OMFV: Bojové vozidlo pěchoty pro americkou armádu

OMFV: Bojové vozidlo pěchoty pro americkou armádu
AS21 Redback / Foto: Hanwha Systems (Zvětšit)

Americká armáda (US Army) se opět pokouší nahradit pásová bojová vozidla pěchoty (BVP) M2 Bradley a průzkumná vozidla M3 Bradley. V programu OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) nově soutěží hned pětice výrobců.

Program OMFV hledá komerční řešení a nesnaží se vyvíjet nové technologie od počátku, jako tomu bylo v případě programu BVP GCV (Ground Combat Vehicle).

O nákupu zahraničního BVP se mluví od začátku roku 2018. V roce 2020 měly firmy Rheinmetall a GDLS (General Dynamics Land Systems) dodat prototypy k testování. Pentagon ale nakonec nabídky obou firem odmítlexistuje sice oficiální vysvětlení odmítnutí, ale skutečné důvody budou zřejmě „sofistikovanější“ povahy.

Nyní se americká armáda znovu snaží nastartovat projekt OMFV. Projektu se účastní pětice firem – Point Blank Enterprises, Oshkosh Defense, BAE Systems, General Dynamics Land Systems (GDLS) a Rheinmetall North America. Společnosti souhrnně dostanou na vývoj a vyhotovení digitálních prototypů (viz dále) 299 milionů dolarů.

Oshkosh Defense s jihokorejskou firmou Hanwha společně nabídnou vozidlo založené na BVP AS21 Redback, což je model nabízený australské armádě v rámci programu LAND 400 Phase 3. Pro americké účely AS21 Redback získá bojový modul rodiny SAMSON od izraelské společnosti Rafael, zřejmě nejnovější model Samson 30.


Samson 30

Oshkosh a Rafael navíc vyrábí bojové moduly MCWS (Medium Caliber Weapon System) pro kolová bojová vozidla Stryker. MCWS rovněž vychází z izraelské rodiny modulů Samson.

Německý Rheinmetall při vývoji americké verze svého BVP KF41 Lynx naváže spolupráci s americkými firmami Raytheon Technologies, Textron a L3Harris Technologies. „Amerikanizované“ KF41 Lynx má mít jen dvoučlennou posádku a pokročilý systém řízení palby, který pomocí senzorů sám vyhledá, identifikuje, sleduje, upřednostní a zaměří cíle.

Netradiční společností v tendru je floridská Point Blank Enterprises, která dodává americkému ministerstvu obrany balistickou ochranu nejrůznějšího druhu. Úkolem floridské firmy není s největší pravděpodobností vyhrát, ale přinést do programu netradiční a zajímavá řešení. O nabídce této firmy se ale nic neví.

BAE Systems svou nabídku nepředstavil, ale podle dopravného obrázku tiskové zprávy půjde zřejmě o upravené vozidlo AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) vyzbrojené věžovým modulem. Resp. půjde o další iteraci vozidla Next Generation Bradley, které vychází z AMPV a bylo představeno na výstavě AUSA 2016.


AMPV; větší foto / Foto: Mark Schauer, US Army

To je samozřejmě pro americkou armádu extrémně zajímavé, protože Pentagon hodlá postupně nakoupit až 2897 transportérů a speciálních verzí AMPV. Pokud zavede i BVP, dramaticky se zjednoduší celá logistika. Podle všeho BAE Systems AMPV osadí bojovým modulem UT30Mk2 od izraelské firmy Elbit Systems.

GDLS opět nabídne bojové vozidlo Griffin III založené na platformě ASCOD 2, resp. na platformě Ajax vinuté pro Velkou Británii. GDLS ale není v lehké pozici, protože Ajax trpí vibracemi, což má mimo jiné negativní vliv na životnost elektroniky a optoelektroniky vozidla.

Oproti dřívějšku však uchazeči nemusí okamžitě vyrábět fyzické prototypy – stačí digitální prototypy. Zřejmě jde o další případ „digitálního inženýrství“ jehož průkopníkem je především americké letectvo. Díky použití digitálního modelu se tak soutěže mohou účastnit i malé firmy, jako zmíněná Point Blank Enterprises, které by normálně nikdy neměly šanci postavit fyzický prototyp.

Všech pět uchazečů dokončí své digitální prototypy do jara 2023. Poté tři nejlepší firmy na základě svých digitálních projektů vyrobí funkční prototypy (do července 2025). Testy prototypů proběhnou v letech 2025 až 2026. Předsériová výroba začne v roce 2027 a sériová v roce 2030.

V letech 2022 až 2026 Pentagon hodlá na projekt vyčlenit 4,6 miliardy dolarů.


Harmonogram projektu OMFV; větší foto / Foto: US Army

Snad nejdůležitějším požadavkem programu OMFV je otevřená architektura podle standardů MOSA (Modular Open Systems Approach). Americká armáda nyní standardy MOSA zavádí u svých vrtulníků a dronů.

MOSA jsou bez nadsázky revolucí – přesně definují podobu hardwarových a softwarových systémů, včetně fyzických rozhraní. Cílem je dosáhnout slučitelnosti u maximálního množství komponentů napříč všemi platformami americké armády. MOSA tak řeší nejen fyzické propojení komponentů (konektory, rozhraní), ale i digitální (software).

Americká armáda tak například kvůli výměně konkrétní části nemusí kontaktovat původního výrobce, ale může vlastními silami nakoupit a instalovat komponenty (například senzory) od jiného výrobce (splňující standardy MOSA). Půjde vlastně o stejný princip, jako například zapojování tiskárny k počítači – kvůli tomu také nekontaktujeme výrobce počítačů a tiskárny, aby obě zařízení propojili. U vojenské techniky to ale přesně takto funguje.

MOSA umožní výrazně častější, rychlejší, flexibilnější a levnější modernizace vojenské techniky podle aktuálního technologického vývoje. Podle Američanů je MOSA naprosto rozhodující schopnost pro udržování technologické nadřazenosti americké armády nad protivníky. Například senzory se na vozidle nebudou měnit po patnácti letech, ale klidně každé dva nebo tři roky.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojové vozidlo nové generace NGCV: US Army hledá v zahraničí

Americká armáda (US Army) v rámci programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) hledá nové pásové ...

Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk

Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo ...

Griffin III, Lynx, CV90: Americká armáda hledá nové bojové vozidlo pěchoty

Letošní každoroční konference AUSA 2018 (Association of the United States Army 2018) se nese ve ...

Bojové vozidlo pěchoty Lynx 41 vypadlo z amerického programu OMFV

Americká armáda (US Army), resp. Velitelství pro smluvní dodávky americké armádě ACC (Army ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    13:27 30.07.2021

    Tá floridská firma už prišla s konceptom:
    https://www.pointblankenterpri...

    Tá floridská firma už prišla s konceptom:
    https://www.pointblankenterpri...

    • Arccos
      14:57 30.07.2021

      A takto na pohled to vypadá odpudivě.

      A takto na pohled to vypadá odpudivě.

      • Rase
        10:46 02.08.2021

        Odpudivě možná, ale je to v podstatě to samé co Izraelský tank ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Odpudivě možná, ale je to v podstatě to samé co Izraelský tank Carmel:
        https://d2cdo4blch85n8.cloudfr...
        Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          11:06 02.08.2021

          Natoľko "v postate to samé", že izraelskú vizualizáciu doslova ukradli a použili na vlastný produkt. :-D

          Natoľko "v postate to samé", že izraelskú vizualizáciu doslova ukradli a použili na vlastný produkt. :-D

  • alexa123
    09:11 28.07.2021

    Mňa na tomto koncepte zaujala veža s kalibrom 30mm. Ak toto BVP príjmu do výzbroje, bude slúžiť min. 30 rokov s kalibrom 30mm. Podľa mňa už dnes je kaliber 30mm zastaralý ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Mňa na tomto koncepte zaujala veža s kalibrom 30mm. Ak toto BVP príjmu do výzbroje, bude slúžiť min. 30 rokov s kalibrom 30mm. Podľa mňa už dnes je kaliber 30mm zastaralý (neúčinný) a ak niekto chce dnes prijať do výzbroje nové vozidlo (BVP resp. OT) s kalibrom 30mm tak potom neviem, neviem ...
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      13:02 28.07.2021

      Ale zase to vyváži väčšie množstvo vezenej munície a kadencia

      Ale zase to vyváži väčšie množstvo vezenej munície a kadencia

      • alexa123
        15:25 28.07.2021

        Presne takú odpoveď som čakal. Ak je dôvodom to čo si napísal, prečo potom Amíci vyvíjajú 50mm kanón - menšie množstvo munície a menšia kadencia. O nevýhodách s inštaláciou do veže ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Presne takú odpoveď som čakal. Ak je dôvodom to čo si napísal, prečo potom Amíci vyvíjajú 50mm kanón - menšie množstvo munície a menšia kadencia. O nevýhodách s inštaláciou do veže (v porovnaní s 30mm) ani nehovorím :)
        O Ruskom vyvíjanom kalibri 57mm ani nehovorím aj keď na môj vkus už je to naozaj priveľa
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          16:31 28.07.2021

          Asi na to majú špecifický dôvod. Sú tu múdrejší ako ja. Spýtaj sa ich na čo konkrétne chcú použiť 50 mm kaliber

          Asi na to majú špecifický dôvod. Sú tu múdrejší ako ja. Spýtaj sa ich na čo konkrétne chcú použiť 50 mm kaliber

          • alexa123
            17:01 28.07.2021

            Samozrejme že na to majú špecifický dôvod. Žeby tým dôvodom bola balistická odolnosť nových BVP a OT?

            Samozrejme že na to majú špecifický dôvod. Žeby tým dôvodom bola balistická odolnosť nových BVP a OT?

    • Hajo
      18:16 28.07.2021

      Súhlasím. Ak by sme v OSSR zavádzali pásové BVP rozumné by bolo ísť do 40 mm kanónu, mobilnejšie a pohyblivejšie kolesové BVP by mohli ostať na 30 mm.

      Súhlasím. Ak by sme v OSSR zavádzali pásové BVP rozumné by bolo ísť do 40 mm kanónu, mobilnejšie a pohyblivejšie kolesové BVP by mohli ostať na 30 mm.

      • PavolR
        21:51 28.07.2021

        U kolesových iná alternatíva než 30mm ani nie je plánovaná.

        U kolesových iná alternatíva než 30mm ani nie je plánovaná.

  • Rase
    23:03 27.07.2021

    Docela se mi líbí koncept AMPV osazeného věží UT30 Mk2. V případě úspěchu by došlo k dokonalé unifikaci podvozkových platforem nového BVP s podpůrnými vozidly AMPV. Na druhou ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Docela se mi líbí koncept AMPV osazeného věží UT30 Mk2. V případě úspěchu by došlo k dokonalé unifikaci podvozkových platforem nového BVP s podpůrnými vozidly AMPV. Na druhou stranu by se armáda jen oklikou vrátila k M2/M3 Bradley a nedošlo by tak k významnější změně. Sice moc nenadchne, ale svou práci by nejspíš odvedl dobře a u americké armády stejně bude hrát větší roli letectvo, případně nové tanky (snad na stejné pásové platformě).
    Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:27 27.07.2021

    Povedal by som, že Hanwha je na tom z čisto technického hľadiska asi najlepšie vďaka hydropneumatike. Zaručene nerozvibrujú posádku a citlivú techniku, ako AJAX. :-D Partnera si ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Povedal by som, že Hanwha je na tom z čisto technického hľadiska asi najlepšie vďaka hydropneumatike. Zaručene nerozvibrujú posádku a citlivú techniku, ako AJAX. :-D Partnera si tiež našli nádejného, hoci ani Rheinmetall sa nenechal na tomto poli zahanbiť. Môže však pohorieť na ambicióznosti konceptu dvojčlennej posádky.
    Skrýt celý příspěvek