Odhalení první polské víceúčelové stíhačky F-35A Husarz

Odhalení první polské víceúčelové stíhačky F-35A Husarz
F-35A Husarz / Lockheed Martin (Zvětšit)

Ve výrobním závodě na základně Fort Worth (Texas) společnosti Lockheed Martin došlo ke slavnostnímu odhalení první polské víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II (symbol výrobce AZ-01, polské identifikační číslo 3501). Polské F-35A ponesou bojové jméno Husarz (Husar), tedy jméno elitní polské těžké jízdy 16. až 18. století, která je dodnes v Polsku synonymem polské síly a hrdosti na slavnou minulost.

Slavnostní prezentace se zúčastnili mimo jiné náměstci polského ministra obrany Pawel Bejda a Cezary Tomczyk a zástupci velitelského štábu polského letectva. Za americkou stranu dorazil velvyslanec USA v Polsku Mark Brzezinski, kongresman Marc Veasey a senátor John Boozman.

„Představení prvního polského letounu F-35 je dalším milníkem v transformaci polských ozbrojených sil. Moderní, dobře vybavená, vycvičená a vedená armáda, která společně se svými spojenci zajistí bezpečnost naší vlasti. Nepochybuji o tom, že tato událost přichází v klíčový okamžik, neboť bezpečnostní situace ve světě se od ruské agrese proti Ukrajině dramaticky mění. Všichni musíme být připraveni bránit hranice NATO,“ uvedl Bejda.

„Tváří v tvář narušení našeho vzdušného prostoru, kybernetickým útokům a dalším provokacím musíme vyčlenit odpovídající zdroje, abychom se proti těmto bezprostředním hrozbám účinně chránili. V rámci našeho bezpečnostního úsilí jsme odhodláni posílit obranu hranic a zaměřit se na výzvy spojené s nelegální migrací a hybridní válkou. Štít Východ představuje jednu z největších investic do národní bezpečnosti a obrany hranic v poválečné historii Polska. Probíhající transformace polských ozbrojených sil hraje klíčovou roli při řešení uvedených výzev. Usilovně pracujeme na zlepšení schopností ve všech oblastech − na zemi, na moři, ve vzduchu, ve vesmíru i v kyberprostoru. To nejsou jen slova. Polsko v roce 2024 vyčlení 4 % HDP na obranu a zaujme v tomto ohledu vedoucí postavení v NATO. Vzhledem k celkovým rozpočtovým výdajům a ekonomice, která se stále vzpamatovává z problémů posledních let, to není snadný úkol. Těší mě však, že výdaje na obranu získávají širokou podporu. Tyto výdaje nám umožňují realizovat ambiciózní program modernizace a transformace polských ozbrojených sil, jehož jeden z výsledků můžete vidět,“ dodal.

Polské vojenské výdaje dále porostou. V roce 2025 Varšava vynaloží na obranu 187 miliard PLN (1 bilion Kč, 48 miliard USD), tedy přibližně 4,7 % HDP (ministerstvo financí odhaduje polské HDP na 3983,4 miliardy PLN). Jde o celkovou částku zahrnující jak finance ze státního rozpočtu, tak Fondu podpory ozbrojených sil (Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych). Mimochodem to může Polsko posunout do první desítky zemí s největším obranným rozpočtem – minimálně na úroveň Jižní Koreje.

„Velmi si vážíme Spojených států jako silného a spolehlivého spojence a našeho hlavního partnera při budování obranných schopností. Podpora, kterou dostáváme, je pro modernizaci naší výzbroje klíčová. Toto partnerství nám zajišťuje přístup k nejnovějším technologiím a výcviku. Naše hlavní společné modernizační programy zahrnují systémy Patriot a HIMARS, tanky Abrams, vrtulníky Apache, aerostaty ISR a samozřejmě F-35. Spolupráce je nepochybně oboustranně výhodná − Polsko má přístup k nejlepšímu možnému vojenskému vybavení a americký průmysl může dále rozvíjet svou přítomnost v Evropě. Ještě výhodnější by pro nás všechny mohlo být, kdyby americké zbrojovky v Polsku více investovaly. Jako uživatel stěžejních amerických výrobků ve většině oblastí prohlašuji, že vojensko-technické a průmyslové spolupráci mezi Polskem a USA se meze nekladou,“ dodal Bejda.


Slavnostní prezentace F-35A Husarz

Polsko obdrží 32 F-35A v nejnovější hardwarové konfiguraci TR3 (Technology Refresh 3) na základě smlouvy z ledna 2020 v hodnotě 4,6 miliardy USD. Konfigurace TR 3, zahrnující zejména nové palubní počítačové systémy, je nutná pro zavedení nových funkcí pro F-35 verze Block 4.

Jednotková cena polské F-35A (včetně motoru) je 87,3 milionu USD bez DPH. Smlouva zajišťuje plnou logistickou podporu polských F-35 do roku 2030.

Montáž poloviny strojů zajistí Fort Worth, zbytek italský závod Cameri. Zde bude vyrobena část nebo většina českých F-35A. Také veškerá údržba evropských F-35, mimo běžnou meziletovou údržbu, proběhne v Cameri.

Plán výroby polských F-35A:

  • 2024, dva letouny;
  • 2025, šest letounů;
  • 2026, 14 letounů;
  • 2027, čtyři letouny;
  • 2028, čtyři letouny;
  • 2029, dva letouny;

Představený F-35A (AZ-01) polské letectvo oficiálně převezme v prosinci tohoto roku. Letouny AZ-02 a AZ-03 jsou již v pokročilé fázi finální montáže. Celkově je v různých fázích výroby osm polských F-35A.

Výroba pro Polsko je naplánována pro výrobní sloty (Lot) 16 až 21. Lockheed Martin získal od americké vlády objednávky na Lot 16 (v prosinci 2022) a Lot 17 (v dubnu 2023) a největší zakázkou pokrývající dodávky F-35A pro Polsko má být slot 18.

Z počátku polské F-35A zůstanou ve Spojených státech kvůli proškolení 24 pilotů a 92 techniků (do USA pojedou piloti v sedmi skupinách, z toho první dvě na podzim tohoto roku). Leteckým výcvikem projdou nejprve zkušení piloti, instruktoři nebo klíčoví velitelé. V dalších etapách absolventi Vojenské letecké akademie z Deblinu. První polská pilotka F-35A zahájí výcvik v roce 2025.

Polští piloti a technici na celkově osmi polských F-35A podstoupí výcvik na základně Ebbing (Ebbing Air National Guard) v Arkansasu. Osm „výcvikových“ F-35A zůstane na základně až do roku 2027, poté přeletí do Polska.


Základní kurz (B-Course) na F-35

Dosud zahraniční piloti cvičili na letecké základně Luke (Luke Air Force) v Arizoně, ale na letišti ani v okolním vzdušném prostoru není místo pro další stroje. Proto vznikla druhá výcviková základna Ebbing pro zahraniční piloty F-35A. V příštích letech tam budou trénovat kromě Poláků Finové, Švýcaři a Němci, a jistě také Češi. Na základně Ebbing však nejsou žádné simulátory, takže vstupní část výcviku proběhne na základně Eglin (Eglin Air Force Base) na Floridě.

V roce 2022 americké letectvo certifikovalo polský výcvikový systém M-346 Bielik a uznalo jej za ekvivalent amerického programu s letouny T-38 Talon. Polští piloti tedy nemusí v USA projít základním výcvikem UTP (Undergraduate Pilot Training). Otázkou je, zda navazující pokročilý kurz IFF (Introduction to Fighter Fundamentals) lze také absolvovat v Polsku na M-346 nebo pouze v USA (na T-38). Každopádně až po absolvování UTP / IFF lze zahájit základní výcvik (Basic Course) – ten ale zahrnuje například i výcvik tankování za letu, použití munice vzduch-země a základy boje proti nepřátelské protivzdušné obraně (SEAD/DEAD) – a poté případně pokročilejší instruktorský kurz, zahrnující například skupinový velitelský výcvik FLUG (Flight Lead Upgrade).

První polská F-35A dorazí na 32. základnu taktického letectva 32 BLT (32 Baza Lotnictwa Taktycznego) v Lasku v lednu 2026. Druhá letka na 21. základně taktického letectva 21 BLT (21 Baza Lotnictwa Taktycznego) ve Świdwinu obdrží první letouny o rok později.

Počáteční operační připravenost první letky je plánována na rok 2028, plných operačních schopnosti obě letky dosáhnou v roce 2030.

Někteří polští piloti v Ebbingu podstoupí instruktorský výcvik – pak začnou cvičit další polské piloty F-35A přímo v Integrovaném výcvikovém centru (Zintegrowane Centrum Szkoleniowe) na 32 BLT. Každá ze dvou základen přitom dostane čtyři „kompletní“ simulátory misí (Full Mission Simulator).


Simulátory F-35 využívají nejpokročilejší zobrazovací technologie.

Každopádně výcvik v zámoří bude pokračovat, i když bude většina F-35 umístěna v Polsku. To je způsobeno dvěma faktory. Za prvé: v Polsku není dostatečně velký volný vzdušný prostor pro nacvičení všech misí F-35. A za druhé: školení v zahraničí je lepší z hlediska bezpečnosti a utajení.

Polský F-35A Husarz získá špičkovou výzbroj, mimo jiné protiradarové střely AGM-88G AARGM-ER, střely s plochou dráhou letu AGM-158 JASSM-ER, střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9X Sidewinder a středního doletu AIM-120C-8 AMRAAM. Polská Agentura pro vyzbrojování rovněž zkoumá trh s protilodními střelami. Kromě toho by letectvo rádo získalo střely s plochou dráhou letu JSM (Joint Strike Missiles) a klouzavé pumy AGM-154 JSOW (Joint Standoff Weapon).

Polské F-35A Husarz doplní 48 víceúčelových stíhaček F-16C/D Block 52+ a 48 letounů FA-50GF/PL. Ve hře je také nákup dalších 32 stíhaček, zejména pro úkoly vybojování vzdušné nadvlády. Varšava zvažuje řadu možností: Nákup dalších 32 F-35A, případně dvoumotorové F-15EX Eagle II, Eurofighter Typhoon nebo jihokorejské KF-21 Boramae.

Polsko je první středoevropskou zemí s F-35. Následovat bude Česká republika (24 kusů) a v současné době se čeká na souhlas amerického ministerstva zahraničí s prodejem do Rumunska.

Polsko, Česká republika, Finsko, Norsko a Dánsko budou v letech 2030 až 2035 mít téměř 200 letounů F-35A – třikrát více než Rusové objednali Su-57.

V současnosti F-35 operují z 32 základen po celém světě. Dosud bylo uživatelům dodáno celkem přes 1000 strojů, proškoleno bylo 2540 pilotů a 16 690 techniků a flotila F-35 přesáhla 889 000 celkových letových hodin.

Zdroj: Dziennik Zbrojny, MilMag, Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Boj zítřka: F-35A Lightning II navedl palbu dělostřelectva na postavení PVO

Americká armáda (US Army) a letectvo (US Air Force) otestovaly společné nasazení letadel F-35A ...

Podepsáno. Polsko za stealth F-35A Lightning II zaplatí 4,6 miliardy dolarů

Dne 31. prosince polský ministr obrany Mariusz Blaszczak podepsal smlouvu na nákup 32 víceúčelových ...

Víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II pro Českou republiku: Cena, harmonogram, průmyslová spolupráce

Ve středu 27. září Vláda schválila nákup 24 taktických nadzvukových stealth letounů páté generace ...

Pouze tři měsíce! První víceúčelové stíhačky F-35 Husarz pro polské letectvo

Roll-out první polské víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II v texaské továrně Fort Worth proběhne ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Eiffelos
    21:16 30.08.2024

    Dodání Husara, taky zvedl dosti velkou kritiku celého obchodu hl. Mezi vojenskými novináři a to kvůli špatně dohodnuté smlouvě o offfsetech . Jako příklad dobře uzavřené smlouvy se ...Zobrazit celý příspěvek

    Dodání Husara, taky zvedl dosti velkou kritiku celého obchodu hl. Mezi vojenskými novináři a to kvůli špatně dohodnuté smlouvě o offfsetech . Jako příklad dobře uzavřené smlouvy se dává ČR ... Problém Poláků je, že když je něco od USA tak jim kyvnou I na nevýhodné nabídky ...a jak v jednom rozhovoru na YT bylo uvedeno ...No koupili jsme F35 nevýhodně ..no a co , už se stalo , hlavně budeme mít ty letadla .... Samozrejmez pořízení tohoto typu letadel skoro nikdo nekritizují, jsou si dobře vědomi kvalit tohoto letadla v současné době , jen to mohlo být výhodnějiSkrýt celý příspěvek

    • Schräge Musik
      19:41 31.08.2024

      Tak ona je chyba na to nahlížet solitérně. Polsko je pro USA, přesněji pro Lockheed Martin, významný partner. Vrtulníky Black Hawk civilní verze se kompletují v Polsku, významná ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak ona je chyba na to nahlížet solitérně. Polsko je pro USA, přesněji pro Lockheed Martin, významný partner. Vrtulníky Black Hawk civilní verze se kompletují v Polsku, významná část F-16 Block 70 se vyrábí v Polsku (a to si Block 70 Polsko nekoupilo!), revize SLEP u starších F-16 USAF se dělají i v Polsku. Tedy Polsko z jedné konkrétní zakázky nic nevydojilo, ale i tahle zakázka přispěla k nadstandardnímu statusu Polska u řady dalších obchodních případů.
      ISkrýt celý příspěvek

      • Eiffelos
        13:13 01.09.2024

        to tak sice brát můžeme, ale Polákum to vadí ...

        to tak sice brát můžeme, ale Polákum to vadí ...

    • Sholva
      14:06 02.09.2024

      Kam se chcete nacpat s offsetem, když řetězec dodavatelů F-35 je už komplet naplánovaný, zaběhlý a zaplacený a teď se všichni potřebují zahojit na výrobě. Jestli se někdo chce ...Zobrazit celý příspěvek

      Kam se chcete nacpat s offsetem, když řetězec dodavatelů F-35 je už komplet naplánovaný, zaběhlý a zaplacený a teď se všichni potřebují zahojit na výrobě. Jestli se někdo chce něčeho účastnit, tak zavčas - naskočit do Tempestu atd... Do rozběhlého programu je prostě problém se zařadit...Skrýt celý příspěvek

    • Lukas
      16:27 02.09.2024

      Cóż zawsze szklanka jest "tylko" to połowy pełna. Kontrakt na F-35A dla PL ma swoje wady: - za mało - minimum 48 maszyn - za mało kompleksowy - po prostu zamiast zamówić pakiet ...Zobrazit celý příspěvek

      Cóż zawsze szklanka jest "tylko" to połowy pełna.
      Kontrakt na F-35A dla PL ma swoje wady:
      - za mało - minimum 48 maszyn
      - za mało kompleksowy - po prostu zamiast zamówić pakiet teraz będzie kupowane oddzielnie - uzbrojenie, części i dodatkowe usługi. (Patrz - jak to było przy zakupie F-16)
      - za późno - kontrakt powinien być podpisany kilka lat wcześniej

      Na offsety i (realną) współpracę przemysłową było za późno. (Choć niektórzy łudzili się "tureckimi problemami" )

      Ciekawostka - LM typował Polskę jako potencjalnego klienta na JSF już w 2002.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        14:11 03.09.2024

        To je obecná zkušenost - co si nenasmlouváte v rámci hlavního kontraktu při pořizování samotných letadel, to vám později Američani prodají pěkně draho, protože už na ně nemáte ...Zobrazit celý příspěvek

        To je obecná zkušenost - co si nenasmlouváte v rámci hlavního kontraktu při pořizování samotných letadel, to vám později Američani prodají pěkně draho, protože už na ně nemáte žádnou páku.Skrýt celý příspěvek

        • Schräge Musik
          10:19 04.09.2024

          Pokud jde o kontrakt přes FMS, tak jsou podmínky stejné jak pro ozbrojené síly USA. Jinak věc je, že koupit např. munici o 4 roky později se může skutečně prodražit kvůli růstu ...Zobrazit celý příspěvek

          Pokud jde o kontrakt přes FMS, tak jsou podmínky stejné jak pro ozbrojené síly USA. Jinak věc je, že koupit např. munici o 4 roky později se může skutečně prodražit kvůli růstu cen.Skrýt celý příspěvek

      • Schräge Musik
        10:21 04.09.2024

        Kontrakt má své vady, těch letounů potřebujete víc, ale důležité je, že se tento kontrakt realizuje.

        Kontrakt má své vady, těch letounů potřebujete víc, ale důležité je, že se tento kontrakt realizuje.

  • Alfons
    20:57 29.08.2024

    Poláci jsou v businessu známí jako tvrdí vyjednavači a obchodníci - v maloobchodě s nálepkou kšeftařů se sklonem k orientalnimu handrkování nedůstojné Středoevropanů. Zajímavé ...Zobrazit celý příspěvek

    Poláci jsou v businessu známí jako tvrdí vyjednavači a obchodníci - v maloobchodě s nálepkou kšeftařů se sklonem k orientalnimu handrkování nedůstojné Středoevropanů. Zajímavé proto je jak s nima Američani už po desetiletí vždycky vyjebou. Počínaje F-16 a slibovaným transferem a nákupem licenčních An-28 až po Patrioty, Abramsy, Himars atd atd. Po každé uzavřené smlouvě následuje těžká kritika a příště se to opakuje v bledě modrým.Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      20:52 30.08.2024

      ...ty už snad ani nic nepiš, tvoje hláška na vedlejším vlákně o jihokorejském "nepoužitelném" KF-21, že bude trvat dvacet let, než se Jižní Korea/KF-21 dostane na technickou úroveň ...Zobrazit celý příspěvek

      ...ty už snad ani nic nepiš, tvoje hláška na vedlejším vlákně o jihokorejském "nepoužitelném" KF-21, že bude trvat dvacet let, než se Jižní Korea/KF-21 dostane na technickou úroveň (i) Ruska mě rozpůlila.
      Dále o tomto "už po desetiletí" vydrbávání Poláků od USA... taky perla...

      Jestli ty nebudeš kdysi zde podobně "slavný" Jirosi, který se akorát naučil trochu česky...?Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        01:23 31.08.2024

        V případě nákupu z US to určitě není nic, z čeho by Polsko vytěžilo něco pro sebe. V případě UK se jim podařil v rámci UK-Poland Strategic Partnership projekt CAMM MR. Tanky z JK ...Zobrazit celý příspěvek

        V případě nákupu z US to určitě není nic, z čeho by Polsko vytěžilo něco pro sebe. V případě UK se jim podařil v rámci UK-Poland Strategic Partnership projekt CAMM MR. Tanky z JK zase umožnily spoluúčast polských firem. To se o Abramsech nebo o Patriotech tvrdit moc nedá. No a Himarsy stejně tak. Chunmoo opět bude mít polskou účast.
        US mají obecně špičkové lobby a nějaký ten politické nátlak, pokud je potřeba.Skrýt celý příspěvek

        • Schräge Musik
          19:46 31.08.2024

          HIMARSy na polských vozidlech Jelcz nejsou polská účast?

          HIMARSy na polských vozidlech Jelcz nejsou polská účast?

          • Poly
            14:16 01.09.2024

            Aha, tak to byl omyl. Nějak mi toto uniklo.

            Aha, tak to byl omyl. Nějak mi toto uniklo.

  • JerzyŔ
    19:17 29.08.2024

    Po delší době opět velmi hezký věcný dle mého cítění článek shrnující nejnovější stav a průběh přezbrojování polského letectva. Několik postřehů: -1. Transfer technologií: ...Zobrazit celý příspěvek

    Po delší době opět velmi hezký věcný dle mého cítění článek shrnující nejnovější stav a průběh přezbrojování polského letectva.
    Několik postřehů:
    -1. Transfer technologií: náměstek se docela rozkecal, víc jak já, ale já zase nejsem náměstek a už vůbec ne ministra, ale celkem normálně poděkoval Američanům bez nabubřelosti, ale hlavně je zcupoval za nedostatečný přenos výroby , technologií, licencí. Opět velmi slušným až sladkým řečováním, obdobně jako jeho kolega před nedávnem v případě Apačů, ale smysl sdělení je jasný. Osobní poznámka - to podjebnutí, ta slušnost formy nedílně spjatá s jedovatou výčitkou v obsahu, je mně jako české bestii sympatická. Jaký to rozdíl oproti našim politikům -čkám nechajícím se fotografovat s americkými papaláši, sory s činiteli, papaláši se vztahuje k těm minulým zlým ... , blaženě se usmívajícím díky mylnému pocitu, že aspoň malinká část té americké svatozáře a slávy dopadá i na ně.
    -2. Výcvik - tam jsem úplně nepochopil - v USA se vycvičí instruktoři, velitelé, část pilotů a kadetů, a ti už budou dál školit na území PL. A o kousek dále, že výcvik bude nadále probíhat v USA. Tento rozpor nepovažuji za zásadní, může být nějaký koncept výcviku část v USA část v PL, jenom jsem si rejpnul do autora. Ne ve zlém, naopak. Kdyby byl článek plný blbostí, tak tato věc zanikne. Ale protože je článek dokonalý, tak toto zcela drobné literární škobrtnutí mi neušlo.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    17:55 29.08.2024

    U nás je s výcvikem odlišná snaha. Tedy dostat ho pokud možno kompletně do ČR. Už proto že držet F-35 v USA pro nás není možnost.

    U nás je s výcvikem odlišná snaha. Tedy dostat ho pokud možno kompletně do ČR. Už proto že držet F-35 v USA pro nás není možnost.

    • JerzyŔ
      20:16 29.08.2024

      Nějaké podrobnosti? Aby USA týmy byly v ČR a cvičili naše piloty? (než případně převezmou naši piloti výcvik?) Co znamená "držet F35 v USA není pro nás možnost"? USA to ...Zobrazit celý příspěvek

      Nějaké podrobnosti? Aby USA týmy byly v ČR a cvičili naše piloty? (než případně převezmou naši piloti výcvik?)
      Co znamená "držet F35 v USA není pro nás možnost"? USA to zakázaly?
      Jakmile se vyrobí F35 pro ČR, musí se ihned (v co nejbližší technicky možné době) odvézt/odletět z USA?
      A co základní a pokračovací výcvik?
      Na L 39NG? Máme to s Američany dojednané? A když ne tsk co? Můj zcela laický a subjektivní názor - pak to domluvit s Polákama , bylo by to levnější a operativnější než i na základní výcvik posílat puloty do USA. Ne?
      Scotty podle tvých komentů máš asi blízko k AČR nebo MO, tak tímto prosím bez ohledu na spory nebo souznění zde na AN o nějaké věcné neutajované informace o záměrech , jak cvičit puloty na F35Skrýt celý příspěvek

      • Alfons
        21:21 29.08.2024

        Mám za to, že budeme mit společný výcvik s Luftwaffe. Aspoň taková byla neoficiální úvaha a plány našeho MO a setkání MO a GŠ s BW. Scotty pusť něco a nedělej Zagorku.....všichni ...Zobrazit celý příspěvek

        Mám za to, že budeme mit společný
        výcvik s Luftwaffe. Aspoň taková byla neoficiální úvaha a plány našeho MO a setkání MO a GŠ s BW.
        Scotty pusť něco a nedělej Zagorku.....všichni tady víme, že jsi InsiderSkrýt celý příspěvek

        • Kalessin
          21:30 29.08.2024

          To by nám tak po přičlenění 4. brn k 10. Pz division a součinnosti 7. mb s Bundeswehrem při výcviku na Leopardech ještě chybělo.
          Co moje boty? Nechtěli by Němci i moje boty?

          To by nám tak po přičlenění 4. brn k 10. Pz division a součinnosti 7. mb s Bundeswehrem při výcviku na Leopardech ještě chybělo.
          Co moje boty? Nechtěli by Němci i moje boty?

          • Scotty
            22:11 29.08.2024

            Chtěli. A taky by chtěli tvoji kůži na vazbu pamětí Merkové.

            Chtěli. A taky by chtěli tvoji kůži na vazbu pamětí Merkové.

          • JerzyŔ
            19:07 30.08.2024

            Kluci, nechte toho. Oba si nařežte po zadku. Jak děcka ze školky.

            Kluci, nechte toho. Oba si nařežte po zadku. Jak děcka ze školky.

          • Laci
            08:56 01.09.2024

            Tady někdo těžce nepochopil, co víc chtějí Němci a co víc chtějí Češi. Ono ta česká kapka je pro ten zlej německej rybník strašně důležitá a my všechno dokážeme sami :D O Vaše boty ...Zobrazit celý příspěvek

            Tady někdo těžce nepochopil, co víc chtějí Němci a co víc chtějí Češi. Ono ta česká kapka je pro ten zlej německej rybník strašně důležitá a my všechno dokážeme sami :D
            O Vaše boty nikdo nestojí.Skrýt celý příspěvek

          • Kalessin
            12:38 01.09.2024

            Laci: 1) Němci už několikrát prokázali, že o tu českou kapku stojí. I teď je pro ně český průmysl, pracovní síla a trh sakra důležitý. 2) Já vím, že nedokážeme všechno sami, ale ...Zobrazit celý příspěvek

            Laci:
            1) Němci už několikrát prokázali, že o tu českou kapku stojí. I teď je pro ně český průmysl, pracovní síla a trh sakra důležitý.
            2) Já vím, že nedokážeme všechno sami, ale mohli bychom leccos dokazovat i s někým jiným než zrovna s Němci.
            3) @boty: Vy jste ten film neviděl, že? Tak to pardon.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            15:50 01.09.2024

            No... jak jste říkal... jestli by nechtěli ten stůl... tak chtěli. :)

            No... jak jste říkal... jestli by nechtěli ten stůl... tak chtěli. :)

      • Scotty
        22:19 29.08.2024

        /Aby USA týmy byly v ČR a cvičili naše piloty?/ Tady je to srozumitelně popsané. https://czechairforce.com/news... /Co ...Zobrazit celý příspěvek

        /Aby USA týmy byly v ČR a cvičili naše piloty?/
        Tady je to srozumitelně popsané.
        https://czechairforce.com/news...
        /Co znamená "držet F35 v USA není pro nás možnost"?/
        Při opravdu základním počtu 24 strojů není možné dva držet permanentně v USA. Nemluvě tedy o finanční stránce.Skrýt celý příspěvek

        • JerzyŔ
          19:08 30.08.2024

          Dík !!!.

          Dík !!!.

        • Schräge Musik
          19:59 31.08.2024

          24 strojů by bylo naprosto v pohodě pro jednu letku. Tak to má USA a Izrael např. Pro dvě letky je 24 strojů opravdu minimum.

          24 strojů by bylo naprosto v pohodě pro jednu letku. Tak to má USA a Izrael např. Pro dvě letky je 24 strojů opravdu minimum.

          • skelet
            12:14 02.09.2024

            což je i předmětem sporu mezi "starými" a "mladými" ve VzS AČR. Staří chtějí 2x12, mladí chtějí 1x24

            což je i předmětem sporu mezi "starými" a "mladými" ve VzS AČR. Staří chtějí 2x12, mladí chtějí 1x24

    • flanker.jirka
      11:23 30.08.2024

      Scotty
      Ještě budete rádi, že budou první roky F 35 pouze v USA, až zjistíte co vše se v Čáslavi nestihne postavit :-)

      Scotty
      Ještě budete rádi, že budou první roky F 35 pouze v USA, až zjistíte co vše se v Čáslavi nestihne postavit :-)

      • Scotty
        13:08 30.08.2024

        Proč by se to nemělo stihnout?

        Proč by se to nemělo stihnout?

        • flanker.jirka
          10:47 31.08.2024

          Co se týká takové přestavby letecké základny, nejsem vůbec optimistou. Už má někdo kompletní projektovou dokumentaci? Už se něco začíná bourat, aby se mohlo začít stavět?

          Co se týká takové přestavby letecké základny, nejsem vůbec optimistou. Už má někdo kompletní projektovou dokumentaci? Už se něco začíná bourat, aby se mohlo začít stavět?

          • Scotty
            15:05 31.08.2024

            Projektová dokumentace se řeší. Nebourá se nic protože v těch místech dnes "sídlí" L-159 s tím se začne až bude probíhat přestavba dráhy. Což bude první krok na který naváže ...Zobrazit celý příspěvek

            Projektová dokumentace se řeší. Nebourá se nic protože v těch místech dnes "sídlí" L-159 s tím se začne až bude probíhat přestavba dráhy. Což bude první krok na který naváže výstavba zázemí pro F-35.Skrýt celý příspěvek

          • Schräge Musik
            20:02 31.08.2024

            Slovensko to moc nezvládlo a i Bulharsko začíná mít skluz. A to jde o F-16 Block 70.

            Slovensko to moc nezvládlo a i Bulharsko začíná mít skluz. A to jde o F-16 Block 70.

          • Badysak
            21:18 31.08.2024

            To jsme na tom tak špatně, že srovnáváme se Slovenském a Bulharskem?

            To jsme na tom tak špatně, že srovnáváme se Slovenském a Bulharskem?

          • flanker.jirka
            09:46 01.09.2024

            Badysak Kolik velkých stavebních projektů se v ČR stihlo před termínem a bez navýšení ceny a kolik se jich zpozdilo a prodražilo? Jak napsal Scotty, "projektová dokumentace se ...Zobrazit celý příspěvek

            Badysak
            Kolik velkých stavebních projektů se v ČR stihlo před termínem a bez navýšení ceny a kolik se jich zpozdilo a prodražilo?
            Jak napsal Scotty, "projektová dokumentace se řeší." A co bude dál, jaké firmy to budou stavět, bude se z toho něco soutěžit, odvolá se konkurence, ... těch problémů po cestě než se opravdu s něčím začne je mnoho. Nehledě na to, že pro takový projekt by bylo dobré v okolí základny opravit stávající silnice, aby snesly nápor spojený se zásobováním stavby.Skrýt celý příspěvek

    • Josse
      11:23 31.08.2024

      Hlavně se obávám že cz výcvik nebude tak komplexní jaký plánuji Poláci. Jestli je v článku zmínka že v Polsku nemají dost velké výcvikové prostory tak kde by se v čr vzaly? Počítám ...Zobrazit celý příspěvek

      Hlavně se obávám že cz výcvik nebude tak komplexní jaký plánuji Poláci. Jestli je v článku zmínka že v Polsku nemají dost velké výcvikové prostory tak kde by se v čr vzaly? Počítám že se oseka výcvik vzduch země operací a bomby budou naší házet max na simulátoru...Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        15:11 31.08.2024

        Samozřejmě záleží jaké bomby. Odhoz na desítky kilometrů před cílovou plochou je ztíží představitelný. Ovšem už dnes na ostré střelby AA střel létají naši piloti do Švédska. Takže ...Zobrazit celý příspěvek

        Samozřejmě záleží jaké bomby. Odhoz na desítky kilometrů před cílovou plochou je ztíží představitelný. Ovšem už dnes na ostré střelby AA střel létají naši piloti do Švédska. Takže budeme muset i tak najít zemi s mořem která mám takový výcvik umožní. Německo se přímo nabízí. Jinak u F-35 je simulátorový výcvik plnohodnotnou součástí "nalétaných" hodin pilota.Skrýt celý příspěvek

  • torong1
    15:27 29.08.2024

    Jen aby to s našimi F35 nedopadlo jako po válce s Gloster Meteor, který se měl stát stíhací letounem Českého letectva pro padesátá léta...

    Jen aby to s našimi F35 nedopadlo jako po válce s Gloster Meteor, který se měl stát stíhací letounem Českého letectva pro padesátá léta...

    • Kalessin
      16:16 29.08.2024

      Tak když odhlédnu od politiky, tak to dobře dooadlo:). Meteor nesahal patnáctce ani po kotníky.

      Tak když odhlédnu od politiky, tak to dobře dooadlo:). Meteor nesahal patnáctce ani po kotníky.

      • torong1
        04:26 30.08.2024

        Ono šlo právěo tu politiku.

        Ono šlo právěo tu politiku.

        • Kalessin
          10:03 30.08.2024

          O politice není sporu. Mluvil jsem jen o letadlech jako takových, i když to není 100% fér k Meteoru, byla to prostě jiná generace. Ale vím jak jste to myslel a souhlasím. Snad to s ...Zobrazit celý příspěvek

          O politice není sporu. Mluvil jsem jen o letadlech jako takových, i když to není 100% fér k Meteoru, byla to prostě jiná generace.
          Ale vím jak jste to myslel a souhlasím.
          Snad to s F-35 dopadne lépe.Skrýt celý příspěvek

    • Matesaax
      18:47 29.08.2024

      Já nevím proč má plno lidí stále pocit, že po roce 2030 bude F-35 zastaralé letadlo.Zatim není ve výrobě jiné letadlo, které by se mu výkonově aspoň přiblížilo a ještě plno let ...Zobrazit celý příspěvek

      Já nevím proč má plno lidí stále pocit, že po roce 2030 bude F-35 zastaralé letadlo.Zatim není ve výrobě jiné letadlo, které by se mu výkonově aspoň přiblížilo a ještě plno let poběží výroba o generaci starších mašin jako Gripen či Rafale. Za téhle situace je představa, že během pár let F-35 zastará směšná.Skrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        19:41 29.08.2024

        Já nevím, kteří lidé maji tento názor. Já sám nejsem jásavý příznivec tohoto éra, jak jsem už dříve uvedl, ale z jiných důvodů - pochybnosti o neviditelnosti tak je prezentována, ...Zobrazit celý příspěvek

        Já nevím, kteří lidé maji tento názor. Já sám nejsem jásavý příznivec tohoto éra, jak jsem už dříve uvedl, ale z jiných důvodů - pochybnosti o neviditelnosti tak je prezentována, obavy o to jak bude snášet nešetrné podmínky a zacházení atd atd.
        Ani není "nejlepšího výkonu" tedy záleží na tom, čemu říkáš " nejlepší výkon".
        Ale jinak je to určitě vynikajíci stroj a probíhá stále vývoj- úprava výzbroje a vnitřních šachet aby pojmuly více výzbroje, odlaďování vadných dílů, softwéru, ještě více vylepšený motor atd. atd.
        Vlastně naopak - v roce 2030 nebo možná 2035 , 2040 to teprve bude vyladěná mašina "v nejlepších letech".Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        19:49 29.08.2024

        V roce 2030 to naopak bude konečně dotažený. Block 4 z toho udělá úplně jiný letoun.

        V roce 2030 to naopak bude konečně dotažený. Block 4 z toho udělá úplně jiný letoun.

        • Porgy
          22:43 29.08.2024

          Ví vil sí.

          Ví vil sí.

      • flanker.jirka
        11:26 30.08.2024

        Nebude zastaralé, ale zbytečné. Všechny technologie se rozvíjí a instalují do bezpilotních platforem. A při nějakém FOC 2035 je toto třeba vážně vnímat.

        Nebude zastaralé, ale zbytečné. Všechny technologie se rozvíjí a instalují do bezpilotních platforem. A při nějakém FOC 2035 je toto třeba vážně vnímat.

    • JerzyŔ
      19:59 29.08.2024

      Přesně jak říká Kalessin. V 50 kách byly nejlepší MiG15 a Sabry, Meteory v té době překotného vývoje a tedy i zastarávání zbraní už byly někde úplně mimo. Dokonce jejich nástupci ...Zobrazit celý příspěvek

      Přesně jak říká Kalessin. V 50 kách byly nejlepší MiG15 a Sabry, Meteory v té době překotného vývoje a tedy i zastarávání zbraní už byly někde úplně mimo. Dokonce jejich nástupci Vampíry už byly o generaci dole.
      Teď si dovolím takovou zcela nesmyslnou hloupou alternativní
      historii: kdyby u nás nezvítězili komunisté, tak bychom možná mohli mít politiku jak se dnes říká více azimutů, a určitě bychom chtěli i se SSSR vycházet korektně a sympatie veřejnosti i politiků byly pro SSSR.
      Odbočme od této tématiky, vraťme se k letadlům, tak v tomto případě bychom se možná doprošovali Rusů o MiG15, a na druhé straně by byly tlaky Britů a s nimi spojených fandů neboli lobbistům ještě nějakou libru utržit za beznadějně zastaralé Meteory.
      Torongu1, přečti si weby knihy a články o těchto krásných érech. O jejich vývoji, provozu, použití v boji, jednotlivých verzích, exportu do jiných zemí, vyřazování na konci
      kariéry. Je jich něurekom. Těch článků.
      Trochu jsme odbočili od tématu článku vyzbrojování PL letectva F třicetpětkamiSkrýt celý příspěvek

      • Kalessin
        21:32 29.08.2024

        Jen technická. Britové nakonec taky kupovali Sabry než se dočkali Hunterů.

        Jen technická. Britové nakonec taky kupovali Sabry než se dočkali Hunterů.

        • JerzyŔ
          19:05 30.08.2024

          Tak to jsem vubec nevedel, ze Britove pouzivali Sabry. Dik za info. A opet studena sprcha pro muj sebebechvalny pocit, jak mam co všechno načteno. No musim se dovzdelat. Učit se ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak to jsem vubec nevedel, ze Britove pouzivali Sabry. Dik za info. A opet studena sprcha pro muj sebebechvalny pocit, jak mam co všechno načteno. No musim se dovzdelat. Učit se učit se učit se. No ať byl jaký byl, v tom měl pravdu.Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        07:04 30.08.2024

        O Meteorech se uvažovalo v roce 1947. A místo nich nám SSSR nutilo Jak-17 a posléze Jak-23. Navíc díky zrušení programu Meteor se muselo naše stíhací letectvo, doslova trápit, se ...Zobrazit celý příspěvek

        O Meteorech se uvažovalo v roce 1947. A místo nich nám SSSR nutilo Jak-17 a posléze Jak-23.
        Navíc díky zrušení programu Meteor se muselo naše stíhací letectvo, doslova trápit, se zastaralým S-199, až do druhé půlky padesátých let.
        Toliko k tomu "šťastnému" kroku.Skrýt celý příspěvek

        • Matesaax
          18:46 30.08.2024

          Také mám pocit, že o Meteoru či Vampiru se mluvilo hned po válce, později už vůbec.

          Také mám pocit, že o Meteoru či Vampiru se mluvilo hned po válce, později už vůbec.

          • skelet
            21:40 30.08.2024

            volné prostředky pro nákup Meteorů měly být k dispozici v roce 1948

            volné prostředky pro nákup Meteorů měly být k dispozici v roce 1948

        • Kalessin
          21:50 30.08.2024

          Skelet: Ale jo, ono se to s dneškem nedá srovnat, ten vývoj byl tehdy překotný. Nakonec dostala ČSLA Jaky první generace a Migy druhé generace skoro současně. Když to přeženu, ...Zobrazit celý příspěvek

          Skelet: Ale jo, ono se to s dneškem nedá srovnat, ten vývoj byl tehdy překotný.
          Nakonec dostala ČSLA Jaky první generace a Migy druhé generace skoro současně. Když to přeženu, tak jako koupit Gripeny a F-35 rok po sobě.
          A Meteory už mohly sloužit leda jako stíhací bombardéry.Skrýt celý příspěvek

          • Matesaax
            12:41 31.08.2024

            Z dnešního pohledu to bylo neuvěřitelné. Během necelých patnácti let se do vyzbroje zavedly Migy-15,zanedlouho Mig-17, vzápětí už následoval Mig-19 a sotva došlo k plnému ...Zobrazit celý příspěvek

            Z dnešního pohledu to bylo neuvěřitelné. Během necelých patnácti let se do vyzbroje zavedly Migy-15,zanedlouho Mig-17, vzápětí už následoval Mig-19 a sotva došlo k plnému přezbrojeni tak už tu byl Mig-21F.Skrýt celý příspěvek

          • Schräge Musik
            20:07 31.08.2024

            Ano, a dnes jsou v Evropě státy, které shání 40 let staré F-16AM.

            Ano, a dnes jsou v Evropě státy, které shání 40 let staré F-16AM.

          • torong1
            20:11 31.08.2024

            Tak samozřejmě. Jenže to tehdy těžko věděli, že? Zavedly by se Meteory a po sotva pěti letech by se nakupovaly Gloster Javelin A po deseti F4 Phantom....

            Tak samozřejmě. Jenže to tehdy těžko věděli, že? Zavedly by se Meteory a po sotva pěti letech by se nakupovaly Gloster Javelin A po deseti F4 Phantom....

          • skelet
            12:41 01.09.2024

            ano, Meteory mohly v té době... sloužit místo S-199 u stíhacích perutí, kde sloužily do druhé půlky padesátých let.

            ano, Meteory mohly v té době... sloužit místo S-199 u stíhacích perutí, kde sloužily do druhé půlky padesátých let.

          • Kalessin
            14:07 01.09.2024

            Na každý pád by byl Meteor v našich barvách hezkej “what if” model. Podle zkušenosti Australanů z Koreje bych ale řekl, že v polovině padesátek by byly u stíhacích perutí jen o ...Zobrazit celý příspěvek

            Na každý pád by byl Meteor v našich barvách hezkej “what if” model.

            Podle zkušenosti Australanů z Koreje bych ale řekl, že v polovině padesátek by byly u stíhacích perutí jen o trochu platnější než Mezky. Ale aspoň by bylo míň mrtvých a kraksen.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    14:57 29.08.2024

    Hlavní je, že to půjde upgradeovat na Block 4.

    Hlavní je, že to půjde upgradeovat na Block 4.

    • Západňan
      19:55 01.09.2024

      To však bude dost drahý špás. Bude se měnit nejen software, ale i senzory (radar, DAS, EOTS). Naše F-35 už buou Block 4, že? Někdy se vyplatí mít trochu zpoždění. Pokud ovšem Rusko ...Zobrazit celý příspěvek

      To však bude dost drahý špás. Bude se měnit nejen software, ale i senzory (radar, DAS, EOTS). Naše F-35 už buou Block 4, že? Někdy se vyplatí mít trochu zpoždění. Pokud ovšem Rusko nezaútočí na pobaltské země dříve - v takovém případě bude mít každá F-35 ve střední a východní Evropě cenu zlata bez ohledu na číslo bloku. Ještě k nim pořídit dost SDB a SDB II (10000 v součtu obou typů ve střední a východní Evropě) a Rusáci budou mít velký problém.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        14:13 03.09.2024

        Doufám, že ty naše F-35A budou Block 4. A také doufám, že součástí pořizovacího kontraktu je veškerý potřebný servis, technická podpora a vybavení. Jinak by si Černochová ...Zobrazit celý příspěvek

        Doufám, že ty naše F-35A budou Block 4. A také doufám, že součástí pořizovacího kontraktu je veškerý potřebný servis, technická podpora a vybavení. Jinak by si Černochová zasloužila narazit na kůl.Skrýt celý příspěvek

        • Erich
          13:57 04.09.2024

          Vaše vyjadřování se na adresu naší vlády, je v poslední době dost přes čáru.

          Vaše vyjadřování se na adresu naší vlády, je v poslední době dost přes čáru.

          • Kalessin
            23:41 04.09.2024

            Možná si Shark jen prostudoval návrh rozpočtu na příští rok a neudělalo se mu dobře. Já teď vládu taky nezbožňuju.

            Možná si Shark jen prostudoval návrh rozpočtu na příští rok a neudělalo se mu dobře. Já teď vládu taky nezbožňuju.

Načítám diskuzi...