Nový český proudový letoun L-39NG absolvoval svůj první let

Nový český proudový letoun L-39NG absolvoval svůj první let
První let L-39NG / AERO Vodochody AEROSPACE (Zvětšit)

První před-sériový cvičný letoun a lehký bitevník L-39NG se sériovým číslem 7001 poprvé vzlétnul dne 22. prosince na letišti Aera Vodochody. S novou generací českého proudového letounu poprvé letěli tovární testovací piloti David Jahoda a Vladimír Továrek. V 10:38 dopoledne letoun vzlétl z ranveje, následně vystoupal do výšky 5 000 stop (více než 1500 metrů) a po 30 minutách úspěšně přistál zpět na letišti ve Vodochodech. Pokročilost letounu umožnila realizovat během prvního letu i některé vývojové zkoušky.

Dva měsíce po slavnostním představení nejnovějšího cvičného proudového letounu na Rolloutu 12. října prokázal první letoun L-39NG svou připravenost létat a zahájit certifikační zkoušky. První stroj letěl již v konfiguraci sériového letounu včetně finální verze vylepšeného mokrého křídla a vstupů vzduchu do motoru. Tento krok přiblížil Aero mnohem blíže k jeho cíli dosáhnout typové certifikace nového českého letounu do konce roku 2019.

„První let před-sériového letounu představuje významný milník, kterým vysíláme důležitý vzkaz našim zákazníkům, že jsme schopni zcela plnit své závazky a že budeme připraveni dodat první letoun našemu zákazníkovi v prvním čtvrtletí roku 2020,“ řekl president a předseda představenstva Giuseppe Giordo. Program L-39NG dál postupuje podle stanoveného plánu a díky velkému nasazení Aera, českých institucí a partnerů projektu dnes dokazuje, v jak pokročilém stádiu se nachází.

„Jako strategický partner projektu jsme pevně přesvědčeni, že tento důležitý krok ještě vice posílí důvěru celé letecké komunity v nový letoun a pomůže k tomu, aby byl tento skvělý projekt velmi úspěšný,” dodal president Omnipolu Jiří Podpěra.

L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.


První let L-39NG ze dne 22. prosince.

Tyto vlastnosti umožňují letounu L-39NG být jedinou dostupnou platformou na trhu schopnou provádět základní, pokračovací a taktický výcvik. „Letoun L-39NG letěl mimořádně dobře a zcela splnil naše očekávání z pohledu jeho stability a ovladatelnosti. Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny instalované systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající. L-39NG je zcela nový letoun a věřím, že má obrovský potenciál stát se skvělým prostředkem pro výcvik na stíhací letouny čtvrté a páté generace a že se stejně dobře uplatní i jako lehký bitevní,“ řekl testovací pilot Aera David Jahoda.

V průběhu roku 2018 oznámilo Aero uzavření obchodních dohod s prvními zákazníky. V dubnu byl představen první zákazník, kterým se stal Senegal. Následovaly portugalská soukromá společnost SkyTech a americká soukromá společnost RSW, jež Aero představilo v červenci na Farnborough Air Show ve Velké Británii. Objednávky od těchto zákazníků zajistí výrobu 38 letounů. V současnosti Aero finalizuje také smlouvu s domácím zákazníkem, kterým je státní firma LOM Praha poskytující výcvik pilotů, a pokračují slibná jednání i s dalšími zahraničními zákazníky.

Projekt letounu L-39NG je podporován českými státními finančními institucemi, Českou exportní bankou a pojišťovací společností EGAP.


Piloti – zleva David Jahoda a Vladimír Továrek / AERO Vodochody AEROSPACE

L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk--sharingovým programům.

OMNIPOL
OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn“. Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Redakčně upraveno

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Nesher
    11:53 04.01.2019

    Na příštím zasedání vlády se bude mimo jiné projednávat i pořízení L 39 NG pro potřeby CLV LOM.

    https://apps.odok.cz/djv-agend...

    • Nesher
      16:35 04.01.2019

      A už jsou známy podrobnosti: 4 kusy L 39 NG za cenu 1,1 mld. Kč, a to včetně desetileté technické podpory, tj. cca 10,7 mil. € za kus.
      https://www.novinky.cz/domaci/...

  • pks_
    13:53 26.12.2018
    Oblíbený příspěvek

    Když porovnám L39NG a M-345, tak mají stejný motor, L39NG má o metr větší rozpětí, je o 100kg lehčí a unese o 1250kg více. Stoupavost a dostup má podle wikipedie M-345 lepší. M-345 měla první vzlet před 2 lety.
    Snad L39NG v konkurenci uspěje. Mohli bychom udělat nějaký výměnný obchod se Slovenskem, aby se trochu rozšířili ...

  • MtCorbiere
    21:27 25.12.2018

    Moc děkuji za upravení komentářů. :)

  • Larry
    09:59 25.12.2018

    S tímhle letadlem mám docela problém.
    Protože to je naprosto bez výběrového řízení, utkání v regulerní soutěži s Aeromacchi M-346, Hongdu...... by to tak jisté Aero nemělo.
    Kecy a podpožře domácího průmyslu jsou naprosto nemístné, žádné slitování!!
    Za své peníze to nejlepší.
    A shodou okolností do toho začali tlačit se stejnými kecy politici.
    Masivní PR, předváděčka a recepce. Když už píší i imatrikulaci 7001,
    tak na snímku nemusí být 0475, že...
    Co sakra politickou reprezentaci k souznění o výhodách Aera vede??
    Asi mají každý za domem privátní hangár, kde soukromě mají každý takové jedno 39NG aby si mohli ověřit jeho kvality :-)))
    Tohle letadlo s manažerem vy-outovaným z Alenie mělo být před 10ti lety už na trhu.
    38 letadel - objednávky není mnoho, to je tak na hranici rentability.
    Dokud nejsou závazné objednávky, nelze věřit ničemu.
    Kromě několika vyjímek ala Portugalsko to jsou africké státy alias Senegal, kde o jejich schopnosti zaplatit lze úspěšně pochybovat.
    Tamní manažeři si neuvědomují, že původní L-39 byly do "rozvojových zemí" dodávány jako podpora tamních režimů za opravdu mrzký peníz.

    • Mossback
      10:23 25.12.2018

      Vy asi nebudete mít problém jen s tím letadlem, že... Ohledně čísel 7001/0475 - je rozdíl mezi číslem sériovým a evidenčním.

      • 00:42 26.12.2018

        Problém máte Vy. A neznalost neomlouvá.
        Evidenčka 0475 by mělo být poslední čtyřčíslí výrobního, tedy sériového čísla.
        Tak to bylo ještě před pár lety u všech armádních letadel a vrtulníků.
        nikdy by jste nenašel posloupnou řadu 0001 - 9999.
        Jinak mezi 7001 a 0475 je docela rozdíl, že?? Mám sice 2D na každém oku, ale uši dobré a rádio naladěné na 133,075MHz :-)

        • Mossback
          14:36 27.12.2018

          Prototyp L-39NG není armádní letoun, takže vaše úvaha není relevantní. "První předsériový cvičný letoun a lehký bitevník Aero L-39NG ev. č. 0475 (sériové číslo 16-7001) poprvé vzlétnul v sobotu 22. prosince na letišti Aera Vodochody." czechairforce.com

          • 18:09 27.12.2018

            Dobře, když je civilní, proč není zapsaný v rejstříku jako OK-xxx???
            A používá vzor vojenské imatrikulačky???
            No jaký pán, takový kmán...no a u uživatele CLV mě nic nepřekvapuje. Protože:
            Instruktory vrtulníkového létání jsou bývalí příslušníci 34. zSpecL piloti - Umlauf, Duchan, Hladík, Jančík a palubní technik Rumpli. Specialita státního podniku: Bývalí příslušníci 34. zSpecL kteří odešli do zálohy, pobírají výsluhu ale nadále létají ty samé vojenské vrtulníky jako civilové. Civilní průkazy způsobilosti ale nevlastní.

            No, my ale nejezdíme bez ŘP, že???

        • Starlight
          19:28 27.12.2018

          Problém máš Ty. A neznalost neomlouvá. A registruj se, než odpovíš!

          Když tomu nerozumíš, tak tolik nekřič, ale raději se slušně zeptej. Vojenské letadla se zapisují do vojenského leteckého rejstříku, který spravuje Odbor dohledu nad vojenským letectvím (ODVL) Ministerstva obrany ČR. Ta přiděluje poznávací značku. V podstatě to je definice - letadlo zapsané ve vojenském leteckém rejstříku = vojenské letadlo/vojenská technika, bez ohledu na to, jaký typ to je.

          1)
          Majitelem a provozovatelem vojenského letounu v ČR nemusí být jen organizační složka státu (tedy MO/Armáda České republiky), ale i jiné právní subjekty jako je státní podnik LOM Praha s.p (pod nějž spadá CLV Pardubice) nebo soukromý podnik jako je AERO Vodochody AEROSPACE a.s. nebo Evektor, spol. s r.o.

          Proto Aero může být majitelem a provozovatelem vlastních L-159 s vojenskou poznávací značkou, nebo může být provozovatelem (zálety, zkoušky,..) desítek L-39, L-59, L-159, které patří MO/AČR, vládě Iráku a dalším atd. a létají v ČR s českou vojenskou poznávací značkou.

          Proto Evektor může vlastnit a provozovat prototyp letounu EV-55 s vojenskou poznávací značkou. Proto LOM Praha/CLV provozují L-39C v majetku MO ČR, nebo vlastní a provozují vrtulníky Enstrom 480B-G oboje s vojenskou poznávací značkou.

          2)
          Jak už bylo napsáno první prototyp letounu L-39NG má sériové číslo 16 7001 (je nastříkáno na SOP). V Aeru si to interně zkracují na 7001. To použili i při slavnostním roll-outu. Před prvním vzletem si nechali letoun zapsat do vojenského leteckého rejstříku a státní úřad OVDL MO ČR jim přidělil poznávací značku 0475. Nikoliv 7001, jak byla dosavadní tradice. Toť vše, konec příběhu.

          • balm
            13:05 28.12.2018

            Technická. Pokud přihlášený uživatel nemůže reagovat, ačkoliv bez přihlášení je reakce možná, potom je jisté, že si vybere reakci bez přihlášení.

          • Larry
            17:11 28.12.2018

            trochu slušnosti:
            ad1) je mne samozřejmě známo. nemusíš mne poučovat. Uvedené info mne jsou dostatečně známé.
            Nakonec pamatuji na odboru vojenského letectví MO ještě pana Švarce, jak přiděloval callsigns z té jeho staré zamaštěné knihy....
            ad2) nemusíš opisovat co bylo napsáno výše. Poslední 4 číslice....
            a nejenom Aero si zkracuje, je nesmysl. Je to zaběhnutý systém celá desetiletí v ČR, ČSFR, ČSSR...
            Jen tak mimochodem
            https://www.podnikatel.cz/zako...
            ze zákona vojenský letecký rejstřík není veřejně přístupný, přesto tady padla info, že byl před prvním vzletem zapsán. (Také nemusel...mohl mít civilní imatrikulaci OK atd....nebyl by to jediný případ, nebo mají 2 prototypy pro zkoušky???) podle výše uvedeného ODVL postupoval dost nestandartně. V případech CASA, Mi-35/171... všude dal poslední 4 číslice sériového čísla do imatrikulace.
            Ty máš do rejstříku přístup?? Jak jsi k takovou info získal, že ji tady dáváš jako 100% ?

          • Starlight
            22:25 28.12.2018

            @ Larry

            Aha! Tak to jsi byl ty, kdo tu opakovaně odpovídá, aniž by se přihlásil nebo jinak uvedl svoje jméno.

            Nevím, co očekáváš od anonymního diskusního fóra. Že budu jako ty jmenovat konkrétní jména lidí bez jejich souhlasu? Ber to tak, že v ČR republice pracují tisíce lidí ve vojenském i civilním letectví (výrobci, provozovatelé, úřady, …). Stačí znát ty správné a řeknou ti to samé, co jsem napsal. Pokud je neznáš, tak na OVDL to pamatuješ a dokonce si tam osobně byl. Tak se tam stav nebo si tam zavolej a určitě ti to rádi řeknou, jak to bylo s tou poznávací značkou. Všichni jsou v pohodě, jenom ty, s tím máš z nějakého důvodu nepřekonatelný problém.

            Přestože tady teď tvrdíš jak je ti všechno známé, tak se jich prosím také zeptej na rozdíly mezi vojenským a civilním letectvím v ČR a proč cvičné proudové letouny a lehké bitevníky z Aera nemají poznávací značku OK-xxx. Z toho, co jsi dosud napsal, na mě zatím působíš, že tady jen plácáš páté přes deváté a při tom ti nejsou jasné základy způsobilosti v letectví.

            Taky nevím, co ti v Aeru udělali, ale toto není první příspěvek, kdy se o nich vyjadřuješ ne moc uctivě, ale přitom tvé znalosti jsou bohužel jen úrovni bájí a pověstí z nějaké hospody.

          • Larry
            20:40 29.12.2018

            Jo pamatuji ty kecy manažerů Aera, jak budou "vyrábět nová letadla" a to co je, je nezajímá. Takovými kecy nás oslňovali v 90tých letech.
            Kdyby jsem to na vlastni uši neposlouchal a oči neviděl, bylo by mne to šumák.
            Nedokázali zajistit ani pyrotechniku, nebyly URM-1, POPky potom už ani agregáty DV-2 ale keců a slibů pořád plno.
            Ne všichni po světě jim to "sežrali" Vojákům v Bangladeši došla trpělivost a nakoupili jinde. Tam Aero s jejich přístupem dolétalo.
            Poslední rozumný business Aera, byl prodej do Alžíru v půli 90tých let.
            Aero, oddělení OTS mělo v 90tém roce 70 zaměstnanců, před 5ti lety ani ne 30. Sledoval jsem jak zaměstnanci postupně "mizeli"
            Jak to chodí v letectvu vím tak trochu ... 26 let jsem odsloužil u LaPVOS a do školy chodil VSOŠL Prešov.
            Co mě na Aeru vytáčí??? Že si to stát potažmo CLV a MO hodlají koupit i za mé nemalé daně ale bez výběrového řízení.

    • skelet
      12:38 25.12.2018

      M346 je o kategorii výše

    • OndrejK
      20:26 25.12.2018

      Proč Vám Larry vadí masivní předváděčka? To mají tajit že postavili něco nového a říkat to éro bude stát za prd? Krom toho L-39NG necílí na M-346, ale jeho konkurence bude především menší M-345 a cenou pak čínský K-8. Nechápu Vás.

      • 00:46 26.12.2018

        Vadí mne, že ukazují něco., co ještě neletělo. To letadlo, nemělo žádné certifikáty. Vám by nevadilo, kdyby jsem Vám nabízel auto, které neexistuje, třeba jenom maketu?? Ale vadilo a ještě by jste na mě podal trestní oznámení (dnes již jen "oznámení") pro pokus o podvod.

        • skelet
          11:51 26.12.2018

          i to se v automobilovém světě děje. Exkluzivní automobily mají často předobjednávky ještě před oficiálním představením :)

    • Nesher
      09:43 26.12.2018

      Nezlobte se, ale to jsou naprosté nesmysly. To, že se u nového letadla dělá show ( první roll-out, první vzlet) je naprostý standard u všech výrobců, říká se tomu marketing. Nějaké výběrové řízení (předpokládám, že Vám jde o LOM) je z principu nesmysl. Na světě jsou v této kategorii dnes jen tři letadla. Čínský K 8 (nicméně pro členský stát NATO nepřipadá čínská či ruská výzbroj v úvahu), italský M 345 ( který poprvé vzlétl dva dny před L 39NG a rozhodně nebude levnější) a pak už jen L 39 NG. Stroje o kterých mluvíte, např. M 346, či jeho čínský a ruský derivát nejsou určeny k základnímu výcviku, tedy ne že by to nešlo, ale je to velmi drahé a stejně to většinou končí tak, že se předřadník ještě jeden provozně i akvizičně levnější typ pro základní výcvik, viz. třeba Orlík v Polsku. Takže výcvik rozhodně není efektivní.

    • Jura99
      16:03 26.12.2018

      já s ním problém nemám žádný, už proto, že to je projekt soukromé firmy a za její peníze. Proto ať si vyvíjí a nabízí co uzná za vhodné. Kromě toho je ale spojení komerčního motoru a moderní avioniky chytré, nejspíš to bude bestseller.

  • Falko
    08:35 25.12.2018

    Hongdu JL-8 s číny bude na rozvojových trhoch tvrdá konkurencia.....Darmo je to tvarová kópia,vychádzajúca s klasickej L-39tky myslím,že mokré krídlo mal skôr.Opravte ma ak sa mýlim.

  • koteky
    20:47 24.12.2018

    Podoba sa na K-8 Karakorum,rozdiely najmä v kabíne a vstupy vzduchu pre motor.

  • MtCorbiere
    23:05 23.12.2018
    Oblíbený příspěvek

    OT: Číst diskusi zde, nikdy nebylo tak hrozné, nepřehledné. Člověk se v tom naprosto neorientuje. Používám mobilní prohlížeč. To je vážně takový problém reakce na komentář odsadit zleva, označit jinou barvou, nebo označit na koho reaguji? Prosím pana Grohmanna o navštívení jiných serverů. Aby si udělal obrázek, že to jde. Toto je katastrofa. Díky.

    • Miroslav
      08:08 24.12.2018

      Pripájam sa. Tiež tu chodím cez smartfón a diskusia cez mobilný prehliadač nie je prehľadná. Dá sa síce prepnúť na zobrazenie pre PC ale kto má smartfón s menšou uhlopriečkou ako 5 z toho zas nič nemá

      • 19:42 26.12.2018

        Prostě a jednoduše-stojí to za vyliž prdel.

    • balm
      11:59 24.12.2018

      Struktura vláken a reakcí by opravdu chtěla doladit, protože není možné reagovat na konkrétní osobu a zase se vracíme zpět v čase.

      Z Houstonu se často nedá na server ani připojit, samozřejmě jsem si na to už pořídil VPN (obsah např.: ČT archiv není přístupný z USA), čili se situace zlepšila, nicméně pro "zahraniční čtenáře" to není žádný med.

  • krllo
    20:41 23.12.2018

    Hezké.

  • lemkin
    12:36 23.12.2018

    Je krásné to Ero. Za mě palec nahoru. Je to přesně taková velikost po které aktuálně zeje díra na trhu. :)

  • koteky
    12:25 23.12.2018

    Pilatus PC 21 túto platformu už ponúka za menšie prachy minimálne provozných nákladov. Turbovrtuľový stroj bude vždy lacnejší ako akýkoľvek Jet. Švajčiari idú priamo z PC 21 na F/A-18 a vedia kvôli čomu keď odpredali svoje Hawky do Fínska a vyvinuli si vlastný výcvikový systém. Ja by som vybral PC 21 namiesto L 39 pre OSSR,je to proste krásne éro.

    • Flader
      12:56 23.12.2018

      Tak ale ona 2. tl nie je len cvičná letka, ale ráta sa s ňou aj ako bojovou (s prechodom 1. tl bude 2. asi stále viac bojovou ako cvičnou) . Keď si porovnám bojovú hodnotu, tak myslím, že to L-39NG by malo mať stále vyšˇˇsiu ako PC-21.

      • kisam
        13:39 23.12.2018

        Flader nehnevaj sa, ale akú bojovú hodnotu má v boji s vyspelým protivníkom L-39NG? Minimálnu až nulovú. Pchať peniaze do toho aby podzvukové cvičné stroje mohli bojovať je pre krajiny ktoré ich neplánujú použiť v COIN operáciach vyhadzovaním peňazí. Viem že pár našich starých L39 to vedelo a pre teba je neprípustné aby sme prišli o ďalšiu schopnosť, ale doba sa zmenila, bolo by fajn keby sme sa s ňou zmenili aj my. Ušetrené peniaze, ktorých naozaj nemáme na rozdávanie, sa môžu vložiť do potrebnejších vecí.

        A to ani nevravím o tom že podľa mňa by sme nové cvičné stroje vôbec nemali kupovať ale radšej posielať tých dvoch pilotov ročne na výcvik do zahraničia, ktorý bude celkom iste kvalitnejší a s veľkou pravdepodobnosťou aj lacnejší. Ale tipnem si že na takú radikálnu zmenu nebude mať bohužiaľ nikto vo vedení gule.

        • 11:51 26.12.2018

          Na zastavení Slováků na Moravě by to mohlo stačit, protože ti vlastní letadla mít nebudou.

      • Scotty
        15:42 23.12.2018

        Poku máte zájem o opravdové cvičně bojové letadlo mohly jste koupit nadbytečné L-159 a nechat si je přestavět na L-159T2.

        • Gibon
          22:00 23.12.2018

          Ta cena za prerabku je dost vysoka. L159 je bitevnik bez integracie modernych zbrani. Napriek planom AČR s tym nieco robit, sa tak nedeje a za modernizaciu sa oznacuje vymena displejov.

          • Scotty
            23:10 23.12.2018

            No, koupit si L-39NG a tváři se že mám bitevní letku je snad lepší řešení? Přestavba by určitě něco stála, ale samotné letadlo bylo za velmi příznivou cenu.
            Jinak já nejsem žádný fanoušek L-159. Jen navrhuji alternativu pro vybavení opravdové cvičně-bojové letky.

          • Gibon
            00:35 24.12.2018

            OSSR L39NG nekupia. Nejaka ciastocna modernizacia v LOTN asi bude (novy motor, avionika,...). Ale nakup uplne novych strojov?
            Myslim si, ze rozhodne nie.
            Ak by AČR objednala 50ks Z2 ci Evy, tak mozno. Inak.....

      • Gibon
        22:01 23.12.2018

        Tie dva L39ZAM je ta bojova letka?

    • Miroslav
      13:05 23.12.2018

      Lenže my hľadáme stroj ktorý môže plniť aj rolu ľahkého útočníka (podpora pozemných síl). Po vyradení SU-25 s Mil-24 sme o túto spôsobilosť celkom prišli. V bielej knihe sa síce píše o opätovnom získaní týchto spôsobilostí ale pravdepodobne asi tak, že sa kúpia ľahké vrtuľníky s výzbrojou alebo sa dokúpi ďalších 9 BH s výzbrojou (9 kúpených+9 opcia).

      • Hajo
        16:36 23.12.2018

        Po obstaraní F16 block 70/72, dovyzbrojení BH o PTRS resp. neriadené strely by L39NG mohlo vhodne doplniť potrebné AG schopnosti. Akú výzbroj môže v podvese niesť?

    • Hajo
      16:24 23.12.2018

      Hmm, a tie Hawky budú vo Fínsku plniť akú úlohu? Možno že rovnakú t.j. cvično-bojovú. Ono podzvuk má stále čo ponúknuť a AG schopnosť je to čo je a bude potrebné aj na modernom bojisku, viď. Alky v Iraku....

    • Matesaax
      22:36 23.12.2018

      Provozní náklady PC 21 asi budou lehce menší, ale u ceny si tak jistý nebudu, přece jen je top stroj ve své kategorii a to si Pilatus nechá zaplatit. Ohledně výcviku Švýcaru je logické, že podporují domácí firmu, stejně jako u nás se podporuje Aero.

    • lemkin
      23:11 23.12.2018

      Argumentujete Švýcarskem - což je letectvo, které drží hotovost 8-16h. To není letectvo, ale aeroclub k smíchu. :) Na proudové stroje se má přecházet z proudových cvičných. Vrtule patří do 2.sv války ;-) Ono se z vrtule přejít dá, ale poté cvičíte taktické situace už jen v drahém plnotučném stroji, kdežto u L-39NG můžete simulovat podstatně s levněji.

      • 09:40 24.12.2018

        ¨Ve skutečnosti v ACR je spíše problém délka výcviku, než se pilot k tomu nadzvuku vůbec dostane.

    • PavolR
      16:28 24.12.2018

      Flander 23/12/2018 12:56
      Iba pripomínam, že Poliaci si ako cvičný/bojový obstarali M-346 (unesie 3t munície)

    • OndrejK
      20:35 25.12.2018

      Tak on ten přechod z turbovrtulového letounu na proudový není tak jednoduchý. Śvýcarsko samozřejmě tlačí domácí typ, ale není to zcela bez problému ten výcvik a přechod z vrtulového typu na proudový bojový. Proč asi Polsko kupuje M-346 když má Orliky.

    • Jura99
      16:11 26.12.2018

      S těmi Švýcary to není divné proto, že PC21 je švýcarské letadlo. Všichni ostatní cvičí základní výcvik na vrtulových a pokračovací na proudových. Dokonce někteří ti, co nahradili jednomotorové proudové dvoumotorovými (Jak-130, M-346) tak jsou lehce v rozpacích z jejich drahého provozu a znovu uvažují o zavedení jednomotorových proudových. Pokud Švýcarsko cvičí na spárce F/A-18D to, co by jinak cvičilo na hawku, celkem zbůhdarma vyhazuje peníze.

  • Hajo
    11:22 23.12.2018
    Oblíbený příspěvek

    Za mňa palec hore, ako jediné si Česko v stredoeurópskom priestore udržalo schopnosť produkcie vlastných podzvukových lietadiel. Pekný stroj, s tým dizajnom súhlasím, podobá sa na hawk. Zaujímal by ma osud naších L39 resp. ich perspektíva výmeny za L39NG.

    • balm
      11:51 24.12.2018

      Hawk a L39NG jsou dva zcela rozdílné konstrukční přístupy.

      L39NG bylo postaveno na variantě vylepšených vlastností hybridního přímého křídla s přebytkem vztlaku v nízkých bojových rychlostech, které mu dodává velkou obratnost s minimálním poloměrem zatáček v nízkých letových výškách. Protože se ale nejedná o přímé křídlo se vzepětím konců, nemůže se do letových vlastností srovnávat s letouny pro přímou podporu pozemních sil např.: A-10 Thunderbolt II. L39NG má sloužit především jako podprůrný stroj v nízkých až středních výškách a samozřejmě pro výcvik, který se v podobném letovém prostředí provádí. Tomu odpovídá volba profilu křídla a jeho zvětšené plochy vztlakové mechanizace. Výsledek evoluce letounu a požadavky na něj kladené.

      • 12:02 26.12.2018

        Souhlas, každý i dílčí úspěch domácí produkce letadel, což je mimo velmoci vzácnost, je více než tlachání o teoretických vlastnostech. Až půjde do tuhého nikdo nebude zbraně prodávat, natož nakupovat. Pak bude opět platit, že co je doma, to se počítá. Všichni chytrolíni si můžou koupit model v Dráčiku a hrát si s ním v obýváků. Kdo z Vás by bránil svou zem se zbraní v ruce, protože o to tady jde, ne o technické detaily, to funguje pouze ve virtuálním světě.

  • skelet
    11:05 23.12.2018

    Stojí za připomenutí, že před dvěma dny vzlétl i hlavní konkurent M345

    • krllo
      20:47 23.12.2018

      Jaké budou ceny ?

  • RiMr71
    10:39 23.12.2018

    Super. Snad se zadaří i dál. Zas tolik zemí, co vyrábějí vlastní proudový letoun není. I když "jen podzvuk" a i když "nová generace letitého". A kolik malých zemí jako ČR vyrábí vlastní proudová letadla? Je to vítaná a vzácná společenská radost v naší nemocné zemi, která opakovaně volí estébáky a proruské opilce. No, nechme to... :)
    Albík bez těch koncových vřeten nevypadá tak sexy, možná je to jen o zvyku. Až bude lítat se Sidewindery na koncích křídel, zas to bude vypadat jinak. Taky ten design prvního kusu je hrozný, ale ano, je to čistě subjektivní záležitost.
    Tak přeju, ať se zadaří aby byly love třeba i na tu zvažovanou L-259.

    • Matesaax
      11:10 23.12.2018

      Závěsníky na konci křídla u L-39NG být nemají,počítalo se s nima pro nové verze L-159,ale ani tam už nejspíš nebudou.
      Mě to NG připomíná britského Hawka,ten design dost kazí vysunutý podvozek,nicméně je fakt původní Albík a zejména L-59 jsou designově hezčí.Ale zas je dobře je nejde pouze o Albík s kratším křídlem,ale nakonec o úplně novou konstrukci a pozitivní je,že už ted vypadá,že to bude obchodně úspěšné letadlo.

  • glasspix
    16:19 22.12.2018

    Gratulace pro Aero jsou asi na miste, preji jim hodne uspechu na domacim a zahranicnim trhu.
    O tech kridlech bych ale rad slysel neco podrobnejsiho, proc tak netradicni tvar, jake to ma vyhody?

    • RiMr71
      10:42 23.12.2018

      ...tak schválně, pojďme se nad tím zamyslet. Proč asi někdo při vývoji létajícího aparátu volí tvar křídla jaký volí ;-) ?

      • 11:05 23.12.2018

        Na tvaru křídla není nic neobvyklého. Je to klasické podzvukové křídlo. "Vřetena" byly nádrže, ty jsou teď v "mokrém" křídle.

    • Miroslav
      12:59 23.12.2018

      Lebo ide o podzvukový stroj ktorému priame krídlo postačuje. A ak má plniť aj funkciu podpory pozemných síl tak musí byť schopný nízkych rychlostí. A to by delta alebo šíp bol len na príťaž.

      • 17:18 23.12.2018

        No to ze ide o podzvukový stroj neznamena žeby nebolo vhodné aby letel rýchlejšie, nie max 750km/h ale napríklad 1150km/h.a tam by sa už ten mierny šíp hodil - respektíve modernejší profil krídla. A co sa týka výzbroje, jedna vec co by tam šlo povesť, druhá vec je ako by to s tým letelo a tretia vec je certifikácia a skúšky výzbroje. L39NG co sa týka výkonu motora je jednoznačne nasla si stroj z celej rodiny L39 takže o nejakých heavyweigh vyzbroji nemôže byť reč, na to je tu L159 - aj ta ma už ale problém s príliš vysokým plošný zaťažením krídla. Opravte ma ak sa mýlim.