Nový japonský obrněný transportér pro ostrovní války

Prototyp nového japonského obrněného vozidla nemá zatím jméno. Celý projekt je prozatím označován jako Wheeled Armoured Vehicle (Improved). / Japanese Ministry of Defense

Japonský průmysl v rámci programu Wheeled Armoured Vehicle (Improved) pracuje na novém kolovém obrněném transportéru. Nový stroj eventuálně nahradí obrněnce Type 96 a umožní Japonsku lépe projektovat vojenskou sílu na sporné ostrovy v Jihočínském moři.

Bojiště budoucnosti: Ostrovy v Jihočínském moři

V oblasti Jihočínského moře si klade územní nároky cela řada států. Na jedné straně stoji supervelmoc Čína, na druhé straně (ne však nutně jednotně) především Japonsko, Tchaj-wan, Filipíny, Malajsie, Jižní Korea nebo Vietnam.

Čína v prosazování svých územních nároků v oblasti postupuje velmi asertivně a rozhodně. Mediálně nejznámějším případem je stavba čínské letecké základny na Spratlyovych ostrovech. Během 20. let se o tyto ostrovy přetahovala Čína, Francie, Velká Británie, Japonsko, Malajsie, Vietnam a Tchaj-Wan.

V roce 1988 došlo dokonce k námořní bitvě mezi Vietnamem a Čínou, při které Čína potopila dvě vietnamské lodě a zabila 70 vietnamských námořníků. V roce 1990 tři ostrovy v jižní části dokonce na čas obsadila malajská armáda. Toliko jen k načrtnutí složitosti problému.

Každá země se odvolává na historickou spjatost s daným územím. Jihočínské moře je však především důležitou námořní dopravní tepnou, nacházejí se zda bohatá loviště ryb a jsou zde velká naleziště ropy a plynu.

Pokud se podíváme na rozložení ostrovů, uvědomíme si, že pomyslně přehrazují přístup Číny do Tichého oceánu. Zajištění volného přístupu do Tichého oceánu tak může být dalším důvodem pro Čínu k zabíraní ostrovů v Jihočínském moři.

Mediálně nejvíce známý územní spor mezi Japonskem a Čínou je o ostrovy Senkaku (čínský Ťiao-jü). V současnosti jsou ostrovy součástí japonské prefektury Okinawa, ale na ostrovy si dělá nárok, s odkazem na historii, Čína.

Nová japonská vozidla pro ostrovní války

Spolu s asertivnějším chováním Číny začalo Japonsko v posledních letech posilovat své schopnosti projektovat vojenskou sílu na vzdálená ostrovní území - především na ostrovy v Jihočínském moři. Japonská armáda například postavila radarovou stanici na ostrově Jonaguni nedaleko Tchaj-Wanu, plánuje nakoupit konvertoplány V-22 Osprey, obojživelná vozidla AAV7, průzkumné drony Global Hawk atd.

Japonsko rovněž nakoupí až 20 až 40 nový transportních letounů Kawasaki C-2 (max 3 až 4 ročně) domácí konstrukce s nosností 32 t. První dva C-2 Japonsko zavedlo do služby v minulém roce.

Cílem nákupů je posílit situační povědomí v oblasti Jihočínského moře a posílit schopnosti obojživelných nebo aeromobilních operací japonských ozbrojených sil, pokud dojde k invazi Číny na ostrovy.

Japonsko pro tyto účely rovněž vyvíjí nová obrněná vozidla. Společným znakem nových vozidel je relativně nízká hmotnost. Vozidla tak lze rychle přepravovat letecky nebo po moři a zároveň se mohou pohybovat na měkkém nebo jinak nestabilním podloží ostrovů.

V roce 2013 Japonsko představilo bojové vozidlo Type 16 MCV se 105 mm kanónem a hmotnosti 26 t. Před několika dny zase Japonsko ukázalo prototyp nového obrněného transportéru o hmotnosti 20 t.

Podle japonské ministryně obrany Tomomi Inadaové nový obrněný transportér poslouží pro mírové operace a pro scénáře, kdy se bude Japonsko “bránit invazi na ostrovy”.

Oproti Type 96 získal nový japonský obrněny transportér lepší pancíř proti balistickým hrozbám a proti minám/IED. Konstruktéři při návrhu počítali s budoucí modernizací a s instalací dalších rozměrných přístrojů nebo jiných elektronických systémů.

Vozidlo měří na délku 8,4 m, na šířku 2,5 m a výšku 2,9 m. Kromě tříčlenné posádky je v nákladovém prostoru místo pro osm mužů výsadku. Hmotnost je zmíněných 20 t. Pro porovnání - německý obrněný transportér Boxer má v základní verzi hmotnost 25 t a přepraví stejný počet mužů.

Nákladový prostor vozidla je však uzpůsoben pro instalaci nejrůznějších modulů pro konkrétní mise. Kromě základního obrněného transportéru pro přepravu vojáků vzniká komunikační nebo inženýrská verze.

Japonský stroj pohání dieselový motor o objemu 10,8 l o výkonu 373 kW. Maximální rychlost na zpevněné cestě je 100 km/h. U případné sériové verze však může dojít ke změně pohonné jednotky.

Vývoj vozidla a stavba jednoho prototypu vyšla japonské daňové poplatníky na 41 milionů dolarů. Testy skončí v roce 2019 a pokud vše půjde podle plánu, následně začne sériová výroba pro japonské ozbrojené síly.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

2S4 Tulpan: Největší ruský minomet opět v akci

Před několika dny ruská armáda provedla cvičení v Přímořském kraji na ruském Dálném východě u hranic ...

AMPV: Nástupce legendárních obrněnců M113 představen

Firma BAE Systems minulý týden v Pensylvánii představila prototyp nového víceúčelového obrněného ...

Systém řízení palby T-14 Armata pro tanky T-72 a T-90

Ruské ministerstvo obrany plánuje část svých tanků T-72 a T-90 vybavit pokročilými prostředky řízení ...

KOMENTÁŘ: Polský minomet RAK vs. finský NEMO

V článku Kontejnerový minomet Nemo od finské Patrie bylo původně uvedeno: „Minomet Nemo je lehčí a ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • cirdo
    01:45 17.01.2017

    Obrana alebo utok, ved je to predsa jedno. Ak vam nepriatel obsadi vase uzemie, tak ho z neho nejako musite vyhnat a jemu nic nebrani to tam vsetko zaminovat. Co sa tyka nizkej ...Zobrazit celý příspěvek

    Obrana alebo utok, ved je to predsa jedno.
    Ak vam nepriatel obsadi vase uzemie, tak ho z neho nejako musite vyhnat a jemu nic nebrani to tam vsetko zaminovat.

    Co sa tyka nizkej alebo vysokej siluety, tak nemyslim ze to v dnesnej dobe hraje nejaku rolu. Ak ide o to aby bol tazsie ojavitelny -to naozaj? Ved dnes uz ma kazdy nejakeho drona na prieskum a za par drobnych.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:38 16.01.2017

    pro JirkaM: Tak jednoduché to není. Pokud to vezmu z pohledu, který píšete, je dobré mít pro útok právě nízká vozidla s malou siluetou, protože se budu převážně pohybovat a bude se ...Zobrazit celý příspěvek

    pro JirkaM: Tak jednoduché to není. Pokud to vezmu z pohledu, který píšete, je dobré mít pro útok právě nízká vozidla s malou siluetou, protože se budu převážně pohybovat a bude se po mně hodně střílet. Naopak obránce si může dovolit větší vozidla s vyšší balistickou obranou, protože pro ně může vybudovat (s)krytá postavení, mezi kterými se bude přesouvat, často mimo přímou střelbu útočníka.

    Hlavně, dnes se i obrana děje převážně manévrovým bojem, při kterém musím s minami počítat i v roli obránce. O zaminovávání území pomocí minometů ani nemluvě.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:37 16.01.2017

    JirkaM: a ona neexistují dálkové zaminovací prostředky, které znesnadní manévry v týlu?

    JirkaM: a ona neexistují dálkové zaminovací prostředky, které znesnadní manévry v týlu?

  • JirkaM
    21:13 16.01.2017

    Vysoká auta odolná proti minám jsou nezbytná, pokud chci na někoho útočit a bojovat na jeho území. Pro obranu jsou vhodnější nižší vozidla, která pak mohou být lehčí, nebo mít ...Zobrazit celý příspěvek

    Vysoká auta odolná proti minám jsou nezbytná, pokud chci na někoho útočit a bojovat na jeho území. Pro obranu jsou vhodnější nižší vozidla, která pak mohou být lehčí, nebo mít lepší orchanu proti všemu kromě min.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    15:22 16.01.2017

    cim vic zvýšují ochranu proti minám, tím vic je to v terénu objevitelný a lépe se do toho trefuje.

    cim vic zvýšují ochranu proti minám, tím vic je to v terénu objevitelný a lépe se do toho trefuje.

  • cirdo
    13:45 16.01.2017

    Ked ma nahradit Type 98, tak to je uz dost neskoro. Type 98 So-Da bol vyrabany v r. 1941

    Ked ma nahradit Type 98, tak to je uz dost neskoro. Type 98 So-Da bol vyrabany v r. 1941

  • atr30
    12:35 16.01.2017

    starší model APC je type 96 a nie 98

    starší model APC je type 96 a nie 98

  • JiriR
    12:20 16.01.2017

    Alea206: Taky nad tou metalurgií přemýšlím. Zda se jedná o japonskou nanokrystalickou ocel. Neméně zajímavá je i otázka výroby takové oceli- předpokládám že klasickou cesto- tj. ...Zobrazit celý příspěvek

    Alea206:
    Taky nad tou metalurgií přemýšlím. Zda se jedná o japonskou nanokrystalickou ocel. Neméně zajímavá je i otázka výroby takové oceli- předpokládám že klasickou cesto- tj. surové železo + šrot v konvertoru, legování v pánvové peci, odplynění ve vakuovací komoře a odlití na kontilití do sochorů či bloků – spíše ne. Slyšel jsem že ta ocel má velmi hustou krystalickou mřížku a že se jedná spíše o slitinu této oceli s nekovovou hmotou a i postup výroby (či tváření ?) je netradiční (záměrně nepíšu nanokrystalický).Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    11:59 16.01.2017

    ... vývoj vozidla a stavba jednoho prototypu vyšla japonské daňové poplatníky na 41 milionů dolarů ...

    Kde sa hrabú na Američanov - u nich by to bolo 410 miliónov

    ... vývoj vozidla a stavba jednoho prototypu vyšla japonské daňové poplatníky na 41 milionů dolarů ...

    Kde sa hrabú na Američanov - u nich by to bolo 410 miliónov

  • alea206
    11:46 16.01.2017

    Docela by me zajimalo jak usetrili tech 5 tun oproti boxeru. Jestli jde o nejakou super pokrocilou metalurgii, nebo mene odolne pancerovani.

    Docela by me zajimalo jak usetrili tech 5 tun oproti boxeru. Jestli jde o nejakou super pokrocilou metalurgii, nebo mene odolne pancerovani.

  • Bazinga20
    11:23 16.01.2017

    Aby jim v tom měl za par let taky vůbec kdo jezdit a bránit ty sporné ostrůvky porodnost v Japonsku je dlouhodobě velmi špatná....

    Aby jim v tom měl za par let taky vůbec kdo jezdit a bránit ty sporné ostrůvky porodnost v Japonsku je dlouhodobě velmi špatná....

  • Chip
    10:18 16.01.2017

    Nejsem velký odborník na obrněnou techniku, ale že by stroj určený pro obranu ostrovů nebyl plovoucí? Tam by to na rozdíl od Iráku a Afghánistánu mohl být problém.

    Nejsem velký odborník na obrněnou techniku, ale že by stroj určený pro obranu ostrovů nebyl plovoucí? Tam by to na rozdíl od Iráku a Afghánistánu mohl být problém.

  • Deutschmann
    09:45 16.01.2017

    Velice zajímavé je umístění motoru do pravé střední části vozidla. Toto jde proti umístění motorů všech nových kolových vozidel. Je pravdou že tímto asi získají lepší vyvážení ...Zobrazit celý příspěvek

    Velice zajímavé je umístění motoru do pravé střední části vozidla. Toto jde proti umístění motorů všech nových kolových vozidel. Je pravdou že tímto asi získají lepší vyvážení vozidla, tak jak to dělají Rusové u pásových výsadkových vozidel.
    Vzhledem k absenci vodometů ten stroj asi nebude plovoucí.
    A vypadá fakt divně.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...