Obojživelný MC-130J Commando II pro speciální jednotky

Obojživelný MC-130J Commando II pro speciální jednotky
Jedna z možných podob obojživelného MC-130J / Foto: AFSOC (Zvětšit)

Velení amerického letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) vyvíjí obojživelnou verzi víceúčelového letadla pro speciální operace MC-130J Commando II. Program nese zkratku MAC (MC-130J Commando II Amphibious Capability).

Již v 60. letech Lockheed Martin nabízel americkému námořnictvu vývoj obojživelné verze letounu C-130 Hercules. Tehdy neúspěšně. Dnes po 60 letech myšlenka námořního Herculesu konečně míří k realizaci. Důvod je prostý – Ozbrojené sily Spojených států přenášejí pozornost z evropského bojiště do Indo-Pacifiku. Jediný protivník je Čína a vše ostatní je podružné.

Obojživelné dopravní letadlo je pochopitelně nezávislé na pevných přistávacích drahách a flotila hydroplánů může působit rozptýleně na velkých vodních plochách (otevřený oceán, laguny, jezera, velké řeky…), což ztěžuje jejich zachycení nebo zničení protivníkem. Hydroplány navíc po přistání na vodní hladině umí vyložit svůj náklad přímo na pláž, případně na pláži zakotvit a doplnit náklad nebo palivo.

 „Námořní operace nabízejí téměř neomezené zóny přistání na vodě, což poskytuje společným silám značnou flexibilitu,“ komentuje program MAC podplukovník Josh Trantham, zástupce náčelníka divize AFSOC pro vědu, systémy, technologie a inovace (SST & I).

„MAC je zásadní pro budoucí úspěch, protože umožní rozptýlení aktiv v rámci společné operační oblasti,“ myslí si zase major Kristen Cepak, šéfka vývojové divize AFSOC Technology Transition. „Tato rozptýlenost komplikuje zaměřování letadel našimi protivníky a omezuje zranitelnost letadel na pevných plochách.“


MC-130J dokáže operovat z jednoduchých polních letišť

AFOSC hodlá nejdříve vyvinout obojživelnou verzi letounu MC-130J Commando II. Klíčovou podmínkou je hybridní podvozek umožňující přistání na vodě i souši. Nejvhodnější koncepce hybridního podvozku se nyní testuje ve virtuální realitě (viz dále).

MC-130J je univerzální stroj určený zejména k zasazování a vyzvedávání jednotek speciálních sil a k evakuaci osob. MC-130J zajišťuje také běžné transportní úkoly, taktické vysazování nákladu pomocí padáků, shoz letáků nebo letecké tankování vrtulníků či konvertoplánů. Posádky MC-130J létají zejména v noci a v nízké výšce.

AFOSC hodlá v roce 2025 provozovat 57 letounů MC-130J Commando II. Od letošního roku všechny stroje dostávají špičkové radiolokátory Raytheon AN / APQ-187 Silent Knight Radar. Jde o víceúčelový radar pro sledování počasí nebo mapování země, jak pro průzkumné a sledovací účely tak pro lety v nízké výšce a v noci. Radar má být kromě mnoha jiných předností jen těžce odhalitelný prostředky elektronického průzkumu.

Obojživelný MC-130J přitom nemusí vysazovat nebo vyzvedávat pouze jednotky speciálních sil, ale i malá plavidla nebo dokonce robotické ponorky. S MC-130J se počítá také v rámci předsunutých tankovacích a dozbrojovacích míst FARP (Forward Arming and Refueling Point). V konceptu FARP MC-130J funguje jako letecká „benzínka a sklad munice“ – dokáže přistát na předsunuté základně a doplnit palivo a munici nejrůznějším letounům a vrtulníkům.


MC-130J; větší foto / Foto: Steve Lynes, CC BY 2.0

Stejně tak obojživelné MC-130J mohou přistát na vodě, doplnit palivo z lodí nebo ponorek, vzlétnout a za letu doplnit palivo vrtulníkům a konvertoplánům americké námořní pěchoty. Nasazení obojživelných a víceúčelových MC-130J jednoduše před protivníky staví řadu nepříjemných dilemat (viz níže), na které musí reagovat. Kromě toho schopnost MAC půjde použít i na dalších verzích C-130, ať už amerických nebo spojeneckých.

První reálný prototyp obojživelného MC-130J má vzniknout již za 17 měsíců. Kdy ale hodlá AFSOC zavést hydroplán do výzbroje, nebylo uvedeno.

Brzkou stavbu letuschopného prototypu a vyřešení hybridního podvozku umožní nasazení digitálního inženýrství – AFSOC a průmysl ve speciální virtuální simulaci DPG (Digital Proving Ground) testuje digitální dvojčata MC-130J s různými konstrukcemi a tvary plováků. Základní testování ve virtuálním prostředí nejen zrychluje a zlevňuje vývoj, ale také snižuje vývojová rizika – snižuje riziko objevení, konstrukční / koncepční chyby až v pokročilé fázi „živého“ testování.


Výcvik konceptu FARP – MC-130J doplňuje munici a palivo letounům F-15E Strike Eagle

„Věříme, že MAC budou moci využívat naše sesterské služby, spojenci a partneři na různých platformách C-130,“ uvedl podplukovník Trantham. „Rozšíření provozního využití obojživelného letadla spolu s dalšími inovativními nástroji poskytne našim strategickým konkurentům ještě komplexnější dilemata v budoucích bojových zónách.“

Slovo „dilema“ hraje v amerických ozbrojených silách a jejich nově pojaté přípravě na boj s rovnocenným protivníkem zásadní roli. Dilemata nejsou problémy. Problém je situace považovaná za nevítanou nebo škodlivou, kterou je třeba řešit a překonat. Naproti tomu dilema je situace, ve které je třeba učinit obtížnou volbu mezi dvěma nebo více alternativami, ideálně stejně nežádoucími.

Američané hodlají tedy překonávat své protivníky díky důmyslné kombinaci vícenásobných dilemat, než jasnou početní a technologickou převahou v konkrétní schopnosti (jak tomu bylo v minulosti). Cílem je tedy působit na protivníka s načasováním a tempem, kterým protivník nemůže konkurovat.

Zdroj: The Drive, 919SOW

Nahlásit chybu v článku


Související články

MC-130H podporuje výcvik 601. skss

Je středa 20. srpna 2014 a příslušníci 7. letky speciálních operací amerického letectva mě vítají u ...

Dopravní letoun C-130J Super Hercules pro Německo

Americké ministerstvo zahraničí, resp. agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency), opět ...

Bitevní letadlo AC-130 v afghánské bojové vřavě

V dubnu minulého roku posádka bitevního letadla AC-130U Spooky zažila výjmečnou misi při ochraně ...

Srážka F-35B s mariňáckým tankerem KC-130J

29. září se poblíž mariňácké základny MCAS Yuma (Marine Corps Air Station Yuma) v Arizoně ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • madrabbit
    11:27 22.09.2021

    Docela velké plováky - zajímavý bude vliv na letové výkony - rychlost, dolet, délak vzletu a přistání.

    Otázkou bude asi i odolnost konstrukce - zejména kozore od slané ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Docela velké plováky - zajímavý bude vliv na letové výkony - rychlost, dolet, délak vzletu a přistání.

    Otázkou bude asi i odolnost konstrukce - zejména kozore od slané vody.

    Pokud to vyjede na souš, tak je konec rampy docela dost nad zemí - jaké bude asi řešení.

    Z říše snů - nebylo by možné upravit spodek trupu, ideálně přídavným modulem, jako létající člun? Asi vyšší váha, vrtule blíže k hladině, ale IMHO menší odpor.
    Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      17:02 22.09.2021

      Tak já si třeba myslím že plovákový typ amphibie c130 je vynucené řešení pro zachování nákladové rampy... Jak správně píšeš tak po vyjetí na břeh bude rampa vysoko a jakákoli ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak já si třeba myslím že plovákový typ amphibie c130 je vynucené řešení pro zachování nákladové rampy... Jak správně píšeš tak po vyjetí na břeh bude rampa vysoko a jakákoli manipulace s nákladem bude manipulační peklo... Zejména na předsunutých základnách... Kdo kdy nastupoval do plovákové verze Cessna C208 Caravan na moři a na souši tak ví jaký to je rozdíl...
      Použití modulu pod trupem vyřeší možná plavbyschopnost, ale díky nutnosti potřebnosti jakéhosi kýlu a případně i vodního kormidla pro udržení přímeho směru při pohybu ve vodě omezí použití rampy nebo zcela její použití zamezí...

      Nejlepší by asi mohla být úprava trupu a křídla, a možná to tak i dopadne do podoby létajícího člunu... Teda pokud nebudou potřebovat rampu, pokud to nepůjde vyřešit s ní... Motory otočit vzhůru nohama sáním nad křídlo... Tím se jednak zvýší výška vrtulí nad hladinou ale taky zároveň urychlí rychlost obtékání vzduchu nad křídlem... Na konce křídel sklápěcí stabilizační plováky... Otázka je, při jakém stavu moře tahle slátanina půjde používat...
      Skrýt celý příspěvek

      • MeV6
        20:30 22.09.2021

        Myslím, že plováky jsou jednodušším řešením než předělávat trup. Rampa se dá určitě upravit nějakým nástavcem.
        Nejak si nedokážu představit předělávání trupu C-130 do podoby ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Myslím, že plováky jsou jednodušším řešením než předělávat trup. Rampa se dá určitě upravit nějakým nástavcem.
        Nejak si nedokážu představit předělávání trupu C-130 do podoby létajícího člunu. Ten kolotoč certifikací, to už by asi bylo postavit komplet nové letadlo. Anebo koupit už existující, třeba ShinMeiwa US-2. Tam jsou výkony ale někde jinde.
        Skrýt celý příspěvek

      • RiMr71
        14:18 23.09.2021

        ...hoši vás je tu škoda... měli byste napsat těm nedoukům, jak to dělají úplně blbě a jak na to... :D

        ...hoši vás je tu škoda... měli byste napsat těm nedoukům, jak to dělají úplně blbě a jak na to... :D

    • Roland
      09:01 24.09.2021

      Nedivil bych se, kdyby přišli s nějakou nafukovací variantou - přeci jenom technologie a materiály od dob cataliny a podobných dost pokročily

      Nedivil bych se, kdyby přišli s nějakou nafukovací variantou - přeci jenom technologie a materiály od dob cataliny a podobných dost pokročily