Svět potřebuje tažené houfnice M777 ráže 155 mm

Svět potřebuje tažené houfnice M777 ráže 155 mm
M777 / Sgt. Jerod Hathaway, 2ID Rotational BDE (Zvětšit)

BAE Systems podepsala dohodu s americkou armádou (US Army) na výrobu komponentů pro tažené houfnice M777 ráže 155 milimetrů. Na základě smlouvy, vzhledem k velké poptávce z celého světa, dojde také velmi pravděpodobně k obnovení výroby těchto houfnic.

Nákup je realizován pomocí obchodní procedury UCA (Undefinitized Contract Action). Jde o typ dohody mezi dodavatelem a vládou, která umožňuje zahájit práce nebo dodávky před tím, než jsou všechny podrobnosti smlouvy definitivně dojednány a schváleny.

US Army se v rámci UCA zavázala odebrat komponenty M777 až za 50 milionů dolarů. To umožnilo BAE Systems začít okamžitě s obnovou výroby, včetně velkých titanových dílů. První komponenty M777 od dodavatelů z USA a Velké Británie dorazí v roce 2025.

Původně výroba M777 probíhala v obou zemích – britská výrobní linka v Barrow-in-Furness zajišťovala částečnou výrobu a montáž, finální integraci a testování pak Hattiesburg ve státě Mississippi. Podle Defense News však mississippská továrna nefunguje již deset let. Od té doby malosériová výroba M777 kompletně probíhá v Británii.

Poptávka po M777 před válkou na Ukrajině ustala – poslední objednávka US Army na 18 M777 (oddíl s 3×6 děly) proběhla v roce 2019. BAE Systems splnila zakázku v únoru 2023. V průběhu těchto dodávek firma začala uzavírat svou výrobní linku.

Poslední velká zahraniční objednávka přišla v roce 2016 z Indie. Na základě dohody Indie získala 145 houfnic M777. Celá dodávka byla realizována v roce 2021, přičemž 120 houfnic zkompletovala indická společnost Mahindra Defence Systems.


M777 na Ukrajině

V ozbrojených silách Spojených států, Ukrajině, Kanadě, Austrálii a Indii slouží 1250 houfnic M777. BAE Systems přitom nyní registruje nárůst zájmu o M777 z celé Evropy, Asie a Ameriky. Dohoda s US Army podle BAE Systems proto poskytuje „optimální podmínky pro pravděpodobné obnovení výroby M777 a představuje příležitost pro nové i stávající uživatele, aby se připojili k nové výrobní iniciativě M777 a využili výhod fungující výrobní linky a úspor z rozsahu.“

Výroba M777 se však pravděpodobně do Barrow-in-Furness nevrátí, protože továrna se prakticky celá věnuje programu nových britských jaderných ponorek třídy Dreadnought.

„Tento restart výroby hlavních komponent pro M777 americké armády přichází v kritické době, kdy jsou houfnice nasazeny do operací na Ukrajině. USA, stejně jako Kanada a Austrálie, darovaly M777 Ukrajině. Víme, že si vedou dobře, a jsme velmi hrdí na naši roli při podpoře našich spojenců,“ řekl John Borton, viceprezident a generální ředitel BAE Systems Weapons Systems UK.„M777 zůstane v popředí dělostřelecké technologie i do budoucna díky používání technických vylepšení, vývoji přesně dalekonosné naváděné munice a flexibilním možnostem mobility.“

Podle informací Pentagonu Ukrajina obdržela od US Army téměř 198 155mm houfnic, z toho 180 M777. Zbytek tvoří jeden oddíl 18 starších samohybných houfnic M109.


Teprve na Ukrajině M777 prošla skutečným bojovým křestem.

Brigádní generál Serhii Baranov, vedoucí hlavního ředitelství raketových sil a dělostřelectva a bezpilotních systémů generálního štábu ozbrojených sil Ukrajiny, řekl, že každý den v přední linii zůstává asi 70 % západních dělostřeleckých systémů. Během této doby je zbývajících 30 % opravováno a servisováno. V případě M777 je míra bojové připravenosti 85 %.

Již dávno před válkou na Ukrajině taženým houfnicím zvonil umíráček. Budoucnost patřila sofistikovaným a soběstačným samohybným houfnicím. Válka na Ukrajině ale znovu připomněla nesporné a velmi cenné výhody taženého dělostřelectva.

Válku nerozhodují jen sofistikované high-tech technologie, ale také prostý „počet hlavní“ na bojišti. Ať už jde o počty hlavní pušek, automatických kanonů, minometů nebo dělostřelectva. Počet hlavní není tak rozhodující, jako například v druhé světové válce, ale hraje a bude hrát velmi významnou roli. Navíc jak dokazují Rusové, dostatek „hlavní a masa“ dokáže vyděsit a donutit k reakci mnohem vyspělejšího a pokročilejšího protivníka.

Příklad za všechny: Úkolem obstarožních ruských tanků T-55 nebo T-62 na Ukrajině není sofistikovaná manévrová válka nebo ochrana posádky – jejich úkolem je doručení děl ráže 100 a 115 milimetrů (pro které existují v ruských skladech desítky miliony kusů munice) na frontu. A jak parafrázováně říkají ukrajinští vojáci: „Pořád je to tank.“

Proto je M777 pro řadu zemí tak zajímavá:


Úzkým místem produkce všech palných zbraní, dvojnásob to platí u dělostřeleckých, je výroba hlavní. Technologii výroby hlavní přitom nelze obejít – jde o mnoha měsíční proces (uvádí se šest až devět měsíců). Na obrázku polotovar hlavně v továrně Watervliet Arsenal; větší foto / US Army

BAE Systems vyvinula M777 koncem 80. let jako nástupce houfnic M198. M777 se postupně amerikanizovala, nyní využívá 70 % amerických dílů. Hlaveň ráže 155 milimetrů dlouhou 39 ráží (5,08 metru) vyrábí americkou armádou vlastněná továrna Watervliet Arsenal. Důležitý kontext: Továrna za posledních 20 let dodávala 300 až 900 hlavní ročně – pro nové i stávající zbraně. Není ale jasné, zda jde výhradně o výrobu hlavní ráže 155 mm, nebo i jiných ráží a nedělostřeleckých (tankových) hlavní.

Americké ministerstvo obrany prvních 94 předseriových houfnic M777 za 135 milionů dolarů (238 milionů dolarů podle dnešních cen) objednalo v roce 2002. První houfnici převzalo v únoru 2003. U frontových jednotek US Army začala M777 nahrazovat staré M198 v roce 2005.

Výroba 1250 M777 během dvou dekád odpovídá průměru 60 houfnic ročně. Pokud vezmeme pomalejší rozběh výroby v prvních letech, a naopak ukončování výroby v posledních letech, můžeme směle uvést, že maximální roční produkce byla větší než 100 M777.

Pro porovnání – Maďarsko objednalo 24 samohybných houfnic PzH2000 od německé KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v prosinci roku 2018. První houfnice dorazila do Maďarska v srpnu 2022 a všech 24 bylo doručeno ke konci minulého roku.


Sehraná obsluha M777 opustí palebné postavení minutu a půl po posledním výstřelu.

Samohybné houfnice jsou základem dělostřelectva, to se nezmění. Výhody jsou neoddiskutovatelné. Ale ve válce je nutné uvažovat i jinak, nejen v takticko-technických intencích zbraňových systémů, ale zejména jak daný zbraňový systém umožňuje dosažení konečného cíle – porážku nepřítele.

Je pro válečné úsilí, které je ohraničeno dobu, teorii vítězství, materiálními / lidskými zdroji a průmyslovými možnostmi, efektivnější (pro porážku nepřítele) během jednoho roku poslat na frontu 100 tažených nebo 10 samohybných houfnic? Ztráty na tažených houfnicích i personálu budou větší… ale možná se uchrání více techniky a personálu celých ozbrojených sil, případně se nepříteli způsobí více škod a odčerpá více jeho zdrojů, které nemůže použít jinde.

M777 svou moderní konstrukcí minimalizuje nevýhody tažených houfnic. S hmotností 4200 kilogramů je „titanová“ M777 o 41 % lehčí než „ocelová“ M198. M777 využívá digitální systém řízení palby (SŘP) převzatý ze samohybných houfnic M109A6 Paladin. SŘP zajišťuje navigaci, zaměřování a vlastní lokalizaci, což dovoluje rychle zahájení palby.

Při použití standardního tříštivo-trhavého granátu M107 je dostřel M777 21 kilometrů, u novějších granátů M795 23 kilometrů. Satelitem naváděná munice M982 Excalibur umožňuje přesnou palbu na vzdálenost až 40 kilometrů. Použít lze i švédské granáty BONUS pro ničení obrněných vozidel.


M777 tažená civilním Fordem; větší foto / Kopie obrazovky YouTube

Nejnovější experimentální verze M777ER (M777A2 Extended Range) má novou prodlouženou hlaveň délky 52 kalibrů (delší o 1,8 metru). M777ER je těžší o 450 kilogramů, ale maximální dostřel je udáván až 70 kilometrů. Otázkou je samozřejmě životnost hlavně nebo ochrana obsluhy před intenzivním výšlehem plynů z úsťové brzdy. Každopádně o verzi M777ER se podle posledních zpráv zajímá Indie.

M777 lze táhnout středními nákladními vozidly, například FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles). Jde to ale i více „nízko-profilově“ – ukrajinská armáda k tažení M777 použila dokonce obří americké SUV Ford Super Duty s motorem o objemu šest litrů. Díky nízké hmotnosti je M777 pod maximální tažnou kapacitou Ford Super Duty modelu F250 i F350. Do Fordu se vejde také celá pětičlenná obsluha a na korbu pár granátů ráže 155 milimetrů.

Jde ale pochopitelně o nouzové řešení, už jen kvůli velmi nízké spolehlivosti Ford Super Duty. Ale mějme na mysli, že se pořád bavíme o transportu zbraně schopné bodově ničit cíle na vzdálenost 40 kilometrů.

Zdroj: BAE Systems, Defense News, Konflikty

Nahlásit chybu v článku


Související články

Houfnice M777 na Ukrajině

Ukrajinská armáda již používá americké tažené houfnice M777 ráže 155 mm. Houfnice má zajímavé ...

Dělostřelecká válka na Ukrajině

V posledních měsících se objevila spousta protichůdných a často i zavádějících informací o ...

Francouzské lehké houfnice LG1 Mk III pro Thajsko

Francouzská společnost NEXTER převezla do Thajska prvních šest tažených houfnic LG1 Mk III ráže 105 ...

Přesná dělostřelecká munice Excalibur ničí ruskou obrněnou techniku

V posledních dnech a týdnech se na internetu objevuje řada videí ruské pozemní techniky zničené ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • apache
    21:57 09.01.2024

    Mě by zajímalo, kam se poděly všechny ty M198, které byly v US Army M777 nahrazeny. A co se týče toho porovnání bezpečnosti, potažmo ztrát obsluh u tažených a samohybných houfnic, ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě by zajímalo, kam se poděly všechny ty M198, které byly v US Army M777 nahrazeny. A co se týče toho porovnání bezpečnosti, potažmo ztrát obsluh u tažených a samohybných houfnic, tak tam bych řekl, že na ukrajinském bojišti bude docházet (a možná už dochází) k zajímavému posunu spolu s tím, jak roste podíl houfnic zničených drony. U protibaterijní palby je výhoda samohybek zjevná. Ale pokud se největším rizikem stane sebevražedný dron, tak tam bych já osobně byl radši u tažené houfnice s možností utéct, než uvězněný v pojízdní plechovce. U záběrů z Lancetů je u zásahů tažených houfnic zpravidla vidět obsluhu, která se v poslední chvíli ještě stihne rozutéct do všech stran. Zato osádky vozidel moc šancí nemají.Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      15:19 10.01.2024

      Hlavnou výhodou samohybiek nie je brotibaterijný boj, nakoniec ani nie na to boli primárne vymyslené, ale schopnosť postupovať s jednotkami.

      Hlavnou výhodou samohybiek nie je brotibaterijný boj, nakoniec ani nie na to boli primárne vymyslené, ale schopnosť postupovať s jednotkami.

      • apache
        10:32 14.01.2024

        To jste ale špatně pochopil - neměl jsem na mysli výhodu samohybek při vedení protibaterijní palby vámi, ale naopak vyhnutí se tomu, aby byla vedena na vás.

        To jste ale špatně pochopil - neměl jsem na mysli výhodu samohybek při vedení protibaterijní palby vámi, ale naopak vyhnutí se tomu, aby byla vedena na vás.

  • pjaro77
    21:39 08.01.2024

    M777 využívá digitální systém řízení palby (SŘP) převzatý ze samohybných houfnic M109A6 Paladin. SŘP zajišťuje navigaci, zaměřování a vlastní lokalizaci, což dovoluje rychle ...Zobrazit celý příspěvek

    M777 využívá digitální systém řízení palby (SŘP) převzatý ze samohybných houfnic M109A6 Paladin. SŘP zajišťuje navigaci, zaměřování a vlastní lokalizaci, což dovoluje rychle zahájení palby.

    Ehm, má M777 schopnosť prijímať inormácie z datalinku o polohe nepriateľa ?Skrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      23:46 08.01.2024

      V skratke, delostrelecký prieskum alebo niekto iný, predá veliteľovi batérie/oddielu informácie o polohe nepriateľa cez Advanced Field Artillery Tactical Data System, ktorý je ...Zobrazit celý příspěvek

      V skratke, delostrelecký prieskum alebo niekto iný, predá veliteľovi batérie/oddielu informácie o polohe nepriateľa cez Advanced Field Artillery Tactical Data System, ktorý je súčasťou Army Battle Command System. Tam sa to zobrazí v laptope Miltope, ten to podá ďalej veliteľom sekcií do "tabletu" IPADS-G a ten to ďalej podá jednotlivým osádkam húfnic, ktorý to naťukajú do systému riadenia paľby a sypú granáty na hlavy nepriateľa. Ukrajinci nemajú AFATDS, ale vlastný softvér resp. mobilnú aplikáciu Arta a battle management system Delta, cez ktorý operuje Aerorozvidka s drónmi. Vy budete mať na nemecký Adler III.Skrýt celý příspěvek

      • pjaro77
        13:56 09.01.2024

        Konečne viem ako funguje celý postup.
        BT, ja som slovák. Takto trojkrokovo to funguje aj u Delosysu ?

        Konečne viem ako funguje celý postup.
        BT, ja som slovák. Takto trojkrokovo to funguje aj u Delosysu ?

    • Badysak
      16:49 09.01.2024

      Takže bez GPSky je stejně nepoužitelný jako Caesar? Nedávno jsem postřehl koment, že bez toho je Caesar k hovnu. Je to jen houfnice na podvozku.

      Takže bez GPSky je stejně nepoužitelný jako Caesar? Nedávno jsem postřehl koment, že bez toho je Caesar k hovnu. Je to jen houfnice na podvozku.

      • Sgt Murphy
        19:40 09.01.2024

        Nie je nepoužiteľný. Keď je GPS rušené, tak má k dispozícii inerciálny navigačný systém. Bude o pár metrov nepresnejší, ale fungovať stále bude.

        Nie je nepoužiteľný. Keď je GPS rušené, tak má k dispozícii inerciálny navigačný systém. Bude o pár metrov nepresnejší, ale fungovať stále bude.

        • SYN_
          23:09 12.01.2024

          Předpokládám že pokud jsou se schopní "najít" na mapě, můžou opsat souřadnice své polohy také z mapy??

          Předpokládám že pokud jsou se schopní "najít" na mapě, můžou opsat souřadnice své polohy také z mapy??

  • dusan1
    18:46 08.01.2024

    Myslím, že svet ich neporebuje .... Húfnica M777 je samozrejme dobrá zbraň, ale nie pre bežné delostreledctvo, ale skôr ľahké mobilné jednotky, hlavne letecky prepravované. Tam ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že svet ich neporebuje ....

    Húfnica M777 je samozrejme dobrá zbraň, ale nie pre bežné delostreledctvo, ale skôr ľahké mobilné jednotky, hlavne letecky prepravované. Tam nie je o čom, M777 je idál.

    Na "normálne" bojisko M777 nepatrí. Mobilita je základným predpokladom prežitia a nie je náhodou, že z moderných zbraní je na to čo sa strát spôsobených ruskou stranou je najhoršia práve M777.

    Tak isto má problémy s životnosťou.... čo nie je v princípre problém pre pôvodné určenie, kde sa nepredpokladá nepretržitá dlhodobá streľba, ale na "normálnom" bojisku je to problém.

    Preto beriem celý článok ako PR výrobcu, čo chápem ... ale jednoducho nadpis neodpovedá skutočnej realite.Skrýt celý příspěvek

    • MartinV
      19:39 08.01.2024

      Četli jsme stejný článek?

      Četli jsme stejný článek?

      • Sgt Murphy
        12:50 10.01.2024

        Popravde, čo dusan1 píše nie je až taká blbosť. Článok dáva ako prednosť M777 spoľahlivosť. Samozrejme, ako samostatnej húfnici tam odpadá podvozok ako nosič poprípade veža so ...Zobrazit celý příspěvek

        Popravde, čo dusan1 píše nie je až taká blbosť. Článok dáva ako prednosť M777 spoľahlivosť. Samozrejme, ako samostatnej húfnici tam odpadá podvozok ako nosič poprípade veža so systémom nabíjania. Takže ako samostatný systém môže byť skutočne veľmi málo poruchová. Lenže, tá húfnica tiež potrebuje vozidlo, ktoré ju bude ťahať a vozidlo, ktoré jej ponesie muníciu. V US Army/USMC ku každému M777 máš 10 ľudí (veliteľ sekcie, vodič vozidla a 8 ľudí k húfnici, nie len 5 ľudí ako píše článok) a jedno nákladné vozidlo. Každá čata má ešte velenie (operačné centrum a fire directions centre s AFATDS) a muničnú sekciu s nákladnými vozidlami. Hold jeden granát 155tky váži vyše 40 kg. Keď už máš M777 aj s nákladným vozidlom (ktoré musíš tiež vyrobiť) a ktoré ju ťahá, môže tak isto porúchať ako samohybka. To už môžeš mať rovno Caesar alebo Atmos, čo sú vlastne len 155 mm húfnice pripevnené na podvozok nákladného vozidla s pancierovou kabínou, schránkou na muníciu a systémom riadenia paľby (ktoré majú aj M777). Cena bude skoro rovnaká a na výrobu to nebude o nič náročnejšie. A už s podstatne väčšou mobilitou. V Európe vyrábame napríklad Caesary rýchlosťou 8 ks mesačne, čím sa dostávame na úroveň produkcie M777, za priližne tú istú cenu, s tou istou spoľahlivosťou a s podstatne väčšou mobilitou aj s menšou osádkou. Takže fakt namiesto M777 už vidím perspektívnejšie skôr tie Caesary alebo Atmosy, keď už.Skrýt celý příspěvek

        • petres
          17:32 10.01.2024

          Sgt Murphy To s vámi nesouhlasím. Pokud dojde k závadě na tažném vozidle pro M777, tak ji prostě zapřáhnu za jiné vozidlo (samozřejmě za předpokladu, že ho mám k dispozici). To ...Zobrazit celý příspěvek

          Sgt Murphy
          To s vámi nesouhlasím. Pokud dojde k závadě na tažném vozidle pro M777, tak ji prostě zapřáhnu za jiné vozidlo (samozřejmě za předpokladu, že ho mám k dispozici). To prostě u Caesara nebo Atmose prostě nelze. Jediná samohybná houfnice, u které lze rychle vymětit podvozek je německý AGM díky modulovému řešení na podvozku Boxeru.Skrýt celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          11:32 11.01.2024

          Petres stavil by som celý mesačný príjem že ak by ZSU boli ponúknuté húfnice napríklad pre celý delostrelecký oddiel buď M777A2 alebo taký istý počet Caesar Mk2, tak by si vybrali ...Zobrazit celý příspěvek

          Petres stavil by som celý mesačný príjem že ak by ZSU boli ponúknuté húfnice napríklad pre celý delostrelecký oddiel buď M777A2 alebo taký istý počet Caesar Mk2, tak by si vybrali druhý menovaný systém. Tie výhody sú tam nesporné.Skrýt celý příspěvek

          • Bzumak
            09:44 14.01.2024

            jenže presně tak to neni, nabídka totiž neleží m777 nebo caesar 1:1, ale např. 3x tolik m777 nnebo caesar...

            jenže presně tak to neni, nabídka totiž neleží m777 nebo caesar 1:1, ale např. 3x tolik m777 nnebo caesar...

          • BobDylan
            12:39 14.01.2024

            Bzumak, ale takáto ponuka (z novovýroby) nikdy nebude. M777A2 fakt nie je nijak lacná a cenovo sa pohybuje cca. na úrovni Caesar 6x6. Taktiež rýchlosť výroby nebude oproti Caesaru ...Zobrazit celý příspěvek

            Bzumak, ale takáto ponuka (z novovýroby) nikdy nebude. M777A2 fakt nie je nijak lacná a cenovo sa pohybuje cca. na úrovni Caesar 6x6. Taktiež rýchlosť výroby nebude oproti Caesaru (40ks/rok) nejak odlišná, keďže továreň sa ešte len rozbieha.Skrýt celý příspěvek

    • StandaBlabol
      08:25 09.01.2024

      Souhlasím, že původní zdroj je dost PR. Ten velký zájem je naprosto nekonkrétní a jediná skutečná objednávka je na náhradní díly v ceně 50 mil. USD, to jsou vlasně drobné. Ale ...Zobrazit celý příspěvek

      Souhlasím, že původní zdroj je dost PR. Ten velký zájem je naprosto nekonkrétní a jediná skutečná objednávka je na náhradní díly v ceně 50 mil. USD, to jsou vlasně drobné. Ale neslyšel jsem o problémech se životností. Naopak, po zkušenostech z Iráku mají americké M777 nové hlavně s extrémní životností. Pokud jde o ostatní díly, tak nevím, ale titan je hodně odolný materiál. A ani Ukrajinci si na životnost M777 nestěžují, na rozdíl třeba od PzH2000.Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        22:42 09.01.2024

        PzH 2000 je taký prepadák, že v čase keď Ukrajinci berú úplne všetko, tak odmietli objednávku na celých 100 ks :D Tam to zrejme viac škodí než robí úžitku, podľa mňa tie štatistiky ...Zobrazit celý příspěvek

        PzH 2000 je taký prepadák, že v čase keď Ukrajinci berú úplne všetko, tak odmietli objednávku na celých 100 ks :D Tam to zrejme viac škodí než robí úžitku, podľa mňa tie štatistiky samohybných húfnic kazia práve tieto húfnice. Dôvodom odmietnutia je údajne veľmi nízka spoľahlivosť (len 50% húfnic na fronte), príliš vysoká cena (Bundeswehr ich nedávno objednával za vyše 18 mil. € / ks, cena K9A1 je niečo cez 11 mil. €) a veľmi dlhé dodacie lehoty (rýchlosťou, akou sa vyrábajú dnes húfnice pre Bundeswehr by to trvalo skompletizovať 20 až 30 rokov, takže museli by niekoľkonásobne zvýšiť produkciu, čo by stálo roky nemalého úsilia a obrovské financie), pričom Ukrajinci sa sťažujú, že Nemci tomu nevedia vraj zabezpečiť ani servis, keďže v samotnom Bundeswehri je pojazdných len 30% tých húfnic. No čo k tomu dodať, proste tragikomédia.Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        22:46 09.01.2024

        No, problémy na Ukrajine sú práve s hlavňami M777. Nie že by boli zlé čo sa týka životnosť a spoľahlivosti, ale keďže ich majú Ukrajinci málo a nechcú o ne prísť, tak strieľajú s ...Zobrazit celý příspěvek

        No, problémy na Ukrajine sú práve s hlavňami M777. Nie že by boli zlé čo sa týka životnosť a spoľahlivosti, ale keďže ich majú Ukrajinci málo a nechcú o ne prísť, tak strieľajú s plnou na najväčší možný dostrel, čím prestrieľajú Ruské 152 mm systémy, ale rýchlo to opotrebúva hlavne a tých nemajú dostatok.Skrýt celý příspěvek

  • SpiritWar
    17:03 08.01.2024

    Už sa teším na spoločný československý nakup 100vky M777

    Už sa teším na spoločný československý nakup 100vky M777

    • liberal shark
      17:43 08.01.2024

      Už jsme tu probírali, jestli by se M777 hodila vysadkovemu pluku nebo záložním motorizovanym praporům.

      Už jsme tu probírali, jestli by se M777 hodila vysadkovemu pluku nebo záložním motorizovanym praporům.

      • flanker.jirka
        19:37 08.01.2024

        Výsadkářům by patřilo pořídit za cenu houfnic jiné prostředky schopné působit bodově na vzdálenosti cca 50 km. Říká se tomu loitering vehicle. Když se podíváte na to kolik váží ...Zobrazit celý příspěvek

        Výsadkářům by patřilo pořídit za cenu houfnic jiné prostředky schopné působit bodově na vzdálenosti cca 50 km. Říká se tomu loitering vehicle.
        Když se podíváte na to kolik váží houfnice, vozidlo a munice, tak tu váhu můžete dát do jiného druhu munice.
        Pokud pro výsadkáře dělostřeleckou munici, tak si myslím, že to jim dokáže zajistit lépe minomet 120 mm. I ten by se dal vybavit odpalovacím přípravkem pro vystřelení vyčkávací munice a prodloužit ji tak dosah.Skrýt celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          21:36 08.01.2024

          Jj, napríklad taký NTGS Alakran by 43. výsadkovému pluku fakt bohovo svedčil. Ukrajinské SOF s nimi dobre drvia rusákov.

          Jj, napríklad taký NTGS Alakran by 43. výsadkovému pluku fakt bohovo svedčil. Ukrajinské SOF s nimi dobre drvia rusákov.

      • Ondra Mrklas
        01:26 17.01.2024

        liberal shark Přesně, Chrudim má k dispozici poměrně málo vrtulníků, aby mohla využít při operaci organický oddíl houfnic. Proto bych taky nesouhlasil s organizací M777 pod ...Zobrazit celý příspěvek

        liberal shark

        Přesně, Chrudim má k dispozici poměrně málo vrtulníků, aby mohla využít při operaci organický oddíl houfnic. Proto bych taky nesouhlasil s organizací M777 pod Chrudim.

        Jestli záložní prapory/pěší roty KVV potřebují houfnice, to bych úplně neřekl. Tyhle útvary nemají ani minomety, natož něco těžšího a to se ani nemůžeme bavit o tom, kde by se na to sehnali lidi. Dokud nebudou v organické struktuře minomety, tak je na debatu o velkorážní nepřímé palebné podpoře brzy.

        Jediná varianta jak dostat M777 do AČR je skrz vlastní palebný oddíl v Jincích, který by mohl fungovat ve zkráceném času do nasazení a ve stejné míře aeromobility jako většina 4. brn., čehož nebude DANA ani CAESAR kvůli velikosti a hmotnosti schopná. Ale i v tomto případě budou problémem lidi, kterých mají dělostřelci minimálně u profíků máloSkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    16:08 08.01.2024

    BAE Systems frčí. Na Ukrajine sa napr. chystá výroba ...Zobrazit celý příspěvek

    BAE Systems frčí. Na Ukrajine sa napr. chystá výroba L119:
    https://defence-ua.com/weapon_... Skrýt celý příspěvek

    • Wirbelwind
      13:03 09.01.2024

      tieto lahke 105mm hufnice su dost popularne vdaka malym rozmerom a vcelku dobrej kandencii (a praca so 105mm municiou nie je tak fyzicky narocna)

      tieto lahke 105mm hufnice su dost popularne vdaka malym rozmerom a vcelku dobrej kandencii (a praca so 105mm municiou nie je tak fyzicky narocna)

Načítám diskuzi...