Onet.pl: Bojeschopných je 30 až 40 % polských stíhaček F-16

Onet.pl: Bojeschopných je 30 až 40 % polských stíhaček F-16
Polská F-16C / Public Domain (Zvětšit)

Polský webový portál Onet v posledních měsících přinesl sérií kritických článků o údajně znepokojivém stavu flotily polských frontových stíhaček MiG-29 a víceúčelových taktických letadlech F-16C/D Fighting Falcon. Po sérií článků se na ministra obrany Mariusze Blasczaka s interpelací obratila poslankyně Joanna Kluzik-Rostkowska z opoziční strany Občanská platforma (PO).

Bojeschopnost polského letectva

Onet je největší internetový portál v Polsku a je vlastněn německo-švýcarskou mediální skupinou Ringier Axel Springer Polska. Upozorňujeme, že většina informací Onetu ohledně MiGů-29 a F-16 pochází od nejmenovaných zdrojů. Onet ale také cituje bývalého pilota podplukovníka Tomasze Lyzwu, který krizituje současný stav polského letectva.

Celá kauza je samozřejmě pikantnější v tom, že Varšava minulý týden objednala 32 víceúčelových stealth letadel páté generace F-35A Lightning II za 4,6 miliardy dolarů. Nota bene, na špatný stav polského letectva, dle informací Onet, v těchto dnech upozorňují ruská média.

Jaké jsou přesné rozdíly mezi náročnosti údržby F-16 a F-35A není veřejně známo ‒ vypovídající je však cena za letovou hodinu. Americký deník The New York Times v roce 2018 uvedl cenu letové hodiny F-35A na 44 000 dolarů. Cena ale platí pro dříve vyrobené F-35.

Od roku 2025 má letová hodina u novějších F-35A (které zřejmě dostane i Polsko) klesnout na 34 000 až 36 000 dolarů za hodinu. Stále ale je to výrazně více, než zhruba 25 000 dolarů u stíhaček F-16C/D. Z cenových rozdílů si lze odvodit náročnost (technickou, personální, organizační) provozu F-35A vůči F-16C/D.

Než se podíváme na články portálu Onet, upozorněme, že problém s bojeschopností stíhacích letadel nemá jen Polsko. Podle oficiální zprávy německého Bundestagu z roku 2017 bylo v té době plně bojeschopných jen 39 za 128 německých Eurofighterů. Kolaps svého letectva také zažívá Rakousko.

Obecně je přitom normou, pokud je alespoň 70 % bojových letadel bojeschopných, tedy okamžitě nasaditelných do akce. Věc je ale komplikovanější – záleží také, zda posuzujeme plnou nebo jen částečnou bojeschopnost.

Ve svém posledním článku Onet odkazuje na svou sérií kritických článků o polském letectvu. Již v roce 2018 Onet informoval o pádu letounu MiGu-29, při kterém zahynul kapitán Krzysztof Sobański. 33 letý pilot v letadle zahynul kvůli nefunkčnímu vystřelovacímu sedadlu. Polský portál v dalších článcích popisoval špatný stav flotily polských MiGů-29, o čemž jsme také informovali na Armádních novinách. Ostatně špatný stav migů byl důvodem urychleného nákupu F-35A.

V listopadu 2019 po dlouhé době došlo k obnovení provozu MiGů-29. V lednu ale Onet uvedl, že po obnovení letů se u jednoho z migů při přistání utrhl brzdný padák a letadla celkově stálé trápí vážné poruchy. Důvodem je nedostatek náhradních dílů a velký věk. Podle Onet je z 29 polských MiGů-29 skutečně bojeschopných pouze šest.

Kritika F-16

31. ledna (tedy v den podpisu nákupu F-35A) Onet „zaťal do živého“ ‒ polské letectvo údajně vyřadilo kvůli špatnému stavu z výzbroje dvě F-16. Oba letouny byly vyřazeny v roce 2019. Jeden měl být poškozen americkým pilotem, který s letadlem příliš tvrdě přistál. Podle Onetu americký pilot byl po této události poslán domů.

Polské Ministerstvo národní obrany (MON) označilo informace Onetu ohledně vyřazení F-16 za falešnou zprávu (na Twitteru, viz dále) a uvedlo, že „počet letadel F-16 je dostačující k plnění úkolů přiřazených letectvu.“ Připomeňme, že polské letectvo má 36 jednomístných F-16C a 12 dvoumístných F-16D.

Navíc další F-16 slouží jako zdroje náhradních dílů pro jiné letouny (tzv. „kanibalizace“ je ale běžnou praxí všude, jde o rychlý způsob získání náhradních dílů do té doby, než dorazí nové náhradní díly). MON k tomu uvedlo: „V rámci vylepšování letadel se využívá přenášení dílů mezi letadly. Přenášení dílů není zvláštním jevem a používá ji mnoho uživatelů letadel F-16, včetně USAF.“

Problém je dále s nedostupností náhradních dílů. Náhradní díly jsou velmi drahé a dodávky jsou opožděné. Lockheed Martin totiž nejdříve zásobuje F-16 amerického letectva a teprve poté se dostane na evropské spojence, uvádí Onet. John Neilson, ředitel komunikace společnosti Lockheed Martin v Evropě, na dotaz Onet uvedl, že „Lockheed Martin přikládá velký význam potřebám svých klientů po celém světě“ a navíc „není vhodné reagovat na na anonymní zdroje [ohledně nedostatku dílů].“

Dle informací Onetu z 31. ledna je aktuálně bojeschopných jen 30 až 40 % polských F-16, tedy 14 až 19 letadel. Podle podplukovníka Tomasze Lyzwy, bývalého pilota Su-22 a F-16, jde o „systémový problém a nikdo neví, jak z toho ven.“ „Chybí peníze, které se v mírových časech přesouvají na jiné cíle. Morálka je velmi nízká. Pořád jsme krok zpět ve výcviku, protože odchází technici, piloti, a to také z finančních důvodů,“ uvedl Lyzwa.

Podplukovník Lyzwy dále uvedl, že kvůli nedostatečnému výcviku a podfinancování polské letectvo nedokáže plně využívat potenciál F-16. „Nejsme schopni plně využít jejich potenciál od samého začátku existence F-16 v Polsku. A pokud nebudeme schopni použít F-16, nebudeme schopni to udělat ještě s mnohem dražší a složitější F-35. Podle mého názoru bychom měli nahradit všechny stroje za F-16 a soustředit na ně prostředky a školení,“ uvdl před týdnem pro Onet Lyzwa.

Jak ale uvádí Onet, na to už je pozdě. V roce 2003 Polsko koupilo 48 letadel F-16 (plus zbraně) za 3,2 miliardy dolarů (4,4 miliardy dolarů v cenách 2020), před pár dny pak 32 letadel F-35 (beze zbraní) za 4,6 miliardy dolarů.

Na články druhý den reagovalo MON, dementovalo vyřazení dvou F-16 a obvinilo polský web Onet ze šíření „fake news“. Polský web si však za informacemi stojí a odvolává se v článku z 2. února se na své jmenované (Lyzwa) i nejmenované zdroje, které údajně podporují všechny napsané informace. Stejně tak Onet uvádí, že před zveřejněním článků poslal MON pět otázek, ale dostal odpověď jen na jednu nejméně důležitou.

Zaslané otázky:

  1. Proč byly dvě F-16 v minulém roce vyjmuty z výzbroje?
  2. Kolik letadel F-16 je v tuto chvíli připraveno k bojovým operacím?
  3. Kolik letadel F-16 se v současné době používá jako zdroj dílů pro jiné stroje?
  4. Kolik procent plánovaných letů bylo provedeno v loňském roce?
  5. Kolik vydělává pilot F-16 a kolik vydělává mechanik F-16?

MON odpovědělo přímo pouze na čtvrtou otázku – bylo provedeno 98,59 % plánovaného náletu. V odpovědi také MON napsal (ale bez kontextu), že dvě F-16 byly poslány na obnovení krycího nátěru, ale již byly vráceny mateřským jednotkám. V každém případě na Twitterovém účtu MON obvinil Onet, že informace o bojeschopnosti letadel jsou citlivá data a autor článku Onet si z anonymních zdrojů sám odpovídal na své otázky.

Opozice tepe do polské vlády

Do sporu se vložila poslankyně Joanna Kluzik-Rostkowska z opoziční PO, která vyzvala ministra obrany Blasczaka k zodpovězení otázek, a to i v důvěrném režimu, pokud nelze některé odpovědi zveřejnit veřejně. Rostkowska se odvolává na články Onetu, které údajně „potvrzují informace přicházející z jiných zdrojů.“ „Slyšela jsem, že schopných létat je jen 37 % F-16. Zeptala jsem se ministra, který mi neodpověděl. V té době jsem také slyšel o kanibalizací stíhaček,“ uvedla Rostkowska.

Dále se Rostkowska odvolala na konferenci Defence and Security Monitor v Bukurešti z října 2019, kde bylo uvedeno, že pouze 23 polských pilotů je připraveno na „létání za všech podmínek“. Rostkowska z toho usuzuje, že tedy jen polovina F-16 může vzlétnout. Je ale otázkou, co přesně znamená „létání za všech podmínek“. Možná jde o piloty, kteří dokáží plnit všechny typy úkolů, jako je boj vzduch-vzduch, vzduch-země, boj s protivzdušnou obranou, a to ve dne v noci. Nepochybně ale existují také piloti, kteří jsou plně vycvičeni jen pro některé úkoly, jako je boj vzduch-vzduch.

Rostkowska z toho každopádně vyvozuje drastické snížení počtu pilotů od roku 2013, kdy mělo mít polské letectvo 60 pilotů F-16.

Rostkowska, což se ostatně od opozice očekává, nenechala nit suchou na nákupu F-35. Poslankyně si stěžuje na nedostatek informací a na to, že nákup F-35 je „mediální krytí kolapsu polského letectva“. „Nepochybuji o tom, že jedním z důvodů tohoto, a žádného jiného, nákupu F-35 byla skutečnost, že když ministr Blaszczak viděl problémy se stíhači MiG-29 a F-16, rozhodl se to mediálně překrýt nákupem nových letadel, místo toho, aby se staral o řešení problémů se současnými stroji,“ spekuluje Rostkowska.

Interpelace Joanny Kluzik-Rostkowské vůči Mariuszi Blasczakovi ohledně provozu F-16 a nákupu F-35A:

Vážený pane ministře,

podle novinářů Onet.pl polské letectvo není schopno plně využít potenciál F-16. Podle informací, které novináři obdrželi, se také zdá, že z 29 MiGů-29 je schopno létat asi šest („Dvě stíhačky F-16 armáda vyřadila, mnoho strojů není schopno létat“; 31. ledna 2020. Edyta Zemla, Marcin Wyrwal).

Odpovězte prosím na tyto otázky:

  1. Kolik letadel F-16 bylo vyřazeno z provozu? Kolik z nich bylo odstraněno z evidence?
  2. Jak vypadá spolupráce s dodavatelem náhradních dílů F-16 Lockheed Martin? Je pravda, že Polsko díly získává pozdě?
  3. Běží proces provádění objednávek bojových prostředků ‒ střelivo, rakety, bomby atd. ‒ hladce bez dopadu na výcvik pilotů bojových letadel?
  4. Kolik pilotů F-16 má v současné době licenci k letu za všech podmínek a jsou připraveni provádět bojové úkoly? Podle prezentace prof. Thomas Darella Younga, který spolupracuje s ministerstvem národní obrany a pořádá přednášky na polských vojenských univerzitách, na mezinárodní konferenci Defence and Security Monitor v Bukurešti v říjnu 2019, jde jen o 23 pilotů. Během prezentace polský vojenský atašé tyto informace neopravil.  
  5. Probíhá výcvik pilotů na jiných typech bojových letadel hladce a zaručuje plné školení posádek za všech povětrnostních podmínek během dne i v noci?
  6. Kolik pilotů je dnes plně vyškoleno k provádění bojových úkolů za všech povětrnostních podmínek během dne a noci na konkrétních typech bojových letadel?
  7. Jaký dopad (myšleno v počtech) měly nehody a katastrofy letadel MiG-29 na rozhodnutí pilotů odstoupit ze služby nebo změnit typ letadla na jiné?
  8. Jak probíhá proces obnovení návyků pilotů na letadlech MiG-29 ‒ kolik z nich dosáhlo plné úrovně připravenosti na boj, čímž přímo ovlivnilo úroveň bezpečnosti státu?
  9. Kolik F-16 je v současné době schopno létat?
  10. Kolik strojů MiG-29 je v současné době schopno létat?
  11. Bylo již nalezen, ztracený 14. ledna 2020 poblíž Malborku, brzdný padák použitý MiGem-29 při přistání?
  12. Jak hodláte plně využít potenciál F-35, pokud nejsme schopni využít možnosti F-16?
  13. Má ministr kromě nákupu F-35 plán vytáhnout polské letectvo z kolapsu, zejména proto, že bojové připravenosti (F-35) dosáhnou nejdříve za 8-10 let?

Zdroj: Onet, 2,

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polské letectvo posiluje: Moderní výzbroj pro stíhačky F-16

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal prošlapávat cestu k získání protiradiolokační, kazetové a ...

JASSM-ER: Střely s doletem 900 km pro polské letectvo

Podle vojenského portálu Defence24 polské ministerstvo obrany podepíše do konce letošního roku s ...

Náhrada MiGů-29 a Su-22: Polské letectvo hledí do budoucna

Během nedávné konference Století polského letectva: Perspektivy rozvoje diskuteři debatovali o ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    17:34 07.02.2020

    Sorryako, za off topic, to už je jak microsoftem, ... za chyby se platí
    https://www.novinky.cz/zahrani...

    • Jirosi
      19:06 07.02.2020

      "The annual assessment by Robert Behler, the Defense Department’s director of operational test and evaluation, doesn’t disclose any major new failings in the plane’s flying capabilities."

      "He said “reliability continues to improve, with the global fleet averaging greater than 65% mission capable rates and operational units consistently performing near 75%.”"

      https://www.bloomberg.com/news...

    • RiMr71
      20:13 07.02.2020

      Jj... není nad směroplatný zdroj informací...

    • logik
      21:32 07.02.2020

      Zaprvý sis toho všim brzo, to už je venku nějakej pátek.
      Zadruhý, řešení už maj, akorát se jeho test už nestih do vydání reportu.

      Takže zas bouře ve sklenici vody. U takovýho projektu vůbec nejde o to, jestli má nebo nemá chyby (to má každej), ale jestli jsou ty chyby řešeny.

      • flanker.jirka
        22:34 07.02.2020

        Nesleduji tento projekt, ale pokud mají po 14 letech a více než 500 vyrobených letadlech takové problémy, tak je to zvláštní. Pěknejch pár letectev má tento typ v operačním používání. Je pravdou, že kanon je tam až jako poslední řešení.

        • Jirosi
          09:31 08.02.2020

          Kanon pří střelbě na zem.

        • logik
          13:26 08.02.2020

          V podstatě sis odpověděl sám, doteď se řešily úplně jiné věci, kanón je dnes pro stíhačku úplně okrajová věc. Teď se konečně začali kanónem zabývat, zjistili problém - tak ho řeší. Jestli ho v dohledné době vyřeší, kde je problém?

          Koukni se na civilní - tedy podstatně jednodušší letadla - kolik problémů se na nich najde po letech provozu. To, že se vychytávají problémy v průběhu životnosti stroje je v letectví úplně normální.

          Bezpečnost letectví nestojí na tom, že se všechno dělá "na první dobrou", ale v tom, že zavedené postupy a normy (pokud vše zafunguje jak má) vyloučí možnost, že by zjištěný problém vedl k havárce. A "dobrý projekt" se od "špatného" neliší především tím, kolik má problémů, ale jak jsou řešeny.

          Když vezmu pár příkladů: klasický příklad neúspěšného projektu je Suchoj Superjet. Ne, proto že by byl o tolik poruchovější než jiná letadla, ale proto, že výrobce nebyl schopen problémy odstraňovat a výsledek byl, že musela být letadla dlouhodobě odstavena.

          Stejnětak "západní" problém s Maxem vůbec není v tom, že byl zfušovaný MCAS. Tam byly problémy hned dva. První byl v tom, že se obešly pravidla zajišťující bezpečnost. A druhý - na to navazující - když se na to přišlo, tak nutně došlo k hloubkové prověrce stroje a nalezení dalších problémů. A opět zde nebyl až tak problém, že tam ty problémy byly, koneckonců u Airbusu se v té samé době našly dosti podobné problémy. Problém je v tom, že Boeing není schopen takové množství problémů dostatečně rychle vyřešit, takže letadla stojí.

          Takže to, že má F-35 problém s kanónem nic neznamená. Znamenat to bude něco, pokud nebude uspokojivě vyřešen - ať už z hlediska časového, nebo finančního...

          • flanker.jirka
            22:10 08.02.2020

            Sorry, to jsou vše výmluvy, po 70 letech zkušenosti s instalací kanónu zkrátka něco zanedbali.
            MCAS a tutlání jeho problémů je něco jiného, to je už obecně ohrožení a jediným důvodem jsou prachy.

  • Jirosi
    12:41 07.02.2020

    CR vlastní 14ks (12+2) bojeschopnost:
    50% = 7 ks
    60% = 8 ks
    70% = 10 ks
    80% = 11 ks
    Kolik tedy ve skutečnosti má CR se svými Gripeny?

    • skelet
      17:02 07.02.2020

      v září 2019
      8 bojeschopných
      12 letuschopných
      1 na plánované větší údržbě
      1 čekající na diagnostiku skrze přetočené géčka

      • Jirosi
        17:25 07.02.2020

        Děkuji.
        57% / 85% / 15% mimo. Což jsou čísla co si USAF plánuje jako minimum pro F-35.

        • skelet
          17:45 07.02.2020

          USA plánují, my už máme

          • Jirosi
            19:07 07.02.2020

            Tak viz zpráva z loňska, dosahují 75%.

      • flanker.jirka
        22:35 07.02.2020

        Jak jsou na tom levnější české Alcy?

        • skelet
          21:58 08.02.2020

          netuším. Zdroj slouží u 211 ne u 212

          • flanker.jirka
            22:07 08.02.2020

            Bylo by zajímavé porovnat, jak dokáže AČR udržet v provozu pokročilý lehký bojový letoun, když je systém logistiky řešen jinak než pronájem.

  • FantomasMan
    08:30 07.02.2020

    Povedzme si to na rovinu. Podobne za niekoľko rokov skončíme aj na Slovensku. Lebo pochybujem, že budeme mať peniaze na prevádzku nových F16.

    • Jirosi
      10:28 07.02.2020

      Proč čekat, takový článek můžete napsat klidně ještě dnes.

    • palo satko
      10:54 07.02.2020

      To nie je o peniazoch ale o systeme udržby, disciplíne a prioritach. Ak niekto z vrchnosti dopusti kanibalizmus s vyhovorkou, že aj Amerike to robia, tak by mal skončit v base. Američania si v Arizone možu rozobrat aj všetky F-16, aj tak im nič nehrozi.
      Bud je zle nastaveny system a baziruje sa len na tom aby všetko okamžite lietalo, čo samozrejme ku kanibalizmu vedie, alebo je dodavatel dielov naozaj lempl. Takže ak budeme mat v poriadku system udržby a jeho logistiku nebudu podobne problemy. Ak je ale problem s Lockheed Martin, tak naozaj podobne skončime.

      • flanker.jirka
        16:35 07.02.2020

        vážně si myslíte, že jiný systém udržby, který by měl vést k vyšší provozuschopnosti vám dá někdo zadarmo?
        Počítejte s tím, že občas budete muse kanibalizovat i nové mašiny, protože než přijde náhradní díl z USA, může to trvat. Slovensko bude v potravním řetězci dodávek až skoro na konci.

        • palo satko
          17:45 07.02.2020

          Ake dostat zadarmo? To ma byt podmienkou nakupu. F-16 nie je DoDo - dorob doma. A nikto nemusi byt na konci poradovnika, ked ma zamluvnene sankcie. Predpokladam, že Česi to maju asi dobre ošetrene pri Gripenoch. Možno platia o niečo viac, ale lietaju.

          • flanker.jirka
            18:33 07.02.2020

            Ano, ale právě to vše je o penězích, ne že není. Gripen v ČR je pro Saab reklamou, musí se snažit, ale stále platí, že je to zbrojovka a ne charita, tak že jde o byznys. Počítejte s tím, že jediné co USA zajímalo, byl prodej zbraní na zisk zbrojovka, která pak nebude šetřit sponzorskými dary pro jejich politiky, možná i pro ty slovenské :-)
            Poradí dodávek náhradních dílů je jasné, USAF, pak další spojenci a i velcí kamarádi z Polska mají občas dodací lhůty takové, že přijdou až po ukončení cvičení. F 16 existuje ve spoustě verzi, blocích. A neexistuje v Evropě žádný pořádný sklad, který by to vše pobral.

          • flanker.jirka
            18:37 07.02.2020

            Na Dodo zapomeňte, máte vůbec představu co vše by musel nějaký letecký podnik splnit, aby mohl něco na F 16 dodělat sám? A máte něco takového na Slovensku?

          • logik
            13:30 08.02.2020

            Češi platí násobně víc, než kolik by stál provoz vlastních letadel. Ne o něco víc.

            Kdyby platili Poláci za údržbu stejný peníze, jako my za Gripeny (po odečtení "férové amortizace stroje"), tak jim létají všechny F-16 a ještě maj pozlacenou střechu hangáru.

            Dodací doba samozřejmě velmi dobře koreluje s tím, kolik jsem ochoten zaplatit za rychlé dodání.

          • Luky
            00:12 10.02.2020

            Tak Maroko dalo za upgrade 24 relativně nových F-16 block 50 na block 70 více, než ČR za Gripeny na 12 let....
            Takže bych byl se zlatými hangáry opatrný.

          • Jirosi
            13:47 10.02.2020

            "In addition to the 25 new jets, the larger package includes 29 Pratt & Whitney F100-229 engines; 26 APG-83 active electronically scanned array radars; 26 modular mission computers; 26 Link 16 systems; 40 Joint Helmet Mounted Cueing Systems; 30 M61 Al Vulcan 20mm guns; 40 AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles; 50 GBU-49 bombs; 60 GBU-39/B Small Diameter Bombs; and assorted other equipment.

            The upgrade package includes much of the same equipment, with similar quantities of AESA radars, Link 16 systems and weapons. The configuration improves the radars and avionics on the older jets."

            Cena není daná novostí stroje, ale tím co všechno se majitel rozhodne vyměnit.
            Oni vyměnili úplně vše, kromě draku.

    • El Duderino
      10:57 07.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      Vazne? Momentalne platime na Migy len rusom za udrzbu viac ako 30 mil USD rocne. To je bez paliva platov a cohokolvek dalsieho co sa premieta do dodatocnych nakladov na prevadzku. Ak tych 30 mil. vydelime 20k USD do ktorych sa zmesti letova hodina u vsetkych europskych uzivatelov F-16 tak mame na 1500 letovych hodin, tentokrat vsak uz aj s palivom a platmi. MiG-29 prevadzkujeme s nakladmi na letovu hodinu niekde medzi F-35 a F-22. Ako bonus mame smiesnu bojaschopnost a bunku GRU priamo na Sliaci.

      • Barsfajny
        11:24 07.02.2020

        Nebolo by pre Slovensko výhodnejšie prevádzkovať napríklad M-346? Predsa sme maličký štát, náklady na letovú hodinu by boli omnoho nižšie, nákupná cena nižšia, teoreticky by sme mohli odobrať viac kusov a potenciál F-16 bude aj tak veľký problém využiť.

        • El Duderino
          11:42 07.02.2020

          To by uz bolo lepsie vybodnut sa na letectvo uplne. Naco je dobry stroj ktory taha za kratsi koniec proti akemukolvek potencialnemu protivnikovi a nechyti ani vysoko letiaci dopravny stroj? Stratili by sme tym schopnost kontrolovat vlastny vzdusny priestor. Aj keby sme davali na obranu 1.6 % dlhodobo tak nie je problem prevadzkovat jednu letku F-16.

          • Barsfajny
            16:17 07.02.2020

            Nepredstieram že som odborník, len sa pýtam. Stúpavosť má talianský stroj tuším tretinovú oproti F-16. Ale čisto keď by sme hovorili o potenciálnom konflikte, tak možno tri letky strojov so slabšími letovými výkonmi za nižšiu cenu by mohli byť efektívnejšie ako 14x F-16. A to že nechytí vysoko letiaci dopravný stroj, vieš to bližšie vysvetliť? Nie som si istý či ide o dostup alebo o rýchlosť. Určite sa to dá zrátať nejakým spôsobom, ale ak by sme mali letku na Sliači s F 16kami a prelietava niečo cez východ Slovenska, nedoletelo by tam pomalšie lietadlo rýchlejšie, ak by bola druhá letka napr. pri Košiciach?

          • darkarrow
            21:05 07.02.2020

            U M-346 aj u inych lietadiel sa vacsinou udava maximalna alebo pociatocna stupavost lietadla v cistej konfiguracii (bez zbrani). Ako nahle sa podvesia zbrane, stupavost klesne, takisto bude klesat s vyskou cize v 10 km, to uz urcite nebude 100 m/s ale daleko menej. M-346 bude takisto stupat daleko pod svojou doprednou maximalnou rychlostou u a potom este akcelerovat na maximalku a to uz bude kazdy dopravak uplne mimo moznost uspesneho zachytenia. Jednoducho stihat dopravaky letiace v 10 km rychlostou cca 0.8M s tymto typom lietadiel je prakticky nemozne. Nadzvukove stroje s vyuzitim pridavneho spalovania dokazu stupat daleko vyssimi vertikalnymi aj doprednymi rychlostami (dokonca aj M>1 pocas stupania, zalezi od zvolenej geometrie zachytu) az po maximalne vysky aj so zbranami. Pri poukazovani na maximalne parametre lietadiel je treba si uvedomit ze su to parametre maximalne a podstatne je za akych podmienok a za aky cas ich dany stroj dosahuje. Takto laici sermovali s maximalnymi parametrami Su-25 pri fabulaciach o zostreleni Boeing 777 v 10 km podzvukovym lietadlom.

          • Barsfajny
            22:06 07.02.2020

            Nesnažím sa šermovať, som zvedavý proste. Slúžil som na zemi takže o lietadlách toho neviem veľa ;) Ešte by ma zaujímalo, aký je praktický význam "dobehnutia" dopravného lietadla vo veľkej výške, okrem vizuálneho potvrdenia že ide o lietadlo.

          • Pavka
            09:17 08.02.2020

            Barsfajny: praktický význam "dobehnutia", tedy vizuální identifikace potencionálního cíle, by zpětně ocenilo poměrně dost obsluh PVO napříč světovými armádami před osudným stiskem tlačítka k odpalu. Podívejte se třeba na Flightradar24 co se aktuálně děje v letovém provozu jen nad ČR.

            Prostě dokud nebude probíhat totální válka, tak nikdy s jistotou nevíte na co střílíte, dokud si to vizuálně neověříte (typ letounu a především komu patří). To platí jak pro SAM baterie tak i pro letectvo. Mimochodem i z tohoto důvodu je obrovský přínos integrace Litening kontejneru do našich Grippenů, neb jejich senzory umožní identifikaci cíle na signifikantně vyšší vzdálenost, než čistě oční kontakt pilota.

        • palo satko
          11:42 07.02.2020

          Nebolo, lebo fotka s americkym prezidentom je prestižnejšia než fotka s talianskym premierom, ten ma velmi malu životnost. Ale važne už ma tu poučili, že ked naozaj chceš rychlo vyletiet k tulajucemu sa dopravaku potrebuješ plnohodnotny tryskac. Pred par mesiacmi Migy podesili spoluobčanov razovou vlnou https://domov.sme.sk/c/2215233...

        • Matesaax
          16:48 07.02.2020

          Podzvukovy letoun není schopný zabezpečit úkoly ochrany vzdušného prostoru, takže jeho využití by bylo omezené a hlavně M-346 není právě nijak levný a provozně nenáročný stroj. Já jsem vždy tipoval, že Master bude hodně rozšířený stroj, hlavně v západní Evropě, ale když teď vidím, že i velká letectva jako Francie či Španělsko dávají přednost Pilatusu Pc-21, tak myslím, že Master velkou díru do světa neudělá. Ostatně, když jsme u Polska, tak taky moc nechapu nákup drahých Masteru, kterých původně mělo být jen osm, teď Teda 16.

          • Jirosi
            18:24 07.02.2020

            V Aeru taky myslely, že udělají díru do světa.

          • Luky
            21:51 08.02.2020

            @Jirosi
            Hele nejsem žádný gramatický nácek, ale nechceš prostě psát jen s jedním "i" jak Slováci? Budeš pak mít aspoň 50% šanci se trefit.....

          • Janko Paliga
            14:28 09.02.2020

            @ Luky

            S jedným "i" sa písalo len krátko, v 19. storočí.... :-D

        • Lukas
          09:52 08.02.2020

          O ile pamiętam to podobną koncepcje miała ACR - stąd "wymieniliśmy się" MiG 29 za W3 Sokół...

          Ale to nie działa...

      • flanker.jirka
        16:30 07.02.2020

        Počty Vám moc nejdou, v článku je uvedeno 25 000 USD za hodinu provozu. To je 1200 hodin na rok, při počtu 14 letadel a 1,5 pilota na letadlo se pak dostanete na roční nálet 57,14 hodiny na pilota.
        V případě Vámi uvažované sumy 20 000 USD, to je při 21 pilotech 71,42 hodiny na pilota.
        ...v alianci je snaha o to, aby pilot nalétal více než 120 hodin ročně

  • JP--
    07:36 07.02.2020

    První na čem se šetří je vždycky servis případně ND ,pak se bere z jinejch mašiny, že se to objedná až budou peníze, pak nejsou prachy a jenom se kouká, že to najednou stojí raketu a 1/2 mašin stojí. To známe dobře i od nás.

  • SofF
    00:09 07.02.2020

    a o to jde - nejde o množství pořízené techniky ale o množství které lze udržet dlouhodobě provozuschopné. Je hezké mít papírově x-letek, jenže když funkční bude jen třetina tak je to problém - a nejen z vojenského ale i ekonomického hlediska. Pořád lepší mít tři letky plně provozuschopné než 5-6 kdy funkční budou s bídou dvě.
    I proto mi přijde české letectvo přes nízký počet letadel solidnější než polské s mnohem větším počtem letadel na papíře.
    Mám takový pocit že s mnohem dražší F-35A si na sebe sami Poláci ušili bič + připočítat náklady na americkou jednotku kterou budou vydržovat... Klidně bych se vsadil že do deseti let zapláčou nad těmi náklady které spískala dnešní vláda.

  • cejkis
    22:42 06.02.2020

    Tohle téma stále dokola. Proboha proč státní zaměstnanci u techniky za miliardy dolarů nemají do výše platů promítnuté výsledky své práce !!?!?!

    • SofF
      00:11 07.02.2020

      to by měli, plus samozřejmě patřičnou hmotnou zodpovědnost. Když na to ty lidi mají, proč je dobře nezaplatit, že? Ale za ty peníze aby za svoji práci plně zodpovídali.

  • Flader
    22:17 06.02.2020

    Pokiaľ je Ringier Axel Springer Polska rovnaký ako jeho SK brat tak treba brať ten článok asi s hooooodne veľkou rezervou :/

    • palo satko
      08:38 07.02.2020

      Nuž, prave ste urazili neboheho Kuciaka.

  • skelet
    21:44 06.02.2020
    Oblíbený příspěvek

    K jedné zdejší polemice a zdejsimu evrgrínu.
    K září 2019 měla AČR dvanáct letuschopných Gripenů, z toho osm bylo bojeschopných. Z této osmičky byli pět dislokováno v Pobaltí, tři v ČR.
    Zdroj: technik od Gripenů

    • technik
      06:25 07.02.2020

      Takže jen dva neletuschopny? To je sakra dobré číslo, otázkou ale je jak funguje smlouva o pronájmu ohledně údržby. Pokud smlouva zavazuje Švédy k udržení letuschopnosti xyz letounu a díly jsou v jejich režiji pak jistě časová prodleva na dodávku je nesrovnatelně rychlejší než tradiční postup AČR. Otázkou je pro některé co neustále napadají gripeny,že vlastně o nich ani nevíme, piloti si je chválí, letouny pořád někde v Pobaltí a ještě bez problémů zajišťují hotovost. Zajímala by mě opravdu cesta dodávek ND pro tyhle letouny.

      • Scotty
        09:10 07.02.2020

        Údajně má Saab svůj sklad s ND přímo v Čáslavi, tedy jeho doplňování si řeší Švédové.

      • logik
        09:45 07.02.2020

        Ale on nikdo nekritizuje Gripeny za nízkou letuschopnost. Ale za cenu, kterou za tu letuschopnost platíme.

        Kdyby Poláci dávali na údržbu F-16 stejně peněz (poníženo o patřičnou část kupní ceny), jako my na Gripeny, tak jim taky lítaj všechny, a ještě si můžou pozlatit přistávací dráhu.

        • StandaBlabol
          09:56 07.02.2020

          Jenže se zdá, že ten leasing prostě funguje líp, než když si servis zajišťuje armáda sama. Není tam prostor šetřit, protože smlouva je podepsaná a peníze se posílají automaticky.

          • Jirosi
            10:25 07.02.2020

            Na základě nepodložených informací :D

          • Jirosi
            10:26 07.02.2020

            Nemáme ani čísla pro Gripen, ani pro ty F-16.
            Jen víru a spekulace...

        • flanker.jirka
          16:39 07.02.2020

          bohužel, při současném systému financování jednotlivých projektů je pro české letectvo nejvýhodnější pronájem. Bylo by velmi zajímavé mít tu zveřejněná čísla letuschopných a bojeschopných letadel L 159, které by měly mít levnější provoz.
          (ta čísla nejsou ani trochu optimistická)

      • HEKTOR
        16:18 07.02.2020

        technik - myslíte že 2ks sú sakra dobré číslo.??osobne si myslím,že 2ks mimo by boli dobré číslo,pokiaľ by gripeny mala čr kúpené...ale keď mám niečo cez operatívny leasing a poctivo za to platím,malo by to šlapať na 100%...

        • skelet
          17:03 07.02.2020

          což je ze zásady nesmysl.

    • Jirosi
      08:29 07.02.2020

      Jaký byl stav před odletem, kdy ty stroje byli na přípravě?
      k čemu je 5 v Pobaltí pokud jsou všechny 100% času on?

      • skelet
        11:25 07.02.2020

        stav je to dlouhodobý, protože je to tak vázáno Švédsko (Saab) smlouvou.
        A proč? musel bych se zeptat, ale předpokládám, že výcvik. Nad Baltem se mohou vyblbnout lépe, než nad ČR.
        Toho technika znám osobně a delší dobu, není to informace převzatá od anonyma z netu.

        • Jirosi
          12:34 07.02.2020

          Tohle není o dílech, ale o tom že se po letu provádí kontroly/údržba. Během těch letoun stojí. Proto se nedá nikdy dosáhnout 100%. I přesto, že 100% letadel bude bojeschopných.
          Jinak, číslo 8 je krásné. Ale 8/14 je 57%...

          • skelet
            17:04 07.02.2020

            omg

  • Lukas
    21:31 06.02.2020
    Oblíbený příspěvek

    Kilka konkretów
    ilość sprawnych maszyn to zawsze informacja "niejawna"

    Niemniej na podstawie kilku oficjalnych informacji można zdementować te kłamstwa

    1. Wszystkie F-16 przechodziły modernizacje (lata 2015-2017 ) do OFP (Operational Flight Plan) tape M6.5, (przy okazji 'integracji' z JASSM ) - więc musiały być sprawne.


    2. podpisywano regularnie umowy na wsparcie i zabezpieczenie F-16

    http://dziennikzbrojny.pl/aktu...

    Maszyny są wpięte w system amerykański - tj. w PL demontują 'moduły' które są wysyłane do USA - a ci "odsyłają" sprawne.
    Na pewno 100% nie jest sprawne
    Ale ok 70% już raczej tak....

  • SKmartinTO
    21:29 06.02.2020
    Oblíbený příspěvek

    Je to očakávaná kritika po podpise PANTHERa
    Horká chuť im ešte pár mesiacov nedovolí pragmaticky sa zamyslieť a uznať opodstatnenosť programu Harpia
    O problémoch Poľského FALCONu vedia všetci kompetentní a aktívne a veľmi úspešne ho riešia. Tie čísla sú účelové a pripomínajú, ako malo sa verejnosť informuje o Taktickom Letectve a jeho pripravenosti plniť svoje úlohy.
    Pripravenosť Poľskí piloti predvádzajú už niekoľko rokov v dôležitých misiách NATO
    Postupy a výkon ochrany leteckého priestoru je koordinovaný a pripravený 24/7 všetky tie modernizačné projekty sú cestou k plnej operačnej spôsobilosti východného krídla NATO chrániť naše spoločné záujmy a územie .)

    Chce to skrátka trochu optimizmu akoby sa vytratil z našej uponáhľanej doby.

  • copy
    20:51 06.02.2020

    Jestli je to pravda, tak je to opravdu špatný. Asi by si měli nejdříve vyřešit bojeschopnost F 16 a až pak uvažovat o pořízení jiného i když výkonnějšího, ale na provoz mnohem dražšího stroje. Ono držet si tokovou flotilu něco stojí a Polsko rozhodně není ekonomický obr jako Německo apod.

  • Lukas
    20:20 06.02.2020
    Oblíbený příspěvek

    Pro Jan Grohmann
    Właśnie opóblikowałes na portalu FAKE NEWS!

    Portal onet.pl "słynie' z bardzo złej jakości artykułów.
    W PL jak chcesz kogoś obrazić to możesz powiedzieć by "pisał dla onet.pl'

    Ten tekst jest tendencyjny - jak sama autor - Edyta Żemła która prowadzi "kampanie oczerniająca" obecne Ministerstwo Obrony.
    Powód? Zwolniono ją ze stanowiska redaktora naczelnego "Polski Zbrojnej" - czasopisma o wojsku finansowanego z budżetu MON.

    Poza tym należący w 100% do Axel Springer portal onet generalnie prowadzi "własną politykę informacyjną" - której celem jest oczernianie obecnego rządu (a wspieranie opozycji )

    Często w "zachodnich mediach" wykożystują wyłącznie onet lub Gazetę Wyborczą jako "źródło informacji / opinii" o sytuacji w PL.
    Niestety to są bodaj najgorsze źródła informacji...

    Bardziej tendencyjne, niż w 100% zależne od aktualnie sprawujących władze "mediów publiczny'

    • Jirosi
      08:33 07.02.2020

      Celkem škoda kolik lidi tu to bere jako fakt, bez jakých důkazů.

      • Lukas
        09:12 07.02.2020

        Niestety w PL trawa od dawna "wojna informacyjna"
        Media nie są zainteresowane przekazywaniem informacje - lecz "manipulacją opinii publicznej"
        Jedyna różnica to - w czyim interesie to robią...

        Media komercyjne - w większości własność zachodnich koncernów "buduje narracje" totalnej katastrofy do której zmierza PL pod rządami Kaczyńskiego

        Media publiczne + te kapitałowo związane z PiS uprawiają "propagandę sukcesu"

        A ludzi - cóż 1/3 bezgranicznie wierzy medniom publicznym, drugie 1/3 wierzy drugim.
        A 1/3 nie wierzy nikomu - i próbuje "odnaleźć prawdę"

        • Jirosi
          10:24 07.02.2020

          U nás je to více méně podobné.

  • flanker.jirka
    19:22 06.02.2020

    ... i kdyby to byla jen z poloviny pravda, tak jde o dost závažné zjištění, že i Polsko, které opravdu do armády investjuje má takovéto problémy.
    Uvidíme za pár let s vrtulníky.

    • Jirosi
      19:34 06.02.2020

      Polovina pravdy z 50% je 75%.

      • flanker.jirka
        19:45 06.02.2020

        za to by byli rádi samotní amíci a piloti by v Polsku neremcali, ale matematicky to sedí. Ale na druhou stranu, osobně si myslím, že při provozování F 35 by mohli mít lepší čísla, pokud bude fungovat logistická podpora v rámci celé EU, tam bude dost uživatelů na to, aby se vybudoval pořádný sklad.

        • Jirosi
          20:05 06.02.2020

          Vyřazení dvou starých typů a náhradou moderními letadly by si pomůžou určitě dost. Bez ohledu na to co by si vybrali.

          • flanker.jirka
            20:31 06.02.2020

            myslím to tak, že na F 35 má být i v Evropě výrobní linka, tuším v Itálii

    • Scotty
      19:44 06.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      Australani srovnávali AH-1Z, AH-64E a Eurocopter Tiger. Zjistili že Viper je nejlevnějším řešením jak pořizovací cenou tak provozními náklady. Naopak nejhůř dopadl Tiger který je drahý až neuvěřitelně. Tak to jen k mítu o laciných evropských řešeních.
      https://www.defence24.pl/austr...

      • flanker.jirka
        20:34 06.02.2020

        Tiger je Euro vrtulník, už to samo evokuje pokladničku na dotace :-) ale nekupujeme pouze Vipery.

      • flanker.jirka
        20:36 06.02.2020

        neberte pouze pořizovací ceny, prostě čím složitější systém, tím vyšší pravděpodobnost, že něco dříve vypoví službu než u jednodušších věcí. Na Ukrajině, také nejdříve vypověděly službu modernizované tanky, původní verze byly tak "zaostalé" že se na nich toho moc pokazit nemohlo.

        • Scotty
          20:49 06.02.2020

          Také je tam cena za letovou hodinu a životní cyklus. Oboje má Viper nejlevnější.

          • flanker.jirka
            21:57 06.02.2020

            Jen aby to stačilo :-D A asi to nemá smysl srovnávat s druhem stroje, který armáda ani původně nepoptávala, tj. bitevníkem. Co řeknete na porovnání ekonomiky s AW 139?

          • Scotty
            22:40 06.02.2020

            Řekl bych že kdyby nebyla nižší tak by to pro AW-139 byla hodně špatná vizitka. Problém takového porovnání je že verze kterou požadovala AČR nikde na světě nelétá. Jakékoli porovnání je tedy spíše teoretické.

  • Matesaax
    19:01 06.02.2020

    Hodne mě udivuje, že se Polakum nějak dařilo utajit před veřejností, že přišli o dvě F-16.U nás si tohle neumím představit, stačí jakékoliv poškození či menší nehoda a jsou toho plná média.

    • Jan Grohmann
      19:36 06.02.2020

      Tak uvidíme, jak to je. Přečtěte si vyjádření polského MON:

      https://www.gov.pl/web/obrona-...

      Siły Powietrzne RP posiadają 48 samolotów F-16 Block 52+. Nie zaistniały żadne zdarzenia lub incydenty związane ze szkoleniem lotniczym bądź działalnością operacyjną skutkujące trwałym uszkodzeniem samolotów F-16 Block 52+.

      MON uvádí, že letectvo má navíc (tedy 48 plus dvě) starší F-16, které ale využívá ke školení technického personálu.

      • Jirosi
        19:41 06.02.2020

        Není to první pokus změnit politickou situaci na základe F-35 :)

  • palo satko
    18:30 06.02.2020

    Osvedčeny typ, ktory iste ma dobru štatistiku spolahlivosti nielen jednotlivych sučiastok v temer v každom podnebi ale pri rôznej intenzite využitia. Jednoducho šlendrian. Hlavne že chlapcom kupia nove drahšie hračky, ktore su ešte problematickejšie.

    • Miroslav
      19:13 06.02.2020

      To píšeš o MiG-29?

      • palo satko
        08:47 07.02.2020

        NIe pišem o F-16. O použiti tohoto typu musia byt spolahlive štatistiky poruch, opotrebovania, kvalitne servisne plany a iste aj prepracovane normatívy skladovych zasob. Nielen u americkeho vyrobcu ale hlavne vojenskeho letectva mnohych krajin v NATO. Ved take letune lietaju v klimaticky porovnatelnych krajinach Holandsko, Dansko, Belgicko. Nechce sa mi verit, že by sa k tymto udajom Poliaci nedostali. Ale asi namiesto obsiahlej vymeny informacii prebehla klasicka "družba". požrali sa steaky, popila vodka a potlapkali sa po pleciach, že aky sme frajeri.

  • Míša
    16:44 06.02.2020

    Stále jsem i díky tomuto tématu převědčen, že 39tka je pro nás nej stíhačka. Za mě modernejší Ečko a v počtu 24ks a máme jistotu, že naši piloti budou víc lítat, než si hrát na simulátorech. Jako bonus navíc, po 15ti letech žádná nehoda typu (ztráta Gripenu), to naše letectvo za svoji existenci nepamatuje!

    • faraonamumu
      17:50 06.02.2020

      Pravda, ostatní armády by se od nás měly učit. Švédská cesta je asi nejlepší.

    • Jirosi
      18:03 06.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      Sice našemu letectvu ty dny bez nehod přeji. Ale nikdy jsme neprovozovali tak malí počet stojů.
      Jas-39 u nás havaroval, jen to byl Jas-39 Maďarského letectva. Oni mají stejnou smlouvu jako CR na pronájem.

      Víra je největší zabiják pravdy. Nebo by snad víte jak by na stejné otázky odpovědělo MO, případně jak vy odpovědělo pokud by nebyli stroje jen v pronájmu?

      • Míša
        18:36 06.02.2020

        Jistě je za tím i schopnost letců, ale důležitá je kvalita éra a především jednoduchost údržby a tím se dostávám k podstatnému. Vysoká provozuschopnost a za nižší cenu. To nyní máme! Zvládá víc, než by teoreticky dovoloval počet zařazených kusů. Existuje tedy lepší vizitka stroje? Zkuste si domyslet volbu F-16, přečtu si řádky výše a zbyde mi pohotovostní ostrá a pár letounů k tomu, podobně jak z let 2000-5 u Migů-21. Letuschopných 5-6.

        • Pavka
          20:27 06.02.2020
          Oblíbený příspěvek

          S letounem, resp jeho náročností na údržbu, dle mého skromného názoru má jeho nasaditelnost jen pramálo společného. To že jsou naše Grippeny drženy trvale v provozuschopném stavu jednoznačně přisuzuji právě pronájmu. Počítám, že ve smlouvě o pronájmu jsou likvidační sankce, něco jako 0,05% z ceny kontraktu za každý den neplnění. Kdybychom je tenkrát koupili, tak jsem přesvědčen, že jejich nasaditelnost bude dnes na stejných číslech jako mají poláci, rakušáci nebo Luftwaffe...

          • Vojna a mír
            20:53 06.02.2020
            Oblíbený příspěvek

            Máte naprostou pravdu. Smlouva stanovuje podmínky provozuschopnosti. To je si myslím jediná výhoda pronájmu.
            Zainteresovaní tvrdí, že máme větší provozuschopnost než samotní Švédové a dále, že by rozhodně nebyla taková, být letadla naše.

          • Jirosi
            08:35 07.02.2020

            Vojna a mír: Ještě, že je to tak hluboko v diskuzi. Protože to tu někteří berou jako útok na JAs-39.

          • Vojna a mír
            10:35 07.02.2020

            Jirosi: Proč útok na Gripen.... to nechápu. Jas 39 je bezesporu podařený stroj ve smyslu poměrně jednoduché údržby a obsluhy. Je tak totiž od samého počátku konstruované a údržbu mají zvládat i “odvedenci” pod dohledem zkušeného technika.
            Přes toto všechno si myslet, že provozuschopnost by byla na této úrovni i v případě vlastnictví letadel, je pošetilost. Závazky ze smlouvy a z toho plynoucí sankce v případě prodlení je to, co “urychluje” pohyb náhradních dílů a celý ten kolotoč kolem při držení stroje v operačním stavu.
            V reálu to vypadá dokonce až tak, že díl jde přednostně do ČR než k vlastním jednotkám ve Švédsku.
            A posuzování ceny za toto je subjektivní. Co je moc a co málo? Kde je ta hranice? V případě problému mohu nasadit cca 70 - 80% počtu. Tedy v reálu třeba stejně jako jiní, kteří musí provozovat ale více strojů, aby v momentě potřeby dostali do vzduchu stejné počty. Takže by to v pořizovacích nákladech a opět údržbě a provozu vyšlo dráž než onen pronájem.
            Můj názor.

          • Jirosi
            13:19 07.02.2020

            Vojna a mír: "A posuzování ceny za toto je subjektivní. Co je moc a co málo? Kde je ta hranice? V případě problému mohu nasadit cca 70 - 80% počtu. "

            Fakt, je že nejlepší stav bude právě během misí mimo republiku.
            Skelet tu uvedl počet 8(5+3) ks. To je, ale jen 57%, nikoliv všemi uváděných(očekávaných) 70-80%. 80% je ve skutečnosti 11 ks ze 14.

    • Karlos73
      20:53 06.02.2020

      Míša, zabúdate na to, že AČR má so SAAB operatívny lízing. Čiže každú poruchu alebo servis vašich 14x Saab JAS 39 Gripen C/D MS20 vám švédska strana v rámci zmluvy opraví a garantuje vám letuschopnosť . Pokiaľ o stroj neprídete vlastnou chybou (pilota), tak vám Švédi garantujú letuschopné lietadlo 1=1 :) (všetko má svoje výhody a nevýhody) Túto výhodu budete využívať do roku 2026, prípadne ak predĺžite zmluvu tak do roku 2029, a potom šmitec. Švédsko už lízing neposkytuje, jedine kúpu stíhačiek, takže budete čeliť rovnakým problémom ako my, Poliaci, alebo hocikto iní čo si kúpia stíhačky a budú ich prevádzkovať... a model lacnej prevádzky stíhacieho letectva s veľkou pravdepodobnosťou skončil...

      • Míša
        22:19 06.02.2020

        Dle reakcí vidím, že mě vnímáte jako ňoumu. Dobře vím, že pronájem a starost výrobce napomáhá zrychlení veškerého servisu. Ale faktem zůstává, že nám je nemění za náhradní uskladněné kusy, ale procházejí opravami a to zdatně a rychle. Nevidím důvod, po nákupu, aby nebyl v podmínkách smluvně zajištěn servis ve stejné kvalitě. Pokud bude, jejich provozuschopnost by měla zůstat, samozřejmě tím míním pozdější nové stroje.

        • Karlos73
          22:54 06.02.2020

          Míša , vychádzal som aj z príkladu maďarských Gripenov, kde konkrétne mal jeden z ich Gripen JAS 39C v roku 2015 na ich domovskej základni v Kecskeméte haváriu, a Švédsko im v roku 2016 dodalo nový kus, po uznaní, že išlo o technickú chybu lietadla. https://www.valka.cz/10-06-201...
          Pri nákupe si môžete zabezpečiť servis a náhradné diely, ale priplatíte si... Je aj otázne ako rýchlo vám budú náhradné diely dodané a opravy certifikované... to je v podstate aj problém ktorý sa tu v článku rieši pri poľskom letectve a ich problémoch s F-16 Block 50+

        • Jirosi
          08:38 07.02.2020

          Miša: Co třeba proto, že pak už nebude Švédy nic nutit kanibalibazovat svoji armádu, aby se v CR létalo :)

  • Miroslav
    16:38 06.02.2020

    Že flákajú servis na 29-ky, to pochopím. S rusmi nemajú dobré vzťahy a tí to častokrát neriešia ani za peniaze. Na Sliači by vedeli rozprávať...

    Ale, že nevedia udržať bojaschopnosť nad 50-60% u 16-ok, to je šialené. Ako potom chcú držať pri živote 35-ky ktoré sú násobne drahšie a náročnejšie na údržbu?

    Mám pocit, že Poľsko má väčšie ambície ako na čo stačia ich mentalita a výkonnosť ekonomiky

    • Jirosi
      18:11 06.02.2020

      Letectvo PL je sice velké, ale pokud má úkoly za všechny stroje Mig-29/Su-22 odlétat F-16 pak to někde musí být vidět.
      Pokud měli v náhodnou chvíli připraveno vzlétnout 50% stíhaček k misi, tak to není špatný stav.
      V CR jsou to 2x Hotovost. 1-2 záloha hotovosti, a to jich máme 12+2 :)

      • Miroslav
        18:28 06.02.2020

        V prvom rade, SU-22 mali byť už dávno na odpočinku alebo preradené na výcvik. V Európe ich už nikto nemá. Aj Rusko ich vyradilo pred viac ako 20 rokmi. V službe už také niečo nemá čo robiť.

        Iste, tento typ doteraz nebolo čím nahradiť. A vlastne dodnes nie je čím lebo čistokrvné stíhacie bombardéry viacmenej boli vytlačené viacúčelovými stíhačkami.

        Poľsku nič iné ani neostáva ako nahradiť SU-22 americkými F-16. To je proste trend. Alebo mohli nakúpiť vyradené Tornáda ale to by bola rovnaká blbosť ako udržovať pri živote SU-22

        • Jirosi
          18:41 06.02.2020

          O to my až tak nešlo, u výměny Su/Mig není co řešit.
          V Polsku musí 48 ks F-16 službu za 48 ks F-16/ 32 Mig-29 / 32 Su-22, to prostě musí být někde vidět.

        • Matesaax
          19:10 06.02.2020

          Tak Polsko používalo Su-22 ve velkém počtu, myslím okolo 90 kusů, takže zázemí na tenhle typ mají, navíc vyloženě staré ty stroje nejsou,vyrobené byly koncem od půlky do konce 80 let. To rada F-16 je dnes starších. Problém je, že nedošlo k modernizaci zbranoveho systému, šlo jen o prodloužení životnosti, takže jejich bojová hodnota už dnes slabá. Jde jen o to, aby meli piloti na čem létat. Rusko je vyřadili již dávno, protože na jejich úkoly mělo dostatek Su-24/25.

          • Miroslav
            19:40 06.02.2020

            Cez 100 ich mali. Neviem presne ale 110 alebo 120? S ostatným súhlasím. Nemajú bojovú hodnotu lebo im chýba evolúcia v čase aj kvalite. Načo ich teda držia? Kvôli počtom? Severná Kórea má druhé najväčšiu ponorkovú flotilu. Ale čo z toho keď sa zasekli v čase, že? Len žrút peňazí.

          • Pavka
            20:38 06.02.2020

            Zajímavé je, že když přijde na podobnou otázku ohledně bojové hodnoty L-159A v roce 2020, tak nastane najednou nezvyklé ticho po pěšině.

          • Janko Paliga
            22:34 06.02.2020

            @ Miroslav

            Problematika poľských Su-22 sa riešila v článku , Tomáša Souška Polské Su-22: poslední v Evropě, Letectví a kosmonautika 10/2018

      • Luky
        19:15 06.02.2020

        @jasně Jirosi
        Proto jich pět po vlastní ose občas letí do Estonska nebo na Island s tím, že hotovost i záloha se drží.....nikdo jiný nás nehlídá truhlíku.
        Stejně tak se cvičí, když se drží ostrá hotovost.
        Co máš za motivaci si stále tak pitomě vymýšlet?

        • Jirosi
          19:29 06.02.2020

          Luky: Když vás baví zkreslovat pravdu je to vaše věc. Ale průměr za rok se nedělá za 4 měsíce, ale za 12.
          Pokud tam letí 5. letadel, z toho 2x jsou hotovost 1x záloha 2x jsou v opravě. Tedy připravenost 60%. Polsko F-16 má katastrofických 50%.

          • Jirosi
            19:33 06.02.2020

            K tomu si přičtěme extra údržbu, aby ten režim vůbec byli schopni před odletem. Ta těch 60% táhne opět dolů. Další je po příletu, ale ta už jde na vrub následujícím letům na CR.

          • Luky
            20:00 06.02.2020

            Dokážeš pochopit, že řeším celou flotilu?
            Ty jsi svým příspěvkem sugeroval, že u nás máme letuschopný hotovostní pár a jedno letadlo v záloze.
            Já ti napsal, že když pět letuschopných odlétne, stále se drží hotovost a omezený výcvik. Občas taky odletí roj na cvičení ven, není jen zahraniční air-policing. Když není nic venku, plní se výcvik mnohem lépe, ale létá se.
            ---------
            Článek píše o 35% a ne 50%. Píše také o zhoršujícím se stavu.

          • Jirosi
            08:45 07.02.2020

            Řešíte celo flotilu, ale celá flotila má 72+23 alokovaných ve Švédsku, 12+2 v CR, a 12+2 v Maďarsku. To, že stojí stroje ve Švédsku se směle ignorují.

            Nikde sem nepsal, že máme letuschopných pár. Napsal sem, že máme 2+1 kusu 24/7 připravených k misi. Při misi v pobaltí je to 2x2+1.
            Ale to je ten malý rozdíl mezi letuschopnými, k bojové misi, a k jakékoliv misi.

          • Jirosi
            09:05 07.02.2020

            Pokud někam pošlete 5, schopné jsou 2+1(3), tak 3/5 jsou prostě 60%.

    • balm
      18:27 06.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      V době míru stačí k vyřazení poloviny letounů i vadná dodávka drobných součástek. Nejde ani tak (pohledem laika) o zásadní součástky, ale "drobnosti", jako pryžová těsnění, tlumiče vibrací, ... a je zaděláno na maléru, protože začíná maratón v hašteření o kvalitě prvotní suroviny (např.: kaučuk), kontrolu kvality a zrušená certifikace. V uvozovkách hloupost (i když pravda je taková, že mají klíčové funkce), ale celá logistická mašinérie se zastaví, vyšetřuje a právníci se hádají o každé slovo. Tak to prostě je, protože součástky nevyrábí jen výrobce letounu, ale celý řetězec menších dodavatelů s omezenou kapacitou. Čím déle trvá provoz, tím více se mění celý řetězec. Výrobci zanikají, slučují se, ... a přejít k jinému dodavateli, to není zase tak snadné, protože prvně se musí certifikovat a to trvá celou věčnost. Dát tam cokoliv necertifikovaného (třeba i podstatně kvalitnější) dost dobře nejde.

      Samozřejmě nevím a nemohu vědět, kde je zakopaný pes v případě Polska, pouze konstatuji, že k uzemnění letectva stačí "drobnosti".

      • Jirosi
        18:42 06.02.2020

        Nejhorší je když se ukáže, že celá chyba byl jen důsledkem nedbalosti jediného člověka.
        Celé kolečko je v podstatě zbytečné :(

      • ArWe
        21:42 06.02.2020

        Trefil jste hřebíček na hlavičku. Nehledal bych v provozuschopnosti bojových letadel nějakou vědu, protože to je přesně tak, jak říkáte. Bezpečnost v mírovém provozu je na prvním místě a vůbec nepochybuji, že v době války budou všechna éra připravena.
        Není to tak dlouho, kdy závada na motoru F124 vyřadila celou flotilu L-159 z provozu na několik měsíců a rázem tak české letectvo přišlo o půlku své bojové síly. Prostě provoz vojenských letounů jde ruku v ruce s "uzemňováním" :)
        Ještě k tomu poškození polských F-16 a že u nás nic . I u nás došlo k poškození Gripenu a jeho dlouhodobějšímu odstavení z provozu. Zase, je to provoz těžké techniky, takže různý prásknutí při přistání, nebo naražení do něčeho (pták, cisterna, kandelábr) a podobně se stává.

  • darkstyle
    16:02 06.02.2020

    Skúsim odpovedať aj pani poslankyni aj profíkom z onet.pl

    Neintegruje náhodou Poľsko práve v tomto období strely JASSM-ER do F-16? Kde sa musí zasahovať do konštrukcie stíhačky keďže je to macek, kvôli vyvažovaniu stíhačiek a robiť softwarové upgrady?

    Nemajú poliaci už 11-14 rokov F-16? a teda sú v cca polovici svojej životnosti a potrebujú niečo ako mid life upgrade a neprechádzajú postupne vrámci bežných opráv čímsi podobným? Všetko to závisí samozrejme od toho koľko vlastne nalietali Poliaci za ten čas.

    Bez odpovedí na tieto otázky je zbytočné ďalej vôbec diskutovať na túto tému.

  • otecko
    14:38 06.02.2020

    Tak každý úředník potřebuje sem tam protřepat krovky, i ten na polském MO, takže pokud ta interpelace povede ke zvýšení výkonů polských úředníků, bude to jen dobře. Ale pokud mají už nyní nedostatek pilotů tak asi trpí stejnou systémovou chybou jako AČR. Jak jsou na tom piloti na Slovensku?

    • Jirosi
      18:28 06.02.2020

      Polsko nemá dostatek podzvuků("L-159"), kde by jejich piloti trávili čas před hlavními typy, aby mohlo mít stejnou systémovou chybu.

  • Cami
    14:30 06.02.2020

    Procenta bojeschopnost polských F-16 jistě nevypadají hezky, nejspíš někdo někde trochu zaspal, na druhou stranu úroveň bojeschopnosti 30-40% mohou Polákům závidět jak v Německu tak zejména v Rakousku. Potíže s díly a servisem na Eurofightery vede v Německu k bojeschopnosti na úrovni kolem 10-15% (viz zprávy branného výboru Bundestagu) a v Rakousku, kde k pořízení Eurofighterů došlo až po silném politickém nátlaku ze strany Německa, kvůli neúnosným nákladům a problémům se servise jejich nadzvukové letectvo prakticky přestalo existovat. A o počtech rakouských nadzvukářů majících nalétáno alespoň minimální roční penzum ani nemluvě. Pokud AČR pořídí stejná éra jako kolegové na Slovensku, byla by tu reálná šance na společné nákupy dílů i výzbroje.

    • otecko
      14:36 06.02.2020

      Myslím, že na žádné společné nákupy dílu či výzbroje by nedošlo. To se v minulosti už ukázalo.

  • PavolR
    12:54 06.02.2020

    Škoda, že nie je konkretizované, s dodávkami ktorých súčiastok je presne problém. Keby išlo o motory, tak tie by v poľských F-16 block 52+ mali byť technicky F100-PW-229, ku ktorým je alternatívou F110-GE-129. Bolo by zaujímavé (aj pre OSSR) porovnať rýchlosť dodávok motorov od týchto výrobcov.

    • Clanek
      14:02 06.02.2020

      POKUD je za problemy s dodavkama vyrobce motoru A POKUD si toho SVK strana nezjistila predem a nesla z toho duvodu ke konkurenci, ani v tomto zridkavem pripade kde existuje substitut, A NASLEDKEM TOHO budou treba i OS SR nekdy v budoucnu mit problem se zajistenim provozu, pak by za to mela padnout nejedna hlava.
      Jsem optimista a verim ze toto bylo brano v potaz a byl vybran bezproblemovy(vejsi) dodavatel.

    • Karlos73
      15:32 06.02.2020

      PavolR, tu by som videl skôr systémovú chybu na poľskej strane, ktorá si chcela veľkú časť servisu a opráv robiť sama. A asi chýbajú okrem financií aj certifikácie pre dané opravy a náhradné diely...
      Preto by sa naši "armádny" novinári mali začať pýtať MOSR ako budú po dvojročnej záruke, riešené naše F-16 Block 70/72, čo konkrétne zvládne naše LOT Trenčín? Ako máme vyriešené (zmluvne) dodávky náhradných dielov, väčší a náročnejší servis s výrobcom Lockheed Martin (s USA), prípadne ostatnými skladmi a servismi v EU... ? A čisto pragmaticky by mali OSSR po roku 2025 ešte dokúpiť 4 ks F-16 Block 70, aby sme mali aspoň základnú letku, ktorá by pri plánovaných rotáciách lietadiel (pohotovosť-ročný nálet-školenie-zahraničné misie-servis ) a prípadných neočakávaných výpadkoch vedela aj naďalej plniť svoje úlohy...