvidi.

  • jj284b
    15:14 11.05.2017

    Omny: F22 lietaju denne nad Syriou, takze ak by ich Rusi vedeli interceptnut tak by to urcite uz spravili... nikde som nepisal ze im lietaju nad zakladnami, no F22 tam skratka sluzia prakticky ako letecki navodcovia, kedze monitoruju vzdusny priestor a navadzaju spojenecke lietadla tak aby sa nedostali do kontaktu so Syrskymi ci Ruskymi lietadlami (Rusi sami boli prekvapeni ze spojenecke lietadla vzdy presne vedia ked su Rusi vo vzduchu)... Ak je treba F22 su vysielane aj na monitorovanie strike misii Syrskeho letectva ak su tie utoky v blizkosti spojeneckych jednotiek, je dobre znamy pripad ked F22 podletela Syrske lietadla aby si overila ci maju podvesene bomby, velitel vzdusnych sil operujucich nad Syriou sa vyjadril ze boli pripraveny tie lietadla zostrelit ak by bombardovali tu oblast, kedze v nej prave operovali Americke specialne jednotky...


    A ALR94 ti pomoze celkom dost, kedze umoznuje detekovat vyzarovanie okolo lietadla, dokonca sa hovori ze ALR 94 sam o sebe dokaze vypracovat strelecku ulohu pre AMRAAM v uplne pasivnom mode... navyse, vdaka datalinku s ostatnymi strojmi v okoli, ma F22 dokonaly prehlad o tom co sa deje okolo aj mimo dosah vlastnych senzorov, co napr Su35 nedokaze.

  • Shania
    14:53 11.05.2017

    Tady je studie k ranné fazy JSF o benefitu HMDS +AIM-9X na schopnost stroje přežít.

    https://imgur.com/qRto6cG...


    Vůbec nerozporuji to, že mít HMDS a nemít je velký rozdíl v boji na blízko, pouze říkám to, že jak moc velký efekt by to tenkrát mělo ma na boj obecně.

  • Strategist
    13:37 11.05.2017

    Omny: Roland má naprostou pravdu, bylo by od US pošetilé až šílené na něco takového přistoupit, rusové by si je oskenovali vším co mohli a adaptovali taktiku a o tom to je F 22 Raptor má úplně jiný styl nasazení než současné stroje 4 generace a jaký to je záhadou, kterou dokud nebude nějaký konflikt tak nezistíme.
    Co se týče těch raket A-A, tak kdyby US, Rusko nebo i třeba Evropské státy chtěly tak vyvinou nesetrelitelnou raketu s dosahem 200 km klidně, jenže ve vojenské technice se uplatňuje pravidlo poměr cena ku výkon, takže proto výkonově horší ale cenově dostupnější rakety a aby je vylepšily tak mají lepší platformy (např F22) aby tu raketu dostali blíž kde její šance úspěchu bude skoro maximální

  • Charlie
    13:09 11.05.2017

    Shania: no pokud vím, tak všichni piloti ze západu říkají to samé: dokud šlo o BVR, byli sme v pr..., jak šlo o VVR, tak sme si s nima mohli dělat co sme chtěli.

    Teď sem tu přelouskal článek od jednoho Amíka co lítal F-15 a další éra a i východoněmeckou 29 a ten tam víceméně píše že s Archerem neměli šanci, ale i na kanon dvacet devítka F-16 utočila.

    http://foxtrotalpha.jalopnik.c...

  • Shania
    13:00 11.05.2017

    Charlie: to je otazka jak moc efektivní (tenkrát) kombinace nad rámec dogfigtů to byla.

    V Iraku nebyli z jejich Mig-29 vůbec nadšení. A Irak je jeden z mála států co je skutečně použil v boji.

    V 90-91 plánovali velkou objednávku Su-27 jako náhradu.

  • Charlie
    12:21 11.05.2017

    Tak ona kombinace R-73 a MHS byla nebezpečná hned z několika důvodů:

    1) do té doby se používaly R-60, což byla lehká raketa s limity navedení (navedení víceméně jen ze zadní polosféry) i výkonů (dosah 8km). Proti ní měla R-73 řádově lepší parametry ve všem, což samozřejmě nikdo nečekal (pokud vím selhala tehdy i špionáž).

    2) kvalitativně nový seeker s širokým úhlem zachycení ve spojení s helmovým zaměřovačem dával pilotům úplně jiné možnosti v manévrovém boji. V době svého zavedení to rozhodně nebyl standard a valná většina pilotů se s tím teprve musela naučit počítat a upravovat proti tomu taktiku - ještě v devadesátých si dederonští piloti dávali se svými zastaralými MiG-29 při blízkém boji prakticky všechno ze západu k snídani (BVR byla zase opačný gard, ty jejich devětadvacítky byly děsné střepy).

    https://www.16va.be/mig-29_exp...

  • Shania
    11:54 11.05.2017

    Shania: HMDS se experimentovalo uz sedesátých a sedmdesátých letech.
    US tehdy povazovali za nadbytecne a tech získal Izrael, kteří měli HMDS před rusy + jejich IR rakety. A pak tu máme JAR.

    AIM-95 Agile měla lepší vlastnosti už v koncem 70 let. Ale byla tehdy moc drahá.

    Takže NATO zůstalo s AIM-9, proti ní mělo R-73 lepší rozsah, ale ne lepší avioniku... Tedy bezesporu letadlo s HMDS a R-73 mělo lepší možnosti postřelovat nepřítele, ale nemělo lepší šanci ho zasáhnout.


    R-77-1 dávno zavedená není.... pokud dávno je max rok dva a to ještě v kusovkách.... Ukaž mi jednu fotku se Su-35 v syrii s R-77M, to poznáš podle ocasu.

    R-37 analog:) ty fakt nemáš představu jaký to detekovat a hlavně identifikovat a vůbec střílet na něco co je přes 100km daleko a nedrží stálý kurz, výšku a rychlost. Obzvlášť z MIG-31 letící vysoko a rychle a tím pádem i s omezenými schopnostmi sledovat cíl i za použití několika strojů.
    A to i bez rušení... rychle zapomeň na to že by byl MIG-31 schopen střílet na tyhle zválenosti po stíhačkách. Obzvlášť když by bylo jasné co manévrování MIG-31 znamená.

    Oficiální ekvivalent není, ale moc bych se nedivil kdyby AARGM měli schopnost zasáhnout i mobilní cíle a to i ve vzduchu.

  • Omny
    11:08 11.05.2017

    Shania
    je to všechno obráceně. V době kdy se zavedla R-73 a jako že už to je nějaký pátek, tak to byla střela, která překonávala všechny západní ekvivalenty. Už jenom spojení střely s přilbovým zaměřovačem a to západ v té době neuměl..... R-77 je už dávno zavedena ve výzbroji, nyní se zavádí R-77m. R-37, američané nemají žádný analog, je střela určená aby smetla s oblohy všechny americká Fka... nikoliv mj nejenom Awacs jak se tu snažíš naznačit.

    JJ284
    ALR 284 ti nepomůže s tím o čem se tu bavíme. kde bereš ty kraviny, že F-22 dennodenně přelétávají nad S-400 a ruskými základnami a rusové o tom neví...jsi normální?? krom toho je dohoda mezi rusi a USA o zamezení konfliktu ve vzduchu, takže rusové by raptora asi nesestřelil i když kdoví. Na druhou stranu pochybuji, že tam US v Syrii raptora posílají, riziko sestřelení je příliš velké. ty vážně perlíš

  • Shania
    10:08 11.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Puvodni R-77 jaksi rusove zapomněli vůbec zavést do výzbroje, takže byli jen na export.
    R-77-1 teprve ted zavadi do vyzbroje
    R-77M je tak max ve fazi prototypu...

    U R-37 se laskavě podívej na její určení a pro jaký typ letadla jsou určené...

    Na R-73 nebylo nic extra mimo TVC a většího rozsahu seekeru + hmds, technologicky se ale ani nepřiblížila AIM-9M.

    Už první verze všech západních SRAM zdaleka překonávali i modernizované R-73....

    Je třeba si uvědomit jednu věc, rakety jako AMRAAM tak AIM-9 a u rusů to bude uplně stejné nejsou ve výzbroji protože jsou to nejlepší co dokáží vyrobit, ale je to kompromis mezi cenou a výkonem + snahou využít části starších verzí.

    A ještě jedna věc, pokud cíl neví, že se po něm střílí tak nemá ani co rušit... A rušení seekeru rakety ti moc nepomůže, když ta raketa muže mluvit v reálném čase s odpalující platformou, která ji řekne kde cíl přesně je.

  • Omny
    09:36 11.05.2017

    Sokrates
    píšeš kraviny. R-77M existuje není v žádném vývoji, používá ji SU-35 a je určená pro T-50. R-37 není raketa typu vzduch-vzduch? staré Mig29 a SU-27 rozhodně neměli rušící zařízení proti AMRAAM. Nastuduj si něco o tom co rusové používájí dnes.

    Jinak je docela dost možné, že už to prakticky použili v Syrii, když Izraelcům se nepodařilo přes veškeré usilí (vypálili tuším 2 rakety) sestřelit ruský bezpilotní letoun..........

    Roland
    to je pouhá výmluva.

  • Sokrates
    07:26 11.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Omny: porovnávaš tu kopec neporovnateľných vecí, resp. vecí, ktoré spolu vôbec nesúvisia. Tak čo by si chcel vyvracať? :-)
    Porovnávaš AMRAAM AIM-120D s K-77, čo je sovietska ponorka zo 60. rokov. Ak si mal ny mysli strelu K-77M (izdelie 180), tak tá ešte neexistuje (je len vo vývoji). Mimochodom, preto tam máš v označení "K". Keď je nová raketa zaradená do výzbroje, tak je premenovaná na "R". Hovoríš o K-37, ale to bol len názov projektu vývoja rakety Izdelie 610. Od roku 2014 sa strela nazýva R-37, avšak ide o úplne iný typ strely ako AIM-120 (má iné určenie a vlastnosti).
    Rusi nasadzujú rušiace zariadenia nielen do svojich moderných stíhačiek, ale vyvinuli to už pre staré MiG-29 a Su-27. To nie je žiadna novinka, ani tajomstvo. Taktiež nie je tajomstvo, že aj Američania majú prostriedky elektronického boja. O tom, ktoré sú účinnejšie, sa môžme len dohadovať.
    A na to, že rádiolokátor Irbis-E vidí F-22 na 90 km, si prišiel ako? Vieš to doložiť nejakým výpočtom.
    A vážne sa AIM 9X2 dostala na úroveň R-74? Ja myslím, že sa to dá interpretovať aj tak, že vďaka LOAL ju celkom predčí.

    Ak by si chcel vedieť niečo viac o ruských raketách, ktoré spomínaš, tak tu si prečítaj niečo priamo z ruských zdrojov. Ani sami Rusi nie sú ohľadom svojej výzbroje tak optimistickí, ako Ty.
    http://www.airwar.ru/weapon/av...
    http://www.airwar.ru/weapon/av...

  • jj284b
    07:01 11.05.2017

    Omny: fajn, Raptor ma ALR94 s 360 pokrytim, a moze vypalit AMRAAM s tym ze prestane sledovat ciel... AMRAAMu staci poslat midcourse corrections cez datalink, a aj to nemusi spravit stroj ktory ten AMRAAM odpalil... v koncovej fazi sa AMRAAM navadza sam.

    a ten "suboj"??? F22 nad Syriou lieta denne, dodnes ho Rusi nedokazali interceptnut a to tam maju S400 a Su35... takze ten tvoj Irbis-E to nema take jednoduche ako si myslis..

    skratka tu trolis nezmysly ktore nema ani zmysel komentovat

  • Roland
    06:54 11.05.2017

    rusove vyzvali US na souboj F-22 proti Su35. US odmitly....
    01

    tak jasně - američani si nechaji dobrovolně oskenovat na svých nejmodernějších strojích všechno co půjde a navíc dovolí rusům aby si proti F22 a 35 vyzkoušeli taktiku, kterou si zatím simulujou jen na papíře - to by bylo fakt moc chytrý ..

  • Omny
    22:06 10.05.2017

    Jj284 tak neco z toho konkretne vyvrat....proste pravda ktera se tobe a jinym tady nelibi

  • Omny
    22:05 10.05.2017

    Jakub no nejvetsim trolem budes asi ty. Tyhle cviceni jsou predevsim PR cvicenim. Rusove vyzvali US na souboj F-22 proti Su35. US odmitly....

  • Charlie
    15:15 10.05.2017

    Jakub2: Shaniou linkovaný článek pojednával o cvičení Atlantic Trident, Red Flag je zase trochu něco jiného.

  • Jakub2
    14:12 10.05.2017

    Obvyklá smečka 1-2 trotlů se opět ukázala. Red Flag je prostě "PR cvičení" a "simulují se tam podmínky, aby modří vyhráli"... děsběs.


    Pane Grohmanne, měl bych pro vás námět na článek - cvičení Red Flag - historie, podmínky, účel, rozsah, výsledky. Letectví + Kosmonautika občas vydává články o Red Flagu (viděl jsem u nich článek o RF z roku 2015), takže nějaký vzor by i byl.

    Chápu, že pro některé čtenáře bude takový článek nošením dříví do lesa, přesto jde o zajímavé téma.

  • Shania
    12:10 10.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Charlie: téměř jistě simulovali advanced red air, takže schopnosti co mají v současnosti protivníci ve výzbroji a nebo budou mít v blízké budoucnosti.

    lukus: přesně naopak, pokud máš neomezené zdroje, můžeš mít specializované stroje na každý typ konfliktu a cíle. Pokud je nemáš, tak musíš mířit jen na to k čemu letectvo máš a to je momentálně deterent proti "rovnocenemu" protivnikovi.

    argument že munice je dražší jak cíl je naprostá blbost. Když ta toyota dojede do cíle a vyklube se z ni VBIED a zabije desítky vojáků a civilistu a bude tě to stat politicky důležitý cil, jako např Palmyra, tak fakt nebudeš řešit, že prostředky co vedli k odhalení a zničení toho auta stáli 100x tolik.

    Nasazení dražší řízené munice ti taky dává kontrolu nad tím, jaké škody způsobíš, jistotu že cíl jehož odhalení tě stalo nemálo času a zdrojů bude skutečně zničen a nebudeš muset uder opakovat atd...

    Cena toho prostředku co zbraň donese a zbraně samotné je naprostý pakatel proti dalším položkám.

    A nakonec zapomínáš na fakt, že i ty levnější západní 4gen stoje stojí skoro stejně už teď, jak na provoz tak na nákup a situace se rozhodně nezlepší ve prospěch 4gen strojů.

  • jj284b
    11:49 10.05.2017

    lukus: 200 F35 + 150 F22 = 350 5gen strojov...

  • jj284b
    11:42 10.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Omny: slusna zhluska nezmyslov ako vystrihnuta zo sputnika...

  • Omny
    11:19 10.05.2017

    obecně tyhle PR cvičení jsou pouze PR cvičení.....který nemohou simulovat reálný boj . dle jj284b má raptor kombinaci, kterou se nemůže pochlubit ani SU -35 o))
    takže F22 nemá přilbový zaměřovač - ostuda. F22 nemá i jiné věci např. nemá boční senzory, takže nemůže vypálit raketu a přestat sledovat cíl...
    AIM 9X2 se dostala na úroveň R-74, gratuluji! AMRAAM 120D se možná dostala na úroven K77 ale už těžko na K-37.....krom toho američtí stíhači mají jeden velký problém, se kterým se budou muset popasovat a to je to, že rusové do svých nejnovějších stíhaček nasazují rušící zařízení, které ruší americké rakety, takže ty netrefí cíl........
    jestli je lepší AESA radar raptoru nebo IRBIS-e nebo IRST ten či onen nebudu řešit. Nicméně pokud vím tak IRBIS-E vidí Raptora na 90 km.

  • lukus
    11:19 10.05.2017

    Shania: ideálně na každý typ války určitý typ letadla, try typy válek tři typy letadel
    Máme- li rovnici (2 letové hodiny F35 2*59 000USD a vystřelí raketu za 100 000 USD =218 000 USD a na druhé straně 5 mrtvých talibů, 5 zničených AK47, 2 RPG a stádo koz nebo ovcí) stejnou službu by dokázalo letadlo typu L39 s neřízenými střelami a desetkrát levněji
    Je to problém všech armád - rozpočet. Pokud ministerstvo obrany může tisknout peníze jak chce, ano dá se nakupovat bez omezení, ale v současné době bude třeba mít na povstalce/piráty bez PVO letadlo s nízkými náklady a levnou municí.
    Do KLDR stejně pošlou F16/18/15 dle účelu, protože při případném sestřelu několika kusů by velmi rychle měla čína veškeré technologie. Takže proti středně silným cílům vyvíjet ekonomy + efficient letadla typu F16/18
    A proti silným cílům držet počet nutný k vytvoření a udržení vzdušné nadvlády na technologické špičce.

    A nemůžu si pomoct, F 16 byla úspěšná, protože byla levná, jednoduchá- jednoduše efektivní a krásná a proto se jich vyrobilo tisíce. F35 je předražený sen.

    Sokrates: pokud dodrží 2400 ks, bude jich dost, ale F22 mělo být taky daleko více, Armat má být tisíce, ale rozpočet neumožňuje.
    prosím o zdroj, s 350 vyrobenými kusy?
    já našel přímo výroční zprávu Lockheed Martin https://a855196877272cb14560-2...
    nebo wiki 231ks dosud

  • Charlie
    10:40 10.05.2017

    Možná to je jen můj špatnej dojem z toho článku, ale jestli na jedný straně poslali grupu 16 letadel 4.-5. gen a na druhý udělali "zeď" z dvanácti Rudejch, tak to jinak dopadnout ani nemohlo.

    Taky je otázka, jaký rakety "dostali" Modří a jaký "Rudí" - všechno je simulovaný. Jestli ty F-5 představovaly nějaký MiG-21 s párem R-60, tak je jasný že to bylo jak hon na kachny.

    Někde sem zase četl o nějakým Red Flagu nebo co to bylo z hloubi devadesátejch a tam dávali Rudí Modrejm strašnou sodu, celej ten scénář byl "modří zničte to a to na zemi a bacha, je tam banda hrdlořezů, co vám v tom budou chtít zabránit", přičemž je nechali plánovat akce jako v reálu (ono se teda jelo podle jakýhosi scénáře, ale jen základního) a Rudí dělali všechno pro to, aby jim v to zabránili - řídící cvičení jen korigovali aby nikdo "nefixloval" a všechny sestřely hlídal kompjůtr (takže pilto v F-5 měl nasimulovanou raketu s nějakým dostřelem a když vypálil, tak mu přišla zpráva jestli to trefilo nebo ne).

  • Shania
    09:49 10.05.2017

    Ano každé cvičení je jiné a smyslem je učit rozdílné věci. V Atlantic Trident se učila kooperace nejmodernějších 4gen a 5gen stíhaček NATO.

    Úloha agresorů je učit piloty jak mají bojovat. Agresoři nedělají nic jiného než trénují a studují schopnosti a taktiku nepřítele co mají představovat. Učí modré bojovat správně a když udělají chybu, tak je za to potrestat.

    Nejdřív je třeba si uvědomit, že GCI co boj řídí (a vzhledem k tomu, že tradičně červení jsou velmi závislí na GCI, to odpovídá i realitě), vidí vše, je to jeho práce dostat červené do správné pozice.

    -----------
    Tady je článek v pdf o GCI USMC.

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Traditionally, Red Air adversaries are guided by a complex network of ground radars. The ground control intercept (GCI)controller oversees the fight and literally guides the Red force into position, often calling the missile shots. ‘Depending on the threat that we are replicating, we depend on our GCI’, says Hank. ‘Our GCI is known as ‘Gremlin’ and this guy is one of the best in the US Marine Corps. We spend a lot of time with him while preparing our missions. We can do a fine replication job with the F-5, and that is largely thanks to our superb controller.

    ‘There are a lot of times when our pilots get [into the fight] unobserved, which is pretty impressive because they are going up against four F-35s or four Harriers. We might lose two or three of our buddies, but we are fighting with a different mindset. We can accept the losses if it stops the Blue Air getting their bombs on target.’
    ...
    ‘We have three or four different levels of difficulty. An F-35 instructor pilot will simply tell me, ‘Do your best as a level five threat. Here’s the vul [vulnerability] time and this is where the fight starts and ends’’. The debriefng is always a lot more complex, with lots of lessons to be learned.
    -----------

    Takže i když třeba F-5 nemá HMDS, piloti ví, že když budou v té a té vzdálenosti a v tom a tom úhlu mají nepřítele zaměřeného a mohou střílet atd.

    Mimo to, když se podíváte na ty fotky z Atlantic Trident, polovina agresorů byli F-15E s nejvýkonnějším aesa radarem na 4gen letadlech a nejmodernějším IRST

    ------------

    Agresoři když bojují proti 5.gen jedou na nejtěžší obtížnost, mají několikanásobně větší počty aby poskytli dostatečnou výzvu.

    Není vůbec vyjímkou, že když udělá pilot chybu, sundají ho a pak se to řeší na debiefingu, aby se tato chyba už znovu neopakovala.

    Nemyslím si že by o sestřelech někdo mlčel, je dost informací o sestřelech F-22 tak i např F-35.

    ------------

    Co je třeba si uvědomit je to, že agresoři jsou ochotní bojovat se ztrátami, nehrozí jim smrt a jsou ochotní jít do situací, do které by pilot ve skutečném boji jít nechtěl a nebo vůbec nešel. A taky í proti čemu jdou, ví přesně proti čemu jdou, co je jejich ukol, ví kdy a kde a bojují v omezeném prostoru.

    Psychologický efekt na protivníka, když ví že v oblasti jsou 5.gen stíhači je obrovský.

  • jj284b
    09:31 10.05.2017

    na Red Flag sa simuloval boj proti vyspelemu protivnikovi s doteraz najsilnejsou PVO obranou.. vsetky reporty z 17-1 hovorili o najtazsich podmienkach doteraz.. takze sotva tam boli aggressori len do poctu. samozrejme ze letky aggressorov su limitovane na vyzbroj ktoru realne moze super nasadit... pre US Airforce momentalne nema zmysel trenovat proti 5gen stealth aggressorom, kedze ziaden protivnik nema v operacnom pouzivani 5gen stroje... a 4gen skratka nemaju sancu... staci pozriet na tie F15E co sa pouzivali... slo o stroje s modernym IRST a AESA radarom... kombinacia ktorou sa nemoze pochvalit ani Su-35...

  • raziel87
    09:09 10.05.2017

    2 jj284b

    jo i ne - stačí si přečíst články z různých kanálů o starých Cope Thunder, soudobých Red Flag, Cope India i jiných cvičeních a dost často se v mnoha článcích opakuje, že podmínky byly dopředu ušité tak, aby se prověřila konkrétní taktika či inovované avionické vybavení - právě toho konkrétního stroje, který je v konkrétní době tím nejlepším v parku USAF.

    Tím nedementuji technologickou nadřazenost Raptoru a Lighteningu. Pokud by plánovači uznali za vhodné (a oni dávno uznali) ušili by podmínky tak, aby se jejich "high-end" dostal do velmi, velmi obtížné, bojové situace. Případný nezdar ale určitě nebudou křičet do světa

  • jj284b
    08:40 10.05.2017

    charlie: agresori ako target practice??? to sa deje az teraz ked musia ist proti Stealth lietadlam... ak by slo len o 4gen stroje, bolo by to uplne inac... ako target practice to vyzera prave koli schopnostiam F22 a F35

  • Charlie
    08:01 10.05.2017

    Shania: k článku o těch agresorech. Jako, chápu smysl cvičení - učit piloty kooperovat s různými typy spojeneckých letadel a jejich veliele naučit využívat schopnosti strojů maximálně efektivně, ale ti "agresoři" tam jsou jen jako "target practice" - oni nemají modré sestřelovat, oni jim mají představovat reálné cíle které umí i kousnout, když uděláte nějakou nesmyslnost.

    Docela si říkám, že by tohle zvládly specializované drony, které by dělaly to samé, koneckonců všechny ty rakety jsou stejně simulované.

    Docela by mě zajímal report ze cvičení, kde se jedna strana snaží tu druhou dostat bez nějakých výraznějších pravidel a omezení.

  • tomahawk69
    00:10 10.05.2017

    Tak, a ruská letadla se budou bát vzlétnout! Nevidelné je okamžitě zamknou!

  • Sokrates
    19:29 09.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    lukus: Prečo sa Ti zdá, že počty stíhačiek F-22 a F-35 sú, resp. budú v nedostatočných počtoch, aby mohli byť nasadené proti silným protivníkom?
    Rusko dnes môže nasadiť max. cca 250 moderných alebo modernizovaných stíhacích lietadiel (Su-30, Su-35, MiG-29SMT a MiG-31BM/BSM). V prípade Číny, ak by sme započítali všetky J-10, Su-30 a Su-35, tak tam sa tieto počty pohybujú niekde okolo 340 strojov. Stále sa však jedná len o lietadlá 4. generácie.
    USA disponuje už dnes 149 modernizovanými F-22 a cca 200 novými F-35. To je zhruba 350 technologicky oveľa vyspelejších strojov ako má akýkoľvek iný protivník. Nehovoriac o tom, že USA chce obstarať v horizonte 14 rokov celkovo 2400 kusov F-35. Obavy, že by sa nedarilo vyrábať stealth lietadlá v dostatočnom množstve sú naozaj neopodstatnené.

  • Shania
    18:25 09.05.2017

    lukus: F-22 tam není aby hazela na talibance bomby, ale když to dělá, tak shazuje naprosto stejné bomby jako zbytek strojů koalice.

    Jakým letadlem si představuješ, že nahradí tu obrovskou flotilu olítaných strojů tak aby to nebyl zbytečně drahý špás? Co by takové letadlo mělo umět?

    O kolik míň hliníku a titanu a dalších zdrojů tě bude stát výroba F-16J a nebo ASH?

    A o kolik víc těch strojů budeš potřebovat, aby jsi měl stejné schopnosti?
    A kolik víc jich budeš potřebovat aby jsi nahradil větší ztráty? o kolik víc zaplatíš za větší flotilu těch strojů + za stroje co jim budou poskytovat podporu.

    Kolik dražších stand off zbraní budeš muset koupit, aby jsi je vůbec mohl použít? Atd.

    F-22 se už nevyrábí a F-35 je "pouze" nový model kterým nahrazují ty staré.

    Sranda je, že tu drahou F-35 zvládnou vyrábět několikanásobně rychleji než ty "levné" konkurenční stroje. Už jen proto že výrobní linka bude chrlit už za nedlouho 200 strojů ročně.

  • Marthy
    18:08 09.05.2017

    Lukus-je pravda že třeba cena nových PL raket je děsivá,vzhledem k tomu že by se většinou používali (aby se snížilo riziko pro letoun-nosič) tak jak je v článku popsáno (vypálit a potom možná zaměřit),krom toho letouny Ruska a Číny mají vyspělé systémy sebeobrany letounů,klamné cíle,systémy REB.Takže spotřeba jen těch PLR by v takovém konfliktu byla ohromná.
    Nicméně,je to čirá teorie,k přímému konfliktu velmocí pravděpodobně nedojde.

  • lukus
    17:48 09.05.2017

    F-22 je technický top stejně jako F-35, otázka je použitelnost...
    Na malé cíle je to zbytečně drahý špás (ono jít proti ISIS nebo talibance, s F35 a super drahými raketami je jako zabíjet komára pozlacenou lopatou).
    Proti středně silným cílům typu Irán, KLDR, kdysi Irák je to asi správná volba, která vybuduje a udrží nadvládu ve vzduchu. (kolik je ale nutný počet letadel potřebných pro akce typu ,,Pouštní bouře" aby jich nebylo zbytečně mnoho a nevycucali rozpočet armády).
    Ale proti Rusku nebo Číně, položme si otázku? je reálné a finančně udržitelné vyrábět tyto technologické super zbraně ve velikém množství a rychle, při velmi omezených surovinových zdrojích? Při válce s supermocností bude z dostupných surovin vzácné a z vzácných nedostupné. Na konci každé války platí prohraný reparace, prohraný i vítěz musí splatit válečné dluhopisy.
    Narážím tím na fakt, že tank Tiger byl technicky a bojově na špičce, ale nemožnost ho vyrábět rychle, levně a ve velkých počtech zapříčinila porážku technicky vyspělejšího Německa (pomineme-li mnoho jiných okolností), stejně jako nedávný útok na Libyi, kdy Francie a spol. příliš rychle vyčerpávali stavy ,,chytrých zbraní" a musela pomoct USA

  • daxik
    17:42 09.05.2017

    Hm, k čomu to éro tak prirovnať. Napadá ma možno toto.

    http://zenysostylom.sk/wp-cont...

    Pričom ostatné svetové letectvo sú uhrovité stredoškoláčky 15 rokov od svojho prime time in a beauty.

  • Shania
    17:18 09.05.2017

    Civil: přilbový zaměřovač dělá to, že supluje chybějící senzor letadla, který by jinak navedl seeker střely na cíl. Takže v podstatě kam se podívá pilot, tam se podívá i seeker, což má samozřejmě limit.

    Původní archery měli limit 45 stupnu, pozdější 60 a 75.
    Aim-9X má 90 boresight a 360 s LOAN

    Jenže sidewinder je u F-22 v pumovnici, takže aby staré HMDS fungovali, musela by se střela vysunout a i tak by měla limitovaný zorný úhel.

    S datalinkem ale F-22 může odpalovat Aim-9X/AIM-120 i bez HMDS, protože má 360 pokrytí v el spektru přes AN/ALR-94 a F-35 má AN/ASQ-239 “Barracuda”, DAS a přes fuzi a datalinky jakýkoliv jiný senzor v okoli schopný poskytnout dostatečné rozlišení a nevyžaduje, aby se pilot díval na cíl přes HMDS.

    Taky se dá říct, že raptor je jeden z posledních strojů co HMDS potřebuje, protože by vůbec neměl bojovat způsobem, kde by ji potřeboval.

    Tady je parádní pohled na to jak se cítí agresoři, když jdou proti mixu 4 a 5 gen strojů.

    https://theaviationist.com/201...

    --------------

    Jinak HMDS měli amici už na F-4J v na začátku 70 let. Jenže tenkrát to bylo jako mnoho jiných systému co pak znovuobjevil někdo jiný jako nadbytečný. Izrael na základně know how těch firem pak měl "vlastni" HMDS v 85-86

    Spoj si to s AIM-95 Agile...

    nj ale najednou "všichni" na zapadě čuměli že rusové mají mig-29 s HMDS a Archer....

  • Dundee
    17:05 09.05.2017

    Marthy:
    Myslím, že větší roli zde hraje náskok, který USA získaly díky 2. sv. válce.

  • Civil
    16:48 09.05.2017

    RiMr71: cetli jsme stejny clanek? Teprve ted maji F-22 dostat prilbove zamerovace, aby dokazaly to, co umi MiG-29 uz 30 let!

  • Shania
    16:38 09.05.2017

    tady je vidět nárůst obálky AIM-9X block II, o proti 9M a pak v různých režimech LOBL, LOAL, LOAL + D/L

    https://www.dropbox.com/s/xkrg...

  • Marthy
    16:30 09.05.2017

    RiMr71-nebude to třeba tím že vojenský rozpočet USA je desetkrát vyšší než rozpočet armády Ruska?

  • RiMr71
    15:50 09.05.2017
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    ...neskutečné... éro které bylo zavedeno do výzbroje před DVANÁCTI lety, několik let se už nevyrábí a i dnes mu konkurence z Ruska či Číny (EU vůbec nic) "konkuruje" nesmělými prototypy. A dále se v rámci modernozací zlepšuje.
    Jsem moc zvědavý na jeho nástupce...