Obrněné vozidlo Husky - nejodolnější auto na světě

-
9. 11. 2011
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Improvizovaná výbušná zařízení (IED) si ve válkách po celém světě vybírají desítky a stovky obětí ročně. Jde o zákeřné, ale vysoce účinné zbraně. Boj s výbušnými systémy se stal nejvyšší prioritou všech vyspělých armád světa. Jedním z bojovníků proti IED jsou i vozidla Husky. Jde o nejodolnější vozidla na světě, která mají jediný cíl - boj s nastraženými náložemi. Poslední verze Husky 2G byla dokonce jedním z vítězů americké soutěže, o nejlepší vojenskou inovaci roku 2010. O soutěži jste se mohli dočíst v našem článku „Deset nejlepších vojenských inovací za rok 2010„. Nyní si pojďme představit samotné vozidlo.
Husky VMMD (Vehicle Mounted Mine Detector), je výrobek jihoafrické firmy DCD-Dorbyl, konkrétně její divize RSD (Rolling Stock Division). Vozidlo vyniká nejen originální a odolnou konstrukcí, ale také sofistikovaným detekčním systémem nástražných výbušnin.
Vtip velké odolnosti vozidla je ve fyzickém oddělení kabiny od obou náprav. Kabina tvoří jedinou monolitickou pancéřovou skořápku. Nápravy jsou umístěny na ocelové kostře, která se ke kabině jednoduše přišroubuje. Díky tomu není narušena balistická celistvost kabiny a navíc k případnému výbuchu IED dochází ve velké vzdálenosti od posádky.
Foto: Husky Mk III / DCD-Dorbyl, RSD
Pokud dojde k výbuchu pod jednou z náprav, energie exploze směřuje mimo kabinu. Dojde samozřejmě ke zničení nápravy, ale ne samotného vozidla. Po výbuchu lze ke kabině jednoduše připojit náhradní nápravu a pokračovat v cestě.
Pneumatiky vozidla Husky jsou navíc velmi široké a silně podhuštěné, takže tlak na půdu je velice nízký. Pokud vozidlo najede například na protitankovou minu, nemělo by vůbec dojít k explozi.
Foto: 2x Husky Mk III, přívěs a náhradní nápravy / DCD-Dorbyl, RSD
Vozidlo může obsahovat několik detekčních systémů. Standardně je vybaveno hledáčkem kovu umístěným pod trupem. Na přední radlici může být také umístěn pozemní radar pro detekci zakopaných náloží.
Anténa radaru vysílá radarové vlny, které pronikají zhruba 50 cm hluboko do půdy. Pokud paprsky narazí na hustší materiál (kov, výbušninu), zobrazí se upozornění na kontrolním displeji posádky. Nad inkriminované místo je poté nanesena barva, která jej označí pro pyrotechniky.

Foto: Husky Mk III a nejnovější verze Husky 2G / DCD-Dorbyl, RSD
Husky má rovněž účinnou pojistku proti selhání detekčních systémů. Je jim "ocelová stonožka“ složena ze tří propojených přívěsů. Šířka jedntlivých přívěsů je odstupňována tak, aby kola na cestě široké 3 m iniciovaly jakoukoliv nálož.
Vozidla Husky už řadu let operují v bojových zónách. Hlavní odlišností poslední verze Husky 2G oproti předchozím verzím je dvousedadlová kabina. Důvodem rozšíření posádky je rozložení bojové zátěže na dalšího člena posádky.
Video: Propagační video o vozidle Husky / DCD-Dorbyl, RSD, YouTube
Řidič se může plně věnovat řízení, zatímco druhý operátor obsluhuje radar a dálkově ovládanou zbraňovou stanici na střeše vozidla. Zbraňová stanice je mimochodem dalším vylepšením oproti předchozím verzím.
Celkově je ve službě více než 400 kusů vozidel Husky v nejrůznějších verzích. Husky sice nevyhraje žádnou soutěž krásy, ale zatojiž zachranil nespočet životů.
Názor odborníka...
Velmi chytře navržené vozidlo, které dozajista skvěle plní svůj účel. Jen mi pořád nejde na rozum, že toto vozidlo dostalo ocenění za inovaci, když se jedná v podstatě „pouze“ o oprášené a zmodernizované vozidlo „Pookie“ ze sedmdesátých let minulého století. Jednalo se tehdy pouze o jednomístnou pancéřovou kabinu mezi nápravami z VW Beetle s podhuštěnými pneumatikami, co zbyly po závodech F1 v Jižní Africe, ale už tehdy toto vozidlo dovedlo díky detektorům kovů a později i upravenému sonaru, detekovat v zemi číhající nebezpečí a tlakem svých pneumatik neiniciovat protitankové miny, které jako jediné (v té době) mohli vážněji ohrozit posádku
Není nic špatného na tom, když se to co již v minulosti fungovalo, adaptuje na aktuální podmínky. Jen by se dle mého názoru mělo šetřit oceněními za inovace pro věci nové, nápadité, které dokážou posunout vývoj v dané oblasti o kus dál.
Gungr, SVOS Přelouč
Technicko-taktické informace
Husky 2G VMMD |
|
Délka |
7 340 mm |
Šířka |
2 530 mm |
Výška |
3 217 mm |
Váha |
8 800 kg |
Rozvor náprav |
5 230 mm |
Světla výška korby nad zemí |
590 mm |
Max nájezdový úhel |
50° |
Max sestupový úhel |
43° |
Max úhel naklonění |
18° |
Panceřová ochrana proti výnuchu |
STANAG 4059 (Level 3) |
Odolnost proti IED |
Vvýbuch 50 kg TNT ve vzdálenosti 5 m od kabiny |
Maximální rychlost |
72 km/h |
Maximální detekční rychlost |
50 km/h |
Poloměr plného otočení vozidla |
18 m |
Akcelerace 0 -50 km/h |
22,9 sec |
Dojezd |
750 km |
Typ motoru |
Mercedes Benz OM 906 LA |
Výkon motoru |
150 kW |
Zdroj: My Dream Course
Související články
Nová generace samohybné houfnice M109 Paladin
I když je samohybné houfnici M109 Paladin již 50 let, do důchodu se nechystá. Právě naopak! Díky ...
-
05.09.2011
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
L-ATV - nová generace lehkých obrněných vozidel
Nejznámějším představitelem lehkých obrněných vozidel je legendární americké vozidlo HMMWV, neboli ...
-
19.09.2011
-
2 komentářů
-
Jan Grohmann
Laserová detekce improvizovaných náloží IED
IED neboli improvizované výbušné zařízení, mají na svědomí 60 % (1150 padlých) koaličních ztrát v ...
-
22.09.2011
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Lehké obrněné vozidlo Saratoga od firmy Navistar
Americká firma Navistar představila nejnovější přírůstek do velké rodiny lehkých obrněných aut. ...
-
12.10.2011
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Originalni konstrukce? Ale no tak.. http://en.wikipedia.org/wiki/L...
Originalni konstrukce? Ale no tak.. http://en.wikipedia.org/wiki/L...
Načítám diskuzi...