Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Zdroj: L-159 ALCA / Wikipedia, autor: Milan Nykodym
Zdroj: L-159 ALCA / Wikipedia, autor: Milan Nykodym

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké společnosti Draken International. Jde o jednu z největších amerických firem poskytující letecké služby americké vládě a armádě.



Od Black Diamond Jet Team po Draken International 

Počátky firmy Draken sahají až k akrobatickému soukromému týmu Black Diamond Jet Team , létající na stíhačkách L-39 Albatros. Piloti týmu se rozhodli založit novou společnost a nabízet své služby a merickým ozbrojeným silám a americkému ministerstvu obrany.

Draken International je největší (co se týče počtů letadel) americkou firmou, která poskytuje letecké služby americk é vládě a armádě . Za zmínku jistě stojí, že historie firmy se píše teprve od konce roku 2011. Kromě Draken International ve Spojených státech fungují také například ATAC USA a Omega International.

Centrum firmy najdeme na regionálním letišti Lakeland Linder ve městě Lakeland, Florida. Draken se může opřít o obrovské a rozlehlé zázemí. Rozlehlý hangár, kanceláře, výcvikové a opravárenské centrum, zásoby pohonných hmot a rozsáhle zázemí pro zaměstnance leží na ploše 9290 metrů čtverečních.

Black Diamond Jet Team

Foto: Black Diamond Jet Team na L-39 Albatros / Draken International

Firma se snaží stát lídrem v komerčních leteckých službách CAS (Commercial Air Services). Jde o obchodní model, kdy soukromé letecké firmy nabízejí své služby ozbrojeným složkám.

Kromě velké flotily jsou předností firmy zkušení zaměstnanci. Ve vedení a řízení firmy se nalézá řada zkušených armádních pilotů, armádních důstojníků a od nedávna tak é generál ve výslužbě.



Bojové letouny z celého světa

Společnost nabízí výcvik vzdušného boje, kdy letouny firmy simulují protivníka – tzv. „Red Air“. Draken nabízí rovněž testování obranných schopností lodí nebo pozemních protiletadlových jednotek, případně nácvik elektronického boje.

Stejně tak Draken poskytuje reálnou simulaci tankování za letu, nebo podporu při vývoji nových letadel. Na oficiálních stránkách se Draken chlubí spolupráci při testování letových systémů stíhačky F-35 Lightning II.

V „arzenálu“ Draken International najdeme 50 různých vojenských stíhaček z celého světa. Největší část tvoří 25 stíhaček MiG-21UM/bis pořízených průběžně z Polska. Zajímavosti je, že výkonné MiGy-21 při cvičení simulují rovněž nepřátelské okřídlené střely.

Foto: Polský MiG-21 / Polské ministerstvo obrany

Foto: Polský MiG-21 / Polské ministerstvo obrany

Firma má k dispozici také 11 letounů A-4K Skyhawk a devět cvičných italských letounů MB-339CB – kromě tří A-4 byly všechny tyto stroje nakoupeny na Novém Zélandě. Letouny A-4 prošly kompletní modernizací za stovky milionů dolarů (radar, avionika, datová sběrnice). A-4K Skyhawk tak získal některé kapacity typické pro letouny 4. generace.

Posledním letounem jsou československé dvoumístné L-39 Alabatros (původní z týmu Black Diamond Jet Team), které nyní posílí 28 letadel L-159 ALCA. Firma má také malé proudové dopravní letadlo Cessna Citation 650 pro jedenáct pasažérů. Stroj slouží k dopravě zaměstnanců/zákazníků a náklad ů po celých Spojených státech.

Výhoda Draken International: Nízké náklady

Výhodou provozu starších strojů jsou zejména velmi nízké provozní náklady. Oproti letounům 4. generace, starší letouny ušetří až 30 000 amerických dolarů za letovou hodinu. V případě 5. generace letadel využívajících technologii stealth, podle informací Draken International, dosahuje úspora až 50 000 dolarů za letovou hodinu.

Jako příklad můžeme dát pět našich A-4K Skyhawks ve vzduchu za cenu jednoho F-16, pokud jde o letovou hodinu. V dnešní situaci, tento typ úspor nemůže být ignorován,“ řekl v rozhovoru pro DefenseMediaNetwork, výkonný ředitel firmy Draken Interantional Jared Isaacman.

A-4K Skyhawk

Foto: A-4K Skyhawk / Draken International

 

Finanční úspory pro americké ozbrojené složky jsou značné. Nejde jen o samotné letové hodiny, ale vojáci nemusí udržovat v provozu tolik letadel a personálu. Ušetří se také za opravy, modernizace, pozemní zabezpečení, atd.

Pro „vzdušné kontraktory, jak se firmám jako Draken International přezdívá, nyní ve světě panují zlaté časy. Důvodem jsou zejména klesající obranné rozpočty řady západních zemí.

Julien Charpentier z Vzdušného operačního centra Ramstein, NATO, na konferenci IQPC Close Air Support v Londýně v září řekl: "Víme, že se potýkáme s rozpočtovými škrty a máme čím dál menší flotilu rychlých letadel, takže musíme přemýšlet o vzdušných kontraktorech. Nicméně musíme zajistit, aby vzdušní kontraktoři požívali a znali aktuální TTP (taktiky, techniky a postupy – pozn. redakce) NATO a USA."

 

Zdroj: Draken International, DefenseMediaNetwork, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nové cvičné letouny pro Polsko, bez L-159 ALCA

Několikrát rušený, obnovovaný a upřesňovaný program nového cvičného bojového stroje pro polské ...

Lidé kolem simulátoru L-159

Se zavedením nového typu letounu do výzbroje bývá obvykle zaveden i celý výcvikový systém jak ...

Nový život L-159 Alca ve Spojených státech

Ke konci minulého týdne přinesly české zpravodajské servery informaci o možném prodeji přebytečných ...

Konec nadějí pro L-159: Irák kupuje jihokorejské stíhačky FA-50

Lehké cvičné a bitevní letouny L-159 ALCA v Iráku létat nebudou. Irácká vláda se rozhodla, že ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Petr M
    14:02 09.01.2014

    Když budu mít třeba Škodu Octavia z roku 2010, budu ji nyní chtít prodat za 250 000 Kč, nejvyšší nabídka, co za ni ted dostanu bude 5000 Kč, tak ji přece nebudu prodávat... Je ...Zobrazit celý příspěvek

    Když budu mít třeba Škodu Octavia z roku 2010, budu ji nyní chtít prodat za 250 000 Kč, nejvyšší nabídka, co za ni ted dostanu bude 5000 Kč, tak ji přece nebudu prodávat...

    Je duležíte připomenout, že bojová hodnota 28 kusů l-159 daleko přesahuje vše, co by si armáda mohla za půl miliardy misto nich pořídit. V tomto případě by bylo logické řešení letadla tak hluboce pod cenou neprodávat.

    Bohužel, pokud to takto půjde dál, Slovenskou armádu bude za chvíli tvořit jen pěchota a pár desítek kusů techniky, hlavně sovětských bvp a ot90, než je taky vyřadí, pak armádu asi zruší nebo sloučí s policií:-)Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    12:21 09.01.2014

    Cena je nízká,ale je třeba si uvědomit,že ty letadla za 10 let nikdo nechtěl,takže jakákoiliv cena je dobrá.Slováci,kteří prakticky končí s letectvem o ně opravdu mít zájem nebudou ...Zobrazit celý příspěvek

    Cena je nízká,ale je třeba si uvědomit,že ty letadla za 10 let nikdo nechtěl,takže jakákoiliv cena je dobrá.Slováci,kteří prakticky končí s letectvem o ně opravdu mít zájem nebudou ani zadarmo...Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    11:57 09.01.2014

    Bohužel mezi lidma panuje mylná informace o tom, jak se určuje cena zboží. Cenu zboží určuje jen a pouze zákazník, který chce danou věc koupit. Pokud za L-159 někdo nabídne 5 ...Zobrazit celý příspěvek

    Bohužel mezi lidma panuje mylná informace o tom, jak se určuje cena zboží. Cenu zboží určuje jen a pouze zákazník, který chce danou věc koupit. Pokud za L-159 někdo nabídne 5 milonů Kč, má L-159 hodnotu 5 milonů Kč. Pokud někdo nabídne 100 miliónů Kč, tak má L-159 hodnotu 100 milonů Kč.
    Tak to funguje jak u rohlíku, tak i stíhaček.
    To, že AČR zaplatila za L-159 před x let tolik a tolik, nemá žádnou (nebo malou) výpovídající hodnotu.
    Co se týče Slovneska, zajímavý nápad. Avšak pořízení letadel není vše, je to jen část prodeje. Musíte mít zázemí pro provoz takových letadel (simulátory, školící zařízení, pozemní zabezpečení, hangáry, atd. atd) a také mít peníze a piloty na jejich provoz. Letoun není jen samotný stroj ale komplexní a komplikovaný systém.Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    11:34 09.01.2014

    Tento obchod je NEJVETŠÍ TUNEL za posledních 20 let. Před 10 lety je pořídili za 700 mil za kus. nyní prodej 15 millionů za kus. Na všechny, kteří tento obchod chystali by se měla ...Zobrazit celý příspěvek

    Tento obchod je NEJVETŠÍ TUNEL za posledních 20 let. Před 10 lety je pořídili za 700 mil za kus. nyní prodej 15 millionů za kus. Na všechny, kteří tento obchod chystali by se měla zaměřit protikorupční policie.

    28 nepoužitých l-159 za 500 mil Kč, za tuto směšnou částku by si armáda nepořídila ani jednu olétanou, vysloužilou např. F-16...

    Než je prodávat za cenu šrotu do USA, to je můžem třeba darovat našim bratrům Slovákům, kterým by se tato letadla jistě hodila a zůstala by "v rodině"

    Co se týce "nákladného skladování", ktreré drží Aero před krachem, při troše snahy by se našlo jistě levnější řešení.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    11:00 09.01.2014

    Ta cena je bohužel strašně nízká,Draken za úplný pakatel získá nejlepší špičková moderní letadla s životností 30 let.Byli by blázni kdyby je nekoupili...Na druhou stranu je lepší ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta cena je bohužel strašně nízká,Draken za úplný pakatel získá nejlepší špičková moderní letadla s životností 30 let.Byli by blázni kdyby je nekoupili...Na druhou stranu je lepší je prodat ted,než nikdy.Kromě Drakenu by je stejně nikdo už nekoupil.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:37 08.01.2014

    Tak tomu říkám výhra, zaplatit za letadlo 13-15 mil. USD a za 15 mil. korun je prodat :-D Pane Grohmane, vážně si myslíte, že "vyhození peněz z okna" v podobě prodeje pod cenou ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak tomu říkám výhra, zaplatit za letadlo 13-15 mil. USD a za 15 mil. korun je prodat :-D
    Pane Grohmane, vážně si myslíte, že "vyhození peněz z okna" v podobě prodeje pod cenou zvýší reference tohoto letounu? Letoun slouží v AČR a jeho kvality jsou všeobecně známé už díky účasti na aliančních cvičeních, více toho už asi firma Draken nevyplodí.
    Tak nízká částka za kus ve mně budí podezření, že za to někdo dostal možná pěkně nasypáno do kapsy. Pokud budou letouny oživeny a provozuschopné tak je to opravdu výhra, tedy jen pro firmu Draken. AČR si hold bude muset za nějaký čas zaplatit třeba i další modernizovanou verzi "Albatrosu" za plnou cenu.
    Zajímavé jsou i údaje o sumách za letovou hodinu, jestliže se podle podle JANES pohybují ceny letových hodin u letadel 4. generace okolo 5000-15000 USD (podle typu od jednomotorových až po těžší F 15) tak kde na té hodině ušetří 30 000 USD?
    Osobně zastávám názor, že pokud se už pořídilo takové množství L 159, tak se s nimi mělo naložit jinak, klidně je dál držet u ledu a možná i uvažovat o přestavbě na UCAV verzi, v souvislosti s touto kategorií letadel jsou známy úvahy Polska, uvažují u výměně SU 22M4 již za UCAV.

    Pro toho pána co rád pase kozy: cena 516 mil. Kč za kus je možná blízko ceně za kterou se letouny nakoupily pro AČR (tehdy při pevném kurzu přes 32 Kč za 1 USD.Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    16:10 08.01.2014

    Nechápu proč tedy oficiální zpráva ze zasedání vlády z 2.1.2014 mluvila o ceně 436 až 516 milionů korun za kus.

    Nechápu proč tedy oficiální zpráva ze zasedání vlády z 2.1.2014 mluvila o ceně 436 až 516 milionů korun za kus.

  • Nesher
    15:40 08.01.2014

    To Jakub Mareš Mohu vědět odkud máte tu informaci, že by o L 159 měly zájem ty státy, které nemají vlastní proudové letouny? Pokud vím, tak Pobaltské země by nedokázaly zajistit ...Zobrazit celý příspěvek

    To Jakub Mareš
    Mohu vědět odkud máte tu informaci, že by o L 159 měly zájem ty státy, které nemají vlastní proudové letouny?
    Pokud vím, tak Pobaltské země by nedokázaly zajistit provoz L 159 (finančně) ani kdyby je dostaly zadarmo (viz problémy Litvy udržet letuschopné C 27J) a Slovinsko o ně nikdy opravdový zájem nemělo.
    Jinak, pokud vím, tak se neprodávají všechny uskladněné L 159, ale jen 24, 8 by jich mělo zůstat.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    15:14 08.01.2014

    Jan Grohmann: Myslím že naděje na možný prodej bude mít snad až L-160, jestli to dotáhnou ve Vodochodech do konce :)

    Jan Grohmann: Myslím že naděje na možný prodej bude mít snad až L-160, jestli to dotáhnou ve Vodochodech do konce :)

  • Jakub Mareš
    15:13 08.01.2014

    Sice lepší než nic jinýho, ale zase jenom a jenom lobby. NATO navrhovalo ČR uskladněné L-159 pronajmout či na leasing prodat státum bez vlastního letectva, jako Slovinsko a ...Zobrazit celý příspěvek

    Sice lepší než nic jinýho, ale zase jenom a jenom lobby. NATO navrhovalo ČR uskladněné L-159 pronajmout či na leasing prodat státum bez vlastního letectva, jako Slovinsko a Pobaltské státy, kde by mohli aspoň výrazně rozšířit možnosti místních vzdušných sil. I pro budoucí prodej by to možná bylo lepší, ale už je podepsán tento kontrakt. Jen by mě zajímalo, AČR potřebuje další cvičná letadla s tím, jak budou dolétávat L-39, z čeho teďka budou dělat T1/T2?Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    11:34 08.01.2014

    Draken samozřejmě není žádná charita. Moc dobře ví, že ČR potřebuje L-159 prodat, takže může jít s cenou hodně dolů.
    Je zde navíc velká šance, že prodej zvýší reference L-159.

    Draken samozřejmě není žádná charita. Moc dobře ví, že ČR potřebuje L-159 prodat, takže může jít s cenou hodně dolů.
    Je zde navíc velká šance, že prodej zvýší reference L-159.

  • Petr
    11:28 08.01.2014

    Cena kontraktu se bude pohybovat od 434 do 516 milionů korun, záležet bude na konkrétním vybavení jednotlivých strojů. Základní cena každého z nabízených letadel je 15,5 milionu ...Zobrazit celý příspěvek

    Cena kontraktu se bude pohybovat od 434 do 516 milionů korun, záležet bude na konkrétním vybavení jednotlivých strojů. Základní cena každého z nabízených letadel je 15,5 milionu korun. Například funkční radar navýší cenu o 1,4 milionu Kč.

    http://www.denik.cz/z_domova/a... Skrýt celý příspěvek

  • Petr
    11:13 08.01.2014

    To že budou létat v USA my nevadí, jen ta cena za kterou se prodají je smutná. Možná kdyby je nabídly za stejnou cenu do Iráku, tak by tam už lítaly. :-(

    To že budou létat v USA my nevadí, jen ta cena za kterou se prodají je smutná. Možná kdyby je nabídly za stejnou cenu do Iráku, tak by tam už lítaly. :-(

  • Voodoo
    09:15 08.01.2014

    Sem zvědavej, kdy tzv. vzdušní kontraktoři začnou získavat i jiné zakázky než pouze ty týkající se výcviku. Takový air policing na Islandu nebo v jiném statě bez vlastního letactva ...Zobrazit celý příspěvek

    Sem zvědavej, kdy tzv. vzdušní kontraktoři začnou získavat i jiné zakázky než pouze ty týkající se výcviku. Takový air policing na Islandu nebo v jiném statě bez vlastního letactva by mohl být první vlaštovkou.Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    09:08 08.01.2014

    Hlavně ať už tam je štempl! ;)

    Hlavně ať už tam je štempl! ;)

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3