Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Zdroj: L-159 ALCA / Wikipedia, autor: Milan Nykodym
Zdroj: L-159 ALCA / Wikipedia, autor: Milan Nykodym

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké společnosti Draken International. Jde o jednu z největších amerických firem poskytující letecké služby americké vládě a armádě.



Od Black Diamond Jet Team po Draken International 

Počátky firmy Draken sahají až k akrobatickému soukromému týmu Black Diamond Jet Team , létající na stíhačkách L-39 Albatros. Piloti týmu se rozhodli založit novou společnost a nabízet své služby a merickým ozbrojeným silám a americkému ministerstvu obrany.

Draken International je největší (co se týče počtů letadel) americkou firmou, která poskytuje letecké služby americk é vládě a armádě . Za zmínku jistě stojí, že historie firmy se píše teprve od konce roku 2011. Kromě Draken International ve Spojených státech fungují také například ATAC USA a Omega International.

Centrum firmy najdeme na regionálním letišti Lakeland Linder ve městě Lakeland, Florida. Draken se může opřít o obrovské a rozlehlé zázemí. Rozlehlý hangár, kanceláře, výcvikové a opravárenské centrum, zásoby pohonných hmot a rozsáhle zázemí pro zaměstnance leží na ploše 9290 metrů čtverečních.

Black Diamond Jet Team

Foto: Black Diamond Jet Team na L-39 Albatros / Draken International

Firma se snaží stát lídrem v komerčních leteckých službách CAS (Commercial Air Services). Jde o obchodní model, kdy soukromé letecké firmy nabízejí své služby ozbrojeným složkám.

Kromě velké flotily jsou předností firmy zkušení zaměstnanci. Ve vedení a řízení firmy se nalézá řada zkušených armádních pilotů, armádních důstojníků a od nedávna tak é generál ve výslužbě.



Bojové letouny z celého světa

Společnost nabízí výcvik vzdušného boje, kdy letouny firmy simulují protivníka – tzv. „Red Air“. Draken nabízí rovněž testování obranných schopností lodí nebo pozemních protiletadlových jednotek, případně nácvik elektronického boje.

Stejně tak Draken poskytuje reálnou simulaci tankování za letu, nebo podporu při vývoji nových letadel. Na oficiálních stránkách se Draken chlubí spolupráci při testování letových systémů stíhačky F-35 Lightning II.

V „arzenálu“ Draken International najdeme 50 různých vojenských stíhaček z celého světa. Největší část tvoří 25 stíhaček MiG-21UM/bis pořízených průběžně z Polska. Zajímavosti je, že výkonné MiGy-21 při cvičení simulují rovněž nepřátelské okřídlené střely.

Foto: Polský MiG-21 / Polské ministerstvo obrany

Foto: Polský MiG-21 / Polské ministerstvo obrany

Firma má k dispozici také 11 letounů A-4K Skyhawk a devět cvičných italských letounů MB-339CB – kromě tří A-4 byly všechny tyto stroje nakoupeny na Novém Zélandě. Letouny A-4 prošly kompletní modernizací za stovky milionů dolarů (radar, avionika, datová sběrnice). A-4K Skyhawk tak získal některé kapacity typické pro letouny 4. generace.

Posledním letounem jsou československé dvoumístné L-39 Alabatros (původní z týmu Black Diamond Jet Team), které nyní posílí 28 letadel L-159 ALCA. Firma má také malé proudové dopravní letadlo Cessna Citation 650 pro jedenáct pasažérů. Stroj slouží k dopravě zaměstnanců/zákazníků a náklad ů po celých Spojených státech.

Výhoda Draken International: Nízké náklady

Výhodou provozu starších strojů jsou zejména velmi nízké provozní náklady. Oproti letounům 4. generace, starší letouny ušetří až 30 000 amerických dolarů za letovou hodinu. V případě 5. generace letadel využívajících technologii stealth, podle informací Draken International, dosahuje úspora až 50 000 dolarů za letovou hodinu.

Jako příklad můžeme dát pět našich A-4K Skyhawks ve vzduchu za cenu jednoho F-16, pokud jde o letovou hodinu. V dnešní situaci, tento typ úspor nemůže být ignorován,“ řekl v rozhovoru pro DefenseMediaNetwork, výkonný ředitel firmy Draken Interantional Jared Isaacman.

A-4K Skyhawk

Foto: A-4K Skyhawk / Draken International

 

Finanční úspory pro americké ozbrojené složky jsou značné. Nejde jen o samotné letové hodiny, ale vojáci nemusí udržovat v provozu tolik letadel a personálu. Ušetří se také za opravy, modernizace, pozemní zabezpečení, atd.

Pro „vzdušné kontraktory, jak se firmám jako Draken International přezdívá, nyní ve světě panují zlaté časy. Důvodem jsou zejména klesající obranné rozpočty řady západních zemí.

Julien Charpentier z Vzdušného operačního centra Ramstein, NATO, na konferenci IQPC Close Air Support v Londýně v září řekl: "Víme, že se potýkáme s rozpočtovými škrty a máme čím dál menší flotilu rychlých letadel, takže musíme přemýšlet o vzdušných kontraktorech. Nicméně musíme zajistit, aby vzdušní kontraktoři požívali a znali aktuální TTP (taktiky, techniky a postupy – pozn. redakce) NATO a USA."

 

Zdroj: Draken International, DefenseMediaNetwork, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nové cvičné letouny pro Polsko, bez L-159 ALCA

Několikrát rušený, obnovovaný a upřesňovaný program nového cvičného bojového stroje pro polské ...

Lidé kolem simulátoru L-159

Se zavedením nového typu letounu do výzbroje bývá obvykle zaveden i celý výcvikový systém jak ...

Nový život L-159 Alca ve Spojených státech

Ke konci minulého týdne přinesly české zpravodajské servery informaci o možném prodeji přebytečných ...

Konec nadějí pro L-159: Irák kupuje jihokorejské stíhačky FA-50

Lehké cvičné a bitevní letouny L-159 ALCA v Iráku létat nebudou. Irácká vláda se rozhodla, že ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Nesher
    13:55 13.01.2014

    To Masteex
    Ale to je to o čem mluvím, co je nám platné, že máme (na danou kategorii) relativně výkonné letadlo když ho nikdo nepotřebuje a pokud by ho náhodou už někdo potřeboval, tak musíme požádat o souhlas s exportem třetí zemi.
    Prostě jak už to někdo napsal, L 159 byl projektován na základě chybných předpokladů vývoje trhu, nas protipovstalecké letdlo je zbytečně výkonná a drahá (jak na nákup, tak i na provoz) a standardní bojový stroj je buď málo výkonná, případně vzbuzuje zájem jen v problematických zemích.
    A jakýkoli další rozvoj projektu L 159 A (na nějž stejně nikdo nemá peníze) to nezmění.

  • Jakub Mareš
    09:46 13.01.2014

    Aktuální informace o spolupráci Drakenu a Aera:
    http://zpravy.ihned.cz/cesko/c...

  • Matesaax
    13:19 12.01.2014

    Původně se uvažovalo,že by L-159 byl mírně nadzvukový,ale finančně to bylo nad síly Aera.Jinak L-159 má základ v L-39MS,což je letoun od L-39 zcela odlišný,když vzhledově podobný. Když už se tu zminuje Jak-130,tak Aero vyvíjelo letoun L-49,který měl nahradit v ruském letectvu nahradit L-39,ale po rozpadu východního bloku práce na projektu ustaly a Rusko vyhlásilo svou soutěž na cvičný stroj.

  • mu7705
    13:12 12.01.2014

    Pokud si dobře pamatuji argumenty pro nákup a vývoj L-159 ALCA tak se jednalo o to, že naše armáda řešila náhradu letadel Su-25 a Su-22. Letová hodina těchto mašin pro pozemní podporu byla poměrně hodně drahá. Velmi záhy se také zjistilo, že modernizace Su-25 a Su-22 bez pomoci a svolení Ruska je nereálná a hlavně neekonomická. Všichni také věděli, že budeme mít horko těžko peníze na nákup 24 nadzvukových mašin, pro účely PVO. Na nákup dalších mašin třeba typu F-16 prostě a jednoduše nebyly peníze. Nabídka Aera na vývoj a výrobu lehkého bitevníku se zdála jako logická - bude to moderní mašina z hlediska avioniky, bude moci nosit západní moderní výzbroj s tím, že mašina bude navržená tak, aby se k ní dala moderní výzbroj a avionika dokupovat a upgradovat. Integrace moderních západních zbraní do Su-25 a Su-22 byla prostě nerálná. To, že L-159 není nadzvuková nebyl problém, ale právě naopak výhoda. Pro pozemní podporu to bylo ideální a nadzvuk by jen komplikoval a prodražoval vývoj a výrobu. Mašina se dělala v době zkušeností s operací Desert Storm v Iráku a také operacemi na vynucení míru na Balkánu. V té době se začalo řešit navádění letecké munice na cíl s využitím pozemního navádění. Svým způsobem se uvažovalo logicky - odhazuje se málo velice přesné munice. Není potřeba, aby mašina měla nějakou ukrutnou nosnost. Prakticky šlo jen o to ve vzduchu přepravit munici do místa potřeby, komunikovat s protředky NATO, ve správném okamžiku ji odhodit s tím, že FAC pumu nebo raketu navede na správný cíl. Počítalo se s tím, že letadla budou působit pod ochranným deštníkem NATO a nebudou zcela bezprostředně ohrozeny letectvem protivníka. V danou dobu se jevila dvojice L-159 jako optimální řešení pro mírové operace, kde se ničily bodové cíle, na které byla potřeba maximálně dvojice chytrých pum. Možnost L-159 operovat z krátkých nebo dokonce nezpevněných letišť měla být výhodou, spolu se snadnou obsluhou, protože mohly být nasazeny prakticky z jakéhokoliv letiště v oblasti. Odpadala potřeba využivat specializované základny s dlouhými VPD potřebnými pro vzlety klasických nadzvuků s plným nákladem. L-159 se měly využívat také na vyhledávací lety pro pátrání po obrněných nebo třeba raketových prostředcích protivníka. Při takových letech je rychlost také na překážku. Co se týká počtu, letadel, tak chci upozornit, že zcela původně se počítalo s 36 nadzvuky a 72 lehkými bitevníky, které měly nahradit kolem 300ks mašin typů: Mig-21, Mig-23, Mig-29, Su-22 a Su-25. Když se hovořilo o tom, že budeme mít pod 100ks letadel, tak to mnoho lidí považovalo za likvidaci našeho letectva. Současných 24 pronajatých nadzvuků a 36 vlastních L-159 by pak tehdy bylo považováno za hodně špatný vtip. Musíte si uvědomit podmínky na začátku 90. let.
    Aby projekt L-159 nedopadl špatně se musí pokračovat s modernizacemi a integrací další a další moderní výzbroje proti pozemním cílům. Ten projekt není vůbec ztracený. Základní myšlenka je správná, nepotřebujete F-16 na to abyste odhodili chytrou pumu na nějaký tank nebo bunkr v místě, kde je zajištěna vzdušná nadvláda. Další idea za projektem L-159 byla v tom, že díky L-159 budeme mít hromadu vylítaných pilotů, které na nadzvuky přeškolíme vždy. Drastické snižování financí do obrany si však bere daň v tom, že se šetří na všem i na těchto projektech a věci nejdou tak dobře, vše se zmenšuje. Původně měla být Čáslav stíhací základnou s nadzvuky a částí L-159 a Náměšť s L-159 pro bitevní účely, proč myslíte, že tam jsou FAC, že se řešil roj CSAR? Vše bylo podřízeno myšlence bitevní základny s tím, že AČR potřebovala doplnit schopnosti o navádění a bojovou záchranu sestřelených pilotů, protože u bitevníků je šance na sestřelení mnohem větší. Dnes jsou všechny mašiny v menších počtech na jedné základně a L-159 se prodávají. Vše je důsledkem, toho, že naši politici rozhodli, že budeme mít jen malinkatou armádu.
    Jinak mechanizace křídla u L-159 je zbytečná, když ta mašina vzlétá z poměrně krákých drah normálně...byla by to jen mrtvá váha a zdroj možné závady.

  • D.i.p
    00:09 12.01.2014

    Co jsem pochopil, tak ten vývoj letounu už měl nějaké základy z minulosti a hlavně to mělo základ z L-39. Takže ten vývoj byl poměrně rychlý. Někteří to teď nefér porovnávají s Jak 130, kterej je zaváděný do výzbroje víc jak deset let po alce. Spíš je otázkou, kde jsou ty promarněný roky, co byla ALCA nejlepším strojem ve své kategorii. A nebo zda nebyla špatně načasovaná a jestli by se nevyplatil delší vývoj úplně nového stroje.

  • skelet
    21:38 11.01.2014

    Beru to ze svých podmínek.. celkem dost dlouho se vybíral dodavatel elektroniky, chvilku to byl ten, chvilku onen.. podle toho jak se který náměstek ministra obrany ožral..
    mimochodem pro L-159 hatery bych chtěl připomenout, že letoun stejné kategorie teď vyvíjí Cessna..

  • Muž, co zírá na kozy
    20:09 11.01.2014

    skelet:
    Proč máte pocit, že se vývoj L-159 protahoval, když začal v roce 94 a za pět let už běžely dodávky armádě? Mě to naopak připadne v celé té anabázi, jako jedna z mála věcí, která se podařila výjimečně dobře.

  • Matesaax
    12:29 11.01.2014

    AMX je hodně podobný L-159,Alca má sice trošku nižší výkony,ale zase modernější avioniku a hlavně palubní radiolokátor oproti pouze laserovému dálkoměru v AMX.
    Jako bitevní stroj se nemůže Tucano srovnávat s L-159.Má daleko nižší výkony únosnost a vybavení.I když v podmínách latinské Ameriky může být vhodnější než proudový stroj.

  • skelet
    12:22 11.01.2014

    Ekvádoru a Bolivii se nenabízely Alcy, ale Albatros 2. A Albatros 2 je jak známo dvoumístny cvičně bojový letoun, který je logicky dražší než levné Tucano. Víc než cenu za nákup a za provoz za nákupem Tucano nehledejte ;)
    L-159A Alca byla vznikla na základě vyhodnocení bojů v Afghánistánu, několika občanských válek na území SSSR a Jugoslávie. Na stejném základě vznikl i Hawk 200 a AMX, který je stejné koncepce. To že se jeho vývoj protáhl je dáno vlivem malých zkušeností se zástavbou západních technologií a také s neustálým zasahováním politiků a armády do jeho vývoje. Proto vzlétl pozdě, v době kdy pro ně již nebyl trh.
    Je nutné si uvědomit, že výzbroj L-159A je oproti projektované výzbroji z důvodu financí omezená na zlomek. Původně se počítalo s nesením až 15 střel Brimstone nebo 12 Hellfire, 4 protiradiolokačních střel Alarmy atd. Nakonec se to omezilo jen na Sidewinder, AGM-65B a GBU-12/39. Na víc se neuvolnily peníze.
    A ano, dnes již L-159 dosahuje na hranice svých možností, ale to je problém každého systému, který se víc jak 17let nerozvíjí.

  • D.i.p
    11:20 11.01.2014

    Pánové asi víceméně souhlas.

    Nesher: Jen si moc nemyslím, že AMX je na tom nějak výrazně lépe. Ano má větší nosnost a dolet, ale tím to končí. Je jasné, že upřednostnění jednosedadlové verze L159 byla pitomost. Docela zajímavá verze mohla bejt ta pro Irák.
    Uvidíme, jak dopadne ten nový projekt Area, jestli ho dotáhne do konce.

    ikari: S tímhle přístupem můžem zrušit celou armádu.

  • Nesher
    01:40 11.01.2014

    To Dip
    Ale o tom to celé je, L159 není AMX, je to jen jen přestavěné cvičné letadlo s radarem schoppné útoku na pozemní cíle, prostě to není plnohohodnotné bojové letadlo. A pokud vím, tak tento článek je o odporodeji L 159 A z majetku MO.
    Já chápu Vaše (do jisté míry pochopitelné) emocionální nadšení pro české letadlo, ale L 159 ve verzi A je prostě omyl, na to co umí je prostě drahá (jako nové letadlo), více méně ty samé schopnosti koupíte levněji, třeba právě u Tucana.
    Problém L 159 jak už někdo níže podotknul je jednooúčelovost, k ničemu jinému než k podpoře pozemních sil ( v omezené míře) se nehodí. A vzhledem k tomu, že většina potencionálních klientů (třeba i za cenu nižších výkonů) hledá výceúčelová letadla, tak je i v podstatě ve verzi A neprodejná. Tedy buďmě rádi, že si to někdo koupí.

  • ikari
    23:47 10.01.2014

    D.i.p: je fajn mit zakonzervovaných několik stíhaček, ale kdyby se něco semlelo, bude tu někdo kdo s nimi bude umět létat? Já tedy nevím, ale známý hasič říkal, že při povodních potřebovali postavit pontonový most - což o to, most vojáci měli, ale nebyl nikdo kdo by ho uměl postavit. Myslím, že kdyby šlo do tuhého, dopadlo by to s těma Alcama stejně. Náš stát není schopen vést válku, kdo by v ní taky bojoval? Moji vrstevnící? To těžko a jak vidím mladší generace, tak to bude jen horší a hroší (vidím to z první ruky - Skauting). Až se tu něco semele, jsme v háji a nějakých 30 bitevníků navíc nás nespasí, tak proč je tu sušit? Jednoduše řečeno: nemají využití.

  • D.i.p
    22:30 10.01.2014

    Nesher: Jenže já se nebavím o L-159 A ale obecně o L-159. Poměr B a A který kdo koupí je na něm, ale je to pořád jedno letadlo se stejnou údržbou.

    Když se podíváte na Brasilskou air force zjistíte, že má přes 50 AMX o proti 30 Super Tucan v bitevní verzi. Tak proč je podle vás nenahraděj těma Tucanama?

    Každé srovnání Super Tucana s L-159 je předem odsouzené k blábolu. Jistě psal jste o Ekvádoru, ale já teda nevím co Ekvádor vlastně chtěl, jaké bylo zadání, vy ano? A vybral podle něho opravdu správně?

    Armáda není od toho, aby honila mafiány. A jsem docela zvědavej na Tucano v Afghanistánu.

    "Bojový letoun" je podle vás co? Supersonic? S tímhle nadzvukovým snobismem většina zemí má jen na pár hodně drahých hraček, které nemá při konfliktu jak nahradit.
    My jsme se nyní zbavili docela solidní rezervy. Že jsme pro ně neměli využití? Jaká vojenská technika ho v dobách míru má?

  • ikari
    22:06 10.01.2014

    flanker.jirka: stejne to zatím není tak, že by nějaká technologie zaručila na nebi dominanci - nakonec je to na pilotech

  • flanker.jirka
    21:22 10.01.2014

    Ikari: Pokud se už letadla dostanou do manevrového vzdušného boje, tak Vám bude bohatě stačit jeden dva manévry s vektorem tahu, přitom nemusíte použít plnou výchylku tahu, aby jste ztratil hodně energie. Amíci nejsou tupci odzkoušeli si na experimentálním letounu X 31 vektor tahu proti F 18 Hornet a proto se rozhodli tuto technologii dále rozvíjet. Zkuste zapátrat třeba po válce o Falklandy, tam s úspěchem použili piloti možnost vektorování tahu u Harrieru, dokázali utáhnout poloměr zatáčky a dostat se do střelecké pozice v soubojích s A 4 Skyhawk.
    Co se týče řízení mechanizace křídel, tak u nových letounů se o to stará systém FBW, počítače, u několika typů lze toto pak řídit i manuálně podle režimu letu. A dříve se to ovládalo ručně, mechanizace náběžné hrany má velký vliv na zlepšení hodnoty minimální rychlosti a úhlu náběhu, tak že se to u většiny letounů používá při vzletu nebo přistání. Díky takové mechanizace lze pak zkrátit vzletovou a přistávací dráhu a v běžném režimu letu i ovlivnit manevrovatelnost.
    http://en.wikipedia.org/wiki/R...

    A to že Typhoon dnes nemá vektorování tahu je spíše o tom, že pro motory eurojet je tato technologii ve vývoji.
    http://www.youtube.com/watch?v...

    Pokud chcete srovnávat pistoli s letouny tak se podívejte kolik kusů součástek měli stíhací letouny 2. generace a kolik letouny 4. generace, je tam opačný trend.
    Tak mně napadá, podívejte se na SA 58 a ten nový krám co prodali armádě :-D evidentně se z vývoje spolehlivé CZ 75 nepoučili.

  • ikari
    20:51 10.01.2014

    flanker.jirka: opravdu? xD tak to je pro raptor jeste horsi. Tady jde o to, že letadlo, při použití směrování tahu (thurst vectoring) ztrácí ve tření se vzduchem moc energie (nastavuje se "proti větru bokem" a při tom roste odpor). Jeho jediná šance je dostat se do střeleckého postavení, předtím, než mu nepřítel ulítne, ale i když sestřelí stává se bez rychlosti kriticky zranitelným. Pilot Typhoonu, který ví, že je rychlejší, ale méně obratný, je schopen toho využít ve svůj prospěch. Nebo o tom aspoň píše ten článek.

    A nejde o to, že by to bylo nespolehlivé, ale bez toho je to spolehlivější xD čím spolehlivější, tím méně údržby a opotřebených dílů (a i méně nakupování náhradních dílů) - třeba CZUB považovala za úspěch když ve spoušťovém mechanizmu CZ-75 ubrali jednu součástku - né že by to předtím bylo nespolehlvé, ale ubrat součástku pomáhá.

    Já myslel, že tohle tvarování křídel řídí podle situace počítač a ne pilot - jako se u bugatti veyron vysune při jisté rychlosti spoiler. Tedy není až tak důležité to někoho učit. Navíc, jestli je létat bez toho těžší, tak pilot, který potřebuje v kokpitu instruktora by měl cvičit spíš na těžším - jako u třelby z pušky, kdy se střelec nejdřív učí střílet přes pevná miřidla (Alca) a až když to umí, tak se mu dá puška s kolimátorem (Gripen).

    Ale co, stejně se asi dneska s letadlama moc nepočítá, když každý druhý má plné kapsy protiletadlových raket, proti kterým ani Stealth nepomůže (vzhledem k tomu, že letadlo je horké, dá se odhalit a zaměřit na 50km i bez radaru) a navíc je můžou nahradit drony nebo střelou s plochou dráhou letu s dlouhým doletem

  • flanker.jirka
    20:08 10.01.2014

    Pro Ikari: Mít či nemít více mechanizace křídla je otázka v tom co od letadla chcete, pokud chcete připravovat piloty na moderní nadzvukové stroje tak je lepší mít to křídlo vybavené obdobnými prvky a systémy řízení, potom tak můžete v podzvukové oblasti lehce nasimulovat obdobné chování jako u moderních stíhaček.
    Dnes tuto mechanizace má většina letounů a nevypadáto, že by byly nespolehlivé :-D
    Co se týče cvičení Red Flag mezi Typhoony a Raptory šlo o to, že F 22 má měnitelný vektor tahu motoru pomáhající k lepší manevrovatelnosti, ale pro podmínky cvičení s Typhoony měli zakázané to použít a zkoušeli bojovat bez tohoto systému, protože Typhoony tento systém nemají.

  • ikari
    19:22 10.01.2014

    flanker.jirka: jo, špatně jsem se vyjádřil - tou aerodynamikou jsem myslel tvar letadla - nejsem žádný letecký odborník, jen hádám základní principy - myslím že Alca není zrovna pro vysoké rychlosti - není to stíhačka - má jenom jeden motor a ne úplně silný - proto to přímé kridlo a nemá žádnou zbytečnou "mechanizaci", díky čemu může být levnější na výrobu, lehčí a spolehlivější, takže když to není úplně nutné, tak chápu, že tam nejsou.

    četl jsem třeba, že při nějakém americko-německém cvičení bojovaly mezi sebou americké Raptory a německé Typhoony - Typhoony vítězily, protože nemají "thurst vectoring" (nevím jak česky) - né vždy je technická vyspělost ku prospěchu

    "...when Americans said the F-22 performance was “overwhelming” while Germans said the costly stealth fighter was “salad” for the Eurofighter’s pilots lunch."

    http://www.businessinsider.com...

  • Matesaax
    18:31 10.01.2014

    Aero slo do vsech tendru jak s nabidkou cvicnych letadel,tak bitevnich s prebytku nasi armady,takze v tom problem nevidim.Motor DV2 mel problemy uz v L59 a navic jeho vykon byl nizky na pozadavky Aera.S tim kridlem souhlasim,jeho uprava mela byt uz v dobe vyvoje L159 zakladnim prvkem,nicmene vyvoj by to asi pekne prodrazilo.

  • flanker.jirka
    17:43 10.01.2014

    Pro Nesher: Přesně jak říkáte, asi to chtělo hodně odvahy a nebo blbosti jít po každé někde do tendru na nákup cvičných letadel s mašinou která se jmenuje Advanced Light Combat Aircraft, ... slovo Training tam jak si nenajde nikdo.

    Pánové z Aera moc dobře věděli, že měli už při vývoji zalétat i prototyp s jiným než americkým motorem a s avionikou evropských výrobců. Vyhnuli by se tak limitu 50% komponent z USA. Přitom výrobců avioniky bylo všude dost a motor, podobě DV-2 licenčně vyráběného na Slovensku, byl k dispozici také. Tento motor byl použit už u L-59. Proč se tak nestalo ...

    Pro Ikari: Aerodynamika je dána hlavně celým tvarem letadla a nosných ploch (křídla nebo nosný rotor u vrtulníku). Zkuste si najít na internetu pojmy jako přímé křídlo, šípové křídlo(šípové křídlo vybavené mechanizací na náběžné hraně má pak větší rozsah letových rychlostí oproti přímému), mechanizace křídla na náběžné a odtokové hraně, pojmy jako plovoucí výškovka, nebo strejk u nových letounů (takové jako by předkřídlo sloužící pro možnost manevrovnání s výššími úhly náběhu).
    Výkon motoru je také důležitý, ale při srovnatelném poměru tahu ku hmotnosti jde hlavně o to křídlo. A v tomto směru je L 159 koncepčně někde v 60. letech minulého století, má přímé křídlo bez jaké koliv mechanizace na náběžné hraně. Výškovky má klasické koncepce, pro vyšší rychlosti se hodí plovoucí koncepce.
    Tady jeden odkaz: http://cs.wikipedia.org/wiki/K...

    Všechny to nové "věcičky" pak najdete u přímé konkurence v podobě JAK 130/M-346, přičemž tyto letadla byla postavena ve stejné době jako L 159, prototyp L 159 vzlétl 2. srpna 1997 a prototyp JAKu 130 26. dubna 1996.

  • liberal shark
    17:10 10.01.2014

    Souhlas s Nesher
    Problém L-159A spočívá v tom, že to není cvičné letadlo, ani plnokrevný bojový letoun, ani letoun na boj proti guerile. Žádná země na světě si nemůže dovolit jednoúčelový lehký bojový letoun. Normální stát potřebuje víceúčelový bojový letoun a kompatibilní cvičné letadlo.

  • Nesher
    16:30 10.01.2014

    To DIP a Matesaax
    Obávám se, že blábolíte vy
    L 159 A je pro výcvik je prostě nevhodá, jaksi tam chybí to druhé sedadlo.
    A protože se mluvilo o Ekvádoru, tak jsem pouze konstatoval, že pro boj s pašeráky drog a místní guerilou je Tucano vhodnější, vydrží déle ve vzduchu, provozní náklady jsou menší a ještě, narozdíl od L 159 A může sloužit k výcviku.
    A problém je, že pokud chce někdo skutečně bojové latadlo, tak si nekoupí L 159, protože to prostě plnohodnotné bojové letadlo není, a pokud chce někdo víceúčelové hlídkové letadlo, tak Tucano (a podobné letadla, viz nová Cessna) je vhodnější. Toť vše

  • Matesaax
    16:21 10.01.2014

    L159 vznikal v dobe,kdy tady bylo pres sto zastaravajicich ruskych letadel,ktere bylo nutne necim nahradit.Jisteze nakup 72 letadel byl preslap,stacila pulka,ale kdyz se podivame na situaci dnes,tak mame moderni stihacky,bitevniky i cvicne stroje.Ostatni postkomunisticke zeme krom Polska na tom nejsou moc valne.Slovensko a Madarsko maji letku stihacek,Bulharsko ma zastarale Mig-21/29 a Su-25 a resi co ted dal,Rumunsko ma sice slusny pocet vylepsenych jednadvacitek,ale ty dosluhuji a nahradi je nejspis dvanact oletanych F16.

  • Matesaax
    16:08 10.01.2014

    Letouny jako Tucano dokazi zastat ulohu proudoveho vycvikoveho stroje a preskoli piloty rovnou na supersonik,ale idealni system to neni.Jako bitevnik je mozna v pominkach Jizni Ameriky Tucano vhodnejsi,ale jinak L159 je daleko lepsi bojovy letoun.

  • D.i.p
    15:49 10.01.2014

    Nesher: Tucano určitě nesplní to samé co L-159. A to jak pro výcvik, tak pro využití v misi. To je naprosto nesmyslnej blábol.

    To , že se v Jižní Americe více hodí Tucano je dáno problémy, s nimiž se tato letadla mají potýkat, což je narcomafie apod.

  • Nesher
    15:12 10.01.2014

    To David
    Ani v případě Ekvádoru by nebylo jisté, že by USA povolily export.
    Navíc, Tucano splní prakticky to samé co Alca (podpora pozemních jednotek v boji proti pašerákům drog a guerile) + ještě díky dvousedadlové koncepci umožní výcvik, a to za nižších provozních nákladů.
    Prostě, jednosedadlový bitevník (předělané cvičené letadlo) byl od začátku omyl a buďme rádi, že si to vůbec někdo koupí.

  • ikari
    14:28 10.01.2014

    Pokud se nemýlím,tak jediný zásadní rozdíl mezi Alcou a Albatrosem co se konceptu týče je v počtu sedadel, tedy návrat k cvičnému letadlu není zase tak náročný. Pokud vím jediný důvod proč mají Alcy jen jedno sedadlo je zadání české armády.

    Teď střílím od boku, ale není to tak, že aerodynamika je dána počtem/výkonem motorů? A kupovat cvičný stroj, co má vlastnosti jako třeba Typhoon... není lepsí koupit rovnou Typhoon? Výhoda letadel jako je Albatros je v tom, že můžeš dát svým pilotům více letových hodin za méně peněz a ještě jim můžeš do kokpitu strčit "dozorce", který se stará o to aby pilot nováček vrátil letadlo bez zbytečných škrábanců.

  • liberal shark
    14:04 10.01.2014

    Myslím, že celý ten koncept vývoje L159A jako bojového letounu byl tragický omyl a následný nákup 72 kusů pro AČR byl vyslovený zločin.
    Pokud chce Aero něco vyvíjet, pak primárně cvičný letoun. Hlavní projektový požadavek na cvičný letoun by měla být jeho schopnost co nejlevněji a nejvěrněji simulovat chování bojového letounu v maximálním spektru situací a bojových úloh. Opravdu si nejsem jist, zda aerodynamická koncepce odvozená z L-39 umožňuje simulovat chování dnešních bojových letounů.

  • ikari
    13:32 10.01.2014

    Já si myslím, že už bylo na čase je prodat - a to za jakoukoliv cenu - jestli něco bylo špatně tak to byl jejich nákup, ne prodej, ale i z toho bych vědu nedělal - byl to tunel, ale aspoň Aero zachránil, ne? Kolik kolik tunelů dneska proběhne a povede se jim při tom i něco dobrého? Myslím, že tahle ztráta peněz za ty L-169 stála (aspoň myslím že L-169 a ne L-160, jak tady bylo dvakrát napsáno), tedy pokud se Aero poučí z neúspěchu L-159 a úspěchu L-39 a přidá k tomu i něco nového :) ale hlavně jde o zachování českého průmyslu a o to, že se tu ještě letadla vyrábí.

    Myslím, že je jenom dobře, že si Alcy konečně zalítají. Přece jen ti chudáci letadla za nic nemohou - za všechno může systém - a je to fér, poslat je pryč, když tady u nás jim nemůžeme dát patřičný prostor k využití. Teď budou střílet amíky při jejich vlastních cvičeních - to má taky něco do sebe ne? xD

  • David
    10:10 10.01.2014

    K té Jižní Americe - L-159 se zúčastnil tendru v Ekvádoru, byla ale dána přednost Super Tucanu vzhledem k tomu, že Ekvádor se hodně orientuje na spolupráci s Brazílií. V Uruguay to vypadalo nadějně a ČR tam má určitou pozici, ovšem došlo tam ke snížení armádního rozpočtu a tudíž akvizice nových strojů nebyla realizována. A Argentina má svůj vlastní stroj Pampa, který je sice horší než L-159, nicméně tamější vláda jej hodně podporuje v touze zachovat vlastní průmysl, navíc byly nedávno zmodernizovány. A v případě dalších států působilo ono zmíněné embargo. Šance byla jen případě Kolumbie, svého času o to usilovala vláda M. Topolánka, ale i zde to vyplynulo do ztracena.
    Ale jinak souhlas, ty letouny měly být dávno nabízeny za nižší cenu a to především oficiálním armádám, pak by to bylo asi také o něčem jiném

  • Jan Grohmann
    10:00 10.01.2014

    Pro Lukáše, bohužel prodej L-159 stěžoval a stěžuje fakt, že L-159 využívá americké komponenty. Prodej do některých zemí - např. jižní Ameriky nebyl možný, protože americká vláda zakázala prodej vojenských technologii do těchto zemí. Jednalo se například o prodeji L-159 do Bolívie.
    V Aeru, pokud to není rafinované PR, jak jsem někde také slyšel, vzniká projekt L-160, který bude využívat neamerické technologie. Doufají, že tak objednou omezení americké vlády.
    Ne, AČR má 36 letounů, podle Wikipedie z toho léta jen část. Více letounu AČR určitě nebude používat.

  • Lukas
    02:53 10.01.2014

    Nie wiem jak intensywne były poszukiwania klienta na ALCA, ale gdybym to ja mial sprzedać te maszyny to bym szukał w Ameryce Południowej

    np. Argentyna, Urugwaj, Ekwador (lepsze ALCA niż FMA IA 58 Pucará czy A-37 Dragonfly )

    Ew, jako wsparcie w odbudowie krajiu (zamiast $ ) - Irak, Afganistan...
    Oczywisćie że nie miało sensu trzymanie tych maszyn - bo to kosztuje...
    A nie widać by ACR chciała je używac - prawda?

  • flanker.jirka
    00:18 10.01.2014

    pro Matesaax: Nahlížím na to z druhé strany. Každá čast letadel má svou životnost, dám příklad u motoru.
    I přes plánovanou životnost se může stát, že nějaký motor doslouží dříve nebo se poškodí, ať už nasátím jakéhokoliv cizho tělesa nebo i z jiných příčin. Teď máme dobře uložené motory v letounech co nepoužíváme, když je prodáme, za kolik potom AČR koupí nový motor? Za 15 milionů korun asi těžko.
    Našel jsem na wiki cenu motoru z roku 2005 (2,5 mil. USD)
    http://en.wikipedia.org/wiki/H...
    A jak to bude asi u ostatních komponent letadla, jako radar, HUD, avionika, sedačky, ...
    Možná by stálo toto vzít v potaz zda armáda více neušetří tím, že uložené stroje bude používat jako zdroj náhradních dílů.

  • Matesaax
    23:42 09.01.2014

    Za ty roky co jsou uložené bylo dost času je prodat a očividně zájem nulový všude,takže je jisté,že časem by šli max. do šrotu.Ani ty motory nejsou použitelné jinde než v L-159,tak komu je prodávat?

  • flanker.jirka
    23:04 09.01.2014

    Pro Nesher, to víte že neslyšel, ale to neznamená, že by se nedalo prodat tyto stroje za lepší cenu. S tím resursem co mají před sebou draky a hlavně i motory se za tu cenu vyplatí ty letouny koupit a použít jen motory :-D
    Spíše to bude o tom, že za takovou směšnou cenu se to nikomu jinému ani nenabízelo. Nikdo asi ani nestanovil pod jakou minimální cenu lze jít.
    Je klidně možné, že za čas budeme kupovat dražší náhradní díly pro naše stroje než co stál jeden celý letoun firmu Draken a budem naříkat, že nemáme ani kde "kanibalizovat letouny."
    Tohle by mohl popsat někdo kdo u mašin slouží a ví za kolik AČR nakupuje náhradní díly.

    Prostě se to prodalo podle hesla: "rozkaz zněl jasně - musí se to prodat."

  • Nesher
    22:51 09.01.2014

    To flanker
    Polsku a Iráku nabízelo nové (dvoumístné) stroje Aero Vodochody, to nemůžete srovnávat.
    To o čem se tady bavíme jsou více než deset let stará jednomístná letadla v majetku MO. A ty prostě větší cenu než to co nabízí Draken nemají, nikdo jiný, jak správně podotknul p. Grohman, totiž víc zaplatit nechce. Nebo Vy jste o někom slyšel, kdo by měl zájem o uložené jednomístné L 159 slyšel?

  • flanker.jirka
    22:28 09.01.2014

    ...trochu nešťastné srovnání rohlíku se strategickým zbožím, dnešní "kvalitní" rohlík vám do druhého dne zestárne, dobře uložené bojové stroje nikoliv.
    Možná by bylo zajímavé se dozvědět zda za tak směšnou cenu tyto letouny zkoušeli nabízet i jiným zákazníkům. Za takovou cenu by si je klidně pořídilo i Polsko nebo Irák, ale tam se asi pokoušeli nabízet jen nové stroje za nereálnou cenu v porovnání s kvalitou a možnostmi konkurenčních strojů.
    Nezbývá než si počkat až budeme za korunu rozprodávat nepotřebné Pandury :-D
    A možná se v téhle republice pohnou věci a konečně někoho po 20 letech decimace ozbrojených složek zavřou za naručení obranyschopnosti státu. :-D

  • Muž, co zírá na kozy
    17:34 09.01.2014

    Petr M: Srovnávat prodej těchto letadel s prodejem zánovního auta, moc dobře nejde. Pro některé komponenty už neexistují náhradní díly, ani servis. Například displeje na létaných strojích jsou průběžně nahrazovány za jiné, protože Honeywell prostě s technickou podporou těch původních, skončil ze dne na den.

    Na druhou stranu, prodejní cena absolutně neodpovídá tolik diskutovanému a sofistikovanému uložení letadel. To mohly klidně stát venku pod plachtami, nebo pod přístřeškem s vymontovanými motory a elektronikou...

  • Matesaax
    15:21 09.01.2014

    Napr.Svedsko ma ulozeno pres 60 Gripenu verze A/B plus k tomu zhruba 20 verze C/D.Co se poctu L-159 tyka,tak me vychazi,ze po odprodeji do USA a prestavbach na T1 zbyde v Aeru 10 stroju.

  • David
    14:41 09.01.2014

    Při téhle diskusi se někdy zapomíná na to, že uskladnění a udržování těchto letounů stojí armádu poměrně velké peníze. Takže i prodej za velmi nízkou cenu je pro armádu výhodný.
    To, že takové problémy se dějí i jinde, lze ilustrovat na příkladu, kdy USA chtěly dodat Pákistánu F-16, letouny byly vyrobeny, ale kvůli embargu nebyly dodány. USA je pak nabízely různým státům (včetně ČR) za mnohem nižší cenu - a přesto neúspěšně.
    Osobně si ale myslím, že další armádní L-159 by již neměly být prodávány, mohou být dobrou rezervou vzhledem k tomu, že těm v současnosti provozovaným bude postupně docházet technická životnost

  • Petr M
    14:02 09.01.2014

    Když budu mít třeba Škodu Octavia z roku 2010, budu ji nyní chtít prodat za 250 000 Kč, nejvyšší nabídka, co za ni ted dostanu bude 5000 Kč, tak ji přece nebudu prodávat...

    Je duležíte připomenout, že bojová hodnota 28 kusů l-159 daleko přesahuje vše, co by si armáda mohla za půl miliardy misto nich pořídit. V tomto případě by bylo logické řešení letadla tak hluboce pod cenou neprodávat.

    Bohužel, pokud to takto půjde dál, Slovenskou armádu bude za chvíli tvořit jen pěchota a pár desítek kusů techniky, hlavně sovětských bvp a ot90, než je taky vyřadí, pak armádu asi zruší nebo sloučí s policií:-)

  • Matesaax
    12:21 09.01.2014

    Cena je nízká,ale je třeba si uvědomit,že ty letadla za 10 let nikdo nechtěl,takže jakákoiliv cena je dobrá.Slováci,kteří prakticky končí s letectvem o ně opravdu mít zájem nebudou ani zadarmo...

  • Jan Grohmann
    11:57 09.01.2014

    Bohužel mezi lidma panuje mylná informace o tom, jak se určuje cena zboží. Cenu zboží určuje jen a pouze zákazník, který chce danou věc koupit. Pokud za L-159 někdo nabídne 5 milonů Kč, má L-159 hodnotu 5 milonů Kč. Pokud někdo nabídne 100 miliónů Kč, tak má L-159 hodnotu 100 milonů Kč.
    Tak to funguje jak u rohlíku, tak i stíhaček.
    To, že AČR zaplatila za L-159 před x let tolik a tolik, nemá žádnou (nebo malou) výpovídající hodnotu.
    Co se týče Slovneska, zajímavý nápad. Avšak pořízení letadel není vše, je to jen část prodeje. Musíte mít zázemí pro provoz takových letadel (simulátory, školící zařízení, pozemní zabezpečení, hangáry, atd. atd) a také mít peníze a piloty na jejich provoz. Letoun není jen samotný stroj ale komplexní a komplikovaný systém.

  • Petr M
    11:34 09.01.2014

    Tento obchod je NEJVETŠÍ TUNEL za posledních 20 let. Před 10 lety je pořídili za 700 mil za kus. nyní prodej 15 millionů za kus. Na všechny, kteří tento obchod chystali by se měla zaměřit protikorupční policie.

    28 nepoužitých l-159 za 500 mil Kč, za tuto směšnou částku by si armáda nepořídila ani jednu olétanou, vysloužilou např. F-16...

    Než je prodávat za cenu šrotu do USA, to je můžem třeba darovat našim bratrům Slovákům, kterým by se tato letadla jistě hodila a zůstala by "v rodině"

    Co se týce "nákladného skladování", ktreré drží Aero před krachem, při troše snahy by se našlo jistě levnější řešení.

  • Matesaax
    11:00 09.01.2014

    Ta cena je bohužel strašně nízká,Draken za úplný pakatel získá nejlepší špičková moderní letadla s životností 30 let.Byli by blázni kdyby je nekoupili...Na druhou stranu je lepší je prodat ted,než nikdy.Kromě Drakenu by je stejně nikdo už nekoupil.

  • flanker.jirka
    21:37 08.01.2014

    Tak tomu říkám výhra, zaplatit za letadlo 13-15 mil. USD a za 15 mil. korun je prodat :-D
    Pane Grohmane, vážně si myslíte, že "vyhození peněz z okna" v podobě prodeje pod cenou zvýší reference tohoto letounu? Letoun slouží v AČR a jeho kvality jsou všeobecně známé už díky účasti na aliančních cvičeních, více toho už asi firma Draken nevyplodí.
    Tak nízká částka za kus ve mně budí podezření, že za to někdo dostal možná pěkně nasypáno do kapsy. Pokud budou letouny oživeny a provozuschopné tak je to opravdu výhra, tedy jen pro firmu Draken. AČR si hold bude muset za nějaký čas zaplatit třeba i další modernizovanou verzi "Albatrosu" za plnou cenu.
    Zajímavé jsou i údaje o sumách za letovou hodinu, jestliže se podle podle JANES pohybují ceny letových hodin u letadel 4. generace okolo 5000-15000 USD (podle typu od jednomotorových až po těžší F 15) tak kde na té hodině ušetří 30 000 USD?
    Osobně zastávám názor, že pokud se už pořídilo takové množství L 159, tak se s nimi mělo naložit jinak, klidně je dál držet u ledu a možná i uvažovat o přestavbě na UCAV verzi, v souvislosti s touto kategorií letadel jsou známy úvahy Polska, uvažují u výměně SU 22M4 již za UCAV.

    Pro toho pána co rád pase kozy: cena 516 mil. Kč za kus je možná blízko ceně za kterou se letouny nakoupily pro AČR (tehdy při pevném kurzu přes 32 Kč za 1 USD.

  • Muž, co zírá na kozy
    16:10 08.01.2014

    Nechápu proč tedy oficiální zpráva ze zasedání vlády z 2.1.2014 mluvila o ceně 436 až 516 milionů korun za kus.

  • Nesher
    15:40 08.01.2014

    To Jakub Mareš
    Mohu vědět odkud máte tu informaci, že by o L 159 měly zájem ty státy, které nemají vlastní proudové letouny?
    Pokud vím, tak Pobaltské země by nedokázaly zajistit provoz L 159 (finančně) ani kdyby je dostaly zadarmo (viz problémy Litvy udržet letuschopné C 27J) a Slovinsko o ně nikdy opravdový zájem nemělo.
    Jinak, pokud vím, tak se neprodávají všechny uskladněné L 159, ale jen 24, 8 by jich mělo zůstat.

  • Jakub Mareš
    15:14 08.01.2014

    Jan Grohmann: Myslím že naděje na možný prodej bude mít snad až L-160, jestli to dotáhnou ve Vodochodech do konce :)

  • Jakub Mareš
    15:13 08.01.2014

    Sice lepší než nic jinýho, ale zase jenom a jenom lobby. NATO navrhovalo ČR uskladněné L-159 pronajmout či na leasing prodat státum bez vlastního letectva, jako Slovinsko a Pobaltské státy, kde by mohli aspoň výrazně rozšířit možnosti místních vzdušných sil. I pro budoucí prodej by to možná bylo lepší, ale už je podepsán tento kontrakt. Jen by mě zajímalo, AČR potřebuje další cvičná letadla s tím, jak budou dolétávat L-39, z čeho teďka budou dělat T1/T2?

  • Jan Grohmann
    11:34 08.01.2014

    Draken samozřejmě není žádná charita. Moc dobře ví, že ČR potřebuje L-159 prodat, takže může jít s cenou hodně dolů.
    Je zde navíc velká šance, že prodej zvýší reference L-159.

  • Petr
    11:28 08.01.2014

    Cena kontraktu se bude pohybovat od 434 do 516 milionů korun, záležet bude na konkrétním vybavení jednotlivých strojů. Základní cena každého z nabízených letadel je 15,5 milionu korun. Například funkční radar navýší cenu o 1,4 milionu Kč.

    http://www.denik.cz/z_domova/a...

  • Petr
    11:13 08.01.2014

    To že budou létat v USA my nevadí, jen ta cena za kterou se prodají je smutná. Možná kdyby je nabídly za stejnou cenu do Iráku, tak by tam už lítaly. :-(

  • Voodoo
    09:15 08.01.2014

    Sem zvědavej, kdy tzv. vzdušní kontraktoři začnou získavat i jiné zakázky než pouze ty týkající se výcviku. Takový air policing na Islandu nebo v jiném statě bez vlastního letactva by mohl být první vlaštovkou.

  • Laci
    09:08 08.01.2014

    Hlavně ať už tam je štempl! ;)