Obrněné vozidlo Panhard CRAB
- 18. 9. 2014
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzská armáda začne od roku 2018 nahrazovat lehká obrněná vozidla Panhard VBL. Jedním z možných (a nejvážnějších) kandidátů je vozidlo CRAB (Combat Reconnaissance Armored Buggy) francouzské firmy Panhard. CRAB vyvinula firma Panhard přesně pro potřeby francouzské armády.
Panhard VBL míří do důchodu
Panhard VBL (Véhicule Blindé Léger) je obojživelné obrněné vozidlo. Francouzská armáda první stroje VBL zavedla do výzbroje v roce 1985, kde plní řadu rolí – především dopravu vojáků (VBL), průzkumné úkoly (VBL RECO 12,7), nebo v několika verzích boj s obrněnými jednotkami protivníka (VBL MILAN, VBL ERYX, VBL AT4CS).
Francouzská armáda má ve výzbroji zavedeno 1621 vozidel Panhard VBL. Kromě francouzské armády jmenované stroje najdeme v dalších devatenáctí zemích světa, např. V Mexiku, Nigérii, Řecku, Portugalsku, Ománu nebo Kamerunu.
Třicet roku stará konstrukce však již neodpovídá požadavkům bojiště 21. století. Francouzská armáda proto začne od roku 2018 nahrazovat Panhard VBL novým vozidlem.
Hlavním kandidátem na úspěch v připravovaném tendru je výrobce vozidel VBL, francouzská firma Panhard. Ostatně Panhard si ve vítězství věří, ve vlastní režii a za vlastní peníze vyvinul násupce VBL – obrněnou buginu Panhard CRAB.
Bojová a průzkumná verze Panhard CRAB s 25mm rychlopalným kanónem. / Panhard
Univerzální platforma CRAB
Vozidlo Panhard CRAB mohli diváci poprvé vidět na výstavě Eurosatory 2012. „CRAB je nový koncept bojových vozidel, schopny plnit širokou škálu úkolů – přepady, průzkum, patrolování, zabezpečení oblasti nebo podporu speciálních sil,“ dočteme se na oficiálních stránkách firmy Panhard.
Bojová hmotnost vozidla Panhard CRAB je 8 až 10 tun (podle verze), téměř trojnásobek hmotnosti Panhard VBL. Počítá se s dvěma podpůrnými verzemi vozidla CRAB – první získá kulomet ráže 12,7 mm, druhá protitankové střely nebo střely kategorie NLOS (Non Line Of Sight), tedy střely schopné zasahovat cíle bez přímé radiové viditelnosti.
CRAB se střelami NLOS tak dokáže zasahovat cíle za horizontem. Například izraelská střela Spike NLOS je schopna ničit cíle až na vzdálenost 25 km.
Panhard CRAB ve verzi s protileteckými střelami MBDA Mistral. / Panhard
Další klíčivou verzí je bojový a průzkumný CRAB. Vozidlo získá rychlopalný 25mm kanon a víceúčelové střely Thales LMM (Lightweight Multirole Missile). Lehká střela s bojovou hlavicí o hmotnosti 3 kg dokáže ničit středně pancéřované cíle na vzdálenost až 8 km.
Připravuje se také protiletecká verze se střelami krátkého dosahu MBDA Mistral a kulometem ráže 12,7 mm nebo velitelské vozidlo. Vozidlo palebné podpory pak získá rotační kulomet ráže 12,7 mm a speciální střely určené k ničení betonové zástavby (bunkry).
Vozidlo CRAB je především víceúčelovou platformou. Není tak problém vytvořit prakticky libovolnou verzi podle přání zákazníka.
Technické parametry vozidla CRAB
Pancéřová karosérie je samonosná. Výška korby (bez věžové nástavby) je pouze 1,8 metrů. Například italské obrněné vozidlo Iveco LMV, zavedené také v Armádě ČR, má výšku přes dva metry.
Pancíř (včetně skel) chrání posádku před projektily ráže 7,62×39 AP (wolframové jádro) dle normy Level 3 STANAG 4569. Ochranu lze však zvýšit přídavným pancířem až na Level 4 (14,5×114 AP / B32 AP). Samozřejmostí je ochrana proti zbraním hromadného ničení.
Posádku chrání také kvalitní protiminová ochrana. Posádka přežije explozi pod jakýmkoliv kolem nebo mezi rozchodem kol až do síly 8 kg TNT (Level 3a) nebo explozi pod středem podvozku do síly 6 kg TNT (Level 2b)
Posádka je tříčlenná – velitel, střelec a řidič. Vozidlo ale v plné míře dokáže ovládat i dvoučlenná posádka, díky bohatému elektronickému vybavení, jako je systém řízení boje a digitalizované ovládaní zbraní. Posádce usnadňují práci také velké dotykové LCD displeje.
CRAB odpaluje víceúčelové střely Thales LMM. / Panhard
Srdcem vozidla je rakouský dieselový motor Steyr M16 o výkonu 235 kW (320 koní). O přenos krouticího momentu na kola se stará automatická převodovka (Mercedes 6). Maximální rychlost je 110 km/h, dojezd s interními nádržemi 800 km.
CRAB má hydropneumatické prování s nastavitelnou světlou výškou vozidla (až 450 mm). K dispozici je systém centrálního huštění a kola jsou i po prostřelení schopna jízdy. CRAB však není schopen plavby.
Vozidlo má řiditelnou přední i zadní nápravu. Průměr otočení o 180° je tak pouze deset metrů – ostatně proto byl zvolen pro název vozidla akronym CRAB (krab). Při couvání (velmi vysokou rychlostí) posádka využívá zadní kameru a řídí zadní nápravu – vozidlo tak je snadno řiditelné v obou směrech.
Vynikající také strategická mobilita. Evropské nákladní letadlo Airbus A400 ve svých útrobách unese až tři vozidla CRAB.
Zdroj: Panhard, Army Guide, Military-Today
Související články
IFV ŠAKAL - má jeho pořízení smysl?
Ozbrojené síly Slovenské republiky (OSSR) již nějakou dobu zkoušejí vozidlo IFV ŠAKAL, které vzešlo ...
- 20.08.2014
- 37 komentářů
- Komerční sdělení
Puma vstupuje do německé armády
Německá armáda začne v nejbližší době s výcvikem posádek nových bojových vozidel pěchoty Puma. Firmy ...
- 03.09.2014
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
SOV: Německo-polské vozidlo pro speciální jednotky
KMW (Krauss-Maffei Wegmann) představila na polské vojenské výstavě MSPO 2014 nové taktické vozidlo ...
- 08.09.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Vývoj izraelského vznášedla AirMule zdárně pokračuje
Izraelská společnost Urban Aeronautics již roky pracuje na robotickém dopravním prostředku AirMule ...
- 16.09.2014
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Perfektní vozidlo.. Rychlé, pohyblivé, malé a na takovou palebnou sílu i dost lehké.. Ideální jako expediční vozidlo do konfliktů nízké intenzity a přesto by se v rozsáhlejších ...Zobrazit celý příspěvek
Perfektní vozidlo.. Rychlé, pohyblivé, malé a na takovou palebnou sílu i dost lehké.. Ideální jako expediční vozidlo do konfliktů nízké intenzity a přesto by se v rozsáhlejších konfliktech dalo využít více než dobře. Pro motorizované/mechanizované jednotky, nebo i pro úderné či speciální síly by se taky hodilo. Hádám, že přepravitelnost vrtulnikem taky není science fiction.
Jelikož provoz taky nebude ve vysokých číslech, viděl bych pro toto vozidlo velice vhodné uplatnění v AČR, ale to už se nejspíš ve sci-fi bohužel pohybuji :/
Presně tato malá hbitá nadprůměrné vyzbrojená bojová vozidla mi vždycky přišla ideální na rychlé výpady na nepřátelské pozice a po zasazení nemalých ztrát nepříteli následoval návrat do vlastních pozic. Francouzi budou mít hodně smrtící hračku :)Skrýt celý příspěvektechnická poznámka: Panhard VBL byl dle několika zdrojů (např. http://www.military-today.com/... zaveden v roce 1990.
technická poznámka: Panhard VBL byl dle několika zdrojů (např. http://www.military-today.com/... zaveden v roce 1990.
Načítám diskuzi...