Nový americký bojový dron Mojave

-
13. 12. 2021
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká firma General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) ve čtvrtek představila nový bojový dron Mojave. Jde o dron pro střední výšky s dlouhou výdrží MALE (Medium Altitude Long Endurance), podobně jako je MQ-9 Reaper od stejné firmy.
Mojave, stejně jako byl dříve dron MQ-1C Grey Eagle, je čistě soukromým projektem firmy GA-ASI. Letové zkoušky probíhají od léta. Zatím se neví o oficiálním zájmu ze strany amerických ozbrojených sil nebo zahraničních zákazníků. Podle GA-ASI se ale rýsuje hned několik potenciálních obchodních příležitostí.
„Jsme hrdí, že můžeme nové mimořádné schopnosti přinést do firemní řady dronů Predator,“ řekl generální ředitel GA-ASI Linden Blue. „Poskytujeme pozemním silám vytrvalý a ozbrojený hlídkový dron, který dokáže rychle doplňovat munici na strohých místech v blízkosti bojové zóny. Tento revoluční design, založený na 7 milionech letových hodin zkušeností s drony, zvyšuje možnosti expedičního nasazení – díky tomu Mojave skutečně mění pravidla hry.“
Mojave využívá avioniku a systém řízení letu z dronů MQ-9 Reaper a MQ-1C Grey Eagle-ER. Robustní konstrukce dronu ale cílí na schopnost krátkého vzletu a přistání STOL (Short-TakeOff and Landing) z neupravených vzletových drah.
Mojave
Dron pohání turbovrtulový motor Rolls-Royce M250 o výkonu 335 kW. Letoun dokáže letět až 25 hodin na průzkumné misi nebo až deset na bojové (s 12 střelami Hellfire) – záleží ale na délce vzletové dráhy (viz infografika níže). Jde tedy o výrazně nižší letovou výdrž oproti dronům Reaper (až 42 hodin) – je to ale cena za vyšší nosnost munice a nezávislost na dobře vybavených letištích.
Dron údajně při testech dokázal odstartovat ze 150 metrů dlouhé dráhy (ale není jasné, s jakou zátěží), což umožňuje operace z výsadkových lodí třídy Wasp a America. V čisté konfiguraci (zřejmě i s menším množství paliva) pak údajně ke vzletu stačí 80 až 120 metrů. Pro přistání na letadlových lodích se hodí i pádová rychlost dronu Mojave, která je pouze 80 kilometrů za hodinu.
Právě pro obojživelné operace, které se vedou na relativně krátkou vzdálenost, nižší výdrž ve vzduchu nemusí vadit. Stejně tak Mojave dokáže operovat z předsunutých základen posetých po ostrovech v Indo-Pacifiku.
Takticko-technická data dronu Mojave; větší foto / Foto: General Atomics Aeronautical Systems, Inc
GA-ASI chce také uspět v programu Armed Overwatch amerického velitelství pro speciální operace SOCOM (U.S. Special Operations Command). Velitelství poptává 75 pilotovaných turbovrtulových letadel pro průzkumné a úderné mise. GA-ASI místo pilotovaných letadel nabízí svůj dron Mojave.
Větší a robustnější křídla dronu Mojave unesou velké množství munice. Užitečná nosnost je 1633 kg a Mojave pojme až 16 střel Hellfire nebo podobných střel.
Pro porovnání – MQ-9 Reaper má sedm závěsných bodů, z toho šest po křídly. Pod závěsný bod pod křídlem nejblíže k trupu lze zavěsit munici o hmotnosti do 340 kg, typicky pumu GBU-12 Paveway II (230 kg) nebo GBU-38 JDAM (230 kg). Prostřední závěsník zvládne zátěž 170 kg, což odpovídá dvěma střelám Hellfire. Vnější závěsníky (32 kg) nejsou prakticky využívány.
Ovládání dronu Mojave se děje přes notebook a satelitní spojení. GA-ASI systém označuje jako SC2 (Scalable Command and Control); větší foto / Foto: General Atomics Aeronautical Systems, Inc
Naopak na vnitřní závěsné body dronu Mojave lze umístit munici o hmotnosti 300 kg, na prostřední také 300 kg a na vnější 159 kg. Trupový závěsník unese 227 kg. To odpovídá dvojnásobné nosnosti zbraní oproti Reaperu. GA-ASI také vyzdvihuje schopnost rychlého přistání a doplnění munice.
Mojave lze přepravit pomocí letadla C-130 Hercules. Po opuštění letadla čtyřčlenný tým připraví dron Mojave na bojovou misí do 90 minut. Podle tiskových materiálů se zdá, že pouze s vybavením a palivem, které je dopraveno pomocí C-130, může Mojave provádět osm hodin dlouhé průzkumné mise a tři hodiny dlouhé bojové mise.
Mojave lze osadit sadou senzorů zahrnující elektrooptický / infračervený senzor (EO / IR), radar se syntetickou aperturou / indikátor pozemního pohybu (SAR / GMTI) či systém pro signální zpravodajství (SIGINT) pro podporu pozemních nebo námořních misí.
Podle GE-ASI dron pro automatický vzlet a přistání používá mimo jiné EO / IR senzory. Skrze elektrooptické senzory systém řízení letu Mojave „pochopí“ tvar, povrch a velikost přistávací dráhy a automaticky se navede na přistání. Podobnou schopnost má nově také MQ-9 Reaper.
Zdroj: Defense News, GA-ASI
Související články
Válka dronů: MQ-9 Reaper získá zbraně vzduch-vzduch
Americké letectvo (USAF) letos vyřadí z výzbroje ikonická bezpilotní letadla MQ-1 Predator. ...
-
13.03.2018
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
Rodina víceúčelových dronů Heron
Na základě pozitivních zkušeností s první generací taktických UAS (Unmanned Aircraft Systems) začali ...
-
02.12.2020
-
16 komentářů
-
Komerční sdělení
Drony pro Armádu ČR: Heron vs. Tactical Heron
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) hodlá v letech 2023 až 2027 získat taktické bojové drony za 1,5 ...
-
08.10.2020
-
109 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruský Predator: První bojové drony Orion pro ruskou armádu
Na konci minulého měsíce ruské ministerstvo obrany oficiálně převzalo první bojové bezpilotní ...
-
10.11.2020
-
82 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Off topic. Britský eurofighter typhoon zostrelil v Syrii dron. Raketou AIM-132 ASRAAM. Sú tu zároveň dve prvenstvá. Prvý krát bola táto strela použitá v boji a pravdepodobne ide o ...Zobrazit celý příspěvek
Off topic. Britský eurofighter typhoon zostrelil v Syrii dron. Raketou AIM-132 ASRAAM. Sú tu zároveň dve prvenstvá. Prvý krát bola táto strela použitá v boji a pravdepodobne ide o prvý zostrel nepriateľského lietadla britskou stíhačkou od vojny o Falklandy…
http://www.opex360.com/2021/12... Skrýt celý příspěvekProč v článku chybí cestovní nebo maximální rychlost? ;-) Možná je to proto, že křídla jsou již opticky na hony vzdálená štíhlým a efektivním křídlům moderních větroňů. Jako by je ...Zobrazit celý příspěvek
Proč v článku chybí cestovní nebo maximální rychlost? ;-)
Možná je to proto, že křídla jsou již opticky na hony vzdálená štíhlým a efektivním křídlům moderních větroňů. Jako by je tam narychlo připlácli z nějaké postarší cessny.
Odhaduji letoun se bude plazit jen někde okolo 100-150 km/h.
To je původní konstruktér reaperu už u konkurence, když někdo použil jeho zkrácený trup a ta úplně nejtrapnější možná křídla?
Podle mě je to jen pokusný experiment bez reálné šance na uchycení.
Hlavně nechápu, proč to chce zde spousta lidí hned cpát české armádě, když o tom netuší ani ty nejzákladnější údaje.Skrýt celý příspěvekSkôr než toto by ma viac zaujímalo, ako je možné že us army nezaviedla Sea Avengera, pritom sa jedná skoro o skynet-dron, iné štáty by ho brali všetkými desiatimi.
Skôr než toto by ma viac zaujímalo, ako je možné že us army nezaviedla Sea Avengera, pritom sa jedná skoro o skynet-dron, iné štáty by ho brali všetkými desiatimi.
Pěkný stroj, ale jestli se dostane do výzbroje některé armády se uvidí. Osobně soudím, že se jedná spíše o demonstrátor, pro USMC nebo USNavy, které díky změně doktríny v Pacifiku ...Zobrazit celý příspěvek
Pěkný stroj, ale jestli se dostane do výzbroje některé armády se uvidí.
Osobně soudím, že se jedná spíše o demonstrátor, pro USMC nebo USNavy, které díky změně doktríny v Pacifiku budou podobné stroje využívat více. A pokud je to osloví tak se postupně bude řešit i ten omezený dolet a vytrvalost ve vzduchu.Skrýt celý příspěvekJak budou řešit omezený dolet nebo vytrvalost ve vzduchu?
a) Vzlétnou prázdní a beze zbraní a natankují se a dovyzbrojí ve vzduchu?
b) Použijí jiný letoun? ;-)Jak budou řešit omezený dolet nebo vytrvalost ve vzduchu?
a) Vzlétnou prázdní a beze zbraní a natankují se a dovyzbrojí ve vzduchu?
b) Použijí jiný letoun? ;-)No já vám nevím. Možná nyní v Oblasti 51 klonují E.T. Mimozemšťana, který dokázal lítat i na kole. Stačilo jen věřit. Tak mu tam nainstalují pohodlnou kukaň a tím zvýší jak ...Zobrazit celý příspěvek
No já vám nevím.
Možná nyní v Oblasti 51 klonují E.T. Mimozemšťana, který dokázal lítat i na kole. Stačilo jen věřit. Tak mu tam nainstalují pohodlnou kukaň a tím zvýší jak nosnost, dolet tak vytrvalost.
Heleďte se.
Na blbou otázku, blbá odpověď.Skrýt celý příspěvekI na chytrou otázku lze poskytnout blbou odpověď. Ale naštěstí vidím, že jsme se v základu shodli. Řešením je jiný letoun, tedy za b). ;-) Co je na otázce, jak vyřešit "později" ...Zobrazit celý příspěvek
I na chytrou otázku lze poskytnout blbou odpověď. Ale naštěstí vidím, že jsme se v základu shodli. Řešením je jiný letoun, tedy za b). ;-)
Co je na otázce, jak vyřešit "později" omezený dolet nebo vytrvalost, blbého?
Snad jen to, že odpovědi jsou většinou z říše sci-fi.
Můžeš zkoušet něco na první pohled něco méně nereálného, např. zvětšit objem palivových nádrží.
To ale pak klesne rychlost a zvětší se minimální vzletová a přistávací dráha. Naopak vzroste pádová rychlost. A nakonec se velmi brzy dostaneš na limit, kdy je pádová rychlost vyšší než cestovní, nebo dokonce maximální.Skrýt celý příspěvekBlbého je na tom to, že já jí třeba vůbec neřeším :-) Jasně jsem psal, že považuji tento stroj za demonstrátor nic víc nic míň. A je to demonstrátor nejspíše cílený pro USMC, která ...Zobrazit celý příspěvek
Blbého je na tom to, že já jí třeba vůbec neřeším :-)
Jasně jsem psal, že považuji tento stroj za demonstrátor nic víc nic míň. A je to demonstrátor nejspíše cílený pro USMC, která mění doktrínu svého nasazení v Pacifiku, kde hodlá spoléhat velkou mírou na drony, ale kde zároveň bude potřebovat aby ty drony operovali z omezeného prostoru.
Jestli po tom USMC sáhne a za jakých podmínek je ve hvězdách. Jestli jim budou výkony vyhovovat nebo si specifikují jiné výkony, ale zároveň si vývoj těchto výkonů budou platit je také ve hvězdách, tak to je mi tak nějak u řiti. To je jejich boj, ne můj. :-) :-)
Já se na samém začátku vyjádřil jasně a srozumitelně a opravdu nemám potřebu nyní řešit sáhodlouhé teorie co kdyby a jak kdyby.
Takže s takovými blbými otázkami na mně vážně nechoďte :-)Skrýt celý příspěvek"Blbého je na tom to, že já jí třeba vůbec neřeším :-)" Chápu-li to správně, tak otázky, které neřešíte, nebo přesněji vyřešit neumíte, jsou blbé? Předpokládám, že pro vás blbých ...Zobrazit celý příspěvek
"Blbého je na tom to, že já jí třeba vůbec neřeším :-)"
Chápu-li to správně, tak otázky, které neřešíte, nebo přesněji vyřešit neumíte, jsou blbé? Předpokládám, že pro vás blbých otázek existuje mnoho...
Podle mě, největší blbost, která zde zazněla, byla: "A pokud je to osloví tak se postupně bude řešit i ten omezený dolet a vytrvalost ve vzduchu."
Proč? Protože se současnými technickými možnostmi daný problém vyřešit nelze.
Je to jako chtít auto, které je rychlé a silné, malé a lehké a zvládá terén a má minimální spotřebu. Prostě kombinace sporťáku, kamionu, traktoru, trabantu a bicyklu. A ten letoun je jen vychválená "multikára" s dýchavičným motorem, kde jakýmkoliv pokusem o vylepšením jedné vlastnosti, totálně zhoršíte jinou. Pokud s něčím takovým budete chtít vzlétnout z letadlové lodi, tak to bude s minimem pohonných hmot a bez výzbroje.Skrýt celý příspěvekCo třeba poděšením externí nádrže jako to má tady kolega Reaper?
https://media.defense.gov/2015...Co třeba poděšením externí nádrže jako to má tady kolega Reaper?
https://media.defense.gov/2015...
Tohle by nebylo špatné pořídit. IMHO by to dost pomohlo vykrýt (nahradit) bitevní vrtulníky a chybějící letadla. Ale to by musela být vůle :-)
Tohle by nebylo špatné pořídit. IMHO by to dost pomohlo vykrýt (nahradit) bitevní vrtulníky a chybějící letadla. Ale to by musela být vůle :-)
Překlad podstaty článku: zjistili jsme, že Reaper má malou výzbroj. Tady je nosič větší výzbroje, který je navíc o něco menší, akorát má nižší dolet. Je sice větší, než Bayraktar, ...Zobrazit celý příspěvek
Překlad podstaty článku: zjistili jsme, že Reaper má malou výzbroj. Tady je nosič větší výzbroje, který je navíc o něco menší, akorát má nižší dolet. Je sice větší, než Bayraktar, ale unese toho třikrát tolik.Skrýt celý příspěvek
Čistě teoreticky další adept pro tendr AČR. Navíc s urputností, s jakou nakupuje armáda střely Hellfire, budeme schopni po zuby vybavit přesně jeden dron :D
Čistě teoreticky další adept pro tendr AČR. Navíc s urputností, s jakou nakupuje armáda střely Hellfire, budeme schopni po zuby vybavit přesně jeden dron :D
Nejsou hellfiry out? Američané už mají náhradu né?
https://cdr.cz/clanek/zabijaci...Nejsou hellfiry out? Američané už mají náhradu né?
https://cdr.cz/clanek/zabijaci...To se týká AH 64, ne AH1. Ale stálo by za to poptat možnost integrace izraelských střel Spike.
To se týká AH 64, ne AH1. Ale stálo by za to poptat možnost integrace izraelských střel Spike.
To se týká hlavně AH-1Z. JAGM už je na ně integrovaný a teď prohýbá praktické ...Zobrazit celý příspěvek
To se týká hlavně AH-1Z. JAGM už je na ně integrovaný a teď prohýbá praktické testování.
https://www.flightglobal.com/h... Skrýt celý příspěvekskelet O JAGM se tu psalo již loni, problém je v tom, že AČR šetří na nepatřičných místech a ani nabídka DSCA z toho důvodu nebude kompletně využita tak, že pořizovat ještě ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
O JAGM se tu psalo již loni, problém je v tom, že AČR šetří na nepatřičných místech a ani nabídka DSCA z toho důvodu nebude kompletně využita tak, že pořizovat ještě cokoliv navíc bude zcela mimo finanční plány AČR.
Stačí se podívat, že se za celou dobu provozu L 159 a JAS 39 Gripen nezmohla na nic jiného než darované AIM 9 z USA a cca 24 kusů AIM 120.
Nějaká "čtveřice" AH 1Z se bude muset spoléhat na to, že se snad koupí větší počet APKWS.Skrýt celý příspěvekJAGM AČR chctí nemůže, protože ještě není ani odsouhlašená do výroby. Maximálně může projevit neformální zájem. Ke zbytku se nemá cenu vyjadřovat, zcela to opomíjí politickou ...Zobrazit celý příspěvek
JAGM AČR chctí nemůže, protože ještě není ani odsouhlašená do výroby. Maximálně může projevit neformální zájem.
Ke zbytku se nemá cenu vyjadřovat, zcela to opomíjí politickou atmosféru ČR v oněch dobách.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...