Novodobý Land Rover Defender bude sloužit u české policie

Novodobý Land Rover Defender bude sloužit u české policie
Land Rover Defender / DP (Zvětšit)

Před krátkým časem společnost Dajbych představila demonstrátor vozu Land Rover Defender, který je předobrazem vozů, jež dostane Policie České republiky. Půjde o desítky kusů, přičemž v podobné konfiguraci je tento typ nabízen i armádě a dalším potenciálním uživatelům.

V nedávném výběrovém řízení na 30 terénních automobilů pro Policii České republiky uspěla společnost Dajbych s typem Land Rover Defender 110 nové generace. Cena dodávky přesahuje 65 milionů korun s DPH. S předstihem tato plzeňská firma médiím představila demonstrátor Defenderu, který z velké části odpovídá provedení, jež dostane policie. Vůz chce totiž nabídnout i dalším bezpečnostním složkám, různým institucím, které potřebují výkonné off-roadové vozy a také armádě.

Nové Defendery nebudou prvními Land Rovery u české policie, už dříve například firma Dajbych dodala republikové i vojenské policii vozy nejnovější generace Land Rover Discovery. Firma se na úpravy i projektování speciálních terénních vozidel specializuje už desítky let. Asi nejznámější její počin v této oblasti z poslední doby jsou vojenské speciály rodiny Gepard na podvozku Toyota, které představují možnou náhradu starých Land Roverů Defenderů Kajman u speciálních a výsadkových jednotek AČR.


Land Rover Defender; větší foto / DP

Z hlediska uživatelského je pro policii i další potenciální provozovatele určitě přínosný fakt, že je nový speciální Land Rover Defender česko-slovenských výrobkem. Jak známo nová generace Defenderu se vyrábí ve slovenské Nitře, úpravy pro speciální účely pak provádí firma Dajbych ve spolupráci s dalšími českými firmami. Díky tomu bude mít česká policie zajištěný bezproblémový servis a například dodávky náhradních dílů či logistika nebudou narušeny brexitem. To, že je Land Rover Defender česko-slovenským výrobkem, může také napomoci společným nákupům pro české a slovenské ozbrojené a bezpečnostní složky v budoucnu, což se samozřejmě vždy promítá do snížení pořizovacích i servisních nákladů.

Představený demonstrátor Defenderu pro policejní a armádní použití je výchozím základem, který lze přizpůsobovat podle specifických potřeb provozovatelů. Jde o jednoduchý a praktický automobil, který na rozdíl od starého Defenderu poskytuje i vysokou bezpečnost pro posádku a dobré jízdní vlastnosti nejen v těžkém terénu, ale i na běžných silnicích. Nový Defender se také od starého liší použitím moderní hliníkové karosérie, která podle výrobce poskytuje až třikrát vyšší torzní tuhost při nižší hmotnosti. Rovněž se vyznačuje velkou odolností vůči korozi. Během vývoje britský Land Rover své Defendery nové generace testoval a trápil během milionů kilometrů na různých površích a cestách, včetně písečných dun v Dubaji nebo ve zrádných zatáčkách pověstného Nürburgringu v teplotách od –50 do +50 stupňů Celsia.


Land Rover Defender; větší foto / DP

Představený český demonstrátor se od budoucích vozů pro českou policii liší jen v některých prvcích výbavy a také použitým motorem. Na výběr jich je totiž několik, předváděcí vůz má konkrétně pod kapotou řadový vznětový šestiválec D200 o objemu 3 l s výkonem 147 kW a maximálním točivým momentem 500 Nm. Čeští policisté dostanou vozy s šestiválcem D300 o výkonu 221 kW a maximálním točivým momentem 650 Nm. Vedle nich lze Defender opatřit ještě šestiválcovým dieselem D250 o výkonu 183 kW a dále třemi benzínovými motory – P300, P400, P525 – a jedním mild-hybridem P400e. P300 je čtyřválec o výkonu 221 kW a max. točivém momentu 400 Nm, v případě P400 jde o šestiválec o výkonu 294 kW s max. točivým momentem 550 Nm a P525 je vidlicový osmiválec o výkonu 386 kW a max. točivém momentu 625 Nm. P400e kombinuje dvoulitrový čtyřválec s elektromotorem a má celkový výkon 297 kW s max. točivým momentem 640 Nm.

Pohyb v terénu Defenderu usnadňují velké nájezdové a přechodové úhly – 37,5°/28°/40° – a světlá výška 291 mm, díky ní může Defender překonávat broděním vodní překážky s hloubkou až 90 cm. Disponuje i systémem Terrain Response včetně redukční převodovky a uzávěrek mezinápravového a zadního diferenciálu. Pro službu u bezpečnostních složek a armády jsou také velmi důležité parametry tažení přívěsů a nosnost střechy. Defender může tahat bržděné přívěsy až do hmotnosti 3,5 t a střecha zvládá statické zatížení 300 kg, dynamické pak 168 kg.


Land Rover Defender; větší foto / DP

Demonstrátor má oproti standardním Defenderům několik změn. Z těch nejviditelnějších jde například o naviják Warn Zeon 10-S (4500 Kg) se syntetickým lanem zabudovaný do nárazníku, zvýšené sání motoru, terénní pneumatiky Cooper AT na plechových discích, barva NATO green a výstražná zvukové a světlená zařízení. Vůz dostal také masivní tažná oka na přídi a zádi, kolejnicový systém v zavazadlovém prostoru, střešní nosič se světelnou LED rampou, snadno omyvatelné potahy sedadel, nechybí ani výsuvný žebřík a vnější boční nosič vybavení.

Defender je v současné době dodáván ve dvou verzích – 90 a 110, další by mohly časem následovat. Pro obě verze karosérie se nabízí několik konfigurací s různými počty sedadel. Nový Defender disponuje možností instalovat dopředu mezi sedadlo řidiče a spolujezdce třetí pomocnou sedačku. Třídveřový Defender 90 tedy dokáže dopravit až šest osob (tři vpředu a tři vzadu), zatímco do pětidveřové varianty Defender 110 lze umístit ještě dvě další sedadla do zadního prostoru, což poskytuje možnost vézt sedm až osm osob. Druhou řadu sedadel lze samozřejmě demontovat, a proto může vůz sloužit k transportu nákladů, které mohou mít teoreticky objem až 1,5 m3 pro Defender 90, resp. 2,3 m3 pro Defender 110.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota

Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu ...

Klasická Toyota Land Cruiser jako náhrada Land Roveru Defender a UAZu?

V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to ...

Land Rover Defender: legenda se znovu hlásí do služby

Ministerstvo obrany ČR dne 23. prosince 2019 zastavilo výběrové řízení na zakoupení nových osobních ...

Pick-upy pro Armádu ČR: Toyota Hilux vs. Isuzu D-Max

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) za maximálně dvě miliardy korun (včetně DPH) pořídí 1200 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • fotr
    19:20 16.04.2021

    Moc to nechápu, tato značka v poslední době nemá co do kvality dobré renomé a případné opravy těch hliníkových kastlí jsou neskutečně drahé, stejně jako i běžný servis. Také ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Moc to nechápu, tato značka v poslední době nemá co do kvality dobré renomé a případné opravy těch hliníkových kastlí jsou neskutečně drahé, stejně jako i běžný servis. Také zvolený motor mě přijde zbytečně výkonný, budou si v tom rozbíjet čumáky.
    Skrýt celý příspěvek

    • flash666
      18:40 18.04.2021

      zbytecne vykonny... ok :D rofl

      zbytecne vykonny... ok :D rofl

  • Avtomat
    10:38 16.04.2021

    Bomba článok.
    Trepať o nejakej česko-slovenskej spolupráci na základe kúpi až 30!!!! kusov osobných vozidiel. Smiešne. Pre ten výrobný závod to je absolútne nič, oni sa pohybujú v ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Bomba článok.
    Trepať o nejakej česko-slovenskej spolupráci na základe kúpi až 30!!!! kusov osobných vozidiel. Smiešne. Pre ten výrobný závod to je absolútne nič, oni sa pohybujú v rádovo úplne iných číslach.
    A ešte k tomu tvrdiť že sa jedná o jednoduché vozidlo. Absurdné vzhľadom na dobre zdokumentované a pretrvávajúce problémy so spoľahlivosťou.
    Tento článok je inzercia a takto aj mal byť označený.
    Skrýt celý příspěvek

    • faraonamumu
      11:16 16.04.2021

      Vy už jste nějakou označenou inzerci na AN viděl? Tady se vyskytuje jen označení Redakce AN :D

      Vy už jste nějakou označenou inzerci na AN viděl? Tady se vyskytuje jen označení Redakce AN :D

  • Sidon
    03:18 16.04.2021

    Vzhledem k proslule spolehlivosti LR ma PCR doufam perfektne osetreny servis vc. nahradnich vozidel. Nabizet neco podobneho armade se blizi pokusu o zaskodnictvi.

    Vzhledem k proslule spolehlivosti LR ma PCR doufam perfektne osetreny servis vc. nahradnich vozidel. Nabizet neco podobneho armade se blizi pokusu o zaskodnictvi.

  • lemkin
    18:58 15.04.2021

    Jsem zvedavej kdy to zase nějakej tlustoch naboura jako to BMW i8.

    Jsem zvedavej kdy to zase nějakej tlustoch naboura jako to BMW i8.

    • flanker.jirka
      16:14 16.04.2021

      :-) to byl šerfi Wiggum

      :-) to byl šerfi Wiggum

  • cejkis
    16:35 15.04.2021

    Jako daňového poplatníka mne hřeje u srdce, že si policie místo dalších Amaroků koupí luxusní auta s koženými sedačkami. Při pohledu na aktuální rozpočet ČR jsem pro kožené a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jako daňového poplatníka mne hřeje u srdce, že si policie místo dalších Amaroků koupí luxusní auta s koženými sedačkami. Při pohledu na aktuální rozpočet ČR jsem pro kožené a vyhřívané sedačky také u pásových vozidel AČR. Doporučuji poptat pro Lynx také kůží obšitou desku řidiče. Přeci nebude AČR pozadu.
    Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      20:28 15.04.2021

      Z nějakého, mě záhadného důvodu, tady na AN vychází více než dost článků propagující nové Defendery ke všemu možnému. Jsou prý pro armádu lepší než "pick-upy" atd. Logicky by měli ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Z nějakého, mě záhadného důvodu, tady na AN vychází více než dost článků propagující nové Defendery ke všemu možnému. Jsou prý pro armádu lepší než "pick-upy" atd. Logicky by měli přikoupit další Amaroky, ale předpokládám, že lobby dokáže k PČR nějaký počet Defenderů procpat. Malá domů se vždycky hodí...
      Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      20:50 15.04.2021

      Amarok se v EU uz neprodava.

      Amarok se v EU uz neprodava.

  • Rase
    15:35 15.04.2021

    Za kus je to myslím dvojnásobná cena než co platí armáda za Hiluxy, takže...

    Za kus je to myslím dvojnásobná cena než co platí armáda za Hiluxy, takže...

    • cejkis
      16:42 15.04.2021

      Porovnávat pracovní Hilux s luxusním Roverem? Na fotkách raději zakryli sedačky :-)))

      Porovnávat pracovní Hilux s luxusním Roverem? Na fotkách raději zakryli sedačky :-)))

      • Miroslav
        16:59 15.04.2021

        Nie žeby človek tým policajtom nedoprial ale zase sú v práci a nie na rekreácii aby daňoví poplatníci im platili nejaký luxus pre ich prdele.

        Nie žeby človek tým policajtom nedoprial ale zase sú v práci a nie na rekreácii aby daňoví poplatníci im platili nejaký luxus pre ich prdele.

      • Horny
        11:36 16.04.2021

        Technicky je to pravda, ale tento nový "Defender" vlastně nijak zvlášť luxusní auto není.
        Samotnou firmou je propagován hlavně jako teréňák a konkurent aut právě ze segmentu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Technicky je to pravda, ale tento nový "Defender" vlastně nijak zvlášť luxusní auto není.
        Samotnou firmou je propagován hlavně jako teréňák a konkurent aut právě ze segmentu Hilluxů, Land Cruiserů atd. (což je dost na hraně, nebo spíš za hranou regulérní lži).

        Je to jedna z mnoha problematických věcí na tomhle autě na které upozorňují jak laici, tak i kritici z řad odborné veřejnosti: https://www.autoforum.cz/preds...

        Stručně shrnuto: Není to off-road, ačkoli je tak propagován. Není to tak úplně pracovní auto, ačkoli je primárně pro tento sektor zamýšleno. Není to luxusní auto, ačkoli cenově se luxusním autům vyrovnává.
        Kdo má prachy na "Defendera", ten si raději koupí buď nějaký jiný, opravdu luxusní Land Rover, nebo ušetří a koupí si opravdový pracovní nástroj za skoro poloviční cenu. Z tohoto pohledu to auto vůbec nedává smysl.

        Osobně jen doufám, že se tento nesmysl nepodaří protlačit do AČR. To by byly jednoznačně vyhozené peníze.
        Skrýt celý příspěvek

  • apache
    15:04 15.04.2021

    Kamarád automechanik jak slyší "Nový LR Defender" tak se hned oklepe a začne nadávat.

    Kamarád automechanik jak slyší "Nový LR Defender" tak se hned oklepe a začne nadávat.

    • Flader
      07:40 16.04.2021

      Kamarát mal už nový Defender na dielni, alebo sa trasie "preventívne"?

      Kamarát mal už nový Defender na dielni, alebo sa trasie "preventívne"?

  • CerVus
    13:55 15.04.2021

    Hlavně ať zůstane jenom u té PČR. Stačilo, že se AČR s LR spálila už 2x.

    Hlavně ať zůstane jenom u té PČR. Stačilo, že se AČR s LR spálila už 2x.

    • SYN_
      23:46 18.04.2021

      A to ještě předchozí generace nebyla taková hrůza napucovaná...

      A to ještě předchozí generace nebyla taková hrůza napucovaná...