Nový dělostřelecký systém z Německa

Foto: Věž AGM na vozidle Boxer. / KMW

Německá firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) představila na pařížské výstavě Eurosatory 2014 novou mobilní samohybnou houfnici - kolové vozidlo ARTEC Boxter s dělostřeleckým modulem AGM (Artillerie-Geschütz-Modul).

AGM je bezobslužná, plně automatická dělostřelecká věž se 155mm dělem. Systém AGM navrhla v roce 2004 firma KMW na základě zkušeností s úspěšnou německou samohybnou houfnicí PzH 2000 (Panzerhaubitze 2000).

 

Věž AGM o hmotnosti 12,5 t lze velmi snadno umístit na nejrůznější platformy. Pro úvodní dělostřelecké testy posloužilo pásové vozidlo samohybného raketometu M270 MLRS (Multiple Launch Rocket System) . KMW v roce 2008 představila potenciálním zájemcům modul AGM umístěný na rakousko-španělském pásovém vozidle ASCOD 2.

 

Vedení firmy se nyní rozhodlo nabídnout zákazníkům modul AGM na kolovém podvozku vozidla Boxer. Dlužno však dodat, že na výstavě Eurosatory 2014 byl předveden technologický demonstrátor. Koncepce vozidla ještě není finální.

 

Musíme prokázat, že (Boxer – pozn. redakce) se dokáže skutečně vypořádat se zpětným rázem, bez stabilizace (např. hydraulické nohy – pozn. redakce). Pokud však po prvních třech výstřelech objevíme, že vozidlo toho není schopno, máme dobré koncepty pro stabilizaci, takže můžeme udržet schopnost ´střílet a utíkat´ a také udržet schopnost 360° střelby,“ řekl pro magazín Shephard Patrick Lenz, manažer dělostřeleckých systémů v KMW.

 

Video: Vozidlo Boxer je zavedeno v německé a nizozemské armádě. / YouTube

 

Schopnost "střílet a utíkat" firma KMW popisuje jako zastavení, provedení výstřelu a opuštění pozice, a to pouze do 30 sekund . Protivník tak získává jen minimu m času na provedení odvetného dělostřeleckého útoku.

 

Kolový podvozek má proti pásovému horší stabilitu při střelbě a také horší průjezdnost nejtěžším terénem. Někteří zákazníci (např. na Středním východě) však na kolových obrněných vozidlech jistě ocení agilní jízdní výkony, nízkou spotřebu, nízké provozní náklady a lepší mobilitu v lehkém terénu.

 

V čem je tedy AGM unikátní? Uvnitř AGM věže najdeme v automatickém nabíječi připraveno 30 nábojů a 145 prachových náplní. Dostřel houfnice se pohybuje podle použitých nábojů. U klasické munice leží za hranici 40 km, u poháněné (podle firemní brožury) na hranici 56 km.

 

Věž, zaměřování i střelba je dálkově řízená posádkou z bezpečí kabiny transportéru. AGM je schopná techniky palebného přepadu MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact) - pomocí různé trajektorie letu (odlišný čas letu) dopadne na cíl ve stejný okamžik několik střel vypálených z jednoho vozidla.

 

Zdroj: KMW

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Cold Response 2014

Již několik let je patrný značný nárůst zájmu o bojové operace v oblastech ledu a sněhu. Je ...

Německá Puma prokazuje své kvality

Nejnovější německé bojové vozidlo pěchoty Puma úspěšně dokončilo testování v nejnáročnějších ...

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové ...

Nový švédský lehký tank na podvozku CV90

Švédská BAE Systems Hägglunds na výstavě Eurosatory 2014 představila nové pásové vozidlo ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • GAVL
    17:24 01.07.2014

    pro KOLT
    analýza nebo ne , ať už naše armáda prostřednictvím ministerstva koupí cokoli za cokoli tak k tomu přičte částku na úplatky pro sebe samou a pro lidi z ministerstva atd.

    Jediné co to to může vyřešit tak osobní a hmotná zodpovědnost vojenských a ministerských špiček tedy nejen politiků , ale též úředníků ministerstva a armády.

  • KOLT
    20:33 27.06.2014

    Mattauch: Kdyby se ovšem nákup vojenské techniky pro OS ČR řídil odbornou analýzou, jak správně navrhujete, tak máme armádu mimo podstav a vybavenou dostatkem nejmodernější techniky. A to vše při stejných financích. Naneštěstí má pravdu hurvo – ak sa raz upecie...

  • hurvo
    11:18 27.06.2014

    Ako tak sledujem tak v cechach mate z moznosti zavedenia zuzany, podobne pocity ako mame my z moznosti zavedenia vyrobkov CZ do nasej armady.

    A podobne ako s brenmi, aj u zuzany plati ze ak sa raz upecie nejaka zmluva tak na parametroch systemu nezalezi.

    Osobne som presvedceny ze medzi danou a zuzanou je rozdiel asi ako medzi LEO 1 a LEO 2, alebo T72 a T90.

  • Mattauch
    11:03 27.06.2014

    Když se tu tak vesele diskutuje o náhradě DANY ZUZANOU... co o ZUZANĚ vlastně víme? Pokud chci vybírat nový zbraňový systém, musím si nejprve určit jaké parametry jsou pro mě klíčové, pak udělat průzkum trhu a stanovit pro ně spodní hranici nutnou k naplnění mého očekávání.

    Nejsem sice odborník na dělostřelectvo, nicméně dle toho co vím, jsou základními faktory:
    1) doba od zastavení k 1. výstřelu
    2) doba od posledního výstřelu k opuštění palebného postavení
    3) množství výstřelů v první minutě palby (ne v každé minutě, ale v první)
    4) schopnost dopravit na cíl několik projektilů tak aby dopadly v jeden okamžik (různé trajektorie letu)
    5) schopnost zásahu 1. ranou (či spíše obecně přesnost bez zastřílení)
    6) schopnost začlenění do systému řízení palby umožňující velmi rychlou reakci
    7) mobilita
    8) ochrana
    9) cena


    Tedy pro ty znalé kteří tu "lobují" za ten či onen systém... Znáte tyto jejich parametry? Mě se je například u té ZUZANY dohledat nepodařilo (na druhou stranu jsem tomu nevěnoval nikterak hodně času). Navíc jsou v tom seznamu i věci, které nejsou čistě záležitostí palebného prvku, ale spíše celého systému (body 5 a 6).

  • David
    10:04 27.06.2014

    Pro Gorna - měl jsem na mysli to, co píše GAVL. ZUZANA vznikla dalším vývojem DANY, pochybuji, zda to se dá ještě nazývat modernizací. (Samozřejmě, vizuální podoby jsem si vědom). Šlo by tedy o vozidla z novo výroby, se značnou technickou životností a mohla by tak sloužit celá desetiletí. Je to něco jiného než modernizace stávajících českých DAN, což nabízí třeba Excalibur - ty prostě mají už příliš odslouženo

  • GAVL
    07:43 27.06.2014

    Gon: To zda je pitomost kupavat Zuzany je otázka poměru cena kompletně nového/cena a stáří toho co modernizuji. Tento poměr mi není znám, ale laicky bych řekl , že je lepší koupit zcela nové , které pak budu moci v budoucnu modernizovat než skončí životnost hlavních částí. Takže bych to viděl tak , že by Tatrovka vyrobila zcela nové platformy plně funkční a Slováci by dodali kompletně věž se všemi zbraňovými systémy. Klidně by to mohlo vypadat jako doteď, neboť design Dany je téměř nadčasový dle mého názoru.

    Pokud má někdo přesné informace třeba odkaz s pravdivými informacemi ohledně Zuzany pro porovnání s Danou či její modernizací prosím pošlete. Dále by mě zajímaly ceny dnes na trhu nabízených samohybných systémů, neboť cena 1 Zuzany = 2 PzH2000 mi přijde jako ústřel, leda by se jednalo o prakticky spotřebované systémy, které by čekala generální oprava za ranec.

  • Gorn
    10:48 26.06.2014

    David: Zuzana je modernizací Dany, nečekaně je to vidět na první pohled. Takže pokud nemá smysl modernizovat naše Dany tak asi nemůže mít ani smysl kupovat slovenské modernizované Dany, byť pod jménem Zuzana. Je to vlastně naprostá pitomost, když už tak bych si mohli nechat naše jednotky od slováků modernizovat.

  • David
    09:34 26.06.2014

    Souhlas. Zuzany by pro AČR dobrým řešením. Bylo by to zřejmě mnohem efektivnější než do nekonečna modernizovat staré DANY, které prostě už mají odslouženo. Navíc, taková modernizace by také nebyla zadarmo. A nová SHD by pak opět mohla sloužit hodně dlouho.
    Otázkou je také počet SHD. Doby, kdy někdejší ČSLA disponovala stovkami samohybných děl je prostě už pryč. Stačilo by maximálně několik desítek - 24-36?Na jejich výrobě by se přitom mohl rozsáhle podílet i český zbrojní průmysl.
    A k otázce, jestli tažená nebo samohybná děla. Podle mne je optimální kombinace obojího. Tedy samohybné dělo ráže 155 mm - a lehký tažený systém 105 mm, něco jako Lihgt Gun - něco takového AČR zjevně také chybí.
    Situace USA s jejich M777 je zcela odlišná. Především - USA mají k dispozici i stovky M-109 včetně nejmodernějších verzí. A pro M 777 mají spousty vrtulníků, zajišťujících jejich transport

  • GAVL
    23:40 25.06.2014

    Nečetl jsem pozorně celou diskuzi tak budu třeba psát něco co už tu bylo
    1. to o čem je článek je pouze demonstrátor takže možná , že až vybafnou cenu tak se to ořeže až z toho hi-tech nic nezbude. Otázka je i realita použití co se týče podvozku možná to nakonec daj na náklaďák MAN s podvozkem Tatra :D

    2. nevidím důvod nekoupit Zuzany, vyřešil by se tím ten nejpalčivější problém a to, že bychom v případě války s Rusem "nemuseli kupovat munici od Rusa"
    pokud vím tak nějaké koupili Řekové kdysi a nezaznamenal jsem, že by jim všechny vybouchly

    3. tažené houfnice
    Zapřisáhlí odpůrci by se měli zamyslet, neboť např. USA mají ve výzbroji tažené houfnice a zdá se , že je hodlají mít i nadále vzhledem k "nedávnému" zařazení nového typu
    takže to není problematika nízké bojové hodnoty , neboť tažená houfnice má velkou výhodu co se týče letecké přepravy, tudíž ji mohou používat i výsadkové jednotky
    spíše jde o problematiku doktríny té či oné armády

  • Jecchus
    23:03 25.06.2014

    mu7705:
    Moc nerozumím tomu, jak si to představujete. Něco jako složená baterie z tažených a samohybných, kde odvetná palba bude vedena prakticky jen na ty tažené, protože samohyby mezitím změní pozici? Anebo jako dvě baterie, kdy vypálí tažené, ale protivník z nějakého důvodu povede odvetou palbu na jinou baterii, než která původně pálila (tj. na samohyby), ale ta už bude v trapu? V čem je vůbec výhoda tažených oproti samohybným, pominu-li cenu (i tam je však rozdíl menší, než se může zdát, protože ta tažená houfnice musí být přeci něčím tažena)?

  • mu7705
    20:54 25.06.2014

    Pokud si dobře pamatuji z jiných diskusí, tak je poměrně široká skupina zastánců právě samohybných prostředků a to prakticky jedno jakého podvozku - zda pásového nebo kolového. Hlavním argumentem je zde to, že samohybný prostředek má mít pancéřování chránící posádku, před střepinovým účinkem odvetné palby protivníka. Když jsem navrhoval kombinovanou jednotku jak samohybek, tak tažených houfnic, tak jsem se se zlou potázal, že tažené houfnice mají menší hodnotu. Lehké a nepancéřované kolové prostředky jako CESAR byly touto skupinou lidí odmítnuty rovněž.

  • KOLT
    00:19 25.06.2014

    Gorn: ad 3) švédský ARCHER stabilizaci má, stejně jako ATMOS a CAESAR (ale ty nemají automatické nabíjení, takže tam je to něco drobet jiného).

  • Gorn
    19:47 24.06.2014

    to mene "tankove" kanony ignorujte, ma tam by proste "tankove" kanony
    (puvodni myslenka byla mene vykone, ale to je celkem sporne oznaceni)

  • Gorn
    19:44 24.06.2014

    1. "ta s tou nizkou kabinou" jsem bral jako referenci k nedavno publikovanemu clanku o Tatre 4 × 4 HMHD, jinak sam argumentuji tim ze specializovany derivat 815-7 by mohl modul mit.. takze tam se shodneme
    2. nesouhlasim, nejdriv musite preci vzdy vybrat vhodny podvozek a az potom muzete laborovat s tim kam se da umistit pohona jednotka, modul (vez), kabina ridice atd.
    3. tady bylo jednak zmineno ze by to nejak mohlo jit a druhak ze tatra umi snizit podvozek pro ucely prepravy. Kazdopadne zadna firma (vcetne tatry) nema na zadnem produkcnim kolovem vozidle podobny system pro stabilizaci vozidla pri strelbe a to ani pro mene "tankove" kanony (napr. vozidla AMX-10RC, M1128 MGS, B1 Centauro). Tedy je otazka zda je neco takoveho mozne a pokud ano tak zda se vyvoj takove novinky zaplati... vsazet na vyvoz by byla loterie, a pri male serii pouze pro ACR by byl skoro zazrak pokud by se podarilo postavit AGM na tatre s klasickou hydraulickou stabilizaci za prijatelnou cenu

  • rainerum
    18:56 24.06.2014

    Gorn: Sousedi tu věž montující taky na něco s kolama, takže my můžem taky a třeba "ta s tou nízkou kabinou" se nato bude hodit, že má nosnost 6,3 tuny nás zajímat asi nemusí
    1. Užitečné zatížení (max.) 21 100 kg ( http://www.tatra.cz/nakladni-a... )
    2. tady jde o to jak vysoko je montovaný ten modul a o to jak daleko jsou od sebe kola a ne o to jestli je to lehčí nebo těžší podvozek už tolik nejde
    3. jak už tady bylo psáno může si náklaďák sednout a tím pádem se víc stabilizovat

  • BoudiSVK
    18:23 24.06.2014

    Niekde som čital že to bola municia. Predsalen po tom čo bola sutaž zrušena jedna indicka firma kupila zbranovy system zo zuzany. vraj z toho chceli urobit taženu hufnicu.

  • Karlos73
    18:18 24.06.2014

    Nesher, dik za link. Doteraz som si myslel, ze je to len kacica. Tak firma Konstrukta defense ma vazny problem...

  • Nesher
    17:57 24.06.2014

    BoudiSVK
    Jste si jistý, že problém byl v munici?
    Co jsem slyšel, tak těch srovnávácích zkoušek se účastnila i konkurence a problém měla jen Zuzana

    Gorn
    Montovat AGM na podvozky starých T72 též není zrovna dobrý nápad, znamenalo by to nejdříve nákladnou rekonstrukci (nový motor, převodovka atd) což by v našich podmínkách znamenalo neúnosné náklady (viz T72CZM4)

  • BoudiSVK
    17:52 24.06.2014

    1. Zuzane 2 v indii vybuchle hlaven lebo použily nekvalitnu municiu, a to by dodrbalo každu zbran.

    2. ACR zuzanu nidky nekupi, lebo za cenu jednej by mali z holandska lebo nemecka 2 PZH2000.

  • Nesher
    17:47 24.06.2014

    To Karlos73
    Informace zde - Antony that a Zusana gun burst during 2010 trials last year. While Rheinmetall and Konstrukta were shortlisted after technical evaluations (Samsung was not), an MoD committee later concluded that the guns on offer were not in service anywhere, and as such were only prototypes. Which can happen, if your requirements force that. Indian Defence

    Zdroj: http://www.defenseindustrydail...

  • Gorn
    17:21 24.06.2014

    Respektive já bych nejradši koupil samohybné houfnice z přebytků Britské armády, ale to je na jinou diskuzi.

  • Gorn
    17:19 24.06.2014

    Karlos73: AGM modul na novém podvozku Tatra 815-7 není zdaleka to samé jako Zuzana 2. "Sníme" o tom že se postaví nové stroje, nikoliv jen zmodernizují jednotky z osumdesátých let

  • Karlos73
    17:16 24.06.2014

    Mas nejaky link, spravu, kde sa o tom pise? Tiez som nieco pocul, ale bolo to len na jednom ludovom fore a informacia bola typu JPP.

  • Nesher
    17:11 24.06.2014

    Karlos73 Pokud vím, tak Zuzana se v Indii příliš nepředvedla, při předvádění se jí po pár výstřelech roztrhla hlaveň

  • Karlos73
    17:10 24.06.2014

    Gorn,tak sme sa nepochopili. Pre mna za mna robtesi v Cechach co chcete.:) Ano,mas pravdu, je to v podstate modernizacia hufnice ONDAVA, DANA,... Slovenske firmy sa v jej modernizacii posunuli dalej ako ceske firmy, Slovensko zaviedlo standart NATO 155mm kanon. V kuse tu pocuvam o spolocnom vyzbrojovani, spolocnych modernizaciach.... Ceske zbrojovky a ich lobisti sa na Slovensku snazia pretlacit ceske zbrane v slovenskej armade... To ale nieje vasa chyba, chyba je v slovenskej strane, ze neziada reciprocitu...
    Je to v poriadku, sme oba staty samostatne, mozeme si nakupovat a modernizovat zbranove systemy ako je to pre koho vyhodne. Na celu tuto diskusiu som reagoval, preto ze viaceri tu snivate o nemeckom modulu AGM, a spekulujete tu nad podvozkom TATRA.:) A pri tom Slovensky vyrobcovia a vyvoj to uz davno vyriesili,zaviedlo sa to na Slovensku do vyzbroje... to je cele.

  • Gorn
    16:24 24.06.2014

    Karlos73: tim podvozkem od sousedu jsem myslel Boxer, vzhledem k tomu ze se hovori o osazeni AGM modulem jsem myslel ze je to jasne.

    S Zuzanou jsem vcelku dobre obeznamen a musim Vas upozornit ze jde pouze o modernizaci Dany- tedy Vas postoj kdy nedoporucujete modernizaci Dany a zaroven doporucujete koupi Zuzany je... vypada to jako ze na nas chcete vydelat- fungovalo by to asi tak ze my prodame Danu za cenu srotu a vy vytahnete Danu ze skladu, date ji 155mm kanon (zjednodusuji, ta modernizace je rozsahlejsi) a prodate nam ji jako novou moderni houfnici.
    Samozdrejme mohli bychom si nechat modernizovat nase stroje, jezne popravde to nestoji zato, duvody jsou prakticky stejne jako jsem jiz uvedl nize (modernizace Dany osazenim AGM modulu)

  • Karlos73
    14:39 24.06.2014

    Gorn, ale ten podvozok od susedov unesie 17,2t. Kedze Zuzana 2 ma maximalnu nosnost 34,2t. (32t)
    http://forum.valka.cz/viewtopi...
    http://www.kotadef.sk/vyskum-a...
    http://www.kotadef.sk/images/c...
    Berte to s nadsazkou, viaceri tu objavujete teplu vodu, alebo koleso.
    CR ma zial v sucastnosti nemoderne delostrelectvo, vrazat prachy do modernizacie DANA s hlavnou 152mm su vyhodene peniaze. Predajte ich Gruzinsku (ktore ich uziva, kde sa predali viacere DANA z CR a SR), pripadne Moldavsku, Ukrajine...
    OMFG tu pise so sarkazmom, o uspechoch tohoto zbrojneho systemu. Zatial nieje velky, uziva ho okrem nas este Cyprus, predtym tieto hufnice uzivali Greci. Bola v tendri v Indii, neviem ako sa tento tender dalej vyvyja... Kritiku treba smerovat na firmu Konstrukta defense, ona je zodpovedna za predaj a uspech ich vyrobku.:) Ale jedno viem isto, ze je to prilis mala zbrojarska firma, tym padom s malym lobingom...

  • Gorn
    14:02 24.06.2014

    rainerum: jasně pojďme namontovat 12,5 tunovou věž s 155mm kanónem na nákladní auto, to nemůže dopadnout špatně.
    Sousedi tu věž montujou taky na něco s kolama, takže my můžem taky a třeba "ta s tou nízkou kabinou" se nato bude hodit, že má nosnost 6,3 tuny nás zajímat asi nemusí...

  • rainerum
    13:31 24.06.2014

    já myslím že pokud to pude mít na boxeru tak to pude mít i na tatře hodila by se asi nejvíc ta s tou nízkou kabinou

  • Gorn
    13:15 24.06.2014

    liberal shark, Medicman: ShKH vz. 77 Dana je postavená na podvozku tatry 815 z osumdesátých let, tento podvozek má teoretickou nosnost pro umístění modulu AGM nicméně by bylo třeba provést dodatečné úpravy kvůli vyšší hmostnosti a hlavně zpětnému rázu oproti součastné věži.

    Jakákoliv rozumná modernizace se ovšem musí týkat i pohoné jednotky, která je pro mobilitu vozidla klíčová, stabili a kabiny řidiče (morálně zastaralý interiér, nemodulární balistická ochrana).

    Ve výsledku je tedy jednoduší postavit novou jednotku na novém podvozku 815-7, ovšem budeme mít stejný problém který měla Dana a možná jej bude mít ARTEC Boxer - podvozek samotný neustojí zpětný ráz, je nutno použít stabilizaci, což vyžaduje vedení palby pouze ve vhodném terénu, ale hlavně při relativně dlouhé zastávce...

    Namontovat 155mm kanón na 815-7 se doopravdy bez rozsáhlého vývoje neobejde, ač podvozek 815 již byl použit pro 152mm kanón v případě Dany. Obávám se že na takový projekt se v soukromém sektoru (Excalibur, Tatra) nenajde inciativa a tedy by musel vývoj zadat jako zakázku stát což by bylo velice neobvyklé. Otázkou je zda bychom raději neměli jít cestou posazení AGM na podvozek T-72 (viz. devadesátka nemodernizovaných konzerv ve skladech AČR), pásové podvozky mají obecně spoustu výhod (například střelba bez stabilizace, či dokonce za pohybu) a jejich hlavní nevýhodou je vysoká pořizovací cena, což až tak neplatí pokud je už máte na skladě

  • liberal shark
    09:33 24.06.2014

    No a na podvozek od Dany by to posadit nešlo ? Ta přeci hydraulické opěry má.

  • OMFG
    08:19 24.06.2014

    ...pretoze ospevovana Zuzana ma porovnatelny dostrel, porovnatelny komfort, porovnatelnu balisticku ochranu, ide o porovnatelne moderny system, ktory sa za tie roky od svojho vzniku sa osvedcil natolko, ze ho do vyzbroje zaviedlo hned niekolko statov. OMG, Slovaci zas perlia.

  • nevertemediam
    00:18 24.06.2014

    Neviem co tu spekulujete o tlmicoch a podvozkoch ked uz existuje Zuzana...

  • Alyxxik
    23:29 23.06.2014

    Medicman: Podvozek Tatry 815-7 je odpružená vzduchovými vaky doplněné hydraulickými zlumiči. Jde to snížit o 105 a zvyšit o 90mm to proto, aby se vlezla do C-130J. Takže to co navrhujete možné je, stačí nějaký "doraz" na který by dosedla nosná konstrukce, otázka co na to pneumatiky...

  • Karlos73
    22:34 23.06.2014

    Neviem co tu spekulujete, ved si obstarajte Zuzana 2. :)
    http://sk.wikipedia.org/wiki/1...

  • Medicman
    22:11 23.06.2014

    Spíš než o nosnost bych se bál o zpětný ráz! Stačí se podívat jak vypadjí auta v Sýrii a Libii s nainstalovaným 14,5mm dvojčetem. Někdy mi to přijde spíš jak rodeo než střelba :) Vypálit granát o hmotnosti několika kg na vzdálenost 40km (Dana má dostřel cca 18km) znamená stejnou sílu přenést na podvozek. Nedovedu si představit že by to závěsy kol, tlumiče a nápravy mohli zvládnout.

    Jedinou možností je použít podpěry ("hydraulické nohy"), ale tím se zase ztrácí ona vlastnost vystřelit 1-3 střely a rychle opustit prostor.

    Čistě nápad na zamyšlení: Možna by nebylo špatné před střelbou hydraulicky spustit korbu tak, aby dosedla na pneumatiky (tím by se vyřadil závěs kol, tlumiče a náprava) a v dolní poloze zaaretovat, pneumatiky by musely mít vlastní zpevňující skelet. To by znamenalo navýšení ceny, ale byl by tu jistě i pozitivní efekt vyšší odolnosti při průstřelu. Ale fakt těžko říct co by to dělalo...:)

    Závěrem: dát modul AGM na TATRU (bez jakékoliv stabilizace - "hydraulické nohy") by bylo jako dát 5letému dítěti pušku s tropickou ráží ("na slony").

  • Martin Voják
    21:39 23.06.2014

    Nevím jaké má přesně zatížení náprav Pandur ale každopádně pří hmotnosti věže 12,5 t by to zvládla i Tatra v konfiguraci 8x8.

  • mu7705
    18:36 23.06.2014

    Mě by zajímalo, zda by teoreticky bylo možno tuto věž umístit na podvozek Pandura, a nebo s pomocí Tatry to umístit na podvozek Tatra 10x10 s pancéřovou kabinou. Myslím tu novou kabinu z nedávného článku. Mohla by to být zajímavá kombinace a docela zajímavá náhrada za DANU.

  • Jan Grohmann
    14:52 23.06.2014

    Doplnili jsme hmotnost věže (12,5 t). Bohužel info o celkové hmotnosti jsme nenašli.

  • David
    14:08 23.06.2014

    Tak trochu mi zde chybí informace o hmotnosti tohoto SHD, která asi bude značná (už sám Boxer je ve své kategorii nejtěžším typem) - a která asi bude jeho největším handicapem