Velké objednávky samohybných houfnic Caesar na podvozku Tatra

Velké objednávky samohybných houfnic Caesar na podvozku Tatra
Samohybná houfnice Caesar na tatrováckém podvozku T-815 8×8 (Zvětšit)

Francouzské firmě Nexter Systems se v rámci výrobního plánu pro roky 2018 až 2028 podařilo uzavřít velké zakázky na dodávky bojové techniky, včetně samohybných kolových houfnic Caesar. Velký počet houfnic bude dodán na tatrováckém podvozku TATRA FORCE 8×8.

Podle dohodnutého výrobního plánu Nexter Systems v letech 2018 až 2024 vyrobí 147 houfnic Caesar na pdovozku 6×6 a 112 houfnic na podvozku 8×8, tedy na čtyřnápravovém podvozku TATRA FORCE.

Třínápravovou houfnici Caesar se objednala Indonésie (18 ks) a v rámci vyzbrojovacího období 2019 až 2025 francouzská armáda (32 ks). Zbývajících 97 houfnic na podvozku 6×6 pravděpodobně získá Saúdská Arábie. Součástí dodávky je možná i 24 houfnic Caesar, které měla za saúdské peníze získat jemenská armáda, ale Rijád nakonec nákup francouzských zbraní (nejen houfnic) v hodnotě tři miliardy dolarů pro Jemen vypověděl.

Podle investigativního webu Disclose Saúdská Arábie dokonce mezi dneškem a rokem 2023 odebere až 129 houfnic Caesar. Oficiálně se ale dodávky francouzských zbraní do Saúdské Arábie z politických důvodů (viz dále) nezveřejňují.

Francouzská firma Nexter Systems přitom Národní gardě Saúdské Arábie mezi roky 2009 až 2014 dodala celkem 132 samohybných houfnic Caesar na podvozku Unimog U5000 (6×6). Saúdská Arábie houfnice Caesar používá v bojích v Jemenu.

Prvních 15 samohybných houfnic Caesar na podvozku Tatra T815 8×8 získá mezi roky 2019 až 2020 Dánsko. V dánské armádě francouzské houfnice nahradí pásové houfnice M109A3 ráže 155 mm (délka hlavně 39 ráží). Příjemce dalších 97 houfnic Caesar 8×8 mezi roky 2022 až 2024 není znám, ale podle francouzských médií (Disclose) zřejmě půjde opět o Saúdskou Arábii. Houfnice ale nezíská jen Národní garda, ale také pozemní síly.


Do médií unikl plán dodávek zbraní společností Nexter pro roky 2018 až 2028. Francouzská vláda ani Nexter se dodávkami zbraní do Saúdské Arábie rozhodně veřejně nechlubí.

Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a větší nosnost. Caesar 8×8 dokáže díky větší nosnosti a rozměrům převážet až 36 střel ráže 155 mm (plus příslušný počet prachových náplní), oproti 18 střelám u verze 6×6. To snižuje mimo jiné nároky na doprovodná muniční vozidla.

Rychlost palby je šest až osm ran za minutu. Francouzská houfnice umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (od Nexter Systems), která je schopná bodově ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km.

Nabíjecí mechanismus funguje v poloautomatickém režimu. Nexter ale nabízí také plně automatický systém nabíjení ‒ daní za „automat“ je snížená zásoba 30 střel. 

 


Podoba houfnice Caesar pro dánskou armádu / Forsvaret 

Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři. Balistická ochrana kabiny dosahuje úrovně 2 (7,62×39 mm z 30 m) podle normy STANAG 4569. Ochranu lze zvýšit na úroveň 3, kdy pancéřové části odolají puškovým střelám 7,62×51 mm (z 30 m) nebo střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm (z 60 m).

Zajímavé je, že dodávky houfnic Caesar vyvolaly ve Francii zájem médií, podle kterých Saúdská Arábie používá francouzské zbraně (tanky Leclerc, stíhačky Mirage 2000-9, atd.) k útokům na civilní cíle v Jemenu. Florence Parly, francouzská ministryně obrany, ve čtvrtek ale použití francouzských zbraní proti civilnímu cílům dementovala.

„V každém případě nemám důkazy, které by mi umožnily říci, že francouzské zbraně způsobily v Jemenu civilní oběti,“ uvedla Parly. Dodejme, že zbraně Saúdské Arábii dodávají všechny zbrojní velmoci světa, od USA, přes Evropu, Rusko až po Čínu.

Pro našince je zajímavý také údaj o dodávkách obrněných vozidel TITUS 6×6 využívající rovněž tatrovácký podvozek. Mezi roky 2018 až 2024 Nexter počítá s dodávkou 153 obrněnců TITUS, z toho 62 je objednáno Armádou ČR – jedná se o vozidla TITUS, která se vyrábí v České republice. Zbývajících 91 vozidel míří údajně opět do Saúdské Arábie.

Zdroj: Disclose, BMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8x8

Armáda České republiky v současnosti plánuje v souvislosti s přezbrojením na moderní obrněná vozidla ...

Samohybná houfnice Caesar na podvozku tatrovky

Francouzská společnost Nexter Systems na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment ...

Vampir, Aligator, Tatrapan: Československá technika v Indonésii

Indonéská armáda v posledních dnech převzala osm českých raketometů RM-70 Vampir od společnosti ...

Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě

Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • juhelak
    09:23 29.04.2019

    Hm ani nebudu spekulovat kdy se to rozjede naplno u nás..asi až pokud se dokončí ty 3 zakázky které pořád MO hrne před sebou : bvp, radary, vrtulníky. Pozitivní z článku jsou zakázky pro tatru, která ted má trochu utlum...btw nějak neregistruji v jakém stadiu je ten titus 60 ks přes prostředníka.

  • Deutschmann
    08:59 26.04.2019

    Dobrý den pánové, jaká je hmotnost věže Zuzany 2 a Evy?
    Hmotnost celého stroje známe, ale zajímalo by mě kolik Váží jen věže.
    A nemá někdo lehce podrobnější obrázek kde je v které věži uložena munice, osádka apodobně? Díky moc

    • Flader
      16:45 26.04.2019

      Podrobný nákres neviem, či je niekde bežne dostupný. Ale ak ti pomôže aspoň vizualizácia:
      https://kotadef.sk/sutaz/veza/...

      • Deutschmann
        08:34 29.04.2019

        Děkuji moc.
        Ve věži jsou 3 lidé, dva vpravo a jeden vlevo.
        Kdyby se lidi dali do kabiny tak jak to má Eva, tak se ušetří na hmotnosti věže cca 1,5 t, při stejné balistické odolnosti.

        • Sergej7490
          17:03 29.04.2019

          Lenze nabijaca nemozes dat dopredu, nakolko musi mat moznost manualne obsluhovat municiu - zmenu poctu nabojok, casovac granatov (ale tym casovacom som si neni uplne isty ci je automaticky nastavitelny alebo len rucne)

          • Deutschmann
            08:26 30.04.2019

            Houfnice Eva má celou osádku vepředu, takže v tom problém nevidím.
            Změnit počet nábojek nemusí být problém, protože se jedná o přesně definovaný tvar nábojky a dává se jich různý počet (1 až asi 6 ks), takže se na to dá vyrobit jednoduchý manipulátor. Ikdyby se používali 2 druhy (velikosti), tak se jedná o jednoduchý manipulátor, což nemůže být problém.
            Nastavit časovač by mělo také jít automaticky. Pochybuji že se to v Archeru nastavuje manuálně.

      • Deutschmann
        08:41 29.04.2019

        Takže kompletní nástavba houfnice EVA, věž plus krabice mezi věží a kabinou plus kompletní munice by měli vážit cca 11 200 kg. Což není špatné.

        Zuzana 2 cca 16000 kg.

      • Jirosi
        12:01 29.04.2019

        Ještě si přečti sílu při výstřelu.

        • Deutschmann
          08:18 30.04.2019

          Tu nepotřebuji, jen mě zajímalo kolik ty věže váží. A rozdíl 5 tun je celkem slušný.
          U Evy i Zuzany bude síla po výstřelu stejná když používají stejnou zbraň, munici a brzdovratný mechanizmus.

          • tryskac
            20:09 30.04.2019

            V tomto videu najdete asi najlepsi detail zaveru dela, fungovania nabijania a vystrelu na hufnici EVA.
            https://vimeo.com/329880035...

  • flanker.jirka
    22:28 25.04.2019

    Kolové houfnice mohou vypadat všelijak, ale když už má být, tak v podobě jako Dana nebo Zuzana. I rusové udělali zajímavou variantu Koalicie na Kamazu.
    ... osobně by se mi líbila nějaká verze PZH 2000 nebo K9, která má evidentně své kvality, když se prosazuje i bohatého Norska.
    https://defence-blog.com/army/...

  • skelet
    20:57 25.04.2019

    Kazdoclankove drama na tema presahu laufu u Zuzany 2 se nikdy nevycerpa, a pritom pasaky maji lauf vystrceny pred podvozek jeste vice ;)

    • Jura99
      07:56 26.04.2019

      Přesně, to je ta správná odpověď ;). Stačí maličkost, dát do kabiny Tatry rajčáky, naučit otáčet na místě smykem a během jízdy podle potřeby otáčet věží.

      • skelet
        09:25 26.04.2019

        jj, k tomu ještě tahač 8x8 s podvalem, a k tomu ještě vagon, na který se bude mít řidič "problém trefit" kvůli šířce. To se zkrátka pro malou armádu s malým rozpočtem vyplatí ;)

        Mimochodem.. a ona Zuzana nemůže během jízdy šibnout s věží, když bude nejhůře? :)

        • stirling
          14:48 26.04.2019

          Jo někdy se za každou cenu snažíme vymyslet kolo. Podle mě stačí když při výběrku AČR, řekne, že chce 8x8, automat s odolností L2-3 a municí v zásobníku třeba 20-26 ks a máme tu evu cz 8x8, kde jí dají základ tu klasickou odolnou kabinu, zvětší zásobníky a ve finále to může být lepší houfnice pro AČR než originál zuzana 2 právě v tom, že bude kompaktnější, celá osádka bude v jedné kabině a bude obsahovat více standardních dílů. Pás je pro nás asi zbytečný luxus.
          Nexter moc nechápu, když se snaží udělat automat tak proč ho neudělají pořádně a jinak ta kabina je dost kolotočářská, ta klasická by z toho udělala normálnější vozidlo.

  • Pepin Nešpor
    18:55 24.04.2019

    Všechno je to tu tak zbožné přání nejhorší je že rozhodují jiní a víte většinou jak to dopadá .
    Jasně buď mě rádi že vůbec něco snad vyberou a koupí.
    Ale kdyby bylo možno tak úplně nej kolový jednoznačně Archer.

    • JP--
      20:27 24.04.2019

      Archer nebrat asi se moc nepovedl. Norové kupují K9 Caesar je poslední dobou dost úspěšný. Bych se nebál mašina je ověřená, její jediný problém je ochrana osádky.

  • psovod
    16:45 24.04.2019

    Vy tady opravdu věříte, že se něco podobného bude kupovat? Kolik let trvá výběr bvp, dále potřebujem vrtulníky, lehká terénní auta, nemáme ani na opravy nákladních aut, nejsou ubytovací prostory pro lidi , další krize bude co nevidět tady, takže to dopadne tak, že jestli se něco koupí nebude na servis stejně jak to bylo u pandurů, ale proč nevěřit

  • Charlie
    15:14 24.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    Caesar na Unimogu vznikl za účelem poskytnutí samohybné houfnice expedičním útvarům, přičemž byl požadavek na hmotnost kvůli letecké přepravě.

    8x8 je těžká jak kráva a přitom postrádá výhody "plnotučných" typů s automatem a posádkou pod pancířem, navíc je náročná na počty obsluhujících vojáků. To už je mnohem lepší variantou Archer.

    Zatím nejlepší mi v tomhle vychází Zuzana 2 - osmikolka, skoro kruhovej odměr, a ta debilní kabina může být nahrazena klasikou. A je to koukatelný narozdíl od Donaru...

    • Jura99
      15:19 24.04.2019

      Koukatelná je Eva, Zuzana 2 je dizajnově zrůda, navíc tomu ční hlaveň o 2,5m dopředu ve srovnání s Danou. Divné, že lpí na věži uprostřed podvozku. Amíci mají hlaveň 58 ráží, stálo by též za úvahu.

      • Clanek
        15:56 24.04.2019
        Oblíbený příspěvek

        Hlaven ZUZANA 2 tomu trci kvuli, pauza pro efekt, pauza pro efekt, delsi hlavni. Jinak je to jako kolovratek, "Zuzana ma vez uprostred a ne vzadu", "Zuzane trci hlaven"... ja nevim, vazne je potreba psat vzdy a znovu ze holt Zuzana ma vez dimenzovanou ponekud jinak, chranenou ponekud jinak a proto taky tento bojovy modul vazi ponekud jinak a ma-li byt na kolovem podvozku nekde umistnen, nemuze to byt nad zadnima 2 napravama jak je tomu u "oholene" EVA nebo podobne holemu Ceasaru pod kterym diskutujeme? Jedno je o 2m kratsi, druhe ma ponekud jinou ochranu a zasobu vezene munice.

        Pokud ale clovek precijen trva na obojim tak smele do DIANA nebo jineho pasaku, pasovy podvozek (pouzity i u tech zminenych americkych 58 razi) to ustoji spis.

        • Jura99
          18:31 24.04.2019

          Mnozí milují, když věci "nejdou", pak se nemusí nic dělat. Od dob DANY se možnosti konstrukce podvozků poněkud zlepšily, není problém kvůli nosnosti posunout druhou nápravu (asymetricky) vzad, případně přehodit motor zezadu dopředu, prostě vymyslet to jde, ne že nejde. Jestli si dobře vzpomínám, Tomáš Kotnour zde měl skicu podobného řešení. 2,5m "tyče" před kabinou navíc je znát, mj. při leteckém transportu, v terénu atp.

          • PavolR
            19:50 24.04.2019

            Lietadlo, ktoré by ste boli schopné vzlietnuť so Zuzanou, s tými +2,5m problém mať iste nebude a v teréne by muselo dôjsť k skutočne dosť špecifickej situácii.

          • Jura99
            20:03 24.04.2019

            PavolR: pokud je napr. prujezd lesem a motani mezi stromy neco specifickeho...

          • PavolR
            20:16 24.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            Jura99: Cez aký prales chcete tie húfnice prehnať, len aby ste dokázali, že máte pravdu? ;-)

          • otecko
            07:48 25.04.2019

            PavolR-asi nabyl dojmu, že ten Caesar s o 3 m delším podvozkem bude v tom pralese kroutit lepší slalom.....

          • Jura99
            08:20 25.04.2019

            otecko: Caesar 8x8 má celkovou délku 12,3m (nic před kabinu netrčí), Zuzana2 má 14,2m, z toho podvozek 10,4m. Hlaveň tedy trčí 4m před kabinu a konec hlavně je cca 6m od řiditelné nápravy (osy otáčení). Zřejmě jsi nic podobného neřídil a Pavol asi taky ne a rovněž jste neviděli lesní cestu lemovanou stromy.

          • PavolR
            08:38 25.04.2019

            Jura99: Tak ako tak je to argument v štýle "mosty neunesú Leopardy", kedy sa ignoruje fakt, že z pomedzi tých mostov je iba pár, ktoré by uniesli čo i len T-72. Podobne sa vy snažíte nechať Zuzany2 uviaznuť na takých "cestách", ktoré by nemuseli predýchať ani iné húfnice + prečo by po nich vôbec mali ísť?

          • Clanek
            09:02 25.04.2019

            To je vskutku brilantni uvaha, skoda ze vas v Konstrukte nemaji, takhle se v tom patlalove jen placaji...
            Pritom by stacilo vzit asi tunu vazici motor, ale budme stedri, rekneme 1,5t vazici nastrojeny motor i s naplnemi a vymenit jej s asi 10t vazici vezi Zuzana 2 a na vyvazenosti auta se to prece nijak neprojevi, prinejhorsim muzeme asymetricky posunout jednu napravu vzad a takto prestaveny povoz s jen jednou skutecnou predni nataceci a hnanou napravou si s terenem jiste poradi lepe nez stavajici Zuzana2, ktere dopredu trci 2m roura. A ty jizdni vlastnosti celkove, panecku, to bude teprve neco. I takovy Rak vedle toho bude vypadat jako vyvazenost sama. :)
            https://youtu.be/GDl6S9mPIn0?t...

          • Jura99
            09:20 25.04.2019

            Clanek: ty jsi technik :-). 10t ti na dvě nápravy přijde moc ?? O kolik je těžší věž EVY než Z2 ? (o rozdíl vezené munice). U EVY věž vzadu jde i bez posunu druhé nápravy. Mě to je celkem jedno, jen mě nekrm nesmysly jak něco "nejde".

          • Clanek
            09:58 25.04.2019

            Ne, ja technik nejsem, ale na rozdil od vas si na nej nehraju. ;)
            Dal vas "krmit" opravdu nebudu, protoze by se to rovnalo krmeni trola. Kdyz nekdo koukne na odekrytou vez EVA, bez posadky, bez pancerovani, bez APU a rekne ze rozdil proti Zuzana2 je hmotnost vezene munice, tak musi byt trol.

          • Jura99
            15:11 25.04.2019

            Clanek: trol spíš posílá nesouvisející youtube odkazy na přetížené ruské náklaďáčky a tvrdí, že osádka věže (tj. 2lidi) je to, co má vliv na hmotnost, zatímco množtsví vezené munice asi nikoliv. Jinak zde je obrázek, jak to "nejde" http://www.palba.cz/album/disp...

          • Clanek
            18:08 25.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            A ti dva lide tam jen tak stoji, drzic se neceho co je pobliz, a koukaji po okoli? Nesedi na necem? Nekomunikuji necim? Nedychaji klimatizovany vzduch, s ochranou proti ZHN? Necumi do nejakych monitoru? Nekrmi ty monitory neco? Tohle vsechno, X dalsich veci kolem a kolem, a ano, nakonec i plus ti dva vyletnici, tohle vsechno fyzicky nezabira nejaky dodatecny prostor, ktery je pak potreba dale chranit a ona "hmotnostni stopa" se tim znovu multiplikuje?
            Jsem to s tim Hurvinkem nakonec zda se jeste nadstrelil, i Hurvinkovi by jiste doslo, ze muj predesly "vypis rozdilu" nemel za ukol byt konecny. I takto omezeny totiz poslouzil vice nez dostatecne k tomu ukazat jak omezene uvazujete (a jsme zase u toho Hurvinka, kruh se uzavira :) ).

            PS: Hezka maluvka, ta ma neco dokazovat? Kdyz tomu dokreslim kridla tak to "pude" a bude z toho najednou funkcni letadlo?

          • Sergej7490
            22:18 25.04.2019

            A co zatazenie prednej napravy ? Ta bude v terene vo vzduchu ? Alebo tam namontuju radlicu ako na Tamaru ? Tamara mala presne rovnaky problem - zadna naprava zatazena na max a prednu museli "dozatazit" radlicou. A aj tak v terene bez pomoci moc nezvladla.

          • Sergej7490
            17:07 29.04.2019

            Letecky transport vo fotogalerii:
            https://kotadef.sk/projekty/zu...

        • Jura99
          19:15 24.04.2019

          Jo a proč ty "pauzy pro efekt" ? To snad bylo jasné, že hlaveň je delší kvůli L52 místo L37 ? Už jsem to tu v minulosti x-krát psal a x-krát tu bylo oponováno, že to jinak udělat "nejde" a že je věž uprostřed podvozku "jediné možné a správné řešení" :-)

          • Clanek
            09:08 25.04.2019

            Ano, presne na to narazim. Uz X krat jste to tu psal, vlastne neubehne clanek o Zuzane2 nebo jakemkoliv jinem delostreleckem systemu kde byste to nezminil, a to i kdyz uz vam bylo X krat psano ze si to predstavujete jak Hurvinek valku. Prohazovat motor s o rad tezsi vezi a doufat ze to (upraveny) podvozek zvladne bez ztraty kyticky... Opravdu vtipne na tom ale je az to ohaneni se jizdnima vlastnostma v terenu, tomu by takovy setup teprve "prospel".

            Takze tentokrat to byla "pauza pro efekt", pod pristim clankem o zuzane 2 (kde se znovu nezapomenete podelit) si pripravim neco dalsiho :))

          • Jura99
            16:17 25.04.2019

            Clanek: nosnost podvozku Tatra je +/- 12t na nápravu. Úvahy o nějakých ztrátách kytiček jsou o ničem.

          • Sergej7490
            22:33 25.04.2019

            A taky termin: "rozdelenie hmotnosti medzi napravy" vam nieco hovori ?
            Preco sa prestali vyrabat auta s motorom (velkou vahou) vzadu ?

      • Arthur
        16:28 24.04.2019
        Oblíbený příspěvek

        Nielen v športe sa dá ako sa povie umrieť na krásu...

        Balistická odolnosť veží ShKH ZUZANY 2 z čela a v sektore ± 30° je na úrovni Level 4 podľa STANAG 4569.

        zdroj: https://www.armadninoviny.cz/s...


        Balistická odolnost modernizovanej ShKH DANA M2 dosahuje úrovně Level 1 dle STANAG 4569, přičemž parametry byly ověřeny balistickými zkouškami na demonstrátoru kabiny. Nový design kabiny zahrnuje vetší prosklenou plochu, okna mají balistickou odolnost také úrovně Level 1 a jsou elektricky vyhřívána.

        zdroj: https://www.armadninoviny.cz/d...

        • Jura99
          18:32 24.04.2019

          Odolná kabina musí být vždy hnusná ? Dizajn sedmdesátých let už nejde nijak vylepšit ? (původní dizajn DANY je proti ZUZANĚ vzor krásy)

          • Flader
            22:28 24.04.2019

            Vkus je dosť subjektívny. Mne sa napríklad absolútne nepáči kabína na CAESARovi 8x8. Všeobecne dizajnu Nexteru nemôžem prísť na chuť. Asi jediná výnimka je ako tak Titus.

      • ARES
        18:18 24.04.2019

        Ono 2,5 m je rozdíl v délce hlavně. Dana: 37 ráží, Zuzana 2: 52 ráží, takže prodloužení:
        (52 - 37) * 155 = 2,3 m.
        Amíci nemají hlaveň 59 ráží.
        Páteří pozemního dělostřelectvo US Army je brána 155 mm houfnice PALADIN M109A6 s délkou hlavně 39 ráží s maximálním dostřelem konvenčního střeliva 24 km, s raketovou podporou 30 km, a se střelou s koncovým naváděním M983 Excalibur 40 km. Je zavedena do výzbroje v počtu téměř jednoho tisíce kusů.
        Z hlediska současných potřeb palebné podpory dochází v říjnu 2013 k modernizaci řady M109A6 na M109A7 se stejným dělem M284 s hlavní 39 ráží a lafetací M182A1 se zachováním stejného maximálního dostřelu jako u A6, ale se zvýšením počtu nábojů na 39 kusů v zásobníku nabíjecího ústrojí s automatizací jeho funkce a dalšími funkčními modernizacemi. US Army již zadala vyzbrojit dělostřelectvo 580 M109A7 houfnicemi a stejným počtem muničních vozidel M992A3. Plná produkce začala koncem roku 2017.

        • Jura99
          18:53 24.04.2019

          Však ano, měl jsem na mysli delší hlaveň Zuzany2 kvůli prodloužení na 52 ráží.
          Amíci testují M109A8 s houfnicí L58 a dostřelem 70km.

          • janusinko
            19:03 24.04.2019

            Toto je dosť zavádzajúce, tých 70km nie je pri použití bežnej munície.
            Uvidíme aký dostrel bude mať ZUZANA 2 s programovateľnou muníciou.

          • Jura99
            19:09 24.04.2019

            Janusinko: že bude dostřel delší, je zřejmé. Co to udělá např. s přesností, asi bude mj. předmětem toho testování. Poháněnou municí to má dostřelit 100+km, tak nevím.

          • PavolR
            19:35 24.04.2019

            Jura99: S muníciou Vulkan by mal byť dostrel Zuzany2 50km s neriadenou muníciou a 80km riadenou. Vylaďovanie a vylepšovanie riadenia paľby je jedným z primárnych cieľom slovensko-talianskeho projektu eurohúfnice.

          • Jura99
            20:05 24.04.2019

            PavolR: rec je ale o testovani L58 Americany. Tech 20km by ale treba mohl byt ten rozdil mezi L52 a L58.

    • janusinko
      17:02 24.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Pôvodná Zuzana 2 bol demonštrátor, do výroby ide s redizajnovou kabínou.
      http://kotadef.sk/wp-content/u...
      https://kotadef.sk/sutaz/podvo...

      • Sergej7490
        17:49 24.04.2019

        Trochu to poludstili, ale stale nic moc. Uvidime v reale.

        • janusinko
          18:02 24.04.2019

          Svetlá by to malo mať ako DANA M2 akurát otočené o 180 stupňov.
          https://www.armadninoviny.cz/d...

        • tryskac
          19:05 24.04.2019

          Nie som tatrovak, ale pri zbeznom pohlade podvozok pre Zuzanu2 urcite nevychadza z radu 815-7. Stare podvozky, ktore hadam boli modifikovane 813? uz nie su k dispozicii. Tento novy mi ale pripomina hasicsky special Tatra Tigon (43t)

          • stronger.p
            19:48 24.04.2019

            Dana si myslím, že je na podvozku Tatry 815, kabinu má přemístěnou dopředu dolů, jako jeřáb "Gottwald" T28. Tatra 813 byla spíše tahač než "nosič"

          • tryskac
            19:58 24.04.2019

            Stronger. P:mal som na mysli 813 Kolos 8x8),ktory bol vymysleny v Banovciach n/Bebravou,nie tahac privesov 6x6. Podvozky pre Dany, Zuzany boli vyrabane prave tam.

          • stronger.p
            20:15 24.04.2019

            Na wiki i na armytechnika.cz píší, že je Dana na podvozku T-815 8x8. Jak moc se ty dva podvozky od sebe liší nevím, ale např. na pohled mezi odstrojenou civilní T 148 a T 815, žádní do očí bijící rozdíl nebyl

          • Gibon
            22:24 24.04.2019

            Pravdu mate obaja. DANA mala byt na podvozku 813tky. Neskor sa rozhodlo ze pojde na 815 a cely vyvoj zastavby prebehol v B/nB.

            http://www.vhu.sk/152-milimetr...

          • Jura99
            08:04 26.04.2019

            tryskac: Tatra 813 byla vyvinuta v Kopřivnici na sklonku 50tých a počátku 60tých let. Pobočný závod v Bánovcích přešel pod Tatru v roce 1958 a zpočátku montoval vozidla T141. Vývoj v Bánovcích probíhal o něco později a předmětem vývoje byly korby a nástavby. Na wikipedii sice píšou, že T813 vyvinuli v Bánovcích, ovšem knihy "Tatra nesmrtelná" a "Tatra 813" uvádí vývoj v Kopřivnici.

          • tryskac
            08:24 26.04.2019

            Ja viem Jura99, ze dane Vam ako patrne volicovi SPD(alebo Delnickej strany) sa to nebude pacit, ale citajte:

            https://autobible.euro.cz/tatr...
            V roce 1964 vyjíždí (ve slovenských Bánovcích) první skutečný podvozek (páteř Tatry 813 8×8 je tvořena početnou soustavou skříní hlavních montážních celků pohonu navzájem spojených rourami), osazený budoucím motorem Kolosu.

            https://www.automobilrevue.cz/...
            Prototyp první čtyřnápravové, osmikolové, Tatry 813 Kolos představili pracovníci vývoje na aktivu hospodářských pracovníků v Bánovcích nad Bebravou v srpnu 1964. Od počátku konstrukčních prací po první jízdní zkoušky uplynulo pouhých šest měsíců!

            https://www.auto.cz/tatra-813-...
            Kopřivnická automobilka Tatra v roce 1960 naplno rozjížděla sériovou výrobu vozidel modelové řady 138, ale v konstrukční kanceláři pobočného závodu Bánovce nad Bebravou se tehdy již pracovalo na vývoji funkčního podvozku pro budoucí modelovou řadu 813.

            Výsledkem tohoto vývoje se stal čtyřnápravový podvozek s pohonem všech kol, který využíval řadu komponentů ze sériových vozidel a nebyl vybaven kabinou.

          • stirling
            14:31 26.04.2019

            tryskac: moc netuším proč máš potřebu do toho tahat politiku a někoho urážet ještě když jde o takovou hovadinu jako kdo sestavil podvozek pro t813?
            Roura je v tomhle super, právě proto Tatra hodně sestavuje speciální podvozky klidně se šesti nápravama.

          • tryskac
            14:53 26.04.2019

            Stirling: niekedy su tvrdenia niektorych diskutujucich tak cez mieru, ze mi neda nereagovat. Ale pravda, nie o to tu ide.
            Niekto tu daval obrazky noveho podvozku Zuzany2 a pri pohlade na tie kolesa mi ten podvozok pripomenul prave Tigon, co by bola rozhodne dobra sprava pre Zuzanu2(moderny podvozok od zaciatku stavany ako heavy duty, vyssia mobilita, 700hp motor by tiez nebol na zahodenie) ako aj pre Tatru ako zaujimava referencia.

          • Jura99
            16:05 26.04.2019

            tryskac: dal jsem ti tištěný zdroj ze dvou knih, pokud ti to nestačí, tak ještě zde Zdroj : Anton Ščasnovič VHÚ-VHM Piešťany Tatrovácky kolos Obrana č.6 2013 - mesačník MOSR
            História vzniku
            Ideový projekt T-813 bol predložený v decembri 1960. Funkčný vzor bol zhotovený prevažne z agregátov vozidla Tatra 138 v marci 1961 a skušky prebiehali do augusta 1962. V Kopřivnici dokončili výrobu prvého prototypu v septembri a druhého v decembri 1962. Oba prototypy po podnikovych skuškach odovzdali na kontrolné skúšky za účasti zastupcov MNO-TAS. Potom sa obe tatrovky od novembra 1963 do januára 1964 podrobili vojskovým skúškam

            Připomínám, že závod Bánovce měla Tatra od roku 1958, rozběhnout montáž T141 asi nebyla brnkačka, a vývojová pracoviště vznikala vždy o něco později. Úkol KOLOS byl příliš strategický na to, aby jej vyvíjeli ve fabrice bez zkušeností a zvládli to za 2 roky. Odkazy co píšeš nejsou ozdrojované a "představit" na aktivu hospodářských pracovníků T813 docela klidně mohli (aktiv je něco jako výjezdní chlastačka, na kterou se pro zábavu přiveze něco na ukázku), nic to ale nehovoří o tom, že ji v Bánovcích vyvinuli.

  • cejkis
    12:57 24.04.2019
    • (12)

    Česká podpora Saudskoamerické genocidě v Jemenu a nikdo se ani nepozastaví.

    Hlavně, že máme sankce proti Rusku.

    • Stranger
      13:11 24.04.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      "Saudskoamerické" haha. Ale když Saúdské Arabii prodávají zabraně rusové tak vám to najednou nevadí.
      https://www.armadninoviny.cz/r...

      • Miroslav
        13:50 24.04.2019
        • (0)
        Oblíbený příspěvek

        Čo by im vadilo pseudohumanistom ?! Ešte tu vycapia aj link aby sa pochválili, že ruské zbrane vytlačili tie americké z trhu čo znamená blížiaci sa koniec americkej ekonomiky a nástup dvojhlavého orla miesto doláru.

      • cejkis
        20:54 25.04.2019

        Saudskoamerické protože, letouny bombardující jediný přístav skrze který lze poslat humanitární pomoc jsou saudské F16 a jsou tankovány za letu z letadel USAF.

        • skelet
          12:37 26.04.2019

          1) Saudi nemají F-16, a mají vlastní tankery = USA nepotřebují
          2) SAU mají F-16 a mají vlastní tankery = USA nepotřebují

          Tak proč tankují z tankerů USA?

    • Jirosi
      14:35 24.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      A to všechno za tiché vládní podpory Komunistů!

      • stronger.p
        20:26 24.04.2019

        Domníváte se, že pokud by tu vládu místo KSˇMM podporovalo např. TOP09 nebo STAN či ODS, že by se ten prodej nerealizoval? Nejsem o to přesvědčen....

        • Jirosi
          21:01 24.04.2019

          Ne to byl jen sarkasmus! Peníze nesmrdí nikdy nikomu.

  • lemkin
    11:40 24.04.2019

    Za mě určitě pro AČR ne. Stačí se podívat na tu grotesku při nabíjení........, to raději modernizovat DANU a vymyslet co dál. Takový KRAB vypadá opravdu dobře.

    • PavolR
      12:39 24.04.2019

      Koľko peňazí je vôbec vyčlenených na húfnice pre AČR? Lebo ak je tá suma groteskná, bude taká aj obstaraná zbraň. Dáni zaplatili za 15 holých húfnic cca 1 mld. CZK + ktoviekoľko za zvyšok zákazky (SRP, výcvik, servis, ...). Pre AČR by bolo nad rámec toho potrebné dokúpiť aj muníciu v hodnote aspoň 2-3 miliard CZK.

      • otecko
        07:56 25.04.2019

        No, nějaký "balík" vyčlenit pro dělostřelce musí, samotné Dany jsou už na hranici životnosti a část jich už je za. Takže se politikům vrací v minulosti hojně uplatňované šetření na AČR. Ten deficit je takový, že kam se na techniku kouknou, tam to zavání ještě Varšavskou smlouvou, vyjma tedy stíhací a dopravní letectvo či speciály. Nikdo to neřekne na plnou hubu, ale deficit je za těch 29 let šílený, armáda byla na posledním místě...

  • Gibon
    11:08 24.04.2019

    Len si treba pozriet video co u spolocnosti Nexter znamena poloautomat a plny automat. :-)

    Pri plnom automate trva vystrel (podla videa) asi 12s. Cize 6-8 vystrelov za minutu.
    Problemom nie je rychlo nabit. Treba vsak pockat na uplnu stabilizaciu hlavne po vystrele. Teda vlastne netreba, ale presnost ide do...

    Plny automat a la Nexter
    https://youtu.be/eFSZigjP5ew...
    Poloautomat
    https://youtu.be/CfOwY38RmP8...

    • skelet
      11:22 24.04.2019

      jako náhrada za tažené houfnice? co by ne :)
      Ale za Dany? Snad to nikdo nekoupí..

    • Jirosi
      14:32 24.04.2019

      Plně automaticky to zvládne s přivřenýma očima až 1. výstřel :D

      Doba od zastavení po první ránu je také celkem zajímavá.

    • Jura99
      15:21 24.04.2019

      pokud to první vydávají za plný automat, tak je to klamání spotřebitele :-). Spíš bych tipoval na nepřesnou interpretaci publicistů.

      • Jirosi
        17:06 24.04.2019

        Pak by mohli prodávat i plně automatické nože.

      • Gibon
        17:27 24.04.2019

        Oni skor nemali DANA od roku 77...
        Su zvyknuty na plny manual a maximalne podavac na municiu, no zapalku uz strkali do hlavne rucne.
        Z toho dovodu, je pre nich hento plne automatizovane nabijanie.
        Aj ked to stale znamena vela rucnej prace.

        • Jura99
          18:56 24.04.2019

          Tak nabíjení automatické je, akorát je tam malý detail, že se podavač automatu krmí ručně :-).

          • otecko
            07:50 25.04.2019

            Takže o jednoho člena posádky navíc...

    • Cenzor
      19:50 24.04.2019

      To co předvádí ti Dáni není autonatické nabíjení, to je zde:

      https://www.youtube.com/watch?...

      U automatu chybí ta krabice se šesti granáty, tak je snížena vezená munice z 36 na 30ks. Nicméně plněautomatické je pouze nabíjení granátů. Nabíjení hnací náplně je poloautomatické.

  • Pepin Nešpor
    10:43 24.04.2019

    Jednoznačně ano!!
    Pro naši armádu bohatě stačí a vypadá velmi zajímavě ano ten poloautomat je nic moc a rychlost střelby cca o 2-4 výstřely by byl lepší,ale..... dobrý.
    No a kdyby se k tomu přikoupili jihokorejské houfnice tak byto bylo dokonalé.
    p.s. naše Dany klidně ať k tomu zmodernizuji bylo by to pestré met takové dělostřelectvo. Ale za každou cenu nemusí i střelivo 152mm co máme ve skladech ve velkém množství se dá prodat.

    • Warnost
      10:45 24.04.2019
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      Takže by armáda o velikosti 20 tisíc vojáků měla v inventáři 3 druhy houfnic? Kravina...

      • Pepin Nešpor
        11:23 24.04.2019

        Velmi špatně pochopil! 2 druhy ta Dana byla pouze jen takový dovětek .
        Chtěl jsem říct že pro naše podmínky kolový caesar ideál, ale zbožné přání jako fanoušek bych i ty pásové podvozky.

        • benter
          12:28 24.04.2019

          teda 2 druhy a Dana ako dovětek, takže vlastne 3 druhy...

    • Jura99
      11:23 24.04.2019

      Pise se i o plnem automatu se zmensenou zasobou munice na 30ks

  • liberal shark
    10:28 24.04.2019

    No, pro 13. dělostřelecký pluk a 4. brn by to šlo, pro 7. mbr asi ne. Tam by se lépe hodil třeba Krab.