Operace SNAKE – rok poté. Mé díky, chlapi!

1. jednotky vojenského poradního týmu (MAT – Military Advisor Team) Úkolového uskupení AČR ISAF v Afghánistánu
Foto: Vojáci 71. mpr při přesunu. / 71. mpr

V těchto dnech si 71. mechanizovaný prapor Hranice (71. mpr) připomíná první výročí jedné z nejnebezpečnějších operací, jichž se zúčastnili příslušníci 1. jednotky vojenského poradního týmu (MAT – Military Advisor Team) Úkolového uskupení AČR ISAF v Afghánistánu.

V souvislosti s přípravou na ukončení činnosti této jednotky bylo nutné z provincie Wardak k národnímu podpůrnému prvku v Kábulu přesunout značné množství materiálu. Část byla přepravována letecky, část pozemní přepravou, tzv. operacemi "SNAKE".

Dne 24. července 2013 v 06.00 hod. vyrazil ze základny Solthan Kheyl konvoj 10 kusů lehkých obrněných vozidel IVECO, které naši vojáci museli přes tři afghánské okresy bezpečně přepravit do Kábulu.

71. mechanizovaný prapor Hranice

Foto: Během přesunu došlo ke třem útokům pomocí IED. / 71. mpr

Celý úkol byl fyzicky i psychicky velmi vyčerpávající,“ vzpomíná velitel 1. jednotky MAT a současně velitel tohoto přesunu podplukovník Jan ZEZULA, „po celou 140 kilometrovou trasu jsme byli v permanentním ohrožení. Jednalo se především o nebezpečí nástražných výbušných systémů, zakopaných na trase přesunu, možnost přepadení konvoje palbou z ručních zbraní a RPG, hrozily také sebevražedné útoky,“ vypočítává podplukovník Zezula největší hrozby.

71. mechanizovaný prapor Hranice

Foto: Cisterny jsou oblíbeným terčem povstalců. / 71. mpr

O tom, že to byly hrozby reálné, svědčí celkem 3 výbuchy IED, ke kterým došlo v průběhu tohoto přesunu a při kterých byli zraněni američtí vojáci. Naši vojáci totiž při přesunu spolupracovali s americkým logistickým konvojem i jednotkou RCP (Road Clearence Package), která je doprovázela až po FOB AIRBORNE, dalších 40 km až na KAIA Kábul už Češi pokračovali sami.

Celkem 31 příslušníků jednotky tento úkol zvládlo a ve 22.00 hodin dorazilo na základnu KAIA. „Průjezd samotným Kábulem byl ukázkou mistrovství našich řidičů. V hustém provozu zúročili své zkušenosti a také využili výborných manévrovacích schopností LOV IVECO v prostředí afghánského velkoměsta,“ hodnotí zpětně své podřízené velitel konvoje.

71. mechanizovaný prapor Hranice

 Foto: Typická afghánská scenérie. / 71. mpr

V hektické době ukončování činnosti 1. jednotky MAT nikdy nebyl čas důkladně zhodnotit význam této operace a poděkovat všem, kteří se na jejím splnění podíleli. Přitom se jednalo o nejdelší přesun přes ryze „nepřátelské“ území v průběhu celého našeho nasazení ve Wardaku. Proto chci nyní připomenout profesionalitu, odvahu a bojové mistrovství všech, kteří se na této operaci SNAKE podíleli. Významným faktorem bylo také štěstí, které nám v průběhu celého nasazení ve Wardaku přálo,“ dodává podplukovník Zezula.

Nezanedbatelný byl také podíl vojáků, kteří z českoamerického operačního centra na základně Solthan Kheyl operaci řídili –majora Pavla Váverky, kapitána Luboše Ondruše a kapitána Jana Komínka a také styčného důstojníka na americkém TOCu základy AIRBORNE nadporučíka Bedřicha Hýži.

Zdroj: 71. mpr

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Padlí čeští vojáci chránili spojeneckou základnu Bagrám

Dne 8.7. 2014 v 5:15 místního času padli v Afghánistánu čtyři čeští vojáci. Všichni vojáci patřili k ...

Egypt získá 129 000 českých pistolí CZ 75 P-07 Duty

Česká zbrojovka před pár měsíci podepsala smlouvu na dodávku dalších 50 000 pistolí CZ 75 P-07 Duty. ...

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

Česká republika a Rwanda společně o obraně

Česká republika s africkou Rwandou uzavřela dohodu o vojenské spolupráci. Předpokládá se spolupráce ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!