Obří torpédoborec USS Zumwalt poprvé na oceánu

USS Zumwalt
DDG-1000 USS Zumwalt poprvé na otevřeném oceánu; větší foto / U.S. Navy

V pondělí vyplul na otevřený oceán nový torpédoborec amerického námořnictva (U.S. Navy) USS Zumwalt. Jedná se o největší torpédoborec amerického námořnictva všech dob. USS Zumwalt nyní podstoupí několik měsíců testování na otevřeném oceánu.

Největší a nejdražší

USS Zumwalt při opatrném manévrování na řece Kennebec River směrem na otevřený oceán doprovázelo na 200 lodních dělníků loděnic Bath Iron Works, námořníků a obyvatel města Bath. Loď se nakonec podařilo dokončit po šesti letech výstavby.

"Byli jsme úplně u vytržení, když jsme viděli Zumwalt při plavbě. Pro posádku a všechny, kteří jsou zapojení do konstrukce, stavby a přípravy této fantastické lodi je to obrovský milník," řekl námořní kapitán James Kirk, první velitel lodi USS Zumwalt.

Nyní torpédoborec o délce 180 m a výtlaku bezmála 15 000 tun podrobí americké námořnictvo testování. Počátečních operačních schopností, tedy schopností být v omezené míře nasazen do bojových operací, dosáhne USS Zumwalt v průběhu příštího roku.

Druhá loď USS Michael Monsoor se připojí k námořnictvu v roce 2018 a třetí USS Lyndon B Johnson v roce 2021. Původně přitom americké námořnictvo očekávalo stavbu až 32 nových torpédoborců třídy Zumwalt.

Avšak vzhledem ke klesajícímu americkému vojenskému rozpočtu a nárůstu ceny lodi (první loď stojí 4,4 miliardy dolarů) americké námořnictvo dostane pouze 3 lodě třídy Zumwalt. Ušetřené peníze využije na stavbu minimálně dvakrát levnějších torpédoborců třídy Arleigh Burke.


USS Zumwalt je masivní loď

Design lodě předmětem kritiky

Námořní testování je většinou nudnou záležitostí, ale v případě USS Zumwalt je ostře sledováno. Důvodem je revoluční (avšak de facto více než 100 let starý) design "obraceného trupu" (tumblehome). Technicky vzato, konstrukce "tumblehome" se vyznačuje rysem, kdy má horní paluba menší délku a šířku než trup lodi na čáře ponoru.

Problematika tvarování lodi, a s tím související nautické schopnosti, je velmi složitá. O tvaru lodi rozhoduje vysoká matematika a modelování tvaru a chování lodi v menším měřítku.

V podstatě klasický tvar lodi (flare) s palubou širší než v místě čáry ponoru vodu a vlny vytlačuje směrem od lodi. Naopak "zužující" konstrukce (tumblehome) se do vody a vln "zařezává". Problém se však komplikuje, při určité výšce vln, rozbouřeném moři, silném větru, rychlosti lodi, manévrech při určitých rychlostech (rychlá zatáčka), apod.

Výhodu trupu tumblehome je větší úložný prostor uvnitř lodě, v případě USS Zumwalt dodržení zásad stealth a podle zastánců větší volnost pohybu lodi na moři a celkově lepší nautické vlastnosti. Kritici naopak upozorňují na nízkou stabilitu lodi při určitých situacích (rozbouřené moře) a při poškození lodě - například při proražení trupu v boji.

Vzhledem k zaoblenému průřezu trupu USS Zumwalt, každý stupeň náklonu znamená, že přelévající voda se hromadí ve výduti a urychluje naklánění plavidla až k bodu, kdy se nedokáže napřímit a převrátí se. Právě tento princip přispěl k rychlému zániku ruských bitevních lodí v bitvě u Cušimy v roce 1905, po které se od „tumblehome" všeobecně upustilo.

Foto: Americké námoÅ™nictvo testovalo konstrukci budoucí lodÄ› USS Zumwalt na technologickém demonstrátoru Sea Jet. / U.S. Navy Americké námořnictvo testovalo konstrukci budoucí lodě USS Zumwalt na technologickém demonstrátoru Sea Jet. / U.S. Navy

Konstruktéři USS Zumwalt slibují, že s nejmodernějšími systémy řízení stability lodě jsou schopni vypořádat se všemi podmínkami na rozbouřeném oceánu a přitom využít výhody konstrukce „tumblehome".

Americké námořnictvo například postavilo technologický demonstrátor Sea Jet - jednoduchou 41 m dlouhou loď, která otestovala reálnost konstrukce "obrácené paluby" pro velké lodě. Testování podle námořnictva prokázalo stabilitu konstrukce.

Zumwalt nebude navíc jediným plavidlem se staronovým trupem. Nizozemská loďařská společnost Amels před několika lety představila zásobovací plavidlo Sea Axe stejné konstrukce.

Ač se jedná o neprovnatelně menší loď, námořní zkoušky ukázaly, že nezvyklý tvar přídě i trupu umožňuje Sea Axe udržet i na silně rozbouřeném moři vysokou 25uzlovou rychlost (48 km/h). Namísto toho, aby Sea Axe na vlny najížděla, zařezává se do nich.

Samotná loď USS Zumwalt vyniká především nebývalou úrovní automatizace, která dovoluje snížit posádku pouze na 130 námořníků - dvakrát méně, než například u současných amerických torpédoborců třídy Arleigh Burke. Automatizována je například nakládka a uložení proviantu, munice a dalších zásob z přístavu na loď.

Dalším klíčovým rysem jsou velmi výkonné systémy výroby elektrické energie. V budoucnu se tak počítá s instalací elektromagnetických nebo laserových zbraní.

Zdroj: NBC News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

USS Zumwalt pokřtěn

Tuto sobotu došlo ke slavnostnímu pokřtění torpédoborce USS Zumwalt (DDG-1000). USS Zumwalt je ...

Budoucnost námořního válčení: Roje robotických lodí

Americká Kancelář pro námořní výzkum ORF (Office of Naval Research) testuje technologii umožňující ...

Zumwalt se zpožděním

Jeden z klíčových projektu amerického námořnictva (U.S. Navy) nabral několika měsíční zpoždění. ...

Elektromagnetické zbraně na torpédoborcích třídy Zumwalt

Americké námořnictvo studuje možnost vyzbrojit torpédoborce třídy Zumwalt elektromagnetickými (EM) ...

Írán vyhlíží špičkové ruské protivzdušné systémy S-300

Írán s Ruskem vyjednává o dodávkách protileteckých a protiraketových systémů S-300. Dodávka takto ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    15:13 14.12.2015

    Superme, souhlasím s Tebou, že Charlie má leckdy hodnotné příspěvky (z mého bezvýznamného pohledu) a neváhám mu je "opluskovat". Koneckonců, konkrétně u Tebe mám taky občas "návaly" :) a říct že s Tebou nesouhlasím je slabé slovo, ale když se Tvůj názor shoduje v nějaké žáležitosti s mým, nemám problém ho kladně ohodnit a i podpořit v diskuzi.
    Ale onen Charlieho příspěvek holt na mě zapůsobil tak, jak jsem psal.

    Hodnotím příspěvky a ne uživatele!

  • JirkaM
    21:09 13.12.2015

    Je taky tak dobře postavený jako USS Milwaukee?

    http://www.foxnews.com/us/2015...

  • KOLT
    21:11 11.12.2015

    Nemohu za nikoho mluvit, ale myslím, že RiMr71 tím prostě chtěl říct, že tady spousta lidí kafrá o věcech, o kterých nemá ani páru, nebo toho prostě neví dost na skutečně kvalifikované posouzení. A občas to skutečně vyznívá způsobem "my v Horní Lhotě bychom dokázali postavit takový Cumfalt za polovic, a ještě by toho uměl mnohem víc". Charlie byl na ráně, protože toho napsal skutečně hodně. Osobně nezpochybňuji jeho znalosti, velice rád čtu jeho komentáře. Ale zrovna tentokrát mám také dojem, že kritizuje něco, o čem tady nikdo nemáme dost informací.

    Amíci nemají ani náhodou všechno bezchybné. Ale zrovinka v případě Zumwaltu bych se o jeho schopnosti až tak nebál. Nicméně je to z mé strany jen dojmologie, ta kocábka mi totiž přijde děsně sexy :-)

  • Superme
    16:40 11.12.2015

    RiMr71 - No nechci nic říkat, ale zrovna Charlie sem dává jako jeden z mála kvalitní příspěvky. Krom toho... můžeš přeci vyvracet, říct svůj názor. Nebo od čeho je vlastně ta diskuze? Abychom si řekli... "jooo Amíci, ti mají vše bezchybné.."?
    Ach jo .. :D

  • jenikdavid
    13:19 10.12.2015

    No a co že budou jen tři ? No a co že vlastně ani neví jestli ten trup bude přínos nebo ne ? Jak jinak to mají zjistit než že to vyrobí a otestují v reálných podmínkách ? Kdyby se furt jen nad něčím spekulovalo, tak se nikdy nikdo nikam neposune. Tak to zkátka postaví a zkusí. A třeba to dopadne právě jako USS Independence a třeba taky ne. A třeba si z těch reálných poznatků vezmou jen to co se povede a začnou pracovat na zcela nové třídě ale použijí jen to co funguje. A třeba taky ne....

  • Shania
    09:50 10.12.2015

    Charlie: tady jsou senzory a zbraně (o které se dají dokázat)
    http://wiki.baloogancampaign.c...


    Lod je určená pro utoky proti pozemním cílum, proto ty děla a nese převážně tomahawky a pár ESSM pro obranu ve VLS.

    VLS má mín jak Burke.

    Vypadá to že hlavní zbraň je kanon a pak railgun.

    Návnady loď má.

  • dave22
    09:35 10.12.2015

    Charlie: Spíš plodem studené války a pak pocitem, že z bolševika se stane beránek. Plany na vývoj F22, FCS i výše uvedený lodičky spadají do druhé poloviny 80 let. Amerika se spíš nějak upnula k technologiím a všichni nabyli falešnýho dojmu, že vývoj pujde proporcionálně zrychlovat. Ale to se nějak nestalo, a tak F35 je přes 10 let. Když pak k tomu prišel konec studený války, dala se spousta věcí napůl k ledu a to, že ty lodě jsou jen tři je výsledek.
    Co se týče posádky, v tom problém nevidim. Loď bude mit jistě víc ubytovacích kapacit, než pro 150 lidí, ale na druhou stranu je to jistě odlehčení logistice. Posádku musíte živit a zabavit. Což se ve 150 dělá líp, než ve 300.
    Spiš by mě fakt zajímaly nautické a pevnostní vlastnosti, hlavně po debaklu, nových kocábek, kdy se par měsívů po spuštění na vodu objevily únavové trhliny v trupu. To mě v 21 století dost překvapilo a o čemsi to vypovídá.

  • Charlie
    08:51 10.12.2015

    RiMr71: a kdepak jsem sebevědomně pomýlenej, milej pane?

    Co se týče výzbroje, co tam máme? Dva 155mm kanony (to je asi nejpřekvapivější, že se Američani odhodlali k tak velké ráži a navíc rovnou k dvojici děl, bude zajímavý sledovat, jakou munici se jim podaří zařadit, ale s naváděnými typy by to mohla být zajímavá Low-cost - pokud se Lockheedu podaří udržet rozumnou cenu jak za vývoj, tak i ve výrobě - varianta k protilodním/protizemním ŘS s kratším doletem) a opravdu velká baterie sil.

    Co do nich můžeme dát - Standardy všech možnejch variant, Tomahawky a ASROCy. Vypadá to pěkně, ale chybí mi tam nejakej CIWS nebo RAM systém (pokud nemají ve vývoji něco pro ty sila), protilodní ŘS s delším dosahem (i když ty nikdy nebyly silnou stránku NAVY) a nějaké ty systémy pro vystřelování klamných cílů a další serepetičky, ačkoliv je klidně možné, že to prostě nikde neuvádí, páč se to bere jako standard.

    Těch sil je fakt hodně, o tom žádná (však to má taky pořádný rozměry), radar je naprostá špička a řídící systém taky nebude žádný ořezávátko, ale tak za ty peníze by bylo špatný, kdyby to byl jen průměr. Ovšem pro porovnání - za Nimitz NAVY platilo cca 4,5 miliardy USD, čili zhruba stejně jako první Zumwalt.

    Molle: pěknej článek, jenže v angličtině a navíc mi nefunguje půlka zásuvnejch modulů. Navíc sem myslel, že tam bude nějaký videjko se Zumwaltem nebo jeho modelem,a le tam jsou spíš vyfocený standardní kocábky :/

    Shania: koncept "ušetříme provozní náklady sražením posádky na minimum" chápu, ale tady si říkám, jestli to nepřepískli. Jak píšete: damage control by mohl být problém, ale to se ukáže - stejně jako jak si loď povede na otevřeném moři.

  • Molle
    00:33 10.12.2015

    nautické vlastnosti Zumwaltu
    http://www.phisicalpsience.com...

  • Shania
    23:21 09.12.2015

    Charlie: reálně to že jedna loď stojí polovinu než ta druhá neznamená, že si můžou koupit dvě. musíš je uživit. Pořizovací cena je většinou ta nejnižší částka co se do toho stoje vrazí.

    Ta menší posádka je tam právě z důvodu setření nákladů, protože ta posádka stojí hodně. Samozřejmě, že počítají s nepřetržitým provozem a s rezervou. Problém může být damage control, ale to se teprve ukáže.

  • RiMr71
    23:10 09.12.2015

    Tak tohle je skutečně koncentrovaná kompilace sebevědomých pomýlených blábolů, přesně toho typu " na takovou velkou loď bych toho osobně nacpal víc" (Charlie z CR vám hoši emerický řekne jak na to, von je kapacita tak nějak na všechno, učte se amatéři z MIT!).
    Mazec.. :)

  • Charlie
    22:53 09.12.2015

    Zumwalt je stejně jako F-22, F-35 nebo FCS plodem "lačnosti" amerických ozbrojených složek a zdánlivě nevyčerpatelných financí. Celé se to skoulelo kolem přelomu tisíciletí, ještě před začátkem "války proti teroru", která obrovsky odsála prostředky (obdobně jako Vietnam) a zároveň před klrizí, která ukrojila z toho, co ještě zbylo.

    Najednou se zjistilo, že přístup "chceme všechno a chceme to hned" způsobuje obrovské navýšení nákladů (místo obvyklého "uděláme to jednodušší s rezervou pro budoucí upgrady") a to tak velké, že sice na konci vývoje máme super věcičku, která předběhla dobu, ale nemůžeme si jí dovolit koupit ve víc než pár exemplářích - což je prostě špatně (a zároveň nám to dál prodražuje nákup).

    Je sice pěkné, že Amerika bude mít 3 Zumwalty, jenže když se na to podíváme blíž, tak zjistíme, že jeden bude na údržbě, druhý někde na cvičení a jen ten zbývající bude moci být reálně nasazen. Proto pořizujou další AB - potože tím získají mnohem větší volnost nasazení (dvě místo jedné, možná i tři) a navíc ztráta jednoho AB tolik nebolí jako případná ztráta Zumwaltu.

    Další věc je příliš malá podádka - jak dlouho vydrží těch pár lidí na palubě sloužit nepřetržité směny, a jak pak zvládnou i případnou bojovou údržbu, když se něco poskáká. Ok, třeba to mají spočítaný dobře a na směnu jim stačí cca 40 lidí, takže tři směny pokryjí i s rezervou.

    Jenže 150 námořníků, to není moc, a co když se protivník vykašle na všechny ty sofistikované rakety a bomby a prostě na tu loď pošle grupu speciálů, aby jí obsadila. Jak dlouho ti kluci vydrží v takhle malém počtu vzdorovat? A co případné likvidace následků zásahů?

    Je to špičková loď, ačkoliv k designu trupu mám stejné výhrady jako již někteří předřečníci (takovýhle design měly naposledy predreadnoughty) a jeho nautické vlastnosti se teprve ukážou, ale ta výzbroj a vybavení je super (i když na takovou velkou loď bych toho osobně nacpal víc), a pokud todostane elmagy... ale k čemu to všechno, když si to reálně NAVY nemůže koupit?

  • Karlos73
    20:59 09.12.2015

    Niečo k tejto plťke.:)
    http://www.dailymail.co.uk/sci...

  • liberal shark
    20:06 09.12.2015

    Konečně mám pocit, že jsme opravdu v XXI. století :-)

  • RiMr71
    19:25 09.12.2015

    "Ano tomu říkám pokrok vzít víc jak 100 let starou konstrukci trupu a pořádně ji předražit."

    A co teprve ty konstrukce trupu letadlových lodí! Ty jsou staré i stovky let! A jak předražené, ó hrůůůza!!!
    Ale Pepan by to udělal líp!! To vidíme na všech těch našich úspěšných projektech posledních let...
    Ach bože...

  • GAVL
    19:00 09.12.2015

    Luky jsem rád , že nejsem jediný koho to napadlo.

  • GAVL
    18:59 09.12.2015

    Ano tomu říkám pokrok vzít víc jak 100 let starou konstrukci trupu a pořádně ji předražit.
    Prostě někdo vzal dvě konstrukce lodí asi Aurora a Virginia, dal to do kupy a natáhl ruku pro balík.
    Převratná bude na této lodi jen vybavenost, ale už Baťovi závody měli výtah-kancl tak co.

    Aby z toho nebyl podobný omyl jako USS Monitor.

  • Luky
    18:45 09.12.2015

    pořád mi to hrozně připomíná mix těchto dvou:
    http://usnaorbust.files.wordpr...

    kdysi byl ten jejich souboj v ábíčku jako vystřihovánka, tak jsem si je vyrobil..pokud se dobře pamatuji byla to plichta s tím, že Monitor skoro Merimacovi ustřelil komín (přitom mu prorokovali, že se mu po první salvě z Merrimaca blokne věž)...no nakonec se potopil v bouři, snad Zumwalt skončí lépe

  • RiMr71
    18:34 09.12.2015

    Stejně jako se nevyhodily zkušenosti získané při vývoji Comanche, MBT a dalších, tak ani "nezaniknou" zkušenosti získané při stavbě tady toho fešáka.
    Je dobře, že aspoň někdo dokáže financovat tak náročné projekty. Někdo za tím vidí zisk dodavatelů (mimochodem, co je na tom špatného? Kde se v lidech pořád bere to bolševické závistivé "hlavně ať na tom nevydělá někdo jiný než já!"?), jiný za tím vidí do reálného produktu dotažený složitý projekt a vývoj.
    Stejně tak Izraelci, nebo i Sověti, jejich Kaspická příšera je taky dodnes obdivuhodná konstrukce.

  • Shania
    18:10 09.12.2015

    Deadog: tak ta polovicni posadka jiste bude mit velky vliv na snizeni nakladu na provoz, ale zase obtiznejsi damage control.

  • Zabahaz
    17:34 09.12.2015

    No, on to měl být (pokud si matně vzpomínám) původně vlastně útočný křižník, a měl stát cca 1,5 miliardy dolarů místo koncových 4,4. Od prvního pohledu bude "těžký" na příď. Je koncipován napůl jako ponorka? Ona totiž i klasická loď "flare" se dokáže hezky zabořit do vln, natož pak tohle ostří, obzvlášť při délce 180 m a hybridní konstrukci (nezapomeňme že má balastní komory pro změnu ponoru, což je sice za jistých okolností velké plus, ale za jiných zase naopak nevýhoda). Od druhého pohledu bych se bál, pokud se (např. kvůli poruše pohonu) dostane bokem k vlnám+větru, tak ta obrovská boční plocha ho dost možná položí na vodu sama o sobě. Pohled třetí vyjeví, že si admiralita vysnila superloď, jenže kvůli nedotaženým technologiím se slevovalo a slevovalo, až z toho vylezlo... tohle. Nicméně, všichni subdodavatelé (a nejsou to žádní malí hráči) si mnou ruce, penízky se sypou, a to je hlavní.

  • Deadog
    16:41 09.12.2015

    Je brutalni. Neni vse jen o penezich , kdyz nekdo zkousi posunout vyvoj dal a vymyslet neco nového lepsiho tak to rozhodne neni pruser. Tak sou drahe no a co? Ale maji je:) Je treba tlacit vyvoj dal i pres vysoke naklady nebo zakrnime.

  • karloscz
    15:55 09.12.2015

    xStiX: syndrom F-22... bohužel.

  • Magister_Peditum
    15:41 09.12.2015

    Tahle loď beztak bude plnohodnotná, až jí namontují ty elektromagnetický děla. Pak Američani třeba přehodnotí omezení produkce jen na 3 plavidla.

  • xStiX
    14:54 09.12.2015

    Právě že si loď prošla dlouhým vývojem a bude pravděpodobně špičková a oni si raději koupí levnější a horší. A celý ten drahý vývoj zahodí.

  • madrabbit
    14:45 09.12.2015

    xStiX:
    Vyrobí 3. Tak nějak jim to vyšlo o hodně dráž. Takže raději nakoupí osvědčenou třídu AB, která stojí polovinu. Otázkou je, jaký je poměr cena ku výkonu, jestli je Zumwalt srovnatelný s hodnotou dvou AB.

  • xStiX
    14:41 09.12.2015

    Chápu dobře, že vyvinuli zcela nový typ lodě za miliony dolarů, aby pak postavili dvě? Nebo jen počkají na nějaké výsledky a případně jich postaví více?

  • Air_Force
    11:11 09.12.2015

    Nějak nevidím tu dýduť na vodu, která by to měla převrhnout.

    Taky mi není jasný, proč torpédoborec, když to nemá honit ponorky ani malý čluny, ale působit proti cílům na pobřeží...

  • Luky
    10:11 09.12.2015

    ne že by na tom záleželo, ale nějak mi přijde, že ten trup nepůjde zepředu prostřelit...leda by se trefili řetězovou koulí přímo na ostří "gilotiny"...takže na protipirátské akce spíš nevhodné

  • Jan Grohmann
    09:40 09.12.2015

    Avacot, náhoda, ale americká média si to spojení hodně užívala. :)

  • stirling
    09:30 09.12.2015

    No jestli se chlapec vypracuje tak před rokem 30 má být zařazena nová Enterprise do služby tak to by bylo hodně stylové...
    Loď vypadá hodně slušně, jsem zvědav jaký bude výsledek testů.

  • Takeda
    09:10 09.12.2015

    Taky mě to trklo. Ale asi nebude mít druhý jméno Tiberius. Předpokládám, že vrchnímu inženýrovi neřeknou jinak než Scotty.

  • Avocat
    09:06 09.12.2015

    Jméno kapitána je jen náhoda, že jo? :D

  • madrabbit
    08:43 09.12.2015

    To, že je to klasifikováno jako torpedoborec je předpokládám pouze administrativní opatření, protože jinak by to tonáží měl být křižník.