Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

-
7. 1. 2014
-
55 komentářů
-
Jan Grohmann
Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké společnosti Draken International. Jde o jednu z největších amerických firem poskytující letecké služby americké vládě a armádě.
Od Black Diamond Jet Team po Draken International
Počátky firmy Draken sahají až k akrobatickému soukromému týmu Black Diamond Jet Team , létající na stíhačkách L-39 Albatros. Piloti týmu se rozhodli založit novou společnost a nabízet své služby a merickým ozbrojeným silám a americkému ministerstvu obrany.
Draken International je největší (co se týče počtů letadel) americkou firmou, která poskytuje letecké služby americk é vládě a armádě . Za zmínku jistě stojí, že historie firmy se píše teprve od konce roku 2011. Kromě Draken International ve Spojených státech fungují také například ATAC USA a Omega International.
Centrum firmy najdeme na regionálním letišti Lakeland Linder ve městě Lakeland, Florida. Draken se může opřít o obrovské a rozlehlé zázemí. Rozlehlý hangár, kanceláře, výcvikové a opravárenské centrum, zásoby pohonných hmot a rozsáhle zázemí pro zaměstnance leží na ploše 9290 metrů čtverečních.
Foto: Black Diamond Jet Team na L-39 Albatros / Draken International
Firma se snaží stát lídrem v komerčních leteckých službách CAS (Commercial Air Services). Jde o obchodní model, kdy soukromé letecké firmy nabízejí své služby ozbrojeným složkám.
Kromě velké flotily jsou předností firmy zkušení zaměstnanci. Ve vedení a řízení firmy se nalézá řada zkušených armádních pilotů, armádních důstojníků a od nedávna tak é generál ve výslužbě.
Bojové letouny z celého světa
Společnost nabízí výcvik vzdušného boje, kdy letouny firmy simulují protivníka – tzv. „Red Air“. Draken nabízí rovněž testování obranných schopností lodí nebo pozemních protiletadlových jednotek, případně nácvik elektronického boje.
Stejně tak Draken poskytuje reálnou simulaci tankování za letu, nebo podporu při vývoji nových letadel. Na oficiálních stránkách se Draken chlubí spolupráci při testování letových systémů stíhačky F-35 Lightning II.
V „arzenálu“ Draken International najdeme 50 různých vojenských stíhaček z celého světa. Největší část tvoří 25 stíhaček MiG-21UM/bis pořízených průběžně z Polska. Zajímavosti je, že výkonné MiGy-21 při cvičení simulují rovněž nepřátelské okřídlené střely.
Foto: Polský MiG-21 / Polské ministerstvo obrany
Firma má k dispozici také 11 letounů A-4K Skyhawk a devět cvičných italských letounů MB-339CB – kromě tří A-4 byly všechny tyto stroje nakoupeny na Novém Zélandě. Letouny A-4 prošly kompletní modernizací za stovky milionů dolarů (radar, avionika, datová sběrnice). A-4K Skyhawk tak získal některé kapacity typické pro letouny 4. generace.
Posledním letounem jsou československé dvoumístné L-39 Alabatros (původní z týmu Black Diamond Jet Team), které nyní posílí 28 letadel L-159 ALCA. Firma má také malé proudové dopravní letadlo Cessna Citation 650 pro jedenáct pasažérů. Stroj slouží k dopravě zaměstnanců/zákazníků a náklad ů po celých Spojených státech.
Výhoda Draken International: Nízké náklady
Výhodou provozu starších strojů jsou zejména velmi nízké provozní náklady. Oproti letounům 4. generace, starší letouny ušetří až 30 000 amerických dolarů za letovou hodinu. V případě 5. generace letadel využívajících technologii stealth, podle informací Draken International, dosahuje úspora až 50 000 dolarů za letovou hodinu.
„ Jako příklad můžeme dát pět našich A-4K Skyhawks ve vzduchu za cenu jednoho F-16, pokud jde o letovou hodinu. V dnešní situaci, tento typ úspor nemůže být ignorován,“ řekl v rozhovoru pro DefenseMediaNetwork, výkonný ředitel firmy Draken Interantional Jared Isaacman.
Foto: A-4K Skyhawk / Draken International
Finanční úspory pro americké ozbrojené složky jsou značné. Nejde jen o samotné letové hodiny, ale vojáci nemusí udržovat v provozu tolik letadel a personálu. Ušetří se také za opravy, modernizace, pozemní zabezpečení, atd.
Pro „vzdušné kontraktory, jak se firmám jako Draken International přezdívá, nyní ve světě panují zlaté časy. Důvodem jsou zejména klesající obranné rozpočty řady západních zemí.
Julien Charpentier z Vzdušného operačního centra Ramstein, NATO, na konferenci IQPC Close Air Support v Londýně v září řekl: "Víme, že se potýkáme s rozpočtovými škrty a máme čím dál menší flotilu rychlých letadel, takže musíme přemýšlet o vzdušných kontraktorech. Nicméně musíme zajistit, aby vzdušní kontraktoři požívali a znali aktuální TTP (taktiky, techniky a postupy – pozn. redakce) NATO a USA."
Zdroj: Draken International, DefenseMediaNetwork, IHS Janes
Související články
Nové cvičné letouny pro Polsko, bez L-159 ALCA
Několikrát rušený, obnovovaný a upřesňovaný program nového cvičného bojového stroje pro polské ...
-
12.08.2013
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
Lidé kolem simulátoru L-159
Se zavedením nového typu letounu do výzbroje bývá obvykle zaveden i celý výcvikový systém jak ...
-
11.11.2013
-
2 komentářů
-
kpt. Radoslav Jančev
Nový život L-159 Alca ve Spojených státech
Ke konci minulého týdne přinesly české zpravodajské servery informaci o možném prodeji přebytečných ...
-
30.11.2013
-
45 komentářů
-
Jakub Mareš
Konec nadějí pro L-159: Irák kupuje jihokorejské stíhačky FA-50
Lehké cvičné a bitevní letouny L-159 ALCA v Iráku létat nebudou. Irácká vláda se rozhodla, že ...
-
13.12.2013
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Souhlas s Nesher Problém L-159A spočívá v tom, že to není cvičné letadlo, ani plnokrevný bojový letoun, ani letoun na boj proti guerile. Žádná země na světě si nemůže dovolit ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas s Nesher
Problém L-159A spočívá v tom, že to není cvičné letadlo, ani plnokrevný bojový letoun, ani letoun na boj proti guerile. Žádná země na světě si nemůže dovolit jednoúčelový lehký bojový letoun. Normální stát potřebuje víceúčelový bojový letoun a kompatibilní cvičné letadlo.Skrýt celý příspěvekTo DIP a Matesaax Obávám se, že blábolíte vy L 159 A je pro výcvik je prostě nevhodá, jaksi tam chybí to druhé sedadlo. A protože se mluvilo o Ekvádoru, tak jsem pouze ...Zobrazit celý příspěvek
To DIP a Matesaax
Obávám se, že blábolíte vy
L 159 A je pro výcvik je prostě nevhodá, jaksi tam chybí to druhé sedadlo.
A protože se mluvilo o Ekvádoru, tak jsem pouze konstatoval, že pro boj s pašeráky drog a místní guerilou je Tucano vhodnější, vydrží déle ve vzduchu, provozní náklady jsou menší a ještě, narozdíl od L 159 A může sloužit k výcviku.
A problém je, že pokud chce někdo skutečně bojové latadlo, tak si nekoupí L 159, protože to prostě plnohodnotné bojové letadlo není, a pokud chce někdo víceúčelové hlídkové letadlo, tak Tucano (a podobné letadla, viz nová Cessna) je vhodnější. Toť všeSkrýt celý příspěvekL159 vznikal v dobe,kdy tady bylo pres sto zastaravajicich ruskych letadel,ktere bylo nutne necim nahradit.Jisteze nakup 72 letadel byl preslap,stacila pulka,ale kdyz se podivame ...Zobrazit celý příspěvek
L159 vznikal v dobe,kdy tady bylo pres sto zastaravajicich ruskych letadel,ktere bylo nutne necim nahradit.Jisteze nakup 72 letadel byl preslap,stacila pulka,ale kdyz se podivame na situaci dnes,tak mame moderni stihacky,bitevniky i cvicne stroje.Ostatni postkomunisticke zeme krom Polska na tom nejsou moc valne.Slovensko a Madarsko maji letku stihacek,Bulharsko ma zastarale Mig-21/29 a Su-25 a resi co ted dal,Rumunsko ma sice slusny pocet vylepsenych jednadvacitek,ale ty dosluhuji a nahradi je nejspis dvanact oletanych F16.Skrýt celý příspěvek
Letouny jako Tucano dokazi zastat ulohu proudoveho vycvikoveho stroje a preskoli piloty rovnou na supersonik,ale idealni system to neni.Jako bitevnik je mozna v pominkach Jizni ...Zobrazit celý příspěvek
Letouny jako Tucano dokazi zastat ulohu proudoveho vycvikoveho stroje a preskoli piloty rovnou na supersonik,ale idealni system to neni.Jako bitevnik je mozna v pominkach Jizni Ameriky Tucano vhodnejsi,ale jinak L159 je daleko lepsi bojovy letoun.Skrýt celý příspěvek
Nesher: Tucano určitě nesplní to samé co L-159. A to jak pro výcvik, tak pro využití v misi. To je naprosto nesmyslnej blábol. To , že se v Jižní Americe více hodí Tucano je ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: Tucano určitě nesplní to samé co L-159. A to jak pro výcvik, tak pro využití v misi. To je naprosto nesmyslnej blábol.
To , že se v Jižní Americe více hodí Tucano je dáno problémy, s nimiž se tato letadla mají potýkat, což je narcomafie apod.Skrýt celý příspěvekTo David Ani v případě Ekvádoru by nebylo jisté, že by USA povolily export. Navíc, Tucano splní prakticky to samé co Alca (podpora pozemních jednotek v boji proti pašerákům drog ...Zobrazit celý příspěvek
To David
Ani v případě Ekvádoru by nebylo jisté, že by USA povolily export.
Navíc, Tucano splní prakticky to samé co Alca (podpora pozemních jednotek v boji proti pašerákům drog a guerile) + ještě díky dvousedadlové koncepci umožní výcvik, a to za nižších provozních nákladů.
Prostě, jednosedadlový bitevník (předělané cvičené letadlo) byl od začátku omyl a buďme rádi, že si to vůbec někdo koupí.Skrýt celý příspěvekPokud se nemýlím,tak jediný zásadní rozdíl mezi Alcou a Albatrosem co se konceptu týče je v počtu sedadel, tedy návrat k cvičnému letadlu není zase tak náročný. Pokud vím jediný ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se nemýlím,tak jediný zásadní rozdíl mezi Alcou a Albatrosem co se konceptu týče je v počtu sedadel, tedy návrat k cvičnému letadlu není zase tak náročný. Pokud vím jediný důvod proč mají Alcy jen jedno sedadlo je zadání české armády.
Teď střílím od boku, ale není to tak, že aerodynamika je dána počtem/výkonem motorů? A kupovat cvičný stroj, co má vlastnosti jako třeba Typhoon... není lepsí koupit rovnou Typhoon? Výhoda letadel jako je Albatros je v tom, že můžeš dát svým pilotům více letových hodin za méně peněz a ještě jim můžeš do kokpitu strčit "dozorce", který se stará o to aby pilot nováček vrátil letadlo bez zbytečných škrábanců.Skrýt celý příspěvekMyslím, že celý ten koncept vývoje L159A jako bojového letounu byl tragický omyl a následný nákup 72 kusů pro AČR byl vyslovený zločin. Pokud chce Aero něco vyvíjet, pak ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že celý ten koncept vývoje L159A jako bojového letounu byl tragický omyl a následný nákup 72 kusů pro AČR byl vyslovený zločin.
Pokud chce Aero něco vyvíjet, pak primárně cvičný letoun. Hlavní projektový požadavek na cvičný letoun by měla být jeho schopnost co nejlevněji a nejvěrněji simulovat chování bojového letounu v maximálním spektru situací a bojových úloh. Opravdu si nejsem jist, zda aerodynamická koncepce odvozená z L-39 umožňuje simulovat chování dnešních bojových letounů.Skrýt celý příspěvekJá si myslím, že už bylo na čase je prodat - a to za jakoukoliv cenu - jestli něco bylo špatně tak to byl jejich nákup, ne prodej, ale i z toho bych vědu nedělal - byl to tunel, ...Zobrazit celý příspěvek
Já si myslím, že už bylo na čase je prodat - a to za jakoukoliv cenu - jestli něco bylo špatně tak to byl jejich nákup, ne prodej, ale i z toho bych vědu nedělal - byl to tunel, ale aspoň Aero zachránil, ne? Kolik kolik tunelů dneska proběhne a povede se jim při tom i něco dobrého? Myslím, že tahle ztráta peněz za ty L-169 stála (aspoň myslím že L-169 a ne L-160, jak tady bylo dvakrát napsáno), tedy pokud se Aero poučí z neúspěchu L-159 a úspěchu L-39 a přidá k tomu i něco nového :) ale hlavně jde o zachování českého průmyslu a o to, že se tu ještě letadla vyrábí.
Myslím, že je jenom dobře, že si Alcy konečně zalítají. Přece jen ti chudáci letadla za nic nemohou - za všechno může systém - a je to fér, poslat je pryč, když tady u nás jim nemůžeme dát patřičný prostor k využití. Teď budou střílet amíky při jejich vlastních cvičeních - to má taky něco do sebe ne? xDSkrýt celý příspěvekK té Jižní Americe - L-159 se zúčastnil tendru v Ekvádoru, byla ale dána přednost Super Tucanu vzhledem k tomu, že Ekvádor se hodně orientuje na spolupráci s Brazílií. V Uruguay to ...Zobrazit celý příspěvek
K té Jižní Americe - L-159 se zúčastnil tendru v Ekvádoru, byla ale dána přednost Super Tucanu vzhledem k tomu, že Ekvádor se hodně orientuje na spolupráci s Brazílií. V Uruguay to vypadalo nadějně a ČR tam má určitou pozici, ovšem došlo tam ke snížení armádního rozpočtu a tudíž akvizice nových strojů nebyla realizována. A Argentina má svůj vlastní stroj Pampa, který je sice horší než L-159, nicméně tamější vláda jej hodně podporuje v touze zachovat vlastní průmysl, navíc byly nedávno zmodernizovány. A v případě dalších států působilo ono zmíněné embargo. Šance byla jen případě Kolumbie, svého času o to usilovala vláda M. Topolánka, ale i zde to vyplynulo do ztracena.
Ale jinak souhlas, ty letouny měly být dávno nabízeny za nižší cenu a to především oficiálním armádám, pak by to bylo asi také o něčem jinémSkrýt celý příspěvekPro Lukáše, bohužel prodej L-159 stěžoval a stěžuje fakt, že L-159 využívá americké komponenty. Prodej do některých zemí - např. jižní Ameriky nebyl možný, protože americká vláda ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Lukáše, bohužel prodej L-159 stěžoval a stěžuje fakt, že L-159 využívá americké komponenty. Prodej do některých zemí - např. jižní Ameriky nebyl možný, protože americká vláda zakázala prodej vojenských technologii do těchto zemí. Jednalo se například o prodeji L-159 do Bolívie.
V Aeru, pokud to není rafinované PR, jak jsem někde také slyšel, vzniká projekt L-160, který bude využívat neamerické technologie. Doufají, že tak objednou omezení americké vlády.
Ne, AČR má 36 letounů, podle Wikipedie z toho léta jen část. Více letounu AČR určitě nebude používat.Skrýt celý příspěvekNie wiem jak intensywne były poszukiwania klienta na ALCA, ale gdybym to ja mial sprzedać te maszyny to bym szukał w Ameryce Południowej np. Argentyna, Urugwaj, Ekwador (lepsze ...Zobrazit celý příspěvek
Nie wiem jak intensywne były poszukiwania klienta na ALCA, ale gdybym to ja mial sprzedać te maszyny to bym szukał w Ameryce Południowej
np. Argentyna, Urugwaj, Ekwador (lepsze ALCA niż FMA IA 58 Pucará czy A-37 Dragonfly )
Ew, jako wsparcie w odbudowie krajiu (zamiast $ ) - Irak, Afganistan...
Oczywisćie że nie miało sensu trzymanie tych maszyn - bo to kosztuje...
A nie widać by ACR chciała je używac - prawda?Skrýt celý příspěvekpro Matesaax: Nahlížím na to z druhé strany. Každá čast letadel má svou životnost, dám příklad u motoru. I přes plánovanou životnost se může stát, že nějaký motor doslouží dříve ...Zobrazit celý příspěvek
pro Matesaax: Nahlížím na to z druhé strany. Každá čast letadel má svou životnost, dám příklad u motoru.
I přes plánovanou životnost se může stát, že nějaký motor doslouží dříve nebo se poškodí, ať už nasátím jakéhokoliv cizho tělesa nebo i z jiných příčin. Teď máme dobře uložené motory v letounech co nepoužíváme, když je prodáme, za kolik potom AČR koupí nový motor? Za 15 milionů korun asi těžko.
Našel jsem na wiki cenu motoru z roku 2005 (2,5 mil. USD)
http://en.wikipedia.org/wiki/H...
A jak to bude asi u ostatních komponent letadla, jako radar, HUD, avionika, sedačky, ...
Možná by stálo toto vzít v potaz zda armáda více neušetří tím, že uložené stroje bude používat jako zdroj náhradních dílů.Skrýt celý příspěvekZa ty roky co jsou uložené bylo dost času je prodat a očividně zájem nulový všude,takže je jisté,že časem by šli max. do šrotu.Ani ty motory nejsou použitelné jinde než v ...Zobrazit celý příspěvek
Za ty roky co jsou uložené bylo dost času je prodat a očividně zájem nulový všude,takže je jisté,že časem by šli max. do šrotu.Ani ty motory nejsou použitelné jinde než v L-159,tak komu je prodávat?Skrýt celý příspěvek
Pro Nesher, to víte že neslyšel, ale to neznamená, že by se nedalo prodat tyto stroje za lepší cenu. S tím resursem co mají před sebou draky a hlavně i motory se za tu cenu vyplatí ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Nesher, to víte že neslyšel, ale to neznamená, že by se nedalo prodat tyto stroje za lepší cenu. S tím resursem co mají před sebou draky a hlavně i motory se za tu cenu vyplatí ty letouny koupit a použít jen motory :-D
Spíše to bude o tom, že za takovou směšnou cenu se to nikomu jinému ani nenabízelo. Nikdo asi ani nestanovil pod jakou minimální cenu lze jít.
Je klidně možné, že za čas budeme kupovat dražší náhradní díly pro naše stroje než co stál jeden celý letoun firmu Draken a budem naříkat, že nemáme ani kde "kanibalizovat letouny."
Tohle by mohl popsat někdo kdo u mašin slouží a ví za kolik AČR nakupuje náhradní díly.
Prostě se to prodalo podle hesla: "rozkaz zněl jasně - musí se to prodat."Skrýt celý příspěvekTo flanker Polsku a Iráku nabízelo nové (dvoumístné) stroje Aero Vodochody, to nemůžete srovnávat. To o čem se tady bavíme jsou více než deset let stará jednomístná letadla v ...Zobrazit celý příspěvek
To flanker
Polsku a Iráku nabízelo nové (dvoumístné) stroje Aero Vodochody, to nemůžete srovnávat.
To o čem se tady bavíme jsou více než deset let stará jednomístná letadla v majetku MO. A ty prostě větší cenu než to co nabízí Draken nemají, nikdo jiný, jak správně podotknul p. Grohman, totiž víc zaplatit nechce. Nebo Vy jste o někom slyšel, kdo by měl zájem o uložené jednomístné L 159 slyšel?Skrýt celý příspěvek...trochu nešťastné srovnání rohlíku se strategickým zbožím, dnešní "kvalitní" rohlík vám do druhého dne zestárne, dobře uložené bojové stroje nikoliv. Možná by bylo zajímavé se ...Zobrazit celý příspěvek
...trochu nešťastné srovnání rohlíku se strategickým zbožím, dnešní "kvalitní" rohlík vám do druhého dne zestárne, dobře uložené bojové stroje nikoliv.
Možná by bylo zajímavé se dozvědět zda za tak směšnou cenu tyto letouny zkoušeli nabízet i jiným zákazníkům. Za takovou cenu by si je klidně pořídilo i Polsko nebo Irák, ale tam se asi pokoušeli nabízet jen nové stroje za nereálnou cenu v porovnání s kvalitou a možnostmi konkurenčních strojů.
Nezbývá než si počkat až budeme za korunu rozprodávat nepotřebné Pandury :-D
A možná se v téhle republice pohnou věci a konečně někoho po 20 letech decimace ozbrojených složek zavřou za naručení obranyschopnosti státu. :-DSkrýt celý příspěvekPetr M: Srovnávat prodej těchto letadel s prodejem zánovního auta, moc dobře nejde. Pro některé komponenty už neexistují náhradní díly, ani servis. Například displeje na létaných ...Zobrazit celý příspěvek
Petr M: Srovnávat prodej těchto letadel s prodejem zánovního auta, moc dobře nejde. Pro některé komponenty už neexistují náhradní díly, ani servis. Například displeje na létaných strojích jsou průběžně nahrazovány za jiné, protože Honeywell prostě s technickou podporou těch původních, skončil ze dne na den.
Na druhou stranu, prodejní cena absolutně neodpovídá tolik diskutovanému a sofistikovanému uložení letadel. To mohly klidně stát venku pod plachtami, nebo pod přístřeškem s vymontovanými motory a elektronikou...Skrýt celý příspěvekNapr.Svedsko ma ulozeno pres 60 Gripenu verze A/B plus k tomu zhruba 20 verze C/D.Co se poctu L-159 tyka,tak me vychazi,ze po odprodeji do USA a prestavbach na T1 zbyde v Aeru 10 ...Zobrazit celý příspěvek
Napr.Svedsko ma ulozeno pres 60 Gripenu verze A/B plus k tomu zhruba 20 verze C/D.Co se poctu L-159 tyka,tak me vychazi,ze po odprodeji do USA a prestavbach na T1 zbyde v Aeru 10 stroju.Skrýt celý příspěvek
Při téhle diskusi se někdy zapomíná na to, že uskladnění a udržování těchto letounů stojí armádu poměrně velké peníze. Takže i prodej za velmi nízkou cenu je pro armádu výhodný. ...Zobrazit celý příspěvek
Při téhle diskusi se někdy zapomíná na to, že uskladnění a udržování těchto letounů stojí armádu poměrně velké peníze. Takže i prodej za velmi nízkou cenu je pro armádu výhodný.
To, že takové problémy se dějí i jinde, lze ilustrovat na příkladu, kdy USA chtěly dodat Pákistánu F-16, letouny byly vyrobeny, ale kvůli embargu nebyly dodány. USA je pak nabízely různým státům (včetně ČR) za mnohem nižší cenu - a přesto neúspěšně.
Osobně si ale myslím, že další armádní L-159 by již neměly být prodávány, mohou být dobrou rezervou vzhledem k tomu, že těm v současnosti provozovaným bude postupně docházet technická životnostSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...