Obrněný transportér Piranha V pro Dánsko

Foto: Piranha V v konfiguraci obrněný transportér APC (Armoured Personal Carrier); větší foto /  Mowag
Piranha V v konfiguraci obrněný transportér APC (Armoured Personal Carrier); větší foto /  General Dynamics

Dánská armáda získá několik stovek kolových obrněných transportérů Piranha V od švýcarské firmy Mowag. Ve skandinávské zemi vozidla nahradí letité pásové obrněné transportéry M113.

Dánská armáda pro dopravu vojáků na bojišti využívá okolo 600 pásových obrněných transportérů M113, v Dánsku označovaných jako PMV (Pansret MandskabsVogn). Ve výzbroji dánské armády najdeme 113 kolových vozidel Piranha III v několika verzích, především jako obrněný transportér nebo bojové vozidlo pěchoty.

Dánové již v roce 2011 spustili program výměny pásových transportérů M113, jejichž konstrukce spadá do 50. let minulého století. Dánové uvažovali o nákupu 206, 360 nebo 450 vozidel ve verzích obrněný transportér, velitelské vozidlo, ambulance, samohybný minomet, ženijní a technické vozidlo. V ceně smlouvy je i technická podpora na 15 let.

Zvláštností soutěže bylo zastoupení jak kolových, tak pasových vozidel. Německá FFG nabízela hloubkově modernizovaný transportér M113 označovaný jako G5 PMMC (Protected Mission Module Carrier). BAE Systems pásový transportér CV 90 Armadillo, General Dynamics pásový ASCOD a kolový Piranha V a Nexter kolový VBCI.

Piranha V / General Dynamics

 

G5 PMMC

CV 90

ASCOD

VBCI

Piranha V

Hmotnost

26,5 t

35 t

33 t

28,4 t

30 t

Rychlost

74 km/h

70 km/h

62 km /h

100 km/h

105 km/h

Posádka

3 + 8

3 + 8

3 + 7

2 + 8

3 + 9

Dojezd

660 km

1000 km

550 km

700 km

1000 km

Šířka

3 m

3,1 m

3 m

3 m

3 m

Výška

2,4 m

2,1 m

2,4 m

2,3 m

2,3 m

V současné době Dánsko odebere 206 vozidel Piranha V, avšak podle dánského ministra obrany Nicolaie Wammena vzroste objednávka až na plánovaných 450 vozidel. „S Piranha V jsme našli obrněný transportér, který je nejlepší řešení pro naše budoucí bezpečnostní potřeby,“ řekl Wammen.

Piranha V je nejnovější kolová obrněná platforma. Základními verzemi je obrněný transportér s dálkově ovládanou věžičkou s kulometem nebo granátometem a bojové vozidlo pěchoty s bojovou věží vyzbrojenou 30mm rychlopalným kanónem.

Vozidlo pohání motor o výkonu 430 kW (580 koní) s točivým momentem 2000 Nm. Převodovka je automatická se sedmi studněmi vpřed, jedním vzad.

Piranha V / General Dynamics

Ochrana vozidel „poskytuje nejvyšší ochranu proti minám a IED.“ Balistická ochrana je modulární, a lze ji upravovat pomocí balistických plátů. Balistické pláty chrání až 95 % vozidel a v nejvyšší verzi chrání vozidlo před průbojnými náboji 25 mm APDS-T (M791) nebo dělostřeleckými granáty ráže 155 mm vybuchující ve vzdálenosti 25 metrů.

S nákupem obrněných transportérů souvisí i zastavení výběrového řízení na nákup nových samohybných houfnic, jako náhradu za houfnice M109A3 . Dánové poptávali 21 vozidel s dělem kalibru 155 mm o délce 52 ráží.

Mezi favority patřily především jihokorejská houfnice K9 Thunder, francouzská CAESAR a izraelská ATMOS. Dánové však nákup houfnic stopli a přesunuli peníze do nákupu obrněných transportérů Piranha V. V současné době dánská armáda zkoumá možnost půjčit si nebo pronajmout moderní samohybné houfnice ze zahraničí.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku


Související články

Samohybná houfnice M109A7 Paladin pro U.S. Army

BAE Systems dodá americké armádě (U.S. Army) první produkční verzi nejnovější samohybné houfnice ...

EXCALIBUR ARMY vyveze do Iráku bojová vozidla pěchoty

Spolková republika Německo udělila společnosti REAL TRADE PRAHA a.s. povolení k reexportu 280 ...

První oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata

Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo první oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata a dalších ...

MRAP: Život po Iráku a Afghánistánu

Vozidla odolná proti minám a chránící před palebnými přepady MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • stirling
    12:08 08.05.2015

    Asi využili tu opci, která mimochodem právě ukazuje jak cena "stejných" vozidel dokáže být rozdílná a velice se přibližuje ceně za kterou jsme to koupili u nás. Pořád si myslím, ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi využili tu opci, která mimochodem právě ukazuje jak cena "stejných" vozidel dokáže být rozdílná a velice se přibližuje ceně za kterou jsme to koupili u nás. Pořád si myslím, že jsme zaplatili více než v transparentním procesu, ale není to tak, že náš pandur stál 10x více než stejný portugalský, to je jednoduché zobecnění. A jsem moc zvědavý za kolik je koupíme letos - co jsem četl, tak by mělo jít pouze o holá vozidla, která si vybavíme až následně.Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    22:35 07.05.2015

    Vrata. ten váš přehled pandurů není kompletní ani jjch není dohromady 260, http://en.wikipedia.org/wiki/P... Dánové koupili za podobnou cenu Piranha III jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata.
    ten váš přehled pandurů není kompletní ani jjch není dohromady 260,

    http://en.wikipedia.org/wiki/P...

    Dánové koupili za podobnou cenu Piranha III jako Portugalci Pandury

    Excalibur Army získala licenci k výrobě pandurů, tak se uvidí za kolik je budou prodávat.Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    10:03 06.05.2015

    Áno, s tým vpodstate súhlasím, z tohto pohľadu by to fakt bolo asi najlepšie riešenie. Ako ťažšia a alternatíva BVP, prečo nie, som za. Záleží na prioritách armády. Ale mohlo by to ...Zobrazit celý příspěvek

    Áno, s tým vpodstate súhlasím, z tohto pohľadu by to fakt bolo asi najlepšie riešenie. Ako ťažšia a alternatíva BVP, prečo nie, som za. Záleží na prioritách armády. Ale mohlo by to byť dobre riešenie, využili by sa skladové T-72, kapacity našich závodov a servisné zázemi... Nápad je to fajn, neviem ako by to u nás fungovalo, ale teoreticky by mohlo...Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    09:19 06.05.2015

    peterLuk : tak, jelikož se uvažuje špíše o pásové težší platformě, tak mi přišlo že by nebylo na škodu nejaké postavit ze tého množství vyřazených T-72. Když se nedávno tady řešila ...Zobrazit celý příspěvek

    peterLuk : tak, jelikož se uvažuje špíše o pásové težší platformě, tak mi přišlo že by nebylo na škodu nejaké postavit ze tého množství vyřazených T-72. Když se nedávno tady řešila náhrada za bvp1,2 - tak všichni chtěli právě neco težkeho do čeho by se nebáli vlezt a má to vysokou ochranu. Puma to nebude určitě, Šakal by dobrý max jako skladová záloha. Nevím co dalšího. Otázka je jetli budou rešit kolik to žeře na 100 a nebo kolik to vydrží. Navíc naše armády sou stavěné na obranu a ne na nějakou operaci Barbarossa, tak ta spotřeba neni tak důležitá. Tolik té těžké techniky zas nemáme.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    08:34 06.05.2015

    Jeste k Portugalskym Pandurum II z WIKI.en: 1. Pro lepsi prehled: • 105 Infantry Carrier Vehicle with 12.7mm machine gun • 7 Infantry Carrier Vehicle with 12.7mm machine gun ...Zobrazit celý příspěvek

    Jeste k Portugalskym Pandurum II z WIKI.en:

    1. Pro lepsi prehled:

    • 105 Infantry Carrier Vehicle with 12.7mm machine gun
    • 7 Infantry Carrier Vehicle with 12.7mm machine gun installed in RWS turret - turret is a Protector M151.
    • 16 Command Vehicle
    • 7 Recovery Vehicle
    • 8 Medical Evacuation
    • 5 Anti-tank Guided Missile – variant with TOW ITAS (Tube-launched, Optically tracked, Wire-guided Improved Target Acquisition System) missile launcher
    • 30 Infantry Fighting Vehicle – variant with SP30 turret with 30mm gun.
    • 6 Signals
    • 4 surveillance

    2. Vetsina Panduru (219) nebyla dodana ale Portugalsko dostalo zrejme pouze licenci na jejich vyrobu (i proto mozna ta nizka cena):

    "In 2005 the Portuguese government signed a deal worth 364 million euros to acquire 260 Pandur II armoured vehicle, with an option for further 33 worth 140 million euros, to equip the Portuguese Intervention Brigade of the Portuguese Army and the marines of the Portuguese Navy….."
    "The first 41 Pandur II were manufactured in Austria, the further 219 are being manufactured by Fabrequipa in Portugal."Skrýt celý příspěvek

  • Pekuc
    17:29 05.05.2015

    Laci: Co se týče Idnesu, nepovažuji ho za důvěryhodný, ten článek si zaplatil Steyr ne? Co se týče výbroje Portugalských pandurů, v ceně 33 milionu za kus, nejsou bez výzbroje ...Zobrazit celý příspěvek

    Laci:

    Co se týče Idnesu, nepovažuji ho za důvěryhodný, ten článek si zaplatil Steyr ne?
    Co se týče výbroje Portugalských pandurů, v ceně 33 milionu za kus, nejsou bez výzbroje nebo jen s kulomety, jak mystifikují naše média.

    Infantry Carrier Vehicle (ICV) 115 Armed with 12.7mm machine gun and capable of transporting 11 soldiers

    Infantry Carrier Vehicle (ICV RWS) 10 Armed with remotely controlled 12.7mm machine gun and capable of transporting 11 soldiers

    Infantry Fighting Vehicle (IFV) 32 Armed with 30mm cannon (MK30-2 in SP30 turret for army, MK44 in ORCWS turret for marines) and capable of transporting 5 to 7 soldiers. The ORCWS can operate ATGW Spike LR

    Anti-tank Guided Missile Vehicle (ATGMV) 15 Armed with TOW

    Mortar Carrier Vehicle (MCV) 33 Armed with 120mm mortar

    Mobile Gun System (MGS) 33 Optional. Armed with 105mm gun turret, either Oto Melara HITFACT or CMI Defence CT-CV

    Command Post Vehicle (CPV) 19
    Recovery and Maintenance vehicle (RMV) 7
    Medical Evacuation Vehicle (MEV) 10
    Engineer Squad Vehicle (ESV) 9
    Radio Access Point Station Vehicle (RAPSV) 6
    Reconnaissance and Surveillance Vehicle (RSV) 4


    Co se týče ceny věží našich panduru, zdroj je přímo od výrobce Rafael. viz

    Rafael will supply 92 Samson RCWS-30s, 78 of which will
    be equipped with Spike LR missiles, and 47 Mini-Samson
    7.62mm/12.7mm RCWSs for the Pandur II

    cena: EUR 120 million (USD143.5 million) je nutné zohlednit kurz z roku 2006

    zdroj
    http://www.rafael.co.il/market...

    alternatívní odkaz, pokud tento nepojede originální, měl jsem trochu problém se na něj dostat, asi chybou proližeče se to nechtělo zobrazit
    http://www.edisk.cz/stahni/178... Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    15:39 05.05.2015

    Otázka je, či by bolo pre nás (stredná Európa, V4)také vozidlo (Achzarit, BMP-55) vhodným riešením... Možno niekde v Afghanistane a na misiách namiesto MRAP by som si to vedel ...Zobrazit celý příspěvek

    Otázka je, či by bolo pre nás (stredná Európa, V4)také vozidlo (Achzarit, BMP-55) vhodným riešením... Možno niekde v Afghanistane a na misiách namiesto MRAP by som si to vedel predstaviť. Ale neviem či by to našlo využitie aj tu... Pochybujem. Vysoká spotreba, vysoká hmotnosť...Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:34 05.05.2015

    Pro juhelak - takové vozidlo zkonstruovali již před lety Ukrajinci a nedosáhli žádného exportního úspěchu. A Piranha - je zajímavé, jak její hmotnost neustále stoupala, od verze ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro juhelak - takové vozidlo zkonstruovali již před lety Ukrajinci a nedosáhli žádného exportního úspěchu.
    A Piranha - je zajímavé, jak její hmotnost neustále stoupala, od verze Piranha II až V nárůst o 50%!Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    09:57 05.05.2015

    hm me by se nejvíce líbilo, kdyby excalibur pouzil podvozky z tech stovek T-72 co ma na skladě a udelal z toho vozidlo typu achrazit s variantama samohybných minometu a ...Zobrazit celý příspěvek

    hm me by se nejvíce líbilo, kdyby excalibur pouzil podvozky z tech stovek T-72 co ma na skladě a udelal z toho vozidlo typu achrazit s variantama samohybných minometu a transporterů. koupit na to system trophy a vojenský ustav, ktery ted ma zakázku na vyvoj pancerovani pro pandura, by mohl vymyslet i na tuhle platformu, aby to odolalo rpg miřené zezhora.
    Podvozky tatra bych do toho nehrotil. ale když už neco, tak se mi libí tatrovka s panceřovanou kabinou, kdyby na tuhle tatrovku nasadili odpalovaci zařízení v stelu gradů, tak by to byla super vec, urcite mnohem lepsi než ty grady co maji na těch vejtřaskách v rusku.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    08:53 05.05.2015

    Ved som napisal - "Dufam, ze ked Slovensko bude modernizovat pozemnu kolesovu techniku, tak vypise medzinarodny tender...." ACR mala svoje specifikacie na OT, vybrali ste si ...Zobrazit celý příspěvek

    Ved som napisal - "Dufam, ze ked Slovensko bude modernizovat pozemnu kolesovu techniku, tak vypise medzinarodny tender...."
    ACR mala svoje specifikacie na OT, vybrali ste si Pandur II. OS SR budu mat svoje specifikacie a verim v medzinarodny tender. Excalibur to uz skusal cez IFV ŠAKAL, na stastie niekto mal na Slovensku rozum. Ano, pozemna technika pride na radu neskor...Prioritne je teraz letectvo, nasleduju 3D radary.
    Napisal som svoj nazor, ze platforma Pandur II. je slabsie pancierovana, podvozok nieje prilis stavany na vyssiu zataz. ACR chcela plavajucu schopnost, tym padom nizsia ochrana a vaha vozidla im vyhovuje, plus ine specifikacie... Citim, ze reakcie na mna su skor jesitne...z dovodu, ze som si dovolil nespomenut cesky Pandur II. Priatelia, Dansko si vybralo Piranha V, ako nahradu za svoje stare M113. Clovek by usudzoval, ze ako skandinavska krajina uprednostnia Svedov alebo Finov, oni dali prednost Svajciarom.
    Mne sa paci najviac polska uprava Patria AMV na ich KTO Rosomak. Rozhodnu dufam sami vojaci a odborna verejnost, verim ze sme sa na Slovensku dostatocne poucili, a pojde to cez transparentny medzinarodny tender a vyberie sa najlepsia ponuka...Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    08:49 05.05.2015

    Kľud, neber všetko 100% vážne ;) Áno, som si toho samozrejme vedomý. Ináč súhlas - práve preto - ak k niečomu dôjde - predpokladám zavedenie Pandurov. Ináč, šancu má aj ...Zobrazit celý příspěvek

    Kľud, neber všetko 100% vážne ;) Áno, som si toho samozrejme vedomý.

    Ináč súhlas - práve preto - ak k niečomu dôjde - predpokladám zavedenie Pandurov. Ináč, šancu má aj Rosomak. Ale myslím že v súčasnosti stačí Tatrapan, modernizuje sa už letectvo.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:01 05.05.2015

    Karlos73: v základu obstojí každý OT tak akorát proti pěchotní munici a každá přídavná balistická ochrana zatěžuje podvozek a zhoršuje vlastnosti. To je fyzika. Jediné co se musí ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73: v základu obstojí každý OT tak akorát proti pěchotní munici a každá přídavná balistická ochrana zatěžuje podvozek a zhoršuje vlastnosti. To je fyzika. Jediné co se musí nechat, že Pandur je ze všech konkurentů dizajnově asi nejmíň sexy, jinak bych výběr nejvhodnějšího kandidáta nechal na transparentní vř, předem nikoho nevylučoval. Osobně to vidím tak, že OSSR v dohledné době nekoupí už nic, 20leté zpoždění se nedá ufinancovat za jednotky roků a momentálně sebralo hrůzu peněz letectvo. Jinak favoritem bude v budoucnu právě Pandur a sice proto, že licenci na jeho výrobu získal Excalibur, který na Slovensku vlastní resp. má v nájmu VOP Trenčín a Nováky a uhraje to na "domácí" výrobu a zaměstnanost.Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    00:32 05.05.2015

    Nehledě na to, že "ta vaše svatá jednotková cena" rozhodně není stejná u objednávky 107 kusů, jako u objednávky 240 kusů.

    Nehledě na to, že "ta vaše svatá jednotková cena" rozhodně není stejná u objednávky 107 kusů, jako u objednávky 240 kusů.

  • Laci
    00:24 05.05.2015

    Pekuc: Přečíst znamená přečíst do konce, tak prosím toto si ...Zobrazit celý příspěvek

    Pekuc:
    Přečíst znamená přečíst do konce, tak prosím toto si přečtěte:

    http://zpravy.idnes.cz/ceske-p...

    Nákup/prodej vojenské techniky není jako nakupování na heurece.

    Můžu vidět zdroj vašeho tvrzení ohledně ceny izraelské zbraňové stanice?
    Pro doplnění informací můžete zajet na wiki - AČR. Tam se níže dočtete, že ony zbraňové stanice dělají 30% ceny celého českého Panduru. Pokud dobře počítám, to 20 milionů jaksi nedělá. Zato nezapočítané DPH v ceně portugalských strojů dělá 20% cenový rozdíl.

    ...hrušky, jablka, jablka, hrušky, višně třešně...Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    00:10 05.05.2015

    Jura99. Pandur II CZ, neverim podvozku a tejto platforme (vid. problemy pri vojskovych skuskach, ktore ste mali). Slaba balisticka ochrana proti konkurencii. Ak ju chce Pandur II ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99. Pandur II CZ, neverim podvozku a tejto platforme (vid. problemy pri vojskovych skuskach, ktore ste mali). Slaba balisticka ochrana proti konkurencii. Ak ju chce Pandur II zvysit, zhorsuju sa jazdne vlastnosti, vacsi napor na podvozok.
    Cena.
    ACR mala svoje poziadvaky, vybrali si Pandur II., je to vasa vec. Preco by si malo Slovensko tiez vybrat tuto platformu? Co je na nej take uchvatne, vynikajuce? S cim sa moze tato platforma pochvalit z bojovych skusenosti? Zatial co konkurencia ako Patria AMV, KTO Rosomak, Stryker ano...su to v bojovych operaciach preverene stroje...Skrýt celý příspěvek

  • Pekuc
    23:49 04.05.2015

    Laci. ta izraelská věž, co mají KBVP Pandur II stála v době nákupu 20 milionů kč, takže by stejně vyzbrojená Piranha III stála 50 milionů Kč místo 135 milionů, co pandur...

    Laci. ta izraelská věž, co mají KBVP Pandur II stála v době nákupu 20 milionů kč, takže by stejně vyzbrojená Piranha III stála 50 milionů Kč místo 135 milionů, co pandur...

  • stirling
    23:14 04.05.2015

    Laci: naprostý souhlas, nedávno se to tu řešilo u vrtulníků. U nás prostě nikdo nechce vidět co vše se dodává a řeší se jen celková cena děleno počtem kusů základního ...Zobrazit celý příspěvek

    Laci: naprostý souhlas, nedávno se to tu řešilo u vrtulníků. U nás prostě nikdo nechce vidět co vše se dodává a řeší se jen celková cena děleno počtem kusů základního vozidla/letadla/vrtulníku.
    Zakázka na Pandur byla určitě předražená, ale opravdu to nebylo o půlku nebo o nějaké takové nesmyslné číslo. Doufám, že se časem dokoupí opravdu potřebný počet (asi původních 200?), protože se určitě jedná o kvalitní stroj.
    Piranha V, je hezký transportér. Nějak stále doufám, že ExAr zkušenosti s Pandurem promítne pak do konstrukce vlastního - moderního, ale levného transportéru na platformě Tatra. A pokud by to vypadalo nějak takhle tak by se to prodávalo samo.:)Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    22:45 04.05.2015

    peterLuk:
    Pleteš politiku a politický hry do technických parametrů vojenský techniky. Tomu se opravdu neřiká profesionální (nebo aspoň střízlivý) pohned/názor na věc.

    peterLuk:
    Pleteš politiku a politický hry do technických parametrů vojenský techniky. Tomu se opravdu neřiká profesionální (nebo aspoň střízlivý) pohned/názor na věc.

  • Laci
    22:39 04.05.2015

    Předem se omlouvám za ostřejší zprávu, ale opět se zde ukazuje menší mozková kapacita některých jedinců zde.. Vážně vám přijde fér srovnávat: Mowag Piranha IIIC/H - obrněný ...Zobrazit celý příspěvek

    Předem se omlouvám za ostřejší zprávu, ale opět se zde ukazuje menší mozková kapacita některých jedinců zde..

    Vážně vám přijde fér srovnávat:

    Mowag Piranha IIIC/H - obrněný transportér určený k přepravě vojáků na bojiště, jestli ho mají Dánové vůbec nějak ozbrojený, tak maximálně se zbraněmi pro vlastní ochranu tj. kulomet/granátomet
    s KBVP Pandur II CZ - bojové vozidlo pěchoty určené k přepravě vojáků na bojiště a následné vedení bojové činnosti, které je ozbrojené automatickým 30mm kanónem, 7,62mm kulometem a dvěma protitankovejma řízenejma střelama, přidanejma pozorovacíma prostředkama (např. NVG, IR) a možností plavby

    Nebo ve srovnání myslíte že semi-malořážka stojí jako velkorážní kulomet?Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    21:53 04.05.2015

    No však práve - snáď ten humbuk okolo Pandurov v AČR bude jasným signálom že "toto nieje správna cesta". Ja osobne som sa Piranhu alebo Rosomak. Ináč, to je snáď všetkým ...Zobrazit celý příspěvek

    No však práve - snáď ten humbuk okolo Pandurov v AČR bude jasným signálom že "toto nieje správna cesta". Ja osobne som sa Piranhu alebo Rosomak.

    Ináč, to je snáď všetkým jasné... 20 rokov sa na armádu kašle a len vyraďuje všetko čo sa dá, občas ju niekto využije ako zdroj peňazí do vrecka... Je jasné, že z takého stavu sa za rok nedostane. Ale dostať sa z neho bduem usieť, ajkeď zodpovední sa už zodpoveddať asi nikdy nebudú...

    Ale myslím, že dovtedy snáď budú stačiť Tatrapany a BVP-čka.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2