Nový ruský strategický bombardér PAK-DA se odhaluje

Tu-160
Foto: Tu-160 „Blackjack“ v letu. Vzhled nového bombardéru ještě není znám, ale půjde pravděpodobně o stroj zcela nové konstrukce / Wikipedia

Před pár dny ruští vojenští představitelé odsouhlasili základní technické specifikace a design nového ruského strategického bombardéru PAK-DA. Do konce letošního roku má firma Tupolev, jakožto hlavní koordinátor programu, rozpracovat základní takticko-technické parametry PAK-DA a předložit ruské vládě finanční rozpočet programu. Pokud ruská vláda náklady akceptuje, od počátku roku 2014 se rozběhne vlastní vývoj letounu.  

 

Nový stroj PAK-DA (Perspektivnyi Aviatsionnyi Kompleks Dal'ney Aviatsii), tedy perspektivní dalekonosný komplex dalekého doletu, má v ruském letectvu zcela nahradit turbovrtulové bombardéry Tu-95MS „Bear“ a nadzvukové Tu-160 „Blackjack“. První ze jmenovaných je ideovým protivníkem k americkému bombardéru B-52 Stratofortress a druhý k americkému bombardéru B-1 Lancer.

Přesný vzhled letounu PAK-DA ještě nebyl známý, ale počítá se s podzvukovým strojem v konfiguraci „samokřídlo“ – tedy podobně jako americký B-2 Spirit. Pokud půjde vše podle plánu, první let letounu se uskuteční kolem roku 2020, zavedení do výzbroje ruské armády se pak očekává kolem let 2025-2030.

Avšak jak je u podobných projektů železným pravidlem, půjde pravděpodobněji o pozdější datum. Do výzbroje budou s letounem zavedeny tak zcela nové dalekonosné raketové zbraňové systémy, speciálně vyvinuté pro bombardér PAK-DA.

Jak podotýká web Armed Forces International, konfigurace samokřídlo naznačuje poslání a výkony budoucího bombardéru. Stroj bude s velkou pravděpodobností podzvukový, respektive stroj se bude nejlépe „cítit“ ve vysoce podzvukových rychlostech. Rusové tak budou spíše sázet na striktní dodržování „stealth“ charakteristiky, než na dosahování nadzvukových rychlostí, tak jako to je u Tu-160.

Vývoj letadla probíhá podle plánu,“ říká generálporučík Viktor Bondarev, velitel ruského letectva. „Byl schválen nástin konstrukce a technických parametrů. Všechny příslušné dokumenty jsme podepsali, což umožňuje průmyslu zahájit vývoj jednotlivých systémů letounu,“ dodal.

O samotných technických parametrech se pouze spekuluje. Bombardér PAK-DA má zřejmě pohánět upravená čtveřice motorů z nové ruské stíhačky páté generace PAK-FA. Bojový dolet se snad má pohybovat na hranici 3500 kilometrů, nosnost stroje pak mezi 100 až 120 tunami.

Zdroj: RIA Novosti , Armed Forces International , Wikipedia

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vývoj ruské stíhačky PAK FA zdárně pokračuje

V polovině prosince minulého roku byl zalétán již čtvrtý prototyp ruského stíhacího letounu 5. generace Suchoj PAK FA. Na všech vyrobených letounech zároveň probíhá ověřování letových vlastností a ...

Ruské a běloruské letectvo posiluje

Těsně před Vánocemi byla oznámena dohoda o dodávkách ruských pokročilých cvičných a lehkých bojových letounů Jak-130 do Běloruska. Navíc už na začátku října ruské letectvo obdrželo první sériové ...

Ruská armáda: přichází čas jestřábů

Z výroků, které zazněly během Společné schůze Akademie vojenských věd, která se v Moskvě konala tuto sobotu, se zdá, že díky nedávným změnám na nejvyšších postech se do čela ruské armády dostali ...

Ruské stíhačky nad Japonskem opět rozvířily diskuzi o Kurilských ostrovech

Japonsko nemá dlouhodobé územní spory jen s Čínou, Jižní a Severní Koreou, ale také s Ruskem. Z toho důvodu vyvolal velké pozdvižení průnik dvou ruských stíhaček do japonského vzdušného prostoru u ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • JiriTintera
    00:13 16.10.2013

    Vážený pane Grohmanne,
    ten přepis z cyrilice do české latinky se moc nepovedl - snad proto, že byl převzat z anglofonní literatury: Perspektivnyi Aviatsionnyi Kompleks Dal'ney Aviatsii. Ostatně v ruskojazyčném textu by bylo napsáno asi toto: Перспективный авиационный комплекс дальней авиации. Doporučuji opravit text v smyslu pravidel českého pravopisu.

    Odkazy
    http://en.wikipedia.org/wiki/PAK_DA
    http://ammokor.ru/index/pak_da_perspektivnyj_aviacionnyj_kompleks_dalnej_aviacii/0-163

  • RiMr
    15:00 15.04.2013

    ...tak oni se hlavně dokáží "poučit" nejen z chyb někoho jiného - tedy "Raptornyj" bude zřejmě následován "Spiritnym".
    Ten název by jim mohl být blízký... Se "svěrchzvukovym spiritonoscem" mají bohaté zkušenosti :)

  • David Khol
    07:46 15.04.2013

    Nechci nějak zpochybňovat důležitost doletu, ale vzhledem k bojovému systému, vzhledem k schopnosti nést rakety o dalekém dosahu podle mne není tím klíčovým faktorem.Stejně tak i nadzvuková rychlost byla zavržena - řekl bych, že Rusové se poučili z chyb Sovětského svazu a tak nechtějí to největší a papírově nejlepší, ale spíš volí praktičtější řešení

  • Matt
    20:15 14.04.2013

    JaM: dolet B2 v porovnani s ruskym Tu-160 (14 500 km) a Tu-95 (15 000 km) sa da tiež označiť ako "málo" :)

  • JaM
    18:48 14.04.2013

    pospa2006: je to dost malo,kedze Americky B-2 ma operacny dolet 11000km...

  • pospa2006
    17:54 14.04.2013

    jedná se o bojový, tj. taktický dolet, takže to zase až tak málo není, znamená to technický dolet někde na osmi tisících podle délky samotné operace

    DOLET = vzdálenost, kterou letoun /vrtulník/ uletí bez doplňování paliva.
    Rozeznává se technický dolet, který se určuje spotřebováním veškerého paliva, taktický dolet zahrnující vzdálenost od místa vzletu do prostoru plnění bojového úkolu a zpět na letiště vzletu, operační dolet zahrnující vzdálenost od místa vzletu do prostoru plnění bojového úkolu s přistáním na nejbližším možném jiném letišti. Při taktickém a operačním doletu musí mít letoun /vrtulník/ po přistání ještě nařízenou zálohu paliva.

  • asdf
    15:23 14.04.2013

    Kedr: no krapet malo :P

  • Kedr
    15:18 14.04.2013

    Moc se v tomhle neorientuju, proto se chci zeptat, je dolet 3 500 km hodně nebo málo? Mně to teda příjde, jako dost málo. :D

  • ADM
    14:35 14.04.2013

    Lacina :-D

  • asdf
    14:05 14.04.2013

    dolet 3500km ? to jako fakt ? :D

  • Ondřej Lacina
    12:46 14.04.2013

    A přitom zprávy z 6.3.3013 nebo 10.3.3013 by to měly vědět už se 100% přesností :D

  • lentak37
    12:39 14.04.2013

    Troška nejasností je okolo tohto projektu ešte 6.3.3013 bolo v správach že má nahradiť
    Tu-95MS a Tu-160
    a zo dna 10.3.3013 má nahradiť Tu-95MS a Tu-22M3.
    Dokonca som niekde objavil aj správy, že nedá sa s určitostou veriť, že bude podzvukový.