Onet.pl: Bojeschopných je 30 až 40 % polských stíhaček F-16

-
6. 2. 2020
-
122 komentářů
-
Jan Grohmann
Polský webový portál Onet v posledních měsících přinesl sérií kritických článků o údajně znepokojivém stavu flotily polských frontových stíhaček MiG-29 a víceúčelových taktických letadlech F-16C/D Fighting Falcon. Po sérií článků se na ministra obrany Mariusze Blasczaka s interpelací obratila poslankyně Joanna Kluzik-Rostkowska z opoziční strany Občanská platforma (PO).
Bojeschopnost polského letectva
Onet je největší internetový portál v Polsku a je vlastněn německo-švýcarskou mediální skupinou Ringier Axel Springer Polska. Upozorňujeme, že většina informací Onetu ohledně MiGů-29 a F-16 pochází od nejmenovaných zdrojů. Onet ale také cituje bývalého pilota podplukovníka Tomasze Lyzwu, který krizituje současný stav polského letectva.
Celá kauza je samozřejmě pikantnější v tom, že Varšava minulý týden objednala 32 víceúčelových stealth letadel páté generace F-35A Lightning II za 4,6 miliardy dolarů. Nota bene, na špatný stav polského letectva, dle informací Onet, v těchto dnech upozorňují ruská média.
Jaké jsou přesné rozdíly mezi náročnosti údržby F-16 a F-35A není veřejně známo ‒ vypovídající je však cena za letovou hodinu. Americký deník The New York Times v roce 2018 uvedl cenu letové hodiny F-35A na 44 000 dolarů. Cena ale platí pro dříve vyrobené F-35.
Od roku 2025 má letová hodina u novějších F-35A (které zřejmě dostane i Polsko) klesnout na 34 000 až 36 000 dolarů za hodinu. Stále ale je to výrazně více, než zhruba 25 000 dolarů u stíhaček F-16C/D. Z cenových rozdílů si lze odvodit náročnost (technickou, personální, organizační) provozu F-35A vůči F-16C/D.
Než se podíváme na články portálu Onet, upozorněme, že problém s bojeschopností stíhacích letadel nemá jen Polsko. Podle oficiální zprávy německého Bundestagu z roku 2017 bylo v té době plně bojeschopných jen 39 za 128 německých Eurofighterů. Kolaps svého letectva také zažívá Rakousko.
Obecně je přitom normou, pokud je alespoň 70 % bojových letadel bojeschopných, tedy okamžitě nasaditelných do akce. Věc je ale komplikovanější – záleží také, zda posuzujeme plnou nebo jen částečnou bojeschopnost.
Ve svém posledním článku Onet odkazuje na svou sérií kritických článků o polském letectvu. Již v roce 2018 Onet informoval o pádu letounu MiGu-29, při kterém zahynul kapitán Krzysztof Sobański. 33 letý pilot v letadle zahynul kvůli nefunkčnímu vystřelovacímu sedadlu. Polský portál v dalších článcích popisoval špatný stav flotily polských MiGů-29, o čemž jsme také informovali na Armádních novinách. Ostatně špatný stav migů byl důvodem urychleného nákupu F-35A.
V listopadu 2019 po dlouhé době došlo k obnovení provozu MiGů-29. V lednu ale Onet uvedl, že po obnovení letů se u jednoho z migů při přistání utrhl brzdný padák a letadla celkově stálé trápí vážné poruchy. Důvodem je nedostatek náhradních dílů a velký věk. Podle Onet je z 29 polských MiGů-29 skutečně bojeschopných pouze šest.
Kritika F-16
31. ledna (tedy v den podpisu nákupu F-35A) Onet „zaťal do živého“ ‒ polské letectvo údajně vyřadilo kvůli špatnému stavu z výzbroje dvě F-16. Oba letouny byly vyřazeny v roce 2019. Jeden měl být poškozen americkým pilotem, který s letadlem příliš tvrdě přistál. Podle Onetu americký pilot byl po této události poslán domů.
Polské Ministerstvo národní obrany (MON) označilo informace Onetu ohledně vyřazení F-16 za falešnou zprávu (na Twitteru, viz dále) a uvedlo, že „počet letadel F-16 je dostačující k plnění úkolů přiřazených letectvu.“ Připomeňme, že polské letectvo má 36 jednomístných F-16C a 12 dvoumístných F-16D.
Navíc další F-16 slouží jako zdroje náhradních dílů pro jiné letouny (tzv. „kanibalizace“ je ale běžnou praxí všude, jde o rychlý způsob získání náhradních dílů do té doby, než dorazí nové náhradní díly). MON k tomu uvedlo: „V rámci vylepšování letadel se využívá přenášení dílů mezi letadly. Přenášení dílů není zvláštním jevem a používá ji mnoho uživatelů letadel F-16, včetně USAF.“
Problém je dále s nedostupností náhradních dílů. Náhradní díly jsou velmi drahé a dodávky jsou opožděné. Lockheed Martin totiž nejdříve zásobuje F-16 amerického letectva a teprve poté se dostane na evropské spojence, uvádí Onet. John Neilson, ředitel komunikace společnosti Lockheed Martin v Evropě, na dotaz Onet uvedl, že „Lockheed Martin přikládá velký význam potřebám svých klientů po celém světě“ a navíc „není vhodné reagovat na na anonymní zdroje [ohledně nedostatku dílů].“
Dle informací Onetu z 31. ledna je aktuálně bojeschopných jen 30 až 40 % polských F-16, tedy 14 až 19 letadel. Podle podplukovníka Tomasze Lyzwy, bývalého pilota Su-22 a F-16, jde o „systémový problém a nikdo neví, jak z toho ven.“ „Chybí peníze, které se v mírových časech přesouvají na jiné cíle. Morálka je velmi nízká. Pořád jsme krok zpět ve výcviku, protože odchází technici, piloti, a to také z finančních důvodů,“ uvedl Lyzwa.
Podplukovník Lyzwy dále uvedl, že kvůli nedostatečnému výcviku a podfinancování polské letectvo nedokáže plně využívat potenciál F-16. „Nejsme schopni plně využít jejich potenciál od samého začátku existence F-16 v Polsku. A pokud nebudeme schopni použít F-16, nebudeme schopni to udělat ještě s mnohem dražší a složitější F-35. Podle mého názoru bychom měli nahradit všechny stroje za F-16 a soustředit na ně prostředky a školení,“ uvdl před týdnem pro Onet Lyzwa.
Jak ale uvádí Onet, na to už je pozdě. V roce 2003 Polsko koupilo 48 letadel F-16 (plus zbraně) za 3,2 miliardy dolarů (4,4 miliardy dolarů v cenách 2020), před pár dny pak 32 letadel F-35 (beze zbraní) za 4,6 miliardy dolarů.
Na články druhý den reagovalo MON, dementovalo vyřazení dvou F-16 a obvinilo polský web Onet ze šíření „fake news“. Polský web si však za informacemi stojí a odvolává se v článku z 2. února se na své jmenované (Lyzwa) i nejmenované zdroje, které údajně podporují všechny napsané informace. Stejně tak Onet uvádí, že před zveřejněním článků poslal MON pět otázek, ale dostal odpověď jen na jednu nejméně důležitou.
Zaslané otázky:
- Proč byly dvě F-16 v minulém roce vyjmuty z výzbroje?
- Kolik letadel F-16 je v tuto chvíli připraveno k bojovým operacím?
- Kolik letadel F-16 se v současné době používá jako zdroj dílů pro jiné stroje?
- Kolik procent plánovaných letů bylo provedeno v loňském roce?
- Kolik vydělává pilot F-16 a kolik vydělává mechanik F-16?
MON odpovědělo přímo pouze na čtvrtou otázku – bylo provedeno 98,59 % plánovaného náletu. V odpovědi také MON napsal (ale bez kontextu), že dvě F-16 byly poslány na obnovení krycího nátěru, ale již byly vráceny mateřským jednotkám. V každém případě na Twitterovém účtu MON obvinil Onet, že informace o bojeschopnosti letadel jsou citlivá data a autor článku Onet si z anonymních zdrojů sám odpovídal na své otázky.
Opozice tepe do polské vlády
Do sporu se vložila poslankyně Joanna Kluzik-Rostkowska z opoziční PO, která vyzvala ministra obrany Blasczaka k zodpovězení otázek, a to i v důvěrném režimu, pokud nelze některé odpovědi zveřejnit veřejně. Rostkowska se odvolává na články Onetu, které údajně „potvrzují informace přicházející z jiných zdrojů.“ „Slyšela jsem, že schopných létat je jen 37 % F-16. Zeptala jsem se ministra, který mi neodpověděl. V té době jsem také slyšel o kanibalizací stíhaček,“ uvedla Rostkowska.
Dále se Rostkowska odvolala na konferenci Defence and Security Monitor v Bukurešti z října 2019, kde bylo uvedeno, že pouze 23 polských pilotů je připraveno na „létání za všech podmínek“. Rostkowska z toho usuzuje, že tedy jen polovina F-16 může vzlétnout. Je ale otázkou, co přesně znamená „létání za všech podmínek“. Možná jde o piloty, kteří dokáží plnit všechny typy úkolů, jako je boj vzduch-vzduch, vzduch-země, boj s protivzdušnou obranou, a to ve dne v noci. Nepochybně ale existují také piloti, kteří jsou plně vycvičeni jen pro některé úkoly, jako je boj vzduch-vzduch.
Rostkowska z toho každopádně vyvozuje drastické snížení počtu pilotů od roku 2013, kdy mělo mít polské letectvo 60 pilotů F-16.
Rostkowska, což se ostatně od opozice očekává, nenechala nit suchou na nákupu F-35. Poslankyně si stěžuje na nedostatek informací a na to, že nákup F-35 je „mediální krytí kolapsu polského letectva“. „Nepochybuji o tom, že jedním z důvodů tohoto, a žádného jiného, nákupu F-35 byla skutečnost, že když ministr Blaszczak viděl problémy se stíhači MiG-29 a F-16, rozhodl se to mediálně překrýt nákupem nových letadel, místo toho, aby se staral o řešení problémů se současnými stroji,“ spekuluje Rostkowska.
Interpelace Joanny Kluzik-Rostkowské vůči Mariuszi Blasczakovi ohledně provozu F-16 a nákupu F-35A:
Vážený pane ministře,
podle novinářů Onet.pl polské letectvo není schopno plně využít potenciál F-16. Podle informací, které novináři obdrželi, se také zdá, že z 29 MiGů-29 je schopno létat asi šest („Dvě stíhačky F-16 armáda vyřadila, mnoho strojů není schopno létat“; 31. ledna 2020. Edyta Zemla, Marcin Wyrwal).
Odpovězte prosím na tyto otázky:
- Kolik letadel F-16 bylo vyřazeno z provozu? Kolik z nich bylo odstraněno z evidence?
- Jak vypadá spolupráce s dodavatelem náhradních dílů F-16 Lockheed Martin? Je pravda, že Polsko díly získává pozdě?
- Běží proces provádění objednávek bojových prostředků ‒ střelivo, rakety, bomby atd. ‒ hladce bez dopadu na výcvik pilotů bojových letadel?
- Kolik pilotů F-16 má v současné době licenci k letu za všech podmínek a jsou připraveni provádět bojové úkoly? Podle prezentace prof. Thomas Darella Younga, který spolupracuje s ministerstvem národní obrany a pořádá přednášky na polských vojenských univerzitách, na mezinárodní konferenci Defence and Security Monitor v Bukurešti v říjnu 2019, jde jen o 23 pilotů. Během prezentace polský vojenský atašé tyto informace neopravil.
- Probíhá výcvik pilotů na jiných typech bojových letadel hladce a zaručuje plné školení posádek za všech povětrnostních podmínek během dne i v noci?
- Kolik pilotů je dnes plně vyškoleno k provádění bojových úkolů za všech povětrnostních podmínek během dne a noci na konkrétních typech bojových letadel?
- Jaký dopad (myšleno v počtech) měly nehody a katastrofy letadel MiG-29 na rozhodnutí pilotů odstoupit ze služby nebo změnit typ letadla na jiné?
- Jak probíhá proces obnovení návyků pilotů na letadlech MiG-29 ‒ kolik z nich dosáhlo plné úrovně připravenosti na boj, čímž přímo ovlivnilo úroveň bezpečnosti státu?
- Kolik F-16 je v současné době schopno létat?
- Kolik strojů MiG-29 je v současné době schopno létat?
- Bylo již nalezen, ztracený 14. ledna 2020 poblíž Malborku, brzdný padák použitý MiGem-29 při přistání?
- Jak hodláte plně využít potenciál F-35, pokud nejsme schopni využít možnosti F-16?
- Má ministr kromě nákupu F-35 plán vytáhnout polské letectvo z kolapsu, zejména proto, že bojové připravenosti (F-35) dosáhnou nejdříve za 8-10 let?
Související články
Polské letectvo posiluje: Moderní výzbroj pro stíhačky F-16
Polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal prošlapávat cestu k získání protiradiolokační, kazetové a ...
-
05.05.2016
-
20 komentářů
-
Jan Grohmann
JASSM-ER: Střely s doletem 900 km pro polské letectvo
Podle vojenského portálu Defence24 polské ministerstvo obrany podepíše do konce letošního roku s ...
-
27.10.2016
-
132 komentářů
-
Jan Grohmann
Náhrada MiGů-29 a Su-22: Polské letectvo hledí do budoucna
Během nedávné konference Století polského letectva: Perspektivy rozvoje diskuteři debatovali o ...
-
30.11.2018
-
62 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Sorryako, za off topic, to už je jak microsoftem, ... za chyby se ...
Zobrazit celý příspěvekSorryako, za off topic, to už je jak microsoftem, ... za chyby se platí
https://www.novinky.cz/zahrani...
Skrýt celý příspěvek"The annual assessment by Robert Behler, the Defense Department’s director of operational test and evaluation, doesn’t disclose any major new failings in the plane’s flying ...
Zobrazit celý příspěvek"The annual assessment by Robert Behler, the Defense Department’s director of operational test and evaluation, doesn’t disclose any major new failings in the plane’s flying capabilities."
"He said “reliability continues to improve, with the global fleet averaging greater than 65% mission capable rates and operational units consistently performing near 75%.”"
https://www.bloomberg.com/news...
Skrýt celý příspěvekZaprvý sis toho všim brzo, to už je venku nějakej pátek.
Zadruhý, řešení už maj, akorát se jeho test už nestih do vydání reportu.
Takže zas bouře ve sklenici vody. U takovýho ...
Zobrazit celý příspěvekZaprvý sis toho všim brzo, to už je venku nějakej pátek.
Zadruhý, řešení už maj, akorát se jeho test už nestih do vydání reportu.
Takže zas bouře ve sklenici vody. U takovýho projektu vůbec nejde o to, jestli má nebo nemá chyby (to má každej), ale jestli jsou ty chyby řešeny.
Skrýt celý příspěvekNesleduji tento projekt, ale pokud mají po 14 letech a více než 500 vyrobených letadlech takové problémy, tak je to zvláštní. Pěknejch pár letectev má tento typ v operačním ...
Zobrazit celý příspěvekNesleduji tento projekt, ale pokud mají po 14 letech a více než 500 vyrobených letadlech takové problémy, tak je to zvláštní. Pěknejch pár letectev má tento typ v operačním používání. Je pravdou, že kanon je tam až jako poslední řešení.
Skrýt celý příspěvekV podstatě sis odpověděl sám, doteď se řešily úplně jiné věci, kanón je dnes pro stíhačku úplně okrajová věc. Teď se konečně začali kanónem zabývat, zjistili problém - tak ho řeší. ...
Zobrazit celý příspěvekV podstatě sis odpověděl sám, doteď se řešily úplně jiné věci, kanón je dnes pro stíhačku úplně okrajová věc. Teď se konečně začali kanónem zabývat, zjistili problém - tak ho řeší. Jestli ho v dohledné době vyřeší, kde je problém?
Koukni se na civilní - tedy podstatně jednodušší letadla - kolik problémů se na nich najde po letech provozu. To, že se vychytávají problémy v průběhu životnosti stroje je v letectví úplně normální.
Bezpečnost letectví nestojí na tom, že se všechno dělá "na první dobrou", ale v tom, že zavedené postupy a normy (pokud vše zafunguje jak má) vyloučí možnost, že by zjištěný problém vedl k havárce. A "dobrý projekt" se od "špatného" neliší především tím, kolik má problémů, ale jak jsou řešeny.
Když vezmu pár příkladů: klasický příklad neúspěšného projektu je Suchoj Superjet. Ne, proto že by byl o tolik poruchovější než jiná letadla, ale proto, že výrobce nebyl schopen problémy odstraňovat a výsledek byl, že musela být letadla dlouhodobě odstavena.
Stejnětak "západní" problém s Maxem vůbec není v tom, že byl zfušovaný MCAS. Tam byly problémy hned dva. První byl v tom, že se obešly pravidla zajišťující bezpečnost. A druhý - na to navazující - když se na to přišlo, tak nutně došlo k hloubkové prověrce stroje a nalezení dalších problémů. A opět zde nebyl až tak problém, že tam ty problémy byly, koneckonců u Airbusu se v té samé době našly dosti podobné problémy. Problém je v tom, že Boeing není schopen takové množství problémů dostatečně rychle vyřešit, takže letadla stojí.
Takže to, že má F-35 problém s kanónem nic neznamená. Znamenat to bude něco, pokud nebude uspokojivě vyřešen - ať už z hlediska časového, nebo finančního...
Skrýt celý příspěvekSorry, to jsou vše výmluvy, po 70 letech zkušenosti s instalací kanónu zkrátka něco zanedbali.
MCAS a tutlání jeho problémů je něco jiného, to je už obecně ohrožení a jediným ...
Zobrazit celý příspěvekSorry, to jsou vše výmluvy, po 70 letech zkušenosti s instalací kanónu zkrátka něco zanedbali.
MCAS a tutlání jeho problémů je něco jiného, to je už obecně ohrožení a jediným důvodem jsou prachy.
Skrýt celý příspěvek
CR vlastní 14ks (12+2) bojeschopnost:
50% = 7 ks
60% = 8 ks
70% = 10 ks
80% = 11 ks
Kolik tedy ve skutečnosti má CR se svými Gripeny?CR vlastní 14ks (12+2) bojeschopnost:
50% = 7 ks
60% = 8 ks
70% = 10 ks
80% = 11 ks
Kolik tedy ve skutečnosti má CR se svými Gripeny?v září 2019
8 bojeschopných
12 letuschopných
1 na plánované větší údržbě
1 čekající na diagnostiku skrze přetočené géčkav září 2019
8 bojeschopných
12 letuschopných
1 na plánované větší údržbě
1 čekající na diagnostiku skrze přetočené géčkaDěkuji.
57% / 85% / 15% mimo. Což jsou čísla co si USAF plánuje jako minimum pro F-35.Děkuji.
57% / 85% / 15% mimo. Což jsou čísla co si USAF plánuje jako minimum pro F-35.Jak jsou na tom levnější české Alcy?
Jak jsou na tom levnější české Alcy?
netuším. Zdroj slouží u 211 ne u 212
netuším. Zdroj slouží u 211 ne u 212
Bylo by zajímavé porovnat, jak dokáže AČR udržet v provozu pokročilý lehký bojový letoun, když je systém logistiky řešen jinak než pronájem.
Bylo by zajímavé porovnat, jak dokáže AČR udržet v provozu pokročilý lehký bojový letoun, když je systém logistiky řešen jinak než pronájem.
Povedzme si to na rovinu. Podobne za niekoľko rokov skončíme aj na Slovensku. Lebo pochybujem, že budeme mať peniaze na prevádzku nových F16.
Povedzme si to na rovinu. Podobne za niekoľko rokov skončíme aj na Slovensku. Lebo pochybujem, že budeme mať peniaze na prevádzku nových F16.
To nie je o peniazoch ale o systeme udržby, disciplíne a prioritach. Ak niekto z vrchnosti dopusti kanibalizmus s vyhovorkou, že aj Amerike to robia, tak by mal skončit v base. ...
Zobrazit celý příspěvekTo nie je o peniazoch ale o systeme udržby, disciplíne a prioritach. Ak niekto z vrchnosti dopusti kanibalizmus s vyhovorkou, že aj Amerike to robia, tak by mal skončit v base. Američania si v Arizone možu rozobrat aj všetky F-16, aj tak im nič nehrozi.
Bud je zle nastaveny system a baziruje sa len na tom aby všetko okamžite lietalo, čo samozrejme ku kanibalizmu vedie, alebo je dodavatel dielov naozaj lempl. Takže ak budeme mat v poriadku system udržby a jeho logistiku nebudu podobne problemy. Ak je ale problem s Lockheed Martin, tak naozaj podobne skončime.
Skrýt celý příspěvekvážně si myslíte, že jiný systém udržby, který by měl vést k vyšší provozuschopnosti vám dá někdo zadarmo?
Počítejte s tím, že občas budete muse kanibalizovat i nové mašiny, ...
Zobrazit celý příspěvekvážně si myslíte, že jiný systém udržby, který by měl vést k vyšší provozuschopnosti vám dá někdo zadarmo?
Počítejte s tím, že občas budete muse kanibalizovat i nové mašiny, protože než přijde náhradní díl z USA, může to trvat. Slovensko bude v potravním řetězci dodávek až skoro na konci.
Skrýt celý příspěvekAke dostat zadarmo? To ma byt podmienkou nakupu. F-16 nie je DoDo - dorob doma. A nikto nemusi byt na konci poradovnika, ked ma zamluvnene sankcie. Predpokladam, že Česi to maju ...
Zobrazit celý příspěvekAke dostat zadarmo? To ma byt podmienkou nakupu. F-16 nie je DoDo - dorob doma. A nikto nemusi byt na konci poradovnika, ked ma zamluvnene sankcie. Predpokladam, že Česi to maju asi dobre ošetrene pri Gripenoch. Možno platia o niečo viac, ale lietaju.
Skrýt celý příspěvekAno, ale právě to vše je o penězích, ne že není. Gripen v ČR je pro Saab reklamou, musí se snažit, ale stále platí, že je to zbrojovka a ne charita, tak že jde o byznys. Počítejte ...
Zobrazit celý příspěvekAno, ale právě to vše je o penězích, ne že není. Gripen v ČR je pro Saab reklamou, musí se snažit, ale stále platí, že je to zbrojovka a ne charita, tak že jde o byznys. Počítejte s tím, že jediné co USA zajímalo, byl prodej zbraní na zisk zbrojovka, která pak nebude šetřit sponzorskými dary pro jejich politiky, možná i pro ty slovenské :-)
Poradí dodávek náhradních dílů je jasné, USAF, pak další spojenci a i velcí kamarádi z Polska mají občas dodací lhůty takové, že přijdou až po ukončení cvičení. F 16 existuje ve spoustě verzi, blocích. A neexistuje v Evropě žádný pořádný sklad, který by to vše pobral.
Skrýt celý příspěvekNa Dodo zapomeňte, máte vůbec představu co vše by musel nějaký letecký podnik splnit, aby mohl něco na F 16 dodělat sám? A máte něco takového na Slovensku?
Na Dodo zapomeňte, máte vůbec představu co vše by musel nějaký letecký podnik splnit, aby mohl něco na F 16 dodělat sám? A máte něco takového na Slovensku?
Češi platí násobně víc, než kolik by stál provoz vlastních letadel. Ne o něco víc.
Kdyby platili Poláci za údržbu stejný peníze, jako my za Gripeny (po odečtení "férové amortizace ...
Zobrazit celý příspěvekČeši platí násobně víc, než kolik by stál provoz vlastních letadel. Ne o něco víc.
Kdyby platili Poláci za údržbu stejný peníze, jako my za Gripeny (po odečtení "férové amortizace stroje"), tak jim létají všechny F-16 a ještě maj pozlacenou střechu hangáru.
Dodací doba samozřejmě velmi dobře koreluje s tím, kolik jsem ochoten zaplatit za rychlé dodání.
Skrýt celý příspěvekTak Maroko dalo za upgrade 24 relativně nových F-16 block 50 na block 70 více, než ČR za Gripeny na 12 let....
Takže bych byl se zlatými hangáry opatrný.Tak Maroko dalo za upgrade 24 relativně nových F-16 block 50 na block 70 více, než ČR za Gripeny na 12 let....
Takže bych byl se zlatými hangáry opatrný."In addition to the 25 new jets, the larger package includes 29 Pratt & Whitney F100-229 engines; 26 APG-83 active electronically scanned array radars; 26 modular mission ...
Zobrazit celý příspěvek"In addition to the 25 new jets, the larger package includes 29 Pratt & Whitney F100-229 engines; 26 APG-83 active electronically scanned array radars; 26 modular mission computers; 26 Link 16 systems; 40 Joint Helmet Mounted Cueing Systems; 30 M61 Al Vulcan 20mm guns; 40 AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles; 50 GBU-49 bombs; 60 GBU-39/B Small Diameter Bombs; and assorted other equipment.
The upgrade package includes much of the same equipment, with similar quantities of AESA radars, Link 16 systems and weapons. The configuration improves the radars and avionics on the older jets."
Cena není daná novostí stroje, ale tím co všechno se majitel rozhodne vyměnit.
Oni vyměnili úplně vše, kromě draku.
Skrýt celý příspěvek
Vazne? Momentalne platime na Migy len rusom za udrzbu viac ako 30 mil USD rocne. To je bez paliva platov a cohokolvek dalsieho co sa premieta do dodatocnych nakladov na prevadzku. ...
Zobrazit celý příspěvekVazne? Momentalne platime na Migy len rusom za udrzbu viac ako 30 mil USD rocne. To je bez paliva platov a cohokolvek dalsieho co sa premieta do dodatocnych nakladov na prevadzku. Ak tych 30 mil. vydelime 20k USD do ktorych sa zmesti letova hodina u vsetkych europskych uzivatelov F-16 tak mame na 1500 letovych hodin, tentokrat vsak uz aj s palivom a platmi. MiG-29 prevadzkujeme s nakladmi na letovu hodinu niekde medzi F-35 a F-22. Ako bonus mame smiesnu bojaschopnost a bunku GRU priamo na Sliaci.
Skrýt celý příspěvekNebolo by pre Slovensko výhodnejšie prevádzkovať napríklad M-346? Predsa sme maličký štát, náklady na letovú hodinu by boli omnoho nižšie, nákupná cena nižšia, teoreticky by sme ...
Zobrazit celý příspěvekNebolo by pre Slovensko výhodnejšie prevádzkovať napríklad M-346? Predsa sme maličký štát, náklady na letovú hodinu by boli omnoho nižšie, nákupná cena nižšia, teoreticky by sme mohli odobrať viac kusov a potenciál F-16 bude aj tak veľký problém využiť.
Skrýt celý příspěvekTo by uz bolo lepsie vybodnut sa na letectvo uplne. Naco je dobry stroj ktory taha za kratsi koniec proti akemukolvek potencialnemu protivnikovi a nechyti ani vysoko letiaci ...
Zobrazit celý příspěvekTo by uz bolo lepsie vybodnut sa na letectvo uplne. Naco je dobry stroj ktory taha za kratsi koniec proti akemukolvek potencialnemu protivnikovi a nechyti ani vysoko letiaci dopravny stroj? Stratili by sme tym schopnost kontrolovat vlastny vzdusny priestor. Aj keby sme davali na obranu 1.6 % dlhodobo tak nie je problem prevadzkovat jednu letku F-16.
Skrýt celý příspěvekNepredstieram že som odborník, len sa pýtam. Stúpavosť má talianský stroj tuším tretinovú oproti F-16. Ale čisto keď by sme hovorili o potenciálnom konflikte, tak možno tri letky ...
Zobrazit celý příspěvekNepredstieram že som odborník, len sa pýtam. Stúpavosť má talianský stroj tuším tretinovú oproti F-16. Ale čisto keď by sme hovorili o potenciálnom konflikte, tak možno tri letky strojov so slabšími letovými výkonmi za nižšiu cenu by mohli byť efektívnejšie ako 14x F-16. A to že nechytí vysoko letiaci dopravný stroj, vieš to bližšie vysvetliť? Nie som si istý či ide o dostup alebo o rýchlosť. Určite sa to dá zrátať nejakým spôsobom, ale ak by sme mali letku na Sliači s F 16kami a prelietava niečo cez východ Slovenska, nedoletelo by tam pomalšie lietadlo rýchlejšie, ak by bola druhá letka napr. pri Košiciach?
Skrýt celý příspěvekU M-346 aj u inych lietadiel sa vacsinou udava maximalna alebo pociatocna stupavost lietadla v cistej konfiguracii (bez zbrani). Ako nahle sa podvesia zbrane, stupavost klesne, ...
Zobrazit celý příspěvekU M-346 aj u inych lietadiel sa vacsinou udava maximalna alebo pociatocna stupavost lietadla v cistej konfiguracii (bez zbrani). Ako nahle sa podvesia zbrane, stupavost klesne, takisto bude klesat s vyskou cize v 10 km, to uz urcite nebude 100 m/s ale daleko menej. M-346 bude takisto stupat daleko pod svojou doprednou maximalnou rychlostou u a potom este akcelerovat na maximalku a to uz bude kazdy dopravak uplne mimo moznost uspesneho zachytenia. Jednoducho stihat dopravaky letiace v 10 km rychlostou cca 0.8M s tymto typom lietadiel je prakticky nemozne. Nadzvukove stroje s vyuzitim pridavneho spalovania dokazu stupat daleko vyssimi vertikalnymi aj doprednymi rychlostami (dokonca aj M>1 pocas stupania, zalezi od zvolenej geometrie zachytu) az po maximalne vysky aj so zbranami. Pri poukazovani na maximalne parametre lietadiel je treba si uvedomit ze su to parametre maximalne a podstatne je za akych podmienok a za aky cas ich dany stroj dosahuje. Takto laici sermovali s maximalnymi parametrami Su-25 pri fabulaciach o zostreleni Boeing 777 v 10 km podzvukovym lietadlom.
Skrýt celý příspěvekNesnažím sa šermovať, som zvedavý proste. Slúžil som na zemi takže o lietadlách toho neviem veľa ;) Ešte by ma zaujímalo, aký je praktický význam "dobehnutia" dopravného lietadla ...
Zobrazit celý příspěvekNesnažím sa šermovať, som zvedavý proste. Slúžil som na zemi takže o lietadlách toho neviem veľa ;) Ešte by ma zaujímalo, aký je praktický význam "dobehnutia" dopravného lietadla vo veľkej výške, okrem vizuálneho potvrdenia že ide o lietadlo.
Skrýt celý příspěvekBarsfajny: praktický význam "dobehnutia", tedy vizuální identifikace potencionálního cíle, by zpětně ocenilo poměrně dost obsluh PVO napříč světovými armádami před osudným stiskem ...
Zobrazit celý příspěvekBarsfajny: praktický význam "dobehnutia", tedy vizuální identifikace potencionálního cíle, by zpětně ocenilo poměrně dost obsluh PVO napříč světovými armádami před osudným stiskem tlačítka k odpalu. Podívejte se třeba na Flightradar24 co se aktuálně děje v letovém provozu jen nad ČR.
Prostě dokud nebude probíhat totální válka, tak nikdy s jistotou nevíte na co střílíte, dokud si to vizuálně neověříte (typ letounu a především komu patří). To platí jak pro SAM baterie tak i pro letectvo. Mimochodem i z tohoto důvodu je obrovský přínos integrace Litening kontejneru do našich Grippenů, neb jejich senzory umožní identifikaci cíle na signifikantně vyšší vzdálenost, než čistě oční kontakt pilota.
Skrýt celý příspěvek
Nebolo, lebo fotka s americkym prezidentom je prestižnejšia než fotka s talianskym premierom, ten ma velmi malu životnost. Ale važne už ma tu poučili, že ked naozaj chceš rychlo ...
Zobrazit celý příspěvekNebolo, lebo fotka s americkym prezidentom je prestižnejšia než fotka s talianskym premierom, ten ma velmi malu životnost. Ale važne už ma tu poučili, že ked naozaj chceš rychlo vyletiet k tulajucemu sa dopravaku potrebuješ plnohodnotny tryskac. Pred par mesiacmi Migy podesili spoluobčanov razovou vlnou https://domov.sme.sk/c/2215233...
Skrýt celý příspěvekPodzvukovy letoun není schopný zabezpečit úkoly ochrany vzdušného prostoru, takže jeho využití by bylo omezené a hlavně M-346 není právě nijak levný a provozně nenáročný stroj. Já ...
Zobrazit celý příspěvekPodzvukovy letoun není schopný zabezpečit úkoly ochrany vzdušného prostoru, takže jeho využití by bylo omezené a hlavně M-346 není právě nijak levný a provozně nenáročný stroj. Já jsem vždy tipoval, že Master bude hodně rozšířený stroj, hlavně v západní Evropě, ale když teď vidím, že i velká letectva jako Francie či Španělsko dávají přednost Pilatusu Pc-21, tak myslím, že Master velkou díru do světa neudělá. Ostatně, když jsme u Polska, tak taky moc nechapu nákup drahých Masteru, kterých původně mělo být jen osm, teď Teda 16.
Skrýt celý příspěvek@Jirosi
Hele nejsem žádný gramatický nácek, ale nechceš prostě psát jen s jedním "i" jak Slováci? Budeš pak mít aspoň 50% šanci se trefit.....@Jirosi
Hele nejsem žádný gramatický nácek, ale nechceš prostě psát jen s jedním "i" jak Slováci? Budeš pak mít aspoň 50% šanci se trefit.....
Počty Vám moc nejdou, v článku je uvedeno 25 000 USD za hodinu provozu. To je 1200 hodin na rok, při počtu 14 letadel a 1,5 pilota na letadlo se pak dostanete na roční nálet 57,14 ...
Zobrazit celý příspěvekPočty Vám moc nejdou, v článku je uvedeno 25 000 USD za hodinu provozu. To je 1200 hodin na rok, při počtu 14 letadel a 1,5 pilota na letadlo se pak dostanete na roční nálet 57,14 hodiny na pilota.
V případě Vámi uvažované sumy 20 000 USD, to je při 21 pilotech 71,42 hodiny na pilota.
...v alianci je snaha o to, aby pilot nalétal více než 120 hodin ročně
Skrýt celý příspěvek
První na čem se šetří je vždycky servis případně ND ,pak se bere z jinejch mašiny, že se to objedná až budou peníze, pak nejsou prachy a jenom se kouká, že to najednou stojí raketu ...
Zobrazit celý příspěvekPrvní na čem se šetří je vždycky servis případně ND ,pak se bere z jinejch mašiny, že se to objedná až budou peníze, pak nejsou prachy a jenom se kouká, že to najednou stojí raketu a 1/2 mašin stojí. To známe dobře i od nás.
Skrýt celý příspěveka o to jde - nejde o množství pořízené techniky ale o množství které lze udržet dlouhodobě provozuschopné. Je hezké mít papírově x-letek, jenže když funkční bude jen třetina tak je ...
Zobrazit celý příspěveka o to jde - nejde o množství pořízené techniky ale o množství které lze udržet dlouhodobě provozuschopné. Je hezké mít papírově x-letek, jenže když funkční bude jen třetina tak je to problém - a nejen z vojenského ale i ekonomického hlediska. Pořád lepší mít tři letky plně provozuschopné než 5-6 kdy funkční budou s bídou dvě.
I proto mi přijde české letectvo přes nízký počet letadel solidnější než polské s mnohem větším počtem letadel na papíře.
Mám takový pocit že s mnohem dražší F-35A si na sebe sami Poláci ušili bič + připočítat náklady na americkou jednotku kterou budou vydržovat... Klidně bych se vsadil že do deseti let zapláčou nad těmi náklady které spískala dnešní vláda.
Skrýt celý příspěvekTohle téma stále dokola. Proboha proč státní zaměstnanci u techniky za miliardy dolarů nemají do výše platů promítnuté výsledky své práce !!?!?!
Tohle téma stále dokola. Proboha proč státní zaměstnanci u techniky za miliardy dolarů nemají do výše platů promítnuté výsledky své práce !!?!?!
to by měli, plus samozřejmě patřičnou hmotnou zodpovědnost. Když na to ty lidi mají, proč je dobře nezaplatit, že? Ale za ty peníze aby za svoji práci plně zodpovídali.
to by měli, plus samozřejmě patřičnou hmotnou zodpovědnost. Když na to ty lidi mají, proč je dobře nezaplatit, že? Ale za ty peníze aby za svoji práci plně zodpovídali.
Pokiaľ je Ringier Axel Springer Polska rovnaký ako jeho SK brat tak treba brať ten článok asi s hooooodne veľkou rezervou :/
Pokiaľ je Ringier Axel Springer Polska rovnaký ako jeho SK brat tak treba brať ten článok asi s hooooodne veľkou rezervou :/
K jedné zdejší polemice a zdejsimu evrgrínu.
K září 2019 měla AČR dvanáct letuschopných Gripenů, z toho osm bylo bojeschopných. Z této osmičky byli pět dislokováno v Pobaltí, tři ...
Zobrazit celý příspěvekK jedné zdejší polemice a zdejsimu evrgrínu.
K září 2019 měla AČR dvanáct letuschopných Gripenů, z toho osm bylo bojeschopných. Z této osmičky byli pět dislokováno v Pobaltí, tři v ČR.
Zdroj: technik od Gripenů
Skrýt celý příspěvekTakže jen dva neletuschopny? To je sakra dobré číslo, otázkou ale je jak funguje smlouva o pronájmu ohledně údržby. Pokud smlouva zavazuje Švédy k udržení letuschopnosti xyz ...
Zobrazit celý příspěvekTakže jen dva neletuschopny? To je sakra dobré číslo, otázkou ale je jak funguje smlouva o pronájmu ohledně údržby. Pokud smlouva zavazuje Švédy k udržení letuschopnosti xyz letounu a díly jsou v jejich režiji pak jistě časová prodleva na dodávku je nesrovnatelně rychlejší než tradiční postup AČR. Otázkou je pro některé co neustále napadají gripeny,že vlastně o nich ani nevíme, piloti si je chválí, letouny pořád někde v Pobaltí a ještě bez problémů zajišťují hotovost. Zajímala by mě opravdu cesta dodávek ND pro tyhle letouny.
Skrýt celý příspěvekAle on nikdo nekritizuje Gripeny za nízkou letuschopnost. Ale za cenu, kterou za tu letuschopnost platíme.
Kdyby Poláci dávali na údržbu F-16 stejně peněz (poníženo o patřičnou ...
Zobrazit celý příspěvekAle on nikdo nekritizuje Gripeny za nízkou letuschopnost. Ale za cenu, kterou za tu letuschopnost platíme.
Kdyby Poláci dávali na údržbu F-16 stejně peněz (poníženo o patřičnou část kupní ceny), jako my na Gripeny, tak jim taky lítaj všechny, a ještě si můžou pozlatit přistávací dráhu.
Skrýt celý příspěvekJenže se zdá, že ten leasing prostě funguje líp, než když si servis zajišťuje armáda sama. Není tam prostor šetřit, protože smlouva je podepsaná a peníze se posílají automaticky.
Jenže se zdá, že ten leasing prostě funguje líp, než když si servis zajišťuje armáda sama. Není tam prostor šetřit, protože smlouva je podepsaná a peníze se posílají automaticky.
bohužel, při současném systému financování jednotlivých projektů je pro české letectvo nejvýhodnější pronájem. Bylo by velmi zajímavé mít tu zveřejněná čísla letuschopných a ...
Zobrazit celý příspěvekbohužel, při současném systému financování jednotlivých projektů je pro české letectvo nejvýhodnější pronájem. Bylo by velmi zajímavé mít tu zveřejněná čísla letuschopných a bojeschopných letadel L 159, které by měly mít levnější provoz.
(ta čísla nejsou ani trochu optimistická)
Skrýt celý příspěvek
technik - myslíte že 2ks sú sakra dobré číslo.??osobne si myslím,že 2ks mimo by boli dobré číslo,pokiaľ by gripeny mala čr kúpené...ale keď mám niečo cez operatívny leasing a ...
Zobrazit celý příspěvektechnik - myslíte že 2ks sú sakra dobré číslo.??osobne si myslím,že 2ks mimo by boli dobré číslo,pokiaľ by gripeny mala čr kúpené...ale keď mám niečo cez operatívny leasing a poctivo za to platím,malo by to šlapať na 100%...
Skrýt celý příspěvek
Jaký byl stav před odletem, kdy ty stroje byli na přípravě?
k čemu je 5 v Pobaltí pokud jsou všechny 100% času on?Jaký byl stav před odletem, kdy ty stroje byli na přípravě?
k čemu je 5 v Pobaltí pokud jsou všechny 100% času on?stav je to dlouhodobý, protože je to tak vázáno Švédsko (Saab) smlouvou.
A proč? musel bych se zeptat, ale předpokládám, že výcvik. Nad Baltem se mohou vyblbnout lépe, než nad ČR. ...
Zobrazit celý příspěvekstav je to dlouhodobý, protože je to tak vázáno Švédsko (Saab) smlouvou.
A proč? musel bych se zeptat, ale předpokládám, že výcvik. Nad Baltem se mohou vyblbnout lépe, než nad ČR.
Toho technika znám osobně a delší dobu, není to informace převzatá od anonyma z netu.
Skrýt celý příspěvekTohle není o dílech, ale o tom že se po letu provádí kontroly/údržba. Během těch letoun stojí. Proto se nedá nikdy dosáhnout 100%. I přesto, že 100% letadel bude bojeschopných. ...
Zobrazit celý příspěvekTohle není o dílech, ale o tom že se po letu provádí kontroly/údržba. Během těch letoun stojí. Proto se nedá nikdy dosáhnout 100%. I přesto, že 100% letadel bude bojeschopných.
Jinak, číslo 8 je krásné. Ale 8/14 je 57%...
Skrýt celý příspěvek
Kilka konkretów
ilość sprawnych maszyn to zawsze informacja "niejawna"
Niemniej na podstawie kilku oficjalnych informacji można zdementować te kłamstwa
1. Wszystkie F-16 ...
Zobrazit celý příspěvekKilka konkretów
ilość sprawnych maszyn to zawsze informacja "niejawna"
Niemniej na podstawie kilku oficjalnych informacji można zdementować te kłamstwa
1. Wszystkie F-16 przechodziły modernizacje (lata 2015-2017 ) do OFP (Operational Flight Plan) tape M6.5, (przy okazji 'integracji' z JASSM ) - więc musiały być sprawne.
2. podpisywano regularnie umowy na wsparcie i zabezpieczenie F-16
http://dziennikzbrojny.pl/aktu...
Maszyny są wpięte w system amerykański - tj. w PL demontują 'moduły' które są wysyłane do USA - a ci "odsyłają" sprawne.
Na pewno 100% nie jest sprawne
Ale ok 70% już raczej tak....
Skrýt celý příspěvekJe to očakávaná kritika po podpise PANTHERa
Horká chuť im ešte pár mesiacov nedovolí pragmaticky sa zamyslieť a uznať opodstatnenosť programu Harpia
O problémoch Poľského FALCONu ...
Zobrazit celý příspěvekJe to očakávaná kritika po podpise PANTHERa
Horká chuť im ešte pár mesiacov nedovolí pragmaticky sa zamyslieť a uznať opodstatnenosť programu Harpia
O problémoch Poľského FALCONu vedia všetci kompetentní a aktívne a veľmi úspešne ho riešia. Tie čísla sú účelové a pripomínajú, ako malo sa verejnosť informuje o Taktickom Letectve a jeho pripravenosti plniť svoje úlohy.
Pripravenosť Poľskí piloti predvádzajú už niekoľko rokov v dôležitých misiách NATO
Postupy a výkon ochrany leteckého priestoru je koordinovaný a pripravený 24/7 všetky tie modernizačné projekty sú cestou k plnej operačnej spôsobilosti východného krídla NATO chrániť naše spoločné záujmy a územie .)
Chce to skrátka trochu optimizmu akoby sa vytratil z našej uponáhľanej doby.
Skrýt celý příspěvekJestli je to pravda, tak je to opravdu špatný. Asi by si měli nejdříve vyřešit bojeschopnost F 16 a až pak uvažovat o pořízení jiného i když výkonnějšího, ale na provoz mnohem ...
Zobrazit celý příspěvekJestli je to pravda, tak je to opravdu špatný. Asi by si měli nejdříve vyřešit bojeschopnost F 16 a až pak uvažovat o pořízení jiného i když výkonnějšího, ale na provoz mnohem dražšího stroje. Ono držet si tokovou flotilu něco stojí a Polsko rozhodně není ekonomický obr jako Německo apod.
Skrýt celý příspěvekPro Jan Grohmann
Właśnie opóblikowałes na portalu FAKE NEWS!
Portal onet.pl "słynie' z bardzo złej jakości artykułów.
W PL jak chcesz kogoś obrazić to możesz powiedzieć by ...
Zobrazit celý příspěvekPro Jan Grohmann
Właśnie opóblikowałes na portalu FAKE NEWS!
Portal onet.pl "słynie' z bardzo złej jakości artykułów.
W PL jak chcesz kogoś obrazić to możesz powiedzieć by "pisał dla onet.pl'
Ten tekst jest tendencyjny - jak sama autor - Edyta Żemła która prowadzi "kampanie oczerniająca" obecne Ministerstwo Obrony.
Powód? Zwolniono ją ze stanowiska redaktora naczelnego "Polski Zbrojnej" - czasopisma o wojsku finansowanego z budżetu MON.
Poza tym należący w 100% do Axel Springer portal onet generalnie prowadzi "własną politykę informacyjną" - której celem jest oczernianie obecnego rządu (a wspieranie opozycji )
Często w "zachodnich mediach" wykożystują wyłącznie onet lub Gazetę Wyborczą jako "źródło informacji / opinii" o sytuacji w PL.
Niestety to są bodaj najgorsze źródła informacji...
Bardziej tendencyjne, niż w 100% zależne od aktualnie sprawujących władze "mediów publiczny'
Skrýt celý příspěvekCelkem škoda kolik lidi tu to bere jako fakt, bez jakých důkazů.
Celkem škoda kolik lidi tu to bere jako fakt, bez jakých důkazů.
Niestety w PL trawa od dawna "wojna informacyjna"
Media nie są zainteresowane przekazywaniem informacje - lecz "manipulacją opinii publicznej"
Jedyna różnica to - w czyim interesie ...
Zobrazit celý příspěvekNiestety w PL trawa od dawna "wojna informacyjna"
Media nie są zainteresowane przekazywaniem informacje - lecz "manipulacją opinii publicznej"
Jedyna różnica to - w czyim interesie to robią...
Media komercyjne - w większości własność zachodnich koncernów "buduje narracje" totalnej katastrofy do której zmierza PL pod rządami Kaczyńskiego
Media publiczne + te kapitałowo związane z PiS uprawiają "propagandę sukcesu"
A ludzi - cóż 1/3 bezgranicznie wierzy medniom publicznym, drugie 1/3 wierzy drugim.
A 1/3 nie wierzy nikomu - i próbuje "odnaleźć prawdę"
Skrýt celý příspěvek
... i kdyby to byla jen z poloviny pravda, tak jde o dost závažné zjištění, že i Polsko, které opravdu do armády investjuje má takovéto problémy.
Uvidíme za pár let s vrtulníky.... i kdyby to byla jen z poloviny pravda, tak jde o dost závažné zjištění, že i Polsko, které opravdu do armády investjuje má takovéto problémy.
Uvidíme za pár let s vrtulníky.za to by byli rádi samotní amíci a piloti by v Polsku neremcali, ale matematicky to sedí. Ale na druhou stranu, osobně si myslím, že při provozování F 35 by mohli mít lepší čísla, ...
Zobrazit celý příspěvekza to by byli rádi samotní amíci a piloti by v Polsku neremcali, ale matematicky to sedí. Ale na druhou stranu, osobně si myslím, že při provozování F 35 by mohli mít lepší čísla, pokud bude fungovat logistická podpora v rámci celé EU, tam bude dost uživatelů na to, aby se vybudoval pořádný sklad.
Skrýt celý příspěvekVyřazení dvou starých typů a náhradou moderními letadly by si pomůžou určitě dost. Bez ohledu na to co by si vybrali.
Vyřazení dvou starých typů a náhradou moderními letadly by si pomůžou určitě dost. Bez ohledu na to co by si vybrali.
Australani srovnávali AH-1Z, AH-64E a Eurocopter Tiger. Zjistili že Viper je nejlevnějším řešením jak pořizovací cenou tak provozními náklady. Naopak nejhůř dopadl Tiger který je ...
Zobrazit celý příspěvekAustralani srovnávali AH-1Z, AH-64E a Eurocopter Tiger. Zjistili že Viper je nejlevnějším řešením jak pořizovací cenou tak provozními náklady. Naopak nejhůř dopadl Tiger který je drahý až neuvěřitelně. Tak to jen k mítu o laciných evropských řešeních.
https://www.defence24.pl/austr...
Skrýt celý příspěvekneberte pouze pořizovací ceny, prostě čím složitější systém, tím vyšší pravděpodobnost, že něco dříve vypoví službu než u jednodušších věcí. Na Ukrajině, také nejdříve vypověděly ...
Zobrazit celý příspěvekneberte pouze pořizovací ceny, prostě čím složitější systém, tím vyšší pravděpodobnost, že něco dříve vypoví službu než u jednodušších věcí. Na Ukrajině, také nejdříve vypověděly službu modernizované tanky, původní verze byly tak "zaostalé" že se na nich toho moc pokazit nemohlo.
Skrýt celý příspěvekTaké je tam cena za letovou hodinu a životní cyklus. Oboje má Viper nejlevnější.
Také je tam cena za letovou hodinu a životní cyklus. Oboje má Viper nejlevnější.
Jen aby to stačilo :-D A asi to nemá smysl srovnávat s druhem stroje, který armáda ani původně nepoptávala, tj. bitevníkem. Co řeknete na porovnání ekonomiky s AW 139?
Jen aby to stačilo :-D A asi to nemá smysl srovnávat s druhem stroje, který armáda ani původně nepoptávala, tj. bitevníkem. Co řeknete na porovnání ekonomiky s AW 139?
Řekl bych že kdyby nebyla nižší tak by to pro AW-139 byla hodně špatná vizitka. Problém takového porovnání je že verze kterou požadovala AČR nikde na světě nelétá. Jakékoli ...
Zobrazit celý příspěvekŘekl bych že kdyby nebyla nižší tak by to pro AW-139 byla hodně špatná vizitka. Problém takového porovnání je že verze kterou požadovala AČR nikde na světě nelétá. Jakékoli porovnání je tedy spíše teoretické.
Skrýt celý příspěvek
Hodne mě udivuje, že se Polakum nějak dařilo utajit před veřejností, že přišli o dvě F-16.U nás si tohle neumím představit, stačí jakékoliv poškození či menší nehoda a jsou toho ...
Zobrazit celý příspěvekHodne mě udivuje, že se Polakum nějak dařilo utajit před veřejností, že přišli o dvě F-16.U nás si tohle neumím představit, stačí jakékoliv poškození či menší nehoda a jsou toho plná média.
Skrýt celý příspěvekTak uvidíme, jak to je. Přečtěte si vyjádření polského MON:
https://www.gov.pl/web/obrona-...
Siły Powietrzne RP posiadają 48 samolotów ...
Zobrazit celý příspěvekTak uvidíme, jak to je. Přečtěte si vyjádření polského MON:
https://www.gov.pl/web/obrona-...
Siły Powietrzne RP posiadają 48 samolotów F-16 Block 52+. Nie zaistniały żadne zdarzenia lub incydenty związane ze szkoleniem lotniczym bądź działalnością operacyjną skutkujące trwałym uszkodzeniem samolotów F-16 Block 52+.
MON uvádí, že letectvo má navíc (tedy 48 plus dvě) starší F-16, které ale využívá ke školení technického personálu.
Skrýt celý příspěvek
Osvedčeny typ, ktory iste ma dobru štatistiku spolahlivosti nielen jednotlivych sučiastok v temer v každom podnebi ale pri rôznej intenzite využitia. Jednoducho šlendrian. Hlavne ...
Zobrazit celý příspěvekOsvedčeny typ, ktory iste ma dobru štatistiku spolahlivosti nielen jednotlivych sučiastok v temer v každom podnebi ale pri rôznej intenzite využitia. Jednoducho šlendrian. Hlavne že chlapcom kupia nove drahšie hračky, ktore su ešte problematickejšie.
Skrýt celý příspěvekNIe pišem o F-16. O použiti tohoto typu musia byt spolahlive štatistiky poruch, opotrebovania, kvalitne servisne plany a iste aj prepracovane normatívy skladovych zasob. Nielen u ...
Zobrazit celý příspěvekNIe pišem o F-16. O použiti tohoto typu musia byt spolahlive štatistiky poruch, opotrebovania, kvalitne servisne plany a iste aj prepracovane normatívy skladovych zasob. Nielen u americkeho vyrobcu ale hlavne vojenskeho letectva mnohych krajin v NATO. Ved take letune lietaju v klimaticky porovnatelnych krajinach Holandsko, Dansko, Belgicko. Nechce sa mi verit, že by sa k tymto udajom Poliaci nedostali. Ale asi namiesto obsiahlej vymeny informacii prebehla klasicka "družba". požrali sa steaky, popila vodka a potlapkali sa po pleciach, že aky sme frajeri.
Skrýt celý příspěvek
Stále jsem i díky tomuto tématu převědčen, že 39tka je pro nás nej stíhačka. Za mě modernejší Ečko a v počtu 24ks a máme jistotu, že naši piloti budou víc lítat, než si hrát na ...
Zobrazit celý příspěvekStále jsem i díky tomuto tématu převědčen, že 39tka je pro nás nej stíhačka. Za mě modernejší Ečko a v počtu 24ks a máme jistotu, že naši piloti budou víc lítat, než si hrát na simulátorech. Jako bonus navíc, po 15ti letech žádná nehoda typu (ztráta Gripenu), to naše letectvo za svoji existenci nepamatuje!
Skrýt celý příspěvekSice našemu letectvu ty dny bez nehod přeji. Ale nikdy jsme neprovozovali tak malí počet stojů.
Jas-39 u nás havaroval, jen to byl Jas-39 Maďarského letectva. Oni mají stejnou ...
Zobrazit celý příspěvekSice našemu letectvu ty dny bez nehod přeji. Ale nikdy jsme neprovozovali tak malí počet stojů.
Jas-39 u nás havaroval, jen to byl Jas-39 Maďarského letectva. Oni mají stejnou smlouvu jako CR na pronájem.
Víra je největší zabiják pravdy. Nebo by snad víte jak by na stejné otázky odpovědělo MO, případně jak vy odpovědělo pokud by nebyli stroje jen v pronájmu?
Skrýt celý příspěvekJistě je za tím i schopnost letců, ale důležitá je kvalita éra a především jednoduchost údržby a tím se dostávám k podstatnému. Vysoká provozuschopnost a za nižší cenu. To nyní ...
Zobrazit celý příspěvekJistě je za tím i schopnost letců, ale důležitá je kvalita éra a především jednoduchost údržby a tím se dostávám k podstatnému. Vysoká provozuschopnost a za nižší cenu. To nyní máme! Zvládá víc, než by teoreticky dovoloval počet zařazených kusů. Existuje tedy lepší vizitka stroje? Zkuste si domyslet volbu F-16, přečtu si řádky výše a zbyde mi pohotovostní ostrá a pár letounů k tomu, podobně jak z let 2000-5 u Migů-21. Letuschopných 5-6.
Skrýt celý příspěvekS letounem, resp jeho náročností na údržbu, dle mého skromného názoru má jeho nasaditelnost jen pramálo společného. To že jsou naše Grippeny drženy trvale v provozuschopném stavu ...
Zobrazit celý příspěvekS letounem, resp jeho náročností na údržbu, dle mého skromného názoru má jeho nasaditelnost jen pramálo společného. To že jsou naše Grippeny drženy trvale v provozuschopném stavu jednoznačně přisuzuji právě pronájmu. Počítám, že ve smlouvě o pronájmu jsou likvidační sankce, něco jako 0,05% z ceny kontraktu za každý den neplnění. Kdybychom je tenkrát koupili, tak jsem přesvědčen, že jejich nasaditelnost bude dnes na stejných číslech jako mají poláci, rakušáci nebo Luftwaffe...
Skrýt celý příspěvekMáte naprostou pravdu. Smlouva stanovuje podmínky provozuschopnosti. To je si myslím jediná výhoda pronájmu.
Zainteresovaní tvrdí, že máme větší provozuschopnost než samotní ...
Zobrazit celý příspěvekMáte naprostou pravdu. Smlouva stanovuje podmínky provozuschopnosti. To je si myslím jediná výhoda pronájmu.
Zainteresovaní tvrdí, že máme větší provozuschopnost než samotní Švédové a dále, že by rozhodně nebyla taková, být letadla naše.
Skrýt celý příspěvekJirosi: Proč útok na Gripen.... to nechápu. Jas 39 je bezesporu podařený stroj ve smyslu poměrně jednoduché údržby a obsluhy. Je tak totiž od samého počátku konstruované a údržbu ...
Zobrazit celý příspěvekJirosi: Proč útok na Gripen.... to nechápu. Jas 39 je bezesporu podařený stroj ve smyslu poměrně jednoduché údržby a obsluhy. Je tak totiž od samého počátku konstruované a údržbu mají zvládat i “odvedenci” pod dohledem zkušeného technika.
Přes toto všechno si myslet, že provozuschopnost by byla na této úrovni i v případě vlastnictví letadel, je pošetilost. Závazky ze smlouvy a z toho plynoucí sankce v případě prodlení je to, co “urychluje” pohyb náhradních dílů a celý ten kolotoč kolem při držení stroje v operačním stavu.
V reálu to vypadá dokonce až tak, že díl jde přednostně do ČR než k vlastním jednotkám ve Švédsku.
A posuzování ceny za toto je subjektivní. Co je moc a co málo? Kde je ta hranice? V případě problému mohu nasadit cca 70 - 80% počtu. Tedy v reálu třeba stejně jako jiní, kteří musí provozovat ale více strojů, aby v momentě potřeby dostali do vzduchu stejné počty. Takže by to v pořizovacích nákladech a opět údržbě a provozu vyšlo dráž než onen pronájem.
Můj názor.
Skrýt celý příspěvekVojna a mír: "A posuzování ceny za toto je subjektivní. Co je moc a co málo? Kde je ta hranice? V případě problému mohu nasadit cca 70 - 80% počtu. "
Fakt, je že nejlepší stav ...
Zobrazit celý příspěvekVojna a mír: "A posuzování ceny za toto je subjektivní. Co je moc a co málo? Kde je ta hranice? V případě problému mohu nasadit cca 70 - 80% počtu. "
Fakt, je že nejlepší stav bude právě během misí mimo republiku.
Skelet tu uvedl počet 8(5+3) ks. To je, ale jen 57%, nikoliv všemi uváděných(očekávaných) 70-80%. 80% je ve skutečnosti 11 ks ze 14.
Skrýt celý příspěvek
Míša, zabúdate na to, že AČR má so SAAB operatívny lízing. Čiže každú poruchu alebo servis vašich 14x Saab JAS 39 Gripen C/D MS20 vám švédska strana v rámci zmluvy opraví a ...
Zobrazit celý příspěvekMíša, zabúdate na to, že AČR má so SAAB operatívny lízing. Čiže každú poruchu alebo servis vašich 14x Saab JAS 39 Gripen C/D MS20 vám švédska strana v rámci zmluvy opraví a garantuje vám letuschopnosť . Pokiaľ o stroj neprídete vlastnou chybou (pilota), tak vám Švédi garantujú letuschopné lietadlo 1=1 :) (všetko má svoje výhody a nevýhody) Túto výhodu budete využívať do roku 2026, prípadne ak predĺžite zmluvu tak do roku 2029, a potom šmitec. Švédsko už lízing neposkytuje, jedine kúpu stíhačiek, takže budete čeliť rovnakým problémom ako my, Poliaci, alebo hocikto iní čo si kúpia stíhačky a budú ich prevádzkovať... a model lacnej prevádzky stíhacieho letectva s veľkou pravdepodobnosťou skončil...
Skrýt celý příspěvekDle reakcí vidím, že mě vnímáte jako ňoumu. Dobře vím, že pronájem a starost výrobce napomáhá zrychlení veškerého servisu. Ale faktem zůstává, že nám je nemění za náhradní ...
Zobrazit celý příspěvekDle reakcí vidím, že mě vnímáte jako ňoumu. Dobře vím, že pronájem a starost výrobce napomáhá zrychlení veškerého servisu. Ale faktem zůstává, že nám je nemění za náhradní uskladněné kusy, ale procházejí opravami a to zdatně a rychle. Nevidím důvod, po nákupu, aby nebyl v podmínkách smluvně zajištěn servis ve stejné kvalitě. Pokud bude, jejich provozuschopnost by měla zůstat, samozřejmě tím míním pozdější nové stroje.
Skrýt celý příspěvekMíša , vychádzal som aj z príkladu maďarských Gripenov, kde konkrétne mal jeden z ich Gripen JAS 39C v roku 2015 na ich domovskej základni v Kecskeméte haváriu, a Švédsko im v ...
Zobrazit celý příspěvekMíša , vychádzal som aj z príkladu maďarských Gripenov, kde konkrétne mal jeden z ich Gripen JAS 39C v roku 2015 na ich domovskej základni v Kecskeméte haváriu, a Švédsko im v roku 2016 dodalo nový kus, po uznaní, že išlo o technickú chybu lietadla. https://www.valka.cz/10-06-201...
Pri nákupe si môžete zabezpečiť servis a náhradné diely, ale priplatíte si... Je aj otázne ako rýchlo vám budú náhradné diely dodané a opravy certifikované... to je v podstate aj problém ktorý sa tu v článku rieši pri poľskom letectve a ich problémoch s F-16 Block 50+
Skrýt celý příspěvek
Že flákajú servis na 29-ky, to pochopím. S rusmi nemajú dobré vzťahy a tí to častokrát neriešia ani za peniaze. Na Sliači by vedeli rozprávať...
Ale, že nevedia udržať ...
Zobrazit celý příspěvekŽe flákajú servis na 29-ky, to pochopím. S rusmi nemajú dobré vzťahy a tí to častokrát neriešia ani za peniaze. Na Sliači by vedeli rozprávať...
Ale, že nevedia udržať bojaschopnosť nad 50-60% u 16-ok, to je šialené. Ako potom chcú držať pri živote 35-ky ktoré sú násobne drahšie a náročnejšie na údržbu?
Mám pocit, že Poľsko má väčšie ambície ako na čo stačia ich mentalita a výkonnosť ekonomiky
Skrýt celý příspěvekLetectvo PL je sice velké, ale pokud má úkoly za všechny stroje Mig-29/Su-22 odlétat F-16 pak to někde musí být vidět.
Pokud měli v náhodnou chvíli připraveno vzlétnout 50% ...
Zobrazit celý příspěvekLetectvo PL je sice velké, ale pokud má úkoly za všechny stroje Mig-29/Su-22 odlétat F-16 pak to někde musí být vidět.
Pokud měli v náhodnou chvíli připraveno vzlétnout 50% stíhaček k misi, tak to není špatný stav.
V CR jsou to 2x Hotovost. 1-2 záloha hotovosti, a to jich máme 12+2 :)
Skrýt celý příspěvekV prvom rade, SU-22 mali byť už dávno na odpočinku alebo preradené na výcvik. V Európe ich už nikto nemá. Aj Rusko ich vyradilo pred viac ako 20 rokmi. V službe už také niečo nemá ...
Zobrazit celý příspěvekV prvom rade, SU-22 mali byť už dávno na odpočinku alebo preradené na výcvik. V Európe ich už nikto nemá. Aj Rusko ich vyradilo pred viac ako 20 rokmi. V službe už také niečo nemá čo robiť.
Iste, tento typ doteraz nebolo čím nahradiť. A vlastne dodnes nie je čím lebo čistokrvné stíhacie bombardéry viacmenej boli vytlačené viacúčelovými stíhačkami.
Poľsku nič iné ani neostáva ako nahradiť SU-22 americkými F-16. To je proste trend. Alebo mohli nakúpiť vyradené Tornáda ale to by bola rovnaká blbosť ako udržovať pri živote SU-22
Skrýt celý příspěvekO to my až tak nešlo, u výměny Su/Mig není co řešit.
V Polsku musí 48 ks F-16 službu za 48 ks F-16/ 32 Mig-29 / 32 Su-22, to prostě musí být někde vidět.O to my až tak nešlo, u výměny Su/Mig není co řešit.
V Polsku musí 48 ks F-16 službu za 48 ks F-16/ 32 Mig-29 / 32 Su-22, to prostě musí být někde vidět.Tak Polsko používalo Su-22 ve velkém počtu, myslím okolo 90 kusů, takže zázemí na tenhle typ mají, navíc vyloženě staré ty stroje nejsou,vyrobené byly koncem od půlky do konce 80 ...
Zobrazit celý příspěvekTak Polsko používalo Su-22 ve velkém počtu, myslím okolo 90 kusů, takže zázemí na tenhle typ mají, navíc vyloženě staré ty stroje nejsou,vyrobené byly koncem od půlky do konce 80 let. To rada F-16 je dnes starších. Problém je, že nedošlo k modernizaci zbranoveho systému, šlo jen o prodloužení životnosti, takže jejich bojová hodnota už dnes slabá. Jde jen o to, aby meli piloti na čem létat. Rusko je vyřadili již dávno, protože na jejich úkoly mělo dostatek Su-24/25.
Skrýt celý příspěvekCez 100 ich mali. Neviem presne ale 110 alebo 120? S ostatným súhlasím. Nemajú bojovú hodnotu lebo im chýba evolúcia v čase aj kvalite. Načo ich teda držia? Kvôli počtom? Severná ...
Zobrazit celý příspěvekCez 100 ich mali. Neviem presne ale 110 alebo 120? S ostatným súhlasím. Nemajú bojovú hodnotu lebo im chýba evolúcia v čase aj kvalite. Načo ich teda držia? Kvôli počtom? Severná Kórea má druhé najväčšiu ponorkovú flotilu. Ale čo z toho keď sa zasekli v čase, že? Len žrút peňazí.
Skrýt celý příspěvekZajímavé je, že když přijde na podobnou otázku ohledně bojové hodnoty L-159A v roce 2020, tak nastane najednou nezvyklé ticho po pěšině.
Zajímavé je, že když přijde na podobnou otázku ohledně bojové hodnoty L-159A v roce 2020, tak nastane najednou nezvyklé ticho po pěšině.
@ Miroslav
Problematika poľských Su-22 sa riešila v článku , Tomáša Souška Polské Su-22: poslední v Evropě, Letectví a kosmonautika 10/2018@ Miroslav
Problematika poľských Su-22 sa riešila v článku , Tomáša Souška Polské Su-22: poslední v Evropě, Letectví a kosmonautika 10/2018
@jasně Jirosi
Proto jich pět po vlastní ose občas letí do Estonska nebo na Island s tím, že hotovost i záloha se drží.....nikdo jiný nás nehlídá truhlíku.
Stejně tak se cvičí, když ...
Zobrazit celý příspěvek@jasně Jirosi
Proto jich pět po vlastní ose občas letí do Estonska nebo na Island s tím, že hotovost i záloha se drží.....nikdo jiný nás nehlídá truhlíku.
Stejně tak se cvičí, když se drží ostrá hotovost.
Co máš za motivaci si stále tak pitomě vymýšlet?
Skrýt celý příspěvekLuky: Když vás baví zkreslovat pravdu je to vaše věc. Ale průměr za rok se nedělá za 4 měsíce, ale za 12.
Pokud tam letí 5. letadel, z toho 2x jsou hotovost 1x záloha 2x jsou v ...
Zobrazit celý příspěvekLuky: Když vás baví zkreslovat pravdu je to vaše věc. Ale průměr za rok se nedělá za 4 měsíce, ale za 12.
Pokud tam letí 5. letadel, z toho 2x jsou hotovost 1x záloha 2x jsou v opravě. Tedy připravenost 60%. Polsko F-16 má katastrofických 50%.
Skrýt celý příspěvekK tomu si přičtěme extra údržbu, aby ten režim vůbec byli schopni před odletem. Ta těch 60% táhne opět dolů. Další je po příletu, ale ta už jde na vrub následujícím letům na CR.
K tomu si přičtěme extra údržbu, aby ten režim vůbec byli schopni před odletem. Ta těch 60% táhne opět dolů. Další je po příletu, ale ta už jde na vrub následujícím letům na CR.
Dokážeš pochopit, že řeším celou flotilu?
Ty jsi svým příspěvkem sugeroval, že u nás máme letuschopný hotovostní pár a jedno letadlo v záloze.
Já ti napsal, že když pět ...
Zobrazit celý příspěvekDokážeš pochopit, že řeším celou flotilu?
Ty jsi svým příspěvkem sugeroval, že u nás máme letuschopný hotovostní pár a jedno letadlo v záloze.
Já ti napsal, že když pět letuschopných odlétne, stále se drží hotovost a omezený výcvik. Občas taky odletí roj na cvičení ven, není jen zahraniční air-policing. Když není nic venku, plní se výcvik mnohem lépe, ale létá se.
---------
Článek píše o 35% a ne 50%. Píše také o zhoršujícím se stavu.
Skrýt celý příspěvekŘešíte celo flotilu, ale celá flotila má 72+23 alokovaných ve Švédsku, 12+2 v CR, a 12+2 v Maďarsku. To, že stojí stroje ve Švédsku se směle ignorují.
Nikde sem nepsal, že máme ...
Zobrazit celý příspěvekŘešíte celo flotilu, ale celá flotila má 72+23 alokovaných ve Švédsku, 12+2 v CR, a 12+2 v Maďarsku. To, že stojí stroje ve Švédsku se směle ignorují.
Nikde sem nepsal, že máme letuschopných pár. Napsal sem, že máme 2+1 kusu 24/7 připravených k misi. Při misi v pobaltí je to 2x2+1.
Ale to je ten malý rozdíl mezi letuschopnými, k bojové misi, a k jakékoliv misi.
Skrýt celý příspěvek
V době míru stačí k vyřazení poloviny letounů i vadná dodávka drobných součástek. Nejde ani tak (pohledem laika) o zásadní součástky, ale "drobnosti", jako pryžová těsnění, tlumiče ...
Zobrazit celý příspěvekV době míru stačí k vyřazení poloviny letounů i vadná dodávka drobných součástek. Nejde ani tak (pohledem laika) o zásadní součástky, ale "drobnosti", jako pryžová těsnění, tlumiče vibrací, ... a je zaděláno na maléru, protože začíná maratón v hašteření o kvalitě prvotní suroviny (např.: kaučuk), kontrolu kvality a zrušená certifikace. V uvozovkách hloupost (i když pravda je taková, že mají klíčové funkce), ale celá logistická mašinérie se zastaví, vyšetřuje a právníci se hádají o každé slovo. Tak to prostě je, protože součástky nevyrábí jen výrobce letounu, ale celý řetězec menších dodavatelů s omezenou kapacitou. Čím déle trvá provoz, tím více se mění celý řetězec. Výrobci zanikají, slučují se, ... a přejít k jinému dodavateli, to není zase tak snadné, protože prvně se musí certifikovat a to trvá celou věčnost. Dát tam cokoliv necertifikovaného (třeba i podstatně kvalitnější) dost dobře nejde.
Samozřejmě nevím a nemohu vědět, kde je zakopaný pes v případě Polska, pouze konstatuji, že k uzemnění letectva stačí "drobnosti".
Skrýt celý příspěvekTrefil jste hřebíček na hlavičku. Nehledal bych v provozuschopnosti bojových letadel nějakou vědu, protože to je přesně tak, jak říkáte. Bezpečnost v mírovém provozu je na prvním ...
Zobrazit celý příspěvekTrefil jste hřebíček na hlavičku. Nehledal bych v provozuschopnosti bojových letadel nějakou vědu, protože to je přesně tak, jak říkáte. Bezpečnost v mírovém provozu je na prvním místě a vůbec nepochybuji, že v době války budou všechna éra připravena.
Není to tak dlouho, kdy závada na motoru F124 vyřadila celou flotilu L-159 z provozu na několik měsíců a rázem tak české letectvo přišlo o půlku své bojové síly. Prostě provoz vojenských letounů jde ruku v ruce s "uzemňováním" :)
Ještě k tomu poškození polských F-16 a že u nás nic . I u nás došlo k poškození Gripenu a jeho dlouhodobějšímu odstavení z provozu. Zase, je to provoz těžké techniky, takže různý prásknutí při přistání, nebo naražení do něčeho (pták, cisterna, kandelábr) a podobně se stává.
Skrýt celý příspěvek
Skúsim odpovedať aj pani poslankyni aj profíkom z onet.pl
Neintegruje náhodou Poľsko práve v tomto období strely JASSM-ER do F-16? Kde sa musí zasahovať do konštrukcie stíhačky ...
Zobrazit celý příspěvekSkúsim odpovedať aj pani poslankyni aj profíkom z onet.pl
Neintegruje náhodou Poľsko práve v tomto období strely JASSM-ER do F-16? Kde sa musí zasahovať do konštrukcie stíhačky keďže je to macek, kvôli vyvažovaniu stíhačiek a robiť softwarové upgrady?
Nemajú poliaci už 11-14 rokov F-16? a teda sú v cca polovici svojej životnosti a potrebujú niečo ako mid life upgrade a neprechádzajú postupne vrámci bežných opráv čímsi podobným? Všetko to závisí samozrejme od toho koľko vlastne nalietali Poliaci za ten čas.
Bez odpovedí na tieto otázky je zbytočné ďalej vôbec diskutovať na túto tému.
Skrýt celý příspěvekTak každý úředník potřebuje sem tam protřepat krovky, i ten na polském MO, takže pokud ta interpelace povede ke zvýšení výkonů polských úředníků, bude to jen dobře. Ale pokud ...
Zobrazit celý příspěvekTak každý úředník potřebuje sem tam protřepat krovky, i ten na polském MO, takže pokud ta interpelace povede ke zvýšení výkonů polských úředníků, bude to jen dobře. Ale pokud mají už nyní nedostatek pilotů tak asi trpí stejnou systémovou chybou jako AČR. Jak jsou na tom piloti na Slovensku?
Skrýt celý příspěvekProcenta bojeschopnost polských F-16 jistě nevypadají hezky, nejspíš někdo někde trochu zaspal, na druhou stranu úroveň bojeschopnosti 30-40% mohou Polákům závidět jak v Německu ...
Zobrazit celý příspěvekProcenta bojeschopnost polských F-16 jistě nevypadají hezky, nejspíš někdo někde trochu zaspal, na druhou stranu úroveň bojeschopnosti 30-40% mohou Polákům závidět jak v Německu tak zejména v Rakousku. Potíže s díly a servisem na Eurofightery vede v Německu k bojeschopnosti na úrovni kolem 10-15% (viz zprávy branného výboru Bundestagu) a v Rakousku, kde k pořízení Eurofighterů došlo až po silném politickém nátlaku ze strany Německa, kvůli neúnosným nákladům a problémům se servise jejich nadzvukové letectvo prakticky přestalo existovat. A o počtech rakouských nadzvukářů majících nalétáno alespoň minimální roční penzum ani nemluvě. Pokud AČR pořídí stejná éra jako kolegové na Slovensku, byla by tu reálná šance na společné nákupy dílů i výzbroje.
Skrýt celý příspěvekŠkoda, že nie je konkretizované, s dodávkami ktorých súčiastok je presne problém. Keby išlo o motory, tak tie by v poľských F-16 block 52+ mali byť technicky F100-PW-229, ku ktorým ...
Zobrazit celý příspěvekŠkoda, že nie je konkretizované, s dodávkami ktorých súčiastok je presne problém. Keby išlo o motory, tak tie by v poľských F-16 block 52+ mali byť technicky F100-PW-229, ku ktorým je alternatívou F110-GE-129. Bolo by zaujímavé (aj pre OSSR) porovnať rýchlosť dodávok motorov od týchto výrobcov.
Skrýt celý příspěvekPOKUD je za problemy s dodavkama vyrobce motoru A POKUD si toho SVK strana nezjistila predem a nesla z toho duvodu ke konkurenci, ani v tomto zridkavem pripade kde existuje ...
Zobrazit celý příspěvekPOKUD je za problemy s dodavkama vyrobce motoru A POKUD si toho SVK strana nezjistila predem a nesla z toho duvodu ke konkurenci, ani v tomto zridkavem pripade kde existuje substitut, A NASLEDKEM TOHO budou treba i OS SR nekdy v budoucnu mit problem se zajistenim provozu, pak by za to mela padnout nejedna hlava.
Jsem optimista a verim ze toto bylo brano v potaz a byl vybran bezproblemovy(vejsi) dodavatel.
Skrýt celý příspěvekPavolR, tu by som videl skôr systémovú chybu na poľskej strane, ktorá si chcela veľkú časť servisu a opráv robiť sama. A asi chýbajú okrem financií aj certifikácie pre dané opravy ...
Zobrazit celý příspěvekPavolR, tu by som videl skôr systémovú chybu na poľskej strane, ktorá si chcela veľkú časť servisu a opráv robiť sama. A asi chýbajú okrem financií aj certifikácie pre dané opravy a náhradné diely...
Preto by sa naši "armádny" novinári mali začať pýtať MOSR ako budú po dvojročnej záruke, riešené naše F-16 Block 70/72, čo konkrétne zvládne naše LOT Trenčín? Ako máme vyriešené (zmluvne) dodávky náhradných dielov, väčší a náročnejší servis s výrobcom Lockheed Martin (s USA), prípadne ostatnými skladmi a servismi v EU... ? A čisto pragmaticky by mali OSSR po roku 2025 ešte dokúpiť 4 ks F-16 Block 70, aby sme mali aspoň základnú letku, ktorá by pri plánovaných rotáciách lietadiel (pohotovosť-ročný nálet-školenie-zahraničné misie-servis ) a prípadných neočakávaných výpadkoch vedela aj naďalej plniť svoje úlohy...
Skrýt celý příspěvek