Obrněná vozidla Eagle V pro německou armádu

Foto: Eagle V / GDELS
Foto: Eagle V / GDELS

Německá armáda objednala 76 obrněných velitelských vozidel Eagle V od firmy General Dynamics European Land Systems (GDELS). Vozidla se připojí k dodávce stejných vozidel z minulého roku.

Nová objednávka vozidel Eagle V ctí program Geschützten Führungs- und Funktionsfahrzeugs der Klasse 2 (GFF 2). Cílem programu je získat velitelská obrněná vozidla do hmotnosti 7,5 tuny. Modulární uspořádání Eagle V však umožní používat vozidlo i pro jiné účely – průzkum, elektronický boj, transport, atd.  

GFF Klass 2 je jedn ím ze čtyř podprogramů spadající pod označení GFF. V rámci komplexního programu GFF chce německá armáda vyměnit jádro své kolov é obrněn é technik y . GFF 1 řeší vozidla do 5,3 tuny, GFF 2 do 7,5 tuny, GFF 3 do 12,5 tuny a GFF 4 do 25 tun.

Německá armáda si již pořídila lehce opancéřované Mercedes-Benz LAPV Enok (45 vozidel) pro GFF 1 a Dingo 2 (446 vozidel) pro GFF 3. V rámci GFF 4 chce německá armáda nakoupit těžká vozidla kategorie MRAP - Grizzly 6×6 nebo Wisent 8×8.

Foto: Eagle V / GDELS Foto: Eagle V v různých verzích. / GDELS

Připomeňme, že o pořízení velitelských vozidel kategorie MRAP uvažuje delší čas i Armáda ČR. Česká armáda počítá s celkově 30 stroji, které mají být dodány mezi roky 2014 až 2017. 

Prvních 100 vozidel Eagle V pro program GFF Class 2 si objednalo Německo v polovině minulého roku. Současná dodávka 76 vozidel běží v rámci opce dojednané během první objednávky.

Eagle V patří do rodiny vozidel Eagle od švýcarské firmy MOWAG, dceřin é společností GDELS. Konstrukčně Eagle V navazuje na Eagle IV. Oproti svému předchůdci má větší vnitřní prostor, větší užitečné zatížení a poskytuje vyšší stupeň balistické ochrany posádky. Podle výrobce však vnější rozměry a mobilita zůstala zachována.

Německá armáda má ve výzbroji také 495 vozidel Eagle IV. Deset vozidel nalezneme u německé Spolkové policie.

Video: Eagle IV v německé armádě. / YouTube

Eagle V má hmotnost 7 tun a 3 tuny uveze jako náklad. Stroj tak spadá do podobné hmotnostní kategorie jako například Iveco LMV.

Motor o výkonu 183 kW (245 koní) značky Cummins dokáže udělit vozidlu rychlost až 110 km/h. Nádrž o objemu 180 litrů postačuje na 700 km dlouhou jízdu po zpevněných cestách.

Od svých předchůdců Eagle V navíc přebral unikátně řešený podvozek s typem zavěšení kol De Dion. Takové řešení je u obrněných vozidel neobvykle a lz e ho najít spíše u sportovních vozů.

Podvozek využívá i patentovaný systém pro stabilizaci, který zamezuje převrácení vozidla na bok. Oproti tuhé nápravě má navíc De Dion nižší množství neodpružené hmoty, což zlepšuje kvalitu jízdy a ovladatelnost.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

KMW IWS-35: Německá věž s 35mm kanonem

Německá zbrojařská firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) vyvíjí novou dálkově ovládanou zbraňovou ...

Německé tanky Leopard pro polskou armádu

Polská armáda během několika příštích let výrazně posílí. Polské tankové jednotky získají z přebytků ...

Německý postoj k afghánské válce

Německý deník Der Spiegel se pokusil přiblížit postoje Němců a německé armády k válce v ...

Větší německá vojenská role ve světě

Německý prezident Joachim Gauck se jasně vyjádřil pro větší vojenskou angažovanost Německa při ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Maulincio
    09:29 13.03.2014

    Nesouhlasim s "Od svých předchůdců Eagle V navíc přebral unikátně řešený podvozek s typem zavěšení kol De Dion. Takové řešení je u obrněných vozidel neobvykle a lze ho najít spíše ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesouhlasim s "Od svých předchůdců Eagle V navíc přebral unikátně řešený podvozek s typem zavěšení kol De Dion. Takové řešení je u obrněných vozidel neobvykle a lze ho najít spíše u sportovních vozů." Protoze u sportovnich vozu se pouziva nejcasteji viceprvkova naprava a De dion pouziva treba takovy Humvee, takze to az tak neobvykly neniSkrýt celý příspěvek

  • Petr M
    21:46 11.03.2014

    Ačr by mohla pořídit naše transkoptery VEGA v ceně 20 milionů za kus, jistě kvalitní a levnější něz zahraniční konkurence na ně namontovat střeleckou vež cca 5 až 20 mil kč, a ...Zobrazit celý příspěvek

    Ačr by mohla pořídit naše transkoptery VEGA v ceně 20 milionů za kus, jistě kvalitní a levnější něz zahraniční konkurence na ně namontovat střeleckou vež cca 5 až 20 mil kč, a není co řešit .
    Klidně bych jim dal i RCWS-30 za 20 milionů Kč, jak mají naše pandury, jestli by na ně šla nainstalovat.
    cena by vycházela 1,2 miliardy Kč za dobře vyzbrojených 30 strojů.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...