Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže

Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže
BVP ASCOD 2 / GDELS (Zvětšit)

Věž pro vozidlo ASCOD bude v případě vítězství tohoto obrněnce v tenderu na nová bojová vozidla pěchoty AČR vyráběna v Česku. Vyplývá to z memoranda uzavřeného na veletrhu IDET 2019 mezi izraelskou společností ELBIT Systems, která vyvinula špičkovou osádkovou i bezosádkovou věž určenou i pro vozidlo ASCOD 2, a českou společností Excalibur Army, která by věž ve svém šternberském podniku vyráběla.

Podpis memoranda mezi izraelskou společností ELBIT Systems a českou Excalibur Army navazuje na dříve uzavřené partnerství mezi ELBIT Systems a výrobcem pásových i kolových vozidel General Dynamics European Land Systems (GDELS), který se účastní tenderu Ministerstva obrany ČR na nová bojová vozidla pěchoty se svým obrněncem ASCOD 2.

Excalibur Army je známým českým vývojářem i výrobcem pozemní techniky. Jeho důležitým programem jsou i generální opravy a modernizace pozemní techniky východního původu, vedle toho se však stále více angažuje ve vývoji nových pozemních systémů, a to i s využitím českého podvozku Tatra.

Příkladem je čtyřkolový obrněnec Patriot II, jeden z exponátů, který letos získal ocenění Zlatý IDET 2019. Klíčovým provozem Excalibur Army je výrobní podnik ve Šternberku. Právě tam by byla výroba osádkové věže od ELBIT Systems v případě vítězství BVP ASCOD 2 lokalizována. Český obranný průmysl by tak získal další významnou schopnost a v případě krize by se snížila závislost Armády ČR na zahraničních dodavatelích.


Prostor výsadku BVP ASCOD (s bezosádkovým modulem); větší foto / DP


Prostor výsadku BVP ASCOD (s bezosádkovým modulem); větší foto / DP

ELBIT Systems je jednou z největších izraelských zbrojovek, která se specializuje na věžové systémy, elektroniku, drony či speciální helmy pro osádky obrněných vozidel. Dalším produktem firmy ELBIT Systems, který je integrován do vozidla ASCOD 2, je systém Iron Vision, který díky soustavě kamer, integrované virtuální realitě a speciálním přilbám umožňuje posádce volný výhled do okolí vozidla ve všech směrech bez použití optických pozorovacích přístrojů či LCD displejů.

Podvozková platforma ASCOD 2 od GDELS vyniká modularitou, která umožňuje nejrůznější konfigurace velikosti přepravovaného pěchotní družstva i věží nesoucích zbraňové systémy. GDELS na výstavě IDET 2019 prezentovala vozidlo ASCOD 2 v konfiguraci pro tři členy posádky a osmičlenný výsadek v kombinaci s bezosádkovou věží ELBIT UT30 Mk2. Vedle vozidla byla vystavena i věž v osádkové variantě MT30 Mk2. Podvozek ASCOD 2 může nést osádkovou i bezosádkovou variantu izraelské věže, a přitom zachovat kapacitu osmičlenného družstva. Obě věže z 95 procent sdílejí konstrukci i identické subsystémy a mají stejné schopnosti.


BVP ASCOD s ELBIT UT30 Mk2; větší foto / GDELS


BVP ASCOD s ELBIT UT30 Mk2; větší foto / GDELS

Hlavní zbraň věže je stabilizována ve dvou osách a všechny její systémy mají balistickou ochranu, která může dosahovat až úrovně 6 dle normy STANAG 4569. Nabíjení zbraní instalovaných ve věži posádka provádí z interiéru vozidla, v případě potřeby může být věž ovládána i manuálně. V současné době připravuje GDELS vozidlo ASCOD 2 dle požadavků AČR s osádkovou věžovou variantou.

Věž nesoucí primární i sekundární zbraň tvoří spolu s pohonným ústrojím základní subsystém bojového vozidla pěchoty a také více než třetinu jeho celkové ceny. ASCOD 2 je zatím jediným uchazečem v tenderu Ministerstva obrany, u kterého je potvrzeno, že by se věž pro nová BVP určená pro AČR vyráběla v Česku. Tento projekt dokazuje vynikající vztahy mezi českým a izraelským obranným průmyslem, které svou úrovní odrážejí bilaterální politické vztahy.
 

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...

GDELS: rok 2018 ve znamení nové generace vozidel ASCOD 2

V souvislosti s připravovaným výběrovým řízením na nová pásová obrněná vozidla pro českou armádu se ...

Výroba vozidel ASCOD 2 už běží, ze Španělska se postupně přesune do Británie

Před několika lety britská vláda v rámci programu Specialist Vehicle (SV) vybrala pro svou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • lemkin
    19:09 21.06.2019

    Tak si říkám, jestli není škoda, že se nepostavil ten WOLFDOG.

    • satai
      20:45 21.06.2019

      Není.

    • rabl
      16:35 25.06.2019

      PavolR v jednom článku napsal že má podezření na spolupráci Zetoru s Otokarem a udal příklady Ural 4x4 a hlavne Tulpar ( Gerlach a wolfdog ) u gerlacha tam podobnost je patrná ale u bvp ji nevidim nemůžu si pomoct, nicméně také by mě zajímalo jak vypadá wolfdog v reálu někde dříve jsem četl plány na volfdog a mám pocit že to bylo přesně to co požaduje nyní armáda včetně věže i výsadku

      • Scotty
        17:20 25.06.2019

        Wolfdog v reálu nevypadá nijak. Jediné co bylo prezentováno byla maketa průřezu trupem a vzhledem k situaci Zetoru pochybuji že nějak pokročili. Vzhledem k ukončení přihlášek do tendru AČR, tak pokud by měli něco v ruce už by se určitě ozvali.

        • rabl
          17:53 25.06.2019

          ano já vím, že neexistuje právě proto mě to mrzí že nemají ani jeden plnohodnotný předváděcí model :(

          • Jirosi
            05:57 26.06.2019

            Tak říkajíc jste skočil na RP pokus ....

      • PavolR
        20:15 25.06.2019

        V čase, keď sa objavili prvé (a doteraz aktuálne) vizualizácie Wolfdoga, začal som porovnávať s najrôznejšími modernými BVP v snahe zistiť, kto asi môže za Zetorom stáť (predsa len, vyčarovať moderné BVP len tak z ničoho dosť dobre nejde, ešte aj takí machri ako Rusi použili ako predlohu pre svoj Bumerang korbu z francúzko-ruského projektu Atom). Vyraďovacím spôsobom mi to vyšlo práve na Tulpar, ktorého korba aj podvozok vykazuje naviac podobností. Neskôr ma v tom ešte utvrdila správa, ktorá preletela pred dvoma rokmi niektorými gréckymi médiami ( https://www.defence-point.gr/n... ) - hoci pre objektivitu treba povedať, že som nikde nanašiel uvedený pôvodný zdroj tejto informácie.

        • Rase
          12:19 26.06.2019

          Já si zas původně říkal, zda v projektu nemají prsty Italové. Dardo je už docela fousaté a nová generace by se brzo hodila i jim.

  • krllo
    15:56 21.06.2019

    Vyráběli by plechy ?

  • Sabradavecz
    11:57 21.06.2019

    Rase jestli to vnímáš jestli to má či nemá hezkou věž tak to dokazuje že tomu nerozumíš

    • Rase
      12:30 21.06.2019

      když se koukneš, jak vypadá třeba věž co jde na Ajaxy, nebo Warriory, tak snad i ty musíš uznat, že tohle je oproti nim abnormálně škaredé. Oproti tomu ta nová Izraelská věž, co byla zkoušená na Nameru, půjde na Eitan a je očividně i na tom singapurském Hunteru, tak ta je docela dost pěkná. Chápu ale že je bezosádková, tak si ji můžeme zase škrtnout.

      ona ta Elbiťácká věž vypadá hnusně na všem:
      https://qph.fs.quoracdn.net/ma...

      • Kichot
        16:10 21.06.2019
        Oblíbený příspěvek

        Jako vojákovi (bývalému) by mi bylo u pr..le jak to vypadá, když to bude FUNKČNÍ a SPOLEHLIVÉ ;-) ale je pravda , že ta věž není žádná krasavica. Uvidíme ve finále, jestli teda vůbec nějaký tendr bude.... U Ascodu se mi líbí to provedení podlahy bez nutnosti mít nohy na stupačkách.

    • Jirosi
      18:18 21.06.2019

      Ono to sice zní hezky, ale čitě z technické praxe věci co hezky vypadají (proporcionálně symetricky..) často opravdu fungují lépe...

  • stirling
    09:23 21.06.2019

    Mě by nevadilo žádné z nabízených vozidel i když v případě ASCOD souhlas s názorem, že to vždy zhnusí instalací věže viz tady zase nějakej ten "krk" a také dost pochybuji, že s osádkovou věží tam bude tolik místa, ale necháme se překvapit.
    Bohužel mě tento článek jen ukázal to jak s náma budou vorat při procentech domácí výroby viz. věta:
    "Věž nesoucí primární i sekundární zbraň tvoří spolu s pohonným ústrojím základní subsystém bojového vozidla pěchoty a také více než třetinu jeho celkové ceny."
    Takže udělám montovnu na věže z dovezených součástí u nás a třetina ceny je domácí produkce. Peníze primárně odletí pryč do Španělska, Izraele atd. a do ČR přijde převratná technologie montáže věží... To dopadneme jak Slováci s 8x8, já tedy doufám, že se bude opravdu hodnotit země původů komponent a opravdový transfer technologií a né montáž celku převedeného na peníze.

  • Charlie
    08:20 21.06.2019

    Nevím nevím, nejlepší osádkovou věž podle mě aktuálně nabízí Cockerill, ale porovnání je samozřejmě věc ošemetná, podle papírovejch parametrů téměř nemožná...

    Lynx je ze všech kandidátů nějvětší mastodont. Jelikož se musíme držet stropu hmotnosti, znamená to nejslabší pancéřování...

  • cejkis
    20:36 20.06.2019
    Oblíbený příspěvek

    Pokud chtějí dotáhnout CV90, musí přijít s 800kW motorem a ne nějakou vějičkou o výrobě věže v ČR.

    • Scotty
      23:02 20.06.2019

      Teoreticky můžou, pro ASCOD výrobce 800kW motor nabízí.

  • faraonamumu
    18:11 20.06.2019
    • (1)
    Oblíbený příspěvek

    Doufám, že ASCOD nemá šanci. Nejlepší by byl asi Lynx a maximální výroba na území ČR, jelikož na něj neexistuje výrobní linka. To by byl maximální možný transfer technologií.

    • givicz
      20:55 20.06.2019

      faraonamumu.. to co jsi napsal nezní vůbec špatně

    • Jirosi
      18:39 21.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      V čem se má lišit linka na kompletací dílů ze Španělska od linky na kompletaci dílů z Německa?

  • Rase
    16:58 20.06.2019

    GDELS má zvláštní schopnost nabízet jen škaredé věže? Chápu ze jsou levné, ale i ten Samson II byl docela bídný. Nu uvidíme. Na fotkách je korba moc pěkná, ale v reálu moc velká. Jo a mohli by ukazovat interiér s osádkovou věží. Takže tak :-)

    • Jirosi
      18:25 21.06.2019

      Tobě snad přijde podstatná věc jako věž?
      Naštěstí máme z věžemi od nich dobré zkušenosti...
      ("Co budeme dělat pane správce? Nebojte naštěstí máme silné vojsko"¨)

      • Rase
        10:35 22.06.2019

        :-D to jo. Je sranda, že vojáci chtějí osádkovou věž po neblahé zkušenosti s RCWS-30 a třeba se ukáže, že i izraelské osádkové věže nejsou to pravé ořechové :-D

        • Harpy
          08:05 25.06.2019

          Rase, není to tak, jak opakovaně uvádíš. Nejde výrobce či o typ, jde o koncept. AČR nemá zkušenosti pouze s věžemi od Elbitu či od Kongsbergu, tomu můžeš věřit.

          OFF TOPIC: AČR více, než obměnu techniky, potřebovala obměnu generační. Už je to tady a je to znát.

          • Rase
            14:44 25.06.2019

            Pevně věřím že MO a AČR ví co dělá. Aktuální kampaň zdůvodňující nákup nových BVP mě moc nepřesvědčila - "Ahoj, jsem náčelník generálního štábu", "chceme vaši podporu", "víme co chceme" atd. nevím, mě to teda moc nepřesvědčilo o kompetentnosti. Snad je to jen zdání a výsledek nebude trapný (aby se vojáci nedivili co dostanou).

          • Scotty
            17:30 25.06.2019

            Rase
            Tak tahle kampaň cílila na nejširší veřejnost, pro mě také nevypustili žádnou zajímavou informaci která nebyla už dřív známá. Ovšem běžného občana technické detaily v podstatě nezajímají a jako popularizační kampaň která měla oslovit v podstatě každého to bylo celkem OK.

          • Rase
            23:09 25.06.2019

            Scotty:
            já vím, ale běžní lidé armádní weby nebo FB stránky nesledují. Někde na seznamu, Blesku, reklama na Nově nebo tak něco, bych to ještě pochopil, ale ono cílení mi nějak nesedlo (teď nemyslím sebe)

          • Jirosi
            06:00 26.06.2019

            Zrovna v tom videu, za tím vyjádřením "víme co chceme" si asi 3-4x protiřečí... co je vlastně priorita.