Transformace izraelského letectva: 50 víceúčelových stíhaček F-15EX Eagle II
- 15. 8. 2024
- 19 komentářů
- Jan Grohmann
Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) souhlasila s prodejem víceúčelových stíhaček F-15IA do Izraele a s modernizací všech stávajících izraelských F-15I Ra'am. F-15IA vychází z právě zaváděné stíhačky F-15EX Eagle II, nástupce F-15C Eagle a F-15E Strike Eagle.
Maximální výše kontraktu je 18,8 miliardy USD, tedy ohromných 429 miliard Kč. Nákup pokrývá zejména dodávku 50 F-15IA (25 + opce 25) a modernizaci 25 F-15I na verzi F-15I+. Dodávky se rozběhnou až v roce 2029, protože nyní Boeing plní objednávku na 98 F-15EX pro americké letectvo a stále vyrábí F-15AQ Ababil pro Katar (zbývá 15 ze 48 kusů).
Součástí nabídky DSCA je také 120 motorů F110-GE-129 (z toho 100 instalovaných na F-15IA), 90 palubních počítačů Advanced Display Core II (údajně vůbec nejvýkonnější procesor na stíhacím letadle), 75 radarů APG-82(V)1, 50 průzkumných a zaměřovacích kontejnerů AN/AAQ-13 Lantrin, 320 odpalovacích zařízení LAU-128 pro střely Sidewinder / AMRAAM a 25 rotačních kanonů M61A Vulcan.
„Začlenění letounů F-15IA do flotily stíhacích letounů izraelského letectva zvýší interoperabilitu Izraele s americkými systémy a posílí letecké schopnosti Izraele čelit současným i budoucím nepřátelským hrozbám, posílí obranu vlasti a poslouží jako odstrašující prostředek proti regionálním hrozbám,“ uvádí DSCA.
Současně DSCA schválilo Izraeli prodej 30 střel AIM-120C-8 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) za 102,5 milionu USD. „Střely AMRAAM jsou klíčovou leteckou bojovou kapacitou používanou k obraně proti vzdušným hrozbám, jako byla například salva raket a dronů odpálená na Izrael 14. dubna,“ zdůvodňuje prodej DSCA.
F-15EX
Ve stejný den, kdy došlo ke schválení prodeje F-15 a AMRAAMů, DSCA posvětila Izraeli prodej neznámého počtu osmitunových nákladních vozidel M1148A1P2 rodiny FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) za 586 milionů USD, 50 400 kusů tříštivo-trhavé minometné munice M933A1 ráže 120 milimetrů za 61 milionů USD a 32 739 kusů tankové munice ráže 120 milimetrů – víceúčelové M1147 a kumulativní-víceúčelové M830A1.
Americké ministerstvo zahraničí prodej schválilo v době, kdy Izrael a spojenci každým dnem očekávají další možný útok Íránu v odvetě za zabití vůdce Hamásu Ismaila Haníji.
Izrael na nákup F-15 (vč. vozidel a munice) použije americké peníze − Spojené státy v letech 2018 až 2028 Izraeli poskytnou v rámci tradiční vojenské pomoci 38 miliard USD. Darovací podmínkou je však nákup zejména amerických zbraní. V dubnu americký Kongres navíc pro Izrael schválil dalších 14,3 miliardy USD. Jde o součást balíčku v hodnotě 105 miliard USD na podporu spojenců ležících na „limes americanus“ − Izraele, Ukrajiny, Tchaj-wanu, indo-pacifického regionu − ale také na humanitární pomoc a bezpečnost na jižní americko-mexické hranici.
Přesné počty F-15 v IAF není snadné určit. IISS (International Institute for Strategic Studies) uvádí 83 F-15. Polský portál Konflikty.pl, který se odvolává na placenou zprávu Military Balance 2024, píše o 75 strojích, konkrétně: Osm F-15A, šest F-15B, 17 F-15C, 19 F-15D a 25 F-15I. Podle publikace 2024 World Air Forces má IAF 66 F-15A/C/I (bez upřesnění počtu jednotlivých verzí) a 20 dvojmístných F-15B/C. Celkově tedy 86.
Americké F-15E a izraelské F-15I na společném cvičení v Izraeli.
Výzvou je určit, kolik má IAF aktivních F-15A/B/C/D (stáří 45 let), a kolik z těchto letounů je dlouhodobě uskladněno a/nebo použito jako zdroj náhradních dílů. Určující však je: Standardní stíhací letka IAF, jak ostatně dokazují nákupy F-15 a F-35, má 25 letounů.
Aktuálně jsou aktivní dvě letky F-15A/B/C/D – 133. letka (133 Squadron) a 106. letka (106 Squadron). Mluvíme tedy o cca 50 bojeschopných F-15A/B/C/D, což odpovídá údajům Military Balance 2024. Tyto dvě letky také podle všeho přejdou kolem roku 2030 na nové F-15IA.
F-15I provozuje pouze 69. letka (69 Squadron). Její stroje projdou upgradem na standard F-15I+ (úroveň F-15IA).
Po roce 2030 tedy v IAF najdeme tři letky se 75 víceúčelovými F-15IA/I+.
F-15I s konformními nádržemi CFT; větší foto / José Luis Celada Euba, CC BY-NC-SA 2.0
Izraelské F-15 budou i nadále plnit roli především dálkových bombardérů – před necelým měsícem F-15I podnikly útok na proíránské milice v Jemenu, který leží 1700 kilometrů od Izraele. Současně F-15 zajistí protivzdušnou obranu (PVO) Izraele – jako při dubnovém íránském útoku. Tehdy Írán zaútočil více než 100 raketami, 30 střelami s plochou dráhou letu a 150 drony. Ve vzduchu útok odrážely izraelské F-15I a F-35I. Jenom americké F-15E a F-16 sestřelily 70 íránských dronů.
F-15EX unese 13 300 kilogramů munice, ve srovnání s 10 000 kilogramy F-35A (avšak s nutností umísit výzbroj pod křídla a ztratit tak stealth). Izrael může pod F-15 podvěsit obří naváděné pumy GBU-28 (2270 kilogramů), v budoucnu nově vyvíjené GBU-72 navržené k ničení zodolněných a/nebo pod zemi ukrytých cílů.
Výhodou F-15EX je možnost instalace konformních palivových nádrží CFT (Conformal Fuel Tanks). Tyto nádrže (2×2839 litrů) se používají na F-15I a F-15E, mají šest montážních bodů pro munici a dva pro senzory (Sniper, Lantrin). Kromě CFT lze pod křídla připevnit dvě přídavné palivové nádrže (2×2271 litrů). CFT a dvojice přídavných nádrží může prakticky ztrojnásobit množství neseného paliva F-15EX.
Možnou konfigurací F-15EX jsou například dvě CFT, dvě přídavné (v případě potřeby odhazovací) nádrže a 12 střel vzeuch-vzduch AMRAAM, případně místo AMRAAMů dvě pumy GBU-28/72. Dolet takové konfigurace není znám, záleží na mnoha proměnných, jako je profil letu nebo atmosférické podmínky, ale teoretická přeletová vzdálenost F-15E s dvojicí CFT a trojicí (!) přídavných nádrží (bez munice) je 3900 kilometrů.
F-35I Adir a F-16I Sufa; větší foto / IAF
Spolu s F-15AI/I+ budou také sloužit F-16I a F-35I:
V roce 2017 IAF vyřadilo všech 90 F-16A/B Netz a nahradilo je 30 cvičnými nadzvukovými M-346 Lavi. Část F-16A/B převzala kanadská soukromá společnost Top Aces. Před měsícem zase IAF oficiálně z výzbroje vyřadila poslední F-16C Block 30.
Ve službě stále zůstává neznámý počet F-16C Block 40 u 101. letky (101 Squadron). Mluvíme tedy o cca 25 strojích. Dvě izraelské letky (105 Squadron, 109 Squadron) také provozují cca 50 cvičných F-16D. Vyřazení obou zmíněných 35 let starých modelů F-16C/D lze očekávat v následujících letech.
Čtyři izraelské letky (107 Squadron, 119 Squadron, 201 Squadron, 253 Squadron) provozují cca 100 nejmodernějších F-16I Sufa, což je dvoumístný F-16D Block 52+ doplněný o izraelskou avioniku a zbraňové systémy. Relativně nové F-16I zůstanou ve výzbroji – vzhledem k dodávkám mezi roky 2003 až 2009 – minimálně do roku 2040.
Aktuálně Izrael objednal 75 letounů F-35I Adir pro tři letky (116 Squadron, 117 Squadron, 140 Squadron). Podle lednového článku izraelských novin Israel Hayom ale IAF hodlá provozovat čtyř letky se stovkou F-35I. Budoucí (zatím oficiálně neoznámená) čtvrtá objednávka 25 F-35I zřejmě zamíří do 101. letky jako náhrada za F-16C. Pozdější další nákupy F-35A jako náhrada za F-16D jsou velmi pravděpodobné.
Výsledně v 30. letech 21. století může IAF provozovat:
- 75 F-15IA/I+;
- 100 F-16I;
- minimálně 100 F-35I.
Zdroj: TWZ, Israel Hayom, IHS Janes,ASFM
Související články
Strike Rodeo: Formace letounů F-15E nahradí strategický bombardér
Americké letectvo (USAF) zkušebně umístilo na závěsníky úderného letounu F-15E Strike Eagle pět ...
- 13.05.2021
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Současný stav programu stíhačky F-15EX Eagle II
Výzkumná služba amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) zveřejnila zprávu Air Force ...
- 10.11.2021
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
Západní vítr v Pacifiku: 24 víceúčelových stíhaček F-15EX pro Indonésii
Indonésie závazně objednala 24 amerických víceúčelových stíhaček F-15EX Eagle II. Jde o velký úspěch ...
- 31.08.2023
- 73 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Stíhačky F-15EX Eagle II ochrání západní pobřeží Spojených států a Okinawu
První operační F-15EX Eagle II dosedl 6. června na vojenskou základnu Národní gardy (Portland Air ...
- 27.06.2024
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Nebyl nahodou F15 EX puvodne planovany jako tezky nosic zbrani s tim ze F35 proniknou najdou zameri F15 odpali a F35 navedou i na vice cilu?
Nebyl nahodou F15 EX puvodne planovany jako tezky nosic zbrani s tim ze F35 proniknou najdou zameri F15 odpali a F35 navedou i na vice cilu?
Tak se Izrael konečně dočkal plnohodnotné náhrady za své starší F-15, které miluje a jsou jádrem jeho PVO. Izraelci dlouhé roky čekali a doufali v F-22, což nevyšlo a jejich ...Zobrazit celý příspěvek
Tak se Izrael konečně dočkal plnohodnotné náhrady za své starší F-15, které miluje a jsou jádrem jeho PVO. Izraelci dlouhé roky čekali a doufali v F-22, což nevyšlo a jejich stárnoucí flotila F-15, jakkoliv hýčkaná, se dočká generační obměny až nyní. Byť už nepůjde o čistě stíhací verzi, jak u F-15 prvních variant, budou F-15EX/IA velkou posilou jak izraelské PVO, tak úderné síly pro ničení strategických cílů protivníka. Ostatně, právě Izrael byl první zemí světa, který svůj tehdy “čistě stíhací” F-15 použil pro dálkový úder (operace Wooden Leg v Tunisu 1985).Skrýt celý příspěvek
kdyz se povedlo a Izrael dostane, co chtel, tak by mohl na oplatku taky odprodat zpatky USA ty stare baterie Patriotu. Ty by taky nekdo moc moc chtel.
kdyz se povedlo a Izrael dostane, co chtel, tak by mohl na oplatku taky odprodat zpatky USA ty stare baterie Patriotu. Ty by taky nekdo moc moc chtel.
A kdese píše o nahrazování pozemních AA že se májí vzdát Patriotů?
A kdese píše o nahrazování pozemních AA že se májí vzdát Patriotů?
V IAF má podle doktríny F-35I prorážet nepřátelskou PVO a radioelektronické rušení nepřítelem a za nimi F-15I s podvěšenými těžkými bombami ničit samotné strategické cíle, ...Zobrazit celý příspěvek
V IAF má podle doktríny F-35I prorážet nepřátelskou PVO a radioelektronické rušení nepřítelem a za nimi F-15I s podvěšenými těžkými bombami ničit samotné strategické cíle, např.nukleární zařízení v Íránu. To je hlavní úloha těchto strojů v IAF.
Jinými slovy se budou doplňovat.Skrýt celý příspěvekZase vynikající věcný informacemi nabitý článek bez politických balastů. Pan autor musel prozkoumat, analyzovat zdroje v cizích jazycích, nebo sehnat tlumočníky, a pak z toho ...Zobrazit celý příspěvek
Zase vynikající věcný informacemi nabitý článek bez politických balastů. Pan autor musel prozkoumat, analyzovat zdroje v cizích jazycích, nebo sehnat tlumočníky, a pak z toho udělat výcuc "tak akorát", ani příliš stručný, ale ani příliš rozvláčný. A přesně to udělal. A zase čtivě. Už jsem to někdy v komentu psal, nebo ne , chtěl jsem a zapomněl, pan autor by měl napsat nějaké populárně-vědecké knížky na vojensko-historická témata.
Teď zpátky ke článku- jak podpořit diskuzi. Už vím. Tuhle jsem zpochybnil F35 pro ČR. Lépe řečeno, nezpochybnil , ale nejásal jsem nad jeho nadpřirozenými neviditelnými vlastnostmi.
Takže zatrolluji: Izraelité si také dělají zadní vrátka s F15, kdyby to s F35 tak úplně nevyšlo.
Takže milci efpětatřicítek- minusujte, komentujte, kritizujte mě, hlavně reagujte, je to vaše.Skrýt celý příspěvekno hezký članek jak píšete s tím souhlasím s dovětkem od Vás ...v něčem máte pravdu a v někde lítáte v povětří za mně - a je to muj názor - je spoléhání se pouze na F 35 trochu ...Zobrazit celý příspěvek
no hezký članek jak píšete s tím souhlasím s dovětkem od Vás ...v něčem máte pravdu a v někde lítáte v povětří
za mně - a je to muj názor - je spoléhání se pouze na F 35 trochu nebezpečné z pohledu dodávek ND ale na druhou stranu příjmy HDP na hlavu v CR a finance a ochota získat pro armádu lidi k obsluze jsou naprosto jinde než v Izraeli takže použití pouze F 35 " vítám " jako kvalitativně výhodné řešení, ano taky ( myslím stejně jako spoustě lidiček zde ) by se mi líbilo nestrkat všechna vajíčka do jednoho košíku - tj kromě F 35 po vzoru Izraele jít do ještě jednoho typu, nicméně chápu že náklady na provoz dvou typů nadzvuku v množství který pro CR bude k dispozici ( nižší desítky ) by byl ekonomicky nepřijatelný, takže když už nadzvuk tak takový jaký je v současnosti na špičce ( a tam F 35 je , a nebo respektive nám dodaná verze TR 4 doufejme bude ) a ten druhý typ zajistit díky bezpilotním loyal wingmanům, to dle mého může takovýto mix vyvážit provozovaní pouze jednoho pilotovaného typu, je jen s podivem že Areo přeleštilo L 39 na verzi NG úpravou elektroniky a nezkouší se posunout dále vytvořením právě LW. technologie na to mají a LW nemusí být ( i když by to bylo vhodnější ) nadzvukSkrýt celý příspěvekChcete nestrkať všetky vajíčka do jedného košíku a dávate príklad Izrael, ktorý má celé letectvo postavené na made in USA? však tam sú RTX, LM, Boeing tak prepletené spolu s BAE - ...Zobrazit celý příspěvek
Chcete nestrkať všetky vajíčka do jedného košíku a dávate príklad Izrael, ktorý má celé letectvo postavené na made in USA?
však tam sú RTX, LM, Boeing tak prepletené spolu s BAE - že ak niečo väčšie prdne tak to ovplyvňuje celú flotilu.. nielen 1 lietadlo..
Obávate sa však niečoho, čo je nereálne - kedy bola americká flotila stíhačiek uzemnená na mesiace?
Kto iný ma väčšiu súčiastkovú základňu v letectve ako USA?
Áno môžete ísť do FRA alebo DE+ riešenia - ale bude to stáť obrovské množstvo peňazí a je väčšia pravdepodobnosť, že sa to uzemní oveľa skôr..
BTW: obrovské množstvo súčiastok na F-35A sa vyrába práve v Európe a vo VB (Lancanshire). Celé kusy sa montujú v ITA (Camery).. (časť Českých príde práve odtiaľ)
Ak porovnám Eurofighter VS F-35A tak mi príde páve F-35A, kde sa snažia vyrábať všetko čo sa dá aspoň na 3 miestach na zemeguli oveľa odolnejšie lietadlo na prerušenie dodávok ako iné riešenia..Skrýt celý příspěvekPokud mají všechny komponenty třikrát zálohovány proč tedy výpadek a prodloužení dodacích lhůt po odchodu Turecka?
Pokud mají všechny komponenty třikrát zálohovány proč tedy výpadek a prodloužení dodacích lhůt po odchodu Turecka?
O akom výpadku hovoríte? Akože keď odmietlo USA dodať Turecku tak sa napríklad pol roka kvôli tomu nedodal ani kus? Aj keď sa niečo zo stíhačky vyrába na 3 miestach - to ...Zobrazit celý příspěvek
O akom výpadku hovoríte?
Akože keď odmietlo USA dodať Turecku tak sa napríklad pol roka kvôli tomu nedodal ani kus?
Aj keď sa niečo zo stíhačky vyrába na 3 miestach - to neznamená, že na všetkých 3 miestach nejdú na 100% výrobnej kapacity..
Či ste čakal, že pôjdu všade na 30%?
Kto by takú vec zaplatil?
To by potom stál kus asi 200 miliónov (nie systém - len kus)Skrýt celý příspěvekdarkstyle nevím jestli přesně o tomto se bavíte, ale ano, když USA zrušilo tureckou účast v programu F35 znamenalo to i náhradu turecké části na vývoji a výrobě. Proto ten program ...Zobrazit celý příspěvek
darkstyle
nevím jestli přesně o tomto se bavíte, ale ano, když USA zrušilo tureckou účast v programu F35 znamenalo to i náhradu turecké části na vývoji a výrobě. Proto ten program mol chvíli stát.Skrýt celý příspěvek
daktyle ... nestrkat všechna vajíčka do jednoho košíku, neznamená co si myslíte vy ale to co se děje viz izrael, výrobcem F 35 je Lockheead ale F 15 vyrábí McDonell ano vše je z ...Zobrazit celý příspěvek
daktyle ... nestrkat všechna vajíčka do jednoho košíku, neznamená co si myslíte vy ale to co se děje viz izrael, výrobcem F 35 je Lockheead ale F 15 vyrábí McDonell
ano vše je z jedné zemně ale každá společnost je jiná a to že je bráno z USA má v případě Izraele jeden duležitý zaklad, Izrael dostává z USA v rámci pomoci dolary ketré musí utratit za výrobky USA, tanky a OT si vyrábí izraelci sami, střelné zbraně také, děla taktéž, PVO je fifty -fifty spolupráce takže jediné co logicky zůstává je letectvo kde se dají ty dolárky utratit
má poznámka na ty vajíčka byla spíše ve směru že pokud by jsme byly na tom finačně jako Izrael tak bych klidně ty dva typy provozoval stejně jako oni z USA od dvou nezávislých výrobců, to nemá nic co do činění zda ND či stroje vyrábí dva či 5 závodů v evropě a americe, klidně i v austrálii to má co do činění s tím že zastavit či omezit dodávku ze dvou tří závodů je velmi snadných
kdysi jsme četl jedno přísloví " kuli nedodanému hřebíku ztratil kůň podkovu, jednotka průzkumníka, velitel informace a následně generál bitvu a národ prohrál válku " války se nevyhrávají na bojišti ( tam se vyhrávají jenom bitvy ) ale války se vyhrávají v logistice, nikdy nemůžete mít od každé drobnosti, matičky, špendlíku, motorové lopatky , plíšku vše na skladě, jednak ten sklad by byl obrovský a tudíš jeden z prvních cílů, jednak je to neufinacovatelné, ano zaklad by jste mněl mít ale mít jako zaklad vlastně jedno celé rozebrané letadlo " co kdyby ....?" a tady vstupuje do toho to pořekadlo a má poznáka o vajíčkách i kdby někde daný díl byl vyroben jak rychle se dostane na zakladnu a jakou cestou..... takže mít dva typy pod ruzných výrobců pro mně znamená že ano dejme tomu že z nějakého důvodu F 35 nemůže ( je to hypotéza pochybuji že se všem F 35 posere jedna a tatáž součástka najednou ale ...) letět, ale F 15 / Gripen je funkční - ano má niží/vyžší nosnost ale nemá takovou elektronickou ochranu , nicméně stale mám letadlo ketré na omezonou misi mužu poslatSkrýt celý příspěvek
Presne, odkedy zacali na AN pribudat tie progresívne politicke články so snahou natlacit svoje ideologicke presvedcenie, citam iba sefredaktora...
Presne, odkedy zacali na AN pribudat tie progresívne politicke články so snahou natlacit svoje ideologicke presvedcenie, citam iba sefredaktora...
Nie je to skôr naopak? Izrael si nerobí žiadne vrátka ani predné ani zadné.. Izrael má oveľa skôr zazmluvnených 75ks F-35A a posledných 25ks začne chodiť až po 2028.. Izrael je ...Zobrazit celý příspěvek
Nie je to skôr naopak?
Izrael si nerobí žiadne vrátka ani predné ani zadné..
Izrael má oveľa skôr zazmluvnených 75ks F-35A a posledných 25ks začne chodiť až po 2028..
Izrael je druhou krajinou na svete po USA, ktorá dostala túto stíhačku a verí jej natoľko, že ako prvý zahraničný užívateľ si zabezpečiť jej dodávky zatiaľ do roku cca 2032..
Hovorí sa aj o ďalšej objednávke..
https://www.timesofisrael.com/...
F-15I a staršie varianty naproti tomu Izrael nenakupuje od cca roku 2000-2001 - už dávno mal a mohol brať náhrady za svoje obstarožné F-15A, B, C aj D verzie čo má.. bude ich však meniť až teraz..
Podľa článku potrebuje vymeniť 50 F-15 starších verzií no verí tejto platforme len natoľko, že záväzne objednáva len 25ks (ďalších 25ks si dal len ako opciu). Takže zatiaľ to skôr vyzerá, že zo 75ks pôjdu nadol na 50ks..
Totižto A/B verzie sú 1977-1982. Prvé C/D prišli 1982. Posledný F-15C pristál v roku 1985.
Posledný F-15D v roku 1990 (1989-1990).
Treba si uvedomiť, že v roku 2029 kedy príde náhrada za F-15A/B/C bude mať najmladšia F-15C 44-45 rokov a nebude dovtedy za ňu objednaný ani ks..
Je to z toho dôvodu, že Izrael ešte nevie koľko peňazí dostane na ďalšiu dekádu od USA..
Posledných 25ks tak Izrael bude objednávať nevedno kedy - pričom pri platforme F-15 reálne hrozí ukončenie výrobnej linky.. ak kvôli politickej situáciu by došlo k otáľaniu zo strany Izraela po roku 2030 už ani nemusí linka existovať..
https://forum.warthunder.com/t...
https://www.joebaugher.com/usa... Skrýt celý příspěvekCelkovo Izrael podľa mňa počká.. ak uvidí, že po 2030 príde objednávka na ďalšie stíhačky z USA tak doobjednajú zbytok.. Určite nepôjdu do ďalších objednávok, ak USA odoberú ...Zobrazit celý příspěvek
Celkovo Izrael podľa mňa počká.. ak uvidí, že po 2030 príde objednávka na ďalšie stíhačky z USA tak doobjednajú zbytok..
Určite nepôjdu do ďalších objednávok, ak USA odoberú posledný svoj kus v roku 2028 s tým, že už viac ks nechcú - pričom drvivá časť flotily (tak 3/4) sa aj tak do dekády vyradí (z pohľadu roku 2028-2030) a spustí sa špirála smrti pri F-15, kde každým jedným vyradením sa zmenší počet ks natoľko, že nebude mať zmysel, aby USA investovali veľké peniaze do F-15 - niečo také ako začína pri Gripen C/D momentálne..
Ťažko letectvo ako Izraelské bude samo investovať do de facto do mŕtvej platformy, keď uvidia, že USA to dolietava..
Neočakávam ako pri F-16, že bude dostatok bohatých zahraničných štátov, čo to budú stále nakupovať..Skrýt celý příspěvek
To nejsou žádná zadní vrátka, ale doplnění schopností. Ta letadla patří do úplně jiné třídy a navzájem se doplňují. Ne nadarmo od Izraelců opisují jak Amíci, tak Poláci.
To nejsou žádná zadní vrátka, ale doplnění schopností. Ta letadla patří do úplně jiné třídy a navzájem se doplňují. Ne nadarmo od Izraelců opisují jak Amíci, tak Poláci.
F-35 a F-15 mají úplně jiné určení. F-35 je v případě Izraele nástupce F-16 s dalšími možnostmi misí navíc. F-15 je zase "jen" F-15, ale modernizovaná. Ty jejich jsou staré nejen ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 a F-15 mají úplně jiné určení. F-35 je v případě Izraele nástupce F-16 s dalšími možnostmi misí navíc. F-15 je zase "jen" F-15, ale modernizovaná. Ty jejich jsou staré nejen morálně, ale už musí mít unavený i samotný drak letounu. F-22 jim USA zamítnuli a nyní to stejně nejde, tak zbyly pouze F-15, který je třeba buď nahradit nějakým nástupcem - není a nebo koupit zase to samý.
Pokud chtějí přežít, musí mít navrch před okolními státy. Ivani a Čína okolí zásobují moderní PVO a za pár let si s F-16 už ani neškrtnou a letectvo by zůstalo ve stavu využití se standoff. Proto objednali dlouhodobé řešení v podobě F-35.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...