Operace Mount Hope III: Jak Američané kradli sovětský vrtulník Hind

Operace Mount Hope III: Jak Američané kradli sovětský vrtulník Hind
Jednotka 160th SOAR(A) pomocí CH-47 krade Mi-24 / Public Domain (Zvětšit)

V roce 1988 se Američanům naskytla příležitost ukořistit v Čadu vrtulník sovětské výroby Mi-25 Hind (exportní verze Mi-24D Hind). Stroj zanechala na bojišti ustupující Libyjská armáda. Zbývalo jen vyřešit, jak ho odvézt.

Mark Felton je americký vojenský historik, specializující se na období druhé světové a studené války. Kromě psaní odborných prací se věnuje i natáčení videí pro YouTube. Nedávno zveřejnil na svém kanálu příspěvek o málo známé operaci, v níž dvě americké helikoptéry propašovaly z území na hranicích mezi Libyí a Čadem opuštěný bitevní vrtulník Mi-25 Hind. 

Událost se odehrála v roce 1988, krátce po skončení takzvané Toytové války mezi oběma zmíněnými africkými zeměmi. Říká se jí tak proto, že Čad používal k dopravě svých bojovníků místo obrněných transportérů obyčejné pick-upy, nejčastěji model Toyota Hilux.

Čad válku vyhrál. Libye přišla o desetinu své armády (asi 7500 mužů), 800 tanků a okolo třiceti letadel a helikoptér. Byl mezi nimi i jeden exemplář vrtulníku sovětské výroby Mi-25 Hind. Překotně ustupující libyjská armáda ho nechala společně s další technikou na základně Ouadi Doum na severu Čadského území.

Pro Američany, kteří Čad v konfliktu podporovali, to byla skvělá příležitost si vrtulník prostudovat. Mi-25 byla exportní verze typu Mi-24D. Vrtulníku se přezdívalo „létající tank,“ což byla narážka na legendární letoun Il-2 Šturmovik. Říkalo se mu ale i „stakan,“ podle tvarování skel v kokpitu. Byl to špičkový stroj, použitelný jak k ničení tanků a obrněných vozidel, tak k přepravě pozemních jednotek. 


Video Marka Feltona o operaci Mount Hope III. V úvodu Felton použil zaběry českých Hindů

Lákavá kořist

Američané sami nic podobného neměli. K palebné podpoře používali specializované bitevní vrtulníky AH-64 Apache, k dopravě vojáků zase UH-1 Huey. Není divu, že se těšili, až se jim Libyjský vrtulník dostane do rukou. Jenže to mělo háček. Opuštěný Hind bylo potřeba dopravit do USA. Letiště Ouadi Doum leželo jen kousek od Libyjských hranic. Vztahy Spojených států s Libyí byly velmi špatné. Američané totiž v roce 1986 bombardovali vojenské cíle v okolí Libyjského hlavního města Tripolisu. Byla to odveta za bombový útok na berlínskou diskotéku La Belle.

Při útoku zemřeli tři lidé a 229 bylo zraněno. Mezi mrtvými byli dva občané Spojených států. Podle Američanů naplánovala útok Libyjská tajná služba a podílelo se na něm Libyjské velvyslanectví. 

Libyjské armádě by se určitě nelíbilo, kdyby se jí Spojené státy pokusily ukrást vrtulník přímo pod nosem. Hrozilo obnovení bojů, nehledě na mezinárodní skandál spojený s pokusem získat kus vojenského vybavení sovětského původu. 

Do pádu Berlínské zdi sice zbýval jen rok, ale to ještě nikdo nemohl vědět. Nejlepší řešení bylo přepravit opuštěný vrtulník tak, aby se Libyjci vůbec nedozvěděli, že je pryč. To se ale v případě stroje, vážícího okolo osmi tun snadněji řekne, než udělá.


Klíčová místa operace Mount Hope III

Pouštní test

Američané se po důkladné úvaze rozhodli, že ukořistěný Hind přepraví od Libyjských hranic vzduchem. Zařídit to měl 160. letecký pluk zvláštních operací americké armády (160th Special Operations Aviation Regiment). Tato jednotka, přezdívaná také „Noční stopaři“ (Night Stalkers), měla k dispozici ikonické dvourotorové vrtulníky CH-47 Chinook. Čadská vláda akci na svém území povolila výměnou za dva miliony dolarů a dodávku protiletadlových přenosných raketových kompletů FIM-92 Stinger. Operace vyžadovala přesné plánování.

Bylo potřeba ověřit, jestli Chinook vůbec pancéřovaný vrtulník sovětské výroby unese. Američané jako první krok zpracovali teoretickou studii, pravděpodobně označenou jako Operace Mount Hope I. Po ní následovala Operace Mount Hope II, v níž si koncept akce vyzkoušeli nanečisto na raketové střelnici White Sands.

Ta se proslavila poválečnými testy ukořistěných německých střel V-2. Aby byl test co nejrealističtější, Američané nejdřív převezli dva Chinooky v břiše nákladního letounu C-5 Galaxy. Pak je vyložili a nechali přeletět vzdálenost necelých osm set kilometrů nad pouští. V cíli zvedly vrtulníky šest vaků s vodou přibližně o hmotnosti Mi-24 a letěly zase zpátky.


Chinook unese vrtulníky i letadla. Na videu australský Cinook přepravuje torzo DHC-4 Caribou

Noční přelet

V roce 1988 ještě 160. pluk neměl Chinooky schopné tankování za letu. Vrtulníky proto musely během zpátečního letu dvakrát přistát na předem připravených místech a doplnit palivo. Pokus na White Sands dopadl dobře. Američané proto přikročili k ostré akci, oficiálně pojmenované Operace Mount Hope III. Jako první dorazili do Čadu specialisté, kteří dva týdny před samotnou akcí pozorovali pohyby Libyjců v okolí základny Ouadi Doum. O dopravu hlavní části týmu se postarala dvojice letounů C-5.

Na čadské letiště N'Djamena převezly kromě páru Chinooků i celkem pětasedmdesát mužů. Jména účastníků akce jsou dodnes tajná. Podle serveru The Drive se jí kromě vojáků ze 160. pluku pravděpodobně zúčastnili i příslušníci zvláštní jednotky Delta Force. 

Chinooky přeletěly do Ouadi Doum z letiště N'Djamena v noci z desátého na jedenáctého června 1988. Během přeletu je kryly francouzské stíhačky Mirage F-1. Svůj náklad vyzvedly Chinooky za svítání. Jeden vezl v podvěsu samotný trup sovětské helikoptéry, druhý přebytečné součástky, odmontované kvůli snazší přepravě.

Písečná bouře

Cestou zpět se vrtulníky zastavily kvůli dotankování na letištích Faya-Largeau a Moussoro. Palivo jim dovezl speciálně upravený letoun C-130 Hercules. Libyjské ozbrojené síly neměly o vyzvednutí svého vrtulníku ponětí. 

Let na letiště N'Djamena s břemenem zkomplikovala písečná bouře. Chinooky kvůli ní musely zpomalit a letět tak, aby mohly navzájem udržovat vizuální kontakt. Stejná bouře znesnadnila i nakládání letounů C-5. Odlet se kvůli ní zdržel o dvacet minut. Jinak se ale dá Operace Mount Hope III popsat jako blesková.

Hlavní část amerického týmu strávila v Čadu pouhých sedmdesát hodin. Další rok padla Berlínská zeď a za následující dva roky i Sovětský svaz. Studená válka skončila.  Američané bezpochyby i tak využili získané poznatky v mnoha dalších konfliktech, jichž se vrtulníky Mi-24 Hind účastnily. Režim Muammara Kaddáfího pád Sovětského svazu přežil. Rozpadl se až v občanské válce v roce 2011. Ta trvá v Libyi dodnes.

Zdroje: Foxtrot Alpha, War Is Boring, 2, WTM

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Maďarská armáda dále posiluje: Modernizace vrtulníků Mi-24 a obří nákup pancéřovek Carl Gustav

Maďarské ozbrojené síly pokračují v masivní modernizaci své bojové techniky a výzbroje. Maďarské ...

Nahradí Chinook problémy sužovaný vrtulník CH-53K King Stallion?

Obří mariňácký vrtulník CH-53K King Stallion trápí vážné technické problémy. Program je čtyři roky ...

Vrtulník MH-47 Chinook provedl letecký úder pomocí dronu MQ-1C Gray Eagle

Ve výcvikovém prostoru NAWS China Lake (Naval Air Weapons Station China Lake) v Kalifornii nedávno ...

MSPO-2019: Polská modernizace bojových vrtulníků Mi-24

V souvislosti s nákupem vrtulníků Venom / Viper pro Armádu ČR neutichly hlasy volající po ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Storm
    20:28 08.12.2019

    Parádní článek... Děkuji...

  • UnionPacific
    21:13 06.12.2019

    Toto je jeden z dôvodov, prečo rusi nevyhnutne musia prehrať vojnu s Usa. Vďaka blbej politike, ktorú vedú, sa Američania vždu dostanú k najnovším ruským zbraniam, ale rusi sa naopak, k americkým nedostanú nikdy. S300 pozná usa vďaka Grécku a Slovensku, teraz budú môcť skúmať turecký S400, ale Rusi sa k THAAADu nedostanú nikdy. Ďalej majú amíci plné sklady Mig29 a Su27 aj T72 a T90...a naposledy India pustila amerických expertov na jadrovú ponorku ruskej výroby...nepochybujem o tom, že aj Brahmosy už v Raytheone poznajú ako by to boli ich vlastné strely. To je tak, keď si za spojencov vyberajú zkorumpovaných politikov ochotní rusov predať vyššej ponuke...

    • Sanyo
      02:56 07.12.2019

      A proto jsou exportní verze, aby je to tolik nebolelo. Což ostatně dělají všechny země.

    • Pigtail
      03:00 07.12.2019

      A nešlo by stejně tak napsat že k THAAD se můžou dostat přes SAE nebo Korejce ? Ta historka s Indií je ze Sputniku že, to by jinde nevymysleli :D A pro Rayethon který mimochodem s Northrop zrovna pracují na podobné střele možná bude lepší se obrátit na NASA potažmo DARPA lítali přece s X-43,X-51 na začátku tisíciletí ... nicméně Rayethon už pustil info že motor bude z X-43A tam lítal mach 9.6 ale vyrobený pomocí 3D tisku, takže poloviční hmotnost ... Brahmos lítá mach 3.5

      • UnionPacific
        16:07 07.12.2019

        Nie. K juho kórejskému Thaadu sa nedostanú, nakoľko su Kórejci verní spojenci a korupcia tam patrí k najnižším na svete. Naopak, všetky Rusku spriatelené štáty sú zkorumpované diery...námatkovo Kuba, Venezuela, stredoázijské Republiky ZSSR...a India....tam generáli zodpovední za vyzbrojovanie ani nevstanú z postele bez úplatku, článkov na Indické nákupy už bolo na AN dosť.
        To že India pustila amerických odborníkov na jadr. ponorku Ruskej výroby, o tom sa písalo na AN. No a k Brahmosu: netvrdím že je lepší než americké strely, len to že pokiaľ im ho india dala k preskúmaniu znamená že perfektne poznajú jeho RCS , vedia odhadnúť stav ruskej elektroniky, možnosti REB proti strele a tiež , v akom stave je ruská materiálova veda. A toto všetko sú užitočné informácie, ktoré povedú k tomu že v prípade ruskej agresie proti us navy im všetky hypersonické strely dajú dole podobne ako Scudy v Iraku v 91.

        • Pigtail
          18:05 07.12.2019

          Nedostanou ? rozhodně rusové mají nejlepší humint na světě, to co jim schází v sigintu dohání jinde .... stejně jako nerozumím tomu jak může nějaká prohlídka ponorky ukrást technologie (to mi přijde asi jako bych tě svezl autem a ty sis myslel že ho díky tomu vyrobíš) tak nerozumím té pohádce o sestřelování Scudů ... v té mojí realitě se nejednalo o SCUD ale Al-Hussein, origo SCUD by tam nikdy nedoletěl a proto modifikace, která byla dosti nepovedená, většina "SCUDů" se rozpadla za letu a do jejich trosek se pak trefovali PACy ... spousta měla problémy s navigací ... stejně jako USA letectvo podniklo nějakých 1500 náletů s efektivitou blížící se nule díky skvělé taktice a maskování tak o moc úspěšnější nebyly ani ty PACy ... nejvíc jich zničili SF přímo v poušti ti se nedali oblbnout teplýma maketama

          • Larry
            17:05 08.12.2019

            Opravdu jste přesvědčený, že Rusové potřebují Mata Hari pro humint 21.století a sigint provozují na krystalkách a "dvoulampovkách" ??

    • PavolR
      08:46 07.12.2019

      Rusi sem, Američania tam, v článku popísaný konflikt nakoniec aj tak ukázal, že kľúčom k úspechu sú japonské technológie. :-D

    • madrabbit
      10:50 07.12.2019

      Tedz nemám pocit, že by zrovna v dohledné době pustili Turci někoho z USA k S-400.

    • Larry
      11:49 07.12.2019

      Píšete nesmysly:
      Svět je plný náhod a řada bitev je vyhraná jen díky náhodám
      https://www.idnes.cz/technet/v...

      A co si myslíte?? F-84 Sabre byl důkladně prozkoumán a rozebrán.
      Já osobně mám kontakt na specialistu REB (EW) který strávil řadu let od počátku 80tých v Sýrii kde rozkryl a identifikoval letecké jednotky NATO, jejich letadla, organizaci, krycí znaky na Blízkém východě.
      Nakonec byl po 90tém roce vyhozen z armády. Jenom na východě se moc nemluví.
      Vojáci byli při odchodu zavázáni mlčenlivostí podle důležitosti a stupně utajení. (já na 10let po ukončení služby) Vše se podepisovalo a každý byl poučen např. o tomto
      http://zakony.centrum.cz/trest...

      Amíci se skutečně dostali k ke špičkové sovětské technice díky tomu, že např. Moldávie jim prostě prodala po rozpadu SSSR své MiG-29, Ukrajina je pustila k Su-27, původním verzím S300PS. Proto dnes na strojích jako SU-27 a MiG-29 v Rusku existuje řada modernizačních programů, ke kterým se amíci nedostanou. U S400 v Turecku to jistě Rusové mají nějak pojištěné . Riziko znali od počátku.

      • Trener
        09:05 08.12.2019

        Trošku navážu, zajímalo by mě, od koho se dají koupit neosekané (neexportní) verze letecké techniky? Rusák osekává, četl jsem ´že i Čína. Kdyby by jsme chtěli fr. Rafala, tak by jsme taky neměli, to co Frantíci.

        • Riiiederner
          07:54 09.12.2019

          U usa o exportnich vezích nevím.

    • palo satko
      18:47 08.12.2019

      Ale no. Rusi v zasade nemusia nič prehrat. V byvalom Nemecku akože vyhorel archiv a hlupak Beneš naletel na podhodene papiere, ktore nezhorali a pisali o zrade Tuchačenskeho. Urobil si u Stalina dobry bod. Vysledok tohoto podvodu vyzeral pre Hitlera uplne užasne, lenže nič nefunguje absolutne a navždy. Nemecka vdova Greta si nakoniec "užila" objatie s Ivanom a mi 40 rokov socika.

    • technik
      09:44 09.12.2019

      Jak dětinské si myslet že rus prohraje. Tahle válka by neměla vítěze ale jen poražené. A tím by bylo lidstvo globálně na celé zemi.

  • Jakub Cikhart
    20:34 06.12.2019

    Jen doplneni verze, jednalo se o casnou verzi MH-47D - SATCOM antena na hrbete, FLIR pod (jeste kratkym bezradarovym) cumakem, miniguny M134 ve dverich, pridavne nadrze Robertson uvnitr nakladoveho prostoru. Nemoznost tankovani za letu byla uz zminena.

  • Fabius Maximus
    19:51 06.12.2019

    Vrtulníky jsou dost zranitelné stroje i vůči základním protiletadlovým zbraním jako jsou MANPADs.
    Afgánci sestřelovali spoustu sovetských Hindů pomocí raket Stinger. Jemenci teď zase setřelují saúdské Apače za druhým pomocí nějakých východních raket.
    Poslední sestřel zaznamenali 29.11.

    https://english.iswnews.com/88...

    • Storm
      20:19 08.12.2019

      Daleko víc vrtulníků sundali v afgánu rusákum pomocí hlavňové výzbroje...

  • infi
    16:26 06.12.2019

    Trochu to s tim tematicky souvisi, tak sem postnu odkaz na dokument, jak probihal hon na lisku MiG-25 :-)

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Trener
    15:54 06.12.2019

    Zajímalo by mě, zdali i země Varšavské smlouvy měly možnost prozkoumávat techniku západu. Pravděpodobně ano, ale moc se o tom nepíše a třeba nebyly tak úspěšné.
    V článku je možná něco zajímavějšího, viz. ta Toyotová válka, zajímalo by mě nějaké stručné shrnutí taktiky bojujících stran.

    • GlobeElement
      16:03 06.12.2019

      Měly, občas nějaký západní letec přeletěl hranice a byl přinucen přistát, to se dělo v 50. možná 60. letech.
      Kamarádili jsme s Kaddáfím a Hussainem, co ti měli, to si Rusové určitě očichali.

      • Trener
        20:37 06.12.2019

        Jestli to nebyly jen "drobky". Ale např. jednou se kdysi jeden voják z povolání nechal slyšet, že snad naše armáda za socíku měla možnost studovat BVP Bradley. Ale kdoví, jak to bylo ty VZP byli občas pěkní bajkaři.

    • Miroslav
      17:34 06.12.2019

      Samozrejme, že áno. Veď už za druhej svetovej vojny dodávali američania do ZSSR leteckú ale aj ďalšiu techniku ktorá bola častokrát dôkladne okopírovaná. Napríklad sa hovorí, že V3S má predobraz v americkom nákladnom vozidle Studebaker

      • Trener
        20:35 06.12.2019

        Miroslave, to je něco skoro úplně jiného, to nebylo ještě velké nepřátelství.

    • voodooSk
      21:57 06.12.2019

      Sovieti ukradli zo západného nemecka AIM-9 Sidewinder. Odviezli ho v osobnom aute, len museli rozbit bocne okienko, lebo sa im nezmestila na zadne sedadla :)

      • Trener
        22:11 06.12.2019

        Myslím, že jim pomáhal "kolaburující" zápodoněmecký pilot.

    • lorgarius
      11:14 09.12.2019

      Myslim ze po vojne vo Vietname, prevrate v Irane, Arbasko-Izraelskych vojnach atd sa sudruhom dostali do ruk zbrane imperialistickeho zapadu - myslim tym F5, AGM-65, tanky a obrnene tranportery, protitankove ale aj protilietadlove rakety atd. Pravda islo o vyvozne modely resp starsie kusky.
      Pocul som aj pomerne humornu historku o tom ako nejaky pilot a technik luftwafe NDR ukradli z letiska AIM-9 Sidewinder, na furiku ju previezli k plotu, nasledne ju "prehodili" cez plot, nalozili do auta previezli niekde na konspiracne miesto, kde si ju vyzdvihli agenti kgb na studium. Neviem, ci je aspon trocha pravdiva, alebo ide o humornu prihodu ktoru pocul kamarat kamarata od typka ktory pri tom bol a je z nej pravdiva luftwafe legenda.

  • otecko
    15:35 06.12.2019

    jednou je Mil dole a Chinok nahoře a podruhé je tomu naopak.... :)

    https://www.youtube.com/watch?...

    • GlobeElement
      16:01 06.12.2019

      Tuhle bestii by asi Chinook nezvedl.

  • fotr
    14:03 06.12.2019

    Je všeobecně známo že se USA (nejen) zajímalo hodně moc o motory tohoto vrtulníku, respektivě o materiál turbín které v té době byly absolutní špičkou. Bylo učiněno několik pokusů získat ,,recept,, ale zda se to nakonec podařilo jsem se nikdy nedočetl a nedozvěděl.
    Každopádně to byla velkolepě působící mašina ze které šel strach a Varšavská Smlouva jich měla obrovské počty které dělaly Západu vrásky na čele. Měl jsem tu možnost se v tomto stroji svézt v přední kabině a byl to nezapomenutelný zážitek.
    Poslední pilotova instrukce před startem zněla: ruce na stehna a jestli mě tam na něco šáhneš tak ti je pak urazím!
    Nesáhl jsem, ruce stále mám a bylo to skvělé.

    • Robo
      14:42 06.12.2019

      No s těmi vráskami ne čele bych to moc nezveličoval . Pokud vím tak v Afghánistánu je hadrníci sundavali jak holubi na střelnici .

      • strikehawk
        15:27 06.12.2019

        No úplně stejně jako stejní hadrníci AH-64 v Iráku, Afghanistánu a Jemenu :-)

      • fotr
        15:52 06.12.2019

        Robo
        Nehovořím o velmi specifickém Afgánu ale o době studené války kdy proti sobě stály armády Západu a Východu a kdy vojska VŠ disponovala obrovským počtem těchto strojů které mohla vrhnout na Evropské ,,válčiště,, kde by kryté letadly podporovaly vlny tanků a dalšího vojska. V roce cca 75 mohla VŠ nasadit cca 20 tisíc tanků ( západ 6 tisíc) cca 3 tisíce letounů, z toho cca 1100 vrtulníků (západ 1700) nejméně 30 tisíc dalších obrněných vozidel všech kategorií (západ 10-12 tisíc) a to nehovoříme o dalších druzích vojska. Prostě 58 divizí proti 27! Nevím kolik ti je let ale určitě ti každý pamětník potvrdí že právě počty bitevních vrtulníků a tanků Západ nejvíce strašili.

      • infi
        16:11 06.12.2019

        Robo: Mas dost zkreslene informace o valce v Afghanistanu. Nez Talibanu (coz jsou pomerne schopni bojovnici v guerillove valce a uplne bych je neprirovnaval k sfetofanym IS hadrnikum) dodala CIA nove FIM-92 Stingery, tak proti hindum nemeli moc zbrani i presto, ze meli 23mm hracky a myslim, ze jim prezdivali "dabel z nebes" nebo tak nejak...coz rozhodne neni ekvivalent pro holuba na strelnici (spise to bylo naopak).

        A ono i dnes, 35let+ po valce, dokaze ten stejny MANPAD na urovni Fim-92 sundat moderni helikoptery, at uz jsou ruske, nebo americke. Jenom behem valky v iraku 03-09 prisli spojenci o 129 helikopter, z nich 29ks pripadalo na AH-64 (zbytek vesmes UH60 a OH58) - a to tam Rusko nemelo intervenci a nedodavalo Iraku nejmodernejsi MANPADY, tak jako to udelali amici sovetum v afgu.

        • GlobeElement
          16:30 06.12.2019

          Pokud čerpáš ze stejného zdroje, jako já, pak v Iráku sice bylo zničeno 129 helikoptér, ale jen 49 díky nepřátelské palbě.
          Ne že by to bylo málo, ale přece jenom...

          • infi
            16:41 06.12.2019

            Ano to mas pravdu, ale kdo vi jak to bylo...treba v rusku jsou jenom nehody :-)

        • KóĎA
          16:35 06.12.2019

          Je jasné že americké Stingery přinesly kvalitativní zlepšení (i dříve vlastnili mudžikové MANPADy jiných typů). Ale mudžikové měli často velmi slušnou hlavňovou PVO mnoha ráží. K tomu specifický terén Afganistanu.

      • KóĎA
        16:22 06.12.2019

        K doplnění znalostí bych doporučil https://knihy.heureka.cz/rude-...

        Vím, že by se to mělo přejít taktním mlčením, ale ta čeština opravdu tahá za oči.

    • GlobeElement
      15:41 06.12.2019

      Z bitevních vrtulníků jde strach obecně. Stál jsem před Apache i před Mi-24 a rozhodně bych se s nimi nechtěl setkat na bitevním poli.

  • Larry
    13:19 06.12.2019

    Sověty to asi moc netrápilo. U "exportní verze" se s takovou možností reálně počítá. Prodávají po světě a mnohdy nemají pod kontrolou uživatele.
    Proto jsou ošizené exportní verze a i takové se liší, podle přání a solventnosti zákazníka. To platí celosvětově.
    Nebylo to poprvé co se jejich technika dostala do rukou nepřítele.

    Měl jsem možnost vidět MiG-23 v AČR a jeden exportní MiG-27.
    MiG-23 AČR byl proti tomu v avionice a elektronice "Rolls Royce"

    • Storm
      20:27 08.12.2019

      Jestli to nebude třeba tím že Mig23 byl stíhačka která nese třeba radar a Mig27 Je bitevní letoun bez radaru ;) Rozdíly tam samozřejmě jsou mnohem větší... Pravděpodobně srovnáváš dvě letadla určené pro odlišné úkoly a podle toho odlišně vybavené...

    • Jirosi
      22:55 08.12.2019

      Nebyli to náhodou obě exportní verze?
      Nebo chcete tvrdit, že CSR dostávala techniku na úrovni SSSR.

      • Larry
        06:59 09.12.2019

        Ten rozdíl Československého MiGu-23 vůči stejnému v službách sovětského letectva /stejné varianty/ byl téměř nulový. Sověti nám docela důvěřovali na rozdíl od východních Němců a Poláků. Rozdíly v dodávané technice pro ČSLA byly, ale oproti Sovětské armádě nijak zásadní nebo minimální. V ČSSR se třeba neřešila tropikalizace nebo použití v extremních meteo podmínkách (horko a mráz) což Rusové museli a musejí řešit atd....
        To se tady řešilo pouze u zařízení a systémů na export , docela to prodražuje výrobu.
        SSSR měl systémy, které v ČSSR neměli využití - viz dálkový záchytný stíhač MiG-31.
        Ne, že by nám to nechtěli dodat.
        Drobnosti byli rozdílné, protože SSSR nepoužívalo standarty ICAO (mimochodem piloti Aeroflotu, aby mohli létat na západ, prováděli výcvik i v Praze u ČSA)
        MiG-27 byl vyvinutý z MiGu-23 verze BN. Oboje jsou útočné stíhače, pro stejné úkoly.
        MiG-27 ačkoliv "vypadal dobře" byl nepodarek ani obchodně nijak úspěšný.
        MiG-27 jsem viděl 2x jednou na střelbách a ještě na Hradčanech. (není myšlena pražská čtvrť)

        • Larry
          07:06 09.12.2019

          P:S. Exportní verze měla vždy nějaké označení, úrovně vybavení i u exportních verzí se lišila.
          V ČSSR byla uskladněna i jaderná munice, byli vybráni a vycvičeni piloti pro její použití,
          připraveny letadla. Stejná úroveň jako v SSSR.

  • danny
    12:55 06.12.2019

    Díky za článek. Co se ještě člověk všechno nedozví...

  • Poly
    12:37 06.12.2019

    Díky za supr článek.

  • Marťan
    11:25 06.12.2019

    Na Američana má pan Felton neobvykle britský přízvuk a až moc se zaměřuje na britskou vojenskou historii... http://markfelton.co.uk...

    Každopádně za mě jeden z nejlepších YT kanelů