Nový JAS-39E Gripen představen

Gripen
Gripen E; větší foto / SAAB

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. Nový stroj JAS-39E Gripen, nebo také Gripen E, konstrukčně navazuje na technologický demonstrátor Gripen Next Generation (Gripen NG).

JAS-39 Gripen je lehká nadzvuková víceúčelová stíhačka. Nejvíce Gripenů má Švédsko, které operačně provozuje asi 100 stíhaček. Letadla Gripen létají také v České republice, Maďarsku, Jižní Africe, Thajsku a v rámci výcvikové letky ETPS (Empire Test Pilot School) ve Velké Británii.

V dalších letech JAS-39 Gripen dostane Brazílie (36 letadel) a o dalších šest letadel se zajímá Thajsko.

Mezi potenciální zákazníky patří Finsko, Argentina, Estonsko, Chorvatsko, Slovensko nebo Bulharsko.

Největším konkurentem JAS-39 Gripen je v současné době americká stíhačka F-16 Fighting Falcon od firmy Lockheed Martin. Americký výrobce má nasmlouvanou výrobu až do roku 2017. Pokud nenajde dalšího odběratele, bude muset výrobní linku “ef-šestnáctek” uzavřít.

Po skončení výroby F-16 nebude mít Gripen na poli lehkých jednomotorových stíhaček na (západním) trhu konkurenci. Pokud tedy nepočítáme sice vysoce pokročilý, ale také patřičně drahý F-35 Lightning II.

Důležitá událost v rodokmenu Gripen se udála 18. května, kdy byla veřejnosti představena nejnovější verze JAS-39E Gripen. Ta se od předchůdce liší konstrukčními úpravami a nejmodernější avionikou a senzory.

Gripen E; větší foto / SAAB

„Celosvětový zájem o systém Gripen neustále roste. Jsme proto rádi, že už brzy představíme první Gripen E v průběhu události, které se kromě našich hostů budou moci zúčastnit také diváci z celého světa,” uvedl Ulf Nilsson, ředitel letecké divize SAAB.

Odhalení se zúčastnilo na 500 hostů. Přítomna byla i česká delegace Vzdušných sil pod vedením brig. gen. Libora Štefánika a především brazilská delegace. Právě Brazílie jednomístný Gripen E a odvozený dvoumístný Gripen F pro své letectvo objednala.

Gripen E se proti předchozí verzi "C" liší především výkonnějším proudovým motorem General Electric F414G o tahu 98 kN (Gripen C 80,5 kN) s přídavným spalováním - jde o lehce upravený motor ze stíhaček F/A-18E/F Super Hornet.

 Rozmístění zbraní, senzorů a palivových nádrží pod novým Gripenem E. Seshora: střely vzduch-vzduch | protiradarové střely vzduch-vzduch | protilodní střely | chytré bomby (např. Paveway) | malé chytré bomby SDB | alternativní rozmístění SDB | průzkumné kontejnery | infračervný senzor a laserový značkovač (pro navádění zbraní vzduch-země) | záznámové kontejnery pro výcvik | kontejnery pro elektronický boj | externí palivové nádrže. / SAAB

Díky výkonnějšímu novému motoru vzrostla maximální startovací hmotnost Gripenu E na 16 500 kg z předešlých 14 000 kg.

Větší maximální startovací hmotnost se odrazila na větším množství paliva a/nebo větším množství zbraní. Gripen pojme 3400 kg paliva, což je o 40 % více než pojal Gripen C. Předešla verze “C” měla bojový rádius 800 km, Gripen E s větším množstvím paliva dokáže bojovat na vzdálenost až 1300 km.

Prázdná hmotnost letounu je 8000 kg, palivové nádrže pojmou 3400 kg paliva a maximální startovací je 16 500 kg - na letadlo lze tak připevnit zbraně, externí palivové nádrže nebo další vybavení (např. zaměřovací/průzkumný kontejner) o maximální hmotnosti 5100 kg. Zbraně lze navíc nově zavěsit na deseti místech pod trupem a křídly.

Seznam zbraní pro Gripen E je opravdu široký; větší foto / SAAB

Změnou prošlo také elektronické vybavení. Gripen E získá moderní radar Selex ES-05 Raven (zorné pole 100°) typu AESA (Active Electronically Scanned Array), infračervený vyhledávací a zaměřovací senzor Skyward G typu IRST (Infra Red Search and Track), nové prostředky elektronického boje a nejnovější systémy přenosu dat (datalink).

Gripen E se stane vysoce zajímavý pro státy, které si jednoduše nemohou nebo nechtějí dovolit koupit (a provozovat) velmi drahá letadla F-35 Lightning II. Cena Gripenu E není známá (záleží také na výbavě), ale předchozí jednomístná verze Gripen C stojí (pouze letoun) cca 70 milionů dolarů. Také provoz Gripenů E bude nepochybně mnohem levnější než v případě F-35.

"Státy potřebují moderní protivzdušnou obranu pro uchování své národní suverenity. Náklady na ni však ve srovnání s ostatními výdaji ve společnosti musí být přiměřené. Proto Saab vyvinul pro Gripen E takové konstrukční a výrobní metody, aby došlo k současnému nárůstu schopností a poklesu nákladů," uvedl generální ředitel Saabu Håkan Buskhe.

Zdroj: SAAB

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Po gripenech dorazili na Island i zbylí příslušníci mise

Pátek 24. července 2015 v 10:50 hodin dosedl na ranvej letiště Keflavík Airbus A-319 CJ, který ...

Mise Island: Čeští piloti stíhaček Gripen získali další cenné zkušenosti

V pátek 28. srpna 2015 krátce po půl čtvrté odpolední přistálo na 21. základně taktického letectva ...

Výcvik českého leteckého personálu Gripenů ve Švédsku

Všichni uživatelé Gripenu musí pojít Technickou školou ozbrojených sil ve švédském Halmstadu (The ...

Český ohnivý JAS-39 Gripen na NATO Tiger Meet 2016

Tři desítky cvičících a 4 letouny Gripen vyslala čáslavská základna na prestižní mezinárodní cvičení ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • pjek
    16:53 27.05.2016

    Pochopitelně že pro menší neagresivní a současně nijak přímo ohrožované země je Gripen suverénně nejlepší volbou. Technickoekonomické provozní parametry hovoří zcela jasnou řečí a při offsetech nehraje roli ani případná korupce, protože ta by paradoxně měla jako výsledný efekt úsporu veřejných peněz. Rakouské Tajfuny jsou obrovský lapsus a Rakousko to brzy pocítí navzdory své neutralitě (s novým prezidentem tuplem). Ostatně cenová ropná anomálie s nízkými cenami je v rozporu s růstem nákladů produkce ropných paliv včetně leteckých, což jasně ukazuje nesmysl živit si dvoumotorové Otesánky jen pro pouhé ukazování svalů. Technická data Gripenů odpovídají realitě, což se ne vždy o nejen letadlech říci nedá...

  • Vrata
    09:38 25.05.2016

    Charlie: ja vim, jak je (nebo alespon byl) Luky ostre protiamericky. V tomto kontextu vyznel jeho prvni prispevek jednoznacne. Slovickareni?- vite, jedno slovicko muze podstane zmenit smysl cele vety.

  • Charlie
    21:40 23.05.2016

    Vrata: tak tohle je slovíčkaření nejhlubšího ražení, s tím jděte do háje...

    Prom ě kuoříkladu, páč nepotřebuji psa bíti, ty věty znamenají téměř totéž.

    Mimochodem, pozorný člověk ty zmínky o ignorování vzdušných prostorů ze strany USAF vnímal už tehdá.

    Zajímalo by mě, kolik ze zdejších diskutujících čte nějaký další periodika, jako třeba LK, ATM, NV, nebo něco na netu...

  • Luky
    16:52 23.05.2016

    jéžiši...no a Amíci jim ukázali, že Air-policing má význam - to ale neznamená, že je to jen proti nim... prostě stáli před rozhodnutím, zda tu schopnost zachovat nebo ne. Já nějak automaticky očekávám rozhled u spoludiskutujících. Nadruhou stranu bylo by zajímavé zjistit, zda si něco podobného vůči Rakousku dovolily ostatní státy , ve kterých nezuřila válka...případně v jakém rozsahu.
    Teď jsou údajně připraveny k provozu jen tři Typhoony s minimem výzbroje a malým náletem. Je vidět, že hlavním motivem byl air-policing. Proto je dost kritiků, kteří v Rakousku říkají, že byly úplatky a za dobrý přístup dávají naši volbu :)

  • Vrata
    16:24 23.05.2016

    Luky, zkuste si po sobe precist co napisete.
    Poprve jste napsal:

    1. pro gaunt:
    „Víš proč Rakušáci nakoupili EFT? Oni se předtím spíš chystali dolítat Drakeny a vyšumět. V té době si ale krz ně Amíci často zkracovali cestu ze základen v Německu na cestě do Itálie a zpátky... “

    Z teto vety a nasledujicich (zde neuvedenych) vyplyva, ze EF Rakusaci koupili jen kvuli USA – nebo ne?? Zadny jiny duvod nez USAF prelety jste tam neuvedl.

    2. Mne jste odepsal:

    „Když se pak situace uklidnila, velmi vážně se uvažovalo o konci stíhacího letectva. K přehodnocení, následnému překlenovacímu pronájmu a konečně nákupu EFT opravdu pomohla arogance Amíků. Prosil bych příště méně šaškovat a překrucovat.“

    Tady uz nemate USAF jako jediny duvod ale mate tam sluvko „pomohla“ (arogance Amiku). Takhle jste to ale mel napsat hned napoprve, ja bych pak nemel duvod si z vas delat srandu.

  • RiMr71
    15:37 23.05.2016

    Šak jo, já to nekritizuju, naopak. Jsm přesvědčen o tom, že když se teoreticky setkají dva stejně vycvičení piloti, na dvou stejných mašinách, ale jeden "profesor" a druhý "namachrovaná palice", tak ten namistrovaný boreček bude mít větší šanci.
    Ale nebylo tomu tak vždy. Tuším že Robin Olds? označil bojové schopnosti am. pilotů ve Vietnamu (než inicioval změnu) že "nejsou schopni probojovat se ani z mokré papírové tašky" :D

  • niko
    15:32 23.05.2016

    To RiMr71: Mne to sebavedomie stahicich pilotov raz chlapi od letectva vysvetlovali takto: "Vyzbrojena stihacka uz nie je lietadlo, ale je to zbran. Podla toho sa aj vsetci spravaju."

  • gaunt
    15:02 23.05.2016

    RiMr71: "Považuju ho za éro , jaké bychom si tu byli schopni udělat sami, kdyby za studené války Vlček a spol. měli podporu ve svých ndzv. projektech...". Tomu moc nevěřím. Grippen používá spoustu licenčních technologií. Nám by je nejspíš nikdo nedal.

  • RiMr71
    14:39 23.05.2016

    Jak říkáš :)
    Mě to schovávání "malýho pod velkýho" nad Rakouskem (a nejen tam) taky úplně nevoní. Vnímám to jako průvodní znak jakéhosi "fištrónství" amerického letectva. Ti piloti jsou od výcviku cepováni že jsou naprostým výkvětem blabla, lecos se jim toleruje za co by v jiných letectvích "letěli bez éra" (stačí se podívat na některá videa na trubce), evidentně je plánem aby jejich sebevědomí bylo hypertrofované a jejich odvaha a patriotismus tím pádem taky. S několika piloty si více či méně dopisuji (páč jsou zároveň i modeláři) a u dvou z nich je to skutečně "mazec" :) A někdy to nevyjde, viz lanovka v Itálii (?). ALe překvapuje mě, že to prosakuje i k (tak) vyšším šaržím.
    Na druhou stranu to nepovažuju za hrozbu pro akceschopnost armády, asi spíš naopak...
    Za to považuji různé snahy o "ekologizaci" mašin a zakrývání skutečného účelu těchto strojů - viz právě to video u Gripenu E...
    Jinak Gripen se mi líbí. Považuju ho za éro , jaké bychom si tu byli schopni udělat sami, kdyby za studené války Vlček a spol. měli podporu ve svých ndzv. projektech...

  • Luky
    14:35 23.05.2016

    ...jinak já myslím, že my jsme asi všechno povolovali, včetně plně naložených B-52, tak asi neměli důvod něco u nás dělat na tajňačku. Rakušáci ale asi měli jako neutrální stát výhrady k bojovým strojům. A ten úzký rakouský krček k nepravostem svádí.

  • Luky
    14:20 23.05.2016

    Nebudeš za vola, já tam ten rozdíl samozřejmě taky vidím. Navíc mě to doopravdy ani nepobuřuje a svým způsobem mám radost, když se něco děje (profíci od letovýho provozu to ale asi vnímají dost vážně) .
    Akorát pak nemusím, když jsou všichni na větvi z toho, že Su-27 proletí kus od Orionu a podobně. Dráždění mezi vojenskými piloty bych toleroval...ale i tak to vždycky o něčem vypovídá. Každopádně je to lepší než po sobě střílet.
    Na Krym nenavážu, navíc vím, že mi to nebudeš mít za zlý :)

  • RiMr71
    14:13 23.05.2016

    ...já vím Luky, že budu za vola, ale stejně mě osobně by takové jednání od NATO/Američanů "potají" létajících nad naším či rakouským územím je mnohem stravitelnější, než kdyby se tam motal Rus. Za a) jsou to spojenci ve společných strukturách (což Ivan není), za b) po druhé světové válce v Evropě jen jeden stát na férovku uzmul jinému státu kus území. A USA ani jiný stát NATO to nebyl...
    Prostě tam ten rozdíl vnímám.

  • Luky
    11:46 23.05.2016

    Jinak tohle je zajímavý - že by si třeba převáželi zajetce mezi lágry? Není tam o té 737 mnoho napsáno, ale evidentně to hráli na let po čáře, který asi není přiznán v ani jedné ze zemí. Možná měl její pilot ale jen stíhacího ducha a kompenzoval si tak, že skončil u dopraváků :) Každopádně Rakušák si alespoň užil nadzvuku, který už u nás tak málo(jestli vůbec) slýchávám. V 80tých jsem slyšel každou chvíli řachu od jednadvacítky. :
    Another very serious violation happened on 7 June 2001. There was a Boeing 737 that flew regularly between Italy and Poland but without any flight-plans being supplied to the Austrians. When the aircraft entered the Austrian airspace once again it was swiftly intercepted by two Drakens: as the Austrian interceptors closed, the plane "escaped" into the Hungarian airspace, only to return back over Austria a minute later. Anticipating this move, the Drakens cut the corner flying at a supersonic speed while at less than 10.000m: their booms could be heard in Eisenstadt, Wiener Neustadt, and Mattersburg areas. After this intercept the Boeing never appeared again - at least not without being announced...

  • Luky
    11:28 23.05.2016

    No jo, když on přelet bez fotek a svědectví pilotů jim byl celkem k smíchu.

    Jako obhajoba smyslu letky stíhacích letadel pro někoho jako gaunt ale dobrý, ne?

  • niko
    11:09 23.05.2016

    Luky: No v tom linku mas ale popis incidentov sposobenych NATO alebo USAF nespravnym vyplnenim letoveho planu. Cize letovy plan zaslany do Viedne bol.

    In the recent years it regularly happens that the USAF and different NATO air forces are announcing overflights but when these happen there are irregularities. For example, many of the flight-plans faxed to Vienna are unclear regarding to the type or the number of the aircraft announced, their route, flight level, intentions, load etc.

    Ten incident, ktory si sem skopiroval sa riesil cez diplomaticke noty, takze nemozno hovorit o standarde. Teraz netvrdim, ze im tam NATO alebo USAF nelietali. Incidenty sa samozrejme stavaju. No a neutralne Rakusko si co to uzilo. No tiez tam nebolo Eldorado kym im neprisli EF.

  • Luky
    11:07 23.05.2016

    sakra u letadel mi často hapruje podmět s přísudkem...když já je beru za živý tvory, jak ty lodě v Babylon5

  • Luky
    11:06 23.05.2016

    Tedy konkrétně tento článek jsem četl před dlouhou dobou, tak než mi vyčiníte, tak sám uvedu na pravou míru, že ty Nighthawky se schovávali pod KC-10. No a dokonce se pokoušeli o únikové manévry :) ... to by ČT pištěla, kdyby tohle udělal Rusák

    The flight-plan of a single USAF transporter - a KC-10 tanker - was announced, but the plane entered the Austrian airspace "escorted" by two F-117as, which were not announced. The trio was intercepted while underway from Germany to Italy by two Drakens, and attempted even an evasion maneuver while inside the Austrian airspace! Nevertheless, the aircraft were successfully cached by the Drakens and then photographed - as required by the Austrian regulations (albeit, the photographs on this diagram are archiv photos: the originals are considered as "streng geheim" ("top secret" by the Austrian authorities!).

  • Luky
    10:59 23.05.2016

    Oni by tam ten druhý pár Drakenů za hřebenem na vysoký rychlosti pro výskok nedrželi, kdyby ze zkušenosti nevěděli, co bude následovat. Hlavně pak hoši řvěte, že je potřeba střílet hned, jakmile Rus lízne Tureckou hranici :)....

  • Luky
    10:51 23.05.2016

    Pak sa teda Amíci chovali ako somári:
    http://www.acig.info/CMS/index...

    Co si pamatuji, tak těch letů bylo spousta, stížnosti nepomáhali, ne vždy to bylo úplně načerno a bez povolení - třeba jim povolili AWACS (vypnutý) a on letěl zapnut, nebo povolili C-130 a oni se pod ní ještě schovali dvě F-117....

    Jindy s nimi ale chtěli Amíci naprosto cíleně vyčůrat, tak jim Rakušáci nastražili past:

    The F-16s were first detected while still deep inside the Italian airspace. Noticing their maneuvers, and not having any overflights announced, the Austrian controller anticipated what is going to happen, and positioned a pair of Drakens on the other side of the border. The F-16s waited for the Drakens to run out of fuel, and then took a course over Tyrol towards Germany, expecting no further "disruptions" inside the Austrian airspace.

    However, the Austrian controller had a surprise waiting for them: as the F-16s were making the dash over Austria - only some 45-50km wide on this place - another pair of Drakens, flying very low between the high Austrian mountains so to remain undetected by the US radars so far - was brought into action. Hardly that the F-16s entered the Austrian airspace they were suddenly encountered by these two Drakens. Guided from the ground the Austrian pilots did a perfect interception, and brought back excellent photographs of the two F-16s, confirming their violation beyond any doubt.

    The USAF took the notice of this lesson, as well as of Austrian diplomatic protests. Nothing similar happened ever again, and from what can be heard this case is ever since being presented as an example of a "perfectly set-up interception" on the part of the Austrian Bundesheer in the briefing rooms of the 31st FW, in Aviano.

  • niko
    10:21 23.05.2016

    Luky: pokial americke lietadlo ohlasi minimalne 1 hodinu pred odletom letovy plan, moze kludne letiet cez uzemie Rakuska. A lietaju takto aj dnes. No a predstava, ze by amici alebo hocikto iny leteli po letovej ceste bez zverejneneho letoveho planu je somarina.

  • semtam
    09:53 23.05.2016

    ČR postačí pár letadel pro air-policing a to s velkou pravděpodobností si zachováme. PVO je už hodně urgentní... Nevíte někdo, jak dopadly BUKy z Finska. Ty by se nám šikli a Bělorusko je modernizuje i servisuje, tak by nebyl v NATO problém, že máme "ruský" systém.

  • Luky
    09:38 23.05.2016

    Vráťo, nikdo tu nepsal, že hlavním protivníkem Rakouska je USA. Rakušáci ostře pálili kanony po Galebech, když se k nim za války v Jugoslávii občas zaletěli ukrýt..ty totiž věděli, že podle poraženeckých dohod WWII nemá Rakousko ŘS.

    Když se pak situace uklidnila, velmi vážně se uvažovalo o konci stíhacího letectva. K přehodnocení, následnému překlenovacímu pronájmu a konečně nákupu EFT opravdu pomohla arogance Amíků. Prosil bych příště méně šaškovat a překrucovat.

  • Luky
    09:31 23.05.2016

    Ta mylná představa vychází z nepochopení možností pozemních PVO prostředků a jejich raket ...ve smyslu - každá všude ihned dosáhne a zasáhne :D. PVO bez letectva musí být mnohovrstevná, rozhodně to nefunguje tak, že jeden prostředek zvládne všechno (hrozně zranitelné). Když by někdo chtěl pokrýt celou ČR tak by to byl hrozný ranec i personálně. A air-policing pořád žádný. Je to pitomost. Ta letka Gripenů + pozemní SHORAD na bezprostřední ochranu vojáků je úplný minimum. Je fajn, že ještě chvíli můžou rozvinout SA-6.

  • Vrata
    09:27 23.05.2016

    Precetl jsem s potesenim a pobavenim radu odbornych komentaru a vyhral ten, co nam dava ze vzor ve vyzbrojovani Bolivii (tedy vedle nazoru, ze Rakouske letectvo ma jako hlavniho protivnika USA).

    Pro informaci:
    dle wiki ozbrojene sily Bolivie nejenze nemaji bojova letadla ale v podstate tez nemaji protivzdusne pozemni sily - krome rychlopalnych kanonu (16x Type 65 37mm, 80x 20mm Oerlikon - pocitam z WW2) maji uz jen 50ks HT-5, coz je 1. generaci Cinskych (zrejme kopii) MANPADU s dosahem 4.4 km.
    Pro dalsi informaci: pozemni sily maji 36ks lehkeho Rakouskeho tanku (18t) Kurassier, ...
    delostrelectvo ma WW2 vyzbroj: 18x Type 122m (kopie Ruske houfnice M30), 6x M101 (105mm), 10x FK18 (Hitlerovo Nemecko, neuspesna 75mm houfnice) a 6x 75mm Bofors model 1934.

  • niko
    08:49 23.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    Ono chlapi predstava, ze vymenis letectvo za raketove PVO a nic sa nestane vychadza z nepoznania veci. Raketova PVO nikdy nemoze nahradit pracu letectva. Ak sa letectvo zrusi, zacne sa proste platit inemu statu za ochranu vlastneho vzdusneho priestoru. Hotovost letectva si treba predstavit ako takeho policajta na dialnici, ktora pretina CR (letova cesta). Ak sa nieco, cokolvek na dialnici stane, posiela sa hliadka policie, aby problem riesila. Zostrel lietadla je absolutne posledna a krajna moznost. Tento "policajt" je v Europe vo vsetkych krajinach na zaklade medzinarodneho dohovoru. Teda musi ! byt k dispozicii aj v CR.
    Okrem toho ako si to predstavujete s raketovou PVO ? Pokrytie 100 % uzemia vlastnymi 3D radarmi a prostriedkami PVO ? Vsetky baterie povytahovane na palebnych postaveniach aj v case mieru ? Je to skutocne take lacne riesenie ? No minimalne v pripade hornateho Slovenska by to bola somarina, ktora by viac stala ako udrziavanie jednej letky stihacov.

  • Charlie
    08:05 23.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    gaunt: nezabránily ničemu, a to je dobře. Dost nerad bych koukal ve zprávách, že náš Gripec musel sestřelit nějakej dopravák, páč to měl namířeno k Dukovanům :(

    Drtivá většina ostrých startů jsou dopraváky s blbě naladěnýma rádiama (takže nekomunikují s věží) nebo nějakou závadou...
    http://zpravy.idnes.cz/ostry-v...
    http://www.tyden.cz/rubriky/do...

    Nevýhoda raketové PVO je ta, že jde o jednoúčelový prostředek, takový letadlo může jeden den plnit stíhací roli a druhej den tahat bomby na frontu a třetí letět vyhodit do luftu reaktor v Osiraku :)

  • gaunt
    00:29 23.05.2016

    jenikdavid: Uznávám, že stíhačky jsou občas užitečné. V případě napadení státu cizím letectvem toho rakety země vzduch za stejné peníze zmohou víc. Ideální je mít obojí. Pokud bych si měl vybrat jen jedno, beru rakety.

  • jenikdavid
    00:06 23.05.2016

    já nejsem odborník na letectví, ale pilotovi (pilotům) se může stát, že ztratí orientaci, mohou upadnout do bezvědomí, mohou mít jakoukoliv technickou závadu a nemohou to sdělit letové kontrole, atd...pak se hodí vizuální ověření a případně navedení na nouzové přistání nebo jiné řešení...a to nemluvím o možné teroristické hrozbě...které jiné letadlo než stíhačka pak dokáže dohonit menší nebo větší dopravní letadlo ?

  • gaunt
    22:51 22.05.2016

    Charlie: Ty ostré starty zabránily čemu?

  • jenikdavid
    22:20 22.05.2016

    Pro některé diskutéry:

    Pro představu, jaká je nad ČR doprava (ve všední dny nebo o víkendech to je slušný...):

    www.flightradar24.com...

  • Rase
    21:31 22.05.2016

    Samotný nápad na nasazení Gripenů a dronů, není blbost. Stačí se podívat, jaké UCAV letouny u Saabu vymýšlejí, případně evropský projekt nEUROn:
    http://www.hitechweb.genezis.e...
    Navíc kolem roku 2020 by "měl" vzniknout i bezpilotní Gripen:
    http://www.armadninoviny.cz/be...

  • Charlie
    20:58 22.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    Musím říct, že už sem tady na AN zažil hodně, ale tahle diskuze pod novým Gripcem, to je teda síla. Jeden tu plká o nějeké nepotřebě nadzvukových stíhaček u státu, který se nachází ve středu evropskéo vzdušného prostoru a ani se nenamáhá si vyhledat, kolik ostrých startů naši piloti za rok vykonají, o nějakém širším rozhledu ve smyslu, že když se na obranu vykašlou všichni, tak si nás obsadí první stát, který nepřekoval meče v iPhony nemluvě.

    Pak tu kdosi začne plkat o vyzbrojení letectva drony, přičemž mu ušlo, že ty stroje se využívají k průzkumu a úderům na slabě bráněné cíle a asi těžko se bude provádět stíhací mise něčím, co má maximálku 630km a vydrží to sotva pár G přetížení. Mimochodem, vlak nám určitě neujede, páč ani USA, lídr v letecké technice, nic takového nezavádí a v současné době spíš řeší, jestli další generace už bezpilotní bude nebo ne.

    Libyi by neubránilo nic na světě (no, možná rozmístění několika divizí OS RF s tichým echem, že jakýkoliv útok na Lybii bude brán jako útok na Rusko by pomohlo), byl to jeden relativně chudý stát, navíc v problémech, na který se vrhla půlka Evropy. Schválně si tipněte, jak by dnes dopadla třebas Anglie, kdyby se na ní sesypali Frantíci, Italové, Němci s podporou USA...

    Vraťte se na zem, vytáhněte ruku z nočníku a pak si zajděte do nějakého dobrého obchodu s military literaturou a něco si kupte a přečtěte (v knihovně taky mívají slušný výběr). Takhle to zatím vypadá, jak když se tu sešli žáčci třetí třídy ZŠ...

  • gaunt
    17:23 22.05.2016

    logik: Souhlasím s prvním komentářem pod tím článkem. Víc k tomu není třeba dodat.

  • logik
    17:18 22.05.2016

    Kozlus, gaunt: odpověď na vaše nepravdivá tvrzení jsem dal sem
    http://www.armadninoviny.cz/li...
    jestli chcete pokračovat v diskusi na toto téma, tak prosím tamtéž.

  • gaunt
    15:34 22.05.2016

    Pavel1: V Libyi nebyla klasická občanská válka. Byl to boj místních proti žoldákům z celého světa (které jsme bohužel platili i my). To samé je v Sýrii.

  • Kozlus
    12:27 22.05.2016

    "Jediné co tvrdím, je to, že kaddáfí neinvestoval naprosto nic do ekonomiky své země, do obnovy infrastruktury, o sociálních programech nemluvě."

    Tohle bylo masleno vazne?

  • Pavel1
    12:06 22.05.2016

    "Za co že utrácel Kaddáfí? Byl skoro celou dobu pod embargem, sice bylo krátce před tím zrušeno, dokonce mu frantíci chtěli prodat Rafale, ale místo toho mu je ukázali v akci, tedy než jim došla munice."
    Tak z embarga si kaddáfí a socialistický blok dělali dobrý den. Např. komunistické českoslovesnko vyváželo do Libye zbraně ve velkém jako zemědělskou techniku až do roku 1989. Embargo bylo zrušeno v roce 2004, dost dlouho před vypuknutím občanské války v LIbyi. Takže tvrdit, že kaddáfí neměl za co utrácet, protože mu nikdo nic neprodal, je kravina.
    Můžete mi citovat, kde tvrdím, že kaddáfí neměl žádné prostředky? Na zbraně a na kaddáfího osobní obohacení se v rozpočtu Libye našly prostředky vždy. (Ostatně jako v každé socialistické zemi.) Kaddáfího majetek byl odhadován na 40 mld. usd. Jediné co tvrdím, je to, že kaddáfí neinvestoval naprosto nic do ekonomiky své země, do obnovy infrastruktury, o sociálních programech nemluvě. Výsledek byl ten, že v extrémně surovinově bohaté zemi jako Libye, byla v rozkladu infrastruktura, 30% nezaměstnanost a absolutní nedostatek základního zboží, jako dnes ve Venezuele. To byl důvod proč se proti němu značná část země vzbouřila. A klást odpor nemohl nikoli proto, že neměl dostatek funkčních zbraní, ať už stíhaček nebo pvo ale proto, že Libye byla v v rozkladu a zuřila tam občanská válka. Mimochodem uvedu zajímavé srovnání. Libye za kaddáfího těžila tolik ropy co SAE a měla méně obyvatel. Logické by bylo, aby ten životní úroveň Libyjců byla stejná nebo vyšší než občanů SAE. A jaká byla realita - přesně opačná.

  • Hubňa
    11:57 22.05.2016

    Příklad velkého státu s letectvem bez nadzvukových strojů? Už pár měsíců třeba Argentina...ale tam jsou za tím trochu jiný důvody...

  • Anton
    09:13 22.05.2016

    ...Gripen E se stane vysoce zajímavý pro státy, které si jednoduše nemohou nebo nechtějí dovolit koupit (a provozovat) velmi drahá letadla F-35 Lightning II. Cena Gripenu E není známá (záleží také na výbavě), ale předchozí jednomístná verze Gripen C stojí (pouze letoun) cca 70 milionů dolarů. Také provoz Gripenů E bude nepochybně mnohem levnější než v případě F-35....

    Stále mi chýba v strategiach SR, ČR doplniť , prezbrojiť vzdušnu obranu aj vykonnejšími dronmi, ktoré by doplňovali bojové schopnosti a akčný radius Gripenov s ľudskými posádkami.

    Musí byť jasne, že v budúcnosti sa čoraz viac budu presadzovať bezpilotné stroje. Už sa tak deje. Na blizkom Východe čoraz viac zasahujú najmä drony USA. V Sýrii svoje drony nasadili drony aj Rusi. Izrael tiež vylepšuje neúprosne drony.
    Až naším štátom zasa neujde svetový rýchlik!
    Zasa nebudeme dokupovať draho drony, možno aj s backdoormi, ak nám ich vôbec predaju? Ani Poľsko nepochodilo s nákupom dronov od USA.

    Nemyslím úplne nahradiť ochranu vzdušného priestoru naších štátov, dronmi.
    Myslím kombinovanu obranu stíhačiek Gripen s dronmi.
    Hádam už nová vláda tento rok presadí aj v SR prenájom, či kúpu Gripenov, ktoré avizovala. Inú alternatívu pre SR ťažko nájsť.
    Naše štáty by mohli rozbehnuť ku Gripenom hoc aj vlastný vývoj kontabitibilných dronov, ktoré by predlžili ich oči, počet, hliadky, elektronické schopnosti rušenia a navádzania a podobne.
    U Gripenov s ľudskými posádkymi rátame s návratom. Drony môžu použiť naše armády aj na samovražedné misie alebo misie, kde je vysoké riziko pre ľudské posádky.
    Drony by možno šlo aj dovybaviť krycím pláštom a napríklad nepriateľský piloti a ich radary by ťažko rozoznali v zlomkov sekúnd, či bojujú so skutočným Gripenonom, alebo bezpilotným dronom.
    Ťažko naše štáty, armády môžu preventívneodvetne poslať naše Gripeny napríklad do Afghanistanu, proti ISIL ak nám tu uskutočnia teroristické útoky.
    S dronmi by už naše armády mali takúto predlženu možnosť, akčný dosah, ako aj prieskumný dosah, či možnosti vyzvedných služieb, iného monitorovania

    Určite je prevádzka a údržba dronov lacnejšie ako Gripenov s ľudskými posádkami.
    Nemusia niesť toľko podpornej ľudskej biosféry.
    Nemuselo by teda vzlietať toľko Gripenov s ľudskými posádkami k bojovým a hliadkovým misiám.

    Naše štáty by začali chytať aj svetový vývoj.
    Aj dnešný kandidát na prezidenta Tramp zavrčal, že bude treba hoc aj vylúčiť s NATO štáty ktoré zanedbávaju svoju výzbroj a vývoj. Nemožno mu v tomto smere oponovať príliš. Tento smer od USA politikov nejako sankcionovať takéto štáty sa bude čoraz viac presadzovať v USA najmä s ekonomických dôvodov, pre extrémne dlhy USA. V súčasnosti okolo 18 biliónov $, niekde budu hľadať úspory.

    Na vývoj by šlo požiadať aj pomoc s fondou EU. Ja si myslím že aj Švedsko ako výrobcovia by sa radí pridali k takému spoločnému vývoju kontabitibilných dronov.

    Ešte jedná dôležitá poznámka k výhodam vývoja kontabilnych dronov ku Gripenom.
    Gripeny su vyvijane k parametrom vhodnym na ľudské posádky. Už sa nevyvijaju smerom napríklad na lety v preťaženiach, ktoré by ľudské posádky ťažko prežili. Na lety v extremnych blízkostiach Zeme a podobne. Drony by mohli takéto akčné schopnosti a možnosti letiek doplňovať.

    Vlastnosti velmi drahých lietaduek F-35 Lightning II by teda týmto smerom šlo ďaleko prekonať. Dokonca zlacniť a znížiť náklady na ich prevádzku a servis vzdušných misii.

    Kedy už zachytia naše štáty vývojoj nových technologii a nadviažu na úspechy z minulosti ak nie pri vývoji dronov a iných robotických systémov?
    V iných zoskupeniach EU to ide ako napríklad...
    Projekt nEUROn za 400 miliónov eur je zjednotením vývoja strojov tejto kategórie v rôznych európskych krajinách – Taliansku, Švédsku, Španielsku, Švajčiarsku a Grécku. Na celý vývoj centrálne dozerá Francúzsko.
    Alebo aj Briti maju vlastný vývoj drona Taranis?
    Aj porovnateľná s našími štátmi ekonomika Izraela môže zvládať vlastný vývoj, na našu dobu elitných dronov?
    V čom je teda zadrheľ presadiť vlastný vývoj v naších štátov? Popripade kombinovany medzi V4, výrobcom Gripenov, Eurofondami a podobne?
    Je to chyba naších politikov dohodnuť sa aj navzájom, diplomacie, armádych špičiek, strategov, vývoja, ekonomiky ?
    Tie drony by sme mohli popripade aj predávať zamestnali by sa ľudia aj vývojari. Tie technologie by ostali v naších štátov a poznatky by pomohli aj v iných oblastiach.
    Naší vyvojari, ktorým naše štáty financujú nákladne vzdelanie, by nemuseli odchádzať do zahraničia, kde sa podieľaju na vývoji nových technologii, ktoré draho nakúpime, často aj s backdoormi, ak nám ich vôbec dajú.

  • gaunt
    22:58 21.05.2016

    flanker.jirka: V Bolívii nejspíš letecký provoz moc hustý není, ale zase mají 14-krát větší rozlohu. Tak tam celkově těch letadel může přelétat stejně. Ale asi spíš ne. Vztahy se sousedy určitě nemají tak dobré jako my. Bolívijský prezident se snaží dělat hodně nezávislou politiku. Řekl bych, že obranu nezanedbávají.

  • gaunt
    22:47 21.05.2016

    KOLT: Politika rozhoduje o tom, k čemu má armáda sloužit. Od toho se odvíjí jaká technika je třeba. Myslím, že to sem patří.

  • flanker.jirka
    21:39 21.05.2016

    KOLT: není na konec vždy pořízení vojenské techniky pouze jen politické rozhodnutí motivované vším možným než jen technickými parametry? :-D

    Spíše to bude otázkou financí, mašina je to pěkná s papírově dobrými parametry, ale budeme na to mít nebo jinak, i když budeme mít jen na nájem, budeme mít prostředky pro výzbroj? (vzhledem k tomu kolik toho dnes pod Gripen máme)
    Mně osobně na tom éru chybí motor s větším tahem, přece jen, sice je to o poznání silnější než u C, D ale také vzrostla hmotnost prázdného stroje. K lepšímu by bylo mít i možnost nést AA střely v polozapuštené poloze.
    Klidně by postačoval jen menší počet Gripenů E jako velitelská mašina s pořádnými senzory průzkumu a radarem, pro menší taktické formace starších Gripenů.

  • KOLT
    16:09 21.05.2016

    A už se zase pod ryze technickým článkem řeší politika. Jdou se střelit do hlavy, pánové...

  • flanker.jirka
    14:39 21.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    Pavel1: v případech hitlerovského Německa a Libye srovnáváte jablka s hruškami. Libye díky nerostnému bohatství měla peníze na sociální programy, jediné co je omezovalo byl Kaddáfí a embarga, embargo se na krátce podařilo odstranit, jednalo se o dodávkách letadel Rafale z Francie.
    Německo vedlo sociální politiku zadlužováním a ve stejném duchu se tu balamutí obyvatelstvo EU stále.

    Pokud by Libye neměla peníze, tak by se těžko uvažovalo o tomto:
    http://www.tyden.cz/rubriky/za...

    ... takový to byl prohnaný nepřítel, že se po zrušení embarga mohli ostatní přetrhnout co vše Kaddáfímu dodají

  • flanker.jirka
    14:17 21.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    Pavel1: Igla je malé prskátko v podobě manpadu, a není Igla jako Igla, je více verzí. Je to stejně jen manpad, kterému se dá vyhnout efektivně už jen tím, že působíte ze středních výšek. Zbytek PVO jako SA-2, SA-3, SA-5 a SA-6 nelze považovat za účinné, obvzláště v případě toho, že jsou neudržované díky embargu, nemluvě o kvalitě technického personálu. Embargo, se stejně jako v Iráku, podepsalo na použitelnosti této techniky vyžadující pravidelný servis.
    Za co že utrácel Kaddáfí? Byl skoro celou dobu pod embargem, sice bylo krátce před tím zrušeno, dokonce mu frantíci chtěli prodat Rafale, ale místo toho mu je ukázali v akci, tedy než jim došla munice.
    Oproti tomu Syrie má dnes většinu výše uvedených systému po modernizaci nebo v muzeu a používají systémy BUK M2, Pantsir S1, Gecko, k tomu oproti Libyi měli i stíhače na jiné úrovni.

    Luky: Rakousko má ořezanou verzi Typhoonu a koukaj na to jak to sedí na zemi, letová hodina je stojí ranec peněz, překlenutí mezi Drakeny a Typhoony měli od švýcarů pronajaté F 5. To že se najdou jedinci, kteří jsou zakoukaní do jiných typů mašin je obdohné jako, když se někomu líbí BMW a druhému Mercedes, každé auto má své pro a proti, bude záležet na výbavě a řidičích.

    gaunt: v případě Srbska to jinak dopadnout nemohlo, nastoupilo na ně celé NATO a to přečíslení bylo znát, PVO sice měli, ale nic z nejnovější generace, která by byla efektivní proti letectvům se zkušenostmi z první války v zálivu.
    Bolívie je pěkný příklad :-D Jak hustý provoz tam mají a jaké mají vztahy se sousedy? Nám se motá nad hlavou letadla skoro všech leteckých společností a hustota provozu je velká, potřeba mít tu "policii" ve vzduchu je někde jinde oproti zrovna tomuto státu. Je jasné, že pokud se tam začnou angažovat světové mocnosti, pardon, vlastně se nevměšovat do dění v tomto nezávislém státu, tak se situace a potřeba mít letectvo na úrovni jistě změní.

  • Pavel1
    11:20 21.05.2016

    "Souhlasím, že kdyby Libye měla kvalitní PVO, tak by ji nejspíš nikdo nenapadl.."
    Blábol. Kadáffí utrácel na zbrojení ohromné sumy, a to včetně protivzdušné obrany. Libye měla ve skladech nejmodernější ruské systémy (např. Igla-s). A bylo to Libyi k něčemu? Nebylo. Základní kámen úspěšné obrany není ani pvo ani nadzvukové letectvo ale fungující země, kvalifikovaná a rozumná vláda a spokojené obyvatelstvo. A především tohle Libyi chybělo. Země se steží může bránit, když je ve stádiu občanské války a jedni bojují proti druhým. Libye byla v totálním rozkladu už dlouhé roky, a to právě díky psychopatu kaddáfímu a jeho enormním výdajům na zbrojení. Přičemž je jasné, že Libyjci můžou děkovat alláhovi, že Evropa a USA pomohla kaddáfího zlikvidovat, jinak by to neskončilo 4000 mrtvými ale 400 000 jako v Sýrii.
    "Můj děda často vzpomínal, jak si se začátkem druhé světové války spousta chudých lidí polepšila"
    Totální blábol. Když se zvednou výrazně výdaje na zbrojení, tak každému kdo umí do pěti napočítat, že sociální výdaje jdou stranou. A naopak, jak dokazuje stav ozbrojených sil mnoha evropských zemí. Extrémně vysoké výdaje na zbrojení mohou přivést ke krachu a chudobě i velmi bohaté země. Německo bylo před začátkem 2sv extrémně zadlužené a kdyby válku nezahájilo dostalo by do velkých finančních problémů. Ostatně i Libye je toho důkazem.

  • David
    10:49 21.05.2016

    Jen takovou zajímavost na okraj - o Gripeny projevila zájem také africká Botswana, která potřebuje nahradit své stárnoucí F-5. Bude zakoupena spíše nějaká méně pokročilá varianta, ale i tak to naznačuje, jak Gripen dokáže oslovit menší, chudší státy s omezeným rozpočtem ( viz třeba defenceweb.co. za)

  • Luky
    09:09 21.05.2016

    pro gaunt:
    Víš proč Rakušáci nakoupili EFT? Oni se předtím spíš chystali dolítat Drakeny a vyšumět. V té době si ale krz ně Amíci často zkracovali cestu ze základen v Německu na cestě do Itálie a zpátky. Přes Švýcarsko si netroufli, i když Švýcaři šetří a lítají už jen v pracovní dobu :) a obletět Alpy je dlouhé.. Takže si představ situaci, kdy si přes vzdušný prostor suveréního státu bez povolení přelétávají cizí vojenská letadla. Posíláš protestní nóty, stěžuješ si a oni se ti jen smějí. Přestalo to tuším až když donutili sednout jednu C130.

    Ono to trochu souvisí i s ruskou potřebou udržet letadlovku - když např. začne cizí velmoc přípravu k útoku na nějaký stát kdekoli na světě a jim je to proti srsti - do oblasti se vyšle letadlovka, která situaci monitoruje a osahává klidně jen párem letadel. Je celkem jedno, jestli jich má 30 nebo 80. Důležité je mít schopnost něco udržet ve vzduchu. Cizí svaz pak musí s jejich přítomností počítat a je taky zcela jiná pozice pro jednání i lepší sběr informací.

  • alexa123
    08:40 21.05.2016

    peto150
    Tomuto naozaj nechápem. tých("pouze") 70mega za kus to je vtip/chyba ci naozaj?
    Ked su-35 stojí dajme tomu 50mega ako toto (ešte staršia verzia) môže stáť 70 ?

    Pozri si výplatnú pásku pásku ruských a západných pracovníkov (od vrátnika až po šéfkonštruktéra) a pochopíš.

  • peto150
    04:50 21.05.2016

    Tomuto naozaj nechápem. tých("pouze") 70mega za kus to je vtip/chyba ci naozaj?
    Ked su-35 stojí dajme tomu 50mega ako toto (ešte staršia verzia) môže stáť 70 ?
    za cenu dvoch lietadiel by sa dala vybudovať možno celkom solídna PVO.

    Každý kto to kúpi by mal dostať aj cenu blbec roka.

  • gaunt
    00:41 21.05.2016

    Sociální stát s výdaji na zbrojení vůbec nesouvisí. Můj děda často vzpomínal, jak si se začátkem druhé světové války spousta chudých lidí polepšila.

  • gaunt
    00:29 21.05.2016
    • (10)

    flanker.jirka: Zmínil jste Libyi. To je nepěkná ukázka toho, k čemu převážně slouží moderní bojové letouny. Další důvod proč je nemít. Alespoň po naší armádě nebude nikdo chtít, aby se podobných akcí účastnila. Jsem pro armádu která slouží pouze k odstrašení případného útočníka a neslouží k prosazování politických cílů po celém světě. Souhlasím, že kdyby Libye měla kvalitní PVO, tak by ji nejspíš nikdo nenapadl. Nebo by se alespoň dlouho rozmýšlel. Nadzvuková letadla Libye měla. Pro obranu proti silnějšímu agresorovi jsou naprosto k ničemu. To samé Srbsko. Letadla jim byla na nic. Pomocí SAM něco sestřelili.

    Země bez nadzvukového letectva? Spousta malých nebo chudších států. Ze zemí s 10-ti miliony obyvatel je to například Bolívie.

  • Luky
    00:09 21.05.2016

    Je to sranda, jak se ti zlí Rusové motají v mezinárodních vodách na svých Flankerech...a pak se najednou zpětně dozvíme, že Amíci cvičili u Kaliningradu neohlášeně na Raptorech. To si ale musíte přečíst až na západních serverech.. a v prostých lidech stejně zůstane jen to, jak "krachující" Rusák vytváří problémy a zbytečně pálí kerosin při provokacích....

    Je zajímavé, kolik lidí tady má dlouhodobě velké pochopení pro tučnou F-35, mají omluvy pro to či ono, ale u Gripenu se často nesmyslně mluví o druhořadé výbavě a podobně (přitom ty systémy málokdo zná a obecně švédský PR na český uši moc neútočí)..a pak se ještě řekne, že je Gripen marketingově přeceňovaný. Je to běžný jev, znám spoustu SU-35 nerdů a ještě víc F-16 postiženců. Většina dosud nerozchodila, že jsme ani jedno nezařadili...naštěstí.

  • flanker.jirka
    23:24 20.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    Magister_Peditum: moc pěkně řečeno, dělají tu ze sociálního státu božstvo, nemáme se zle, když se tu polovina potravin vyhazuje. PVO je třeba mít na úrovni, kdoví, zda by se konaly nálety na Libyi, pokud by měli k dispozici systémy jako například Sýrie, Rusové se taky letecky neangažují nad Ukrajinou, protože vědí co mají.

    gaunt: nesmíte na vzdušný prostor nahlížet průzorem někde z tanku :-D
    můžete nám tu vyjmenovat tu "spoustu" států bez nadzvukového letectva, které nijak nevyužívají služeb letectev jiných států? Možná jich pár bude, ale bude záležet kde leží a zda jsou to státní zřízení, které se k ochraně svého vzdušného prostoru staví seriozně.
    Island je členem NATO, přispívá na chod aliance, tak se tam hold "hašteříme" :-D smlouvy jsou od toho, aby se dodržovaly.
    Jak si představujete to, že by se na ruská letadla nereagovalo? Vždyť se motají ve vzdušných koridorech civilních letadel a porušují tak mezinárodně dané pravidla pro pohyb ve vzdušném prostoru, to může způsobit katastrofu i bez úmyslu někde válčit.

  • Left
    23:10 20.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    To gaunt: Ostrých vzletů, tzv. alpha scramble, kdy Gripeny musí do vzduchu kvůli neodpovídajícímu stroji, je několik jednotek za rok. Takže to není něco, co by se na našem území stávalo jen jednou za desítky let...

  • gaunt
    22:46 20.05.2016

    Magister_Peditum: Hraničí ČR s mezinárodními vodami? Proč máme z našeho rozpočtu platit hašteření nad Islandem. Mnohem účinnější by bylo za ty peníze koupit několik baterií SAM. Navíc si myslím, že kdyby se na ruská letadla nereagovalo, tak se nic nestane. Kdyby chtěli opravdu zaútočit tak, to vypadá jinak.

  • Magister_Peditum
    22:37 20.05.2016

    gaunt: Neříkejte! Vždyť o hašteření mezi Rusy a NATO slyšíme v jednom kuse.

  • gaunt
    22:25 20.05.2016
    • (11)

    skelet: Jak často se taková situace stává? Téměř nikdy. Je to jen propaganda zbrojní lobby.

  • skelet
    22:12 20.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    s takovým strojem naváže kontakt, zjsití jestli nemá technické problémy (což většinou mají), vyvedou ho ze vzdušného prostoru nebo ho navedou na přistání. Sestřel je až ta poslední varianta.

  • gaunt
    21:57 20.05.2016
    • (10)

    cejkis:

    A co s takovým strojem provede Grippen? Může ho buť sestřelit nebo nechat letět. Států bez nadzvukových letadel je na světě spousta. Často mnohem nezávislejší než ČR.

  • cejkis
    21:10 20.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    gaunt

    Když na ŘLP zjistí, že jim nějaký stroj neodpovídá a má vypnutý odpovídač, tak požádají rovnou o sestřel ? Nebo jak si představujete identifikaci takového stroje ?

    Trochu více myslet pane gaunt.....

  • gaunt
    19:24 20.05.2016

    Magister_Peditum: Na obranu stračí střely země vzduch.

  • Magister_Peditum
    19:18 20.05.2016

    "Státy potřebují moderní protivzdušnou obranu pro uchování své národní suverenity. Náklady na ni však ve srovnání s ostatními výdaji ve společnosti musí být přiměřené."

    Jako, chápu to prohlášení, ale stejně se mi zdá dost nešťastné, že se na obranu a národní suverenitu dnes v Evropě díváme jako na něco nehezkého, co nesmí nijak narušit náš "sociální stát".

  • semtam
    17:28 20.05.2016

    Left

    Mám za to, že Gripeny byli nové. Dokonce se počítalo s tím, že se budou pronajímat verze A/B. Ale Švédové poskytli nakonec verzi C/D čerstvě sjetou z výrobní linky.

    Taky se spíš přikláním k názoru, že by bylo vhodnější až bude končit pronájem pořídit a to formou nákupu či leasingu Gripen E. Pro ČR bude tento letoun asi nejvhodnější z hlediska ceny a zázemí a i z hlediska výkonů plně dostačující.

  • flanker.jirka
    17:25 20.05.2016

    Nejde o nic více než jen mediální masáž :-D
    Nebo jak tomu říká Shania je to část dobrého marketingu, nejlépe ten marketing prohnat přes Tanzanii tam a zpět :-D
    v ČR o tom taky víme své, viz odstavec korupce:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

  • Shania
    16:30 20.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    RiMr71: gripen NG se aktuální dánského soutěže nezúčastnil, byli možná v nektere z tech předchozích.

    Saab má dobrý marketing, LM by se mohl u nich mohl hodně naucit:)

    Každopádně pro tak malou zemi je to obrovský výkon.

  • Karlos73
    16:22 20.05.2016

    Súhlas s príspevkami od RiMr71 a KOLT. Stíhačka Gripen je značne preceňovaná. Tender vo Švajčiarsku, Gripen najslabší. Podobne naposledy v Dánsku. Jedine kde bodoval boli prevádzkové náklady. Táto "výhoda" je v bojovej akcii (vo vojne) platná ako mrtvému zimník, ak mi stíhačku dá dole súper, alebo nesplní bojovú misiu...ale hlavne že spotrebu a prevádzkové náklady má super. Cena za ktorú bol ponúkaný Gripen Indii, Brazílii, Švajčiarsku prevyšovala 90 mil. euro za kus (plus dodávky k cene-výcvik,náhradné diely,atd.). Ak mám byť úprimný tak z vojenského hľadiska je oveľa ideálnejšia F-16V! a tá je cenovo porovnateľná s Gripen E.

  • Left
    16:20 20.05.2016

    No jsem zvědavý, jak to bude vypadat v roce 2027 (resp. 2029 s opcí na 2 roky) ve vztahu k našemu rozhodování po skončení aktuální smlouvy o pronájmu 14 C/D. Přece jen původní "naše" kusy už za sebou budou mít 22 (případně 24) let provozu, a pokud bychom je chtěli odkoupit, tak by Švédové museli jít s cenou pořádně dolu, jelikož ani druhý pronájem (2015-2027/29) není nějak extrémně výhodný vzhledem k opotřebovanosti strojů.

    Otázka je, zda by to vůbec mělo smysl je odkupovat z hlediska dlouhodobého výhledu. Vím, času je ještě dost, nicméně je záhodnější uvažovat dřív, než za 5 minut dvanáct, jelikož bude třeba vyřešit otázky, jestli jít do dvou letek (14 bylo původně zamýšlené jako dočasné, přechodné řešení, nicméně si už asi všichni zvykli...) atp.


    P.S. Nejsem si ani jistý, zda v roce 2005 na začátku pronájmu byly vlastně ty C/D úplně nové... Má někdo přesně informace?

  • jj284b
    16:19 20.05.2016

    tak hlavne Gripen je cosi ako F-5 (F-20) s modernou avionikou.. tazko sa da porovnavat s F-35...

  • KOLT
    16:01 20.05.2016

    Plán ceny u F-35A je tuším kolem 85 M$, takže i kdyby SAAB dokázal produkovat Gripen E za stejnou cenu jako C, rozdíl je neveliký. Když u Gripenu připočtete náklady na externí pody a nádrže, může být Gripen i dražší :-( Provoz bude mít asi o něco levnější. Nicméně i F-35 je stavěná s ohledem na jednoduchý servis. A ušetří se jak na nižším počtu nutných letových hodin, tak na menším opotřebení nesených zbraní, protože Fko je nemusí nosit externě.

    Nebude to mít Gripen jednoduché. SAAB se musí snažit jich udat co nejvíc do doby, kdy je F-35 jednak nedostupná novým zájemcům, jednak ji provází pověst předraženého šrotu. Až se zjistí, že ve vzduchu nakope zadek čemukoliv, co se s ní utká, budou mít ostatní letadla při prodeji dost problém. A jakožto příznivce různorodosti musím přiznat, že mě to vůbec netěší :-(

  • RiMr71
    15:40 20.05.2016

    "Gripen E se stane vysoce zajímavý pro státy, které si jednoduše nemohou nebo nechtějí dovolit koupit (a provozovat) velmi drahá letadla F-35 Lightning II."

    Z jiného článku nedávno zde:
    "F-35A Lightning II v užším kole porazil evropskou stíhačku Eurofighter Typhoon a americkou F/A-18E/F Super Hornet. O přízeň se původně v Dánsku ucházel i nejnovější švédský stíhač JAS-39E/F Gripen. "Zajímavé" je (alespoň ve světle kritiky vůči F-35), že podle dánské vlády F-35A dominoval ve všech oblastech nad svými konkurenty - od ceny, přes bojovou hodnotu."

    "Podle dánské zprávy je F-35 nejlevnější letadlo z hlediska celkového a dlouhodobého zabezpečení národních bezpečnostních zájmů Dánska."

    Tak jak pane Grohmann? Oba články jste napsal Vy - tož nestála Vám tato protichůdnost aspoň za zmínku či pozdvižené obočí"? :)

  • yndulon
    15:39 20.05.2016

    sympaticke lietadlo....

  • RiMr71
    15:19 20.05.2016

    Video z úvodního představení:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Na mě osobně ta omáčka kolem působí spíš jako reklama na důchodové pojištění...
    Ve mně to video vyvolává nutkání nasadit si jednorázovou plenu pro důchodce a jít s mávátkem vítat jaderné inženýry, chirurgy a vysokoškolské profesory... Prostě EU standard, skrývající pravou podstatu věci......
    Kdežto po shlédnutí videa níže mám chuť naskočit do mašiny a sejmout pár bastardů
    Tak jen tak pro porovnání...
    https://www.youtube.com/watch?...